Oorlog Palestina Israël

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

De reden dat 'het westen' Israël niet veroordeelt moet ge toch niet verder zoeken dan in de steun door Amerika.
Alleen is mij niet geheel duidelijk waarom Amerika zo pro-israel is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 482 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Joe de Mannen schreef: 27 okt 2023, 21:08 Alleen is mij niet geheel duidelijk waarom Amerika zo pro-israel is.
De Joodse lobby in de US. Wie niet pro-Israël is wordt niet meer verkozen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
Bedankt: 56 keer

Bericht

Nagel op de kop on4bam.
je répète.. Jean a de longues moustaches
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 153 keer

Bericht

Geopolitiek. Met Israël hebben ze een sterke, betrouwbare bondgenoot in het Middenoosten (ttz, meestal, zie USS liberty incident)

Ik maakte me vandaag eigenlijk de bedenking dat gans dat land claim ding bullshit is. Palestina was 3000 jaar helemaal geen eigendom van Israël. Ja, van de Joden van toen. Maar de Joden van toen zijn geëvolueerd in het jaar 0 tot Christenen, en een paar jaar 100 later tot Moslims (waarvan degene die met de diaspora niet gevlucht zijn, de nazaten er nu nog woonden = Palestijnen). Het huidige Israël zit vol blanken die ingevlogen zijn van overal waar het Joodse geloof vervolgd werd. Maar dat is iets anders dan een volk. Ik ben ook geen Arabier omdat het Christendom ooit in Judea ontstaan is.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 37 keer

Bericht

Kijk naar al de onthoudingen, vooral dan aan Europese zijde. Wat een versplinterende soep is dat eigenlijk. Dit gaat toch over mensenlevens, niet?
EU, kiss my ....
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Huidig conflict geeft in ieder geval voldoende argumenten voor meer whatsboutisme voor de komende 50 jaar... De VS en bij uitbreiding het goeie Westen is in ieder geval op een paar dagen tijd al hun credebiliteit onderuit aan het halen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

woutervh schreef: 27 okt 2023, 22:35 Ik maakte me vandaag eigenlijk de bedenking dat gans dat land claim ding bullshit is. Palestina was 3000 jaar helemaal geen eigendom van Israël.
Welk gebied is vandaag de dag wel "eigendom" van dezelfde staat als 3000 jaar geleden? Geen enkel. Zelfs 200 jaar geleden is al moeilijk, om maar niet te spreken over dit land. Ik denk niet dat dat het criterium is.

Er is wel degelijk al duizenden jaren een Joodse aanwezigheid in dat gebied, en nee ze zijn lang niet allemaal "geëvolueerd" tot Moslims. Het verste dat je kan teruggaan daar is Canaan, wat dateert van 2 eeuwen voor Christus en ginder reeds een voorloper was van een Joodse gemeenschap. Dat is al veel langer dan de meeste volkeren in Europa vandaag. Wie ben jij om te zeggen dat die gemeenschap zich niet mag uitbreiden en geen migranten mag aantrekken?

De landsclaimen die nu plaatsvinden zijn in wezen niet veel anders dan de vele claims in Europa in de voorbije eeuwen. Het verschil is nu natuurlijk dat wapens en raketten erbij gekomen zijn.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Geen gewoonte van mij om filmpjes te posten, maar deze wou ik jullie niet onthouden

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Het gaat niet om aanwezigheid maar wel om het feit dat ze hun "aanwezigheid" enorm en buitenproportioneel vermenigvuldigd hebben en dat tegen de belangen van anderen die er ook aanwezig waren en nog zijn. Bekijk de evolutie van de gebieden en het is duidelijk dat Israël de rest gewoon wegveegt. De Palestijnen willen niet eindigen zoals de Indianen en de Aboriginals en reageren dus tegen deze bezetting en inname van hun gebieden. Daar komt nog bij dat de omliggende landen ook al helemaal niet opgezet zijn met deze "aanwezigheid" laat staan de uitbreiding. De enige reden dat ze niet minder aanwezig gemaakt zijn is de steun van de VS en het Westen.

