Grond- en hemelwater
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Na 4 dagen is meer dan de helft van de normale hoeveelheid neerslag van mei al gevallen. Het blijft toch crazy hoe gemakkelijk en snel het gaat.
Ook morgen komt daar nog een sloot water bovenop, en dinsdag mogelijks ook nog wat (wel niet zo veel wellicht).
Vanaf woensdag lijkt het herstel dan te beginnen, en wordt het droog en geleidelijk ook warmer met veel ruimte voor zon. Als dit effectief het einde zou betekenen van 18 maanden moesson, dan maakt de zomer nog een kans.
Ook morgen komt daar nog een sloot water bovenop, en dinsdag mogelijks ook nog wat (wel niet zo veel wellicht).
Vanaf woensdag lijkt het herstel dan te beginnen, en wordt het droog en geleidelijk ook warmer met veel ruimte voor zon. Als dit effectief het einde zou betekenen van 18 maanden moesson, dan maakt de zomer nog een kans.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 179 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hier deze week via de architect te weten gekomen dat een wadi nu ook bij ons verplicht is als er verbouwd wordt. Op zich geen probleem, ik vind wel een plekje, maar het begint wel veel te worden (groendak, regenwaterput en wadi verplichting om water wat te bufferen + ontharden huidige voortuin). Ik heb er wel alle begrip voor (al vind ik het ontharden wel pijnlijk), helaas is het pas bij verbouwingen dat ze het gaan/kunnen verplichten, waardoor het gros van de woningen het evenwicht zal blijven verstoren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Bekijk het als een voordeel want het zal een verbetering zijn voor wateroverlast. Bij ons waren die regels er al bij de bouw en sommigen dachten dat ze toch iets anders konden/mochten proberen, resultaat: de boel uitbreken ook al was het gloednieuw. Er is hier ook een wadi en dat is een leuke ontmoetingsplek voor de buurt voor BBQ en spelende kinderen. Vroeger hadden ze daar gewoon een extra huis op gezet. Verharden was hier ook beperkt maar ik heb zelf minder verhard dan mocht. Er zijn ook veel alternatieven dus verharden is niet altijd noodzakelijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 657 keer
- Bedankt: 214 keer
Op een site van de Vlaamse overheid las ik een paar maanden geleden ook dat men nu grachten en wadi's prefereert.
In de buurt is er een stuk industriezone waar men nieuwe werkplaatsen aan het zetten is, met ook allerhande waterpartijen tussenin. Ik passeer daar regelmatig al wandelend en heb gemerkt dat er ook brulkikkers hun weg daar naartoe gevonden hebben. Hopelijk is dat toevallig vanwege een aanpalende beek, en wordt het geen algemene pestsoort die meelift op die nieuwe regelgeving.
In de buurt is er een stuk industriezone waar men nieuwe werkplaatsen aan het zetten is, met ook allerhande waterpartijen tussenin. Ik passeer daar regelmatig al wandelend en heb gemerkt dat er ook brulkikkers hun weg daar naartoe gevonden hebben. Hopelijk is dat toevallig vanwege een aanpalende beek, en wordt het geen algemene pestsoort die meelift op die nieuwe regelgeving.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik zou een andere "helaas" gebruiken.
Er is al heel wat wetgeving en regelgeving over, helaas vertikken verschillende overheden om die regels ook af te dwingen. Een voortuin mag bv - ook bij bestaande woningen - niet zomaar verhard worden (oprit, plastic gazon, ...). Een grondwaterboring moet aangegeven worden (als er al geen vergunning nodig is).
Dus er is veel meer waterwinst te boeken dan enkel bij nieuwbouw nieuwe regels doen toepassen.
Financiële fraude is geen prioriteit (check eens hoeveel inspecteurs er zijn), van sociale fraude staat de rioolpers vol (al is het percentage verwaarloosbaar en zijn de gerecupereerde bedragen meestal om te lachen), maar van milieu-fraude ligt werkelijk niemand wakker.
