Grond- en hemelwater
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Prachtig weer hier aan de Opaalkust
Zonovergoten uitzichten doch niet te warm en een hele week droog.
Meer moet dat niet zijn om een hele week rond te raggen.
En "thuis" alle watervoorraden al terug op peil.
Zonovergoten uitzichten doch niet te warm en een hele week droog.
Meer moet dat niet zijn om een hele week rond te raggen.
En "thuis" alle watervoorraden al terug op peil.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Een goeie zaak voor de waterhuishouding maar "efkes een veranda zetten " wordt een serieus project als ik dat zo lees... het zal druk worden aan de achterpoortjes denk ik
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 193 keer
Euh mij lijkt vooral het bovengrondse infiltratie gedeelte een heel gedoe voor vele huizen (of huisjes)...
Straks moet je je een groot deel van je tuin(tje) opgeven voor een waterpartij. Dit zal de veiligheid voor o.a. kleine kinderen verre van ten goede komen.
Straks moet je je een groot deel van je tuin(tje) opgeven voor een waterpartij. Dit zal de veiligheid voor o.a. kleine kinderen verre van ten goede komen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 741 keer
- Bedankt: 476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Rond een waterpartij zet je een (mooie) omheining, 't is nu niet dat daar geen oplossingen voor bestaan die nog decoratief en functioneel kunnen zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Als je een kleine tuin hebt en je moet dit voorzien, dan schiet er niet veel meer over. Ik ben op zich wel voor het idee van infiltratie, daar niet van. Maar het moet wel nog praktisch blijven ook.
Je kan niet zeggen dat mensen kleiner moeten wonen en tegelijk hun tuin moeten opgeven voor infiltratie.
Je kan niet zeggen dat mensen kleiner moeten wonen en tegelijk hun tuin moeten opgeven voor infiltratie.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Als je klein woont, heb je vermoedelijk ook een klein dak. Als je het regenwater opvangt in een IBC (1000L) of een waterton en je laat dat overlopen, dat is toch evengoed "bovengrondse infiltratie"?
Het dak van mijn serre (+/- 15m²) is verbonden met een IBC, als die vol is, loopt het water "over" in de tuin.
Het dak van mijn serre (+/- 15m²) is verbonden met een IBC, als die vol is, loopt het water "over" in de tuin.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 102 keer
Perfect voor mij zou zijn: 's nachts regen, overdag droog en zonnig. We hebben zo al zomers gehad en dat was zalig.
Met al die nattigheid dit jaar ook veel meer muggen. Iets waar wij anders in stedelijke omgeving geen last van hebben maar dit jaar dus heel erg.
Met al die nattigheid dit jaar ook veel meer muggen. Iets waar wij anders in stedelijke omgeving geen last van hebben maar dit jaar dus heel erg.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 16 keer
Dat is normaal, want overal hebben mensen wel ergens buiten iets staan waar water in komt te staan, in combinatie met de warmte zijn dat allemaal broeihaarden voor muggen. Daarom dat zo van die vaten die open staan en overlopen geen goed idee zijn.
-
- Moderator
Een vat dat overloopt hoeft niet "open" te staan hé.
Mijn IBC is volledig gesloten, daar raakt geen mug in (om eitjes te leggen of uit) eens de larve volgroeid is.
Mijn IBC is volledig gesloten, daar raakt geen mug in (om eitjes te leggen of uit) eens de larve volgroeid is.
-
- Elite Poster
Als je het artikel zou gelezen hebben, dan zie je staan:
enVoor een dakoppervlakte kleiner dan 80 m² moet je een put van minstens 5.000 liter voorzien. Is je dakoppervlakte tussen 80 en 120 m², dan heb je een put van 7.500 liter nodig. Voor een dak van 120 tot 200 m² voorzie je een inhoud van minstens 10.000 liter. Is je dak groter dan 200 m², dan moet je 100 liter/m² opvangen.
Het komt erop neer dat de infiltratieoppervlakte nu 8% is van je dakoppervlakte en verharding
-
- Moderator
Ik heb er artikels over gelezen, ja .
Mijn reactie ging dan ook over de al dan niet onmogelijkheid om bovengrondse infiltratie te voorzien in een kleine tuin. Volgens mij kan dat perfect.
Mijn reactie ging dan ook over de al dan niet onmogelijkheid om bovengrondse infiltratie te voorzien in een kleine tuin. Volgens mij kan dat perfect.
-
- Moderator
In een kleine tuin hoef je er dan misschien geen 5 te zetten, maar gewoon 1 regenton van 200L?
Als je met de trein langs de achterkant van huizen rijdt, zie je soms wel gedrochten, maar 5 IBC's ben ik nog niet tegengekomen .
Als je met de trein langs de achterkant van huizen rijdt, zie je soms wel gedrochten, maar 5 IBC's ben ik nog niet tegengekomen .
