Een jaar cel om vals te spelen bij een theoretisch rijexamen...

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Als je niet meer goed ziet hoe snel je rijdt zou men naar de oogarts moeten gaan want misschien is het niet meer veilig om te rijden ;)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

DarkV schreef: 27 maa 2023, 11:08 Dan heb je er ook geen probleem mee hun boetes te betalen veronderstel ik ? Sinds de toleranties afgeschaft zijn hoor je het meer en meer.
De technische marges (6km tot 100 km/uur en 6% boven 100 km/uur) zijn helemaal niet afgeschaft.
De tolerantiemarge wordt idd afgebouwd maar deze marge ligt nog eens (ruim) boven de toegelaten snelheid en is iets totaal anders dan de technische marge die nog altijd wordt toegepast. Het is geen vaste technische marge op eventuele afwijkingen van meetapparatuur te corrigeren maar een verhoging vanaf wanneer men optreedt om de lokale werkdruk te verminderen.

De marge is zelfs tweevoudig: in de meetapparatuur en in de snelheidsmeter van het voertuig. Twee keer in het voordeel van de bestuurder. Dus niemand wordt geflitst met 1 km hoger dan de toegelaten snelheid. Wanneer je de echte snelheid van je voertuig wil zien kijk je op de gps tracking (indien aanwezig). En daarop geldt dan de extra technische marge.
Tel je de technische marge op bij de afwijking van de snelheidsmeter (steeds naar boven, nooit naar beneden) zit je, afhankelijk van de gereden snelheid, op de snelheidsmeter al vlug een 10 km harder te rijden dan de toegelaten snelheid.
Die 2 km die je aanhaalt is dus gewoon te catalogeren onder de urban myth.
Op de "verhalen" van derden, ook al is het familie, zou ik dus niet afgaan. Staat altijd leuk daar mee uit te pakken op een familiediner maar feiten zijn het niet. Eerder zatte nonkelpraat.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ja, maar die nonkel had maar 2 druppen alcohol teveel op :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef: 27 maa 2023, 21:58 Enfin... jij bent die persoon die constant overal netjes z'n snelheid rijdt... zo ken ik er nog.
Iedereen weet dat de toleranties er nog zijn.
Ik rij ook op die toleranties, ook met een flitspaal, politie of trajectcontrole. Nog nooit boetes gehad.

Dus: toleranties zijn er nog steeds, alleen de "bijkomende" toleranties zijn afgeschaft.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220710_97651964
Verkeerscamera’s flitsen op alle snelwegen vanaf 129 km per uur
Na een proefproject flitsen voortaan alle verkeerscamera’s op Vlaamse snelwegen vanaf 129 kilometer per uur.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als ik voor 't werk onderweg ben zijn dat meestal redelijk deftige afstanden. Minimaal 150km enkel is eerder regel dan uitzondering.
Ik zet de cruise control altijd op 128. Het moet nu zo'n 8 jaar geleden zijn dat ik nog eens een boete gereden heb. De trajectcontrole in Gent met een bmw die geen CC had. Eigen fout dikke bult natuurlijk. Ik had maar moeten opletten. Maar al die andere 1000den km's zonder boetes, dus die marges zijn er duidelijk nog steeds.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef: 27 maa 2023, 21:58 In de familie is hier iemand geflitst aan 32 km/u in een zone 30... je naald van je kilometer tellen is zo dik dat je het verschil zelfs niet ziet tussen 30 of 32 !
Ik lees dat soort ontkenning echt zo vaak, dat ik er moe van word. Zoals hierboven al aangehaald, als je een boete hebt voor 32 km/u dan stond die wijzer toch echt al rond de 40.
Trouwens, hoe oud is je auto wel niet als je zelfs geen digitale snelheidsmeter hebt ?!
Gebruikersavatar
Ratface
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef: 30 maa 2023, 08:57 Trouwens, hoe oud is je auto wel niet als je zelfs geen digitale snelheidsmeter hebt ?!
Dit is toch niet relevant in deze discussie?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ratface schreef: 30 maa 2023, 09:28 Dit is toch niet relevant in deze discussie?
Uiteraard wel want alles wijst erop dat dit "argument" gewoon aan elkaar hangt van de eigen verzinsels.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tomby schreef: 30 maa 2023, 08:57
DarkV schreef: 27 maa 2023, 21:58 In de familie is hier iemand geflitst aan 32 km/u in een zone 30... je naald van je kilometer tellen is zo dik dat je het verschil zelfs niet ziet tussen 30 of 32 !
Ik lees dat soort ontkenning echt zo vaak, dat ik er moe van word. Zoals hierboven al aangehaald, als je een boete hebt voor 32 km/u dan stond die wijzer toch echt al rond de 40.
Trouwens, hoe oud is je auto wel niet als je zelfs geen digitale snelheidsmeter hebt ?!
't Moet er om doen. :lol:
Gisteren een brief van onze blauwe vrienden in de bus:

