Grond- en hemelwater

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Gaan wonen in een natte wei, alles volbetoneren en laten kapotrijden en -spuiten door de boeren.
Zo ging het in het verleden en zo zal het klaarblijkelijk in de toekomst ook gaan.

Het kan anders, maar daar is geen interesse in.
Ik weet niet welke miserie we nog meer moeten hebben in Vlaanderen om toch een andere koers uit te varen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Eén waterbom over het centrum van Antwerpen en eentje over Genk - telkens van een serieus kaliber - en er zullen er een paar wel vlug genoeg van gedacht veranderen.

Er is ook niets mis met gaan wonen in een natte wei wanneer je de gepaste maatregelen neemt en alzo tijdig voorbereid bent op wat de toekomst brengt.
Verleden week nog een nieuwe investering gedaan in "wetlands". :angel:
Voor eigen toekomstige bewoning uiteraard het "penthouse" onder het groendak gereserveerd. :-D
Sol Invictus!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 152 keer

Bericht

ivob schreef: 5 maanden geleden Verleden week nog een nieuwe investering gedaan in "wetlands". :angel:
Palen voor een paalwoning ?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240202_95933903
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / - 3B Kodi-18 / - 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04 on all laptops
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 479 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

En daar gaan we weeral. Wanneer gaat dit nu eens stoppen zeg. We hebben nog steeds bijna niets van droge buffer voor de natte herfst die er straks weer aankomt.

Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Nieuwe maand, nieuwe overstromingen, nieuwe schade.

Afbeelding

Het is amper nog nieuwswaardig, maar het is opgemerkt dat ook juli natuurlijk weer veel te nat verliep, net als alle andere maanden van dit jaar. 95.5mm, normaal is 76.9mm. En in augustus neemt de neerslag ook weer een vliegende start.

Leuk zo, met nog slechts +/- 2 maanden te gaan voor de West-Europese moesson weer begint voor 6 maanden, heeft het grondwater vooralsnog amper kansen gekregen om wat te zakken en buffer op te bouwen.

Hoe zou het nog gaan met het Vlaamse antwoord op de klimaatverandering: de droogtecommissie? Genoeg bezigheidstherapie voorzien?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 23 mei 2024, 01:24 Met nog 9 dagen tot het begint, hierbij mijn voorspelling van de zomer: een Floridaanse plakzomer.
Wel, de zomer zit er alweer op. Veel te kort. Maar soit, hoe heeft mijn voorspelling het er vanaf gebracht? De essentie was juist.

=> Voorspelling: Warm. Ze was inderdaad te warm.
=> Voorspelling: Veel bewolking, zonneschijn onder of rond normaal. Zonneschijn was idd rond normaal.
=> Voorspelling: Regelmatig regen. Jep, regelmatig regen, en veel te veel regen.
=> Voorspelling: Extreem vochtig. Absoluut. De vochtigheid ging nooit weg.

Maar een aantal inschattingen waren ook fout, en die waren allen inzake temperatuur:
=> Voorspelling: Kou "kan" eigenlijk niet meer tot eind augustus. De kou vond toch weer een creatieve weg tot bij ons, en dat vooral in de maand juni.
=> Voorspelling: De zomer zal warmer verlopen als vorig jaar, mogelijks een nieuw warmterecord. Dat deed ze zeker niet en dit was veruit de meest verkeerde inschatting.
=> Voorspelling: Er zal minstens 1 hittegolf zijn. Dit had ik conservatief ingeschat, door het vele vocht ging echte hitte moeilijk worden, maar 1 hittegolf moest toch wel mogelijk zijn. Wel, we kwamen wel dicht bij een hittegolf, maar er was er uiteindelijk geen.

Maw: het werd inderdaad een Floridaanse plakzomer... vanaf de tweede helft van de zomer, met temperaturen, "pop-up thunderstorms," en vochtigheid die ze in Florida ook doormaken. Dat ik er flink naast zat inzake temperatuur komt door de maand juni alsook het begin van juli die extreem koud uitpakte met persistente patronen die we nog niet eerder gezien hebben in die periode. Gelet op de voorgeschiedenis was dat ook erg onverwacht. Terwijl het overal in Europa al topweer was, zaten wij nog met de verwarming aan. Zelfs in Scandinavië was het toen warmer dan bij ons.