Wapens en raketten zijn het probleem niet heb ik geleerd, meer wapens en raketten voor de Palestijnen zou net een oplossing kunnen zijn want ze zijn enorm goed ter bescherming van de democratie en grondrechten :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
Bedankt: 202 keer

Bericht

https://www.politico.eu/article/future- ... t-2m-tank/

Nog een kleine, goedkope stap verder en we hebben "slimme" drones die zonder menselijke piloot hun doelen zoeken en vernietigen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

En nog een stapje verder en ze kunnen gewoon command&conquer spelen
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

wied schreef: 30 okt 2023, 14:52 https://www.politico.eu/article/future- ... t-2m-tank/

Nog een kleine, goedkope stap verder en we hebben "slimme" drones die zonder menselijke piloot hun doelen zoeken en vernietigen...
Ben er onlangs zelf mee begonnen en begin nu pas de kracht van die dingen te vatten.
Hangt hij 100m in de lucht hoor je die amper, in oorlogsgebied zeker al niet, laat staan dat je dat ding nog kan zien.
Oh ja, standaard zonder trucjes zoals firmware hacks, kan je al 500m de hoogte in.
Maar het meest verbazende is nog de camerakwaliteit, ongelooflijk wat een drone die als het ware in je broekzak kan. (als het geen spannend modelleke is) op je scherm kan toveren.
woutervh schreef: 30 okt 2023, 20:06En nog een stapje verder en ze kunnen gewoon command&conquer spelen
Na de drones de robots, men is daar al lustig mee aan het experimenteren.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ergens heb ik vorige week een beeld gezien van een chinese raket ontworpen om vliegdekschepen uit te schakelen! AI ontwikkeling gaat zonder twijfel verder dan het uitschakelen van dure tanks...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Die tech gaat inderdaad ver en enkele jaren geleden was ik al eens op een beurs waar er toevallig ook drones werden getoond, zowel civiel als militair. De software die gebruikt werd was angstwekkend. Massa's werden gefilmd waarbij men automatisch bepaalde individuen zocht en nadien volgde. Combineer dat met een geleid wapen en je bent er. Het lijkt me niet dat dit dus nog niet zou kunnen.

Meer dan 20 jaar geleden was ik eens te gast in een politietoren op het voetbal. Toen hadden ze al camera's waarbij men heel erg ver kon inzoomen. De politie moest toen nog mensen visueel herkennen en had een boek met foto's om dat te doen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zulk gevaar kennen we al jaren, Asange heeft er ons toen al op gewezen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het laatste model van DJI (Mini 4 Pro) kan ondertussen al tot 20km ver vliegen en nog steeds beelden naar de controller blijven doorsturen.
Oh ja... en hij blijft maar 249gram wegen. https://www.dji.com/be/mini-4-pro
Dizzy schreef: 31 okt 2023, 10:39De software die gebruikt werd was angstwekkend. Massa's werden gefilmd waarbij men automatisch bepaalde individuen zocht en nadien volgde. Combineer dat met een geleid wapen en je bent er. Het lijkt me niet dat dit dus nog niet zou kunnen.
Dat is naar ik vermoed de 'active track' functie, deze zit ook op de drone die ik heb (Mini 3 Pro)
Maar bij het nieuwe model is dit nog meer uitgebreid, een auto volgen zal niet lukken maar aangezien die drone een max snelheid heeft van 45km/u. zal een fietser niet zo'n groot probleem zijn.
En dit is een goedkope consumentendrone, ben benieuwd wat professionelere dingen kunnen.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De modellen die daar getoond werden varieerden van uit de kluiten gewassen consumentenmodellen tot tuigen van een paar meter, die zullen een wagen wel kunnen bijhouden. Het gaat altijd meer naar minority report waar er ook minidrones gebruikt worden bijna als een soort van muggen. Dat gezoem 's nachts, zijn dat wel muggen? :)
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

"Eye in the Sky" (Helen Mirren, Netflix of Amazon Prime?) brengt dat allemaal goed in beeld...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Thx wied, later eens opzoeken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 133 keer

Bericht

Had dit niet verwacht van Extreemlinks :lol:

PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw ging nog een stap verder. “De ambassadrice maakt de vergelijking tussen het Palestijnse volk en Marc Dutroux, en wat gaat de minister doen? Een mail sturen.” De extreemlinkse oppositiepartij verwijt Lahbib en de regering hypocrisie. Voor Hedebouw is het de hoogste tijd om Rosenzweig-Abu te vragen “ons land te verlaten”.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dit kan je toch niet meer goedpraten?

https://www.doctorswithoutborders.org/l ... onsibility
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

Het gaat nog druk worden in Den Haag.
Bye, Maurice
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Niets van wat daar gebeurd kan je goedpraten.
Het is zoals Zuid-Afrika het benoemt: een apartheidsregime. En 't is niet dat ze in ZA niet weten waar ze het over hebben.
De vraag is hoelang Israël kan wegkomen met openlijke genocide.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zolang Iran zich koest houdt...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

heist_175 schreef: 03 dec 2023, 08:01Niets van wat daar gebeurd kan je goedpraten.
Helemaal juist!
Maar helemaal juist is ook het feit dat alles wat in de media komt betreffende dit conflict je ook niet zomaar mag geloven.
Want het moge meer en meer duidelijk worden dat het vooral een propagandaoorlog aan het worden is waarbij elke kant
de slechtheid van de andere kant wil aantonen, en daarvoor worden de meest gekke truuken gebruikt.

Toegevoegd na 1 minuut 46 seconden:
wied schreef: 03 dec 2023, 14:56 Zolang Iran zich koest houdt...
Die zullen zich altijd koest blijven houden, hun rol is vooral om anderen de kastanjes uit het vuur te laten halen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Petrikske schreef: 03 dec 2023, 17:45
Want het moge meer en meer duidelijk worden dat het vooral een propagandaoorlog aan het worden is waarbij elke kant
de slechtheid van de andere kant wil aantonen, en daarvoor worden de meest gekke truuken gebruikt.
Het ding is dat dit artikel van Artsen zonder Grenzen is. Ik zou dat niet partijdig noemen.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Petrikske schreef: 03 dec 2023, 17:45
heist_175 schreef: 03 dec 2023, 08:01Niets van wat daar gebeurd kan je goedpraten.
Helemaal juist!
Maar helemaal juist is ook het feit dat alles wat in de media komt betreffende dit conflict je ook niet zomaar mag geloven.
Dat is wel héél relativerend.
Israël begaat daar genocide, daar valt weinig op af te dingen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

boonpwnz schreef: 03 dec 2023, 18:04Het ding is dat dit artikel van Artsen zonder Grenzen is. Ik zou dat niet partijdig noemen.
En omdat Artsen zonder Grenzen dit nieuws bekend heeft gemaakt moeten we zonder twijfelen hun boodschap voor waar aannemen?
Artsen zonder Grenzen heeft militaire analisten die precies kunnen duiden wie achter de aanslagen zat?
Als dat het geval is dan ga ik mee in jou gedachtegoed, maar ik ben alvast heel voorzichtig geworden in dit conflict om conclusies te trekken.

Bij deze slechts 1 simpel voorbeeld van hoe er op alle fronten word geacteerd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/15 ... an-andere/