(ik kan er mee lachen want ik moet ze niet betalen, ik heb ze niet gereden.)
De correctie bestaat dus nog.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

De technische correctie bestaat idd nog altijd.
6km/u of 6%, de grootste van die twee waarden.
Maw onder de 100km/u ist 6km/u correctie, boven de 100 is het 6%.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En reken maar dat "iedereen" dat weet :).
Als ik mijn cruise control op 126km/h zet, rij ik soms "in blok" met een heel pak andere auto's.
Hetzelfde op een steenweg met 70 km/h.

Eerlijk gezegd is het toch wel zot dat de officiële regel 120 km/h, maar de officieuze 129.
Ze zouden ook die correctie beter schrappen. We leven niet in de Middeleeuwen met apparatuur met een foutenmarge van kweetniwa.
Waarschijnlijk kunnen de toestellen meten tot 4 cijfers na de komma, maar de politiek wil het niet afschaffen ofzo?

Anderzijds: als je ziet hoe roekeloos er soms gereden wordt, zijn die extra 6km/h--6% te snel klein bier.
Tijdje terug had in de buurt iemand een Panamera doen vliegen aan een rond punt. Ik passeer daar geregeld, de auto is 10-tallen meters van de impact pas op de grond gekomen, in de bomenrij zijn er 4 masten getopt op 2meter. Dat ging niet over 6km/h teveel...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220925_92140417
https://www.gva.be/cnt/dmf20220925_92096067
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: 31 maa 2023, 08:06 Tijdje terug had in de buurt iemand een Panamera doen vliegen aan een rond punt. Ik passeer daar geregeld, de auto is 10-tallen meters van de impact pas op de grond gekomen, in de bomenrij zijn er 4 masten getopt op 2meter. Dat ging niet over 6km/h teveel...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220925_92140417
https://www.gva.be/cnt/dmf20220925_92096067
Over vliegen gesproken : https://www.hln.be/sport/kijk-oh-leuven ... ~a425c38e/ . Dit houd je toch niet voor mogelijk ?!?!? Stel je voor dat daar nog kinderen aan het sporten waren...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een mirakel idd, dat er net op dat moment geen sporters in de hal waren.
Ook in dit geval lijkt het onwaarschijnlijk dat de snelheidsoverschrijding "maar" 6km/h was...
Het lijkt wel een criterium om een profcontract in het voetbal aangeboden te krijgen: crimineel rijgedrag.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 31 maa 2023, 08:06 Eerlijk gezegd is het toch wel zot dat de officiële regel 120 km/h, maar de officieuze 129.
Ze zouden ook die correctie beter schrappen. We leven niet in de Middeleeuwen met apparatuur met een foutenmarge van kweetniwa.
Waarschijnlijk kunnen de toestellen meten tot 4 cijfers na de komma, maar de politiek wil het niet afschaffen ofzo?
Indien je wiskundig correct tot de toegelaten snelheid gaat meten krijg je minstens twee fenomenen:
- Veel te veel boetes met een onoverzienbare werklast tot gevolg voor minimale boetes.
- Een bende idioten die voor de sport hun relatief kleine boete voor de rechtbank gaat aanvechten wegens "foutenmarges" om de meest idiote en voor de hand liggende redenen. Het is niet omdat een toestel in labo omstandigheden tot vier cijfers na de komma iets kan meten dat dit op het terrein, met uiteenlopende metereologische omstandigheden ook altijd zo eenvoudig is.

Vandaar dat er eerst ook nog een bijkomende tolerantiegrens was => mee capaciteit om de echt zware overtredingen te vervolgen met ook hogere boetes. Maar dat is om politieke redenen wel afgeschaft. Of dat op het terrein altijd werkzaam en wensbaar is vragen ze zich daar uiteraard niet af.
Het is niet dat er met een technische foutenmarge "te weinig" gepakt worden. :-D
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De bijkomende tolerantiemarges zijn er enkel gekomen omdat de politie onderbemand was (en is).
Nu het boetesysteem ("minnelijke schikking") geautomatiseerd is, maakt het niet meer uit hoeveel boetes er geflitst worden, want de afhandeling is toch automatisch.

