HomeWizard P1 Meter

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Aangezien de digitale meters overal uitgerold worden in Vlaanderen zocht Userbase naar een eenvoudige en betaalbare P1 meter. Uiteraard bestaan er heel wat oplossingen met Raspberry Pi's en dergelijke, maar deze zijn niet voor iedereen.

Een P1 meter leest de P1 poort uit op je digitale meter. Deze P1-poort stuurt per seconde de elektriciteitsdata en per 5 minuten de gasdata rechtstreeks uit. Via de P1-poort zijn je verbruik (kWh), actief vermogen (kW) en enkele kwaliteitsgegevens beschikbaar.

Userbase heeft sinds kort een samenwerking met HomeWizard. We hebben een reviewexemplaar gekregen en binnenkort kijken we ook om een (kleine) giveaway te doen.

Hieronder alvast wat informatie over de HomeWizard P1 meter
Homewizard
HomeWizard is een Nederlands bedrijf dat zich richt op betaalbare home-automation die makkelijk in gebruik is met hun Energy(+) app.
Hun meest succesvolle apparaat is de HomeWizard P1 meter. Hieronder alvast de eerste ervaringen met de P1 meter

Unboxing
doosje.jpg
De P1 meter komt in een standaard (klein) doosje.
doosje-open.jpg
In het doosje zit wat korte documentatie over hoe de P1 meter moet aangesloten worden. Er is ook een korte uitleg dat je de P1 meter in België eerst moet openen bij Fluvius (wordt later besproken). Daarnaast zit er een QR-code in die verwijst naar de app in de app store.
p1meter.jpeg
Onder de de documentatie zit de P1 meter. Deze zullen we nu gaan aansluiten op de digitale meter.

Openen van de P1 Meter
Standaard staat de P1 meter op de digitale meters gesloten. Je kan deze openen via het portaal van Fluvius. Hiervoor gaan we naar volgende link: https://mijn.fluvius.be/poortbeheer?_gl ... Ni4wLjAuMA..

Indien de digitale meter nog niet gekoppeld is aan je MyFluvius profiel moet je hier nog je EAN-code ingeven. De EAN-code vind je op je elektriciteitsfactuur of op de digitale meter zelf. Meer info via volgende link: https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... meter-slim
Poortbeheer.png
Wanneer je EAN-code gekoppeld is aan je profiel, kan je de poortaanvraag starten (houd er wel rekening mee dat het tot 72 uur kan duren eer de digitale meter kan beheerd worden nadat je de EAN-code hebt gekoppeld). We navigeren hier naar "Poortbeheer aanvragen"
Poortaanvraag.jpg
Nu krijgen we een lijst van de EAN-codes die gekoppeld zijn aan het MyFluvius account. Selecteer hier de EAN-code waarvoor je poortbeheer wil aanvragen.
Poortaanvraag2.jpg
Hierna bevestigen we de aanvraag
Poortsluitenopenen.jpg
Openen.png
Vervolgens krijg je een scherm waar het beheer van de poorten kan uitgevoerd worden. Onder de correcte EAN-code kiezen we nu voor "Poort openen". Dit is normaal binnen een paar minuutjes in orde.

P1 meter aansluiten
digitalemeter.jpg
Nu openen we het klepje van de digitale meter. Hieronder zitten 2 poorten. Een "S" poort en een "P" poort. Sluit de HomeWizard P1 meter aan op de "P" poort en deze krijgt direct ook stroom van de digitale meter. Nu open je de "Energy" app en maak je een account aan.

P1 meter koppelen met WiFi
IMG_6245.PNG
Onder "Meters" kiezen we voor "Apparaat toevoegen" en selecteer je de P1 meter.
HW-fluvius.PNG
Je krijgt eerst nog even een melding van de Home Wizard app dat de P1 poort geopend moet worden.
ApparaatToevoegen.PNG
Vervolgens krijgen we een scherm waar op staat dat je lang moet duwen op de knop tot het blauwe lichtje brandt. Dit start het koppelproces.
Verbinden.PNG
Hierna verbindt je smartphone met de P1 meter en kan je het WiFi netwerk kiezen.
WiFi.PNG
Voer het wachtwoord in en vervolgens gaat de P1 meter verbinden met het gekozen WiFi netwerk
Updaten.PNG
Nu gaat de P1 meter zichzelf automatisch updaten naar de nieuwste versie.
CurrentPower.png
Vervolgens kom je op het startscherm waar je in een oogopslag je huidige verbruik kan zien. Het verbruik wordt ook opgeslagen zodat je later grafieken en dergelijke kunt opvragen. Het is ook mogelijk om je kost per kWh op te geven waardoor je een idee krijgt van de elektriciteitskost.

