HomeWizard P1 Meter

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

MaT schreef: 13 apr 2023, 10:00 dan moet ik een homeassistant + alles er rond gaan onderhouden
Zoals je zelf aangeeft kan je dat gewoon op een RPi draaien (al wist ik niet dat die dingen tegenwoordig zo moeilijk te krijgen waren).
MaT schreef: 13 apr 2023, 10:00 Ik speel nog altijd met het idee om met een ESP bordje en 7 segments displays het huidige verbruik en de lopende kwartierpiek weer te geven zodat de smartphone ook niet meer nodig is.
Waarom er geen sirene en rode knipperlamp aan koppelen... serieus, als je op die manier moet leven is de pret er ook wel af.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 224 keer

Bericht

DarkV schreef: 13 apr 2023, 11:58 Waarom er geen sirene en rode knipperlamp aan koppelen... serieus, als je op die manier moet leven is de pret er ook wel af.
Ja, waarom niet?
Als je niets doet met die gegevens moet je de moeite niet doen om ze uit te lezen toch? Kun je evengoed achteraf kijken op de site van fluvius.

En ik heb nog steeds het gevoel dat het opgeblazen word alsof er elke second op de meter gekeken gaat worden om toch maar niet erover te gaan. Neen, het huishouden waarvoor het zou dienen komt zo goed als nooit aan 2,5kW. Enkel bij het koken kan het soms eens krap worden wanneer er meerdere vuren aanstaan en eventueel de (microgolf)oven word aangezet. Als op dat moment word opgelet blijven ze gemakkelijk onder de 2,5kW, anders kan het 4-5kW worden. Als je dat kan vermijden is dat toch niet slecht?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

MaT schreef: 13 apr 2023, 13:46 Als op dat moment word opgelet blijven ze gemakkelijk onder de 2,5kW, anders kan het 4-5kW worden. Als je dat kan vermijden is dat toch niet slecht?
Wanneer men het er voor over heeft om iedere kookbeurt dat via een app op te volgen (want je mag geen enkele sessie missen) om - afhankelijk van het beste en slechtste uitgangspunt en afhankelijk van je subnetbeheerder - tussen de 15,5 cent en 36,30 cent per dag te besparen wel ja.
Besparing begint uiteraard pas te lopen wanneer je de investeringskosten voor hardware eruit hebt gehaald).

Men zou uiteraard ook kunnen overwegen, wanneer men toch alle pieken wil vermijden, om gewoon geen grote verbruikers gelijktijdig aan te zetten maar na elkaar.
Lijkt me in elk geval handiger dan te beginnen koken met verschillende toestellen tegelijk en wanneer een piek van 2,5 kW dreigt overschreden te worden telkens te moeten beslissen welk toestel men voor de rest van het kwartier gaat uitschakelen (om na het klokkwartier weer terug opnieuw te moeten beginnen).
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 13 apr 2023, 14:01 Wanneer men het er voor over heeft om iedere kookbeurt dat via een app op te volgen (want je mag geen enkele sessie missen) om - afhankelijk van het beste en slechtste uitgangspunt en afhankelijk van je subnetbeheerder - tussen de 15,5 cent en 36,30 cent per dag te besparen wel ja.
Als je het in cent uitdrukt lijkt dat niet veel, maar dat is toch alweer €56-€132/jaar.
Gaan we ervan dood? nee.
Gaan we een boterham minder eten? Hoogstwaarschijnlijk niet.
Maar dit is een extra kost, waar je niets aan hebt en die we liever niet in het rond strooien alsof alles aan de bomen groeit. Energie is , zeker het voorbije jaar, al duur genoeg.
ivob schreef: 13 apr 2023, 14:01Besparing begint uiteraard pas te lopen wanneer je de investeringskosten voor hardware eruit hebt gehaald).
Minder dan een jaar mocht de homewizard app het kunnen doen, 2 jaar met een rpi erbij (aan normale prijzen), die dan ook nog voor andere zaken kan dienen). En ondertussen krijg je meer inzicht in uw verbruik. Niet onoverkomelijk.
ivob schreef: 13 apr 2023, 14:01Men zou uiteraard ook kunnen overwegen, wanneer men toch alle pieken wil vermijden, om gewoon geen grote verbruikers gelijktijdig aan te zetten maar na elkaar.
Lijkt me in elk geval handiger dan te beginnen koken met verschillende toestellen tegelijk en wanneer een piek van 2,5 kW dreigt overschreden te worden telkens te moeten beslissen welk toestel men voor de rest van het kwartier gaat uitschakelen (om na het klokkwartier weer terug opnieuw te moeten beginnen).
Je werkt blind dan en het duurt veel langer om een gevoel te krijgen wat goed te doen is en wat een risico is.
Ofwel ga je erover en moet je achteraf lessen trekken om het de volgende keer anders te doen ofwel hou je je enorm in en boet je in op comfort. De kans dat je net in de sweetspot zit is redelijk klein. Ook chapeau als je van elk verschillend vuur in elke 15 standen weet wat ze verbruiken en hoeveel overschot je nog hebt in dat begonnen kwartier, dat is gewoon niet te doen.