Ondanks de kletsnatte periode sinds oktober, hoef je niet ver te gaan om te zien wat de gevolgen zijn van ondoordacht gebruik van water en het "door de vingers zien" van watermisbruik: check de situatie in Spanje eens.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 741 keer
- Bedankt: 476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
De reactie van velen: "it's not my problem". Jammergenoeg.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
En ben je zeker dat dit brulkikkers waren (of beter de Amerikaanse stierkikker) en niet gewoon inheemse soorten zoals de groene kikker (complex) zoals de meerkikker, bastaardkikker en poelkikker?cptKangaroo schreef: ↑5 maanden geleden Op een site van de Vlaamse overheid las ik een paar maanden geleden ook dat men nu grachten en wadi's prefereert.
Deze laatsten maken in het paarseizoen (dat van een maand tot twee maanden kan duren) best ook wat kabaal.
Maar dat maakt gewoon deel uit van de natuur (waar de meeste mensen idd geen voeling meer mee hebben en als "vreemd" ervaren.
Persoonlijk verkies ik toch liever een paar weken per jaar natuurgeluiden dan dag in dag uit het gezoem van een verkeersader te moeten aanhoren laat staan de bedrijvigheid van een industriepark van dichtbij te moeten ondergaan.
Laatst gewijzigd door ivob 5 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Het zal duren tot wij zo'n waterbom meemaken zoals in Dardennen, als mensen tot aan hun knieën in het water staan dan zullen we het gejammer horen van wie had dat nu kunnen denken? Ondertussen verharden we maar verder.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Het benoemt niet voor niets "klimaatchaos".
Het meest voorspelbare scenario (wat ook al her en der realiteit is) zal dus eerder een combinatie zijn: langdurige droogte gevolgd door lokale wateroverlast afgewisseld door langdurig somber en regenachtig weer door geblokkeerde weersystemen. En voor de afwisseling wat natuurbrandjes, rukwinden en stormen.
Het meest voorspelbare scenario (wat ook al her en der realiteit is) zal dus eerder een combinatie zijn: langdurige droogte gevolgd door lokale wateroverlast afgewisseld door langdurig somber en regenachtig weer door geblokkeerde weersystemen. En voor de afwisseling wat natuurbrandjes, rukwinden en stormen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Blijft m.i. bijzonder onwaarschijnlijk gezien onze positie naast een oceaan en de overheersende wind. De overgrote tijd van het jaar blijven we hier met zuidwestenwind zitten, die van over oceaan en zee komt, met vochtige lucht. Het mag in de winters dan wel opwarmen, het zal lang niet genoeg opwarmen opdat de hogere luchtlagen in de winters warmer zouden worden dan de zeetemperatuur. Maw: 100% regengarantie in de winter, de eerste winter waarin het niet regent moet het KMI iig nog meemaken (en dat zou dan met oostenwind iig een extreem koude winter zijn).
Enkel hogedruk (die de depressies afleidt) kan regen dan nog voorkomen, maar hiervan zie ik door de klimaatverandering zeker geen toename, eerder een afname. Het blijkt immers dat de jetstream niet vertraagt zoals eerst gedacht, maar versnelt door de opwarming, maw hogedruk kan gemakkelijker omver geworpen worden. Het gebied in West-Europa dat in het kielzog van de jetstream zit - meestal zitten wij daarbij - krijgt dan de ene na de andere storm en depressie over zich heen. Op de weerkaarten zie je in de winter altijd "de trein" van depressies - 3 of 4 "wagons" achter elkaar - die vanuit Canada/Groenland naar ons rijden terwijl ze vocht oppikken uit de oceaan.
Kortere droogteperiodes in de zomer zijn altijd mogelijk, de jet vertraagt in de zomer en hogedruk is dan makkelijker. Maar droogte zal niet zijn omdat het op jaarbasis te weinig regent, wel omdat het niet gebufferd wordt + onverantwoord verbruik + verharding.
Ik denk veeleer dat water en het erg sombere winterweer de grootste uitdagingen gaan vormen van de klimaatopwarming bij ons.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
Bij teveel water, kan je tijdelijk niet in uw tuin en staat al eens een wei onder water.
Bij tekort aan water gaat alles kapot.