En euhm... waarom kan het dan in andere landen wel?
Ik heb Nederlandse collega's: daar gaat het er anders aan toe -> veel hogere boetes, hogere pakkans én minder marge.
Rij maar eens van een BE autosnelweg naar een NL autosnelweg. Plots rijdt iedereen van 129km/h (op GPS) naar 122 km/h :).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

heist_175 schreef: 31 maa 2023, 08:57Het lijkt wel een criterium om een profcontract in het voetbal aangeboden te krijgen: crimineel rijgedrag.
Alsof rijgedrag iets met sport te maken heeft buiten de autosport zelf :roll:

Er wordt te snel en roekeloos gereden door heel veel mensen, uiteraard lenen bepaalde wagens zich daar nog beter voor dan anderen maar ook met een kleine wagen kan je gemakkelijk te snel rijden en gevaarlijke risico's nemen. Het is dus eerder een kwestie van mentaliteit en niet gelinkt aan één sport. Het pijnlijke is dat veel van hen van zichzelf vinden dat zij betere chauffeurs zijn want zij kunnen snel rijden... terwijl het gewoon een kwestie is van uw rechtervoet wat naar beneden te duwen. Mensen die zich aan de regels houden zijn voor hen slechte chauffeurs of obstakels in hun zelf verzonnen game genaamd het verkeer.

Er werd ooit bij ons in de buurt een rally georganiseerd. Heel leuk en het parcours was netjes afgezet maar een kleine groep van fans dacht dat ze zelf aan die rally deelnamen. Ze reden als gekken door de dorpen om diverse passages te kunnen meemaken, vaak door kleine bochtige straten. Toen ik er eentje op attent maakte toen hij parkeerde waar het niet toegelaten is, werd hij kwaad, "rally is not a crime" riep hij de sticker op zijn wagen na. Rally misschien niet maar de manier waarop sommigen reden wel degelijk. Even later was het prijs, in de scherpe bocht vloog er eentje uit de bocht en tegen een muur. Na een paar tellen vloog de deur open en zwalpte een kerel naar buiten, zonder schoenen, die bleven in de wagen achter. Hij zette het op een lopen al is strompelen een betere beschrijving. Hijzelf had niet zoveel maar de wagen was total loss. Dat was de laatste rally die ze dus bij ons mochten organiseren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

De correctie marge bestaat omwille van twee redenen:
1) De meetfout van de flitser zelf. Die is niet perfect, en wss kost het teveel om die perfect te ijken (want hoe accurater die wettelijk moet meten, hoe vaker die geijkt zal moeten worden).
2) De meetfout op de snelheidsmeter van de auto zelf. Die zit er ook vaak een stukje naast, en hoewel de fabrikant instelt dat die fout altijd naar boven is, kan je daar niet altijd zeker van zijn (zeker genoeg om in een rechtbank te gebruiken) dat dat ook zo blijft. Er rijden voldoende oudere wagens rond wiens afstelling mss niet meer is wat het ooit geweest is.

Combinatie van deze twee factoren, zorgen ervoor dat er een correctie marge gekomen is.
Deze neemt (zoals hierboven gezegd) ook nog wat druk weg van de rechtbanken, want als je gaat argumenteren dat Je "geflitst bent aan 51 in een zone 50", dan had de flitser eigenlijk al 57 gemeten, dus zal je wel geen 50 exact gereden hebben.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dizzy schreef: 31 maa 2023, 11:11 ... terwijl het gewoon een kwestie is van uw rechtervoet wat naar beneden te duwen.
Wanneer je het letterlijk neemt zal je wel gelijk hebben.
Maar veilig snel rijden, je voertuig ten alle tijden tegen hoge snelheid onder controle houden en daarbij nog kunnen anticiperen op andere onvoorspelbare weggebruikers (zowel van toepassing op de openbare weg als het circuit zonder tegenliggers) vraagt toch iets meer kunde dan gewoon je rechtervoet naar beneden duwen.
Sol Invictus!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Veilig rijden begint uiteraard (om ns terug on topic te komen) met het grondig kennen van de wegcode.
Hoewel ik toegeef dat er naast gemakzucht ook andere issues spelen: auto's zijn bijna noodzakelijk voor veel mensen, maar niet iedereen heeft de bagage om zoveel theorie te verwerken en er dan nog ns een strict examen over te doen.
Zelfs aan de unief is 10/20 tegenwoordig "erdoor" ;-)
Ook de (stereotype) gemiddelde BSO en BuSO leerling moet zich door een stapeltje theorie worstelen en een strenge test erover afleggen, niet alleen de pakweg betere ASO student (die zijn hand normaal niet mag omdraaien voor dat pakketje leerstof).