-
- Elite Poster
Volgens de nieuwe regels is 5000liter dus het minimum, 5 IBC containers zal dus de norm worden...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Plus Member
- Twitter: ON8SD
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 22 keer
5 IBC's in een kleine tuin is inderdaad van het goeie teveel maar ik kan uit eerste hand zeggen dat een regenwaterput perfect past in een kleine stadstuin. In ons vorig huis was de tuin 6m x 6m en daar hebben we een regenwaterput geplaatst van 10.000 liter. Bovengronds zag je enkel een deksel (als je die tenminste wist zitten) en de rest van de tuin was netjes beplant met struikjes, kruiden, enzoverder. Je hoort me niet zeggen dat het goedkoop is, maar het is wel praktisch haalbaar.
-
- Moderator
De opslag hoeft toch niet bovengronds, de infiltratie wel.
Dus: een put van 5000 liter en een "ton" voor de infiltratie als de put vol is.
Lijkt me niet echt rocket science.
Dus: een put van 5000 liter en een "ton" voor de infiltratie als de put vol is.
Lijkt me niet echt rocket science.
-
- Plus Member
- Twitter: ON8SD
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 22 keer
Goeie vraag... eigenlijk gewoon een klep die dicht gaat als de put vol zit en dan stroom de rest van het water de tuin in in plaats van in de put. Meer moet dat niet zijn?
-
- Elite Poster
Ik wil het wel eens zien hoe je een regenput die in de grond zit gaat laten overlopen in een ton bovengronds. Dat wordt dan een extra pomp ofwel werkt de zwaartekracht helemaal anders.............
Bovendien zullen, vermoed ik, ook regels zijn hoe die infiltratie eruit moet zien.
Bovendien zullen, vermoed ik, ook regels zijn hoe die infiltratie eruit moet zien.
-
- Moderator
Ik zou het niet doen, daar niet van.
Maar als uw regenput geen overloop heeft, dan sluit je het ganse dak aan op de regenton en dan de regenton op de put. Alles aansluiten met rioolbuizen natuurlijk (met een rubber op de koppelingen). Als de put vol is, gaat de buis tussen put en vat vollopen, dan het vat en nadien loopt dat over.
Over regels zou ik me geen zorgen maken.
De verplichting bij nieuwbouw is er al enige tijd, net zoals het verbod op een koppeling tussen regenwatercircuits en drinkwatercircuits.
Aangezien er nooit, maar ook echt nooit, controle is na de initiële keuring, ben ik héél benieuwd hoe de situatie er in het echt bijligt. In mijn omgeving zijn er genoeg "creatieven", maar ik heb geen weet van een studie die dat wat objectiveert:
- regenput is aangesloten op vanalles, tot na de keuring, dan wordt alles terug afgekoppeld, want filters zijn te duur en zonder filters is het water niet proper genoeg
- drinkwater via een kraantje toch mee aangesloten op het regenwatercircuit, om overschakelen bij een lege put te vergemakkelijken
Dus zorgen over de infiltratie zou ik me niet meteen maken .
Maar als uw regenput geen overloop heeft, dan sluit je het ganse dak aan op de regenton en dan de regenton op de put. Alles aansluiten met rioolbuizen natuurlijk (met een rubber op de koppelingen). Als de put vol is, gaat de buis tussen put en vat vollopen, dan het vat en nadien loopt dat over.
Over regels zou ik me geen zorgen maken.
De verplichting bij nieuwbouw is er al enige tijd, net zoals het verbod op een koppeling tussen regenwatercircuits en drinkwatercircuits.
Aangezien er nooit, maar ook echt nooit, controle is na de initiële keuring, ben ik héél benieuwd hoe de situatie er in het echt bijligt. In mijn omgeving zijn er genoeg "creatieven", maar ik heb geen weet van een studie die dat wat objectiveert:
- regenput is aangesloten op vanalles, tot na de keuring, dan wordt alles terug afgekoppeld, want filters zijn te duur en zonder filters is het water niet proper genoeg
- drinkwater via een kraantje toch mee aangesloten op het regenwatercircuit, om overschakelen bij een lege put te vergemakkelijken
Dus zorgen over de infiltratie zou ik me niet meteen maken .
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
- Bedankt: 3330 keer
- Recent bedankt: 46 keer
Ons dak is ca 96m2, met naast het huis een carport van ca 32m2, waarvan het regenwater ook opgevangen wordt.
Dat is ca 128m2. De put is 10.000L.
De vroegere overloop ("tropplain") die naar de riolering liep, heb ik dichtgemetst ...
Wat infiltratie betreft.
De tuin is niet zeer groot: ca 100m2, waarvan 70m3 gras, en daarrond aan 3 zijden boord van 1m met beplanting.