Extra info en API documentatie
settings.png
Standaard staat ook de API aan waardoor je bv kan koppelen met Home Assitant, Openhab... Zie de API documentatie via volgende link: https://homewizard-energy-api.readthedo ... oints.html

Het is dus perfect mogelijk om de toegang naar Internet uit te schakelen en in een gescheiden IoT VLAN de meter te benaderen. Dan verlies je uiteraard wel de Energy app mogelijkheden.
De Home Assistant plugin kan je hier terugvinden: https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/

Energy app en smart plug
Home Wizard heeft ook een Smart plug welke gestuurd kan worden door de Energy app. Wanneer er bijvoorbeeld een overschot is aan energie (in het geval van zonnepanelen), kan de plug aangestuurd worden om bijvoorbeeld een elektrische fiets op te laden. Binnenkort komt er ook een review over deze smart plug

Energy+ abonnement
De Energy functionaliteiten krijg je standaard bij de aankoop van de P1 meter. HomeWizard biedt ook een (betalend) Energy+ abonnement aan. Hiermee krijg je volgende zaken extra:
  • Energy+ analyseert het totale sluipverbruik in huis. Met de ‘stand-by’ grafieken zie je hoe veranderingen in huis invloed hebben op je sluipverbruik.
  • Met Energy+ blijft je energiegeschiedenis langer dan de standaard 12 maanden opgeslagen, zo kun je zelfs jaren en seizoenen met elkaar vergelijken.
  • Ontvang notificaties bij afwijkend stroom- of gasgebruik ten opzichte van je normale gebruikspatronen door slimme, lerende algoritmes.
  • Exporteer de data van je grafieken om te analyseren in Excel of voor eigen opslag. Door instelbare periodes heb je volledige controle.
  • Met Energy+ wordt de data van de individuele fases via je P1 meter of kWh meter opgeslagen (indien je meter dit ondersteunt). Zo zie je in de ‘nu’ en ‘dag’ grafiek exact hoeveel stroom er per fase wordt gebruikt.
  • Stel een zonnetaak in om je Energy Socket te schakelen op zonnestroom, en maak taken gebaseerd op de meting van de Energy Socket of andere Energy apparaten.
Energy+ kost €0,99 per maand.

Conclusie
De HomeWizard P1 meter is een zeer eenvoudige en betaalbare P1 meter die ook integratiemogelijkheden biedt met domotica platformen zoals Home Assistant.
De meter gaat over de toonbank aan 29,95 EUR

Als er vragen zijn over deze P1 meter laat gerust iets weten in dit topic. Als er eigenaars zijn die informatie of ideeën willen uitwisselen, kan dit ook perfect hier.
Userbase.be VZW blijft onafhankelijk opereren en de review is dan ook opgesteld op eigen ondervinding. Userbase.be VZW heeft verder geen voordeel bij het partnership

P.S. We hebben van HomeWizard ook een watermeter gekregen. Laat even weten of er een Userbaser is die een compatibele meter heeft en wie weet komt deze in ruil voor een review jouw richting uit! https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-watermeter/
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik heb deze al een dik jaar in gebruik. Werkt inderdaad prima en is makkelijk te installeren en te gebruiken.

Wel dien je voor de volledige functionaliteiten van de app te betalen (gratis max 1 jaar aan gegevens te zien): 1€ per maand (ook voor alle smart plug functionaliteiten). Dat doe ik zelf niet.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hier ook al half jaar in gebruik en zeer tevreden van.

Had juist graag meer data gezien ipv Max 1 jaar
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Wat houd die samenwerking in?
Support leveren via hier?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Heb er hier sinds eergisteren ook eentje hangen. Werkt prima. Het enige spijtige vind ik dat het gasverbruik in m³ wordt uitgedrukt en niet in kWh.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Heb hier ook eentje hangen sinds augustus vorig jaar. Binnenkort een home assistant instaleren en dan heb ik nog meer mogelikheden om alles na te gaan.

De smart pluggen zijn ook goed houden echt je verbruik heel nauw in de gaten. zelfs verbruik van 1 wat...Ook zijn ze goed tot 16A

De watermeter daar vrees ik voor, deze is niet in België bruikbaar. Heb me daar al rot over geinformeerd.

Heb wel de extra optie genomen van 0.99 € per maand en vind het ook spijtig dat je dan ook niet meer data kan uitlezen.
Gebruikersavatar
SUNWfrk
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2016, 13:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

De watermeter bracket paste hier inderdaad niet op mijn meter, maar ik heb de bracket met een bungee koord rond de meter gespannen (zal ook wel lukken met koolstofbandjes) en hij leest de watermeter dan ook perfect uit.
For great justice, take off every Zigg!
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 38 keer

Ik ben ook zeer tevreden van de dingetje! Het geeft me real time inzicht in afname en injectie. Voor 29,99 euro vond ik dit zeker zijn geld waard! Sinds vorige zomer in gebruik!

Hij verlies naar mijn gevoel wel af en toe zijn netwerk en dan gaat het groene ringlichtje uit. Ik had het ook voor toen ik eens zelf mijn Proximus modem herstartte. Ik moet het nog eens verder uitzoeken. Misschien hebben sommigen dit ook gehad!

Behalve dit klein probleempje bij mij, zeker aanrader! Ik gebruik het abonnement niet, omdat ik historische gegevens uit mijn Fluvius haal.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Ik zie dat standaard de api aan staat. Wil dat dan zeggen dat je bvb elke 5 minuten je verbruik kan krijgen, en dat met behulp van de EnergieID webhook kan importeren in EnergieID? Op die manier heb je de data van de dag zelf bij EnergieID, en je behoudt een historisch overzicht van je verbruik (langer dan een jaar).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

De prijs is zeer interessant, maar volgens mij zijn deze dingen bv niet te integreren met DSMR reader?