Misschien is een betere begeleiding bij de theorie een oplossing.
Lang niet alle leerlingen zijn goeie ex cathedra studenten; sommigen mag je nog 50x in een leslokaal steken met slides allerhande, die gaan het alleen maar goed oppikken eenmaal ze het doen.
In het vliegwezen bv mag je al aan je praktijkoefeningen beginnen zonder dat je je theorie hebt afgelegd.
Misschien is er een optie voor een beperkte rijopleiding met ervaren instructeurs, die zulke mensen kunnen volgen, om al praktijkervaring op te doen alvorens ze door de theorie moeten gaan.
Een voorbeeldje: er bestaan van die verkeersparken waar lagereschoolkinderen met go-karts en fietsen het verkeer leren kennen in een gesloten circuit; hergebruiken voor het trainen van volwassenen bij wie de theorie te droog is om zonder praktijkoefeningen te verwerken?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Als er problemen komen om het voertuig onder hoge snelheid onder controle te houden, dan lijkt me vertragen meer aangewezen :)

De snelheid maakt bovendien dat het anticiperen op onvoorspelbare andere weggebruikers moeilijker wordt, bovendien kan men zich de vraag stellen of iemand die (te) snel rijdt zelf niet "onvoorspelbaar" is. Problemen ontstaan vaak door (grote) verschillen in snelheid.

Uiteraard is er enige stuurkunst nodig maar het is niet de bedoeling om sportieve prestaties te tonen op de openbare weg, we dat wel denkt is verkeerd bezig.

Het probleem zit hem niet bij mensen die de regels niet voldoende kennen of niet technisch genoeg onderlegd zijn maar wel bij mensen die denken dat de regels niet voor hen gelden en de rest obstakels zijn. Het is een foute mentaliteit.

Het verkeer dient om mensen van a naar b te brengen op een zo veilig mogelijke manier, niet om uw record te verbreken over die afstand. Zoals ze het in NZ op borden zetten, it's a limit, not a goal.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dizzy schreef: 31 maa 2023, 11:11
heist_175 schreef: 31 maa 2023, 08:57Het lijkt wel een criterium om een profcontract in het voetbal aangeboden te krijgen: crimineel rijgedrag.
Alsof rijgedrag iets met sport te maken heeft buiten de autosport zelf
Dat zou je denken.
Zullen we eens oplijsten hoeveel van sjotterkes met fun bolide in den decor belandden en dat uitzetten tegen andere beroepsgroepen?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef: 31 maa 2023, 12:19 ....
2) De meetfout op de snelheidsmeter van de auto zelf. Die zit er ook vaak een stukje naast, en hoewel de fabrikant instelt dat die fout altijd naar boven is, kan je daar niet altijd zeker van zijn (zeker genoeg om in een rechtbank te gebruiken) dat dat ook zo blijft. Er rijden voldoende oudere wagens rond wiens afstelling mss niet meer is wat het ooit geweest is.

...
europese wetgeving laat afwijking naar boven dus niet toe. Ik denk niet dat dat een reden is voor de correctie...
Er is vaak een afwijking naar boven van 4-10 procent”, bevestigt Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB, aan de telefoon aan het NRC. „De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer. Daarom bouwen autofabrikanten een veiligheidsmarge in.”
De politierechter zegt trouwens meestal als eerste: u reed zoveel, na correctie nog zoveel, dus uw snelheidsmeter gaf dan al minstens zoveel aan, zeg nu niet dat het per ongeluk was...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

heist_175 schreef: 31 maa 2023, 15:20
Dizzy schreef: 31 maa 2023, 11:11
heist_175 schreef: 31 maa 2023, 08:57Het lijkt wel een criterium om een profcontract in het voetbal aangeboden te krijgen: crimineel rijgedrag.
Alsof rijgedrag iets met sport te maken heeft buiten de autosport zelf
Dat zou je denken.
Zullen we eens oplijsten hoeveel van sjotterkes met fun bolide in den decor belandden en dat uitzetten tegen andere beroepsgroepen?
Misschien komt dat ook omdat sjotterkes nu eenmaal iets bekender zijn dan de modale johnny met 2 linkervoeten, ik zeg maar iets. Daar komt nog bij dat snelle wagens nu eenmaal meer voor komen bij mensen die goed verdienen en daar zitten de sjotterkes ook tussen. Het is gewoon een menselijke zwakte, de eigen mogelijkheden overschatten en dat komt voor bij elke bevolkingsgroep.