Maar sowieso zijn beide georganiseerd door de politici die verkozen werden: zowel hoe we met een teveel aan water omgaan en welke effecten het heeft (bouw maar lekker door in elke wei), of als met droogte (draineer maar lekker tot alles dor is).
-
- Elite Poster
Een teveel aan water treft de landbouw evenzeer. Maar daarnaast ook watersnood en schade, zoals we deze winter weer gezien hebben. Alsook drukker op de weg, meer uitstoot, meer verkeersongevallen, verminderde economische activiteit. Water drijft mensen ook naar binnen: meer energieverbruik, productiviteitsverlies door meer infectieziektes, etc.
Een tekort aan water kan de mens wel (deels althans) beheersen met irrigatie. Natuurlijk: als je zoals in Vlaanderen in de winter al het overschot laat wegstromen naar de zee zodat je geen reserve hebt voor irrigatie in de zomer, dan gaat dat niet. Maar dat zijn menselijke fouten.
We mogen ook niet vergeten dat de "droogtes" die we hier zien, waarbij de grondoppervlakte wat stoffig wordt, echt maar een eitje zijn vergeleken met echte extreme droogtes door klimaatverandering, zoals in het Midden-Oosten of Latijns-Amerika waar hele meren verdwijnen.
-
- Elite Poster
Hangt gewoon van de extremen en hoeveelheden af.
Bij op korte tijd teveel water op één plaats gaat er wel meer kapot dan hier en daar wat water teveel in een weide.
Bij een tekort aan water gaat dan weer niet noodzakelijk alles kapot. Toch niet wanneer de tuin daar al op voorzien is en niet meer grotendeels bestaat uit een kortgeschoren dode groene vlakte.
En wanneer men de twee combineert - water lokaal opvangen wanneer er in overvloed is op daartoe bestemde plaatsen - is er in de zomer ook geen tekort want voldoende voorraad.
Zoals wel vaker voorkomt moet je dan niet blijven vertrouwen op d'anderen' maar kan je beter zelf en tijdig voldoende maatregelen nemen. Desnoods door eigen bouwgrond deels braak te laten liggen en o.a. als opvangbekken voor water te voorzien.Maar sowieso zijn beide georganiseerd door de politici die verkozen werden: zowel hoe we met een teveel aan water omgaan en welke effecten het heeft (bouw maar lekker door in elke wei), of als met droogte (draineer maar lekker tot alles dor is).
Sol Invictus!
-
- Moderator
Als je wat breder kijkt dan uw eigen tuin, zitten we wel degelijk dik in de shit.ivob schreef: ↑5 maanden geledenToch niet wanneer de tuin daar al op voorzien is en niet meer grotendeels bestaat uit een kortgeschoren dode groene vlakte.
En wanneer men de twee combineert - water lokaal opvangen wanneer er in overvloed is op daartoe bestemde plaatsen - is er in de zomer ook geen tekort want voldoende voorraad.Zoals wel vaker voorkomt moet je dan niet blijven vertrouwen op d'anderen' maar kan je beter zelf en tijdig voldoende maatregelen nemen. Desnoods door eigen bouwgrond deels braak te laten liggen en o.a. als opvangbekken voor water te voorzien.Maar sowieso zijn beide georganiseerd door de politici die verkozen werden: zowel hoe we met een teveel aan water omgaan en welke effecten het heeft (bouw maar lekker door in elke wei), of als met droogte (draineer maar lekker tot alles dor is).
Bomen gaan dood bij een watertekort, is het niet van het watertekort zelf, dan wel door plagen waar de verzwakte boom zich niet (meer) tegen kan verweren.
In mijn eigen tuin heb ik weinig last als het "droogte" of "hittegolf" is, met dank aan een paar bomen etc.
Maar als enkel mijn tuintje overleeft, zit ik nog niet steeds in de problemen .
-
- Elite Poster
Dat moet je mij niet vertellen want dat heb ik al langer door dan vandaag.
Dan kan je maar beter zorgen dat je eerst alles zelf op orde hebt en voldoende bent voorbereid om de tijd die overblijft te besteden buiten eigen tuin. Bv. door via de normale rechtsgang overmatige verharding en bouwen in moerasgebieden trachten te vertragen/een halt toe te roepen. Maar dat dit gezien over het grotere geheel niet voldoende is dat is ook duidelijk.
