Index en lonen (was:Brexit is een feit)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 490 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Dizzy schreef: 18 jul 2023, 08:38 Ik ben nog altijd liever hier dan in de VS waar je zonder werk ook letterlijk snel op straat staat.
Niet dat dat gemakkelijk is want men schreeuwt daar om werknemers met een historisch lage werkloosheid. Natuurlijk, als je niet wilt werken, is het iets anders.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 327 keer
Bedankt: 504 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ah ja, mensen zonder werk willen niet werken toch zit men met een pak mensen met 2 of meer jobs die nog niet rondkomen, te lui waarschijnlijk :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
Bedankt: 205 keer

Bericht

Werkende armen zijn er aan beide kanten van de Atlantic. Als ik me goed herinner gelden volgende bedragen (45.000, 70.000, 130.000 en +200.000 €) voor resp. BE, NL, FR en DE als startgrens om ca 50% inkomensbelasting te betalen.
Onze EU democratie lijkt dus veeleer een kleptocratie, al doet DE veel beter dan BE... Cfr amerikanen ook die minder dan 125.000 $ per jaar verdienen en bijgevolg een 10.000 $ compensatie kunnen aanvragen voor hun studiekosten.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

wied schreef: 18 jul 2023, 12:23 Als ik me goed herinner gelden volgende bedragen (45.000, 70.000, 130.000 en +200.000 €) voor resp. BE, NL, FR en DE als startgrens om ca 50% inkomensbelasting te betalen.
Wat betreft de belastingtarieven voor een Belgische rijksinwoner zit je al op het verkeerde spoor.
Je kan de correcte bedragen dus beter opzoeken ipv op je eigen herinneringen af te gaan en deze vervolgens ongecontroleerd verder te verspreiden over het www.

Iemand met een bruto inkomen van 56.600 € (en die verder niets onderneemt om zijn belastbaar inkomen te doen dalen) zou ik nu ook niet bepaald catalogeren als een werkende arme.

tip: Belgische reformados welke vermoeden dat ze in België slachtoffer zijn van een kleptocratie kunnen, binnen de EU, bv. ook nog altijd verkassen naar een land als Portugal en daar hun belastingsbijdragen verminderen tot een 10% op hun inkomen. Doen!
Voor het weer moet je in elk geval al niet verhuizen want het is hier in Vlaanderen momenteel een strak blauwe lucht met een milde buitentemperatuur gemeten onder thermometerhut van 24.7°C (gevoelstemperatuur 25.8°C).
Af en toe een regenbuitje om de regenputten op peil te houden en de tuin onbesproeid groen. Meer moet dat niet zijn. :beerchug:
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 18 jul 2023, 13:13 Voor het weer moet je in elk geval al niet verhuizen want het is hier in Vlaanderen momenteel een strak blauwe lucht met een milde buitentemperatuur gemeten onder thermometerhut van 24.7°C (gevoelstemperatuur 25.8°C).
Nee hoor, dat zeggen de cijfers niet, en een dag maakt de zomer nog niet. Deze maand is volop in de running om te somber, te droog en te winderig te eindigen. Het weer zoals we dat tijdens onze 8 maanden herfst krijgen, alleen wat warmer zodat je je jas niet hoeft aan te doen, maar niet bepaald de definitie van een zomermaand. Dus wel meer dan reden om te verhuizen voor het weer, al dan niet tijdelijk. En dat gebeurt ook - ik zou niet graag bij de massa landgenoten zitten die nu torenhoge prijzen betalen voor de laatste zitjes richting Zuid-Europa en de zon. Ik ben blij dat ik in mei al geboekt heb toen ik dit zag aankomen als gevolg van het veel te natte voorjaar.

Nu, augustus zal nog wel met een periode (relatief) mooi weer komen voor ons. Het zou een nieuw dieptepunt zijn voor mij als zowel juli als augustus compleet zouden tegenvallen, toch in recente jaren. De kortere dagen zal je er wel moeten bijnemen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 19 jul 2023, 06:16 Nee hoor, dat zeggen de cijfers niet, en een dag maakt de zomer nog niet. Deze maand is volop in de running om te somber, te droog en te winderig te eindigen.
Uiteraard zeggen de cijfers dat wel want meten = weten.
Dat de cijfers in jouw hoofd iets anders weergeven is te begrijpen want als beroepsklager is het daar blijkbaar altijd aan de sombere kant.
Zoals gezegd, death valley is waiting for you. Er is daar plaats genoeg, altijd warm en droog en een grote kans dat een republikeinse president het daar binnenkort voor het zeggen krijgt. :angel:

