Het BIPT opent de markt voor modems
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Daarom dat mijn voorkeur naar "per technologie" gaat als hoofdcategorie, desnoods onderverdeeld onder providers die verschillende vereisten hebben.
Maar het forum is nogal "per isp" ingedeeld, vandaar het idee om bij elke provider een link te zetten naar de topics van de verschillende technologieen die ze ondersteunen.
Maar het forum is nogal "per isp" ingedeeld, vandaar het idee om bij elke provider een link te zetten naar de topics van de verschillende technologieen die ze ondersteunen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
- Bedankt: 1615 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Het compleet belachelijke beroep van Orange tegen "vrije modemkeuze" is van de baan: https://bipt.be/operatoren/publicatie/a ... ge-belgium
Nog een nieuwtje, het VTKE is in deze zaak tussengekomen en verklaart dat AVM reeds firmware heeft waarin BSoD (Layer 2 VPN over DOCSIS) is geïmplementeerd, zodus zal de Fritz!Box Cable zeker compatibel zijn met alle Belgische coaxkabelproviders.
Nog een nieuwtje, het VTKE is in deze zaak tussengekomen en verklaart dat AVM reeds firmware heeft waarin BSoD (Layer 2 VPN over DOCSIS) is geïmplementeerd, zodus zal de Fritz!Box Cable zeker compatibel zijn met alle Belgische coaxkabelproviders.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 368 keer
Ik zie het al voor mij de techneuten gaan een zetten bij de ouders. Gaan dan met verlof er valt iets uit kunnen geen beroep doen op de techneuten dus bellen naar de provider. Die zullen maar service willen geven tot aan de modem, anders betalen. En de providers zullen de smeerlappen zijn enz
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 452 keer
't is maar hoe ge als 'techneut' uw klanten opgevoed hebt... en hoe goed ge nagedacht hebt over het servicemodel dat ge geeft aan uw ouders...
Maar het ligt niet aan de provider als ge zo'n probleem zelf veroorzaakt.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 368 keer
Joe de Mannen schreef: ↑4 maanden geleden 't is maar hoe ge als 'techneut' uw klanten opgevoed hebt... en hoe goed ge nagedacht hebt over het servicemodel dat ge geeft aan uw ouders...
J.
Ik hoor het u graag zeggen
Ik heb het genoeg meegemaakt, ik kom nog uit den tijd dat begin was van draadloze telefoons. RTT Belgacom 4 a 5000 bef sommige winkels 500 bef en falconplein 300 bef.
En je moest dan eens zeggen tegen de mensen dat de storing van hun telefoon kwam of erger nog dat ze storing gaven bij de gebuur.
Ik ben nog steeds van oordeel het is de provider hun infrastructuur zei beslissen.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 741 keer
- Bedankt: 476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Iedere klant moet voor zich beslissen. Ik zelf zal niemand die niet tech savvy is de raad geven eigen infrastructuur in gebruik te nemen... het is gewoon vragen voor een probleem.
Zelf weet ik het ook zo snel nog niet. Een kabelmodem van fritz is te beperkt - daar zou sowieso toch een extra device achter moeten, en dan kan ik al evengoed gewoon het geld houden.
Mocht er nu een docsis "netwerkkaart" bestaan, dat zou wel interessant zijn.
Zelf weet ik het ook zo snel nog niet. Een kabelmodem van fritz is te beperkt - daar zou sowieso toch een extra device achter moeten, en dan kan ik al evengoed gewoon het geld houden.
Mocht er nu een docsis "netwerkkaart" bestaan, dat zou wel interessant zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik weet niet hoe het zit bij uw ouders maar de mijne contacteren sowieso mij en niet de provider - niet dat dat veel voorvalt overigens - en als "techneut" kan ik uiteraard zelf mijn boontjes doppen met de nodige remote access. Mocht de modem eruit liggen en een simpele "stekker uithalen - 10 sec wachten - stekker weer in - paar minuten wachten" lost het niet op, en ik vergewis mij ervan dat het ook geen storing is in de buurt, dan bel ik zelf wel.
Ik ben blij dat dit soort argumenten het niet gehaald hebben om de vrije modemkeuze te verbieden.
Ik ben blij dat dit soort argumenten het niet gehaald hebben om de vrije modemkeuze te verbieden.
