Toekomstige energiemix topic openhouden of niet?

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.

Toekomstige energiemix topic openhouden of niet?

Peiling eindigde op 05 mei 2023, 21:36

Open houden en binnen 2 maanden herevalueren
14
40%
Sluiten
21
60%

Totaal aantal stemmen: 35
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 528 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Bericht

Ik wel, ik was dan ook één van de vragers om die topics samen te voegen, jij was een andere :)

Er is helemaal geen extra of strakke moderatie nodig, gewoon een objectieve behandeling. HE is nu eenmaal een belangrijk actueel thema met heel veel techinvloed. Dit thema bannen is subjectief en gaat tegen het opzet van UB in.

Voor mij kan alle tech besproken worden om exact dezelfde reden. Men grijpt beter strak in als er persoonlijke verwijten komen en niet als iemand subjectief vind dat iets niet langer interessant is of omdat een argumentatie herhaald wordt, dat gebeurt nl in zowat alle topics.

Dat werkt uiteraard wel en beter dan een subjectieve moderatiemethode gebruiken die niet objectief uit te leggen valt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Dizzy schreef: 12 mei 2023, 13:44 Er is helemaal geen extra of strakke moderatie nodig, gewoon een objectieve behandeling. HE is nu eenmaal een belangrijk actueel thema met heel veel techinvloed. Dit thema bannen is subjectief en gaat tegen het opzet van UB in.
Het is het een of het is het ander. UB heeft duidelijk gekozen voor het andere. Een keuze waar niets mis mee is want het is een privé initiatief waar men zijn eigen regels mag en kan bepalen en geen openbare instelling.
Het was in se dan ook maar een pro forma stemming om de mods uit de wind te zetten => jullie hebben beslist, wij niet. :angel:

Omdat drie topics over eigenlijk één onderwerp duidelijk niet bleek te werken heb ik in de tijd idd ook gesuggereerd aan de mods (waar ze verder mee doen wat ze willen want een stem heb ik in deze niet) om de afzonderlijke topics samen te voegen.
Dat bleek op termijn ook niet te werken. Ik heb dan ook gestemd voor sluiting. Niet dat het er veel toe doet want die stem gaf geen doorslag en iedereen die een beetje weet hoe groepsdenken in de praktijk werkt zag van ver afkomen wat het resultaat uiteindelijk zou zijn. :angel:

En eigenlijk begrijp ik, toch niet als ik de gangbare redenatie van de meerderheid zou moeten volgen, ook niet waarom dit topic opengehouden wordt. De vraag is gesteld. De antwoorden zijn binnen. Er is gehandeld naar het resultaat van de meerderheid van de stemmers. Einde onderwerp topic. Wat is het nut van de openingsvraag van het topic dan nog?
Laatst gewijzigd door ivob 12 mei 2023, 14:18, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 166 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Bericht

Banee, keihard eindeloze discussies de kop indrukken. Brengt helemaal niets bij, en echte nuttige posts worden ondergesneeuwd. Niemand heeft er iets aan dat @Dizzy opeens zegt: "Laat ons kerncentrales bijbouwen", of een @duizend of ik die opeens toch zou vinden dat HE de heilige graal is om massaal veel energie te maken en kerncentrales zo snel mogelijk dicht moeten. Niemand heeft hier iets aan iemand te bewijzen.
Wat wel interessant is zijn gewoon objectieve posts, zoals de post van @ivob die net verwijderd is (energieheuvel en bijstelling doelstellingen vlaamse regering). Daar hoeft, naast louter wat objectieve chit-chat echt geen oeverloze discussie uit voort te vloeien.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

woutervh schreef: 12 mei 2023, 14:18 Wat wel interessant is zijn gewoon objectieve posts, zoals de post van @ivob die net verwijderd is (energieheuvel en bijstelling doelstellingen vlaamse regering). Daar hoeft, naast louter wat objectieve chit-chat echt geen oeverloze discussie uit voort te vloeien.
Dan maar subjectief verwijderd maar wel de reacties erop niet verwijderen in een topic dat eigenlijk geen voorwerp van bestaan meer heeft ook nog eens vragen om on topic te blijven :roll: . :-D
Zoals eerder aangehaald, eenmaal je begint met subjectief te handelen is het einde zoek en organiseer je zelf de onduidelijkheid van de toekomst.
Brengt helemaal niets bij, en echte nuttige posts worden ondergesneeuwd.
Dat kan je uiteraard volstrekt voorkomen met een strakke moderatie.
Niet door hele topics (waarvan duidelijk is dat het onderwerp zelf nog levend is en absoluut niet einde verhaal) subjectief en vroegtijdig af te sluiten. Dat is gewoon de gemakkelijkste oplossing.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 290 keer
Bedankt: 555 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