Edit: wat houdt de samenwerking voor de leden in?
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

MaT schreef: 25 maa 2023, 20:21 Wat houd die samenwerking in?
Support leveren via hier?
De samenwerking is op dit moment het uitbouwen van een community voor Nederlandstalige Belgen. We bekijken samen de mogelijkheden om elkaars naamsbekendheid wat te verhogen (bv het delen van dit topic via de kanalen van Homewizard), en later een eventuele giveaway.

We bekijken samen met het Userbase team om een aantal samenwerkingen op te zetten die zowel Userbase kunnen doen groeien en ook iets leuks inhouden voor onze leden ;)
kippewit schreef: 26 maa 2023, 16:27 Ik zie dat standaard de api aan staat. Wil dat dan zeggen dat je bvb elke 5 minuten je verbruik kan krijgen, en dat met behulp van de EnergieID webhook kan importeren in EnergieID? Op die manier heb je de data van de dag zelf bij EnergieID, en je behoudt een historisch overzicht van je verbruik (langer dan een jaar).
Je kan bijvoorbeeld via NodeRED de API iedere 5 minuten aanspreken en die dan doorsturen naar EnergieID. Door het feit dat de API open is kan je die data dus gelijk waar kwijt, waardoor je je historische data kan aanleggen.
devastator schreef: 26 maa 2023, 17:30 De prijs is zeer interessant, maar volgens mij zijn deze dingen bv niet te integreren met DSMR reader?
Heb even wat gezocht en er is een Github issue gemaakt geweest waar de conclusie bleek dat het niet mogelijk is... https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader/issues/1327
Waarom zou je dit graag kunnen?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

BertG3 schreef: 26 maa 2023, 19:27 Heb even wat gezocht en er is een Github issue gemaakt geweest waar de conclusie bleek dat het niet mogelijk is... https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader/issues/1327
Waarom zou je dit graag kunnen?
Omdat DSMR reader een heel actieve developer community heeft en een geweldig platform is voor je slimme meter data in op te slaan.
Toegegeven, het is maar 1 euro/maand, maar ik vermoed dat nagenoeg iedereen hier wel een raspberry of pc 24/7 heeft draaien. En dan is DSMR reader echt wel een nobrainer (en al helemaal als je Home Assistant gebruikt/gaat gebruiken).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Iemand een idee wanneer de kwartierpiek en het piekvermogen te zien zal zijn in de app?
In de API is dit al terug te vinden maar in de ap nog niet?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Homewizard is een Nederlands bedrijf met voornamelijk een klantenbestand in Nederland.
Daar speelt dat niet.
De kwartierpiek en het piekvermogen zijn trouwens ook op te vragen op MijnFluvius.
De enige meerwaarde die HW echt heeft is realtime opvolging van je totaalverbruik/teruglevering.
De kwartierpieken die de maandpiek bepaald is pas relevant de laatste dag van de maand om 24:00 uur.
Dat realtime in een app te kunnen zien draagt in de praktijk dus weinig bij.
Wil je een antwoord van HW zelf kan je het altijd hier stellen: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 0#74929260
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

ivob schreef: 31 maa 2023, 22:10 De kwartierpieken die de maandpiek bepaald is pas relevant de laatste dag van de maand om 24:00 uur.
Dat realtime in een app te kunnen zien draagt in de praktijk dus weinig bij.
Da's zever omdat het net enorm nuttig is om de pieken ook in real-time op te kunnen volgen. Zo kan je je factuur bewust lager houden, want eerlijk is eerlijk: met alleen achteraf data zoals Fluvius is het kalf al lang verdronken tegen dat je er ook maar iets aan kunt doen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

De P1 meter geeft uiteraard ook geen vooraf data. Hij voorspelt niets en meet ook niets. Hij geeft alleen aan wat de digitale meter meet.
Wat ga je in de praktijk dan doen door vermogens in real time in de HW app op te volgen met een P1 dongle van HW?
De P1 meter geeft overigens geen gegevens per klokkwartier door maar doet een upload naar de HW server per 5 minuten die deze dan vervolgens in de app laat zien. Je kan in de standaard HW app zelfs geen tijdsintervallen selecteren.

Binnen één klokkwartier het verbruik beperken heeft ook geen invloed op de weerhouden maandpiek. Je zal dat dus iedere maand iedere kwartier moeten opvolgen en op inspelen. Want één (hoog) kwartier gemist doet al je vorige "inspanningen" teniet. Mooie theorie dus maar in de praktijk niet echt werkbaar.
De weerhouden kwartierpiek van iedere maand ken je dus maar de laatste dag van iedere maand om 23:59 uur. Een klokkwartier pas op het einde van ieder kwartier. Dus telkens als "het kalf verdronken is". Niet in real time.

Sta jij dan met een stopwatch naast iedere verbruiken zodat je deze, aan de hand van het real time gemeten verbruik binnen ieder klokkwartier, kan uitschakelen binnen een klokkwartier wanneer de waarde die jij nuttig acht dreigt overschreden te worden?
Of hoe ga je dat met een P1 dongle nuttig terugdringen om de factuur te beperken?
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ivob schreef: 31 maa 2023, 22:10 Homewizard is een Nederlands bedrijf met voornamelijk een klantenbestand in Nederland.
Daar speelt dat niet.
Homewizard verkoopt in België.
Homewizards website heeft een Belgisch vlaggetje waaruit je kan kiezen bij de taal (naast de Nederlandse).
Homewizard vermeld fluvius en de Belgische SMR 5.0 digitale meters in hun support pagina.

