Ontwikkelingen inzake hernieuwbare energie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 206 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: 27 mei 2024, 09:12
De ijzer-lucht-batterij is een deel van de oplossing, denken bedrijven als het Nederlandse Ore Energy. Het haalde recent 10 miljoen euro op om de technologie te ontwikkelen.

Dat neemt niet weg dat ook in België wordt geëxperimenteerd met alternatieven voor lithiumbatterijparken.

Het belet niet dat de natriumbatterij op het punt staat om door te breken,

Het blijft een ijzeren wet: de opschaling van een veelbelovende technologie naar massaproductie is een proces van vallen en opstaan.
Heb je tekst wat ingekort zodat je er niet naast kan lezen…
veel verder dan wat powerpoint slogans zijn ze precies nog niet… :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 508 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Neen, je hebt gewoon de concrete zaken gewoon weggelaten.

Maar we zullen zien, wie er eerst is, één van deze technieken of die waar jij zo fan van bent. We kloppen wel pas af bij effectieve levering van stroom. Deal? :beerchug:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 162 keer

Bericht

Voor alle duidelijkheid, een accu 'maakt' geen energie. Het is een energiedrager. De energie moet eerst nog op een andere manier geproduceerd worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 27 mei 2024, 18:50 Neen, je hebt gewoon de concrete zaken gewoon weggelaten.
De concrete zaken die in ontwikkeling zijn, waarmee geexperimenteerd wordt, die “op het punt staan om door te breken” maar die voorlopig meer vallen dan opstaan bedoel je dan? :lol:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 774 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Sinds +/- 1/3 heb ik in totaal 1kWh energie gekocht op het net. Zelfs met dit regenweer.
Dat is al een pak minder "powerpoint" dan SMR's en andere luchtkastelen :).
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

En welk PowerPoint alternatief voor de lithium batterij heb jij effectief gekocht?

Ik heb dit jaar nog geen enkele kWh gekocht, maar dat argument “bewijst” natuurlijk niet dat de hierboven aangehaalde alternatieven voor lithium klaar voor commerciële verkoop zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Giga Storage to start building 2,400MWh BESS in Belgium in 2024

Netherlands-based BESS developer Giga Storage has unveiled a 600MW/2,400MWh project it is developing in neighbouring Belgium, one of the largest planned projects in Europe.

It would be located in Dilsen-Stokkem adjacent to a new 380kV high-voltage substation run by transmission system operator (TSO) Elia. The location is along a high-voltage line from Van Eyck to Gramme while also being connected to the grid of the Netherlands.

In the announcement, Joeri Siborgs, general manager GIGA Storage Belgium, said: “This project is being developed on an industrial site where there was a previous initiative to develop a battery. The permit application has been submitted, and we expect to commence construction in 2024. GIGA Storage aims to achieve the realisation of 3GW of battery storage in Belgium by 2030.”

The location appears very similar to a previously announced 300MW/1,200MWh project from Giga Storage, however a spokesperson told Energy-Storage.news they are different projects.

Belgium has regularly been praised for its facilitation of the grid-scale energy storage market – including handing out capacity market contracts to large-scale BESS – while major challenges to getting the Netherlands’ one off the ground have also been cited numerous times.

Dutch utility Eneco is set to commission a 200MWh BESS in Belgium, it announced last year whilst calling for more to be done by its own government, while France-based utility Engie is looking to deploy large-scale projects totalling 380MW in Belgium.

