Mobile vikings internet: switch naar fiber

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Hier was dat ook zo met de bbox. De kerel van MV wou die ook niet meenemen en ik moest hem zelf terugsturen of afgeven. Dat is raar want die kerel werkte... voor Proximus. Soit, ik heb de box gewoon persoonlijk gaan binnenbrengen met bewijs van afgifte.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Bericht

sky schreef: 20 jul 2023, 13:00
beont schreef: 20 jul 2023, 08:14
En het ergste is dat ik een fritzbox gebruik. maar wil het risico niet lopen om hem op te sturen naar proximus, want mocht ik ooit mobile vikings opzeggen dat gaan ze wellicht diezelfde modem terug willen.
Hier lijkt het nochtans over de internet box te gaan die hij eventueel wil terugsturen naar Proximus, maar dit niet wilt doen omdat MV hem later ook zal terugvragen.
Vandaar mijn vraag over modem, want in dat geval gaat het over de router en niet de modem.
Gaat over de router. (internet box) sorry voor de verwarring
leeyuentuen
Member
Member
Bedankt: 9 keer

Bericht

bij mijne switch van mv (vdsl) naar proximus (fiber):
hebben ze bbox3 vervangen met een andere bbox3 en daar tussen hebben ze een ONT (glasvezel converter) geplaatst

van proximus(fiber) naar mv(fiber):
hebben ze de bbox3 vervangen naar een internet box

in beide gevallen heb ik een bpost label gekregen om terug te sturen. de ene (mv) naar hasselt gestuur, de andere (proximus) naar charleroi opgestuurd

Toegevoegd na 3 minuten 8 seconden:
beont schreef: 21 jul 2023, 07:59
sky schreef: 20 jul 2023, 13:00
beont schreef: 20 jul 2023, 08:14
En het ergste is dat ik een fritzbox gebruik. maar wil het risico niet lopen om hem op te sturen naar proximus, want mocht ik ooit mobile vikings opzeggen dat gaan ze wellicht diezelfde modem terug willen.
Hier lijkt het nochtans over de internet box te gaan die hij eventueel wil terugsturen naar Proximus, maar dit niet wilt doen omdat MV hem later ook zal terugvragen.
Vandaar mijn vraag over modem, want in dat geval gaat het over de router en niet de modem.
Gaat over de router. (internet box) sorry voor de verwarring
ik denk dat het beste geval dat proximus een nieuwe naar jouw moet opsturen (ze hebben niet geinstalleerd) en eens je het ontvangen hebt, kan je die terugsturen naar de andere partij
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 56 keer

Bericht

Bedankt voor de opheldering, komende dinsdag ook overschakeling naar mv fiber, weet ik dus waar ik op moet lette n :wink:
sky
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Gisteren aangesloten op MV fiber.
Wat me opviel was dat de router een op heeft van 192.168.128.x en de dhcp range 192.168.129.x zit.
Is daar een specifieke reden voor?

Verder merk vermoed ik dat mijn UniFi switch (US - 8 Port - 60W PoE) het moeilijk heeft met +500 Mbps.
Hij blijft wat hangen rond die snelheid.
Rechtstreeks op de internetbox gaat nog een stuk sneller.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
Bedankt: 3315 keer
Recent bedankt: 32 keer

Bericht

sky schreef: 27 jul 2023, 05:09 Wat me opviel was dat de router een op heeft van 192.168.128.x en de dhcp range 192.168.129.x zit.
Is daar een specifieke reden voor?
Grappig dat je het vraagt: het antwoord staat enkele posts hoger in deze topic
(je hebt het zelfs geliked) :wink:
Het LAN subnet 192.168.128.x/23 gaat van 192.168.128.1 tot en met 192.168.129.255 (DHCP range 192.168.129.0-192.168.129-254)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sky
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

:oops:
Kort geheugen zeker.
hungrhungrykitten
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bericht

Contact gehad met de helpdesk om met eigen fiber modem te verbinden, maar het werkt niet zoals verwacht. Het start de verbinding op, maar hij haalt amper 10mbps down en 3mbps up.