Als de regenput vol is loopt die gewoon over.
Ik heb nog nooit problemen gehad dat het water niet vlug genoeg "infiltreert".
Ook vorige week niet, toen we enorm veel regen hadden en de put vol was (ik had het zwembadje opgeruimd en 7.000l water in de regenput laten lopen).
Er is dus geen "infiltratiezone" of een "waterpartij" waarvoor ik een deel van mijn tuintje moet opgeven....
Wat hergebruik betreft.
Hier is de wasmachine, vaatwas, sanitair warm water en buitenkraan aangesloten op regenwater.
Hoewel niet volgens de norm om de vaatwas en de douche op regenwater te zetten, vind ik het zalig om te douchen met het zachte regenwater .
Ook voor de vaatwas is het een zegen: geen onthardingszout nodig, geen spoelmiddel, de glazen blinken ...
Wasmachine ook, je hebt maar half zoveel waspoeder nodig
Ik gebruik dus liefst mijn regenwater, daar waar het het nuttigst is (in plaats van weg te gooien via de toiletspoeling) .
Dat is ca 128m2. De put is 10.000L.
De vroegere overloop ("tropplain") die naar de riolering liep, heb ik dichtgemetst ...
Wat infiltratie betreft.
De tuin is niet zeer groot: ca 100m2, waarvan 70m3 gras, en daarrond aan 3 zijden boord van 1m met beplanting.
Ook vorige week niet, toen we enorm veel regen hadden en de put vol was (ik had het zwembadje opgeruimd en 7.000l water in de regenput laten lopen).
Er is dus geen "infiltratiezone" of een "waterpartij" waarvoor ik een deel van mijn tuintje moet opgeven....
Wat hergebruik betreft.
Hier is de wasmachine, vaatwas, sanitair warm water en buitenkraan aangesloten op regenwater.
Hoewel niet volgens de norm om de vaatwas en de douche op regenwater te zetten, vind ik het zalig om te douchen met het zachte regenwater .
Ook voor de vaatwas is het een zegen: geen onthardingszout nodig, geen spoelmiddel, de glazen blinken ...
Wasmachine ook, je hebt maar half zoveel waspoeder nodig
Ik gebruik dus liefst mijn regenwater, daar waar het het nuttigst is (in plaats van weg te gooien via de toiletspoeling) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
Wij hebben ook alles op regenwater (ook bad/douche dus), maar vaatwasser durf ik niet.
Wij draaien typisch een programma van 53-55° en salmonella gaat pas dood op 60°+.
Wij draaien typisch een programma van 53-55° en salmonella gaat pas dood op 60°+.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 219 keer
- Bedankt: 136 keer
Wij hebben een grote regen put van 15000L zonder filters en gebruiken al 30 jaar dit regenwater voor o.a. de vaatwasser. Nog nooit ziek geweest. De vaatwasser staat meestal op auto met een temperatuur van 45-65 graden.
-
- Elite Poster
Dit zal ongetwijfeld afhangen van de streek. Ik kan mij voorstellen dat streken die gekend staan voor de kleilagen dit iets helemaal anders is. Daar zou het mij niet verbazen dat het water gewoon in de tuin blijft staan.philippe_d schreef: ↑07 sep 2023, 13:23 Wat infiltratie betreft.
-
- Moderator
Daar ben ik niet slim/handig genoeg voor .
We nemen ondertussen al meer dan een jaar bad/douche in regenwater, dat wordt wel sterk gefilterd (oa met 1µm filter), maar zonder UV. Dat gaat eigenlijk prima.
We nemen ondertussen al meer dan een jaar bad/douche in regenwater, dat wordt wel sterk gefilterd (oa met 1µm filter), maar zonder UV. Dat gaat eigenlijk prima.
-
- Elite Poster
Die lampen gaan ongeveer een jaar mee als ze constant aan staan. Filters zijn ook niet echt goedkoop, actieve kool ook niet... Je zou met een simpele timer je UV lamp al kunnen uitschakelen tijdens de nachturen of gewoon met een app gestuurde schakelaar ze enkel inschakelen vlak voor je de vaatwas zou opzetten en via timer in dezelfde app weer automatisch uitschakelen als het programma van de vaatwas is gedaan. Lijkt me nu niet bepaald kernwetenschap te zijn en zeer makkelijk te implementeren.
Het enige nadeel is de hoge aanschafkost van die extra UV filter. Dat heeft mij er indertijd van weerhouden. Krijg ik nooit of te nimmer terugverdiend op de vaatwasser alleen. Dus die staat gewoon op stadswater.
Nu, filteren op 1 micron, het fijnste dat ik bij mijn filter kan gaan is 5 micron en ik filter op 25 micron omdat het ding anders na enkele weken al niet deftig meer wil doorlopen.