Omdat ik zo'n sombere depressieve reactie wel vermoed had hier de ware cijfers volgens meting, het tegengestelde van wat er in je hoofd omgaat:
Screenshot_20230718_153137_Samsung Internet~2.jpg

De temperatuur was overigens die dag nog verder doorgestegen naar 27,8°C. Onder thermometerhut wel te verstaan.
In juli was (in centraal Vlaanderen gemeten onder thermometerhut) ook geen enkele dagtemperatuur onder de 20°C en gelukkig de nachttemperaturen aangenaam fris. En net genoeg regen om de watervoorraden op peil te houden zonder overlast te veroorzaken. Het tegengestelde dus van de broeikast van het uitdrogende zuiden van Europa (dat zich door de o.a. opwarmende temperatuur van het zeewater aldaar tegen de herfst al mag opmaken voor stormen en wateroverlast). Uiteraard geen probleem voor de vakantieganger die alleen maar enkele weken per jaar aan de rand van het zwembad ligt te puffen (waardoor de locals zelf al waterrestricties opgelegd krijgen). Het zal zijn zorg niet wezen.

Ieder zijn ding maar zelf zou ik niet graag bij de massa toeristen zitten die in het voorjaar, toen nog onwetend, hebben moeten betalen om in een bakoven te zitten suffen. Persoonlijk dan ook heel blij dat ik, vooruitziend, mijn onroerend goed in Zuid-Frankrijk in 2018 net op tijd nog verkocht heb aan een goede prijs. Binnen een paar jaar krijg je die dingen daar niet meer aan de straatstenen verkocht.

Ook benieuwd wanneer je de daad nu eens bij het woord gaat voegen en zal verhuizen naar het land van belofte ipv alleen maar te klagen over alles en nog wat maar er verder niets aan te doen dan af en toe een tripje naar het zuiden.
Persoonlijk heel blij dat ik nog net op tijd de omgekeerde beweging heb kunnen maken.

Maar soit, nu terug naar index en lonen, zoals eerder de echte cijfers aantonen, ook al niet zo somber dan men op basis van gevoel wil doen uitschijnen.
Wie in de categorie zit dat hun op (slechts) een deel van het inkomen 50% inkomstenbelasting moet betalen heeft door de aanpassing van de index van het loon en de belastingschalen op jaarbasis netto meer euro zien binnenkomen dan er door de gestegen levensduurte extra uitgegeven moeten worden. Toch wanneer hun dezelfde levensstijl aanhouden.
Wie zo'n systeem dan nog als een kleptocratie durft te omschrijven heeft met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog niet veel van de rest van de echte wereld gezien (die speelt zich doorgaans niet af in een gepriviligeerd van de buitenwereld afgesloten vakantieresort).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ivob 19 jul 2023, 07:03, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 19 jul 2023, 06:38 Omdat ik zo'n sombere depressieve reactie wel vermoed had hier de ware cijfers volgens meting, het tegengestelde van wat er in je hoofd omgaat:
Zoals ik zei, ik evalueer de zomer op maandbasis. Niet op basis van 1 dag. Anders kon je even goed de voorbije zaterdag nemen (15 juli) en was het wel heel dramatisch obv de cijfers van Ukkel.
ivob schreef: 19 jul 2023, 06:38Ieder zijn ding maar zelf zou ik niet graag bij de massa toeristen zitten die in het voorjaar, toen nog onwetend, hebben moeten betalen om in een bakoven te zitten suffen.
Ik wel en ik ben niet de enige die naar "de hel" reist straks (als je de media mag geloven) want de vraag voor last-minutes is blijkbaar erg groot (zoals altijd wel tijdens een zomermaand als deze).. De realiteit is dat de sensationele cijfers die in de media gequote worden doorgaans slechts op 1 meetstation voorkomen (als ze al voorkomen) en dus niet de toestand in een land bepalen. Bovendien zal de afwijking richting koude in de derde decade van juli bijna even groot zijn voor ons, het VK en Scandinavië als de afwijking richting warmte in Zuid-Europa, maar ik wed dat je dat niet zal horen in die media.
ivob schreef: 19 jul 2023, 06:38Ook benieuwd wanneer je de daad nu eens bij het woord gaat voegen en zal verhuizen naar het land van belofte
Ik kies voor de legale manier, en dat neemt (veel) tijd in beslag. Als ik de illegale manier koos kon ik er bij wijze van spreken morgen al zitten, maar ik zou niet kunnen leven met de vrees dat de deportatiepolitie elke dag om 6u aan je deur kan staan en je de dag zelf nog onverwacht op het vliegtuig zit. Veel anderen kunnen dat blijkbaar wel.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 jul 2023, 07:08, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 19 jul 2023, 06:59 De realiteit is dat de sensationele cijfers die in de media gequote worden doorgaans slechts op 1 meetstation voorkomen (als ze al voorkomen) en dus niet de toestand in een land bepalen.
Zoals eerder gezegd leef je duidelijk in je eigen geschapen realiteit. Daar valt weinig aan te doen.