Maar wanneer iedereen al eens begon bij zijn eigen onmiddellijke omgeving en binnen de eigen mogelijkheden naar een iets ruimere omgeving te kijken wat er daar gedaan kan worden, dan zou er om te beginnen al geen probleem zijn of toch niet van die orde.
Correct.Bomen gaan dood bij een watertekort, is het niet van het watertekort zelf, dan wel door plagen waar de verzwakte boom zich niet (meer) tegen kan verweren.
Juist daarom dat men flexibel moet zijn binnen een veranderend systeem en zichzelf en zijn omgeving daar tijdig op moet voorzien ipv te zitten wachten tot d'anderen in actie schieten. En niet werkloos zitten toekijken tot d'anderen met een oplossing voor je problemen komen aanzetten.
Ik ben al sinds 2009 (toen ik bewust van het probleem reeds wegtrok uit de stad) lokaal met het probleem bezig.In mijn eigen tuin heb ik weinig last als het "droogte" of "hittegolf" is, met dank aan een paar bomen etc.
Maar als enkel mijn tuintje overleeft, zit ik nog niet steeds in de problemen .
Eigen energieneutrale woning opgebouwd, eigen ha bos, eigen oppervlaktewaters in beheer, beplanting stuk voor stuk aangepast aan extremen, enz.
Dan zit je al ruim beter dan diegenen die alleen wezenloos tegen de aankomende problemen zitten aan te kijken en hun tijd verspillen met redenen om de schuld aan d'anderen te kunnen geven.
Nu dat achter de rug is blijft er tijd genoeg over om via o.a. VZW's en CVSO's het ruimer te zien.
Zal de wereld niet redden maar beter dat dan gewoon zitten te wachten tot d'anderen met de oplossing komen.
En wie zelf in de klimaatshit en/of armoede zit heeft doorgaans ook geen tijd noch middelen om mee te helpen aan een oplossing zoeken voor anderen.
Dus eerst bij jezelf beginnen en dan pas in ruimere kring.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 657 keer
- Bedankt: 214 keer
Welke soort kikker het was, weet ik niet, enkel dat er iets erg luid aan het brullen was maar ongezien bleef. Soit, 't is maar om aan te geven dat iedere oplossing ook nadelen kan hebben die pas op termijn duidelijk worden, zoals de snellere verspreiding van ongewenste dieren, wat de goodwill bij de mensen kan aantasten.
-
- Elite Poster
De brulkikker heeft zich niet verspreid door het graven van wadi's, poelen en vijvers maar werd door de mens in het verleden hier reeds geïmporteerd via o.a. vijverplanten en vervolgens door de mens geloosd/uitgezet in de natuur en in een omgeving zonder natuurlijke vijanden.
Je kan er ook niet naast kijken want het beest wordt tot 20 cm groot.
Je zou ook kunnen stellen dat de grootste invasieve diersoort op aarde de mens is en zowat de enige diersoort die niet alleen een bedreiging vormt voor alle andere soorten maar zelfs de eigen habitat dreigt om zeep te helpen en zelfs bereid is om de eigen soort te bedreigen en uit te roeien.
Dat er bij de meeste exemplaren van deze soort weinig goodwill is om dit in te zien, laat staan er iets aan te doen, zien we iedere dag.
De mens zou dus beter eerst wat meer naar het eigen gedrag kijken en proberen dat bij te sturen dan wakker te liggen van een of andere kikker in een waterplas als het grootste van zijn problemen.
Je kan er ook niet naast kijken want het beest wordt tot 20 cm groot.
Je zou ook kunnen stellen dat de grootste invasieve diersoort op aarde de mens is en zowat de enige diersoort die niet alleen een bedreiging vormt voor alle andere soorten maar zelfs de eigen habitat dreigt om zeep te helpen en zelfs bereid is om de eigen soort te bedreigen en uit te roeien.
Dat er bij de meeste exemplaren van deze soort weinig goodwill is om dit in te zien, laat staan er iets aan te doen, zien we iedere dag.
