FASTfiber

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Bericht

Niet zeker of je met PPPoE 8500/1500 gaat halen maar de implementatie van DHCPv6 zit er aan te komen en dan valt de PPPoE overhead volledig weg en zou het wel moeten lukken.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

ik heb nog een vraag, ik denk dat dit niet gaat lukken, maar toch even de vraag stellen aan de kenners of m'n denkwijze juist is of fout.
nu ga je van de utp kabel uit de modem box of hoe het ook weer noemt (verwissel al die namen door elkaar op den duur) naar de router waar je in de router dan de Vlan instelt om internet te hebben,
maar als je daar eerst een switch tussen steekt en dan naar de router ga je dan op die switch internet hebben of niet, ik denk van niet, maar vraag het toch maar eens ter bevestiging want ben aan het zoeken naar een optie om van de eerste utp kabel naar een switch te gaan dat een 10G poort heeft ook zodat je uw snelle verbinding kan verdelen nog eens en de router behouden ook, dan denk ik dat er eerst een modem moet komen met een aansluiting op de GPON fiber zodat van daaruit alles vertrekt of denk ik weer verkeerd.
en bestaan er al modems met 10G poort met GPON fiber aansluiting voor in belgie, en mag je dat al gebruiken bij Fastfiber of ook pas vanaf November.
echt veel vragen in 1 vraag lol.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

Bericht

freddie schreef: 23 okt 2024, 02:31 Niet zeker of je met PPPoE 8500/1500 gaat halen maar de implementatie van DHCPv6 zit er aan te komen en dan valt de PPPoE overhead volledig weg en zou het wel moeten lukken.
Werkt DHCPv6 al zonder ppoe?
wmsyap
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Bericht

Ik gebruik momenteel proximus fiber. Ik ben van plan om over te stappen op EDPnet of FastFiber nadat de promotie over een paar maanden afloopt. Ik heb een college die EDP al een tijdje gebruikt en hij is er tevreden over. Fastfiber is voor mij vrij onbekend. De informatie en recensies zijn moeilijk te vinden.

Is Fastfiber een reseller van EDPnet? Ik zie in het bericht over Fastfiber speedtest en het public IP is van EDP. Kan ik ervan uitgaan dat IP-peering / transit van Fastfiber allemaal door EDP worden afgehandeld? Ik weet niet zeker of er iemand is die mijn vraag kan beantwoorden.
wouter5
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Bericht

charlez schreef: 5 maanden geleden
freddie schreef: 23 okt 2024, 02:31 Niet zeker of je met PPPoE 8500/1500 gaat halen maar de implementatie van DHCPv6 zit er aan te komen en dan valt de PPPoE overhead volledig weg en zou het wel moeten lukken.
Werkt DHCPv6 al zonder ppoe?
Neen vorige week nog voor gemaild. Volgens hen ligt de bal nu in het kamp van Proximus en zijn ze zwaar aan het aandringen om het zsm in orde te brengen.
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.

Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

wmsyap schreef: 5 maanden geleden Ik gebruik momenteel proximus fiber. Ik ben van plan om over te stappen op EDPnet of FastFiber nadat de promotie over een paar maanden afloopt. Ik heb een college die EDP al een tijdje gebruikt en hij is er tevreden over. Fastfiber is voor mij vrij onbekend. De informatie en recensies zijn moeilijk te vinden.

Is Fastfiber een reseller van EDPnet? Ik zie in het bericht over Fastfiber speedtest en het public IP is van EDP. Kan ik ervan uitgaan dat IP-peering / transit van Fastfiber allemaal door EDP worden afgehandeld? Ik weet niet zeker of er iemand is die mijn vraag kan beantwoorden.
Transit was oorspronkelijk via EDP, maar sinds ergens kort voor de zomervakantie loopt dit via Localitel (https://localitel.net/peering.html). Ze zijn wel zelf verbonden met Proximus. Oude klanten werden geleidelijk aan overgezet naar hun nieuwe netwerk. Nieuwe klanten komen sws op het nieuwe netwerk terecht.

https://asrank.caida.org/asns/209725
https://ipinfo.io/AS209725

Even een random IP-adres genomen uit hun ranges:
Afbeelding

Zie ook mijn eerder bericht hierover:
freddie schreef: 22 okt 2024, 19:48 Bij mij en andere kennissen is het vrij vlot verlopen. 50 euro activatiekost bij de plaatsing vd bestelling betaald maar die is daarna telkens weer correct terugbetaald.