Deze zomer eindigt in een vreemde positie. Deze zomer is objectief slechter verlopen dan de reeds slechte zomer van vorig jaar: somberder, kouder en natter. Deze zomer schreef ik nochtans op voorhand niet af, terwijl ik die van vorig jaar wel afschreef. Had ik ze moeten afschrijven? Wel, de man in de straat lijkt vrij positief te zijn over deze zomer, terwijl hij vaak negatief is over die van vorig jaar. Waarschijnlijk is het omdat die van vorig jaar een prachtige junimaand had, maar vervolgens (als de meesten verlof hebben) twee slechte maanden. Dit jaar was het ronduit slecht tot half juli, maar daarna werd het beter, maar nog lang niet zo fantastisch als de junimaand een jaar eerder. Vermoedelijk is de betere timing van de zomer de reden dat de meesten het een goede zomer vonden, ook al is ze slechter dan die van vorig jaar die de meesten slecht vonden. Maw: de man in de straat rekent juni niet bij de zomer, het KMI doet dat wel.

Al bij al ben ik matig tevreden met mijn voorspelling. De essentie was juist. Gelet op de data beschikbaar in mei was het ook de juiste voorspelling, het leek er toen effectief op dat de ganse zomer ging verlopen zoals ze in de tweede helft deed. Opdracht is om zo'n onverwachte patronen zoals we in juni-juli zagen in de toekomst beter te kunnen anticiperen en in te schatten.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De voorspelling voor de komende 9 maanden is jammer genoeg veel makkelijker dan die van de voorbije 3 maanden: de komende 9 maanden krijgen we herfstweer. Ik zou niet liever hebben dan dat ik geen gelijk krijg, maar ik zal wel gelijk krijgen.

Ik ga ook stoppen met telkens nog aan te duiden dat de boel nu weeral overstroomt of dat het alweer de zoveelste te natte maand op rij is. De periode die we nu al een jaar doormaken is echt ongezien, ook al wordt er niet veel aandacht aan besteed. Het voorbije jaar was recordnat, augustus is nu maar liefst al de elfde te natte maand op rij (vorig record was 8 maanden) en ook de natste maand in 3 jaar. En als je de seizoenssamenvatting van het KMI erop naleest vind je nog veel meer records die deze nattigheid gezet heeft. Echt ongezien.

Ook de komende maanden hebben de allerslechtste reputatie op het vlak van nattigheid: de zee is veel te warm, het land zal nu snel gaan afkoelen, dus met onze dominante zuidwestenwind kan dat maar in 1 ding resulteren: regen, regen en nog meer regen. Tenzij we plots een grote kentering doormaken en maandenlange hogedruk van jewelste krijgen (geen idee waar dat van zou komen, maar een strenge winter is zeker eens welkom) of langdurige oostenwinden die we in de herfst anders nooit krijgen. Dat er mensen zijn die geloven dat het hier langdurig en structureel droog kan worden, dat snap ik niet. Als de straalstroom zou omkeren misschien. Maar tot dat gebeurt mag het nut van de Droogtecommissie zeker in vraag gesteld worden, alsook het nut van deze topic.

Afspraak voor een nieuwe zomervoorspelling in april of mei 2025.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik consumeer geen VRT, maar ik weet enkel dat het bij ons bijlange weer niet de "warmste zomer ooit" was. Nadat het in de verlengde herfst maandenlang te warm was bij ons, kon het bij het begin van de zomer plots wel koud worden bij ons, en zo werd onze eerste helft van de zomer weer netjes verknald. Kregen we daarna geen herstel, ging het de "koudste zomer in 50 jaar" oid geweest zijn. Maar dat herstel kwam er wel waardoor ze alsnog ietsje te warm is geëindigd.

Wereldwijd zal het wel weer de warmste zomer ooit geweest zijn, zoals het elk jaar wel het geval is, dat is geen nieuws eigenlijk. Wel vreemd dat wij al 6 jaar geen "warmste zomer ooit" meer gehad hebben, en ons absolute warmterecord ook al meer dan 5 jaar niet meer verbroken is, terwijl andere landen en de wereld ze elk jaar weer aaneen rijgen.

En nee, ik wil niet zozeer dat de warmterecords ook bij ons gesloopt worden, maar ik heb liever dat de zomer te warm is dan die nutteloos warme herfst/winter die we steeds meer krijgen.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

Dat zijn vervlogen tijden, vrees ik.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 503 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

We kunnen hopen dat Trump niet wint en dat we toch nog proberen de klimaatverandering te temperen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 269 keer
Bedankt: 496 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Gedaan met regenen, geen nieuwe post meer sinds 6 september.
Bye, Maurice
https://on4bam.com