Nice.
-
- Elite Poster
En dan? Providers die tegen vrije modemkeuze handelen zijn smeerlappen. De commentaar van enkele Orange-medewerkers die per ongeluk in het document met modemspecificaties is gepubliceerd was klaar en duidelijk.proximusboyke schreef: ↑4 maanden geleden Ik zie het al voor mij de techneuten gaan een zetten bij de ouders. Gaan dan met verlof er valt iets uit kunnen geen beroep doen op de techneuten dus bellen naar de provider. Die zullen maar service willen geven tot aan de modem, anders betalen. En de providers zullen de smeerlappen zijn enz
Vrije modemkeuze op vaste netwerken is nu de wet en dat verschilt ook niets met vrije smartphonekeuze op mobiele netwerken.
-
- userbase crew
Ja, oa vandaar dat ik persoonlijk fan ben van het model waarbij je meerdere modems tegelijk kan provisionen in hun software (vooral voor de coax toestellen relevant).proximusboyke schreef: ↑4 maanden geleden Ik zie het al voor mij de techneuten gaan een zetten bij de ouders. Gaan dan met verlof er valt iets uit kunnen geen beroep doen op de techneuten dus bellen naar de provider. Die zullen maar service willen geven tot aan de modem, anders betalen.
Dan kan je snel hun eigen modem inpluggen als je tech support nodig hebt.
Maar ik vrees dat het een omslachtig systeem wordt waarbij je elke keer via een portal het mac adres van het te gebruiken toestel gaat moeten activeren.
Ik ben zoiezo fan van aparte toestellen voor aparte functies.
Dus als ik eentje steek (momenteel heb ik nog een goeie ouwe modem only), zal het een "domme" modem worden, met daarachter (zoals nu ook al) een eigen router en aparte ATA.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
- Bedankt: 25 keer
Als ik zie hoe bv. Delta in Nederland ook met een SFP-module werkt die via FS.com te koop is, en mensen daar geen klachten over lijken te hebben, dan moet dat toch wel kunnen. Ik kijk ernaar uit, maar ik ga andere mensen wel eerst proefkonijn laten spelen
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 741 keer
- Bedankt: 476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
De modem en router hangen zo dicht bij elkaar dat mocht ik een toestel kunnen te pakken krijgen dat bvb opnsense kan draaien maar ook gelijk het docsis deel voor zich neemt, ... i'd take it.ITnetadmin schreef:Ja, oa vandaar dat ik persoonlijk fan ben van het model waarbij je meerdere modems tegelijk kan provisionen in hun software (vooral voor de coax toestellen relevant).proximusboyke schreef: ↑4 maanden geleden Ik zie het al voor mij de techneuten gaan een zetten bij de ouders. Gaan dan met verlof er valt iets uit kunnen geen beroep doen op de techneuten dus bellen naar de provider. Die zullen maar service willen geven tot aan de modem, anders betalen.
Dan kan je snel hun eigen modem inpluggen als je tech support nodig hebt.
Maar ik vrees dat het een omslachtig systeem wordt waarbij je elke keer via een portal het mac adres van het te gebruiken toestel gaat moeten activeren.
Ik ben zoiezo fan van aparte toestellen voor aparte functies.
Dus als ik eentje steek (momenteel heb ik nog een goeie ouwe modem only), zal het een "domme" modem worden, met daarachter (zoals nu ook al) een eigen router en aparte ATA.
Maar een modem kopen 'omdat het kan', terwijl dit nul nut bijbrengt is geen goeie businesscase.
Mochten ze de bridge / ipv6 PD afschaffen op hun eigen materiaal, ja dan veranderd het plaatje.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
- Bedankt: 92 keer
Ideaal gezien voor de power user is een modem gewoon een media converter, en doe je al de rest op een eigen router.
Met een eigen modem kan je'm bij ISP switch gewoon laten hangen ipv af te koppelen, terug te sturen andere aankoppelen, opnieuw instellen en wat nog allemaal...
Ook heb je dan de keuze uit ISPs zoals Base die geen bridge modem aanbieden.
Providerhoppen gaat dan dus vlotter moeten verlopen.
Ik heb al docsis 3.1 modems 2dehands op ebay gezien rond de 100 euro dus dat valt nog mee...