Het enige nadeel is de hoge aanschafkost van die extra UV filter. Dat heeft mij er indertijd van weerhouden. Krijg ik nooit of te nimmer terugverdiend op de vaatwasser alleen. Dus die staat gewoon op stadswater.
Nu, filteren op 1 micron, het fijnste dat ik bij mijn filter kan gaan is 5 micron en ik filter op 25 micron omdat het ding anders na enkele weken al niet deftig meer wil doorlopen.
-
- Moderator
Die 1µm filter staat er vrijwel sinds het begin, nog nooit geprobeerd zonder en nog niet bedacht dat de doorstroming dan beter zou zijn .
Het water in de wc-potten (wit porselein) en het bad (witte polyester) is alleszins mooi helder, met 25µm zag ik onder felle belichting soms nog iets zweven. Of misschien zat het tussen mijn oren .
Het water in de wc-potten (wit porselein) en het bad (witte polyester) is alleszins mooi helder, met 25µm zag ik onder felle belichting soms nog iets zweven. Of misschien zat het tussen mijn oren .
-
- Elite Poster
Het is gewoon water om uw uitwerpselen door te spoelen he.
Mijn grootouders hadden een open regenwaterton en waterput waar ze met de emmer water uit schepten en dan na hun behoefte een halve emmer door de wc goten. Dat was nog het meest zuinige, geen filters, geen elektriciteit, zelfs wat lichaamsbeweging om water te gaan halen en te scheppen. Mijn vader doet dat nu nog als er water genoeg zit in zijn regenton want die zijn WC's zijn nog aangesloten op het stadwater.
Kortom, je hebt dat allemaal niet nodig.
Mijn grootouders hadden een open regenwaterton en waterput waar ze met de emmer water uit schepten en dan na hun behoefte een halve emmer door de wc goten. Dat was nog het meest zuinige, geen filters, geen elektriciteit, zelfs wat lichaamsbeweging om water te gaan halen en te scheppen. Mijn vader doet dat nu nog als er water genoeg zit in zijn regenton want die zijn WC's zijn nog aangesloten op het stadwater.
Kortom, je hebt dat allemaal niet nodig.
-
- Elite Poster
Heb je dan een 'warmregenwatercircuit' ook ?
J.
J.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Wij gebruiken regenwater zonder enige filter voor de toiletten en de wasmachine.
Voor de overloop van de put hebben ze hier infiltratiekrat in de tuin gestoken. Put graven, krat er in, buis naar toe, put dicht.
Voor de overloop van de put hebben ze hier infiltratiekrat in de tuin gestoken. Put graven, krat er in, buis naar toe, put dicht.
-
- Moderator
Al het water (behalve ...) bij ons is regenwater, dus de doorstromer werkt ook met regenwater.
Behalve keukenkraan (met boilervat van 15L), vaatwasser en tandenpoetskraan in de badkamer.
-
- Elite Poster
Ik ging er van uit dat jij met een zaklamp in uw wc pot aan het schijnen was.
Ook in uw badwater zouden zwevende deeltjes niet zoveel kwaad kunnen. Allez, in kraanwater zit ook nog wat rest in van chloor, natrium, kalium, magnesium... Als ik daar mijn watertester in steek dan zit daar ook meer in dan enkel H2O.
Nu, zo heeft iedereen wel een beetje een maniak in zich zitten zeker, al is het bij de ene water, bij de andere iets anders. De buurman staat elke dag op zijn motorkap te staren om dat laatste vuiltje weg te poetsen bvb.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Er zijn inderdaad tig van mogelijkheden.
Wij gebruiken bv. een deel van het jaar ook regenwater (dat eerst door een zelf gebouwde filter gaat) om een douche te nemen en dat wordt op zonnige dagen door de rechtstreekse zon-instraling zo heet dat je het zelfs moet gaan vermengen met koud water.
De pomp om druk te verkrijgen op het water werkt uiteraard op zonne-energie.
We experimenten nu ook om van regenwater drinkwater te maken.
Hier in de wijk is er zelfs geen regenwaterafvoer naar de riolen. Daar moet iedereen individueel voor instaan. Hier lopen de regenwaterreservoirs over in oppervlaktewaters die de stand van het grondwater volgen.Voor de overloop van de put hebben ze hier infiltratiekrat in de tuin gestoken. Put graven, krat er in, buis naar toe, put dicht.
Sol Invictus!
-
- Moderator
In de omgeving zijn er mensen die bad/douche overschakelen op regenwater onoverkomelijk vinden. Zij gruwen al van het idee om hun was met regenwater te doen.
En dus had ik 2 glazen water (drinkwater en gefilterd regenwater) gevuld met een wit papiertje erachter, zo zie je alles. Op 25µm kon je het verschil zien, met 1µm niet meer.