Concurrent to Giga’s announcement of its project in Belgium, another developer S4 Energy announced a deal with Telsa for 12 Megapacks for a 11MW/44MWh project in the Netherlands. The project will be a hybrid installation combining batteries and a flywheel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 39 keer

Bericht

duizend schreef: 27 mei 2024, 17:51
Dizzy schreef: 27 mei 2024, 09:12 Het belet niet dat de natriumbatterij op het punt staat om door te breken,
Heb je tekst wat ingekort zodat je er niet naast kan lezen…
veel verder dan wat powerpoint slogans zijn ze precies nog niet… :angel:

https://konkaenergy.com/products/konkae ... ll-battery

Deze zit er alvast echt wel aan te komen!
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Vanaf volgend jaar komt dit eraan in Belgie, nu al in Nederland: :wink: :wink: :wink:

https://nieuwspaal.nl/man-verdacht-van- ... nepanelen/

https://www.youtube.com/watch?v=F7RCjKxkge8
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Fatsie schreef: 29 mei 2024, 09:46
https://konkaenergy.com/products/konkae ... ll-battery

Deze zit er alvast echt wel aan te komen!
Ja, hoor ze hebben alvast een website, dat komt er dus zeker aan, maar wanneer, …eerst nog wat vallen en opstaan, wat mee experimenteren en dan op het punt zetten om later zeker en vast door te breken waarschijnlijk zoals de rest van de PowerPoint lithium replacements die er alvast echt zullen aankomen. :lol:
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 39 keer

Bericht

Kijk, ik ben het met je eens dat de aankondigingen van 'The greatest thing since sliced bread' elkaar in snel tempo opvolgen in de battery-space, ik beschouw het als een immatuur ecosysteem (niet noodzakelijk technologie, maar alles errond). Maar dit is een gevestigde waarde als fabrikant die talloze andere producten heeft, zij doen dit heus niet zomaar voor de hype-machine te voeden.

Een gezonde dosis terughoudendheid is als consument absoluut aan de orde! Telkens als er subsidies te rapen vallen schieten de verkopers/fabrikanten als paddenstoelen uit de grond, we hebben hetzelfde gezien met de zonnepanelen, het is voor de thuisbatterij niet anders, maar pessimisme is ook nergens goed voor.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Opslag is één deel van de puzzel en het is logisch dus dat daar aandacht voor is en dat hun belang toeneemt in een wereld waarin HE een steeds groter deel van vormt in de energiemix.

De wereldautoriteit heeft een nieuw rapport waarin ze ook veel aandacht hebben voor storage en batterijen:
Batteries are an essential part of the global energy system today and the fastest growing energy technology on the market. Battery storage in the power sector was the fastest growing energy technology in 2023 that was commercially available, with deployment more than doubling year-on-year.

Lithium-ion batteries dominate battery use due to recent cost reductions and performance improvements. Lithium-ion batteries have outclassed alternatives over the last decade, thanks to 90% cost reductions since 2010, higher energy densities and longer lifetimes.

Batteries are key to the transition away from fossil fuels and accelerate the pace of energy efficiency through electrification and greater use of renewables in power.

To facilitate the rapid uptake of new solar PV and wind, global energy storage capacity increases to 1 500 GW by 2030 in the NZE Scenario, which meets the Paris Agreement target of limiting global average temperature increases to 1.5°C or less in 2100. Battery storage delivers 90% of that growth, rising 14-fold to 1200 GW by 2030.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 30 mei 2024, 07:54 Opslag is één deel van de puzzel en het is logisch dus dat daar aandacht voor is en dat hun belang toeneemt in een wereld waarin HE een steeds groter deel van vormt in de energiemix.
Hoeveel bedraagt de opslag capaciteit van je thuisbatterij ook al weer ? :angel:
Nul, nada, niks, noppes, nougatbollen of daaromtrend ? :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dit gaat over opslag voor het net. Zelf ben ik mijn eigen situatie aan het evalueren, mijn verbruik meten en dan kiezen welke opties de beste zijn in mijn specifieke en individuele situatie. Er is nu een EV bijgekomen die daarop een invloed heeft.

Hoe groot is jouw batterij in combinatie met de nobrainer zonnepanelen?
Solar capacity additions surged 74% in 2023, reaching a record 346 GW annual additions. Solar’s phenomenal growth is spreading globally, with 28 countries installing over one gigawatt of new capacity in 2023.