ONT:
niks aan gedaan. volgens de helpdesk kan je ergens expert settings vinden waar je bridge modus kan selecteren, maar precies niet in My Viking (had nog een bbox, mogelijk is dit enkel een optie bij de nieuwere modems?)

Device: HUAWEI H138-380
Settings:
- PPOE: Auto / PPoE username en passwoord zoals door helpdesk aangegeven / MTU size 1480
- DNS: auto
- clone mac adress: current device MAC

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Ik begrijp gewoon niet wat je wilt ...
hungrhungrykitten schreef: 07 aug 2023, 19:09 Contact gehad met de helpdesk om met eigen fiber modem te verbinden, maar het werkt niet zoals verwacht
Wat bedoel je "met eigen Fiber modem" verbinden?
Je hebt het over de HUAWEI H138-380
Dat is geen Fiber modem, maar een 5G/LTE router
hungrhungrykitten schreef: 07 aug 2023, 19:09 ONT:
niks aan gedaan. volgens de helpdesk kan je ergens expert settings vinden waar je bridge modus kan selecteren, maar precies niet in My Viking (had nog een bbox, mogelijk is dit enkel een optie bij de nieuwere modems?)
Op de ONT (= Proximus glasvezelmodem) kan je geen bridge instellen, wel op de Internet box

Kan je uw post eens opnieuw schrijven, en exact aangeven wat je precies wilt?
  • de ONT is de Proximus Fibermodem: klein bakje dat fiber omzet naar ethernet).
  • de Internet Box is de Proximus router waarvan de WAN poort aangesloten wordt op de ONT (= opvolger van de B-box3).
  • de Huwaei is een (dure) 5G/LTE router. Dit toestel dient om, met een ingebouwde SIM kaart, te surfen via het mobiele netwerk).
Wat wil je precies waar aansluiten ???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
hungrhungrykitten
Starter
Starter

Bericht

Bedankt voor de snelle reactie! Ik wil mijn huawei setup behouden (mesh wifi 6, met de H138 als master node). H138 is inderdaad een LTE modem, maar met LAN/WAN UTP poort. Ik kan daar mijn telenet modem op aansluiten, en die werkt zonder 1 extra config.

Omwille van de prijs naar mobile vikings gegaan. Ik wil mijn huawei setup behouden (mesh wifi 6, met de H138 als master node), maar die bbox3 doet dus niet hetzelfde als de telenetmodem. Om een of andere reden weigert de bbox3 internet door te geven aan een andere router.

In het H138 config panel kan je pppoe instellen (zoals de helpdesk van MV voorstelt voor eigen modems) en ik slaag er ook in om verbinding te maken, maar enkel zeer zeer traag internet als resultaat (enkele mbps, veel trager dan enkel via 5G). De config opties heb ik in mijn’ eerste post gezet.

Indien ik de bbox kan doorlussen naar de H138 ben ik trouwens ook gesteld.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

hungrhungrykitten schreef: 08 aug 2023, 15:03 Bedankt voor de snelle reactie! Ik wil mijn huawei setup behouden (mesh wifi 6, met de H138 als master node). H138 is inderdaad een LTE modem, maar met LAN/WAN UTP poort. Ik kan daar mijn telenet modem op aansluiten, en die werkt zonder 1 extra config.