Toegevoegd na 14 minuten 11 seconden:
heist_175 schreef: 03 dec 2023, 18:37Israël begaat daar genocide, daar valt weinig op af te dingen.
Klopt niet naar hetgene dat wat ik hoop de waarheid is.
Tijdens de wapenstilte heeft het IDF gebruik gemaakt van de adempauze om het volledige gebied te verdelen in kleine genummerde sectoren.
Eenmaal de wapenstilstand opgeheven worden bewoners van die sectoren aangemaand om te vertrekken als er een aanval op til is.
Dit is dus allesbehalve een genocide als je de bevolking gaat waarschuwen van een op til zijnde aanval.
Vertel anders eens wat ze moeten doen om die soldaten zonder uniform en kentekens (oorlogsmisdrijf) die gebruik maken van onschuldige burgers als schild het hoofd moeten bieden.
Of misschien beter toch maar niet want ik wens me liever te onthouden van dit gesprek.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Petrikske schreef: 03 dec 2023, 19:55 Als dat het geval is dan ga ik mee in jou gedachtegoed, maar ik ben alvast heel voorzichtig geworden in dit conflict om conclusies te trekken.
Dat is van alle oorlogen...
Petrikske schreef: 03 dec 2023, 19:55 Klopt niet naar hetgene dat wat ik hoop de waarheid is.
Tijdens de wapenstilte heeft het IDF gebruik gemaakt van de adempauze om het volledige gebied te verdelen in kleine genummerde sectoren.
Eenmaal de wapenstilstand opgeheven worden bewoners van die sectoren aangemaand om te vertrekken als er een aanval op til is.
Dit is dus allesbehalve een genocide als je de bevolking gaat waarschuwen van een op til zijnde aanval.
Vertel anders eens wat ze moeten doen om die soldaten zonder uniform en kentekens (oorlogsmisdrijf) die gebruik maken van onschuldige burgers als schild het hoofd moeten bieden.
Ze gaan dus grondiger en minutieus verder gaan in het vernietigen van de complete Gazastrook. En het zou dan beter moeten zijn dat de burgers op voorhand verwittigd worden dat hun huis aan de beurt is?
IMHO zijn er maar 2 oplossingen voor het conflict. Of ze roeien effectief de Palestijnen uit (verdrijven en de Sinaï induwen als meer humane oplossing), of ze zoeken naar een langetermijnoplossing die kan werken, waarin ook wordt gekeken naar de bekommernissen van het Palestijnse volk. Maar ze kiezen duidelijk voor optie 1... En de wereld stond er bij en keek er naar. En de haat van Palestijn modaal wordt alleen maar gevoed. Decenia aan onrust verzekerd
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

woutervh schreef: 03 dec 2023, 22:11 of ze zoeken naar een langetermijnoplossing die kan werken, waarin ook wordt gekeken naar de bekommernissen van het Palestijnse volk. Maar ze kiezen duidelijk voor optie 1... En de wereld stond er bij en keek er naar. En de haat van Palestijn modaal wordt alleen maar gevoed. Decenia aan onrust verzekerd
Er is maar een "langetermijnoplossing" die de Palestijnen willen aanvaarden, en dat is basically terug naar de situatie van voor de eerste wereldoorlog, ergo geen Joodse staat meer in dat gebied. Zelfs toen de Britten nog afkwamen met voorstellen waarin slechts een heel klein stuk land naar de Joden ging en het overgrote merendeel naar de Palestijnen, was het voor de Palestijnen niet genoeg, een compromis was en is gewoon niet te sluiten. Toen de Britten vertrokken - 75 jaar geleden al - zeiden ze het ook: deze kwestie gaat nooit opgelost ging raken.

Israel kiest optie 1 om uiteindelijk een einde te kunnen maken aan de situatie waarbij er voortdurend terroristen zitten aan de grens. Dat gaat het conflict zeker niet oplossen, maar als het doel is om een nieuwe 7 oktober te vermijden dan is er voor Israel geen andere optie dan het verdrijven van die basis van Hamas vlakbij haar grenzen. Dat Palestijn modaal bepaalde gevoelens krijgt is een feit, maar is voor een land als Israel als risico beter te managen als Palestijn modaal niet aan de grens zit, met wapens en terroristen, in een stuk land waar Israel geen controle over heeft (itt bijvoorbeeld de West Bank waar ze wel controle over hebben). Ja, je moet me niet vertellen dat er aan de noordergrens nog een terroristengroepje zit waarvan de naam begint met de letter H, maar voorlopig blijven die kalm, en gelukkig voor Israel komen die ook niet altijd goed overeen met Hamas. Ze zijn iig nu gewaarschuwd: als het daar aan de noordgrens ook zou ontsporen zal hetzelfde daar gebeuren.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

7 oktober te vermijden? Ze hadden de plannen en waren op de hoogte blijkt nu. Israël dacht 'officieel' enkel dat Hamas niet zover zou gaan en doet dus niets met de info. Praktisch gezien komt het hen echter heel goed uit. Door slechts een 1200 slachtoffers op te offeren krijgen ze nu de kans om met de grove borstel door de Palestijnse gebieden te gaan.