Wind additions also increased by a sizable 51% in 2023, accounting for another quarter of renewable capacity additions in 2023. 2023 saw a new record for wind capacity additions, beating the previous record set in 2020.

Battery storage in the EU doubled in the space of one year to 16 GW at the end of 2023, and awareness of the potential of demand side flexibility is growing.

The costs of batteries are rapidly declining, and lithium-ion batteries have become increasingly cost competitive thanks to a significant drop in raw material costs. Battery costs are expected to drop even further as industrial capacity for their mass production is built up, and also as electric vehicle manufacturing hits another increase in scale.

Bron: ember
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Eigenlijk heeft opslag weinig met hernieuwbare energie te maken... Met gelijk welke energiebron heb je wel verschillen in vraag en aanbod. Wanneer je deze fluctuaties opvangt met opslag krijg je in the end een meer gebalanceerd net. Niets staat dus in de weg om massaal opslag uit te bouwen. En dan liefst wel eentje die wat milieuvriendelijk is en weg kan zonder zelfdzame grondstoffen (torens die werken met zwaartekracht, waterstof, zoutbatterijen, ...)
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Op theoretische basis heb je gelijk.
Maar als ik elektriciteit exporteer krijg ik per kWh 7,5eurocent en als ik elektriciteit koop betaal ik altijd meer: de netkosten etc zijn al meer dan dat.
Dus is het financieel interessanter om een batterij te plaatsen, zodat goedkope eigen productie later beschikbaar is en ik geen dure/duurdere elektriciteit moet inkopen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 109 keer

Bericht

Dat van die "zeldzame grondstoffen" vind ik een flauw argument. Ten eerste gaan die grondstoffen niet verloren na gebruik. Ze zijn zeer goed recycleerbaar, dus éénmaal gedolven kunnen ze voor een fractie van de kost (=alle kosten: financieel en milieu) hergebruikt worden. En omdat de Chinezen zo slim geweest zijn om zich te verzekeren van genoeg van die delfstoffen verkopen ze die nu als afgewerkte producten aan ons. Als wij nu ook even slim zijn en de recyclage op punt krijgen (en niet exporteren naar China) dan is dat probleem ook van de baan (uraban mining).
Blijven natuurlijk de huidige problemen bij het delven: sociaal en milieutechnisch. Dat is toch wel een zeer gekleurd argument. Want ten eerste is dat oplosbaar door controle op de aanvoerketen maar vooral: diezelfde kritiek is in het veelvoud te geven over de milieu-impact en sociale misstanden bij het delven en oppompen, verwerken en transporteren van fossiele brandstoffen. Alleen wordt dat blijkbaar graag vergeten en niet in rekening gebracht.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Opslag is inderdaad zijdelings verbonden aan HE. Het is door het fluctuerende karakter van sommige HE dat opslag een aanvulling kan zijn die HE ook interessanter maakt, zowel financieel als op gebied van functioneren.

Men is bezig met het vervangen van bepaalde grondstoffen door courantere stoffen of stoffen die ecologischer zijn en er is inderdaad ook recyclage mogelijk. Omdat het gebruik nu enorm toeneemt, zal ook het onderzoek en uiteindelijk de resultaten volgen.

Ik denk ook dat er verschillende soorten batterijen zullen gebruikt worden die de eigenschappen hebben voor de toepassing waarvoor ze nodig zijn.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 31 mei 2024, 07:27 Dit gaat over opslag voor het net. Zelf ben ik mijn eigen situatie aan het evalueren, mijn verbruik meten en dan kiezen welke opties de beste zijn in mijn specifieke en individuele situatie.