En bovenal, zoals ik hierboven eerder zei: De kwartierpiek en maandpiek is al beschikbaar in de API!
ivob schreef: 31 maa 2023, 22:10De kwartierpiek en het piekvermogen zijn trouwens ook op te vragen op MijnFluvius.
De enige meerwaarde die HW echt heeft is realtime opvolging van je totaalverbruik/teruglevering.
De kwartierpieken die de maandpiek bepaald is pas relevant de laatste dag van de maand om 24:00 uur.
Dat realtime in een app te kunnen zien draagt in de praktijk dus weinig bij.
Uw situatie is niet dezelfde als de mijne.
Dat jij geen meerwaarde ziet/hebt aan realtime data is jammer, ik zie en heb er wel meerwaarde aan.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Nou dan moet je niet tegen mij roepen maar gaan onderhandelen met HW. De link heb ik je al gegeven (maar de vraag werd al geruime tijd geleden gesteld met het tot op heden bekende resultaat).

En uit nieuwsgierigheid (en dan heeft een ander er misschien ook iets aan), wat is de praktische meerwaarde dat je de kwartierpiek en maandpiek in de app van HW kan zien? (buiten niet meer op het knopje van de DM te moeten drukken en/of niet te moeten raadplegen via de API).

Uiteraard verkoopt HW in België. Dat betwist niemand. De vraag is of het marktaandeel in Vlaanderen (kwartierpiek en capaciteitstarief is iets typisch Vlaams en niet Belgisch) groot genoeg is om die bijkomende info gratis naar hun servers te sturen en dan te tonen in de app.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ivob schreef: 31 maa 2023, 23:17 En uit nieuwsgierigheid (en dan heeft een ander er misschien ook iets aan), wat is de praktische meerwaarde dat je de kwartierpiek en maandpiek in de app van HW kan zien? (buiten niet meer op het knopje van de DM te moeten drukken en/of niet te moeten raadplegen via de API).
In realtime zien dat je niet boven een bepaalde waarde gaat tijdens groot verbruik tiens (koken, elektrisch (bij)verwarmen, ..., elk toestel of meerdere toestellen met een gezamelijk verbruik > 2500W.)
En dat zonder dat je elke 5s naar de garage/berging/kelder moet lopen om op die knop te drukken.

In enkele seconden je maandpiek bekijken ipv dat je naar de site van fluvius moet surfen, aanmelden en navigeren naar je verbruiken van 24-48h geleden.

Voor mensen die bewust bezig zijn met hun verbruik, dus niet laten begaan en 48h later of op het einde van de maand wel eens kijken hoe het was, is dat enorm handig.
ivob schreef: 31 maa 2023, 23:17Uiteraard verkoopt HW in België. Dat betwist niemand. De vraag is of het marktaandeel in Vlaanderen (kwartierpiek en capaciteitstarief is iets typisch Vlaams en niet Belgisch) groot genoeg is om die bijkomende info gratis naar hun servers te sturen en dan te tonen in de app.
Ze moeten zelfs niets naar hun servers sturen, ze kunnen hun eigen API gebruiken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik ben op zoek naar een configuratie in "home assistant" die de gegevens van deze P1 meter gebruikt om, indien er "teveel gebruik" is of bvb "geen zon langer dan 5min" een smartplug (TP-link tapo of Sonoff plug) uit te zetten. (dit om het piekverbruik in te tomen)
Lijkt me toch wel ingewikkelder dan gedacht. :think:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

MaT schreef: 31 maa 2023, 23:48 In realtime zien dat je niet boven een bepaalde waarde gaat tijdens groot verbruik tiens (koken, elektrisch (bij)verwarmen, ..., elk toestel of meerdere toestellen met een gezamelijk verbruik > 2500W.)
En dat zonder dat je elke 5s naar de garage/berging/kelder moet lopen om op die knop te drukken.
Ha, je wil dus eigenlijk niet de weerhouden klokkwartierpiek zien of het weerhouden maandgemiddelde (want dan loop je ook steeds achter de feiten aan) maar het in real time opgenomen vermogen van je verbruikers op de app. Nu dat kan bij HW al lang. Dan selecteer je gewoon de "NU" tab op de HW app en zie je het totale vermogen dat de dongle in real time registreert.
P1-NU.jpg
Wil je dan nog weten welke verbruiker individueel wel vermogen verbruikt zal je bijkomende hardware moeten installeren (energiesockets, Wifi kWh meters). Zoniet weet je nog niet welke verbruiker je eventueel moet afschakelen om onder je "max waarde" te blijven.
Sockets.jpg
In enkele seconden je maandpiek bekijken ipv dat je naar de site van fluvius moet surfen, aanmelden en navigeren naar je verbruiken van 24-48h geleden.
Dat gaat niet want je kan op de app van HW geen specifieke periodes selecteren. Zelfs niet voor je totale meterverbruik. Je ziet nl. alleen de laatste stand die de DM weergeeft.
Voor mensen die bewust bezig zijn met hun verbruik, dus niet laten begaan en 48h later of op het einde van de maand wel eens kijken hoe het was, is dat enorm handig.
Tegen wie zeg je het. :-D
Ik durf toch wel stellen dat er weinigen zullen zijn welke op huishoudelijke basis zoveel op verschillende wijze meten en over zulke lange ononderbroken tijdsduur (nu al meer dan 10 jaar tot op niveau individuele verbruiker(s) ).
Van "laten begaan" is hier dus allesbehalve sprake. Integendeel.