Het klopt dat de Palestijnen zich historisch kritisch opstelden tov een tweestaten oplossing. Maar waarom gingen ze ook? Het was hun land... Nochtans was er in de jaren 90 al een akkoord, tussen Arafat en Rabin. Dat de Palestijnen niet staan te springen voor een twee staten oplossing zou Israël niet moeten tegenhouden van eenzijdig stappen te ondernemen. Illegale nederzettingen ontruimen en het land dat ze zien als Palestijns pro-actief ontruimen. Maar ze doen exact het omgekeerde
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Petrikske schreef: 03 dec 2023, 19:55
heist_175 schreef: 03 dec 2023, 18:37Israël begaat daar genocide, daar valt weinig op af te dingen.
Klopt niet naar hetgene dat wat ik hoop de waarheid is.
Ziekenhuizen in puin leggen is een genocide, tenzij je tijdig verwittigt. Dat deed Israël niet én er zijn geen basissen gevonden, enkel een kelder/tunnel.
Israël zoekt allerlei excuses om gewoon om gigantische schaal het leven in Gaza onmogelijk te maken en burgers doelbewust kapot te schieten. Basale reflexen dus.
"Ga naar het zuiden", om dan het zuiden te bombarderen.
Resultaat: Israël is nu de terroristen van de toekomst aan het "kweken". En noemen ze zichzelf niet meer Hamas, dan zal het wel een andere naam hebben.

De oplossing is om langs beide kanten met gematigde stemmen aan tafel te gaan zitten en zo een 2statenoplossing uit te werken. Dat lukte in het verleden al, dat kan in de toekomst ook lukken.
Wat je nu ziet is extremisme langs beide kanten en dat leidt/lijdt altijd tot miserie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Never waste a good crisis, dat kennen ze in Israël ook. Hun genocide kan nu gewoon sneller uitgevoerd worden en die kans grijpen ze met beide handen. De stand is nu 1.200 vs 15.000 and counting, in schaken zou dat een goede zet zijn of een domme... als je het van de kant van Hamas bekijkt.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

woutervh schreef: 03 dec 2023, 22:11 Maar ze kiezen duidelijk voor optie 1..
Waarvan de russische minister voor buitenlandse zaken meteen gebruik maakt om ons, in het hol van de leeuw, te komen beschuldigen van oorlogsmisdaden!
Wat een wrange realiteit...

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Goed zo, de Amerikanen zullen wel weer opnieuw de portemonnee open trekken voor Oekraine na deze uitlatingen.
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

De portemonee van de Amerikanen is blijkbaar bijna leeg ...
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ze hebben genoeg oud spul dat ze kunnen leveren dus eigenlijk moeten ze zelfs hun portemonnee niet open trekken.
Zo zijn Boeing en Saab nu oude GLSDB's aan het nakijken om deze alsnog aan Oekraine te kunnen leveren. (leveringsdatum: 'early' 2024)

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Grr... ik wilde eigenlijk liever niet meer deelnemen aan dit topic omdat het conflict heel ingewikkeld is en er oeverloos heen en weer word gesmeten met cijfers, vaak door mensen die totaal onbetrouwbaar blijken te zijn.
Ik wens me zeker ook verre te houden van beweringen van een terroristische organisatie en ik zal me ook op de oppervlakte houden naar hetgene het IDF komt te beweren. (als het mes op m'n keel gezet word zou m'n keuze snel gemaakt zijn maar dat terzijde)

Ik wil in deze dus wel even reageren op de stelling dat er een 'genocide' aan de gang is.
Dit is een hele zware beschuldiging, een stelling ook die ondertussen vele hoofdsteden ter wereld in vuur en vlam aan het zetten is tot je gaat inzoomen en de gekste terroristische symbolen tem hakenkruizen gaat zien. :eek:

Als ik 'persoonlijk' ga inzoomen op het conflict en dit doortrek naar de rest van de wereld dan stel ik me de vraag, "waar zit die nieuwe wereldleider die ons in WWIII gaat storten en aan wiens voeten miljoenen mensen gaan liggen?"