Hoe groot is jouw batterij?
Ok, zoals verwacht nul, nada, niks, noppes, nougatbollen dus.
Het net moet het oplossen, den Dizzy roeptoetert maar over batterijen die nodig zijn voor HE, maar wacht zelf rustig af. Op de PowerPoint batterijen dan waarschijnlijk… :lol:

Mijn batterij van mijn hoofdverblijfplaats is 7,5 kWh
Ook dit is zoals de zonnepanelen een nobrainer OM DE EIGEN ELECTRICITEITSFACTUUR te verlagen. :angel:

Opschalen van deze nobrainer naar een betaalbare HE oplossing voor het ganse verbruik van België zit er niet in natuurlijk.
Waarom je continu deze denkfout blijft roeptoeteren is me onduidelijk.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

duizend schreef: 31 mei 2024, 14:43
Dizzy schreef: 31 mei 2024, 07:27 Dit gaat over opslag voor het net. Zelf ben ik mijn eigen situatie aan het evalueren, mijn verbruik meten en dan kiezen welke opties de beste zijn in mijn specifieke en individuele situatie.

Hoe groot is jouw batterij?
Ok, zoals verwacht nul, nada, niks, noppes, nougatbollen dus.
Het net moet het oplossen, den Dizzy roeptoetert maar over batterijen die nodig zijn voor HE, maar wacht zelf rustig af. Op de PowerPoint batterijen dan waarschijnlijk… :lol:

Mijn batterij van mijn hoofdverblijfplaats is 7,5 kWh
Ook dit is zoals de zonnepanelen een nobrainer OM DE EIGEN ELECTRICITEITSFACTUUR te verlagen. :angel:

Opschalen van deze nobrainer naar een betaalbare HE oplossing voor het ganse verbruik van België zit er niet in natuurlijk.
Waarom je continu deze denkfout blijft roeptoeteren is me onduidelijk.
Hij schrijf toch dat hij aan het evalueren is nu hij een EV heeft?
Of heb ik iets misgelezen? Weet niet wat dat met roeptoeteren te maken heeft, eerder met een slechte discussieerder...
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1467 keer
Bedankt: 1281 keer
Recent bedankt: 25 keer

Te Koop forum

Bericht

@duizend kunnen we het een beetje leuk houden ajb? Ad hominem helpt niemand vooruit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Goztow schreef: 31 mei 2024, 16:11 @Dizzy kunnen we het een beetje leuk houden ajb? Ad hominem helpt niemand vooruit.
eugh???
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 803 keer
Bedankt: 527 keer

Bericht

@Goztow Kan je even je post aanpassen, want je hebt duidelijk de verkeerde getagged.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1467 keer
Bedankt: 1281 keer
Recent bedankt: 25 keer

Te Koop forum

Bericht

Sorry aangepast.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 310 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/06 ... ie-als-in/
Spijtig dat de euro, dollar,.... wat te laat is gevallen.
Sol Invictus!
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 100 keer

Bericht

uit het artikel "De hoeveelheid geld die in schone energie wordt gestoken, is de voorbije 5 jaar bijna verdubbeld."
Dan kijk ja naar de grafiek 2019 - 1250 Miljard en die van 2024 - 2000 miljard. De hoeveelheid is dus met 60% gestegen en dat vertaald men daar in bijna verdubbeld ?
Greetz cyberbug

Afbeelding
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ziet er mooi en heel erg milieuvriendelijk uit, zo'n berg bedekt met zonnepanelen :roll:
cyberbug schreef: 06 jun 2024, 15:53 De hoeveelheid is dus met 60% gestegen en dat vertaald men daar in bijna verdubbeld ?
Daarmee weet je onmiddellijk met welke bril het artikel geschreven werd :wink:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

The share of coal in India’s power sector dropped to less than 50% for the first time in decades. The country is adding record volumes of renewable energy capacity to its grid, indicating a major milestone in its energy transition

Portugal generated a record 95% of its electricity from renewables in April. Renewable energy generation in the country averaged a historic 91% during the first quarter of the year

Wind and solar made up HALF of Spain's electricity generation in May for the first time ever in a month.

