Het BIPT opent de markt voor modems

Nieuws omtrent telecommunicatie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 262 keer
Bedankt: 533 keer

Bericht

Splitter schreef: 12 okt 2023, 14:35 ik zeg niet dat je ongelijk hebt in wat de definitie van een modem an sich is, maar ik zeg je gewoon dat het (volgens mij) heel anders zal gedefinieerd worden door pxm en bipt.
zij zullen gaan opperen dat "wij plaatsen onze modems achter de ONT, want de ONT ..."
Vanaf november 2024 wordt dat dus "de klant plaatst zijn eigen modem achter de ONT... Het eindpunt van de provider is de wandcontactdoos en daarachter sluit je aan wat je wilt.
Hierbij foto van de wandcontactdoos van Fiberklaar. Tot hier en niet verder gaat de verantwoordelijkheid van de provider. En op dit bakje kun je binnenkort een fibermodem van eigen keuze aansluiten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

de klant plaatst nu ook al zijn modem achter de ONT, jij wil het achter de ONTP ;) (ja, héél erg vervelende benamingen zijn dat)

persoonlijk maakt dat locatieverschil me niet zoveel uit (als ik mijn hardware maar kan gebruiken voor het externe IP op toe te krijgen), maar ik snap je punt - en hoop voor je dat je gelijk hebt.
time will tell...
(en nu zou ik willen dat het forum zo'n remind-me-bot had dat ik dit topic tegen volgend jaar niet vergeten ben)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Splitter schreef: 12 okt 2023, 14:52 de klant plaatst nu ook al zijn modem achter de ONT, jij wil het achter de ONTP ;) (ja, héél erg vervelende benamingen zijn dat)
Je begint het te snappen. Het BIPT wil dat klanten hun eigen modem rechtstreeks op het TP kunnen aansluiten en niet achter een ONT, wat een modem is. Zoals al vaker werd geschreven: momenteel kan/mag je geen eigen modem rechtstreeks op het TP aansluiten. Achter het TP moet altijd een Proximus ONT zitten. Maar dat is binnenkort verleden tijd.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 92 keer

Bericht

Splitter schreef: 12 okt 2023, 14:21 ONT (fiber naar ethernet) => modem
Strict gezien is deze ONT de modem (= modulator/demodulator), welke dus een conversie van het binnenkomende medium doet.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 31 keer

Bericht

De wandcontactdoos is inderdaad niet hetzelfde als de fiber converter. Momenteel kan je niet je eigen GPON gebruiken (tenzij misschien met heel wat gefoefel), en binnenkort gewoon wel.
Dat is ook wat ik versta met "wandcontactdoos".
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer

Bericht

Die discussie is nu definitief beëindigd. Die moet hier niet opnieuw gevoerd worden.
Lees het BIPT-besluit: https://bipt.be/consumenten/publicatie/ ... nddiensten

Het netwerkaansluitpunt is de passieve wandcontactdoos waar de fysieke invoerkabel op afgemonteerd is. Zowel voor DSL als voor fiber. (Voor coax is dit de NIU.)
Alle actieve apparatuur achter het netwerkaansluitpunt mag je vrij kiezen. (Uitgezonderd tv-diensten via de tv-decoder van een operator)
master-magic
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

waar nu Mobile vikings geen support geeft op uw eigen router aansluiten op de fiber via de user en paswoord die ik heb gekregen van de installateur hoop ik dat ze dat wel doen vanaf dan, wil die proximus modem die er nu tussen zit eruit hebben om een stopcontact te sparen op elektriciteit, heb al paar keer geprobeerd om dit te doen en het lukt me niet met de laatste nieuwe internet box, hoop daar al voorlopig een oplossing voor te vinden,
als ik vanaf 2024 dan vanaf de fiber aansluiting met een fiber kabeltje rechtstreeks op de router kan zou dit prachtig zijn, dan is het enkel nieuwe router aankopen dat de fiber aansluiting ondersteund.
daarvoor vind ik dit initiatief super, over telenet spreek ik niet meer, ik geloof er niet snel in met de interne info die ik heb gekregen, de onzekerheid bij telenet intern enz.
greets
master-magic
MV Fiber 3500/1500 met fiber 5Gbps/1Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 112 keer

Bericht

master-magic schreef: 12 okt 2023, 15:38 geprobeerd om dit te doen en het lukt me niet met de laatste nieuwe internet box,
Offtopic, maar bij proximus kan ik mijn internet box veranderen boor een fritzbox. Je moet dan inloggen zonder enige credentials in te geven. Ik heb vdsl proximus.

Ik had dit hier op het forum gevraagd, ik zoek de link ondertussen.