Qua netwerk zit het allemaal prima. Hebben hun eigen interconnect met PXS. Achterliggend netwerk is via Localitel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Maandag wordt ik normaal overgezet naar Fastfiber, ben benieuwd, ze moesten de Vlan aanpassen in mijn account van de lijn.
greets
master-magic
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

master-magic schreef: 5 maanden geleden Maandag wordt ik normaal overgezet naar Fastfiber, ben benieuwd, ze moesten de Vlan aanpassen in mijn account van de lijn.
Is het goed verlopen? Was er een manuele interventie van PXS nodig?
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

freddie schreef: 5 maanden geleden Is het goed verlopen? Was er een manuele interventie van PXS nodig?
Het is nog niet geactiveerd, er is een niet gekend probleem volgens fastfiber.
Ze gaan me iets laten weten wanneer het wordt omgezet naar hen de lijn.
greets
master-magic
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

Komt wel in orde. Bij de enkele activaties dat ik heb opgevolgd was er altijd wel iets mis langs de kant van PXS.
Altijd issues met de VLAN en PXS neemt altijd genoeg tijd om te antwoorden op standaard support tickets (SLA van 48 uur) :-).
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

freddie schreef: 5 maanden geleden Komt wel in orde. Bij de enkele activaties dat ik heb opgevolgd was er altijd wel iets mis langs de kant van PXS.
Altijd issues met de VLAN en PXS neemt altijd genoeg tijd om te antwoorden op standaard support tickets (SLA van 48 uur) :-).
heb net een update gehad, het zal pas voor volgende week zijn, is dan al 14 dagen dat ik wacht, ongelooflijk voor zo iets simpels eigenlijk, een aanpassing van de Vlan op de lijn.
greets
master-magic
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider

Bericht

Bij mij liep de installatie "vrij" vlot, nadat ik de Proximus technieker de technische in en outs had bijgebracht over het verschil tussen GPON en XGS-PON.
Het was de man zijn eerste dag als fiber technieker.
Had de verkeerde ONT bij GPON ipv XGS-PON. Is dan na rondbellen naar collega's in de buurt te correcte gaan ophalen bij een collega.

Na de installatie, mailtje naar fastfiber en radius werd direct geactiveerd zodat ik al via PPOE kon inloggen. Enkele uren later was activatie volledig en werd PPOE omgezet naar DHCP.

Eigen ONT activeren zal het nog een tijdje duren denk ik bij Fastfiber. Vermoedelijk omdat backend nog niet klaar is om dit zelf aan te passen.

Over Fastfiber geen klagen dus, was eerder de onderaannemer van Proximus die beter kon....
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

hier hangt alles al voor de hoge snelheden, er moet enkel een Vlan in hun systeem aangepast worden voor m'n adres, maar dat laat zolang op zich wachten, en enige info sturen ze niet zonder dat je hen zelf contacteert (Fastfiber),
heb dus nog geen positief gevoel met hen.
greets
master-magic
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

@master-magic Bij mij was het niet anders. Gewoon regelmatig eens horen hoe het zit. Het probleem ligt wel grotendeels bij Proximus. Zij nemen echt hun tijd om te antwoorden en actie te ondernemen op support tickets van Fastfiber en andere OLO's. Bij Mobile Vikings heb ik slechtere ervaringen gehad. Soms zelfs pas antwoord na 2 weken op een e-mail.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

@freddie zou toch niet mogen hé, je betaald ervoor om het te mogen gebruiken de proximus lijn.
greets
master-magic
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

Nu moet de activering toch wel in orde zijn geraakt @master-magic :? ?
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

@freddie neen, is nog steeds niet in orde, volgens hen is de Vlan al aangepast maar is er bij proximus nog iets wat de overgang van de lijn niet mogelijk maakt.
ben 1 van de 5% waarbij er problemen zijn om de lijn te laten overnemen.
vraag me wel af of het klopt dat de Vlan al is aangepast want gebruik op m'n lijn nog de oude aansluiting via MV op Vlan 20, en Fastfiber werkt via Vlan 10.
kunnen er verschillende Vlan's op 1 lijn actief zijn vraag ik me af, ik zou zeggen van niet, maar ben niet zeker van m'n gedacht.
wacht nu al meer of 14 dagen :(
greets
master-magic
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
Bedankt: 3516 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

Bericht

Met vlan aanpassen bedoelen ze heel waarschijnlijk niet de vlan van jouw individuele lijn (VLAN10, VLAN20, ...)