Solar alone was a record 29%, up from 8.4% just five years ago in May 2019!
Bron: Ember
In 2024, investment is solar PV is set to grow to $500 billion, leading the transformation of the power sector

More money is now going into solar PV than all other electricity generation technologies combined
Bron: wereldautoriteit IEA
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 224 keer

Bericht

https://www.hln.be/buitenland/zwitsers- ... ~ab9bec78/

Zwitserland wil zijn aandeel hernieuwbare energie vergroten. Allemaal prima.. tot ik deze zin las:
Nationale belangen krijgen daarbij voorrang op natuurbescherming of landschapsbescherming.
Oops.. :eek: :bang:
Over enkele tientallen jaren kunnen de jongeren gaan staken op school om hun natuur en landschap, wat de oudere generatie vernietigd heeft, terug te herstellen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 297 keer
Bedankt: 101 keer

Bericht

HomeWizard brengt plug-inthuisaccu uit

https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/
https://tweakers.net/nieuws/223622/home ... u-uit.html

Video ketel klets:

Niet toegelaten hier in België vermoed ik.

Belgische video:
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

https://www.hln.be/binnenland/investere ... ~aa9b9bb7/

open artikel

Investeren in warmtepomp niet rendabel volgens energieregulator CREG

Investeren in een warmtepomp is de voorbije jaren niet rendabel gebleken in vergelijking met investeringen in een fossiele ketel op stookolie of aardgas. Dat blijkt uit een studie van de federale energieregulator CREG.
HR 01-07-24, 14:57 Laatste update: 15:15 Bron: Belga

meer....
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 57 keer

Bericht

In dat Belgische filmpje:

"Als je jaarlijks 3500 watt zonne-energie teveel hebt, dan bespaar je ongeveer ruwgeschat 120 euro per jaar."

He lost me there. Energie is kWh.

En hoe hij aan 120 euro komt. Met een batterij van 2,7kWh die maar aan 800 watt kan laden/ontladen ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De CREG komt op 12 juli met adviezen voor de federale en gewestelijke regeringen, om de rentabiliteit van warmtepompen te verbeteren.
Het belangrijkste zinnetje uit het artikel. Rendabiliteit is moeilijk als aan de ene kant er allerlei kosten in de prijs worden gestopt die er niet thuishoren en anderzijds er subsidies zijn voor fossiele brandstoffen waar we vanaf moeten. De volgende regering kan kiezen uit één of meerdere van die voorstellen om hier iets aan te doen.

Rendabiliteit is trouwens ook bij andere energiebronnen een probleem want EDF heeft zijn SMR-project Nuward stop gezet wegens, u raadt het nooit, te duur, te ingewikkeld en vooral totaal niet rendabel.

Ondertussen doen ze in China ook aardig verder:
Afbeelding
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Dizzy schreef: 02 jul 2024, 18:37EDF heeft zijn SMR-project Nuward stop gezet wegens, u raadt het nooit, te duur, te ingewikkeld en vooral totaal niet rendabel.
De geïnteresseerde elektriciteitsmaatschappijen wilden een prijs van €70-100/MWh en het was duidelijk dat EDF dat niet meer ging halen.
Afwachten wat de finale prijs zal zijn voor de verlengde Belgische kerncentrales, voorlopig (op basis van geschatte facturen) zitten die op €81/MWh.
Dus dan is overschot aan zonnestroom (cfr negatieve prijzen) omzetten in H2 dat je nadien "verbrand" tot elektriciteit, nog zo gek niet, ook al heeft dat een lage efficiëntie.

https://www.suntrain.co/
https://www.suntrain.co/in-the-news
SunTrain resolves massive transmission bottlenecks that are throttling renewable energy development and generation. SunTrain seamlessly stores green energy from remote solar and wind farms within customized battery containers that are transported over existing railroad networks. This links generation sites and congested substation nodes, bypassing the conventional transmission system. SunTrain solves the problems of decades long transmission bottlenecks through a new means of green energy distribution
Geen oplossing voor de Ventilus-klagers, maar wel om Spaanse overschotstroom in het noorden te krijgen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

heist_175 schreef: 03 jul 2024, 05:52 Geen oplossing voor de Ventilus-klagers, maar wel om Spaanse overschotstroom in het noorden te krijgen.
Ne powerpoint trein om emmerkes ellentriek te vervoeren :angel:
Hoe frequent rijdt deze suntrain ook al weer ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De wereldautoriteit meldt nieuws ivm solar:
In 2024, investment is solar PV is set to grow to $500 billion, leading the transformation of the power sector