Probleem is dat het capaciteitstarief niet rechtstreeks noch in real time berekend wordt op je verbruik maar over het vermogen van het afgelopen klokkwartier. Dus een waarde berekend NA de feiten => je gemiddelde verbruik in Wh binnen ieder klokkwartier maal vier = je klokkwartier piek in kW.
Wil je dat goed kunnen opvolgen gebruik je beter een vermogensmeter in je automatenkast.
Vermogensmeter.jpg
output L1.jpg
Probleem is dan uiteraard dat je een paar euro meer kwijt bent dan de 30 € die een HW P1 dongle kost. Een P1 meter, zoals al meerdere keren aangehaald, meet immers zelf niets. Het is gewoon een communicator tussen je digitale meter, de servers van HW en de geïnstalleerde app van HW. Niet meer en niet minder.
ivob schreef: 31 maa 2023, 23:17 Ze moeten zelfs niets naar hun servers sturen, ze kunnen hun eigen API gebruiken.
Maar die kan iedereen (die betaalt) ook gebruiken.
Maar de vraag was niet of het via de API kan (met lokale opslag waar je bijkomende software voor nodig hebt) maar rechtstreeks in de app. En de info die je in de app ziet komt altijd via hun servers. Zo werkt HW nu eenmaal.

Maar nochmaals wil je een antwoord rechtstreeks van HW, de links is gegeven.
Ik denk niet dat een rechtstreekse spreekbuis van HW (al) op UB aanwezig is?
Wil je vlug een rechtstreeks antwoord ken je the place to be. :-D]
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ivob schreef: 01 apr 2023, 09:48 Ha, je wil dus eigenlijk niet de weerhouden klokkwartierpiek zien of het weerhouden maandgemiddelde (want dan loop je ook steeds achter de feiten aan) maar het in real time opgenomen vermogen van je verbruikers op de app. Nu dat kan bij HW al lang. Dan selecteer je gewoon de "NU" tab op de HW app en zie je het totale vermogen dat de dongle in real time registreert.
Neen, ik wil alles zien, ook de huidige kwartierpiek. Die zie je mooi oplopen als je verbuikt en elk kwartier valt die terug op 0. Daar kan je perfect je verbruik mee aanpassen in realtime als je dreigt boven de huidige piek te gaan.
ivob schreef: 01 apr 2023, 09:48 Dat gaat niet want je kan op de app van HW geen specifieke periodes selecteren. Zelfs niet voor je totale meterverbruik. Je ziet nl. alleen de laatste stand die de DM weergeeft.
En de huidige en de laatste stand van de kwartierpieken is net wat mij interesseert.
ivob schreef: 01 apr 2023, 09:48Probleem is dat het capaciteitstarief niet rechtstreeks noch in real time berekend wordt op je verbruik maar over het vermogen van het afgelopen klokkwartier. Dus een waarde berekend NA de feiten => je gemiddelde verbruik in Wh binnen ieder klokkwartier maal vier = je klokkwartier piek in kW.
Wil je dat goed kunnen opvolgen gebruik je beter een vermogensmeter in je automatenkast.
Geen idee waarover je het hebt. De huidige kwartierpiek is in realtime uit te lezen op de DM (zie screenshot) en dit klopt met de DM achteraf bekeken. Je hoeft zelf niet te rekenen.
elec.JPG

ivob schreef: 01 apr 2023, 09:48Probleem is dan uiteraard dat je een paar euro meer kwijt bent dan de 30 € die een HW P1 dongle kost. Een P1 meter, zoals al meerdere keren aangehaald, meet immers zelf niets. Het is gewoon een communicator tussen je digitale meter, de servers van HW en de geïnstalleerde app van HW. Niet meer en niet minder.
Vandaar de vraag om alle gegevens die beschikbaar zijn ook weer te geven in de app..
ivob schreef: 31 maa 2023, 23:17 Maar die kan iedereen (die betaalt) ook gebruiken.
Maar de vraag was niet of het via de API kan (met lokale opslag waar je bijkomende software voor nodig hebt) maar rechtstreeks in de app. En de info die je in de app ziet komt altijd via hun servers. Zo werkt HW nu eenmaal.
Hoe zij het oplossen zal mij worst wezen. Als het beschikbaar is ben ik tevreden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

