FASTfiber

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
freddie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Niet zeker of je met PPPoE 8500/1500 gaat halen maar de implementatie van DHCPv6 zit er aan te komen en dan valt de PPPoE overhead volledig weg en zou het wel moeten lukken.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

ik heb nog een vraag, ik denk dat dit niet gaat lukken, maar toch even de vraag stellen aan de kenners of m'n denkwijze juist is of fout.
nu ga je van de utp kabel uit de modem box of hoe het ook weer noemt (verwissel al die namen door elkaar op den duur) naar de router waar je in de router dan de Vlan instelt om internet te hebben,
maar als je daar eerst een switch tussen steekt en dan naar de router ga je dan op die switch internet hebben of niet, ik denk van niet, maar vraag het toch maar eens ter bevestiging want ben aan het zoeken naar een optie om van de eerste utp kabel naar een switch te gaan dat een 10G poort heeft ook zodat je uw snelle verbinding kan verdelen nog eens en de router behouden ook, dan denk ik dat er eerst een modem moet komen met een aansluiting op de GPON fiber zodat van daaruit alles vertrekt of denk ik weer verkeerd.
en bestaan er al modems met 10G poort met GPON fiber aansluiting voor in belgie, en mag je dat al gebruiken bij Fastfiber of ook pas vanaf November.
echt veel vragen in 1 vraag lol.
greets
master-magic
MV Fiber 4500/1450 met fiber 5Gbps/1Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

freddie schreef: 3 weken geleden Niet zeker of je met PPPoE 8500/1500 gaat halen maar de implementatie van DHCPv6 zit er aan te komen en dan valt de PPPoE overhead volledig weg en zou het wel moeten lukken.
Werkt DHCPv6 al zonder ppoe?
wmsyap
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Ik gebruik momenteel proximus fiber. Ik ben van plan om over te stappen op EDPnet of FastFiber nadat de promotie over een paar maanden afloopt. Ik heb een college die EDP al een tijdje gebruikt en hij is er tevreden over. Fastfiber is voor mij vrij onbekend. De informatie en recensies zijn moeilijk te vinden.

Is Fastfiber een reseller van EDPnet? Ik zie in het bericht over Fastfiber speedtest en het public IP is van EDP. Kan ik ervan uitgaan dat IP-peering / transit van Fastfiber allemaal door EDP worden afgehandeld? Ik weet niet zeker of er iemand is die mijn vraag kan beantwoorden.
wouter5
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 17 keer

Bericht

charlez schreef: 2 weken geleden
freddie schreef: 3 weken geleden Niet zeker of je met PPPoE 8500/1500 gaat halen maar de implementatie van DHCPv6 zit er aan te komen en dan valt de PPPoE overhead volledig weg en zou het wel moeten lukken.
Werkt DHCPv6 al zonder ppoe?
Neen vorige week nog voor gemaild. Volgens hen ligt de bal nu in het kamp van Proximus en zijn ze zwaar aan het aandringen om het zsm in orde te brengen.
Telenet Klik met 1G speedboost:
D: 930 mbps - U: 48mbps

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
freddie
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

wmsyap schreef: 2 weken geleden Ik gebruik momenteel proximus fiber. Ik ben van plan om over te stappen op EDPnet of FastFiber nadat de promotie over een paar maanden afloopt. Ik heb een college die EDP al een tijdje gebruikt en hij is er tevreden over. Fastfiber is voor mij vrij onbekend. De informatie en recensies zijn moeilijk te vinden.

Is Fastfiber een reseller van EDPnet? Ik zie in het bericht over Fastfiber speedtest en het public IP is van EDP. Kan ik ervan uitgaan dat IP-peering / transit van Fastfiber allemaal door EDP worden afgehandeld? Ik weet niet zeker of er iemand is die mijn vraag kan beantwoorden.
Transit was oorspronkelijk via EDP, maar sinds ergens kort voor de zomervakantie loopt dit via Localitel (https://localitel.net/peering.html). Ze zijn wel zelf verbonden met Proximus. Oude klanten werden geleidelijk aan overgezet naar hun nieuwe netwerk. Nieuwe klanten komen sws op het nieuwe netwerk terecht.

https://asrank.caida.org/asns/209725
https://ipinfo.io/AS209725

Even een random IP-adres genomen uit hun ranges:
Afbeelding

Zie ook mijn eerder bericht hierover:
freddie schreef: 3 weken geleden Bij mij en andere kennissen is het vrij vlot verlopen. 50 euro activatiekost bij de plaatsing vd bestelling betaald maar die is daarna telkens weer correct terugbetaald.