Edit:
viewtopic.php?t=62157&start=40

Deze legt niet stap voor stap uit hoe het te doen en weet het ook niet meer vanbuiten. Maar ik dacht dat ik hele wizard opnieuw heb gedaan, bij provider andere geselecteerd en dan dhcp via juiste vlan ingevuld. Was vrij eenvoudig eigenlijk.

Je kan je richten in dit topic om verder te geraken, kan zelf misscjien een dezer dagen de procedure zelf nog eens overlopen
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap 12 okt 2023, 16:00, in totaal 1 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer

Bericht

raf1 schreef: 12 okt 2023, 15:26 Die discussie is nu definitief beëindigd. Die moet hier niet opnieuw gevoerd worden.
Lees het BIPT-besluit: https://bipt.be/consumenten/publicatie/ ... nddiensten
thanks voor de link.... pxm had dus idd effectief aangehaald zoals ik dacht om het achter de ONT te houden, maar (verbazend genoeg, vind ik) is het BIPT daar dus niet in meegegaan.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
Bedankt: 130 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

didi79 schreef: 11 okt 2023, 19:39 Volgens mij kan je er nog altijd voor kiezen om de modem van de provider te gebruiken. De overgrote meerderheid van alle internetgebruikers gaat dat blijven doen. Is ook gewoon gemakkelijk voor iemand die er niet veel van kent.
Uiteraard interessant dat je zelf een modem kan kiezen. Maar ik vrees dat bij problemen operatoren onmiddellijk de oorzaak zullen situeren bij de eindgebruiker. Dit begint nu trouwens al een cultuur te worden.

Mogen we dan ook niet verwachten dat voor niet-gebruikers van de standaard modem die de operator voorziet, bij problemen de factuur voor tussenkomsten niet mals zal zijn ... ?

Is m.i. het zoveelste mes dat langs 2 kanten snijdt.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 456 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Flippi schreef: 11 okt 2023, 19:56 Wat kun je dan met een eigen modem meer dan dat er nu mogelijk is met een e-router?
Eigen diagnose stellen (als je de skills hebt) is er één van, maar er is meer denk ik?
Voor mij is het vooral het argument "eigen dns" waardoor ik mijn netwerk properder kan maken met een AGH of PiHole.
Eigen instellingen zoals een Fritz mesh netwerk zonder nog een extra provider modem die stroom hangt te slikken zonder meerwaarde.
Overstappen van provider zonder alles te moeten aanpassen.
...

't Is niet dat je nu je eigen modem moet aankopen, het kan. Dat is een verbetering vind ik.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

koenraaddeconinck schreef: 12 okt 2023, 18:40 Maar ik vrees dat bij problemen operatoren onmiddellijk de oorzaak zullen situeren bij de eindgebruiker. Dit begint nu trouwens al een cultuur te worden.
Dat is van alle tijden. Leveranciers, internet providers,... leggen de oorzaak van het probleem ALTIJD bij de eindklant, zelfs als dat meestal niet het geval is. Hier jaren geleden: plots viel internet verbinding weg op mijn FB. Edpnet gecontacteerd en ik kreeg als vragen: iets aan de bekabeling veranderd thuis? Instellingen van de modem veranderd? Welke modem hebt u? Een FB 7490? Helaas, kunnen wij geen support voor bieden want die wordt niet door ons ondersteund. Uiteindelijk heeft edpnet meting van de lijn uitgevoerd en moesten ze toegeven dat er iets niet pluis was. Wat bleek? De VDSL aansluiting die Proximus was komen lassen op de hoofdkabel was slecht uitgevoerd. Door overvloedige regenval stond het grondwater tot in de put waar de telefoon kabels liepen en door de slechte las was er een kortsluiting ontstaan ten gevolge van de hoge waterstand.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Analoge ervaringen legio met Telenet waarbij een AP van tp-link als boosdoener werd beschouwd terwijl een swat technicus aangaf dat TP- link zeker compatibel zou moeten zijn. Later zijn er bij 5 particulieren hier in de buurt allerlei herstellingen uitgevoerd, aldus deze man.

Wat zal het dan niet zijn als je een eigen modem gebruikt ... ?
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 12 okt 2023, 19:17, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 456 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

horror verhalen vind je altijd en overal, maar waarom lukt het in NL wel?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

cadsite schreef: 12 okt 2023, 19:16 horror verhalen vind je altijd en overal, maar waarom lukt het in NL wel?
Ik ken de situatie in deze in andere landen niet direct maar in andere landen zijn er veel zaken die bij ons niet lukken toch ?

Helaas zijn het ook geen verhalen maar feiten.