Het werkt prima voor ons, dat is het belangrijkste. Wij hebben voor onszelf uitgemaakt dat de minieme moeite die het vergt het waard is om potentieel dat bedrag uit te sparen.
Verder word het teveel offtopic vrees ik.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

MaT schreef: 13 apr 2023, 10:00 .....
Ik speel nog altijd met het idee om met een ESP bordje en 7 segments displays het huidige verbruik en de lopende kwartierpiek weer te geven zodat de smartphone ook niet meer nodig is.
Ik ben bezig met een esp32 met lcd scherm, daar komt voorlopig al mijn verbruik erop.
De bedoeling zou zijn van mijn verbruik, het opgewekte vermogen van mijn PV aftrekken, zodat ik overhou wat er uit het net getrokken wordt.
En neen, de data komt niet uit een Digitale meter, maar wel van een kWh metertje in m'n zekeringskast waaraan een Flukso is aangesloten.
De Flukso lees ik dan uit met MQTT.

Wat ik nu reeds kan is met een browser dit grafisch bekijken.
flukso.png
Sorry, dat was een beetje offtopic, maar 't zou mooi zijn moest met HomeWizard ook iets in elkaar te knutselen zijn :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / - 3B Kodi-18 / - 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04 on all laptops
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

MaT schreef: 13 apr 2023, 13:46 Neen, het huishouden waarvoor het zou dienen komt zo goed als nooit aan 2,5kW.
Ik vraag me af of je dat in een "modern" huishouden kan... m'n ouders (gepensioneerde mensen dus) zitten dit jaar al aan 5.57 kW piek.

Vermoedelijk een keertje gewassen en gekookt tesamen.

PS. Wordt deze discussie niet beter afgesplitst ?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 325 keer
Bedankt: 124 keer

Bericht

Hier ook met den hybride wagen, opladen, koken en de microgolf op en je zit zo aan de 4,5KW.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Gray schreef: 15 apr 2023, 03:29 Hier ook met den hybride wagen, opladen, koken en de microgolf op en je zit zo aan de 4,5KW.
En ga je dan ook een app installeren of verlang je dat HW dat in hun app voorziet zodat je continu het oplopend kwartiervermogen kan controleren en vervolgens toestellen aan- en uitschakelen zodat je niet boven de 2,5 kW uitkomt?

Reminder: dit topic gaat over de P1 meter van Homewizard (een dongle die zelf niets meet maar het gewoon mogelijk maakt bepaalde door HW geslecteerde gegevens van de DM op afstand en in real time af te lezen).
Over eventuele gevolgen van het capaciteitstarief bestaan er al tig andere topics.

Toegevoegd na 6 minuten 46 seconden:
Re: Homewizard P1 Meter
MaT schreef: 13 apr 2023, 15:01 Als je het in cent uitdrukt lijkt dat niet veel, maar dat is toch alweer €56-€132/jaar.
Gaan we ervan dood? nee.
Gaan we een boterham minder eten? Hoogstwaarschijnlijk niet.
Maar dit is een extra kost, waar je niets aan hebt en die we liever niet in het rond strooien alsof alles aan de bomen groeit. Energie is , zeker het voorbije jaar, al duur genoeg.
Je vergeet de jaarlijkse kostprijs voor de energy+ functie van HW dan nog mee in rekening te nemen.
Als ze het al invoeren zal het zeker niet in de gratis versie zijn.