Maar alle traffiek richting Fastfiber wordt door Proximus verzameld in de POP's (een POP per Provincie) waar OLO's het overnemen op hun eigen netwerk
En dat noemen ze ook vlan's ..
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Willem-pie
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bericht

philippe_d schreef: 5 maanden geleden Met vlan aanpassen bedoelen ze heel waarschijnlijk niet de vlan van jouw individuele lijn (VLAN10, VLAN20, ...)
Ik heb mijn WAN in VLAN 10 moeten zetten bij FastFiber. Verder heeeeeeel tevreden over FastFiber ;-)
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

Gaat inderdaad (waarschijnlijk) over de VLAN van de verbinding tussen de LEX in uw gemeente en de provincie POP.

Die VLAN ID's zijn compleet anders dan de service classes op het niveau van de ONT.

Op de 2de pagina van de pdf staat een goed voorbeeld (groen gemarkeerd).
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Ondertussen vanmiddag nogmaals contact gehad met fastfiber om te melden als het tegen woensdag niet in orde is het niet meer hoeft voor mij, na 3 weken verwacht je dat iets simpel snel kan opgelost worden,
Kreeg daarna reactie van fastfiber dat ze mij snappen en ik beter klacht neer leg tegen fastfiber voor de aansluiting dat niet lukt want ze zijn het zelf beu dat dit een veel voorkomend probleem is dat klanten niet aangesloten geraken bij hen na aantal weken.
greets
master-magic
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Update: op m’n adres worden kennelijk 4 verschillende adres opties gevonden met verschillende bus nrs wat ik zelf niet heb,
Is dat door Proximus gebeurd die verschillende adressen gegevens of hoe kan dit gebeuren???
greets
master-magic
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

Zoals ik al zei, Fastfiber kan hier weinig aan doen. Proximus heeft immens veel issues met hun database van aansluitbare woningen. Bij uitzonderlijke gevallen duurt het soms 1 maand of meer om daar een correcte aanpassing in door te voeren. Ik zou gewoon nog even geduld uitoefenen en er voorlopig niet te veel aandacht meer aan besteden. Op een gegeven moment zal Fastfiber je aansluiting wel over kunnen nemen. Enkel gewoon aan Fastfiber vragen om dit goed op te volgen.
Laatst gewijzigd door on4bam 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Sinds deze middag aangesloten maar haal maar 3900 down, lager dan bij MV, betaal voor de 8500,
Getest met de router Speedtest via Proximus test lijn zoals vorige keren op MV, staat waarschijnlijk nog iets niet goed bij Proximus denk ik.
greets
master-magic
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider

Bericht

Getest via browser of speedtest applicatie?
Haalde de hoogste resultaten via de app, browser heeft zijn beperkingen.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

charlez schreef: 5 maanden geleden Getest via browser of speedtest applicatie?
Haalde de hoogste resultaten via de app, browser heeft zijn beperkingen.
getest via de router dat 10G poort heeft en een speedtest in de router.
kreeg daarvoor rond de 4500 en nu is het lager, dus er moet ergens een probleem zijn.
modembox herstart en de router helemaal herinstalleert.
het zou kunnen zijn dat proximus een profiel heeft ingesteld dat max 4000/1500 geeft.
bij Fastfiber staat alles juist, het is bij proximus dat iets moest testen voor ze mijn lijn konden activeren dat het mogelijk niet juist staat.
iemand die ik ken heeft dezelfde router als ik en haalt op een proximus 8,5 lijn wel de 8000 snelheid via die speedtest, dus ligt niet aan de router ;)
greets
master-magic
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

master-magic schreef: 5 maanden geleden getest via de router dat 10G poort heeft en een speedtest in de router.
kreeg daarvoor rond de 4500 en nu is het lager, dus er moet ergens een probleem zijn.
modembox herstart en de router helemaal herinstalleert.
Benieuwd naar de ervaringen met fastfiber ...
Welke modem? welke router? welke instellingen (VLAN10/PPPoE of VLAN20/DHCP)?