Dat maakt het uiteraard allemaal niet goed en ik geef gerust toe dat er onder de sjotterkes wel wat omhoog gevallen cases zitten, maar dat is dus daar niet alleen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

heist_175 schreef: 31 maa 2023, 10:23 De bijkomende tolerantiemarges zijn er enkel gekomen omdat de politie onderbemand was (en is).
Nu het boetesysteem ("minnelijke schikking") geautomatiseerd is, maakt het niet meer uit hoeveel boetes er geflitst worden, want de afhandeling is toch automatisch.

En euhm... waarom kan het dan in andere landen wel?
Ik heb Nederlandse collega's: daar gaat het er anders aan toe -> veel hogere boetes, hogere pakkans én minder marge.
Rij maar eens van een BE autosnelweg naar een NL autosnelweg. Plots rijdt iedereen van 129km/h (op GPS) naar 122 km/h :).
Psst... het is 130 op veel snelwegen in NL, maar alleen van 19u tot 06u, overdag is overal max 100.....

De foutmarge is in Nederland 3%.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: 31 maa 2023, 08:06 Ze zouden ook die correctie beter schrappen. We leven niet in de Middeleeuwen met apparatuur met een foutenmarge van kweetniwa.
Waarschijnlijk kunnen de toestellen meten tot 4 cijfers na de komma, maar de politiek wil het niet afschaffen ofzo?
Dan moet je maar eens gaan praten met iemand van een ijkingslabaratorium en dan weet je pas hoe absurd de metingen zijn !

Ik kan m'n snelheidsboetes na 30 jaar nog steeds op één hand tellen al moet ik toegeven dat ik heel vaak zelfs niet weet hoeveel ik mag rijden (door het kluwen van zones en een overvloed aan borden of net niet). Eén van die boetes heb ik trouwens ooit aangevochten met de hulp van iemand van dergelijk laboratorium en ze is dan ook rechtstreeks naar de prullenmand verwezen door de rechter (en dat zou eigenlijk bij het overgrote deel moeten gebeuren maar begin maar als je per definitie schuldig bent !)
qless schreef: 31 maa 2023, 15:42 Ik heb Nederlandse collega's: daar gaat het er anders aan toe -> veel hogere boetes, hogere pakkans én minder marge.
Ik heb jaren in Nederland gewerkt en heb daar totaal andere ervaringen. Vanwege dagelijks grote afstanden die ik en collega's er moesten doen werd er inderdaad veel te snel gereden en als er iemand gepakt werd kregen we meestal een boete omdat we te dicht op een voorligger reden bij dergelijke snelheid dan voor de snelheid op zich (en dan spreek ik over 150 km/u). In al die jaren heb ik dus amper iemand gekend die op de snelweg een boete kreeg puur voor de effectieve snelheid.
Tomby schreef: 30 maa 2023, 08:57 Trouwens, hoe oud is je auto wel niet als je zelfs geen digitale snelheidsmeter hebt ?!
Ik krijg enkel "cijfertjes" als ik m'n auto in "sport" stand zet... anders zijn het "digitale naalden".
Dizzy schreef: 31 maa 2023, 13:05 Het verkeer dient om mensen van a naar b te brengen op een zo veilig mogelijke manier, niet om uw record te verbreken over die afstand. Zoals ze het in NZ op borden zetten, it's a limit, not a goal.
Vaak heb ik de indruk dat de "goal" zoveel mogelijk centen in de kassa brengen is en totaal NIETS te maken heeft met de veiligheid. Tussen pot en pint hoor ik ook maar al te vaak dat lokale besturen de snelheid absurd omlaag trekken omdat bewoners klagen dat iemand 70 rijdt waar men 50 mag; oplossing men maakt er 30 van :bang: Iemand die hier komt beweren dat alle snelheden in Belgie aangepast zijn aan de omstandigheden moet dringend een brilletje kopen als is het natuurlijk makkelijker iemand die 34 op z'n boete heeft staan (zoals hierboven) hier weg te zetten als grote crimineel.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