Energie an sich is ook helemaal niet duur. Het zijn de bijkomende kosten op die energie die de factuur omhoog jagen.
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 15 apr 2023, 07:40 (een dongle die zelf niets meet maar het gewoon mogelijk maakt bepaalde door HW geslecteerde gegevens van de DM op afstand en in real time af te lezen).
Dit herhaal je ook te pas en te onpas maar ik zie ook niet wat dat ertoe doet.
Of die nu zelf meet of gewoon een waarde uitleest... feit is dat je zonder dongle geen data hebt.
ivob schreef: 15 apr 2023, 07:40 Je vergeet de jaarlijkse kostprijs voor de energy+ functie van HW dan nog mee in rekening te nemen.
Als ze het al invoeren zal het zeker niet in de gratis versie zijn.
Waarom zou ik dat vergeten?
Je gaat er maar van uit dat het niet in gratis versie zou zitten. Tot het effectief zover is weet je dat niet.
Voor het gebruik van de API heb je geen energy+ nodig en daar staat alles in wat je nodig hebt.

ivob schreef: 15 apr 2023, 07:40 Energie an sich is ook helemaal niet duur. Het zijn de bijkomende kosten op die energie die de factuur omhoog jagen.
Weeral de vraag wat dat er toe doet?
Als ik €100 moet betalen, wat maakt het uit dat dat €1 energie e €99 bijkomende kostten zijn of €99 energie en €1 kostten. Als die €100 naar beneden kan met minimale inspanning is dat goed.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

MaT schreef: 15 apr 2023, 11:49 feit is dat je zonder dongle geen data hebt.
Uiteraard heb je de data. Ze zitten in dezelfde bron dan waar de P1 dongle ze gaat halen, ze verzendt naar de servers van HW die het vervolgens toont in de app van HW. Niet meer, niet minder.
Je gaat er maar van uit dat het niet in gratis versie zou zitten. Tot het effectief zover is weet je dat niet.
Voor het gebruik van de API heb je geen energy+ nodig en daar staat alles in wat je nodig hebt.
Maar je initiële vraag is dan ook niet om het via de API te kunnen uitlezen in hard- en software van iets anders (want dat kan je nu al) maar rechtstreeks op de app van HW. En de strategie van HW is om bijkomende info en handelingen toe te voegen via de betalende energy+. En dat kan je ze niet kwalijk nemen. Het is geen vijwilligersorganisatie maar een commerciële onderneming. Nu je moet mijn conclusie niet aannemen. Het staat je altijd vrij het ze rechtstreeks zelf te vragen.
Weeral de vraag wat dat er toe doet?
Omdat wat jij wil helemaal niet speelt op de kost van de energiecomponent (kWh) maar volledig op een deel van de netkost op gevraagd vermogen (kW).
Jij wil besparen op het capaciteitstarief berekend op vermogen en dat staat los van de prijs berekend op de energiecomponent.
Je kan gerust meer kWh (dure of goedkope) energie van het net afnemen aan een lagere capaciteitskost. Het capaciteitstarief wordt grotendeels gerekend op een tijdseenheid niet op hoeveelheid energie.
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja en die bron steek je ook in je broekzak natuurlijk...
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja ik wel. Al jaren. En zonder abbo kost.
Ik wacht niet op iets dat niet voorhanden is en als het dat al wordt verbonden is aan een maandkost.
Maar ieder zijn keuze. Al heb je die keuze bij HW nu ook niet.
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Jij hebt de DM in je broekzak zitten? :roll:
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Nee alle data van mijn volledig lokaal energiebeheer waaronder ook de gegevens van de DM.
Er zijn buiten HW nog wel apps en hardware beschikbaar die wel doen (en meer dan dat) wat je vraagt.
Maar dat gaat buiten de grenzen van dit topic.
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dus die bron waar de P1 dongle* zijn data haalt (DM) zit niet in je broekzak, ok.
Dus je hebt een P1 dongle* nodig om uit de DM data te halen.

Wat maakt het uit of die P1 dongle* zelf meet of data leest uit de DM?
Zonder P1 dongle* geen realtime data uit de DM.

*P1 dongle van HW, ander merk of zelfbouw.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ach laat maar.
Wanneer jij aan de hand van het getoonde real time vermogen in de HW app kan bepalen, laat staan opvolgen, wat het gemiddelde klokkwartiervermogen is mij ook goed.