Zo'n interne speedtest van de router weet je waarschijnlijk niet met welke server je verbonden bent?
Daar zou ik niet teveel op vertrouwen.
Kan je niet eens een speedtest doen met een bekabelde PC (browser of Speedtest App)?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

@philippe_d Asus GT-AX11000 Pro router via Plan 10, PPPoE geeft een tragere snelheid dus zegt men dat Vlan 10 een voordeel is met DHCP aan.
interne speedtest kan je wel kiezen, ik kies meestal voor VOO Brussel omdat deze meer snelheid geeft dan Proximus Brussel.
ben aan het kijken voor een andere router ook, heb gekeken naar een optie van Fritz maar vond niet direct ene dat een betere voordeel gaf dan deze dat ik nu heb en welke ik op het oog heb.
en zoals ik al eerder zei, die router kan de snelheid wel degelijk testen want met dezelfde router bij een vriend haalt die rond de 8000 op een 8,5G proximus abbo lijn.
daar zit wel de BBBox+ voor wat bij mij direct via de modembox met utp naar m'n router gaat.
maar er zou een fout profiel gedaan zijn bij proximus dat in onderzoek is omdat ik niet boven de 4000 kom en met MV had ik een hogere snelheid.
en je verwacht bij een 8500/1500 lijn dat je die download snelheid wel degelijk haalt.
als het bij een ander kan met dezelfde router dan moet dit bij mij ook kunnen.
greets
master-magic
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

@master-magic Hoe is de CPU usage van jouw router tijdens de speedtest?

https://www.snbforums.com/threads/pppoe ... 000.85491/

Als je wat met die settings speelt. Merk je dan een verschil?

Waarschijnlijk zit je ook nog op het 5000/1000 profiel
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider

Bericht

Ik haal met speedtest 8,1 down en 1,5 up.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

master-magic schreef: 5 maanden geleden @philippe_d Asus GT-AX11000 Pro router via Plan 10, PPPoE geeft een tragere snelheid dus zegt men dat Vlan 10 een voordeel is met DHCP aan.
Voor zover ik weet is het kiezen tussen:
  • VLAN20 - zonder PPPoE
  • VLAN10 - met PPPoE
Maar VLAN10 met DHCP lijkt mij toch ongewoon :wink:

Welke modem heb je? Kan je zien op welke snelheid de modem synchroniseert (XGS-PON) ?
Welke snelheid haalde je dan bij MV?
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider

Bericht

Hier vlan 10 dhcp. ppoe werkte ook op vlan 10 btw.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

@charlez @philippe_d

Vlan 10 met PPPoE gaf lagere snelheid dan met vlan10 alleen, PPPoE geeft in praktijk een lagere snelheid.
Maar denk ook dat het profiel nog op 5000/1500 staat.
bij MV via Vlan 20 en DHCP zonder PPPoE haalde ik 4500/1450 met het profiel 5000/1000
Laatst gewijzigd door master-magic 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
greets
master-magic
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

Komt omdat de MTU/MRU in een ethernet frame in de plaats van de standaard 1500 bytes maar 1492 bytes is met PPP en PPPoe die respectievelijk 2 en 6 bytes bijdragen. Dus de nuttige data doorvoer zal altijd wat lager zijn dan met DHCP waar die constante overhead bij elk frame niet voorkomt. Maar het kan vooral ook zorgen voor een enorme load op jouw router's cpu omdat die onder andere pakketten moet gaan fragmenteren, die 2 + 6 bytes toevoegen en eventueel versleutelen. En bij het ontvangen het omgekeerde.

Toegevoegd na 26 minuten 21 seconden:
@philippe_d VLAN 20 werkt anders dan VLAN 10. Elke subscriber is volledig geïsoleerd en Proximus werkt op LEX niveau. Hierdoor heeft Proximus ook geen problemen met DHCPv6, omdat zij een "interface" per klant zien op hun routers. bij VLAN 10 ziet de provider 1 "interface" per LEX in de Service area POP's.