De mens zou dus beter eerst wat meer naar het eigen gedrag kijken en proberen dat bij te sturen dan wakker te liggen van een of andere kikker in een waterplas als het grootste van zijn problemen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
https://www.hln.be/koekelare/zijn-weers ... ~a2c207d7/
Wel, de "volksweerman," opgehemeld op de zeverzenders van de VRT, uit Koekelare heeft in januari voorspeld dat we een droog voorjaar gingen hebben (wat niet uitgekomen is, meer zelfs, het was een van de natste in de recente geschiedenis) en dat je moest trouwen op 15 mei 2024 omdat het een mooie dag zou worden met "kans op" bewolking, en dat zal ook niet uitkomen (het mooie aspect toch niet - en "kans op" bewolking is ook nogal een understatement). Staat ie weer mooi op z'n plaats. Goed nieuws: hij heeft ook een kwakkelzomer voorspeld, dus mogelijks betekent dat dat het een mooie zomer zal worden.
Soit, stand helft van de maand:
* Meer dan 3/4 van de normale neerslag van mei is reeds gevallen. Vandaag komt daar nog een pak bij. Mogelijks halen we de normale neerslagsom nog voor de week om is.
* Minder dan de helft van de normale zonneschijnduur hebben we gehad, maar gezien de voorbije periode zitten we wel al aan 43%, wat al beter is dan de vorige maanden.
* Zoals steeds, veel te warm
Wel, de "volksweerman," opgehemeld op de zeverzenders van de VRT, uit Koekelare heeft in januari voorspeld dat we een droog voorjaar gingen hebben (wat niet uitgekomen is, meer zelfs, het was een van de natste in de recente geschiedenis) en dat je moest trouwen op 15 mei 2024 omdat het een mooie dag zou worden met "kans op" bewolking, en dat zal ook niet uitkomen (het mooie aspect toch niet - en "kans op" bewolking is ook nogal een understatement). Staat ie weer mooi op z'n plaats. Goed nieuws: hij heeft ook een kwakkelzomer voorspeld, dus mogelijks betekent dat dat het een mooie zomer zal worden.
Soit, stand helft van de maand:
* Meer dan 3/4 van de normale neerslag van mei is reeds gevallen. Vandaag komt daar nog een pak bij. Mogelijks halen we de normale neerslagsom nog voor de week om is.
* Minder dan de helft van de normale zonneschijnduur hebben we gehad, maar gezien de voorbije periode zitten we wel al aan 43%, wat al beter is dan de vorige maanden.
* Zoals steeds, veel te warm
-
- Moderator
De ophemeling van dat orakel is begonnen bij HLN, maar soit.
Als je zijn voorspellingen leest, blijkt er nogal hoog "Nostradamus" gehalte in zitten: niets concreet, allemaal vaag en relatief. Zo heb je altijd gelijk.
Behalve als je zegt dat het droog gaat zijn, in een week waar uiteindelijk de regen met bakken naar beneden komt .
Als je zijn voorspellingen leest, blijkt er nogal hoog "Nostradamus" gehalte in zitten: niets concreet, allemaal vaag en relatief. Zo heb je altijd gelijk.
Behalve als je zegt dat het droog gaat zijn, in een week waar uiteindelijk de regen met bakken naar beneden komt .
-
- Elite Poster
Mijn begrip is dat het van Karl Vannieuwkerke komt (ook uit die streek ergens) die naïef genoeg is om die man fantastisch te vinden omdat hij 90% van de tijd correct is met z'n "bewolkt met kans op wat zon" en het nodig vindt dat op de openbare omroep te komen verkondigen. En nee het was geen "Man bijt hond" oid, waar dit eerder thuishoort, maar een peperdure buitenlandse live uitzending.
Maar idd soit, het zou best kunnen dat hij het uiteindelijk ook uit HLN gehaald heeft, ik volg dat niet in zo'n detail.
Met complete tegenstellingen als "matig veel wind" die je dan maar de dag zelf moet interpreteren, en met "bewolkt met kans op zon" heb je het het gros van de tijd wel bij het rechte eind hier. Maar dan geef je gewoon de beschrijving van ons klimaat - niet de voorspelling van het weer maanden op voorhand.