Ik wil mijn huawei setup behouden (mesh wifi 6, met de H138 als master node), maar die bbox3 doet dus niet hetzelfde als de telenetmodem. Om een of andere reden weigert de bbox3 internet door te geven aan een andere router.
Als ik het goed begrijp:
  • Je hebt dus een ONT (fibermodem), en een B-box3v+ geïnstalleerd door Mobile Vikings, en je wil je bestaande huawei setup verder gebruiken.
  • de Huawei is dus ingesteld als router (internet via de WAN poort), en werkte op die manier achter een Telenet HGW (WAN poort ingesteld op dynamisch IP).
  • je had dus "dubbele NAT" (de Huawei kreeg van de Telenet modem een intern IP adres 192.168.0.xxx, en deelt aan de aangesloten toestellen een IP adres via DHCP (192.168.8.x ?)
Er zijn nu verschillende mogelijkheden om de huawei h138-380 aan te sluiten:
  1. huawei h138-380 direct aansluiten op de B-box3v+
    - WAN poort van de Huawei aansluiten op een LAN poort van de B-box3
    - niets wijzigen in de huawei, zelfde set-up gebruiken als op de Telenet HGW
    - Huawei zal een lokaal IP adres krijgen van de b-box3v (192.168.1.x), en zelf adressen uitdelen via DHCP (192.168.8.x ?)
    - je hebt nu dubbele NAT (maar dat had je ook achter de Telenet modem, tenzij je een CV8560E had in bridge mode)
  2. huawei h138-380 aansluiten op de B-box3v+ met PPPoE
    - WAN poort van de Huawei aansluiten op een LAN poort van de B-box3
    - PPPoE instellen op de Huawei WAN poort (username in formaat 12cijfers@wholesale_pro, paswoord 12 cijfers)
    - geen VLAN instellen
    - nu zal de Huawei een publiek IPv4 adres krijgen op de WAN poort (geen dubbele NAT)
  3. huawei h138-380 direct aansluiten op ONT (zonder B-box3)
    - WAN poort van de Huawei aansluiten op de ONT
    - PPPoE instellen op de Huawei WAN poort (username in formaat 12cijfers@wholesale_pro, paswoord 12 cijfers)
    - VLAN-id 10 instellen op de Huawei WAN poort
    - nu zal de Huawei een publiek IPv4 adres krijgen op de WAN poort (geen dubbele NAT)

PS1
Zorg ervoor dat het LAN range van de huawei niet dezelfde is van de B-box3, als je de huawei aansluit achter de B-box3

PS2
Indien jouw lijn overgeschakeld is op "single VLAN" dan wijzigt optie 3:
- WAN poort van de Huawei aansluiten op de ONT
- geen PPPoE instellen op de Huawei WAN poort (wel IPoE of dynamisch ip)
- VLAN-id 20 instellen op de Huawei WAN poort
hungrhungrykitten
Starter
Starter

Bericht

Hartelijk bedankt!

Ik heb het uiteindelijk als volgt gedaan:
- ONT + BBOX + H138, want mobile vikings helpdesk gaf aan dat dit de enige werkende oplossing was (rechtstreeks op ONT kreeg ik lage snelheden, en die VLAN instellingen kon ik nergens vinden)
- BBOX: DHCP range ingesteld op 192.168.3.1 en verder, PPPoE user/pw ingegeven, wifi uit
- H138: Connection method PPPoE, PPPoE user/pw ingegeven, MTU op 1480 laten staan en macadres niet klonen

Resultaat:
Naast de H138 haal ik over wifi nu vlot meer dan de geadverteerde snelheid (160mbps). Een paar mesh hopjes verder haal ik 50/50 . Not great, maar werkbaar.

Grootste probleem is nu opnieuw wifi :)
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

hungrhungrykitten schreef: 08 aug 2023, 20:18 - ONT + BBOX + H138, want mobile vikings helpdesk gaf aan dat dit de enige werkende oplossing was (rechtstreeks op ONT kreeg ik lage snelheden, en die VLAN instellingen kon ik nergens vinden)
Dit is niet de enige werkende oplossing (zie hierboven), maar kan natuurlijk alleen toegepast worden als jouw router VLAN ondersteunt voor de internetverbinding :wink: .
hungrhungrykitten schreef: 08 aug 2023, 20:18 - BBOX: DHCP range ingesteld op 192.168.3.1 en verder, PPPoE user/pw ingegeven, wifi uit
Als er geen andere toestellen meer aangesloten zijn op de B-box3 die internet nodig hebben, kan de PPPoE sessie op de B-box ook uitgezet worden, voor niets nodig.
Provider heeft nog altijd toegang via VLAN20 (firmware updates, instellingen pushen, etc).