Met PPPoE kan je wel weer unieke interfaces per subscriber krijgen over een shared VLAN door die authenticatie.

Op de twee foto's is te zien dat bij een shared VLAN het verkeer van alle subscribers per LEX op één VLAN wordt samengevoegd, terwijl bij een dedicated VLAN het verkeer voor elke subscriber tot bij de OLO gescheiden blijft.

Je hebt dan ook nog single VLAN 11 maar daar begrijp ik nog niet goed wat het verschil is met de shared VLAN.

VLAN 10 en DHCv6 is mogelijk, maar Proximus moet hier nog het een en ander voor in orde brengen.

*enkele zaken aangepast ter correctie en volledigheid.
Laatst gewijzigd door freddie 5 maanden geleden, in totaal 3 gewijzigd.
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider

Bericht

Enig idee wanneer proximus daarmee denkt klaar te zijn?
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

charlez schreef: 5 maanden geleden Enig idee wanneer proximus daarmee denkt klaar te zijn?
als ik het goed begrijp is dat al mogelijk via Vlan en DHCP zoals ik doe,
moet wel zeggen, met PPPoE instellingen krijg ik ook een IPV6 adres, via enkel Vlan 10 niet,
ik merk nu niet echt problemen met enkel IPV4 adres voor meer of een jaar, dus ja, ik weet niet of ik iets mis nu :P
maar weet niet of ik nog iets kan aanpassen om hogere snelheden te krijgen, als het profiel nog op 5000/1500 staat ga ik niet echt meer er uit krijgen.
maar als het bij m'n maat lukt met dezelfde router om 8000/1400 er uit te krijgen op zijn modem moet dit bij mij ook lukken veronderstel ik, de router kan niet echt het probleem zijn denk ik zo.
hoop alleen dat proximus de fout heeft gemaakt en het oplost, had maandag ook al de ombudsdienst ingeschakeld en reactie gehad dinsdag dat ze beide partijen gingen aanspreken, dat woensdag opeens de aansluiting lukte is deels door de ombudsdienst denk ik.
greets
master-magic
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

Heb je die settings al eens uitgeprobeerd die ik eerder linkte?

Toegevoegd na 1 minuut 29 seconden:
charlez schreef: 5 maanden geleden Enig idee wanneer proximus daarmee denkt klaar te zijn?
Geen flauw idee. Ze zouden al klaar moeten zijn maar er loopt weer vanalles mis blijkbaar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Als je in zee gaat met een gloednieuwe (onbekende) provider, dan moet je er ook bijnemen dat je een BETA tester / early adopter bent?

Zowel wat betreft hardware, als de communicatie en processen tussen Proximus en de "OLO" moeten nog gefinetuned worden.

Blijf ons op de hoogte houden van jullie ervaringen / gebruikte hardware / instellingen ...
- welke ONT? eigen modem?
- welke router?
- enz ...

Op die manier help je toekomstige gebruikers
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

@philippe_d zal ik zeker doen, dit is nog niet het laatste wat erover gezegd is, als ik een update heb van de vraag naar proximus van mijn profiel aanpassing laat ik het zeker weten,
ben ook aan het uitkijken voor een andere router.
de apparatuur dat hier ging was al van de vorige installatie van Mobile Vikings met de 5000/1000 profiel, een Nokia modembox met de Cat6a utp kabel naar de router, vanmiddag komt een Cat8 kabel toe (misschien overkill) zodat ik zeker ben dat die kabel al geen probleem is.
daarna dan eens testen of de snelheid al hoger is (wat ik me niet kan voorstellen dat dit iets zal verbeteren).
en dan zien en afwachten op wat ik krijg van reactie van Fastfiber met proximus met m'n profiel vraag.
greets
master-magic
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

@philippe_d even een update, ik maak al een tijdje een fout in de juiste benaming van de apparatuur, ik verwissel elke keer de ONT om met modembox als naam, ik ben dus verbonden via ONT met CAT8 kabel naar de router en daarop Vlan10 zonder de PPPoE inlog gegevens, heb DHCP automatisch opvragen aan en zo verkrijg ik internet van rond de 4000/1500 snelheid.
kan daardoor ook niet zien hoe de kwaliteit is van de lijn enz, daarvoor heb je een eigen modem nodig waar je deze info kan zien.
greets
master-magic