Ik kan dat al niet. My bad.
Ik kan, als prosument, uit de HW P1 dongle niet eens het real time opgenomen vermogen van mijn verbruikers afleiden. Daar heb je een compatibele omvormer voor nodig (en de energy + app) of een HW energymeter (maar voor die extra kost kan je dan al beter je eigen hardware installeren).
Ik gebruik daar dus al andere apparatuur voor die dat dit wel kan laten zien, altijd en overal.
Maar uiteraard ook niet om iedere kwartier van de dag een overschrijding van de grens van 2,5 kW te kunnen voorkomen.
Sol Invictus!
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 15 apr 2023, 14:20 ...
Ik kan, als prosument, uit de HW P1 dongle niet eens het real time opgenomen vermogen van mijn verbruikers afleiden. ...
Niet rechtstreeks, maar injectie min afname (of omgekeerd) geeft weer wat je verbruikers opnemen.
Zou daar geen automatische berekening op mogelijk zijn in HW of HW+ ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

lacer schreef: 15 apr 2023, 15:12 Niet rechtstreeks, maar injectie min afname (of omgekeerd) geeft weer wat je verbruikers opnemen.
Inderdaad.
Hoe lang denk jij het vol te houden om naast je kookpotten met de HW app in de hand en de app van je PV installatie continu die berekening te maken om te zien dat je niet over de 2,5 kW gaat binnen ieder klokkwartier?
Zou daar geen automatische berekening op mogelijk zijn in HW of HW+ ?
Ja.
Zoals ik schreef, data per seconde met een extra MID kWh meter van HW (1F 60 €/3F 130 €)) aangesloten op je PV-kring of data per 15 minuten op een compatibele omvormer (voorlopig Growatt, GoodWe en SolarEdge en in de toekomst SMA en Enphase), non-MID en met de betalende energy + app (11.95 €/jaar).
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 15 apr 2023, 14:20 Wanneer jij aan de hand van het getoonde real time vermogen in de HW app kan bepalen, laat staan opvolgen, wat het gemiddelde klokkwartiervermogen is mij ook goed.
Ik moet dat niet bepalen aan de hand van het huidige opgenomen vermogen, dat kan uitgelezen worden door de P1 dongle. De HW dongle doet al en toont deze waarde in de lokale API.

Dus als HW deze waarde niet wil weergeven in de app, dan zoek ik simpelweg een andere oplossing.
Bron
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Om terug wat on-topic te komen... HomeWizard P1 meter verleden week woensdag aangekocht, vrijdag geleverd.

Plaatsing digitale meter dinsdag, activering P1 poort vandaag en de Homewizard is de eerste verbruiken aan het loggen sinds deze namiddag.

Alles is prima verlopen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 903 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

Ik krijg binnenkort de digitale meter.
Ik gebruik nu Homeassistent op een Raspberry pi 3B (nog in de leercurve :wink: ).

Voor Homeassistant is er een HomeWizzard integratie.
Maar je kan ook de P1 uitgang van de DM direct koppelen met de RPI (met een RJ12>USB kabel)
Hiervoor is er de Homeassistant DSMR Integratie.

Wat zou het voordeel zijn om via HomeWizzard te werken in plaats van een rechtstreekse verbinding tussen de P1 poort en mijn Homeassistent?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 56 keer

Bericht

Ik zie er geen en heb al 2 jaar dsmr via HA lopen zonder enige haperingen. Voordeel is dat je geen extra tussenpartij hebt. Usb kabeltje uit China.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 182 keer

Bericht

Idem hier, als je je HA instance niet direct kan verbinden, kan je ook werken via een esp32- of esp8266-bordje met ESPHome of zo’n (mooi afgewerkt) bordje kopen via SlimmeLezer (kost denk ik wel even veel als een HomeWizard). Dat werkt hier ook als een zonnetje.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Niet echt volledig on topic.
Maar wissel wel interessant voor bepaalde mensen die willen uitbreiden op de Homewizard P1.
Wi-Fi Energy Socket nu voor €27.95 ipv €33.95.
Energy Socket set (3x) nu voor €72.95 ipv €89.95.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Bizarre uitspraak op die site:
Elke 1 Watt die je aan sluipverbruik verminderd bespaart je ruim €3 euro per jaar! Dat is makkelijk verdiend.
volgens mij ontbreken er toch wat variabelen om die uitspraak te staven...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 182 keer