More money is now going into solar PV than all other electricity generation technologies combined
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Nu al of komende ? (reddende begrotingsmaatregel misschien ? )

https://www.hln.be/binnenland/moet-je-b ... nts-anchor

Moet je binnenkort betalen om overtollige stroom van zonnepanelen op het net te zetten? “De situatie is onhoudbaar”

Betaal je binnenkort in plaats van geld te ontvangen om overtollige stroom van je zonnepanelen op het elektriciteitsnet te zetten? Het lijkt de wereld op z’n kop, maar in Nederland rekenen bijna alle energieleveranciers ondertussen kosten aan voor wie opgewekte stroom op het elektriciteitsnet zet. Waarom doen ze dat? En zal dat ook bij ons gebeuren?
Robbe van Lier 04-07-24, 06:00

Reacties: 145
https://www.hln.be/binnenland/moet-je-b ... nts-anchor
Laatst gewijzigd door Matt555 04 jul 2024, 11:16, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 310 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Matt555 schreef: 04 jul 2024, 06:35 Nu al of komende ? (reddende begrotingsmaatregel misschien ? )
Kan je je eigen opmerking even duiden (artikel zelf is niet toegankelijk voor zij die niet wensen een abo bij HLN af te sluiten en dat lijkt me toch niet de core business van UB te zijn?) want ik zie het verband niet tussen het onbalanstarief aangerekend door energieleveranciers en de ontwikkelingen inzake hernieuwbarte energie noch hoe hun extra inkomsten de begroting van de overheid eventueel zouden kunnen redden?

Merk hierbij, eveneens volledig off topic, op dat ook in Vlaanderen steeds meer energieleveranciers al een terugleververgoeding vragen voor zij die nog willen salderen (cfr. situatie Nederland) en dit niet van toepassing is op zij die niet salderen tussen de seizoenen.
Het is dus ook hier niet meer "komend" maar al geruime tijde in voege.

Dat "journalisten" van HLN weer ergens een klok hebben horen luiden maar niet echt weten waar de klepel hangt is ook geen nieuws meer.

Meer on topic is het "nieuws" (nu ja nieuws, het is inmiddels een zich steeds herhalend feit) dat de veelbelovende kernfusiereactor weer met enkele jaren achteruitgesteld is en men weer (eens) extra miljarden nodig heeft in de hoop er ooit een bruikbare kWh uit te halen die niet meer kost dan je erin stopt. En dat terwijl er al millennia lang een kernfusiereactor boven onze hoofden hangt die met gebruik van veel goedkopere hardware (toch voor wie dat wil en niet verblind is door eigen bias) onbezoldigd zijn energie aan ons ter beschikking stelt. :roll:
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

@ ivob
was enkel mijn bijkomende bedenking inzake begroting ...., omdat ook nu plots werkende asielzoekers moeten betalen voor hun woonst ,

Wat verder HLN betreft misschien kun je hun daar de les spellen , ik plaatste dit enkel ter info , er niet aandenkende dat Ivob beter op de hoogte is :wink:

En betreffende artikel achter betaal muur ..... je zou nu toch al moeten weten dat indien het open te lezen staat , ik dat steeds vermeld hoogheid ivobe :roll:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De maatregel om werkende asielzoekers te laten betalen past binnen het opzet om werken aantrekkelijker te maken :)

Het artikel lijkt me gewoon de zoveelste overname van een ander artikel dat al besproken werd en waarin gezegd werd dat de situatie in NL en BE nogal verschilt.