Als je je router vervangt door een andere moet je ofwel MAC spoofen of inloggen op de mijn-telenet site (hopen dat ie dan werkt) om de bridge MAC aan te passen voor je CV8560E.
Met een eigen modem kan je'm bij ISP switch gewoon laten hangen ipv af te koppelen, terug te sturen andere aankoppelen, opnieuw instellen en wat nog allemaal...
Ook heb je dan de keuze uit ISPs zoals Base die geen bridge modem aanbieden.
Providerhoppen gaat dan dus vlotter moeten verlopen.
Ik heb al docsis 3.1 modems 2dehands op ebay gezien rond de 100 euro dus dat valt nog mee...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
- Bedankt: 223 keer
Dat hebben de providers zelf in de hand gewerkt door steeds zelf een totaaloplossing te willen leveren. In de beginne RTT/Belgacom met de vaste telefoon en nu met de modem/router/wifi, switches, wifi 'versterkers', powerlines, TV decoders, software (antispam, antivirus, parental control,..), email,... Etc.proximusboyke schreef: ↑4 maanden geleden Ik zie het al voor mij de techneuten gaan een zetten bij de ouders. Gaan dan met verlof er valt iets uit kunnen geen beroep doen op de techneuten dus bellen naar de provider. Die zullen maar service willen geven tot aan de modem, anders betalen. En de providers zullen de smeerlappen zijn enz
Logisch dat de gemiddelde non-techneut naar de provider grijpt bij problemen. Minder logisch is dat het uiteindelijk zo gegroeid is.
En de provider zijn infrastructuur stopt daar waar hij je huis binnenkomt. Dat is nu heel duidelijk vastgelegd.proximusboyke schreef: ↑4 maanden geleden Ik ben nog steeds van oordeel het is de provider hun infrastructuur zei beslissen.
Farys komt ook je waterkranen niet installeren en fluvius/engie ook je koelkast niet.
Mochten ze dat wel doen zou hun klantendienst logischerwijs ook een verhoging van het aantal oproepen zien voor lekkende kranen en kapotte koelkasten, logisch toch?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- userbase crew
Modulaire systemen waarin je kaarten kan steken zouden leuk zijn, ook naar tech toe.
Coax, DSL, fiber, 4G, WISP wifi receiver, etc... en liefst meer dan eentje.
En aan de binnenkant slots voor al dan niet ethernet of fiber (vooral dan in de verdere toekomst).
Akkoord, maar iedereen kan voor zich beslissen wanneer hun lijn overschreden is.
Zolang ik mijn TN modem-only kan behouden, ga ik mogelijks niet upgraden naar een eigen modem.
Mss een eigen ATA, dan kan ik de vaste lijn op verlof meenemen (en indien nodig VPN tunnelen).
Was ik bij Orange geweest, dan had ik mss ook hun toestel behouden (je kan dat in full bridge gooien), maar ik weet niet of het toestel na een simpele power failure reset of niet (dat zou een no-go zijn).
Mijn persoonlijke rode lijn is alvast elke andere router van TN, die enkel een mac-passthrough doet op IPv4 niveau, enkel voor 1 toestel (momenteel krijg ik meerdere publieke IPv4 adressen, wat ik gebruik tijdens labo's en testen enzo), en op IPv6 niveau slechts een /57 doorspeelt aan je eigen router, tegen de RIPE NCC best practices in, die /56 als kleinste subnet naar voor schuiven (ze definieren hun router als bestemming van die /56).
En die van een ander zal elders liggen. Dat is uiteraard het mooie van de vrije modemkeuze (jammer genoeg niet voor decoders beschikbaar).
Ik hoop wel op een vlotte overschakeling zodat je de ISP router kan inpluggen bij problemen, want uiteraard gaan de ISPs beweren dat elk issue dat je hebt aan je eigen modem zal liggen.
PS: Vraagje: weet iemand aan welke kant van de barriere de NIU ligt?
-
- Elite Poster
Dat hoeft niet ' omdat het kan', er zijn goeie redenen voor te bedenken.
Ze zijn al vele malen opgegeven in verschillende topics, maar ik haal er nu een paar aan die ook voor de gewone/gemiddelde consument nuttig kunnen zijn:
- Providerhoppen (binnen dezelfde technologie) word mogelijk zonder dat je een ander toestel moet plaatsen en aanpassingen aan je interne netwerk moet doen.