Bericht

Bwa. 1W is 0.001kW
Sluipverbruik is continue verbruik, dus:
0.001kW * 24uur * 365 dagen = 8,76kWh per jaar
Aan pakweg 0.28€/kWh is dat 2.45€
Als je dan met een P1-meter sluipverbruikers kan detecteren en elimineren loopt dat op (veelvouden van) en kan je die P1-uitlezer snel terugverdienen en meer. Natuurlijk kost elimineren (vervangen of afschakelen in de tijd) ook geld… dus daarin begrijp ik je.
Als het over die schakelbare energiemeters voor stopcontacten gaat… ja die terugverdienen zal iets langer duren.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

NuKeM schreef: 23 mei 2023, 12:35 Sluipverbruik is continue verbruik, dus:
0.001kW * 24uur * 365 dagen = 8,76kWh per jaar
Aan pakweg 0.28€/kWh is dat 2.45€
Continu verbruik wanneer het toestel niet actief gebruikt word, meestal elektronica in standby mode.
Het zal dus altijd iets minder zijn dan dat. Een toestel dat een jaar lang enkel sluipverbruik heeft gebruik je niet en trek je beter uit het stopcontact.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

NuKeM schreef: 23 mei 2023, 12:35 Als je dan met een P1-meter sluipverbruikers kan detecteren en elimineren loopt dat op (veelvouden van) en kan je die P1-uitlezer snel terugverdienen en meer. Natuurlijk kost elimineren (vervangen of afschakelen in de tijd) ook geld… dus daarin begrijp ik je.
Als het over die schakelbare energiemeters voor stopcontacten gaat… ja die terugverdienen zal iets langer duren.
De standaard P1 meter detecteert helemaal geen sluipverbruik.
Daar moet je een betalend Energy+ abo voor afsluiten. Die extra kost moet je dus ook al minstens terugverdienen.
Op o.a. Tweakers kan je ook nalezen dat dit sluipverbruik niet per toestel kan gemeten worden maar het een redelijk algemeen algoritme is en het resultaat niet zelden nogal natte vingerwerk is.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

MaT schreef: 23 mei 2023, 12:59 Een toestel dat een jaar lang enkel sluipverbruik heeft gebruik je niet en trek je beter uit het stopcontact.
Juist mijn punt, je besparing hangt volledig af van hoe lang je het sluipverbruik kan uitschakelen en dat is heel afhankelijk van het gebruik van het toestel in kwestie en je leefpatroon.

En zo'n stopcontactmeter heeft zelf ook een 'verbruik' dat je al dan niet 'sluip' kan noemen. Ze noemen het zelf "minder dan 1 Watt" niet erg nauwkeurig als besparingen in die grootte orde je selling-point zijn.

Zou je je geld terugkrijgen als je niet 'ruim 3 euro per watt' uitspaart ? :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hoog tijd dus om een poll te maken met : Hoeveel is je gemiddelde sluipverbruik ?
Denk dat er enkelen raar zouden opkijken. :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

lacer schreef: 23 mei 2023, 16:25 Hoog tijd dus om een poll te maken met : Hoeveel is je gemiddelde sluipverbruik ?
In HomeWizard zie ik 's nachts 190 W en een aantal periodes van 270 W (ijskast/diepvries vermoedelijk).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik heb ondertussen in HA de P1 meter beschikbaar maar m'n Energie dashboard klopt totaal niet ?

Ik heb het overzicht met de ZP, Huis en Net... maar daar zie ik;

- bij ZP 18.3 kWh (terwijl productie momenteel 3050 W is en totale opbrengst vandaag 19.96 kWh) ?
- bij Huis 17.8 kWh (terwijl ik vermoed dat er eerder iets van rond de 300W verbruikt wordt) ?
- bij Net 0,5 kWh injectie ?

De stroom is dus voor het overgrote deel van ZP naar het huis aan het vloeien (terwijl het eigenlijk naar het net gaat), en minimaal van ZP naar het net ?

