HomeWizard P1 Meter Giveaway
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 28 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik ga dan proberen nog 1 van de andere 2 meters te winnen
Ik ben bezig met een nieuwe Loxone installatie en wil de meter daar graag aan koppelen. Dan kan ik actief uitgangen gaan sturen gebaseerd op de opbrengst van de zonnepanelen. het minimaliseren van het terugleveren van energie naar het net.
Ik ben bezig met een nieuwe Loxone installatie en wil de meter daar graag aan koppelen. Dan kan ik actief uitgangen gaan sturen gebaseerd op de opbrengst van de zonnepanelen. het minimaliseren van het terugleveren van energie naar het net.
Laatst gewijzigd door luukske 16 aug 2023, 21:15, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 89 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik wil ermee:
-nakijken dat mijn smart power sensor (DTSU666-H-250A) het correct heeft
-aan de slag om meer eigenverbruik te realiseren van de PV-productie
edit: nog vergeten => waterverbrui uitlezen (ik zat in het pilootproject voor de digitale watermeter maar er is nog steeds geen portaal van fluvius/dewatergroep waar je het verbuik kan raadplegen.
edit: nog vergeten => waterverbrui uitlezen (ik zat in het pilootproject voor de digitale watermeter maar er is nog steeds geen portaal van fluvius/dewatergroep waar je het verbuik kan raadplegen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 295 keer
- Bedankt: 492 keer
Ik heb een gelijkaardige power sensor. Hoe kan je de data daarvan consulteren op een ander device als een tablet of PC?lirec schreef: ↑16 aug 2023, 21:01 Ik wil ermee:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
Op die onderste klemmen moet je een 2 draads aansluiting maken, zodat een "meettoestel" daar consulteerbare data kan van maken.
Ik vind niet meteen een PDF die dat toelicht, maar dat zal wel ergens te vinden zijn.
Ik heb een Eltako DSZ15D-3x80A, en heb de S0+/- poort een draadje aangesloten richting mijn Flukso meter. Die data kan ik via de webinterface van Eltako consulteren. Flukso heeft ook een HA-integratie, maar die heb ik nog niet aan de praat gekregen.
Vermoedelijk heb je dus iets nodig dat met HA-werkt?
Misschien werkt de DTSU666 zelf al met HA? Mijn meetmodule van de PV's kan ik in HA alvast raadplegen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 89 keer
Ja: zie hierboven de post van heist
= denk ik zelf extra hardware aansluiten op diezelfde RS485 die naar je inverter gaat om uitlezen mogelijk te maken
Alternatief: proberen uitlezen via de modbus van de interter (wat - naar ik begreep - niet zo handig is bij huawei)
makkelijkst is echter gewoon de P1 poort gebruiken gezien:
- die hetzelfde (zou) moeten meten
-met als extratje dat je daar ook gas en/of water zou moeten kunnen uitlezen
= denk ik zelf extra hardware aansluiten op diezelfde RS485 die naar je inverter gaat om uitlezen mogelijk te maken
Alternatief: proberen uitlezen via de modbus van de interter (wat - naar ik begreep - niet zo handig is bij huawei)
makkelijkst is echter gewoon de P1 poort gebruiken gezien:
- die hetzelfde (zou) moeten meten
-met als extratje dat je daar ook gas en/of water zou moeten kunnen uitlezen
-
- Moderator
Vergeet het maar .
De P1 meet enkel inkomend en uitgaand "verkeer" op uw digitale meter.
En meet dus niet (kan dat ook niet) wat er binnen uw eigen installatie gebeurt. Ik wil oa weten hoeveel kWh "het huis" verbruikt heeft en dat weet de P1 niet.
Mijn Eltako kan wel meten wat "het huis" verbruikt (staat zo bekabeld in de zekeringkast, achter de "rem"). Als ik dat relateer aan de data van de P1, nl hoeveel elektriciteit ik ingekocht heb (import), weet ik hoeveel % van mijn verbruik (gemeten door de Eltako) door PV+batterij gedekt werd.
De P1 meet enkel inkomend en uitgaand "verkeer" op uw digitale meter.
En meet dus niet (kan dat ook niet) wat er binnen uw eigen installatie gebeurt. Ik wil oa weten hoeveel kWh "het huis" verbruikt heeft en dat weet de P1 niet.