En ook vandaag stijgt de buitentemperatuur weer vlot boven de 20°C. Zelfs al voor de middag en nog steeds in stijgende lijn:
Screenshot_20230719_112913_Samsung Internet~2.jpg
Ik kies voor de legale manier, en dat neemt (veel) tijd in beslag. Als ik de illegale manier koos kon ik er bij wijze van spreken morgen al zitten, maar ik zou niet kunnen leven met de vrees dat de deportatiepolitie elke dag om 6u aan je deur kan staan en je de dag zelf nog onverwacht op het vliegtuig zit. Veel anderen kunnen dat blijkbaar wel.
Tja, zoals al meermaals aangehaald: uitvluchten zijn er altijd genoeg, meer dan daden.
En hoe ver sta je al in je legale procedure richting land van belofte?
Voor wie er de mond van vol heeft maar niet echt aan begint duurt het uiteraard altijd een eeuwigheid voor iets reëel wordt. Emigreren, toch niet voor wie zoveel talenten heeft, duurt echt geen jaren hoor.
Maar we zullen op tijd en stond wel vernemen wanneer het effectief zo ver is.
Laatst gewijzigd door ivob 19 jul 2023, 09:34, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

En ivob, heb ik een gevoelige snaar geraakt!? Ik heb jarenlang in Afrika en Azie gewerkt/gewoond, o.a. toevallig ook in dienst van de wereldbank...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

wied schreef: 19 jul 2023, 09:03 En ivob, heb ik een gevoelige snaar geraakt!? Ik heb jarenlang in Afrika en Azie gewerkt/gewoond, o.a. toevallig ook in dienst van de wereldbank...
Ja, want mensen die (bewust?) verkeerde info verspreiden (om hun eigen agenda te dienen?) hebben nu eenmaal dat effect op mij.
En met die extra info nog meer. Want dan kan je het verspreiden van de voorgaande verkeerde info al niet meer wijten aan te vergeven onwetendheid of onkunde.
Of het zou moeten zijn dat met het stijgen van de levensjaren de kennis langzaam wordt vervangen door een stijgende zuurtegraad?
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Verkeerde info, volgens ivob...:-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 19 jul 2023, 07:08 En ook vandaag stijgt de buitentemperatuur weer vlot boven de 20°C. Zelfs al voor de middag en nog steeds in stijgende lijn
We meten in Ukkel als referentie, anders zouden de cijfers te veel beinvloeden door microklimaten, zoals datgene waar jij lijkt te wonen (volledig beschut tegen wind zoals je al eerder gaf te kennen toen het stormde in Vlaanderen, ook geen bewolking blijkbaar of toch veel minder dan de rest van Vlaanderen, maar toch regelmatig regen als ik het goed begrijp).

Een zomerse dag is pas vanaf 25 graden. In Ukkel is het 21 graden, wat onder de normaal ligt. Of het nog veel zal stijgen is twijfelachtig, want zoals de webcam aantoont is de bewolking weer binnengetrokken en die gaat pas ten vroegste vanavond weer weg. Vanaf vandaag wordt het elke dag gemiddeld koeler. Vanaf zondag schakelen we volop over op herfstmodus met regen en wind. Van zomer is er geen sprake in dit land, tenzij in uw microklimaat dus.
wied schreef: 19 jul 2023, 09:42 Verkeerde info, volgens ivob...:-)
Tjah :-) daar valt niets tegen in te brengen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 135 keer

Bericht

Hier is het nu 19 graden en het wordt maximum 20 graden vandaag.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Inderdaad. Nuja, ik ben wel klaar met dit offtopic zijspoor. En wat een domme discussie ook. Iedereen die buiten komt weet dat de zomer niet grossiert, en er zijn geen cijfers nodig om een tegendeel te bewijzen dat er niet is. Zelfs het KMI heeft het over koele temperaturen en gematigd zomerweer.