-
- Elite Poster
Vooreerst: sterkte aan wie vandaag weer slachtoffer werd en wordt van de terreur van regen die geen einde kent. Gebieden waar ze in juli 2021 ook al flink prijs hadden. En de zoveelste keer dit jaar dat de indicator op Alarm staat.
Gisteren viel er wel 20mm in Ukkel* en samen met de neerslag van eerder deze maand werd de normaal van mei gehaald en ook al flink overschreden, en de maand is nog maar goed halfweg. Achtste te natte maand op rij is al binnen. Het wordt steeds gekker en uitzonderlijker.
*Weliswaar nog niets in vergelijking met Voeren, daar zou het ~100mm geweest zijn, aka de neerslag van 2 maand op 1 dag.
-
- Elite Poster
Het is bang afwachten maar als we dezelfde hoeveelheid als destijds in Voeren in Vlaanderen ontvangen, dan is het een ramp, weliswaar haalbaar en betaalbaar, maar toch een ramp. Gelukkig zijn al onze sluizen ondertussen aangepast.
-
- Elite Poster
In Voeren en omstreken is het besef al wat doorgedrongen en dieper dan het grondwater, ze lachen nog met Greta maar donkergroen.
-
- Elite Poster
Met nog 9 dagen tot het begint, hierbij mijn voorspelling van de zomer: een Floridaanse plakzomer.
Het was dit jaar niet zo makkelijk als vorig jaar. Het was vooral uitkijken of mei anders ging uitpakken dan de eerdere maanden, gelet dat mei mooi begon en sommige modellen dat wel zagen zitten voor een langere periode. Maar uiteindelijk is er niets veranderd, dus ik denk dat - zoals quasi elk jaar - de kaarten wel al geschud zijn.
De gebieden ten noorden (Noorwegen) en ten zuiden van ons genieten van prachtig warm lenteweer, terwijl alle neerslag van West-Europa op 1 plaats valt: de Benelux en omringende gebieden. En zo zal het wellicht verder gaan. M.i. gaat de zomer warm, en zeker aanzienlijk warmer verlopen dan die van vorig jaar (die per het KMI "eerder warm" was, wat vrij te vertalen is als "koud" en bovendien kwam die warmte ook maar van enkele weken in juni), wellicht of bijna zeker doen we dus weer mee voor een nieuw warmterecord dit jaar. Maar de neerslag zal altijd om de loer blijven liggen, met nu en dan veel regen, en de zon zullen we niet genoeg zien.
Waarop gebaseerd? Door de extreme neerslaghoeveelheden van de voorbije maanden zit er enorm veel vocht in zowel de atmosfeer en in de bodem, zelfs al mocht er nu persistente hogedruk ontstaan dan zou het meerdere weken duren eer het ietwat terug normaliseert. De dampdruk staat op een recordhoog. Sowieso zal het door die vochtigheid sneller warm aanvoelen. Maar het betekent ook dat kou eigenlijk niet meer "kan" tot eind augustus. Als er zoveel vocht in de lucht zit dan kan de lucht 's nachts immers niet goed afkoelen, de minima blijven dus hoog en op de dagen dat het weinig bewolkt is zal de temperatuur overdag snel omhoog schieten. Als er tijdelijk hogedruk ontstaat en de zon zo een poosje kan domineren kan al heel snel een hittegolf ontstaan.
Tegelijk zorgt de dampdruk er wel voor dat de atmosfeer van nature onstabiel zal blijven. Dit betekent dus by default veel bewolking, regelmatig regen, en ook onweer, tenzij wanneer een hogedruk het tijdelijk overneemt (maar dat zal nooit lang duren). Dagen zullen vaak zonnig beginnen maar door de opwarming en het vele vocht in de bodem ontstaat er volop convectie en tegen de late namiddag/avond is er flinke regen of onweer. 's Nachts kan ook ook nog onweer dat ontstaan is in de buurlanden overkomen.
