Dizzy schreef: ↑03 jul 2023, 08:29
Trouwens veel van die jongeren zijn gewoon Fransen. Het feit dat men hen niet wil zien als Fransen, zelfs al zijn ze soms al de zoveelste generatie zegt genoeg.
Mja.
Ik ken de situatie in Frankrijk niet goed genoeg, maar trek die lijn ns door naar vlaanderen.
3e/4e generatie jongeren die allang ingeburgerd hadden moeten zijn, maar er zelfs nog niet in slagen om van hun allochtoon accent af te geraken.
Als ik kan horen dat je geen oervlaams accent gebruikt, dan ga ik je ook niet als vlaming zien; en dan heb ik het over een onderbewuste reflex.
Genoeg overduidelijke (en niet zo overduidelijke) mensen met allochtoonse roots die platter vlaams (of zeer mooi vlaams NL) kunnen praten, dus onmogelijk is het in alle geval niet, lijkt me.
En voornamelijk jongens, merk ik ook; de meisjes integreren zich veel sneller en verliezen ook veel sneller hun "buitenlands" accent.
Dan merk je toch dat de integratie op quasi alle vlakken gefaald heeft.
Het vormen van ghettos zal ook wel niet helpen; om als allochtoon te kunnen integreren, moet je leven zich ook tussen autochtonen bevinden; allemaal gaan samenhokken in een aantal wijken maakt de zaak alleen maar erger.
Het feit dat de politie meer dan waarschijnlijk "gerichte controles" uitvoert omdat ze weten dat dit werkt, helpt uiteraard niet; als je constant controle krijgt omdat je er op een bepaalde manier uitziet, wordt iedereen dat na een tijdje wel grondig beu.
Om het waargebeurde verhaal van een US komiek van mexicaanse afkomst te nemen:
Tourbus (met mede-komieken etc allen van mexicaanse afkomst) wordt door interne 'immigration checkpoint' tegenhouden; iedereen moest eruit en in spreidstand tegen de bus om gefouilleerd te worden, behalve de blanke chauffeur (die dan nog een grote mond had opgezet tegen de immigratie agenten).
Hij maakt er een grappig verhaal rond, maar eigenlijk is het schrijnend.