Blijkbaar is het moeilijk om zich aan "Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties" te houden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1477 keer
Bedankt: 1352 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Hoe kom je er in godsnaam bij dat wij het topic energie / HE zouden bannen? We hebben er zelfs een subforum naar genoemd. viewforum.php?f=88

We hebben de maatschappelijke discussie over de toekomstige energiemix zoals die nu verliep gesloten om bovenstaande redenen. Het is ook niet de bedoeling om die topic dan verder te zetten in deze topic. Ik hoop dat iedereen de ironie daarin wel zou zien als we dat zouden promoten. Indien er specifieke ontwikkelingen zijn waarover een nieuwe topic kan geopend worden, dan fine. Maar graag vermijden dat we weer in zo' heel brede Welles niets discussie terecht komen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Ik volg ivob in de conclusie dat het einde zoek is eens men met subjectieve maatstaven begint te werken. Dat de stemming een onhandige poging was om de eigen subjectieve beslissing te verbloemen was ook al duidelijk. UB is een discussieforum, geen verkiezing.

Er zijn hier tal van topics van tientallen pagina's. In al deze topics zal er veel herhaling te vinden zijn en veel topics zijn zelf al herhaling van vele voorgaande topics. Wat maakt dat ook uit? Vind je een topic niet interessant, lees hem dan niet meer. Is er echt geen interesse meer in dan zal hij om die reden vanzelf stoppen, anders zijn er mensen die er anders over denken, mag dat?

Als nuttige posts zouden worden ondergesneeuwd dan zegt dit vooral dat er wel degelijk nuttige posts waren in de topic en dat het dus niet alleen herhaling was.

Er is ook niets mis met mensen die bij hun mening blijven, er blijven mensen bij Apple zweren ook na 25 pagina's discussie en dat is niet verkeerd. Ik ken de voordelen van Apple ook al -tig jaar en toch passeren ze hier geregeld opnieuw. Hoeveel nieuwe inzichten zien we in een topic als Oekraïne, toevallig ook een topic met heel wat verwijten. Die moet van mij ook niet dicht en een verkiezing hoeft nog minder. Als het mij teveel wordt zal ik hem negeren en anderen laten beslissen voor zichzelf.

En als we UB enkel met interessante en objectieve posts gaan proberen vullen dan kunnen we de boel gewoon sluiten want die zijn er amper. Mensen zijn zelden volledig objectief en dat heeft deze actie enkel aangetoond.

Het onderwerp is niet geband en dus zullen er logischerwijze nieuwe topics ontstaan hierover. Niemand weet hoe deze zullen evolueren noch zijn daar garanties over mogelijk. Als men opnieuw niet ingrijpt bij persoonlijke verwijten dan zal het wel zeer waarschijnlijk identiek verlopen want mensen veranderen niet omdat sommigen een idee denken te moeten hebben over wat anderen interessant moeten vinden. Dit is een discussieforum en geen heropvoedingskamp.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Bericht

De stemming was een stemming. En het resultaat ervan is gevolgd. Er is geen enkele nood om iets te verbloemen. Indien we geen rekening wilden houden met de users dan hadden we het topic toch gewoon een week eerder gesloten? Ik denk dat we gaan moeten overeen komen dat we het niet eens zijn en het daarbij laten.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Dizzy schreef: 12 mei 2023, 17:43 discussieforum
Waar haal je dat? Userbase is er dacht ik voor en door gebruikers. Om het te hebben over nieuwe ontwikkelingen, techniek, providers, energie,.... Niet om per se een gelijk te halen in iets. Je beseft het waarschijnlijk zelf niet, maar momenteel zijn de mods waarschijnlijk ook aan het tandenknarsen. Dan mag je echt niet verwonderd zijn dat er al eens een 'persoonlijk verwijt' komt ....
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