Maw: warm, hittegolf (minstens 1), veel bewolking, zonneschijn onder of rond normaal, regelmatig regen, onweer, extreem vochtig, veel insecten. Ik schrijf de zomer dus, in tegenstelling tot vorig jaar, niet af, gelet dat er af en toe wel zonnige dagen zullen zijn en vooral dat de warmte niet zo afwezig zal zijn als vorig jaar, want kou is m.i. de grootste pretbederver van de zomer. Voor wie niet houdt van Floridaanse "plakzomers" zal het afzien zijn. Een Grote Zomer zal het helaas wel weer niet worden (sinds 2018 al geleden) maar een herfstzomer ook niet (sinds 2023 geleden).
Opdat het niet zo zou worden zoals ik voorspel, is er eerst een extreem zonnige en droge periode vereist met enorme hogedruk waardoor alles kan uitdrogen en de dampdruk terug daalt. Hiervoor heb je minstens 2+ weken onafgebroken staalblauwe hemel met geen druppel regen nodig. Maar ik zie zo'n droomscenario, waardoor ik blij zou zijn dat mijn verwachting niet uitkomt, nergens maar dan ook nergens in de kaarten. Het weerpatroon zit, zoals steeds, geblokkeerd sinds maart en blijft wellicht geblokkeerd tot september.
Het was dit jaar niet zo makkelijk als vorig jaar. Het was vooral uitkijken of mei anders ging uitpakken dan de eerdere maanden, gelet dat mei mooi begon en sommige modellen dat wel zagen zitten voor een langere periode. Maar uiteindelijk is er niets veranderd, dus ik denk dat - zoals quasi elk jaar - de kaarten wel al geschud zijn.
De gebieden ten noorden (Noorwegen) en ten zuiden van ons genieten van prachtig warm lenteweer, terwijl alle neerslag van West-Europa op 1 plaats valt: de Benelux en omringende gebieden. En zo zal het wellicht verder gaan. M.i. gaat de zomer warm, en zeker aanzienlijk warmer verlopen dan die van vorig jaar (die per het KMI "eerder warm" was, wat vrij te vertalen is als "koud" en bovendien kwam die warmte ook maar van enkele weken in juni), wellicht of bijna zeker doen we dus weer mee voor een nieuw warmterecord dit jaar. Maar de neerslag zal altijd om de loer blijven liggen, met nu en dan veel regen, en de zon zullen we niet genoeg zien.
Waarop gebaseerd? Door de extreme neerslaghoeveelheden van de voorbije maanden zit er enorm veel vocht in zowel de atmosfeer en in de bodem, zelfs al mocht er nu persistente hogedruk ontstaan dan zou het meerdere weken duren eer het ietwat terug normaliseert. De dampdruk staat op een recordhoog. Sowieso zal het door die vochtigheid sneller warm aanvoelen. Maar het betekent ook dat kou eigenlijk niet meer "kan" tot eind augustus. Als er zoveel vocht in de lucht zit dan kan de lucht 's nachts immers niet goed afkoelen, de minima blijven dus hoog en op de dagen dat het weinig bewolkt is zal de temperatuur overdag snel omhoog schieten. Als er tijdelijk hogedruk ontstaat en de zon zo een poosje kan domineren kan al heel snel een hittegolf ontstaan.
Tegelijk zorgt de dampdruk er wel voor dat de atmosfeer van nature onstabiel zal blijven. Dit betekent dus by default veel bewolking, regelmatig regen, en ook onweer, tenzij wanneer een hogedruk het tijdelijk overneemt (maar dat zal nooit lang duren). Dagen zullen vaak zonnig beginnen maar door de opwarming en het vele vocht in de bodem ontstaat er volop convectie en tegen de late namiddag/avond is er flinke regen of onweer. 's Nachts kan ook ook nog onweer dat ontstaan is in de buurlanden overkomen.
Maw: warm, hittegolf (minstens 1), veel bewolking, zonneschijn onder of rond normaal, regelmatig regen, onweer, extreem vochtig, veel insecten. Ik schrijf de zomer dus, in tegenstelling tot vorig jaar, niet af, gelet dat er af en toe wel zonnige dagen zullen zijn en vooral dat de warmte niet zo afwezig zal zijn als vorig jaar, want kou is m.i. de grootste pretbederver van de zomer. Voor wie niet houdt van Floridaanse "plakzomers" zal het afzien zijn. Een Grote Zomer zal het helaas wel weer niet worden (sinds 2018 al geleden) maar een herfstzomer ook niet (sinds 2023 geleden).