- In geval van brakke modems (telenet met hun witte modems indertijd), kan je zelf een oplossing voorzien ipv een jaar te moeten wachten op een oplossing.
- Complexiteit kan naar beneden doordat je geen bridging ofzo moet instellen bij een eigen AIO.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 21 keer
Hoeveel mensen zijn die dit kunnen. De meesten weten niets van bridging of andere instellingen.
Als het niet plug and play is wordt het voor de meesten een probleem.
In de tijd van de vaste telefoons waren er ook een heleboel mensen die voor een nieuw toestel naar de provider gingen, terwijl ze in de winkel naast de deur ook te koop waren.
Mvg
Als het niet plug and play is wordt het voor de meesten een probleem.
In de tijd van de vaste telefoons waren er ook een heleboel mensen die voor een nieuw toestel naar de provider gingen, terwijl ze in de winkel naast de deur ook te koop waren.
Mvg
-
- Elite Poster
Het overnamepunt is de coax-uitgang op de NIU, dus de NIU zelf behoort tot het netwerk van de provider.ITnetadmin schreef: ↑4 maanden geledenVraagje: weet iemand aan welke kant van de barriere de NIU ligt?
Nooit een argument. Vrije modemkeuze zorgt ervoor dat de markt vrij is en dat mensen beroep kunnen doen op iedereen met de nodige kennis.
Waar je dus vroeger mogelijks een heel weekend met een defecte modem zonder internet zat omdat de duopolisten geen techniekers in het weekend inplannen kan je nu op zaterdag je modem laten vervangen door eender wie.
Fritz!Box Cable is trouwens heel gemakkelijk te installeren. (ervaringen uit Nederland en Duitsland waar vrije modemkeuze al in voege is.)
-
- Elite Poster
Maakt dat uit?
Zij gebruiken toch gewoon de aangeboden rommel van de provider zelf zoals ze nu gewoon zijn. Het invoeren van vrije modemkeuze is geen verplichting om zelf iets te moeten kopen.
Correct, en waar zijn veel van die mensen uiteindelijk geëindigd?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20171108_03176157
Niet echt in hun voordeel dacht ik zo.
Bron
Bron
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
- Bedankt: 3330 keer
- Recent bedankt: 46 keer
Hangt ervan wat je "vlot" noemt ...ITnetadmin schreef: ↑4 maanden geleden Ik hoop wel op een vlotte overschakeling zodat je de ISP router kan inpluggen bij problemen, want uiteraard gaan de ISPs beweren dat elk issue dat je hebt aan je eigen modem zal liggen.
Bij modems, waarvan het MAC adres (of S/N nummer) door de ISP geprovisioneerd moet worden (zoals een kabelmodem, een fibermodem, een SFP fiber module, ...), zal de ISP modem/router dus terug geprovisioneerd moeten worden bij problemen.
Het zal er dus van afhangen hoe "vlot" je de test modem geprovisioneerd krijgt, en hoe vlot je dan kan teruggaan naar je eigen modem ...
Het zal dus geen "plug and play" zijn zoals het omwisselen van een VDSL2 modem ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
-
- userbase crew
Daar vrees ik dus idd voor.philippe_d schreef: ↑4 maanden geleden Het zal dus geen "plug and play" zijn zoals het omwisselen van een VDSL2 modem ...
Je zou moeten kunnen meerdere modems tegelijk registreren, dat hij dan de meest recent gedetecteerde activeert, bv.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
- Bedankt: 3330 keer
- Recent bedankt: 46 keer
Natuurlijk wel, op alle bekende koopsites
https://www.amazon.com/docsis-3-1-modem ... +3.1+modem
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
Ik denk dat je beter zoekt op EURO DOCSIS 3.1 want het is niet zeker dat alle Amerikaanse DOCSIS modems ook de EURO variant aankunnen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
- Bedankt: 216 keer
Ik vermoed dat er wel Cable Modems zullen komen.
In de USA is het gangbaar om je modem te kopen in de supermarkt of online amazon. Er zijn verschelende Netgear / TP-Link.