Qua netwerk zit het allemaal prima. Hebben hun eigen interconnect met PXS. Achterliggend netwerk is via Localitel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
master-magic
Pro Member
Pro Member

Bericht

Maandag wordt ik normaal overgezet naar Fastfiber, ben benieuwd, ze moesten de Vlan aanpassen in mijn account van de lijn.
greets
master-magic
freddie
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

master-magic schreef: 1 week geleden Maandag wordt ik normaal overgezet naar Fastfiber, ben benieuwd, ze moesten de Vlan aanpassen in mijn account van de lijn.
Is het goed verlopen? Was er een manuele interventie van PXS nodig?
master-magic
Pro Member
Pro Member

Bericht

freddie schreef: 1 week geleden Is het goed verlopen? Was er een manuele interventie van PXS nodig?
Het is nog niet geactiveerd, er is een niet gekend probleem volgens fastfiber.
Ze gaan me iets laten weten wanneer het wordt omgezet naar hen de lijn.
greets
master-magic
freddie
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Komt wel in orde. Bij de enkele activaties dat ik heb opgevolgd was er altijd wel iets mis langs de kant van PXS.
Altijd issues met de VLAN en PXS neemt altijd genoeg tijd om te antwoorden op standaard support tickets (SLA van 48 uur) :-).
master-magic
Pro Member
Pro Member

Bericht

freddie schreef: 1 week geleden Komt wel in orde. Bij de enkele activaties dat ik heb opgevolgd was er altijd wel iets mis langs de kant van PXS.
Altijd issues met de VLAN en PXS neemt altijd genoeg tijd om te antwoorden op standaard support tickets (SLA van 48 uur) :-).
heb net een update gehad, het zal pas voor volgende week zijn, is dan al 14 dagen dat ik wacht, ongelooflijk voor zo iets simpels eigenlijk, een aanpassing van de Vlan op de lijn.
greets
master-magic
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Bij mij liep de installatie "vrij" vlot, nadat ik de Proximus technieker de technische in en outs had bijgebracht over het verschil tussen GPON en XGS-PON.
Het was de man zijn eerste dag als fiber technieker.
Had de verkeerde ONT bij GPON ipv XGS-PON. Is dan na rondbellen naar collega's in de buurt te correcte gaan ophalen bij een collega.

Na de installatie, mailtje naar fastfiber en radius werd direct geactiveerd zodat ik al via PPOE kon inloggen. Enkele uren later was activatie volledig en werd PPOE omgezet naar DHCP.

Eigen ONT activeren zal het nog een tijdje duren denk ik bij Fastfiber. Vermoedelijk omdat backend nog niet klaar is om dit zelf aan te passen.

Over Fastfiber geen klagen dus, was eerder de onderaannemer van Proximus die beter kon....
master-magic
Pro Member
Pro Member

Bericht

hier hangt alles al voor de hoge snelheden, er moet enkel een Vlan in hun systeem aangepast worden voor m'n adres, maar dat laat zolang op zich wachten, en enige info sturen ze niet zonder dat je hen zelf contacteert (Fastfiber),
heb dus nog geen positief gevoel met hen.
greets
master-magic
freddie
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

@master-magic Bij mij was het niet anders. Gewoon regelmatig eens horen hoe het zit. Het probleem ligt wel grotendeels bij Proximus. Zij nemen echt hun tijd om te antwoorden en actie te ondernemen op support tickets van Fastfiber en andere OLO's. Bij Mobile Vikings heb ik slechtere ervaringen gehad. Soms zelfs pas antwoord na 2 weken op een e-mail.
master-magic
Pro Member
Pro Member

Bericht

@freddie zou toch niet mogen hé, je betaald ervoor om het te mogen gebruiken de proximus lijn.
greets
master-magic
freddie
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Nu moet de activering toch wel in orde zijn geraakt @master-magic :? ?