MaT schreef: 01 apr 2023, 13:56 Neen, ik wil alles zien, ook de huidige kwartierpiek. Die zie je mooi oplopen als je verbuikt en elk kwartier valt die terug op 0. Daar kan je perfect je verbruik mee aanpassen in realtime als je dreigt boven de huidige piek te gaan.
En hoe ga je dat toepassen in de app van HW op basis van de P1 dongle?
De P1 meter meet zelf niets en stuurt zelf niets. Toont alleen maar op een app wat er door de DM gemeten wordt.
Dus als ik het goed begrijp wil je voor je zelf per maand een max. piek bepalen en dan op de app van HW continue opvolgen hoeveel Wh er per klokkwartier oploopt en wanneer de max. bereikt wordt je verbruikers telkens uitschakelen?
En de huidige en de laatste stand van de kwartierpieken is net wat mij interesseert.
Dat kan wel zijn maar een kwartierpiek is pas bereikt na afloop van ieder kwartier. Dus dan kan je niet meer in real time ingrijpen. En de DM houdt onder rubriek 160 ook niet de huidige en de laatste stand van de kwartierpieken bij maar de hoogste waarde van de lopende maand en begint pas de volgende maand terug vanaf nul. Niet ieder kwartier.
En de P1 meter kan niet weergeven wat de DM niet meet. De app zou dus hoogstens rubriek 160 kunnen weergeven en dat is de hoogste piek die in de lopende maand al bereikt werd. Niet die nog moet komen noch lopende is.
Geen idee waarover je het hebt. De huidige kwartierpiek is in realtime uit te lezen op de DM (zie screenshot) en dit klopt met de DM achteraf bekeken. Je hoeft zelf niet te rekenen.
De huidige kwartierpiek is niet wat je weergeeft. Een klokkwartierpiek is de laatste hoogst bereikte waarde in (k)W uitgemiddeld over een volledig klokkwartier, niet het rollend voortschrijdend verbruik in Wh.
En voor de maand is dat de hoogste waarde van alle gemeten klokkwartieren. Er wordt dus telkens maar één waarde bijgehouden. Wordt er een hoger gemiddeld vermogen op een volgend klokkwartier gemeten overschrijft dat de vorige waarde. Een klokkwartier gaat dus over iets wat voorbij is. Niet over iets dat aan het gebeuren is. Het is immers de gemiddelde waarde berekend over een vastgelegde periode (in deze klokkwartier) en niet het real time rollend vermogen/verbruik. Het real time gemeten vermogen zegt niets over het toekomstig vermogen binnen een gemeten periode.
Het beeld dat je geeft onder "kwartierwaarde" is ook niet correct. Dat is geen vermogen (W) maar verbruik (Wh).
En een maandpiek weergeven voor een tijd in de toekomst kan in principe ook niet (of je klok geeft niet de correcte tijd weer).
piek.jpg
Hoe zij het oplossen zal mij worst wezen. Als het beschikbaar is ben ik tevreden.
Dat is nu net het hele punt. Het is (nog) niet beschikbaar. Ook niet na herhaalde vragen aan HW rechtstreeks.
Het zal hun dus ook voorlopig worst wezen wegens te weinig klanten die dat vragen? Het is in elk geval geen prioriteit van HW.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

De lopende piek is direct uit de DM uit te lezen.
Ik doe het al met 2 verschillende dongles en de waarden kloppen met wat ik op het einde van de maand zie ja?

Oftewel, ik kijk op een kwartier tijd hoe de kwartierpiek oploopt. Als deze hoger is dan de vorige word die waarde de nieuwe maandpiek in de DM.
Het is zo simpel en ik begrijp werkelijk niet waarom jij dat niet kan vatten.

PS: de screenshot is voorbeelddata.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik kan het juist wel vatten.
Een hogere kwartierpiek overschrijft een vorige na voldongen feiten. Niet tijdens het klokkwartier.
En jij wil dat gebruiken om in real time te kunnen ingrijpen op iets dat nog moet gebeuren. Dat vat ik niet. Hoe je in real time effectief gaat ingrijpen op iets dat nog niet gelogd is en nog moet gebeuren.

Zoals ik zei zijn je voorbeelddata dan niet correct. Wh geeft verbruik weer en geen vermogen. Een kwartierpiek is een gemiddeld vermogen over een klokkwartier en niet het verbruik.
Een verbruik van bv. 300 Wh na zeven minuten zegt in de praktijk nog niets over het gemiddeld klokkwartier in W na 15 minuten. Of het zou per uitzondering moeten gaan over toestellen met een volstrekt gelijk verbruik gedurende 15 minuten. Maar de meeste huishoudtoestellen vallen daar niet onder.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ivob schreef: 01 apr 2023, 15:31 Ik kan het juist wel vatten.
Een hogere kwartierpiek overschrijft een vorige na voldongen feiten. Niet tijdens het klokkwartier.
Je vat het dus niet.
Daar gaat het helemaal niet over.