Screenshot 2023-07-19 at 3.42.50 AM.png

Meer valt daar niet aan toe te voegen. Het is wat is, hopelijk doet de zomer weer wat ze wel vaker doet: zich herpakken in augustus.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 jul 2023, 10:45, in totaal 1 gewijzigd.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 509 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Is de temperatuur geïndexeerd zoals de lonen of moet dat spel hier weer gesplitst worden? :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

wied schreef: 19 jul 2023, 09:42 Verkeerde info, volgens ivob...:-)
Nee, mijn info komt rechtstreeks van de FODFIN. Rechtstreeks van de bron dus.
Of ga je nu beweren dat jouw "herinneringen" meer waarde hebben dan een rechtstreekse bron? :roll:

Tijd dus om vergane kennis weer wat bij te spijkeren ipv verkeerde herinneringen de wereld in te sturen:
Screenshot_20230719_124939_Samsung Internet~3.jpg
Screenshot_20230719_124954_Samsung Internet~3.jpg
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Mijn "interpretatie" heeft inderdaad meer waarde: een duitser mag ca 5/6 keer meer verdienen dan een belg vooraleer hij aan het 50% tarief zit. Geen sinecure dus...:-)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

:-) Wanneer je geen Duitser of whatever bent noch in een land met een ander belastinsstelsel woont heeft deze "interpretatie" totaal geen waarde. Men dient zich immers te houden aan de lokale voorschriften.
En wie het daarmee niet eens is kan daar over blijven zagen (en dat lost zelden iets op) of andere maatregelen nemen (en dat zie je zelden gebeuren).
Mensen die denken benadeeld te worden en daar tegen handelen hebben ook minder redenen om te zagen noch de "schuld" telkens op anderen te steken.
Is het op een ander globaal gezien zoveel beter: de weg staat open. We leven nog altijd in een land van vrij verkeer van personen en goederen.

De dag dat ik hier meer reden tot klagen heb dan reden om tevreden te zijn ben ik gewoon weg. Moeilijk is dat niet. Ook al willen anderen dat zo laten uitschijnen (om zelf te rechtvaardigen waarom ze veel klagen maar niets daartegen ondernemen).
En waarschijnlijk zal dat niet om financiële redenen zijn (zelf krijg ik van de overheid meer dan genoeg terug voor mijn bescheiden bijdragen) maar eerder om politieke redenen: bv. de dag dat VB en NVA erin slagen de macht over te nemen en manu militari - tegen de wil van de meerderheid van de gematigde Vlamingen - dit land tegen elke kostprijs in stukken willen knippen. No passeran.
Tot die tijd niet al te veel redenen tot klagen*. :-D

*Wat iets anders is dat alles niet altijd beter kan, maar dat geldt voor zowat elke natie. Utopia is niet voor niets een boek over een denkbeeldige situatie en nog altijd geen bestaand land.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Utopia, Distopia, wat gaat ge nog meer bedenken :-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 327 keer
Bedankt: 504 keer

Bericht

Alleen al voor het eten zou ik toch 2 keer nadenken voor ik verhuis, voor zuurpruimen kan sauerkraut dan weer een extra reden zijn :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 39 keer

Bericht

Ik blijf erbij ivob heeft een speciaal klavier dat per toetsaanslag elektriciteit opwekt & flappen tekst op userbase produceren is een manier om zijn energiefactuur te verlagen!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

wied schreef: 19 jul 2023, 11:58 Utopia, Distopia, wat gaat ge nog meer bedenken :-)
Ter info:
De "optimo statu reipublicae deque nova insula Utopia" werd door Thomas MoMo reeds geschreven in de 16de eeuw.
Dus ook geen eigen bedenksel. :nono:
Er is ook nog niemand dommer geworden door een boek meer te lezen of wat moeite te doen om kennis te vergaren en meer inzichten te verwerven. Dat proberen belachelijk te maken getuigt eerder van het tegendeel. :roll:

Maar blijft gerust verder spartelen en afwijken om de eigen fouten niet onder ogen te moeten komen en als afleiding trachten de schuld op anderen af te wentelen. Dat is hier een aanvaarde methode.

Toegevoegd na 1 minuut 31 seconden:
Fatsie schreef: 19 jul 2023, 12:50 Ik blijf erbij ivob heeft een speciaal klavier dat per toetsaanslag elektriciteit opwekt & flappen tekst op userbase produceren is een manier om zijn energiefactuur te verlagen!
Dat is helemaal niet nodig want de jaarlijkse energiefactuur is sinds 2011 al zonder uitzondering positief.
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Sol Invictus!