Mijn Eltako kan wel meten wat "het huis" verbruikt (staat zo bekabeld in de zekeringkast, achter de "rem"). Als ik dat relateer aan de data van de P1, nl hoeveel elektriciteit ik ingekocht heb (import), weet ik hoeveel % van mijn verbruik (gemeten door de Eltako) door PV+batterij gedekt werd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Je kan hetzelfde resultaat bekomen door naast de HW P1 meter een HW kWh meter (eigenlijk een Estron kWh meter wifi module) op de kring van PV te plaatsen.heist_175 schreef: ↑17 aug 2023, 08:17 Mijn Eltako kan wel meten wat "het huis" verbruikt (staat zo bekabeld in de zekeringkast, achter de "rem"). Als ik dat relateer aan de data van de P1, nl hoeveel elektriciteit ik ingekocht heb (import), weet ik hoeveel % van mijn verbruik (gemeten door de Eltako) door PV+batterij gedekt werd.
Dan krijg je ook het verbruik van de woning in de HW app afzonderlijk te zien.
Het zijn bi-directionele tellers, je kan er dus het in- en uitgaand verbruik van elk toestel (dat bv. niet op een socket zit) afzonderlijk mee meten en zichtbaar maken in de HW app.
Nu, wanneer je de prijs van iedere module bij elkaar gaat optellen kan je inderdaad al beter een vermogensmeter in je automatenkast plaatsen die en alle kringen en ingaand en uitgaand vermogen van PV meet. Maar dan heb je ook een app (bv. via HA) nodig om de resultaten zichtbaar te maken.
Sol Invictus!
-
- Moderator
Kan je een voorbeeld geven van een "HW kWh" meter?
Mijn huidige setup was ook niet goedkoop:
Eltako: €130
Flukso: €125 (10 jaar geleden ofzo, nu blijkbaar niet meer te koop)
Mijn huidige setup was ook niet goedkoop:
Eltako: €130
Flukso: €125 (10 jaar geleden ofzo, nu blijkbaar niet meer te koop)
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 749 keer
- Bedankt: 483 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Terug on-topic? Zijnde over de give-away?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
- Bedankt: 454 keer
- Recent bedankt: 2 keer
het was toch die met de meeste berichten in dit topic die won hé ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Uiteraard maar off topic mag (voor sommigen) niet meer van het beheer.
Toegevoegd na 7 minuten 12 seconden:
Voor alle duidelijkheid, gezien persoonlijk geen meerwaarde uit deze module geen kandidaat voor de "give-away" marketing.
Gezien er duidelijk misverstanden zijn over wat een P1-meter (of beter de P1 wifi module uitlezer) al dan niet kan wou ik dat, vanuit eigen ervaring, nader duiden. Niet meer, niet minder.
Zodat men zich niet nodeloos kandidaat stelt om iets te winnen wat nadien niet aan de eigen verwachtingen zou voldoen.
Dan maken leden die de mogelijkheden correct inschatten meer kans er eentje te winnen.
Sol Invictus!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 875 keer
- Bedankt: 3363 keer
- Recent bedankt: 49 keer
Mijn HomeWizzard projectje zou zijn om 2 huishoudens te verbinden met mijn Home Assistant
Mijn installatie:
Zonnepanelen, 6.000 Wp, 5kW omvormer.
Ik schat dat de boiler ca 5-6 kWh per dag zal nodig hebben (nu opgewarmd via CV op gas).
Dat zal mijn zelf verbruikte zonne-energie verhogen, alsook mijn zelfvoorziening.
1) Energiedelen (zonder thuisbatterij):
PS. Misschien moet ik al die moeite niet doen, en mijn dochter(s) met nieuwjaar gewoon het geld vedelen dat ik met de injectie terugkrijg
Mijn installatie:
Zonnepanelen, 6.000 Wp, 5kW omvormer.
- Productie op zonnige dagen: ca 40Kwh per dag.
- Thuisverbruik: ca 12kWh per dag, waarvan ca 8kWh van de zonnepanelen > zelfvoorziening ca 67%.
- Injectie: ca 32 kWh (zonnige dagen) > zelf verbruikte zonne-energie ca 20% .
