Waarom mag/kan ik mijn eigen fibermodem niet gebruiken?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
yvesvn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Misschien dat hier een oplossing is ivm sommige probs voor aanmelding met Fritzmodem ?

Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4 :evil:
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 7 -Proximus/JIM
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 117 keer

Bericht

raf1 schreef: 25 dec 2023, 22:40 Dat maakt niet uit. Het BIPT heeft het over eindapparaten zoals modems en routers en beschouwt de ONT als een (onderdeel van een) eindapparaat dat reeds vrij beschikbaar is op de markt. (voorbeelden genoeg in andere Europese landen, bijvoorbeeld de FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON: https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fr ... r-xgs-pon/)

Er bestaat dus een aanbod van compatibele apparaten op de markt dat onze Belgische providers niet zomaar van hun netwerk mogen weren. (regel gaat in vanaf 1 november 2024)
Raf1,

het zou leuk zijn mochten ze inderdaad gewoon een geschikte SFP of SFP+ toelaten in mijn router: minder stroomverbruik en bovendien een SPOF minder ;)
Zowel een 10Base-T SFP + de ONT consumeren meer als een single mode SFP/SFP+ vermoed ik ...

Single mode fiber zou ik dan rechtstreeks op mijn Mikrotik CRS317 kunnen aansluiten...

Mvg,

David

P.S.: anyways, nog geen glasvezel hier - Proximus heeft een fiber tube voor een greenfield appartement doorheen mijn oprit getrokken, maar geen aansluiting voorzien ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

Is er intussen al iemand in geslaagd om de Proximus ONT (Fiber modem) te vervangen door een eigen modem of GPON SFP module?
Mijn Fritz!Box 5590 wacht ongeduldig op fiber.
Nu gebruik ik deze gewoon als router (via de WAN) poort achter de Proximus Fiber modem.

Ik geraak ook niet op de web interface van de Proximus ONT, misschien kan je via deze weg aan de nodige info geraken (serie-nr etc)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ZeroUser
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bericht

Ik vroeg me af of je in je Fritzbox bij de fiberpoort het nummer kan aanpassen?
Wirehead
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

philippe_d schreef: 26 feb 2024, 16:54 Is er intussen al iemand in geslaagd om de Proximus ONT (Fiber modem) te vervangen door een eigen modem of GPON SFP module?
Mijn Fritz!Box 5590 wacht ongeduldig op fiber.
Nu gebruik ik deze gewoon als router (via de WAN) poort achter de Proximus Fiber modem.

Ik geraak ook niet op de web interface van de Proximus ONT, misschien kan je via deze weg aan de nodige info geraken (serie-nr etc)
Een TTL Seriële poort en eens goed de printplaat "bekijken" van de ONT en je bent al een stuk verder :idea:

Nuja, in de maand mei zouden ze de specs moeten vrijgeven, en enkele maanden later al de vrije keuze moeten toelaten. Geen idee of het nog veel nut heeft :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Op het ONT etiket staan een aantal cijfers en barcodes
  • P/N= FE49xxx
  • SN= ALCLFxxx (12 tekens)
  • Lower MAC ID= 04:B6:BE:xx:xx:xx
  • S/N= M082235ALUxxx (18 tekens)
Is hiermee iets aan te vangen?

Op de HACK GPON site kan je blijkbaar met het GPON S/N (ALSLFxxx) een paswoord genereren.
Maar wat kan ik hiermee aanvangen?

Het enige wat ik eigenlijk zoek, is welke gegevens de Fritz!Box 5590 (Fritz!SPS GPON) nodig heeft om geprovisioneerd te geraken :-)
.
IMG_20240226_180121.jpg
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Wirehead
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

De base MAC heeft helaas in de verste verte niks te maken met het GPON serial number die waarschijnlijk upstream gebruikt wordt.
Is trouwens geen Nokia ONT ook hier. Zou eens moeten uitkijken naar een XGS-PON transceiver waar ik dit alles kan insteken..
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

In Nederland (KPN) is het blijkbaar zéér eenvoudig:
De provisionering van de ONT gebeurt gewoon op basis van het GPON serienummer.
Als je dus je eigen fibermodem / router gebruikt moet je alleen het serienummer van je eigen XGS-PON module ingeven op de KPN website ...

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm
https://kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e ... =incontext

Het document bevat ook de richtlijnen voor de routed IPTV (VLAN, DHCP options, etc)
Hopelijk wordt het straks bij Proximus ook zo eenvoudig :-)
ZeroUser
Starter
Starter

Bericht

In België is het ook enkel het serienummer dat gebruikt wordt. Ook hier gaat het wellicht in de toekomst via my proximus gaan net als het mac adres dat je moet ingeven als je via bridge lan host wil werken. Vandaar de eerdere vraag, kan je het serienummer van de fiber "poort" in de fritzbox aanpassen naar dit van de bestaande ont?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 652 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

In het beste geval (yeah, right) hoop ik dat men toelaat meerdere modems te registreren.
Desnoods, als het echt moet, met enkel de meest recent geactiveerde die toegelaten wordt.
Dat zou maken dat je een reservetoestel op standby kan hebben staan dat je op een paar minuten tijd kan wisselen.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Als ze een on-line tool hebben (vb My Proximus), waar je het S/N van je reserve modem kan ingeven (net zoals het MAC adres van je reserve router in bridge), dan is er toch geen probleem? Binnen de minuut ben je weer online :-D
ZeroUser schreef: 28 feb 2024, 17:29 In België is het ook enkel het serienummer dat gebruikt wordt. Ook hier gaat het wellicht in de toekomst via my proximus gaan net als het mac adres dat je moet ingeven als je via bridge lan host wil werken. Vandaar de eerdere vraag, kan je het serienummer van de fiber "poort" in de fritzbox aanpassen naar dit van de bestaande ont?
In de Fritz!Box 5590 zijn er 2 velden die je kan invullen in verband met Fiber:

1) ONT installatiecode
Internet > Toegangsgegevens > Internettoegang via Glasvezel > ONT-installatiecode vereist
Dit wordt volgens mij vooral in Duitsland gebruikt.
Je krijgt van de provider een "installatiecode", je brengt dit hier in bij de eerste opstart, en jouw Fritz!Box wordt hiermee geprovisioneerd.
De gegevens van jouw modem (serienummer etc) worden bewaard, en bij volgende login's wordt jouw modem herkend a.d.h. van het serienummer
.
5590 toegnagsgegevens.png
.
2) GPON PLOAM
Hulp en Info > FRITZ!Box support > GPON PLOAM > PON-serienummer
Hier kan je een ONT serienummer ingeven
Deze overschrijft het serienummer van de SPF Module (je kan dus het serienummer van de Proximus ONT "cloanen" ?
.
GPON Ploam.png
.
Maar als ik hier het serienummer van mijn ONT ingeef (valid formaat = 12 charecters) krijg ik toch géén verbinding :-(
.
5590 glasvezelinformatie.png
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 317 keer
Bedankt: 291 keer

Bericht

Zijn hier ondertussen mogelijkheden in? Ik ben momenteel aan het wachten op de fiber aansluiting (omliggende straten al in orde) en bekijk om dan men Fritzbox te vervangen door een nieuwer model, dan weet ik of deze nuttig is om te bekijken.

https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... uiken.html
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Proximus registreert de fibermodem (ONT) op hun netwerk aan de hand van het (XGS-)PON-serienummer (Fritz!Box Modem-ID).
Dus minstens moet Proximus een procedure geïmplementeerd hebben om "externe" PON-serienummers te kunnen registreren op hun netwerk. Je kan die registratie momenteel altijd proberen via de klantendienst of Ombudsdienst voor telecommunicatie.

Maar Proximus heeft tijd tot 1 november 2024 om een registratieprocedure voor eigen modems te implementeren.

Spoofen van PON-serienummers van geregistreerde Proximus fibermodems op je eigen fibermodem is verboden. Proximus checkt trouwens ook de ONT hardware versie en ONT firmware versie.

Als je plant om nieuwe hardware te kopen, zou je eventueel een FRITZ!Box 5590 Fiber Edition XGS-PON kunnen kopen. Het is quasi 100% zeker dat die tegen 1 november 2024 rechtstreeks op glasvezel kan aangesloten worden. Ondertussen kan je de Proximus ONT nog gebruiken.
yvesvn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Diep treurig allemaal hoe dit in Belgie weer wordt aangepakt.
Gelukkig heeft 'Fiberklaar' gezegd voorlopig GEEN Fiber in Schilde dus blijf ik voorlopig bij mijn 7590 en traag internet.
Schande is het...............
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4 :evil:
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 7 -Proximus/JIM
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 794 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Ik kijk met enige verbazing dat mensen nu al klagen over een dienst die nog niet beschikbaar is.

Enige maanden geduld, wie weet wat valt er nog uit de lucht...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
monnolo
Starter
Starter

Bericht

Dag iedereen !
Met veel plezier lees ik dat het eindelijk ook in België mogelijk zal zijn om via onze eigen router rechtstreeks verbinding te maken met de glasvezel zonder dat we via de Proximus ONT moeten. Als ik me niet vergis, heb ik gelezen dat sommigen van jullie al geprobeerd hebben verbinding te maken. Is er al nieuws over of zullen de zaken pas na 1 november in beweging komen?
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Ik denk dat de vrije modemkeuze op dat vlak wel een goede indicator was, daar hebben providers ook tot het laatste moment gedaan alsof hun neus bloedde. En Orange heeft zich zelfs van FUD bediend, bleek uit een gelekt intern document :banana:
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
monnolo
Starter
Starter

Bericht

Goedemiddag allemaal, een maand voor de deadline van 1 november, weet iemand of het gebruik van een eigen router al mogelijk is zonder dat je Proximus ONT hoeft te gebruiken?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 143 keer

Bericht

Officieel nog niet, onofficieel zou het kunnen als je de juiste gegevens cloned van de proximus ont. Ik zou even nog dat maandje wachten.
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Kan sinds vandaag eindelijk fiber bestellen, nu ga ik mezelf nog wel een maand in bedwang houden zodat ik ineens voor de vrije modemkeuze kan gaan.
Heb de Fritz!Box 5590 Fiber hier al enige tijd liggen (gewonnen via userbase :banana: ) en wil hem zo eindelijk aan de stroom hangen.

Was van plan om het fastfiber 2500 abo te nemen zodat de volle capaciteit van de modem kan gebruikt worden. 8500 is overkill gezien ik toch maar een servertje, tv en pc in het netwerk heb.

Soit, men vraagje is of het nuttig is te wachten en de installatie zelf te doen (als dat kan, sturen ze die SFP dan op?), of toch maar eerst proximus te laten komen om die SFP module aan te sluiten op hun modem en volgende maand dan over te schakelen op de eigen modem.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Waarom zou je wachten? Ik zou asap fiber bestellen en niet wachten tot 1 november.
Het zal wellicht toch enkele weken duren voor je een afspraak krijgt?

Over welke SPS module heb je het?

Als een Proximus technieker komt voor de installatie zullen ze hun ONT (= Fibermodem) installeren, en ook een Internet Box.
Vanaf dat ogenblik kan je de Fritz!Box 5590 Fiber al gebruiken in plaats van de Proximus Internet Box.
Deze sluit je aan op de Proximus ONT via de WAN Poort.
In dit geval is er géén SFP module nodig.

Van zodra jouw Fritz!Box door Proximus is geregistreerd (na 1/11), kan je deze dan rechstreeks op de Fiber aansluiten.
Gebruik hiervoor Fritz!SFP XGS-PON module (en Fiber kabeltje) die normaal bij deze Fritz!Box werd meegeleverd.

PS
De nieuwe Firmware 8.00 is nog niet beschikbaar voor de Fritz!Box 5590 Fiber (meest recente Firmware is de OS 7.81).
Je kan dan best de laatste BETA Firmware installeren (7.90-116092 BETA), dat is de "voorloper" van OS 8.00
  • Deze bevat al de nieuwe Belgische ISP Profielen.
  • Kies "Proximus" als Provider
  • Kies vervolgens één van deze opties: "Proximus Fiber" of "Proximus Fiber via WAN" (naargelang je rechtstreeks op de glasvezel aansluit (met de Fritz!SFP XGS-PON module), of aan de ONT aansluit (via de WAN poort).
In beide gevallen wordt de correcte VLAN gezet (VLAN-ID = 20) en ben je onmiddellijk verbonden. Je kan dus flexibel overschakelen van WAN naar Fiber en omgekeerd.
5590 ISP Proximus.png
Van zodra de release versie beschikbaar is kan je de Fritz!Box upgraden van 07.90 BETA naar 8.00
Vandaar mijn advies om niet te wachten tot 1/11 en jouw Fritz!Box in afwachting van de vrije modemkeuze nu al te gebruiken en in te stellen...

Toegevoegd na 20 minuten 58 seconden:
Ik neem aan dat je nu een B-box3 hebt.
Je kan de Fritz!Box 5590 nu ook al gebruiken achter de B-box3 :wink:
Kies dan als Provider "Andere Aanbieder" zodat je de PPPoE gegevens kan invullen, en manueel de VLAN kan instellen (VLAN-ID = 10)
Geef die aanbieder een naam (vb "Proximus PPPoE" of "Proximus via Bbox3")
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Over welke SPS module heb je het? XGS-PON die je in het fiberklaar aansluitpunt steek. (duidelijk dat ik hier mis ben)

Gebruik hiervoor Fritz!SFP XGS-PON module (en Fiber kabeltje) die normaal bij deze Fritz!Box werd meegeleverd. module zat er bij, de kabel niet. Daarom dat ik dacht dat deze door de provider werd voorzien. Zal dit wel ergens bij een kabelboer kunnen kopen.

Ik neem aan dat je nu een B-box3 hebt. Klopt, momenteel b-box3 met een v7 decoder die ze zouden vervangen door TVV.

Alvast bedankt voor de tips, ga morgen alvast de fritz is achter de modem hangen om de menu's eens door te lopen.

Zou wel van provider willen veranderen (Proximus -> Fiberfast). Heb hen ook al de vraag gesteld wat mogelijk is en wanneer.

Keep you posted :beerchug:
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

malinwa001 schreef: 3 maanden geleden module zat er bij, de kabel niet. Daarom dat ik dacht dat deze door de provider werd voorzien. Zal dit wel ergens bij een kabelboer kunnen kopen.
Als Proximus de ONT heeft geïnstalleerd kan je de Fiber patch kabel gebruiken waarmee de ONT verbonden werd met het fibertoegangspunt.
Dat is dezelfde aansluiting als op de Fritz!SFP XGS-PON.

Meer uitleg over soorten glasvezelkabel: https://nl.avm.de/service/knowledge-bas ... -ik-nodig/
Zou wel van provider willen veranderen (Proximus -> Fiberfast). Heb hen ook al de vraag gesteld wat mogelijk is en wanneer.
Laat alles (gratis) installeren door Proximus, en kijk dan binnen enkele maanden, als alles goed werkt, voor een provider wissel :wink:
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Ik zie dat Edpnet wel al de nodige info heeft gepubliceerd, en zij geven aan die info van Proximus te hebben ontvangen (logisch)?

https://support.edpnet.be/hc/nl-nl/arti ... -gebruiken

Specifiek voor de ONT:

https://support.edpnet.be/hc/article_at ... 6852176274
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Borromini schreef: 3 maanden geleden Ik zie dat Edpnet wel al de nodige info heeft gepubliceerd
Iedere ISP heeft de nodige info gepubliceerd, de deadline was 1/5/2024
Dat zijn de specificaties waaraan de hardware moet voldoen (en waarmee de fabrikanten aan de slag konden aan).

Wat er nog niet gepubliceerd is, hoe de klant zijn eigen modem moet laten registreren ...
Dat proces zal bij iedere provider anders zijn ...
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Er zijn 2 modellen 5590 fiber. (XGS-PON) en (AON + GPON). In mijn situatie zou het de bedoeling zijn de fibermodem van Proximus te laten hangen maar de internetbox weg te laten. Welk model heb ik dan nodig dus hierop moet ook de Pickx tv decoder worden aangesloten
qless
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Als je de fibermodem laat hangen maakt het niet uit, dan verbind je de fritzbox via een normale standaard ethernet kabel met de fibermodem. Als je wel de fritzbox direct op glas wil aansluiten moet je de xgs-pon versie hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

bartman schreef: 3 maanden geleden Er zijn 2 modellen 5590 fiber. (XGS-PON) en (AON + GPON).
Het enige verschil zijn de meegeleverde Fritz!SFP modules. Als je 5590 gewoon als router wilt gebruiken, maakt het inderdaad niets uit.
bartman schreef: 3 maanden geleden ... dus hierop moet ook de Pickx tv decoder worden aangesloten
Vanaf OS 8.00 zal de 5590 de nieuwe Proximus profielen ondersteunen (single VLAN), dus in principe ook IPTV routed mode...
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Wij hebben hier 2 kastjes toen ze fiber zijn komen installeren. Een zwart met 3 groene lampjes daar komt de kabel van de straat eerst in en vandaaruit een kabeltje naar een wit kastje met paarse sticker en vandaaruit een gewone utp kabel die naar de internetbox loopt
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Dat kan niet: je bedoelt waarschijnlijk:
- eerst een wit kastje met paarse sticker (NTP of ONTP genoemd): daar komt de kabel (glasvezel) van de straat in.
- vandaar een kabeltje (glasvezel) naar het zwarte bakje met de 3 leds: dat is de glasvezelmodem, ook ONT genoemd.
- vandaar een UTP kabel naar de WAN poort van de router (internet box).

Er zijn dus 3 mogelijkheden om je 5590 hierop aan te sluiten:
  1. de WAN poort van de Fritz!box verbinden met de LAN1/bridge poort van de Internet box (bridge mode).
  2. De WAN poort van de Fritz!Box verbinden met de ONT of Fibermodem (zwart bakje).
  3. De Fritz!SFP XGS-PON module verbinden met de NTP (witte bakje). Gebruik hiervoor het fiberkabeltje (2 groene uiteinden) waarmee nu de Proximus ONT verbonden is.
Optie 3 pas mogelijk vanaf 1/11 en na registratie van de 5590 bij Proximus.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Klopt ik was mis ben nog eens gaan kijken is zoals je zei eerst het witte bakje en dan het zwarte

Toegevoegd na 5 minuten 4 seconden:
Moet ik de internetbox blijven behouden dan? Ik kan de kabel die van het zwart bakje naar de internetbox in de toekomst dan niet rechtstreeks in de fritzbox pluggen?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

In principe kunt u nu reeds de internetbox verwijderen en uw Fritz!box op de proximus fibemodem aansluiten (tenzij u eventueel ook een Proximus TV decoder hebt)
Normalerwijze zou u vanaf 1/11/24 ook de Proximus fibermodem kunnen verwijderen (en gebruik maken van de geïntegreerde Fritz!box fibermodem)
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dus de internetbox moet staat behouden blijven als je een tv decoder (hier een v5c) hebt

Toegevoegd na 1 minuut 35 seconden:
Welke buiten een fritzbox gaan nog werken? Zou dat bijvoorbeeld ook vanaf 1-11 lukken met een orbi setup van Netgear?
qless
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Op glasvezel gaan bijna alles werken met een XGS-PON volgens de standaarden. Dus elke router met SPF+ slot kan dan gebruikt worden, mits instellingen als VLAN id en evt PPPoE mogelijk zijn. Voor IPTV zijn er nog wat aanvullende eisen.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

Tja in principe komt elke apparatuur in aanmerking die aan onderstaande voldoet
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... uiken.html
In hoeverre Netgear Orbi X of Y hieraan voldoet of zal voldoen is mij evenwel onbekend

Ter info
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

M_016 schreef: 3 maanden geleden In principe kunt u nu reeds de internetbox verwijderen en uw Fritz!box op de proximus fibemodem aansluiten (tenzij u eventueel ook een Proximus TV decoder hebt)
Zoals ik hierboven al schreef: Fritz!Boxen met OS 8.00 (en ook de 7.90 BETA versies), ingesteld op België, bevatten de Belgische ISP profielen (gebaseerd op de specificaties gepubliceerd op 1/5/2024)
In principe kan je dus de Proximus TV decoders ook aansluiten op de Fritz!Box, en kan kan je de internetbox verwijderen (dit zowel voor een DSL of een Fiber aansluiting).
M_016 schreef: 3 maanden geleden Normalerwijze zou u vanaf 1/11/24 ook de Proximus fibermodem kunnen verwijderen (en gebruik maken van de geïntegreerde Fritz!box fibermodem)
Deze procedure hiervoor is nog altijd niet gepubliceerd :-( .
bartman schreef: 3 maanden geleden Ik kan de kabel die van het zwart bakje naar de internetbox in de toekomst dan niet rechtstreeks in de fritzbox pluggen?
Jawel. Niet alleen in de toekomst, maar nu al :wink:
bartman schreef: 3 maanden geleden Dus de internetbox moet staat behouden blijven als je een tv decoder (hier een v5c) hebt
Neen dus (op voorwaarde dat je een Firmware update naar OS 7.90 BETA of 8.00)
monnolo
Starter
Starter

Bericht

philippe_d schreef: 3 maanden geleden
  1. De Fritz!SFP XGS-PON module verbinden met de NTP (witte bakje). Gebruik hiervoor het fiberkabeltje (2 groene uiteinden) waarmee nu de Proximus ONT verbonden is.
Optie 3 pas mogelijk vanaf 1/11 en na registratie van de 5590 bij Proximus.
Hoi Philippe,

de Fritz!SFP XGS-PON module vergis ik me of is het niet standaard onderdeel van de 5590 boxinhoud (https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B ... CACQ&psc=1) en moet het apart worden gekocht?
Als ik inderdaad op Amazon.de kijk, lijkt het erop dat alleen de "1x FRITZ!SFP AON, 1x FRITZ!SFP GPON" onderdeel zijn van de box. Er wordt niet direct melding gemaakt van de Fritz!SFP XGS-PON module die apart lijkt te worden verkocht (https://www.amazon.de/gp/product/B0D1RF ... B7XF&psc=1).
Heb je hier ervaring mee? Ik wil de aankoop van de benodigde hardware plannen voor wanneer Proximus eindelijk het gebruik van eigen routers toestaat :)
Bedankt aan jou en iedereen voor dit zeer informatieve forum. Discussies hier zijn een geweldige manier om te leren!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Duitse winkels verkopen meestal materiaal geschikt voor de duitse markt.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

monnolo schreef: 3 maanden geleden de Fritz!SFP XGS-PON module vergis ik me of is het niet standaard onderdeel van de 5590 boxinhoud (https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B ... CACQ&psc=1) en moet het apart worden gekocht?
Je moet een "Fritz!Box 5590 Edition XGS-PON" kopen. Zal goedkoper zijn dan een "Fritz!Box 5590 AON/GPON" + een aparte Fritz!XGS-PON module?
AVM Artikel nummer 2000 3015
https://fritzshop.nl/fritzbox/1356-frit ... s-pon.html
monnolo
Starter
Starter

Bericht

Oh, ik wist niet dat er een "XGS-PON" specifieke versie was! Bedankt voor de tip.
Ik wacht nu gewoon tot Proximus eindelijk de routerregistratie toestaat om het te gaan gebruiken. Hopelijk komt dit heel snel, want de deadline nadert snel.