Ik weet echter niet hoe ik dat overzicht kan aanpassen ? Bij m'n Energie dashboard configuratie staat er;

- Netverbruik: P1 meter (....) Total power import
- Teruglevering: P1 meter (...) Total power export
- Zonne-energieproductie: STP4.0-3AV-40 135 pv_gen_meter (dit is m'n SMA omvormer)

Wat doe ik hier verkeerd ?

Edit: Blijkbaar is de oorzaak dat de P1 pas in de loop van de dag is aangesloten... voor vandaag zien de cijfers er dus correct uit. Wel spijtig dat de Engerie Distributie widget geen actueel overzicht geeft maar cumulatief binnen de dag.
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 34 keer

Bericht

Bij de buren zijn ze nu ook een digitale meter komen installeren. Hun vraag was als er van fluvius zelf een app is om de gegevens (dan wel de vertraagde) uit te lezen, of als ze die enkel via de website konden inkijken.

Momenteel vond ik enkel de prepaid app van fluvius, maar daar lijkt het niet mee te kunnen. Of is de enige andere mogelijkheid over te schakelen naar een applicatie die via de p1 poort de gegevens uitleest?
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Er is geen app van Fluvius.
Wat is er mis met de website? Die is perfect aangepast voor op smartphone te gebruiken…
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 34 keer

Bericht

Niets mis mee, de web interface is inderdaad verrassend goed op de smartphone te gebruiken. Ik vreesde een beetje dat men telkens opnieuw zou moeten inloggen, maar dat lijkt ook het geval niet te zijn. Een shortcut op de homescreen naar de website is dus de simpelste oplossing :-)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Vanmiddag is men hier een digitale watermeter komen installeren maar tot op heden zie ik niets in de HomeWizard P1 meter ?

Kan deze meter de watermeter ook uitlezen ? (op hun website kan ik enkel iets vinden van hun eigen watermeter).
beele
Plus Member
Plus Member
Twitter: MrBeele
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

DarkV schreef: 22 sep 2023, 17:58 Vanmiddag is men hier een digitale watermeter komen installeren maar tot op heden zie ik niets in de HomeWizard P1 meter ?

Kan deze meter de watermeter ook uitlezen ? (op hun website kan ik enkel iets vinden van hun eigen watermeter).
Dat zou moeten kunnen als ik hun API bekijk.
==> https://homewizard-energy-api.readthedo ... 0-firmware
Echter als ik deze call uitvoer zie ik enkel mijn gasmeter, geen spoor te vinden van mijn digitale watermeter.

Ik zou eens moeten proberen met een serial-to-usb kabel met mijn laptop en zien of de data wel degelijk in het datatelegram van de p1 poort zit of dat ze de watermeter zijn vergeten te koppelen als ze de digitale elek/gasmeters zijn komen plaatsen.
==> https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... r%20hangen!
Helemaal onderaan bij punt 8 staat een foto van een sticker op de analoge elek meter dat je al een digitale watermeter hebt. Die had ik zeker niet, ik vermoed dat die dus ook niet gekoppeld zal zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

beele schreef: 23 sep 2023, 05:22 Dat zou moeten kunnen als ik hun API bekijk.
==> https://homewizard-energy-api.readthedo ... 0-firmware
Echter als ik deze call uitvoer zie ik enkel mijn gasmeter, geen spoor te vinden van mijn digitale watermeter.
Idem hier... geen watermeter te zien op http://192.168.x.x/api/v1/data ... enkel een gasmeter.

Tenzij de watermeter deze van HomeWizard zelf is (ze hebben zo'n model dat optisch de tellerstand leest van analoge meters) ?
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Bericht

Ik mis wel wat extra settings in de app om te berekenen hoeveel je zal moeten betalen. Uiteindelijk kan je enkel een prijs per kWh ingeven, maar in een elektriciteitsprijs zit zoveel meer. Beetje een gemiste kans wel. Idem voor de gasprijs.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 31 keer

Bericht

kippewit schreef: 24 sep 2023, 18:05 Ik mis wel wat extra settings in de app om te berekenen hoeveel je zal moeten betalen. Uiteindelijk kan je enkel een prijs per kWh ingeven, maar in een elektriciteitsprijs zit zoveel meer. Beetje een gemiste kans wel. Idem voor de gasprijs.
Kan je niet een totaalprijs ingeven ? Dus bv 0,41 euro per kWh. Ben ook wel benieuwd of je dat ergens kan vinden.