- Ikzelf heb geen P1 meter nodig, gezien deze data al uit de omvormer komen (gelinkt met een DSU666).
- Enegiedelen met dochter.
Ik schat dat de boiler ca 5-6 kWh per dag zal nodig hebben (nu opgewarmd via CV op gas).
Dat zal mijn zelf verbruikte zonne-energie verhogen, alsook mijn zelfvoorziening.
1) Energiedelen (zonder thuisbatterij):
- Probleem met de huidige set-up is
- mijn dochter weet niet op welke uren ik overproductie heb, zodat zij haar grote verbruikers kan inschakelen (wassen, koken, droogkast ...).
- mijn HA automatisatie (warm water tijdens injectie) kan geen rekening houden met de energiebehoefte van mijn dochter). - Hier komt de Homewizzard P1 meter in het plan:
- ik installeer de Homewizzard P1 meter op de digitale meter bij mijn dochter.
- via een LAN-LAN VPN tussen de 2 huishoudens kan ik de P1 meter koppelen met mijn HA thuis. - ik (HA) kan dus met de energiebehoefte van mijn dochter rekening houden, en dus genoeg injecteren om haar verbruik te dekken.
- de rest gebruik ik dan voor mijn sanitair warm water via de HA automatisatie
- op dit ogenblik heb ik nog geen thuisbatterij (ben nog niet overtuigd van het rendement).
- maar als ik de batterij kan gebruiken voor 2 huishoudens, dan krijg ik misschien wel een betere return.
- het project zou er dan zo uitzien:
- tijdens de uren zonder zon, wordt mijn eigen verbruik gedekt door de thuisbatterij (ca 4 kWh per dag).
- tijdens de uren zonder zon, zou ik ook het "sluimerverbruik" van mijn dochter kunnen dekken, door te injecteren vanuit de batterij. - op die manier zou niet alleen mijn "zelfvooziening" gevoelig stijgen, maar ook het volledig verbruik van mijn dochter dekken.
PS. Misschien moet ik al die moeite niet doen, en mijn dochter(s) met nieuwjaar gewoon het geld vedelen dat ik met de injectie terugkrijg
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
Dat lijkt me idd de meest redelijke oplossing want je kan dan je injectietarief verdelen onder al je kinderen ipv te delen met één kind.philippe_d schreef: ↑20 aug 2023, 09:37 PS. Misschien moet ik al die moeite niet doen, en mijn dochter(s) met nieuwjaar gewoon het geld vedelen dat ik met de injectie terugkrijg
En naast de injectievergoeding die je misloopt moet je er ook rekening mee houden dat steeds meer energieleveranciers een extra vaste kost aanrekenen om je energie met één iemand te kunnen delen.
Dan dien je ook nog rekening te houden dat afhankelijk van het afgesloten energiecontract de prijs van netto injectievergoeding (die jij mist en dat dus de prijs van de naakte energiecomponent voor je dochter is) niet ver uiteen loopt van de all in prijs van een normaal contract (de prijs van de energiecomponent + heffingen, accijnzen en BTW die je dochter bij energiedelen sowieso nog moet betalen).
Jullie doen dus een "voordeel" van hoogstens een paar cent/kWh en je moet dan al eerst de vaste kost eruit krijgen op de kwartieren dat je kan energiedelen voor je een cent voordeel doet.
In het "net" injecteren via een batterij is een nog veel slechter idee. Je hebt dan bovenop de eerste opmerking ook nog eens dubbele omvormerverliezen waar niemand iets aan heeft. Op de injectie via de batterij in het net ga je dus minder injectievergoeding krijgen dan door rechtstreeks te injecteren in het net.
Een goed batterijmanagements systeem heeft trouwens zijn eigen energiemeter die accurater werkt dan de HW. De gegevens daarvan kan je ook openstellen voor derden dus daar heb je al geen P1 meter voor nodig.
Maar zoals je zegt, een hobby mag wat kosten.
Sol Invictus!
-
- Moderator
Met een hybride omvormer heb je toch geen "omvormer verliezen" bij het opladen (DC>DC)?
Alles hangt natuurlijk af van de prijzen.Op de injectie via de batterij in het net ga je dus minder injectievergoeding krijgen dan door rechtstreeks te injecteren in het net
Ik zie bijvoorbeeld in de UK dat klanten van "Octopus" daar massaal gebruik maken van de tariefstructuur, en batterijen bijladen vanuit net tijdens de daluren, (goedkoop tarief) en injecteren tijdens de spitsuren (duur tarief) ...
Inderdaad.Een goed batterijmanagements systeem heeft trouwens zijn eigen energiemeter die accurater werkt dan de HW. De gegevens daarvan kan je ook openstellen voor derden dus daar heb je al geen P1 meter voor nodig.
Vandaar dat ik thuis geen P1 meter nodig heb, maar wel in het 2de huishouden dat ik wil managen via HA
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 16 keer
Bij mij thuis heb ik nog een analoge meter (die nu weer goed terug draait) maar ik wil dit wel aanbieden voor mijn toekomstige huurders in een nieuwbouw zeer energiezuinige woning.
Gas is er (uiteraad) niet meer aangesloten, verwarming en koeling is met lucht-lucht warmtepomp.
Ik wil dus de huurder voldoende informatie kunnen geven over verbruik en opbrengst zonnepanelen, en wil zelf ook weten of de beweringen van architect en aannemer ivm. zeer laag energie-gebruik nu wel kloppen
Gas is er (uiteraad) niet meer aangesloten, verwarming en koeling is met lucht-lucht warmtepomp.
Ik wil dus de huurder voldoende informatie kunnen geven over verbruik en opbrengst zonnepanelen, en wil zelf ook weten of de beweringen van architect en aannemer ivm. zeer laag energie-gebruik nu wel kloppen
-
- Moderator
Het enige dat je de huurder kan laten zien met een P1 meter is de afname ( ↓) en de injectie (↑).
Dat is dus geen verbruik, noch opbrengst van de zonnepanelen.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Door mijn gezondheid ben ik minder mobiel en soms dagen plat moet liggen. Met de P1 Meter kan ik vanuit mijn bed alles monitoren. Het leven is voor mij al zo kostelijk door medicatie en dokters en hospitaalrekeningen. Kan ik nog wat besparen om nog wat over te hebben van mijn uitkeringsloon op het einde van de maand.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 71 keer
- Recent bedankt: 4 keer
On topic:
Jullie mogen me schrappen uit de giveaway! P1 poort enabled, vandaag na installatie PV al eens gekeken achter het groene deksel.. de vorige eigenaars hebben een P1 meter laten hangen
Offtopic:
Cfr. installateur: dit wordt standaard voorzien bij Huawei met het batterij pakket (nodig om sturing te geven batterij of grid)). Bij enkel een PV installatie -> je ziet enkel bij Huawei cloud wat er (2 minuten geleden) werd opgewekt. Ik ga proberen een kabel te fabriceren om aan de seriële uitgang van de omvormer te hangen.
Jullie mogen me schrappen uit de giveaway! P1 poort enabled, vandaag na installatie PV al eens gekeken achter het groene deksel.. de vorige eigenaars hebben een P1 meter laten hangen
Offtopic:
Er is niets genre DSU666 geinstalleerd.silentkiller schreef: ↑16 aug 2023, 18:43 Hmmm, het is een huawei sun2000L, geen idee wat die allemaal gaat rapporteren. Ik zal het je weten te zeggen!
Cfr. installateur: dit wordt standaard voorzien bij Huawei met het batterij pakket (nodig om sturing te geven batterij of grid)). Bij enkel een PV installatie -> je ziet enkel bij Huawei cloud wat er (2 minuten geleden) werd opgewekt. Ik ga proberen een kabel te fabriceren om aan de seriële uitgang van de omvormer te hangen.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik zou iets willen doen met de coderdojo lessen. Dit jaar een project gegeven met succes. Een arduino weerstation dat zijn data haalde van www.openweathermap.org (json)
Omdat er veel jongens en meisjes aangaven dat ze dit jaar blijven, zou ik het project veranderen naar het energieverbruik van de bibliotheek en uitlezen hoeveel energie er werd geïnjecteerd. Ook de vraag gekregen om iets met SQL te doen. Daar lijken deze data ook wel heel leuk voor om te gebruiken.
Mocht iemand een leuk idee hebben, dat is ook welkom natuurlijk.