Wat mij interesseert is dat de huidige kwartierpiek niet boven de vorige gaat met een minimum van 2.5kWh.
Deze is rechtstreeks uit de DM uit te lezen (1-0:1.4.0).
ivob schreef: 01 apr 2023, 15:31En jij wil dat gebruiken om in real time te kunnen ingrijpen op iets dat nog moet gebeuren. Dat vat ik niet. Hoe je in real time effectief gaat ingrijpen op iets dat nog niet gelogd is en nog moet gebeuren.
Ja simpel, als je ziet dat de waarde zijn max nadert kan je je verbruik minderen.
Net zoals je de kraan dicht kan draaien als je ziet dat de emmer bijna gaat overlopen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dus praktisch gezien wil je een app die je de eerste weerhouden kwartierpiek van de maand wil zien zodat je de rest van de maand daar niet meer boven moet gaan door voortdurend de app in het oog te houden?
Stel de eerste weerhouden kwartierpiek is 3 kW en enkele dagen daarna staan er enkele verbruikers te draaien en je ziet na minuut zeven van kwartier x dat je 3 kW bereikt hebt gaat alles uit?
Net zoals je de kraan dicht kan draaien als je ziet dat de emmer bijna gaat overlopen.
En dat is wat jij nu precies niet kan vatten.
Het is geen kwestie van de kraan dichtdraaien omdat de emmer bijna gaat overlopen. Het is net omgekeerd.
De waterstraal uit de kraan is het vermogen (W) en het volume in de emmer is het max. verbruik (kWh).
Je krijgt telkens 15 minuten de tijd om een emmer van 2,5 liter te vullen en daarbij het debiet via de kraan te regelen.
Dat kan je doen door het debiet van de kraan zo af te stellen dat het exact 15 minuten duurt voor je emmer vol is (en er in die tijd juist genoeg debiet is om dat te bereiken). Dat kan maar dan mag er geen enkele minuut meer debiet uit de kraan komen ook al zou daar om gevraagd worden.
Maar zo werken de meeste huishoudelijke verbruikers in de praktijk uiteraard niet. Daar komt er een vraag om gedurende 5 minuut over tien liter/min. te kunnen beschikken uit de kraan, gevolgd door enkele minuten nul liter, gevolgd door 5 liter/min., enz.
Wanneer dan blijkt dat al na vijf minuten je emmer van 2,5 liter vol is wil jij dat dus in een app zien om dan telkens de kraan te kunnen dichtdraaien voor de overige tien minuten? En dat telkens kwartier na kwartier na kwartier? Leuke hobby maar praktisch lijkt het me niet.
En dat allemaal om op jaarbasis een 40 € minder per uitgemiddelde kW te moeten betalen?
En gedurende dat hele jaar geen enkel kwartiertje missen want dan waren alle voorgaande inspanningen voor niets.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Praktisch gezien wil ik waarde 1-0:1.4.0 en 1-0:1.6.0 uitlezen via de homewizard app.

1-0:1.4.0 is de huidige kwartierpiek. Dat loopt continu op en valt op 0 op elk kwartier. Als 1-0:1.4.0 groter is dan 1-0:1.6.0 dan word 1-0:1.4.0 de nieuwe waarde voor 1-0:1.6.0.
Als je 1-0:1.4.0 in de gaten houd tijdens het koken bijvoorbeeld kan je ervoor zorgen dat de maandpiek niet groter word dan wat hij al is door een pit wat lager te zetten of even te wachten met de (microgolf)oven aan te zetten.
Screenshot 2023-04-01 164742.png
Het werkt gewoon ivob, je moet er verder niet teveel bij nadenken als je mijn usecase niet begrijpt.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dat het zou werken begrijp ik wel.
Dat het praktisch werken is durf ik te betwijfelen. Hoe lang ga je het volhouden om iedere keer tijdens het koken je HW app op te volgen en daarop te gaan werken? Om nog maar te zwijgen van je andere verbruikers. Je mag op een jaar tijd immers geen enkel kwartier missen zoniet was alles voor niets.
De vraag stelt zich niet eens.
Zoals gezegd geeft HW die waarden in de app niet weer.
Ze geven zelfs niet zo iets eenvoudig als de waarden 180 (totale afname) en 280 (totale injectie) weer noch andere gegevens zichtbaar in de DM.
Ook daarin hebben ze, na herhaalde vraag, niet direct interesse in. Bij HW stelt men geen prioriteiten op uitzonderlijke vragen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ivob schreef: 01 apr 2023, 18:07 Dat het zou werken begrijp ik wel.
Dat het praktisch werken is durf ik te betwijfelen. Hoe lang ga je het volhouden om iedere keer tijdens het koken je HW app op te volgen en daarop te gaan werken? Om nog maar te zwijgen van je andere verbruikers. Je mag op een jaar tijd immers geen enkel kwartier missen zoniet was alles voor niets.
Lukt tot nu toe heel goed. Veel moeite is dat niet he, af en toe eens een blik werpen.. en na verloop van tijd weet je ongeveer wel wat 'safe' is.
Andere verbruikers doen er niet toe, het gaat om het totaal. En als je verlichting in de keuken en living brandt, de TV speelt en je hebt 2 pitten plus de microgolf aan staan, dan ga je ook niet de verlichting en de TV uitzetten als je je maandpiek nadert.
ivob schreef: 01 apr 2023, 18:07De vraag stelt zich niet eens.
Zoals gezegd geeft HW die waarden in de app niet weer.
Ze geven zelfs niet zo iets eenvoudig als de waarden 180 (totale afname) en 280 (totale injectie) weer noch andere gegevens zichtbaar in de DM.
Ook daarin hebben ze, na herhaalde vraag, niet direct interesse in. Bij HW stelt men geen prioriteiten op uitzonderlijke vragen.
Heel jammer, dan word het toch een andere oplossing zoeken voor dit probleem.
Volgens mij is dat niet zo uitzonderlijk trouwens. Men stelt gewoon prioriteiten op hun eigen verdienmodel en dat is hun abonnement en andere hardware om te sturen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Een kWh metertje in je zekeringskast, eventueel op Wifi om de data transmissie naar een arduino of raspberry-pi based schermpje te sturen.
In de 1ste regel: je real time Watt (of kW) verbruik ( 1-0:1.4.0 )
In de 2de regel moet je nog de verkregen dynamische maandpiek ( 1-0:1.6.0 ) erbij kunnen zetten.