Maar goed, ik geef bij deze enkele meningen van mensen die gestudeerd hebben (ik heb dat niet)
En iedereen mag daarop reageren maar ik twijfel of ik opnieuw zal reageren want betrouwbare info vanaf het oorlogsgebied is gewoon te schaars om een helder oordeel te kunnen vellen.

Wat is genocide?

Mijn mening en die van militair analist Anders Puck Nielsen kan en mag je verwaarlozen als je wil.
Maar deze week is er op BNR Radio de Big5 en die gaat over 'oorlogsrecht' (nog zo'n beladen woord.)

5 dagen lang komen er specialisten aan het woord die telkens een klein uurtje volpraten over 'oorlogsrecht', en ja ook daar komt dus 'genocide' ter sprake. https://www.bnr.nl/podcast/thebigfive

Hier een klein deeltje van de eerste aflevering met Geert-Jan Knoops, advocaat en hoogleraar internationaal strafrecht aan de Universiteit van Utrecht.

Verder komen deze week de volgende mensen nog aan het woord mocht je interesse hebben.

Paul Ducheine, militair jurist, bijzonder hoogleraar in Law of Military Cyber Operations aan de Universiteit van Amsterdam en Hoogleraar Cyber Warfare aan de Faculteit Militaire Wetenschappen van de Nederlandse Defensie Academie
Jan Tijmen Ninck Blok, humanitair oorlogsrechtspecialist bij het Rode Kruis
Liesbeth Zegveld, advocaat, gespecialiseerd in aansprakelijkheid voor mensenrechtenschendingen
Fleur Ravensbergen, internationaal vredesonderhandelaar in oorlogsgebieden

Toegevoegd na 6 minuten 23 seconden:
woutervh schreef: 04 dec 2023, 07:04 7 oktober te vermijden? Ze hadden de plannen en waren op de hoogte blijkt nu. Israël dacht 'officieel' enkel dat Hamas niet zover zou gaan en doet dus niets met de info.
Enig idee hoeveel plannen er dagelijks bekokstoofd worden door terroristen?
Als men overal op moet reageren zit men als soldaat 24/7 vanachter op de camion...

De hoofdschuldige blijft gewoon degene die deze ranzige plannen ten uitvoer ging brengen.
Ik heb veel beeldmateriaal gezien van die 7é oktober, en dat was ziek, gewoon geen woorden voor.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Petrikske schreef: 05 dec 2023, 22:11 De hoofdschuldige blijft gewoon degene die deze ranzige plannen ten uitvoer ging brengen.
Ik heb veel beeldmateriaal gezien van die 7é oktober, en dat was ziek, gewoon geen woorden voor.
Ik mijd bewust beeldmateriaal, net om te voorkomen dat mijn visie gekleurd wordt... Wat gebeurd is op 7 oktober valt is ranzig, dat klopt.
Maar een paar gekken met een geweer die nu eens de kans hebben om wild te gaan tegen degene die (in hun ogen) hun land, grootvader, vader, moeder, broer, kind, ... afgepakt hebben. Ik moet en wil er ook geen tekeningetje bij maken.
En Israël doet nu exact wat Hamas verwacht heeft. Het conflict staat terug op de kaart.
Als Israël slimmer was, likten ze hun wonden en bekeken wat ze echt kunnen betekenen. Hoe ze het lot van het Palestijnse landgenoten kunnen verbeteren. Hoe ze hen rechten kunnen geven. Hoe ze een beter bestaan kunnen voorzien. Het enige wat ze nu gaan bekomen, is dat de volgende generatie Hamas strijders al wordt klaargestoomd

Trouwens, waarom zijn in Oekraïne de Oekraïners de goeie? Die vechten tegen de bezetter? En in Israël de Palestijnen de slechte? Die ook vechten tegen de bezetter?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zijn het daadwerkelijk Palestijnen die vechten of eerder tuig van de richel zoals Hamas en Hezbollah?
Ik prefereer ongeknipt en ongefilterd (geen MSM dus) ,en het waren op 7 oktober wel meer dan een paar gekkies met een geweer die stijf stonden van de captagon.

In Oekraïne is er trouwens wel sprake van genocide, Putin heeft dit meermaals toegegeven.

But hey..i'm out. :wink: