Handen omhoog!

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
tom35
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Sinna schreef: 03 jul 2023, 07:49 Ik heb lang getwijfeld of ik dit hier zou posten wegens gelezen op een website met duidelijk linkse invalshoek, maar bij deze toch: Open brief - Marc Vandepitte - Recept voor toekomstige rellen à la Parisienne
Het is gebaseerd op een boek uit 2001, maar blijkbaar 20 jaar later nog steeds brandend (pun intended) actueel...
Als ik dit lees lees ik vooral excuses...
Ik lees geen antwoord hoe dat aanpakken.
De toon dat het de schuld is van de autochtone bevolking , wij versus zij, goed vs slecht is net iets te hoog ..
We hebben allemaal rechten maar ook plichten, het haantjesgedrag bij die maghreb jongeren en zelfs volwassenen ligt echt veel te hoog...
Ik heb het hier vroeger al geschreven, als je in Frankrijk bent en je kijkt wat rond valt het op dat het daar overal wel een Brussel/schaarbeek is als je begrijpt wat ik bedoel.

Tom
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Neen! Dat moet gedaan zijn. Wij moeten stoppen om de fout bij onszelf te leggen!
Er is onderwijs, voor iedereen gelijk. Ze krijgen kansen. Ze krijgen leeflonen. Ze krijgen openbaar vervoer.
Maar nu zie je dat ze hun eigen scholen/kansen in de fik steken. Je ziet dat ze hun eigen omgeving afbreken. Ze bijten de hand die hen voedt. Er moet veel harder worden opgetreden! De zachte aanpak werkt duidelijk niet. Misschien moeten we maar lering nemen in hun landen van oorsprong.
Een tijd terug waren er rellen in Nederland (gelijkaardige situatie) en toen was er een viraal filmpje van een Moslim man. "Waarom moeten wij het weer zijn?" Ik vind het niet meer terug, maar die sloeg de nagel op de kop.
Fatsie schreef: 03 jul 2023, 06:10 Pik er een stuk of 20 op, die je op heterdaad betrapt bij het in brand steken van auto's/huizen of het plunderen van winkels, zet ze tegen een muur en plein public & executeren. De rest zal de boodschap snel begrepen hebben.
Executeren hoeft zelfs niet. Beetje middeleeuwse stokslagen misschien ;-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

hahaha, iedereen gelijk. Dat is enkel in de sprookjes zo en dan nog.

Het is vooral dat wij tegen zij en alle varianten erop die de basis vormen van de problemen. Trouwens veel van die jongeren zijn gewoon Fransen. Het feit dat men hen niet wil zien als Fransen, zelfs al zijn ze soms al de zoveelste generatie zegt genoeg.

Geweld roept geweld op maar dat zorgt enkel voor escalatie van geweld.

En dan belachelijk oproepen als executies op straat en middeleeuwse aanpak, maar wel klagen over barbarij van anderen :roll:

Het lijkt me beter dat we de iedereen gelijk eens toepassen op iedereen ipv het enkel in sprookjes te laten bestaan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 323 keer
Bedankt: 123 keer

Bericht

Sinna schreef: 03 jul 2023, 07:49 Ik heb lang getwijfeld of ik dit hier zou posten wegens gelezen op een website met duidelijk linkse invalshoek, maar bij deze toch: Open brief - Marc Vandepitte - Recept voor toekomstige rellen à la Parisienne
Het is gebaseerd op een boek uit 2001, maar blijkbaar 20 jaar later nog steeds brandend (pun intended) actueel...
"dewereldmorgen"
Dat is het aloude klassieke linkse recept eh... 'al wat verkeerd gaat moet wel iemand anders zijn schuld zijn'
het is de schuld van de blanke man
het is de schuld van de ongelijkheid
de uitkeringen zij te laag
er zijn geen jobs

Nooit wordt er gekeken naar de "individuele" verantwoordelijkheid

De uitkeringen/minimumlonen tov de levenskost in frankrijk zijn hoger dan in Belgie, er zijn jobs te over je moet natuurlijk wel wat moeite doen. Maarja, dat maakt niet veel uit als je de hele dag tiktok filmpjes kijkt van sterren in privejets of jouw nonkel die met een dikke BMW rijd door enkele drugsdeals. Dan wordt heel uw wereldbeeld scheefgetrokken. Het viel weer op dat de gemiddelde leeftijd van die relschoppers 17jaar, uitgerekend die jonge generatie die het nog nooit (in de historie van de mensheid) zo goed heeft gehad.
woutervh schreef: 02 jul 2023, 22:00
Ligt ons probleem ook niet hoofdzakelijk in het feit dat de bevolking van die Maghreb landen van nature nogal "vurig" is?
Dat viel me ook op toen ik 25?jaar geleden kort na elkaar en voor de eerste keer parijs en londen bezocht.
Centrum Londen bevatte "toen" relatief weinig maghreb moslims wel redelijk wat goed geintegreerde zwarten/indiers en was toen een heel stuk relaxer dan parijs of Brussel. Maar in tussentijd is dat verschil er ook niet meer.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 65 keer

Bericht

En dan zit je in de luxe situatie dat je je huis kan verkopen en verhuizen.

Heel veel van de mensen waar we hier over spreken zitten letterlijk vast in de banlieus.
tom35
Premium Member
Premium Member

Bericht

Dizzy schreef: 03 jul 2023, 08:29 hahaha, iedereen gelijk. Dat is enkel in de sprookjes zo en dan nog.

Het is vooral dat wij tegen zij en alle varianten erop die de basis vormen van de problemen. Trouwens veel van die jongeren zijn gewoon Fransen. Het feit dat men hen niet wil zien als Fransen, zelfs al zijn ze soms al de zoveelste generatie zegt genoeg.

Geweld roept geweld op maar dat zorgt enkel voor escalatie van geweld.

En dan belachelijk oproepen als executies op straat en middeleeuwse aanpak, maar wel klagen over barbarij van anderen :roll:

Het lijkt me beter dat we de iedereen gelijk eens toepassen op iedereen ipv het enkel in sprookjes te laten bestaan.
Hey Dizzy,

je doet hier nochtans net hetzelfde met wij tegen zij..

Je zegt hier alleen dat wij, de autochtone bevolking, de schuld zijn van alles...
Je hebt gelijk dat derde generaties ook autochtoon zijn maar dan adviseer ik je is naar de vrt verslaggeving over de turkse verkiezingen te kijken.
Daar zie je die derde generatoe spreken hoe erdogan in hun land de ziekenzorg zo heeft opgebouwd, dat hij zo goed is voor hun land ed..
Als ze zo geintegreerd zijn waarom dan nog dubbele nationaliteit.
Waarom hoor je van de imams niet dat dergelijke akties crapuleus zijn...
Ik heb al best wat autochtonen weten ontslagen worden omdat ze racistische uitspraken gedaan hebben op hun sociale media, andersom als er iemand dergelijk crapuleus gedrag vertoond worden er vooral excuses gezocht en aangegeven waarom ze zich zo gedragen... misschien moeten we daar ook is mee stoppen.
Niets maar dan ook niets praat dergelijk gedrag goed, net zoals niets racisme goed praat..

Die wij zij is er dus helaas van 2 kanten...

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

tom35 schreef: 03 jul 2023, 08:15 Ik heb het hier vroeger al geschreven, als je in Frankrijk bent en je kijkt wat rond valt het op dat het daar overal wel een Brussel/schaarbeek is als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb 25 jaar periodiek op het platteland in het zuidelijk deel van Frankrijk gewoond en ik begrijp echt niet wat je bedoelt.
Frankrijk is wel wat meer en vooral uitgestrekter dan een paar wijken in een Belgische stad.
Ik heb ook verschillende keren in het midden oosten gewerkt (vooral met als vertrekpunt Jordanië) en kan je uit eigen ervaring vertellen dat de (mentaliteit van de) autochtone bevolking daar nogal verschilt (in positieve zin) van de allochtone bevolking in sommige van onze centrumsteden.

Ik vergelijk het graag als volgt, moest een deel van de "originals" van bv. en stad als Aalst zich in groep gaan vestigen in het buitenland en zich daar de volgende jaren blijven gedragen zoals ze thuis gewend zijn zou men daar ook een heel ander gedacht hebben over de "modale Vlaming". :angel:

Wanneer ik (tijdelijk) verhuis naar een ander deel van de wereld tracht ik me daar aan te passen aan de lokale geplogendheden, tot de kleding, eetgewoonten en plichtpleginge toe, en verwacht niet dat dat land/regio zich telkens aanpast aan mijn persoonlijke verlangens en overtuigingen.
Slaag ik om een of andere reden er niet in om me dat eigen te maken ligt dat aan mij en niet aan de lokale omgeving. Dan heb ik de keuze elders mijn geluk te gaan beproeven om harder mijn best te doen om me aan te passen.
Sol Invictus!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 194 keer

Bericht

Gray schreef: 03 jul 2023, 08:35
"dewereldmorgen"
Dat is het aloude klassieke linkse recept eh... 'al wat verkeerd gaat moet wel iemand anders zijn schuld zijn'
het is de schuld van de blanke man
het is de schuld van de ongelijkheid
de uitkeringen zijn te laag
er zijn geen jobs

Nooit wordt er gekeken naar de "individuele" verantwoordelijkheid
Vandaar mijn aanvankelijke terughoudendheid om de verwijzing naar DeWereldMorgen te posten...

Het is niet de schuld van de blanke man: die blanke man kan er niets aan doen dat de niet-blanke medemens zichzelf in een slachtofferrol wentelt en zichzelf in een hokje plaatst om een klaagzang te kunnen afsteken.
Er zijn weldegelijk jobs genoeg, maar de uitkeringen blijkbaar te hoog (of het loon te laag) waardoor de prikkel om ook effectief te gaan werken te klein is. Als je dan een artikel als Dit jaar al 89 gevallen van agressie tegenover personeel VDAB leest, dan lijkt het er op dat een aantal mensen gewoon niet willen werken.
Computer(k)nul
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
Bedankt: 56 keer

Bericht

Sinna schreef: 03 jul 2023, 09:32 Als je dan een artikel als Dit jaar al 89 gevallen van agressie tegenover personeel VDAB leest, dan lijkt het er op dat een aantal mensen gewoon niet willen werken.
Huisarts, tandarts, ambulancier of brandweerman.. iedereen moet eraan geloven.
Word het niet hoog tijd dat ze de geldkraan dicht gaan draaien voor degene die nefast elk constructief voorstel blijven weigeren?
En misdrijven mogen ook best wat strenger bestraft worden, bloemetjes planten doen we zelf wel.

Toegevoegd na 6 minuten 38 seconden:
Er is al bijna 1 miljoen euro opgehaald voor de politieman verantwoordelijk voor de dood van Nahel.

https://www.gofundme.com/f/z86fy-soutie ... e=customer
je répète.. Jean a de longues moustaches
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

heist_175 schreef: 03 jul 2023, 07:26 Dus de oplossing voor een politie-agent die iemand standrechtelijk executeert, is meer standrechtelijke executies?
Petrikske schreef: 03 jul 2023, 09:53 Er is al bijna 1 miljoen euro opgehaald voor de politieman verantwoordelijk voor de dood van Nahel.
Blijkbaar zien velen dus deze "executie" niet echt als het probleem dat een oplossing behoeft...
tom35
Premium Member
Premium Member

Bericht

Ze zijn zo braaf mr.
Het is de schuld van die racistische blanke oude witte man mr..
Je moet begrijpen al die controles dat ze moeten ondergaan mr...

https://www.hln.be/brussel/jongeren-waa ... ~ada2853a/

Toegevoegd na 4 minuten 22 seconden:
woutervh schreef: 03 jul 2023, 10:02
heist_175 schreef: 03 jul 2023, 07:26 Dus de oplossing voor een politie-agent die iemand standrechtelijk executeert, is meer standrechtelijke executies?
Petrikske schreef: 03 jul 2023, 09:53 Er is al bijna 1 miljoen euro opgehaald voor de politieman verantwoordelijk voor de dood van Nahel.
Blijkbaar zien velen dus deze "executie" niet echt als het probleem dat een oplossing behoeft...
Hey wouter,

Wat had die politieagent moeten doen, zich laten dood rijden..die kerel laten verder rijden zodat die elders een moeder of kind van de weg kan maaien ..bij dat laatste zou je waarschijnlijk liggen roepen dat die politie zijn ontslag moet krijgen want dat hij zijn job niet gedaan heeft..

Ik hoor ze het graag zeggen dat dit een executie is maar ik vraag me af wat je zelf zou doen als dergelijk krapuul voor je staat..

Waar zijn de imams om dat gedrag van die jongeren die de boel kort en klein slagen en plunderen te veroordelen...

Tom
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
Bedankt: 202 keer

Bericht

Europese overheden zijn decennialang doof gebleven voor concrete klachten, het getij keren is daarom erg moeilijk geworden nu...

https://www.demorgen.be/meningen/wie-no ... b5dcb972b/
Laatst gewijzigd door wied 03 jul 2023, 11:24, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 456 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

tom35 schreef: 03 jul 2023, 11:17 Waar zijn de imams om dat gedrag van die jongeren die de boel kort en klein slagen en plunderen te veroordelen...
Wat hebben de imams te maken met het straatkrapuul?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

tom35 schreef: 03 jul 2023, 11:17 Wat had die politieagent moeten doen, zich laten dood rijden..die kerel laten verder rijden zodat die elders een moeder of kind van de weg kan maaien ..bij dat laatste zou je waarschijnlijk liggen roepen dat die politie zijn ontslag moet krijgen want dat hij zijn job niet gedaan heeft..
Oh, maar ik vind dit de gevolgen van de risico's die deze kerel genomen heeft hoor. Niets meer, niets minder. Daarvan ook de vraag in mijn topic. Wat is het nut van een wapen te dragen of trekken als je niets mag doen als de ander weigert mee te werken? Je moet nu eenmaal uw dreigement kracht kunnen bijzetten, anders dreig je beter niet. Jammer van die jongen en familie (hoewel zelfs dat nog te betwijfelen valt als ik die moeder met rockster allures door de straten zag paraderen), maar eigen schuld dikke bult
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

cadsite schreef: 03 jul 2023, 11:21Wat hebben de imams te maken met het straatkrapuul?
Misschien zijn ze nog de enige personen die een invloed kunnen hebben op die jongeren of op hun ouders?
En ik heb het dan niet over de haatpredikers die er ook zijn
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik denk dat een (normale) imam evenveel invloed heeft op een allochtone jongere, als een priester op de autochtone eerlijk gezegd...

Ik herinner me nog een interview bij de vorige grote Franse rellen (2005?) Toen Sarkozy gezegd had dat het allemaal uitschot was (racaille). Toen interviewden ze zo'n jongere "Nous sommes pas de racaille", terwijl ze in de achtergrond de boel kort en klein aan het slaan waren... Dan haal je toch ook gewoon uw eigen zaak onderuit?
woutervh schreef: 03 jul 2023, 08:23 Een tijd terug waren er rellen in Nederland (gelijkaardige situatie) en toen was er een viraal filmpje van een Moslim man. "Waarom moeten wij het weer zijn?" Ik vind het niet meer terug, maar die sloeg de nagel op de kop.
Filmpje teruggevonden. Waren rellen naar aanleiding van WK. Deze man vat het voor mij perfect samen:
https://www.youtube.com/watch?v=qTUSCeRute4
tom35
Premium Member
Premium Member

Bericht

cadsite schreef: 03 jul 2023, 11:21
tom35 schreef: 03 jul 2023, 11:17 Waar zijn de imams om dat gedrag van die jongeren die de boel kort en klein slagen en plunderen te veroordelen...
Omdat het veelal moslims zijn ...
Die staan allemaal te bibberen of gebrainwashed te luisteren naar wat die imam aan het verkopen is..
Zelfs al zouden ze niet luisteren..dit zou pas een statement zijn van de moslim gemeenschap..
Dit zou de interne druk op dat krapul zeker verhogen..

Tom
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 456 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

tom35 schreef: 03 jul 2023, 12:00
cadsite schreef: 03 jul 2023, 11:21
Omdat het veelal moslims zijn ...
Die staan allemaal te bibberen of gebrainwashed te luisteren naar wat die imam aan het verkopen is..
Zelfs al zouden ze niet luisteren..dit zou pas een statement zijn van de moslim gemeenschap..
Dit zou de interne druk op dat krapul zeker verhogen..

Tom
Hier maak je dus 100% duidelijk dat je er geen hol van kent, noch snapt...
"het zijn bruin gasten, dus het zijn moslims". zoiets? :roll:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

woutervh schreef: 03 jul 2023, 11:46 Ik denk dat een (normale) imam evenveel invloed heeft op een allochtone jongere, als een priester op de autochtone eerlijk gezegd...
Ik zie de autochtonen nog niet elke 3 seconden "God de Vader" roepen. ;-)
Misschien kan die imam wel een invloed uitoefenen op de ouderen, en in het beste geval kan het gezag dan naar beneden doorsijpelen.
Ja het filmpje kende ik, is er gewoon 'boenk op'.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Neen, die roepen "mon dieu" of "in gods naam" :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Petrikske schreef: 03 jul 2023, 12:24 Ik zie de autochtonen nog niet elke 3 seconden "God de Vader" roepen. ;-)
Ik ken maar weinig allochtonen die dat doen ook hoor :-p
Langs de andere kant hoor ik mijn dochter wel te pas en te onpas "Oh my God" roepen ;-)

Godsdienst heeft er imho maar heel weinig mee te maken... Zijn gewoon etterbakjes die de grenzen opzoeken, terwijl wij vanuit ons moreel maatschappelijk standpunt eigenlijk geen grenzen stellen en gewoon het vingertje opsteken. Ik kan me niet voorstellen dat Allah voorschrijft dat je uw school, bibliotheek, gemeentehuis in brand moet steken en de Zara plunderen...
Btw, je weet toch dat Allah de enige echte God is? En daar is zelfs wetenschappelijk bewijs voor. Alles is immers gestart met een grote knal :angel:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

€1.032.050 ingezameld...

Het begint goed op te brengen, hij kan z'n uniform gerust al aan de haak hangen. In shaa Allah! :cop:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat is een mooi voorbeeld van het probleem. De actie is nu een wij/zij wedstrijd geworden waarbij enkel nog benadrukt wordt dat iemand onnodig omleggen kan als je maar de juiste kleur hebt. Dat heten ze kleur bekennen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 03 jul 2023, 12:52 De actie is nu een wij/zij wedstrijd geworden waarbij enkel nog benadrukt wordt dat iemand onnodig omleggen kan als je maar de juiste kleur hebt. Dat heten ze kleur bekennen.
Neen, heeft niets met kleur te maken. Wanneer je wij/zij bedoeld als in "wij die de regels volgen en gezag aanvaarden" vs "zij die lak hebben aan regels en geen gezag aanvaarden" kan ik je volgen. Maar niemand vraagt dat ook maar iemand "onnodig wordt omgelegd". Het volgen van de maatschappelijke regels moet wel harder afgedwongen kunnen worden. En wordt daarbij iemand neergeschoten is dat vooral eigen schuld dikke bult. Of dat nu een zwarte, blanke of ergens tussenin is.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 323 keer
Bedankt: 123 keer

Bericht

Het is veelal de schuld van sociale media die alles uitvergroot, nu wordt er zelf de franse colonisatie van Algerije bovengehaald als legitimatie van de rellen. Veel van die snotapen dringen openlijk aan op een burgeroorlog.

Eigenlijk is dit puur terrorisme en moet ook op die manier aangepakt worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Oké, wie wil geloven dat er evenveel zou ingezameld zijn voor de agent als de neergeschoten kerel een reuzegomtype was, die mag dat.

De media geven aandacht maar dat is ook hun rol. Soms overdrijven ze maar je kan deze gebeurtenissen moeilijk negeren. Wat wel een probleem is, is dat de media soms olie op het vuur gooit door foute of onvolledige info te verspreiden.

Mensen die criminele feiten plegen moeten daarvoor bestraft worden maar wel binnen de wettelijke grenzen, anders ben je zelf crimineel bezig.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Gray schreef: 03 jul 2023, 13:01Veel van die snotapen dringen openlijk aan op een burgeroorlog.
Veel Fransen beginnen ondertussen op straat te komen, vorlopig is het nog vooral om in de pollekes te klappen maar als dit geweld blijft aanhouden dan gaat de autochtone bevolking met meer wapperen dan alleen de pollekes vrees ik.
De massale financiele steunbetuiging aan de agent is reeds een teken aan de wand dat de Fransen het spuugzat zijn, en om die reden heb ik het ook hier gepost.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja, wat een oplossing, we gaan wat rellen tegen de relmakers :roll:

Dat is net waar sommigen op uit zijn, iets dat niet kan werken want het is Frankrijk tegen Frankrijk, Frankrijk verliest altijd.

Eén van de problemen is dat sommigen nog altijd hopen of in de waan zijn dat de tijd ineens rechtsomkeer zal maken en dat we in een periode belanden waar er geen gekleurde mensen bestaan of iedereen katholiek is, iets dat nooit bestaan heeft maar toch willen sommigen dat. De jongeren zijn vaak even Frans als zij maar ze worden zo niet gezien. Als ze scoren voor les bleus zijn ze Frans maar wie voor problemen zorgt is en blijft vreemde. Dat is niet enkel een Frans probleem.

De vermenging van volkeren is een onomkeerbaar feit maar de aanvaarding nog lang niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

tom35 schreef: 03 jul 2023, 11:17 Je moet begrijpen al die controles dat ze moeten ondergaan mr...
De controle was duidelijk niet onterecht... amper 17 jaar, verschillende overtredingen op z'n naam, gevaarlijk rondrijdend in een Mercedes (gestolen of gekocht van het harde werken ?) en een poging tot moord op een agent in functie.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 03 jul 2023, 13:31 De vermenging van volkeren is een onomkeerbaar feit maar de aanvaarding nog lang niet.
Je ziet problemen waar er geen zijn. Waren het blanke jeugdbendes ging de roep om hard op te treden even hard zijn. Het is net door die kleurlingenkaart te trekken, dat het probleem nooit tot de wortel benoemd of opgelost geraakt. Als morgen de banlieus bewoond worden door blanke reuzengommers die weigeren te werken, altijd voor problemen zorgen, de boel kort en klein slaan etc... Zal de roep om hard op te treden niet minder zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zeker en vast niet. We hebben het gezien bij oa reuzegom, iemand doodmartelen levert niet teveel straf op. Ze worden nog beschermd want hun gezichtje mogen we niet eens kennen. Bij hooligans hetzelfde, jarenlang laten tieren en gewone supporters terroriseren.

Het probleem dat men de vermenging niet aanvaard heeft als onomkeerbaar is wel degelijk de wortel van het probleem want anders is het niet nodig verschil te maken van crimineel gedrag volgens kleur. Ik ben voor strenge aanpak maar wel voor iedereen op dezelfde manier.

Die reuzegommers zullen niet in de banlieus terecht komen, dat is net het punt. Zij hebben netwerken en komen zelfs met marteldood weg. De banlieus zijn gemaakt als opvang voor mensen die men liever uit het zicht heeft. Steek zoveel frustratie bijeen en het zal knalllen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

(Voor België sprekend), er is onderwijsplicht voor iedereeen. Er is werk (zeker voor laaggeschoolden) zat. Voor wie zich wil omscholen is er gesubsidieerd volwassenonderwijs. Iedereen kan zich omscholen tot gelijk wat. Er is een basisinkomen, er is een leefloon, ziekteverzekering, openbaar vervoer, sociale huisvesting, ouder-brug figuren, ondersteuning op alle vlak...
Waar zit het probleem dan eigenlijk? Waar zit de grote frustratie van die etterbakjes dan? En hoe zou JIJ het oplossen?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

woutervh schreef: 03 jul 2023, 13:57 Waar zit de grote frustratie van die etterbakjes dan?
Gewoon als respectvolle burger gaan werken en bijdragen aan de maatschappij is niet COOL !

Gaan pronken met je sportcar, politie bekogelen en auto's in de fik steken is toch leuker (en ieder excuus is daar goed voor) :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Dizzy schreef: 03 jul 2023, 13:11 De media geven aandacht maar dat is ook hun rol. Soms overdrijven ze maar je kan deze gebeurtenissen moeilijk negeren. Wat wel een probleem is, is dat de media soms olie op het vuur gooit door foute of onvolledige info te verspreiden.
Tiens, waar baseer je dan in deze je mening op of was je getuige van de feiten?
Indien het laatste niet het geval is kan het zomaar zijn dat al die commentaren gewoon gebaseerd zijn of onvolledige, laat staan foute, beelden en verslaggeving?

Overigens persoonlijk heel benieuwd als het slachtoffer een blanke middenklasse student van 17 jaar was geweest de blanke middenklasse vanaf 12 jaar dan massaal de straat zou opgetrokken zijn om openbare goederen kort en klein te slaan om van de "honger" Apple en Nike stores te plunderen. In het eerste geval zou ik - gezien het logo - het nog enigzins kunnen begrijpen.
Geen haan die ernaar zou kraaien en na een paar dagen zou de mediabelangstelling waarschijnlijk al weggeëbd zijn, in het beste geval tot de zaak voorkomt waar ze thuishoort: de rechtbank.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer

Bericht

Wat een grote zever lees ik hier. Nog erger dan de clickbaits van sommige kranten.
Iemand dood martelen. Iemand executeren.
Tsjonge, als dat het niveau hier is
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 60 keer

Bericht

woutervh schreef:(Voor België sprekend), er is onderwijsplicht voor iedereeen. Er is werk (zeker voor laaggeschoolden) zat. Voor wie zich wil omscholen is er gesubsidieerd volwassenonderwijs. Iedereen kan zich omscholen tot gelijk wat. Er is een basisinkomen, er is een leefloon, ziekteverzekering, openbaar vervoer, sociale huisvesting, ouder-brug figuren, ondersteuning op alle vlak...
Waar zit het probleem dan eigenlijk? Waar zit de grote frustratie van die etterbakjes dan? En hoe zou JIJ het oplossen?
Leefloon is sinds deze maand 1250€ voor een alleenstaande, belastingvrij.
Indien de leefloner gaat werken à rato van 1800€ netto (betaalt dan wel belasting) is ditwel goed betaald voor werk zonder diploma
Echter dan verliest hij/zij een hele reeks voordelen die als leefloner standaard zijn: huur wordt een normale huur, geen sociale tarieven meer, ... En er wordt gewerkt volgens een dagelijks terugkerend patroon

Als leefloner bepaal je zelf je leefpatroon, veel is er niet te doen dus kan ik inbeelden dat je je steendood moet vervelen. De verleiding om dan eens uit de bol te gaan lijkt me dan wel groot, zeker dat die gasten niet nadenken noch redeneren

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 133 keer

Bericht

bruma schreef: 03 jul 2023, 18:01
woutervh schreef:(Voor België sprekend), er is onderwijsplicht voor iedereeen. Er is werk (zeker voor laaggeschoolden) zat. Voor wie zich wil omscholen is er gesubsidieerd volwassenonderwijs. Iedereen kan zich omscholen tot gelijk wat. Er is een basisinkomen, er is een leefloon, ziekteverzekering, openbaar vervoer, sociale huisvesting, ouder-brug figuren, ondersteuning op alle vlak...
Leefloon is sinds deze maand 1250€ voor een alleenstaande, belastingvrij.
Indien de leefloner gaat werken à rato van 1800€ netto (betaalt dan wel belasting) is ditwel goed betaald voor werk zonder diploma
Echter dan verliest hij/zij een hele reeks voordelen die als leefloner standaard zijn: huur wordt een normale huur, geen sociale tarieven meer, ... En er wordt gewerkt volgens een dagelijks terugkerend patroon

Als leefloner bepaal je zelf je leefpatroon, veel is er niet te doen dus kan ik inbeelden dat je je steendood moet vervelen. De verleiding om dan eens uit de bol te gaan lijkt me dan wel groot, zeker dat die gasten niet nadenken noch redeneren
1800 euro netto vind ik zelfs aan de hoge kant hoor.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer

Bericht

Dizzy schreef: 03 jul 2023, 08:29 Trouwens veel van die jongeren zijn gewoon Fransen. Het feit dat men hen niet wil zien als Fransen, zelfs al zijn ze soms al de zoveelste generatie zegt genoeg.
Mja.
Ik ken de situatie in Frankrijk niet goed genoeg, maar trek die lijn ns door naar vlaanderen.
3e/4e generatie jongeren die allang ingeburgerd hadden moeten zijn, maar er zelfs nog niet in slagen om van hun allochtoon accent af te geraken.
Als ik kan horen dat je geen oervlaams accent gebruikt, dan ga ik je ook niet als vlaming zien; en dan heb ik het over een onderbewuste reflex.
Genoeg overduidelijke (en niet zo overduidelijke) mensen met allochtoonse roots die platter vlaams (of zeer mooi vlaams NL) kunnen praten, dus onmogelijk is het in alle geval niet, lijkt me.
En voornamelijk jongens, merk ik ook; de meisjes integreren zich veel sneller en verliezen ook veel sneller hun "buitenlands" accent.

Dan merk je toch dat de integratie op quasi alle vlakken gefaald heeft.
Het vormen van ghettos zal ook wel niet helpen; om als allochtoon te kunnen integreren, moet je leven zich ook tussen autochtonen bevinden; allemaal gaan samenhokken in een aantal wijken maakt de zaak alleen maar erger.

Het feit dat de politie meer dan waarschijnlijk "gerichte controles" uitvoert omdat ze weten dat dit werkt, helpt uiteraard niet; als je constant controle krijgt omdat je er op een bepaalde manier uitziet, wordt iedereen dat na een tijdje wel grondig beu.
Om het waargebeurde verhaal van een US komiek van mexicaanse afkomst te nemen:
Tourbus (met mede-komieken etc allen van mexicaanse afkomst) wordt door interne 'immigration checkpoint' tegenhouden; iedereen moest eruit en in spreidstand tegen de bus om gefouilleerd te worden, behalve de blanke chauffeur (die dan nog een grote mond had opgezet tegen de immigratie agenten).
Hij maakt er een grappig verhaal rond, maar eigenlijk is het schrijnend.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 60 keer

Bericht

Waarschijnlijk bij de meeste bedrijven wel
Als je echter rekening moet houden dat je van sociale huur van 258€/mnd naar min 650€/mnd gaat, je de normale Eli en gasprijzen moet betalen, de normale communicatie prijzen moet betalen, ... dan is de kans groot dat de leefloner zegt 'voor dat verschilbedrag kom ik mijn bed niet uit' waarmee al aangegeven wordt dat hij geen deftig leefpatroon wil nastreven.
En met dat kleine beetje taxshift gaan ze t probleem niet deftig aanpakken of oplossen
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer

Bericht

Dat heet de werkloosheidsval.
Werken moet voldoende lonen zodat degene die gaat werken daadwerkelijk vooruit gaat, en niet ter plaatse blijft trappelen of zelfs achteruit gaat door het verlies van voordelen.
Dat is een combinatie van hogere lonen, maar ook van het niet zwart-wit verliezen van voordelen.
De UK is nu geen groot vb van goed zorg dragen voor hun armen, maar een aantal voordelen die de werkzoekenden daar hebben is dat ze voor elke euro die ze "teveel" verdienen, ze maar 50c ofzo van hun voordeel kwijtgeraken.
In Belgie/Vlaanderen is het nog veel te vaak een alles-of-niets verhaal.

Zeker als er speciale situaties mee gemoeid zijn (bv voltijdse uitkering, maar niet in staat om voltijds te werken); ook mensen die graag werken worden dan vaak ontmoedigd omdat het sop de kolen echt niet meer waard is als ze zichzelf door toch te gaan werken alleen maar dieper in de armoede duwen.