Omdat er veel jongens en meisjes aangaven dat ze dit jaar blijven, zou ik het project veranderen naar het energieverbruik van de bibliotheek en uitlezen hoeveel energie er werd geïnjecteerd. Ook de vraag gekregen om iets met SQL te doen. Daar lijken deze data ook wel heel leuk voor om te gebruiken.
Mocht iemand een leuk idee hebben, dat is ook welkom natuurlijk.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 216 keer
- Bedankt: 460 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik heb nog een analoge meter en wil dat graag zo houden.
Toch zou ik graag mee dingen naar zo'n meter maar schuif ik dat met veel plezier door naar Block.
Toch zou ik graag mee dingen naar zo'n meter maar schuif ik dat met veel plezier door naar Block.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 6 keer
Hier op de boerderij hebben we een vrij hoog energie verbruik (oa door melk-koeltank, aardappel inschuur installatie, etc... ).
Zo'n meter zou dus zeer goed van pas komen om eens werk te maken van het verbruik (proberen) te verminderen.
Op die manier kunnen we het bedrijf ook wat groener maken!
Zo'n meter zou dus zeer goed van pas komen om eens werk te maken van het verbruik (proberen) te verminderen.
Op die manier kunnen we het bedrijf ook wat groener maken!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 47 keer
Sinds begin dit jaar wonen we in een nieuwe woning waar nog geen zonnepanelen werden geïnstalleerd. Ik ben volop bezig met offertes opvragen om dan hopelijk tegen eind dit jaar nog alles geïnstalleerd + gekeurd te krijgen. Een digitale teller hebben we (jammer genoeg) al, dus enkel de P1 meter ontbreekt nog om een mooier beeld te krijgen van het verbruik en de toekomstige opbrengst van de panelen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 36 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Graag had ik ook een P1-meter om bij mijn trau-ma te hangen zodat ze kan zien of er genoeg groene stroom is om onze was te strijken.
Maar de was doen we wel nog zelf, we willen niet overdrijven, nog niet.
Maar de was doen we wel nog zelf, we willen niet overdrijven, nog niet.
-
- Starter
Zonnepanelen en EV + capaciteitstarief, alles om de rekeningen zo laag mogelijk te houden!
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
- Bedankt: 191 keer
De winnaars zijn bekend!
We hebben de namen in een "random generator" geplaatst en hieruit zijn "Nexus1980" en "luukske" gekomen. Proficiat!
De crew heeft "Block" uitgekozen als post, we wensen de lokale Coderdojo veel succes met het bibliotheek-project.
Aan de winnaars, graag jullie adres meedelen per PB. De units komen binnenkort jullie kant uit.
Aan de deelnemers die niet gewonnen hebben, voor jullie hebben we een troostprijs. Als jullie die willen, geef ook jullie adres door dan komt er iets leuks jullie kant uit.
De adresgegevens worden conform GDPR-wetgeving verwijderd nadat de prijzen opgestuurd zijn.
Groeten,
Het Userbase.be team
We hebben de namen in een "random generator" geplaatst en hieruit zijn "Nexus1980" en "luukske" gekomen. Proficiat!
De crew heeft "Block" uitgekozen als post, we wensen de lokale Coderdojo veel succes met het bibliotheek-project.
Aan de winnaars, graag jullie adres meedelen per PB. De units komen binnenkort jullie kant uit.
Aan de deelnemers die niet gewonnen hebben, voor jullie hebben we een troostprijs. Als jullie die willen, geef ook jullie adres door dan komt er iets leuks jullie kant uit.
De adresgegevens worden conform GDPR-wetgeving verwijderd nadat de prijzen opgestuurd zijn.
Groeten,
Het Userbase.be team
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Cool
Ik heb gezien dat de p1 ongeveer 30 euro kost, ik heb 30 euro overgeschreven op naam van userbase.be naar het zeepreventorium. Ik weet uit een videokaarttopic dat er op dit forum veel leden dit huis een warm hart toedragen.
Ik hou jullie op de hoogte hoe de coderdojo verloopt!
Ik heb gezien dat de p1 ongeveer 30 euro kost, ik heb 30 euro overgeschreven op naam van userbase.be naar het zeepreventorium. Ik weet uit een videokaarttopic dat er op dit forum veel leden dit huis een warm hart toedragen.
Ik hou jullie op de hoogte hoe de coderdojo verloopt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');