DarkV schreef: 03 apr 2023, 19:12
Dizzy schreef: 31 maa 2023, 13:05 Het verkeer dient om mensen van a naar b te brengen op een zo veilig mogelijke manier, niet om uw record te verbreken over die afstand. Zoals ze het in NZ op borden zetten, it's a limit, not a goal.
Vaak heb ik de indruk dat de "goal" zoveel mogelijk centen in de kassa brengen is en totaal NIETS te maken heeft met de veiligheid. Tussen pot en pint hoor ik ook maar al te vaak dat lokale besturen de snelheid absurd omlaag trekken omdat bewoners klagen dat iemand 70 rijdt waar men 50 mag; oplossing men maakt er 30 van :bang: Iemand die hier komt beweren dat alle snelheden in Belgie aangepast zijn aan de omstandigheden moet dringend een brilletje kopen als is het natuurlijk makkelijker iemand die 34 op z'n boete heeft staan (zoals hierboven) hier weg te zetten als grote crimineel.
Ieder kan zijn eigen indruk hebben maar we zijn het over niet veel dingen eens hier maar dat de pakkans al bij al wreed laag is wel. Er is dus nog veel in de kassa te brengen. Trouwens tussen pot en pint wordt wel meer onzin vertelt en die pot en pint heeft er soms ook wel wat mee te maken :)

Tja, als we gaan wachten tot alle snelheden in België aangepast zijn dan gaan we nog lang kunnen wachten en dat is uiteraard de bedoeling van wie met dergelijke uitvluchten af komt.

Wie 34 rijdt is geen grote crimineel maar men reed wel gewoon te snel. Dat had men moeten/kunnen zien en dus vermijden. De boete kan helpen de volgende keer wat beter op te letten en zo de boete te vermijden. Indien men wil blijven gokken, zal men helaas ook rekening moeten houden met de kleine kans om de gevolgen gepresenteerd te krijgen. Maar uiteraard is het gemakkelijker om de fout op een ander te steken, dan hoeft men zelf niets te veranderen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef: 03 apr 2023, 19:12 al moet ik toegeven dat ik heel vaak zelfs niet weet hoeveel ik mag rijden (door het kluwen van zones en een overvloed aan borden of net niet
Daar gebruik ik Waze voor. Dat is niet sluitend, maar toch behoorlijk goed.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zoneborden zijn een hel: ze worden niet herhaald, en het ronde rode gedeelte van de beperking is veel kleiner dan een gewoon rond verbodsbord.
Ze werden(worden?) ook vaak verkeerd gebruikt: een zonebord vervalt nl bij een ander zonebord, of een bebouwde kom, en moet herhaald worden als de bebouwde kom of die andere zone eindigt.
Veel gemeentes echter zetten een zone 70 bord aan het begin en einde van de gemeente (toen de wettelijke limiet nog 90 was), en daarmee was de kous af; je moest zelf maar herinneren dat je dat bord kilometers eerder gepasseerd was (zone nesting, maw).

Ik word stilletjesaan gek van naar een winkel, adres, etc te gaan, en dan terug herinneren in welke zone ik was, wanneer ik de auto terug inkruip.
Stel je voor dat je ergens naartoe gereden wordt, en dan zelf moet vertrekken, middenin kweetniwelke zone, en zoek het maar uit want geen herhaalborden.
Ok, GPS helpt, maar dat kan toch de bedoeling niet zijn?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

cadsite schreef: 27 maa 2023, 09:31Een garage kan dat veel beter.
Mogelijkheid tot herkeuring door een garage zou er in een maand aankomen, althans voor kleine gebreken:
Daarnaast wil minister Peeters ook verder werk maken om bepaalde herkeuringen bij de garagist te laten gebeuren en komt er meer controle en toezicht op de keuringen zelf.
zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/29 ... r-peeters/
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb precies de laatste tijd het gevoel hier op userbase dat er veel afgeweken wordt van de onderwerpen zoals hier. Mss tijd dat de regels op het forum nog eens duidelijk vermeld worden want de laatste berichten hebben toch niks meer te maken met "Een jaar cel om vals te spelen bij een theoretisch rijexamen..."

Of Mods of @Goztow ben ik hier nu mis in?



Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”