Ok vandaag zie je die amper omdat die op DOCSIS ipv EURO DOCSIS werkren maar dat is vooral firmware. Als in verschillende Europese markten die mogelijkheid zal komen zal een netgear / tp link etc wel ook in de EU beginnen aanbieden.
Op zich zou het leuk zijn - maar zie het niet direct gebeuren - dat iemand een minimal set zou implementeren. Gewoon aan HFC een euro dosis 3.1 met zo veel mogelijk standaarden en langs de lan zijde gewoon een Gbit / 2.5 Gbit poort in bridge. Enkel die features - geen wifi - geen router - geen bugs in de ip stack mogelijk. En zo laag mogelijk stroomverbruik.
In de USA is het gangbaar om je modem te kopen in de supermarkt of online amazon. Er zijn verschelende Netgear / TP-Link.
Ok vandaag zie je die amper omdat die op DOCSIS ipv EURO DOCSIS werkren maar dat is vooral firmware. Als in verschillende Europese markten die mogelijkheid zal komen zal een netgear / tp link etc wel ook in de EU beginnen aanbieden.
Op zich zou het leuk zijn - maar zie het niet direct gebeuren - dat iemand een minimal set zou implementeren. Gewoon aan HFC een euro dosis 3.1 met zo veel mogelijk standaarden en langs de lan zijde gewoon een Gbit / 2.5 Gbit poort in bridge. Enkel die features - geen wifi - geen router - geen bugs in de ip stack mogelijk. En zo laag mogelijk stroomverbruik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 31 keer
Ik zie er nochtans geenphilippe_d schreef: ↑4 maanden geleden Natuurlijk wel, op alle bekende koopsites
-
- Elite Poster
"EuroDOCSIS 3.1" bestaat niet. EuroDOCSIS 3.0 was definitief de laatste versie.splinterbyte schreef: ↑4 maanden geleden Ik denk dat je beter zoekt op EURO DOCSIS 3.1 want het is niet zeker dat alle Amerikaanse DOCSIS modems ook de EURO variant aankunnen?
Vanaf DOCSIS 3.1 is alles eindelijk samengevoegd, en de regionale verschillen kunnen nu gewoon worden geprovisioneerd. Amerikaanse DOCSIS 3.1 modems zouden, als (als!) ze up to spec zijn, dus hier gewoon moeten werken op de Europese kabel, mits ze in die zin geprovisioneerd worden. Nu, ze zullen misschien niet backwards compatibel zijn met EuroDOCSIS 3.0, maar dat is ook niet nodig.
Wat wel een issue kan zijn is met telefoon (analoge telefoonaansluiting op de kabel). De POTS interface op de modem, als die er is, zal volgens de Amerikaanse Bellcore specificaties zijn, niet volgens ETSI. Voor een modern telefoontoestel in de regel geen probleem, die ondersteunen beide wel, maar een oud toestel misschien niet (of het zal wel bellen, maar inkomende Caller ID zal niet verschijnen oid).
Jawel hoor, ik zie die wel.
De ARRIS (CommScope) SB8200 is AFAIK het meest populaire model: https://www.amazon.com/dp/B07DY16W2Z
Dan ook nog twee populaire Motorola varianten:
- 1G: https://www.amazon.com/dp/B0723599RQ
- 2.5G: https://www.amazon.com/dp/B08DDFKXKC
Nu, ik zou toch eerder kijken voor een Europees model te kopen (VAT, garantie, ETSI, backwards compatibel met EuroDOCSIS indien nodig).
Enkele suggesties:
ARRIS met POTS
ARRIS met 2.5G
Technicolor TC4400 - populair prosumer/enterprise model met ingebouwde spectrum analyzer en al, en consistent goede reviews - helaas erg weinig voorraad
~200 EUR of meer is de prijs waar je dus op mag rekenen.
-
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
- Bedankt: 194 keer
Stel dat je (na 1 november) een eigen coax-modem aanschaft, hoe gaat dat dan in zijn werk om geprovisioneerd te krijgen? Ik hou nu (hard) vast aan mijn CV7160-modem omdat die CV8560E blijkbaar nog steeds kuren heeft en het aantal publieke IP-adressen drastisch beperkt wordt.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 31 keer
Ik bedoelde de effectieve Compal modems die de BE providers plaatsen, geen andere merken zoals Arris/Motorola (CBN CV8560E bvb). Die zijn dus gewoon niet te vinden?CCatalyst schreef: ↑4 maanden geleden De ARRIS (CommScope) SB8200 is AFAIK het meest populaire model
Nu, ik zou toch eerder kijken voor een Europees model te kopen (VAT, garantie, ETSI, backwards compatibel met EuroDOCSIS indien nodig).
Enkele suggesties:
ARRIS met POTS
ARRIS met 2.5G
Technicolor TC4400 - populair prosumer/enterprise model met ingebouwde spectrum analyzer en al, en consistent goede reviews - helaas erg weinig voorraad
~200 EUR of meer is de prijs waar je dus op mag rekenen.
Aan de prijzen die je hier geeft ben je trouwens beter af met een FritzBox 6600. Dat zit ook een Docsis 3.1 modem in.
-
- Elite Poster
Ben jij daar zo zeker van? Zolang er de 8Mhz (niet 6Mhz DOCSIS 3.0) EuroDOCSIS 3.0 channels gebruikt worden (en dat gaat nog jaren duren) zal die modem deze backwards moeten aankunnen voor hybride werking, of je bent beperkt tot momenteel 1 D3.1 kanaal op de Telenet coax, als de HFC node dat al toelaat...
idd en de D3.1 "livebox" modem bij Orange kan wel in bridge maar ook slechts 1 IP krijg je tegelijk, dat mis ik wel meerdere pubIPs...
Als je bij Telenet je modem (CV8560E) bij opzeg niet terugdoet betaal je 80 euro, bij Orange 60. Maar dan heb je de juiste firmware nog niet natuurlijk...
-
- Elite Poster
Klopt uiteraard, "maar dat is ook niet nodig gezien dit via firmware update rechtgezet kan worden en de hardware in principe wereldwijd bijna identiek is (op POTS na)." had ik vergeten terug te zetten na de edit/toevoeging inzake POTSsplinterbyte schreef: ↑4 maanden geledenBen jij daar zo zeker van? Zolang er de 8Mhz (niet 6Mhz DOCSIS 3.0) EuroDOCSIS 3.0 channels gebruikt worden (en dat gaat nog jaren duren) zal die modem deze backwards moeten aankunnen voor hybride werking, of je bent beperkt tot momenteel 1 D3.1 kanaal op de Telenet coax, als de HFC node dat al toelaat...
Nu, die firmware update zou wel een grotere moeilijkheid kunnen zijn dan gedacht, gelet dat die modellen dat niet lijken toe te laten voor de eigenaar (tenzij met dure extra apparatuur), enkel de ISP kan dit doen. Stond ook in de specs van Wyre dat de ISP het moest kunnen doen, dus op dat vlak is het wel ok, maar weet niet meteen meer of dat enkel de ISP het mocht doen. Die verkoper die ik gelinkt heb biedt wel een optie aan om specifieke firmware versies te flashen. Iig nog een reden om het bij een Europese aankoop te houden.
De drie opties die ik gegeven heb (2 ARRIS, 1 TechniColor) lijken me aan de specs te voldoen. Zoveel andere keuze is er ook niet echt denk ik, ik heb hier nog geen alternatieven gezien? Ik zou stilaan m'n aankoop willen plannen, toch zeker voor die TechniColor gezien de lange levertermijn en heel beperkte beschikbaarheid. De onzekerheid is alleen met wat voor verrassingen Telenet nog uit de bus gaat komen met de "extra uitleg voor klanten" die "later" gepubliceerd zal worden. Gaat dat een lijst met specifieke modellen en/of firmware versies zijn? En wanneer is "later"? 30 oktober?
-
- Elite Poster
Het zou leuk zijn als de ISPs hun eigen modems zouden aanbieden als aankoop met open firmware, dan verdienen ze er zelf nog wat aan want ze kopen die goedkoop in het groot aan en kennen ze die gebruikte types ook beter.
Maar best wat wachten met aankoop tot het zeker is dat ze werken bij ons.
AVM zou ook support geven voor BE ISPs op hun Fritz!Boxen, alleen nieuw wat duur maar 2dehands voor rond de 100 euro te krijgen, bv.: https://www.benl.ebay.be/itm/2261720314 ... media=COPY
Maar best wat wachten met aankoop tot het zeker is dat ze werken bij ons.