Nogmaals, een eigen modem kiezen biedt ook het voordeel dat je direct performante apparatuur kan kopen i.p.v. een brakke modem met brakke wifi waardoor je nog moet investeren in 'pods', extra access points, repeaters, ... die de zwakke schakel in het netwerk vormen.

Finaal vrees ik, nogmaals, dat met een eigen modem de facturen voor interventies niet mals zullen zijn en dat de oorzaak nog vlugger dan nu bij de eindgebruiker zal gelegd worden.

Een compromis zou er misshien in kunnen bestaan dat providers heel duidelijk stipuleren welke merken / types of (minimale) specs wel als 'compatibel' worden beschouwd.
Zo kun je als consument nog kiezen uit een ruim gamma met de zekerheid dat de provider het toestel "ondersteunt" ...
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 113 keer

Bericht

koenraaddeconinck schreef: 12 okt 2023, 18:40 Uiteraard interessant dat je zelf een modem kan kiezen. Maar ik vrees dat bij problemen operatoren onmiddellijk de oorzaak zullen situeren bij de eindgebruiker. Dit begint nu trouwens al een cultuur te worden.

Mogen we dan ook niet verwachten dat voor niet-gebruikers van de standaard modem die de operator voorziet, bij problemen de factuur voor tussenkomsten niet mals zal zijn ... ?

Is m.i. het zoveelste mes dat langs 2 kanten snijdt.

Akkoord, maar het blijft een keuze. Als ik ervoor kies mijn eigen router met heel veel features te gebruiken, dan is dat mijn verantwoordelijkheid. Je kan niet verwachten dat providers de verantwoordelijkheid nemen voor toestellen die ze niet in beheer hebben.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Wat vind je van het compromis dat een gamma uit het huidig marktaanbod 'als compatibel' door de provider wordt beschouwd ?
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 112 keer

Bericht

Dat zijn allemaal argumenten tegen die telkens boven komen en nadien bleken dat zorgen om niets. Zowel Finland, Duitsland als Nederland kende dergelijke doemdenkers onder de consumenten. (Gepusht door beleid en communicatie van isp's)

De technologie is gebasseerd op standaarden, duidelijk gedocumenteerd. Diagnose is perfect mogelijk met toestellen die de standaarden ondersteunen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hoe moet die diagnose lukken met uiteenlopende toestellen als ze het met hun eigen modems nog niet kunnen of moet ik zeggen, niet willen? Zoals hier al aangehaald, in de meederheid van de gevallen worden problemen afgenwenteld op de installatie van de gebruiker.

Hier nog 3 techniekers zien bellen naar hun supervisor met documentatie legio van problemen met het netwerk hier in de buurt en toch bleef TN volhouden dat het probleem zich hier situeerde.

Ik ben geen tegenstander. Iedereen moet inderdaad voor zich beslissen of men al dan niet een standaard modem wil van de provider. Het wordt tijd dat deze laatste zichzelf dan eens bewijzen ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Iedereen maakt zich nu druk over het gebruik van een eigen modem. Vele jaren geleden was er een tijd dat uitsluitend telefoontoestellen van RTT op hun koperdraad gebruikt mochten worden. Gelukkig konden/mochten klanten in de loop der tijden hun eigen toestel aansluiten op het RTT netwerk. Werd er toen zo moeilijk gedaan? Waren er toen problemen met een netwerk dat plat lag door het gebruik van andere telefoontoestellen?? Dacht het niet.
Los daarvan: een modem werkt of die werkt niet, ergens tussenin bestaat niet. En als die niet meer werkt, dan wordt het een enkeltje richting containerpark. Electronica wordt al jaren niet meer gerepareerd.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Met ADSL was er toch ook al vrije modemkeuze, zijn daar dan dergelijke "problemen" mee geweest, nee toch?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

splinterbyte schreef: 12 okt 2023, 21:13 Met ADSL was er toch ook al vrije modemkeuze, zijn daar dan dergelijke "problemen" mee geweest, nee toch?
Weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er voor VDSL geen vrije modemkeuze is. Kijk maar naar de Fritzbox modellen. Als de VDSL driver niet op de whitelist van Proximus staat, kan je het vergeten. Dit zou je moeten weten want UB staat er vol van.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer

Bericht

Het werkt toch al jaren in de pro-wereld. Er is een gedefinieerd demarcatiepunt met gekende parameters.
Alles erachter is voor de klant, alles ervoor voor de provider.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Jack Daniels schreef: 12 okt 2023, 21:39 Dit zou je moeten weten
Ik heb het over ADSL, niet VDSL
Met ADSL heb ik jaren zonder problemen allerlei modems gebruikt, van USB variant tot ethernet met router in, verschillende merken, cheapass modellen, vanuit buitenland etc.