De 1ste regel is dus zonder gebruik te maken van HW.
De 2de regel heb je wel de P1 dongle nodig, maar niet persé HW.
Of maak gebruik van een oude smartphone en positioneer deze naast de keukentoestellen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Heb ik ook al aan gedacht: esp32 met een SPI/I2C based display. Een simpel 4-5 digit 7 segments (2x) zou moeten volstaan en is duidelijk leesbaar.
De data kan van de HW dongle komen via de lokale API.

Een ander alternatief is een rpi met nodered/homeassistant op zoals in mijn screenshot boven. Dit kan dan meteen dienen voor meer automatisatie.
Helaas zijn rpi's onvindbaar en onbetaalbaar tegenwoordig (zou toch een 4 willen omwille van SSD boot).

Het zou simpeler geweest zijn moest de app het ondersteunen natuurlijk, dan kon daarmee gewerkt worden al dan niet tijdelijk. Het is niet voor mezelf namelijk.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

lacer schreef: 01 apr 2023, 22:45 Een kWh metertje in je zekeringskast, eventueel op Wifi om de data transmissie naar een arduino of raspberry-pi based schermpje te sturen.
Uiteraard, dat werkt hier al jaar en dag zo,. Een vermogensmeter stuurt hier in real time alles naar een app op de tablet, smartphone, digitale TV, whatever,.... (maar niet om mijn kookpotten manueel aan te sturen :-D ) maar het punt in dit topic was juist om het zichtbaar te maken in de app van HW. Die vraag is ook al geruime tijd geleden aan HW zelf gesteld met tot op heden negatief resultaat. Voorlopig zal het, indien gewenst, dus via een andere methode moeten.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hoewel ik de homewizard fantastisch vind voor de doorsnee gebruikers ga ik zelf gewoon een ESP8266 of ESP32 bordje (waarvan ik er toch heb liggen) aansluiten en aansturen met EspHome (zoals je met de slimmelezer ook kan). Lekker eenvoudig en goedkoop :)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Gray schreef: 01 apr 2023, 00:56 Ik ben op zoek naar een configuratie in "home assistant" die de gegevens van deze P1 meter gebruikt om, indien er "teveel gebruik" is of bvb "geen zon langer dan 5min" een smartplug (TP-link tapo of Sonoff plug) uit te zetten. (dit om het piekverbruik in te tomen)
Lijkt me toch wel ingewikkelder dan gedacht. :think:
Ok staat gewoon duidelijk bij automations eigenlijk...

ik heb de laatste maanden kwartierpieken van 4,5KW vooral door men hybride op te laden (aan ocharme 2,3KW of 10km/h) tegelijk met iets anders.
Met deze automations kan ik hem zo instellen dat hij bvb enkel de autobatterij oplaad vanaf wanneer er >2000W gedurende 5min terug naar het net wordt geleverd (en het dus zonnig is) en dat hij vanaf 5 min meer dan 4000W van het net afhaald, de lader zichzelf uitzet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Sol Invictus!
toxictooms
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 3 keer


In de loop van het jaar zal het ook mogelijk worden om een SMA omvormer toe te voegen ;)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Even nuanceren: het gaat om de betalende versie en je krijgt een real time inzichten. Grafieken gekoppeld aan de omvormers krijgen maar om de 15 min. data door.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

stefke schreef: 26 maa 2023, 09:24 De watermeter daar vrees ik voor, deze is niet in België bruikbaar. Heb me daar al rot over geinformeerd.
In de (nabije) toekomst krijgt iedereen trouwens een digitale watermeter in Belgie.

https://www.livios.be/nl/artikel/58414/ ... atermeter/
MaT schreef: 01 apr 2023, 22:15 Heel jammer, dan word het toch een andere oplossing zoeken voor dit probleem.
De Home Assistant integratie geeft de waarde's die je wil... je kan dus perfect automatisaties programmeren (dat het in de app zichtbaar zou zijn is misschien leuk maar eerder nutteloos omdat je dan constant zou moeten kijken en zelf actie ondernemen).

Net een bestelling gedaan van twee P1-meters... hopelijk net op tijd voor de plaatsing van m'n digitale meter.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

DarkV schreef: 13 apr 2023, 10:53 De Home Assistant integratie geeft de waarde's die je wil... je kan dus perfect automatisaties programmeren
Het is niet voor mezelf, dus dan moet ik een homeassistant + alles er rond gaan onderhouden. Het zou wel lukken, maar als het zonder kan was het nog beter.
Als ik het zou doen zou ik ook met een Rpi 4 werken voor het verbruik en de relatief lage prijs, maar als ze al verkrijgbaar zijn zijn het woekerprijzen.
DarkV schreef: 13 apr 2023, 10:53(dat het in de app zichtbaar zou zijn is misschien leuk maar eerder nutteloos omdat je dan constant zou moeten kijken en zelf actie ondernemen).
Zoals eerder uitgelegd is die stelling ferm overdreven.
Je weet wanneer je de grote verbruikers aansteekt die mogelijks voor een overschrijding zorgen dus als je dan af en toe eens een blik werpt op de lopende kwartierpiek kan je al veel schade beperken.

Ik speel nog altijd met het idee om met een ESP bordje en 7 segments displays het huidige verbruik en de lopende kwartierpiek weer te geven zodat de smartphone ook niet meer nodig is.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”