woutervh schreef: 12 mei 2023, 19:01 Waar haal je dat? Userbase is er dacht ik voor en door gebruikers. Om het te hebben over nieuwe ontwikkelingen, techniek, providers, energie,.... Niet om per se een gelijk te halen in iets.
Echt?
Wat doet een topic als bv. "Oekraïne" dan op dit forum?
Of is er een onderscheid tussen bepaalde topics? In het ene mag je alleen droge info meegeven waarvan de feiten niet betwist kunnen worden, een soort droog nieuwsbericht dus, terwijl men in andere topics blijkbaar wel in discussie mag gaan (en waar je zelf ook nog eens aan de discussie deelneemt).
Dat men dan duidelijk stelt dat geen enkel topic aanleiding mag geven voor een discussie en alleen dient voor het weergeven van gortdroge feiten of dat men aangeeft waar men wel mag in discussie gaan en waar niet.

Van mening verschillen over een onderwerp dat open staat voor discussie is trouwens iets anders dan per se gelijk willen halen. Het lijkt er overigens steeds meer op dat het juist diegenen zijn die er niet tegen kunnen dat hun mening een tegenargumentatie krijgt er na een tijdje op aandringen dat anderen het zwijgen wordt opgelegd. Of nog erger, mensen die niet eens deelnemen aan het uitwisselen van argumenten door anderen plots opduiken in de discussie en dan over de deelnemers een discussie opzetten ipv over het onderwerp zelf. Blijkbaar is men dan niet in staat of heeft men niet de nodige zelfdiscipline om een ander gewoon te negeren of een topic waar men zich niet in kan vinden of buiten de eigen interessesfeer ligt op eigen initiatief links te laten liggen? En om dat onvermogen te compenseren moet men dan de hulp van derden, tot de moderatie toe, inroepen. En dan dwing je die derden uiteraard tot het nemen van subjectieve beslissingen.
Ook nooit begrepen dat men moet oproepen tot een stemming om eender welk topic al dan niet open te houden.
Wat is er nu zo moeilijk om niet te antwoorden op een persoon die je niet ligt en/of een topic dat buiten je eigen interesse ligt (om wat voor reden dan ook) gewoon niet te volgen, laat staan de blijkbaar niet te weerstane drang je te mengen in een discussie die eigenlijk de jouwe niet is?

En waarom zouden mods moeten tandenknarsen? Ze hebben zelf alle mogelijkheden in handen om te modereren naar eigen inzicht, stemmingen te organiseren en er al dan niet naar te handelen, tussenkomsten te verwijderen en andere weer niet, een topic te sluiten (zoals dit) om het even nadien weer te heropenen (ook zoals dit).
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Bericht

app.php/wie_zijn_we

voor een antwoord op waarom UB bestaat
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 255 keer
Bedankt: 206 keer

Bericht

wied schreef: 07 mei 2023, 11:30 Inderdaad, negeren wat niet bevalt, zo simpel kan het zijn!
Meer moderatie!? Nutteloos, het blijft dweilen met de kraan open...
Intussen zijn we 5 dagen verder...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

woutervh schreef: 12 mei 2023, 19:01 Waar haal je dat? Userbase is er dacht ik voor en door gebruikers. Om het te hebben over nieuwe ontwikkelingen, techniek, providers, energie,.... Niet om per se een gelijk te halen in iets. Je beseft het waarschijnlijk zelf niet, maar momenteel zijn de mods waarschijnlijk ook aan het tandenknarsen. Dan mag je echt niet verwonderd zijn dat er al eens een 'persoonlijk verwijt' komt ....
Ik haal dat uit de dagdagelijkse praktijk hier.

Je geeft zelf aan dat HE perfect past als topic en dat hierover dus kan en mag gesproken worden. Laat ons dat doen.
Userbase.be is een VZW met als doel kennisoverdracht, hulpverlening bij problemen van technische aard en het samenbrengen van liefhebbers met interesse in onder meer Efficiëntie verhogende of milieu-impact verlagende oplossingen in het kader van ICT en automatisering
En gelijk halen hoeft inderdaad niet. Ik kan aanvaarden dat iemand bij een standpunt blijft, dat is ieders goed recht. Waarom zou elke topic moeten eindigen in een oplossing of compromis, dat is onrealistisch. Zolang er 2 mensen rondlopen zullen er discussies en meningsverschillen zijn, dat is gewoon omdat wij mensen zijn.