VDSL is idd een speciaal geval, wss door de schrik van de ISP voor crosstalk door "niet compatibele modems" door de hogere frequenties, vectoring, etc
Joe de Mannen schreef: 13 okt 2023, 03:34 gedefinieerd demarcatiepunt
Geef eens een voorbeeld?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Naar aanleiding van het BIPT besluit heb ik edpnet hierover gecontacteerd. Hun reactie:

Beste,

Via fiber zal het steeds via de proximus ONT lopen. Wij verwachten niet dat proximus hier iets aan gaat veranderen. Dit kan eventueel veranderen in de toekomst maar hierop hebben wij nog geen zicht dus tot dan is het een eigen router aansluiten op de ONT.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Jack Daniels schreef: 13 okt 2023, 09:50 Naar aanleiding van het BIPT besluit heb ik edpnet hierover gecontacteerd
philippe_d schreef: 11 okt 2023, 18:52 Timing:

1/11/2023: in werking treden van het BIPT besluit
30/4/2024: Providers krijgen 6 maanden de tijd om de specificaties te publiceren
1/11/2024: Eindgebruikers kunnen hun eigen eindapparatuur kunnen aansluiten op het netwerk
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat weet ik maar ik krijg de indruk dat providers er niet echt warm voor lopen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

splinterbyte schreef: 13 okt 2023, 08:33
Joe de Mannen schreef: 13 okt 2023, 03:34 gedefinieerd demarcatiepunt
Geef eens een voorbeeld?
Als ik hier het datacenter inloop heb ik -tig isp lijnen die binnenkomen en rechstreeks naar onze apparatuur gaan (mag helaas geen details geven) maar daar levert de ISP af op koper of fiber, naar onze wensen binnen hun mogelijkheden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Joe de Mannen schreef: 13 okt 2023, 12:30 naar onze wensen
En je moet nergens verplicht hun "enterprise"/managed firewall gebruiken (want dat is dikwijls zo bij biz)? If not, dan zijn het wellicht de duurdere specifieke enterprise lines zoals eurofiber/colt/... en daar betaal je dan extra veel voor...
Zakelijke aansluitingen zijn trouwens niet meegerekend in dit nieuw BIPT besluit.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 3330 keer
Recent bedankt: 46 keer

Bericht

Jack Daniels schreef: 13 okt 2023, 09:50Via fiber zal het steeds via de proximus ONT lopen. Wij verwachten niet dat proximus hier iets aan gaat veranderen. Dit kan eventueel veranderen in de toekomst maar hierop hebben wij nog geen zicht dus tot dan is het een eigen router aansluiten op de ONT.
Vervang het woord "kan" door "zal" ...Dat zal dus veranderen in te "toekomst", namemlijk op 1/11/2024.
Dat EDPNet daar (nu) nog geen zicht op heeft is normaal hé, het BIPT besluit treedt pas in werking op 1/11/2023.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

splinterbyte schreef: 13 okt 2023, 12:54
Joe de Mannen schreef: 13 okt 2023, 12:30 naar onze wensen
En je moet nergens verplicht hun "enterprise"/managed firewall gebruiken (want dat is dikwijls zo bij biz)? If not, dan zijn het wellicht de duurdere specifieke enterprise lines zoals eurofiber/colt/... en daar betaal je dan extra veel voor...
Zakelijke aansluitingen zijn trouwens niet meegerekend in dit nieuw BIPT besluit.
Het zijn inderdaad zakelijke lijnen, maar als het daar kan, is het technisch mogelijk en hebben de providers de mogelijkheid om het te beheren, dat was het punt.

J.
Borromini
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Splitter schreef: 12 okt 2023, 14:21 het is nu : ONTP (waar fiber op binnenkomt) => ONT (fiber naar ethernet) => modem (en dat kan de bbox zijn, maar ook je eigen modem)
Hier met EDPnet zit er achter de ONT gewoon mijn eigen router. Als er iets een modemfunctie vervult lijkt het mij hier de ONT (die een optisch naar een elektrisch signaal omzet)? Technisch gesproken dan bedoel ik, niet per sé in de definitie van het BIPT.

