Zonovergoten uitzichten doch niet te warm en een hele week droog.
Meer moet dat niet zijn om een hele week rond te raggen.

En "thuis" alle watervoorraden al terug op peil.

heist_175 schreef: 06 sep 2023, 07:14 Als je klein woont, heb je vermoedelijk ook een klein dak. Als je het regenwater opvangt in een IBC (1000L) of een waterton en je laat dat overlopen, dat is toch evengoed "bovengrondse infiltratie"?
enVoor een dakoppervlakte kleiner dan 80 m² moet je een put van minstens 5.000 liter voorzien. Is je dakoppervlakte tussen 80 en 120 m², dan heb je een put van 7.500 liter nodig. Voor een dak van 120 tot 200 m² voorzie je een inhoud van minstens 10.000 liter. Is je dak groter dan 200 m², dan moet je 100 liter/m² opvangen.
Het komt erop neer dat de infiltratieoppervlakte nu 8% is van je dakoppervlakte en verharding
Volgens de nieuwe regels is 5000liter dus het minimum, 5 IBC containers zal dus de norm worden...Vaganzza schreef: 06 sep 2023, 09:30 Voor een dakoppervlakte kleiner dan 80 m² moet je een put van minstens 5.000 liter voorzien
Dit zal ongetwijfeld afhangen van de streek. Ik kan mij voorstellen dat streken die gekend staan voor de kleilagen dit iets helemaal anders is. Daar zou het mij niet verbazen dat het water gewoon in de tuin blijft staan.philippe_d schreef: 07 sep 2023, 13:23 Wat infiltratie betreft.
De tuin is niet zeer groot: ca 100m2, waarvan 70m3 gras, en daarrond aan 3 zijden boord van 1m met beplanting.
Als de regenput vol is loopt die gewoon over.
Ik heb nog nooit problemen gehad dat het water niet vlug genoeg "infiltreert".
Ook vorige week niet, toen we enorm veel regen hadden en de put vol was (ik had het zwembadje opgeruimd en 7.000l water in de regenput laten lopen).
Er is dus geen "infiltratiezone" of een "waterpartij" waarvoor ik een deel van mijn tuintje moet opgeven....
Duur systeem met dure lamp en 99% van de tijd beschijnt die hetzelfde plasje water, wat nogal onzinnig is.
Al het water (behalve ...) bij ons is regenwater, dus de doorstromer werkt ook met regenwater.
Ik ging er van uit dat jij met een zaklamp in uw wc pot aan het schijnen was.heist_175 schreef: 22 sep 2023, 12:18 Ik weet niet wat jij in uw bad doet, maar "uitwerpselen doorspoelen", hoort er bij ons doorgaans niet bij![]()
Er zijn inderdaad tig van mogelijkheden.Taaner242 schreef: 22 sep 2023, 13:21 Wij gebruiken regenwater zonder enige filter voor de toiletten en de wasmachine.
Hier in de wijk is er zelfs geen regenwaterafvoer naar de riolen. Daar moet iedereen individueel voor instaan. Hier lopen de regenwaterreservoirs over in oppervlaktewaters die de stand van het grondwater volgen.Voor de overloop van de put hebben ze hier infiltratiekrat in de tuin gestoken. Put graven, krat er in, buis naar toe, put dicht.
In de omgeving zijn er mensen die bad/douche overschakelen op regenwater onoverkomelijk vinden. Zij gruwen al van het idee om hun was met regenwater te doen.SPR schreef: 22 sep 2023, 13:55 Ik ging er van uit dat jij met een zaklamp in uw wc pot aan het schijnen was.