Dat de mods tandenknarsen is niemands doel hier, integendeel, ik ben zelf heel begripvol voor mods want hun werk is niet gemakkelijk. Daarnaast is het voor mods heel moeilijk om hun werk nog te doen als ze zelf subjectief beginnen handelen. Ze zijn in een moeras gesprongen en nu zitten ze er diep in maar het is blijkbaar de schuld van het moeras.

Een ander probleem is dat men als mod automatisch conflicten krijgt als men ook in discussies gaat deelnemen. Men is dan niet meer neutraal maar deelnemer en dus ook neigend naar een kant van de discussie. Hoe gaat men nadien dan beslissen en de objectiviteit behouden, zelfs al wil men dat oprecht doen? Men krijgt dan altijd de schijn tegen dat men een kant kiest. Dat probleem ontploft in het gezicht als men ook subjectief gaat beginnen ingrijpen op inhoud. Interesse en herhaling zijn nu eenmaal erg subjectief.

Het zijn niet de bezoekers die zo neutraal mogelijk moeten zijn, neen, een verschil in mening kan veel interessanter en leerrijker zijn dan een droge mededeling die niet te betwisten valt. Het zijn de mods zelf die neutraal moeten proberen blijven en dat kan niet met subjectieve criteria.

Voor de rest volg ik de mening van Ivob in deze: interesseert u iets/iemand niet, lees of volg het dan niet. Dit forum heeft daarvoor zelfs meerdere mogelijkheden voor. Zoals ivob ook aangeeft, waarom komen mensen die zich niet interesseren in een topic/ub-er zich toch mengen in die topic en zelfs eisen dat die zou gestopt worden. Je zou dat zelfs kunnen zien als een vorm van gelijk willen halen.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

Bericht

Dat is helaas een fout gedacht... Ik interesseer me wel in bepaalde topics maar als die verziekt worden door ja/nee postings dan moet er wel ingegrepen worden. Het vijand gedoe werkt niet want het forum brengt u nog steeds op de hoogte als een vijand je quote en ook in quotes van anderen kan je zijn berichten nog lezen.

Mods kunnen nooit, nooit 100% neutraal zijn, dat zijn mensen als jij en ik, en als mods dan opstappen omdat ze te veel tegen hun donder krijgen dan mogen ze ineens wel weer een eigen mening hebben? Klopt niet he.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Dizzy schreef: 13 mei 2023, 10:01 Voor de rest volg ik de mening van Ivob in deze: interesseert u iets/iemand niet, lees of volg het dan niet. Dit forum heeft daarvoor zelfs meerdere mogelijkheden voor. Zoals ivob ook aangeeft, waarom komen mensen die zich niet interesseren in een topic/ub-er zich toch mengen in die topic en zelfs eisen dat die zou gestopt worden. Je zou dat zelfs kunnen zien als een vorm van gelijk willen halen.
Voor alle duidelijkheid, ik heb gestemd om het topic open te houden. Maar ben me ook bewust dat zo'n ja/nee discussie echt geen zin heeft en beter gestopt wordt zodat nuttige bijdragen de bovenhand hebben
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Daar ben ik het mee eens maar grijp dan in zonder de interessante posters te treffen en de topic af te sluiten. Daardoor verdwijnen de nuttige bijdragen ook achter een slot.

Het "vijand gedoe" werkt wel maar je moet dan wel een minimum aan zelfcontrole hebben. De posts van die persoon worden verborgen en het is nog altijd uw eigen keuze om ze alsnog te lezen en nog meer om er op te blijven reageren. Wie iets niet interesseert kan dat het beste aanpakken door het te negeren.

Ik had 1 persoon op de negeerlijst door steeds terugkerende persoonlijke verwijten. Dat werkte heel goed, ook al zag ik soms toch een bericht via een quote. Ik heb de lijst nu weer gereset zodat de persoon zelf de kans heeft om het anders aan te pakken. Daar is geen mod voor nodig geweest.

Mods zijn inderdaad nooit 100% neutraal, daarom heb je zoals hier beter een team van mods. Als je echter ook als team begint met subjectieve ingrepen op inhoud dan kom je altijd in de problemen. Ik besef heel goed hoe moeilijk het voor de mods is maar ze hebben het zichzelf niet gemakkelijker gemaakt.

Voor mij is de zaak afgesloten, er is een andere topic en die verloopt goed, hopelijk blijft dat zo.