Idealiter kan die ONT er tussenuit als je een compatibele SFP-module vindt, zoals een paar Tweakers dat bv. voor Delta, maar zo onderlegd ben ik niet, daar waag ik me niet aan. Ik verwacht ook niet dat Proximus de specificaties van de ONT zomaar zal vrijgeven.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Borromini schreef: 13 okt 2023, 17:23 Ik verwacht ook niet dat Proximus de specificaties van de ONT zomaar zal vrijgeven.
Het lijkt mij dat er maar een paar fiber protocollen gebruikt worden (XGS-PON, AON). Voor een FB kan je desnoods een aparte SPF module kopen. Denk niet dat de specificaties van Proximus een "geheim" zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 3330 keer
Recent bedankt: 46 keer

Bericht

Het enige wat Proximus moet vrijgeven zijn de toegangsgegevens die nodig zijn voor de verbinding met de OLT ...

Toegevoegd na 4 minuten 14 seconden:
Borromini schreef: 13 okt 2023, 17:23 Als er iets een modemfunctie vervult lijkt het mij hier de ONT (die een optisch naar een elektrisch signaal omzet)? Technisch gesproken dan bedoel ik, niet per sé in de definitie van het BIPT.
De ONT is inderdaad een modem, ook in de definitie van het BIPT. ONT = Fibermodem!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
R009
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

@philippe_d

Ik heb het volgende artikel gevonden op Tweakers https://tweakers.net/nieuws/214492/belg ... iezen.html. Misschien interessant voor de mede forum leden.
In de tekst spreken ze over Tv-settopboxen daarmee bedoelen ze de decoder. Philippe, verbeter me als ik het verkeerd zie... Iedereen kan zijn modem vrij kiezen en de decoders van de ISP zouden naaldloos moeten werken in die omgeving zonder VLANs in te stellen en dergelijke?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dan wil het zeggen dat je bvb alleen Proximus TV kan afnemen en de rest op een ander..., toch ?
J.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Neen, dat betekent dat Proximus voldoende specificaties moet publiceren zodat je je eigen modem en/of router kan configureren voor gebruik met een Proximus-decoder.

De technische implementatie of commerciële bundeling van diensten hoeft Proximus niet te wijzigen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer

Bericht

R009 schreef: 27 okt 2023, 12:14 Ik heb het volgende artikel gevonden op Tweakers https://tweakers.net/nieuws/214492/belg ... iezen.html. Misschien interessant voor de mede forum leden.
Ik ga er dit artikel nog bijlinken, dat ik via jouw artikel vond.
https://tweakers.net/reviews/9772/vrije ... aties.html
Het is een beetje een evaluatie van de toestand in NL, net nadat vrije modemkeuze daar een feit was.
Opgelet, het is een artikel in 5 pagina's.
De laatste pagina (https://tweakers.net/reviews/9772/5/vri ... rs-nu.html) heeft het specifiek over de config informatie die de providers vrijgegeven hebben, en kan mss een mooi inzicht vormen in hoe het hier mogelijks gaat gebeuren.

Ik vraag me overigens af:
Kan je de provider nu "verplichten" om zelf een modem-only af te leveren, en daarachter je eigen router, VoIP bakje, etc te steken?
Maw kan je zelf kiezen welke devices je eigenhandig wil leveren, en welke devices de provider moet verzorgen?
Of kan de provider zeggen "of je neemt een AIO, of je doet alles zelf" ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De provider moet gewoon specificaties publiceren en op vraag van de klant elke compatibele modem-only of AIO op hun telecomnetwerk toelaten.

Als consument kan je alleen hopen dat hardwarefabrikanten compatibele modems op de markt brengen.

De provider hoeft overigens hun eigen aanbod van AIO's niet te wijzigen.
Wie andere apparaten wil, kan rechtstreeks bij hardwarefabrikanten terecht of bij verkopers van die hardware.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 194 keer

Bericht

Ik heb er de publicatie van het BIPT zelf bijgenomen (zie Het BIPT opent de markt voor modems en kom tot de volgende vaststelling:
Het NTP bepaalt vanaf welk punt de gebruiker zeggenschap heeft over zijn internetverbinding. Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie. Hierdoor zijn gebruikers niet langer verplicht de modem/router af te nemen bij hun operator bij het afsluiten van hun internetabonnement.
Er is hier enkel sprake over breedband en internettelefonie, niet over IPTV :nono:
Echter wat betreft TV-diensten, verwacht het BIPT dat er geen alternatieve TV-settopboxen zullen ontwikkeld worden (omwille van een gebrek aan marktvraag en toekomstige netwerkontwikkelingen), waardoor een gelijkaardig besluit hierover dan ook weinig nut heeft. Dat heeft tot gevolg dat de eindklanten wel nog de TV-settopbox van de operator moet blijven gebruiken.
Maw. Scarlet kan zijn BBox3 door de strot blijven duwen en het vertikken om ondersteuning te geven op Fritz!Boxen. :bang:
Computer(k)nul