Opdat het niet zo zou worden zoals ik voorspel, is er eerst een extreem zonnige en droge periode vereist met enorme hogedruk waardoor alles kan uitdrogen en de dampdruk terug daalt. Hiervoor heb je minstens 2+ weken onafgebroken staalblauwe hemel met geen druppel regen nodig. Maar ik zie zo'n droomscenario, waardoor ik blij zou zijn dat mijn verwachting niet uitkomt, nergens maar dan ook nergens in de kaarten. Het weerpatroon zit, zoals steeds, geblokkeerd sinds maart en blijft wellicht geblokkeerd tot september.
-
- Moderator
Ik heb geen glazen bol. Als de straalstroom zich morgen anders "parkeert" boven Europa is het droog tot begin oktober.
Gisteren nog iemand geholpen met een watervoorraad aan te leggen van 800L, gekoppeld aan de regenpijp.
Eens de droogte komt, ben ik nieuwsgierig of we iets bijgeleerd hebben uit het verleden (of het heden in andere landen) .
Gisteren nog iemand geholpen met een watervoorraad aan te leggen van 800L, gekoppeld aan de regenpijp.
Eens de droogte komt, ben ik nieuwsgierig of we iets bijgeleerd hebben uit het verleden (of het heden in andere landen) .
-
- Elite Poster
Klopt, dat vermeld ik ook op het einde. Evenwel komt dat er "morgen" niet aan, ook de komende 2 weken niet, en gelet dat patronen van het voorjaar de laatste jaren steeds weer geblokkeerd blijven tot na de zomer schat ik de kans er in het algemeen erg laag voor in. Maar de kans is inderdaad geen 0%, en ik zal niet ongelukkig zijn als je gelijk krijgt te hebben. Mocht dat gebeuren, gaat het een heel warme zomer zijn: eerste helft zomer zorgt waterdamp extra opwarming, tweede helft zomer is waterdamp verdwenen maar zorgt uitgedroogde bodem voor extra opwarming.
Let wel: nog los van de positie van de straalstroom zit er ongelofelijk veel vocht in zowel de atmosfeer en in de bodem, als de bovenluchten koud zijn (koufront komt binnen) zal het vocht van de atmosfeer regen willen veroorzaken, als het warm is (enfin, als de zon schijnt) en er geen koufront is zal het vocht van de bodem regen willen veroorzaken door convectie. Een hogedruk dat ff denkt dat hij maanden van wateroverschot meester kan zijn, zal van heel goede huize moeten komen.
Neen, er zal niets bijgeleerd zijn. Maar het is m.i. quasi onmogelijk dat er deze zomer nog droogteproblemen gaan ontstaan, men zal wellicht wel weer maatregelen nemen voor boeren maar dat is elk jaar zo ongeacht het weer en komt door een veel grotere vraag dan haalbaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 102 keer
Eerlijke vraag: zijn er andere partijen? Op de voor de hand liggende uitzondering nazie ik geen enkele andere partij die echte maatregelen durft te nemen. Dus daden in plaats van praatjes. Ik reken de greenwashing dus niet mee (EV-subsidies etc.) want dat zijn meestal kadootjes aan de eigen achterban.
België geeft opnieuw meer subsidies voor fossiele brandstoffen na jarenlange daling
https://financien.belgium.be/sites/defa ... ing_NL.pdf
-
- Elite Poster
Eerlijk antwoord: ja.
Lees er de partijprogramma's en standpunten van alle partijen op na en evalueer hun stemgedrag uit het verleden.
Dan kan je echt wel vaststellen dat het niet allemaal klimaatontkenners zijn.
Om daden te kunnen stellen moeten er dan wel genoeg kiezers op partij(en) stemmen die de klimaatchaos en de gevolgen niet meer ontkennen.
Vooralsnog lijkt het niet dat dit gaat gebeuren dus zal men zich moeten neerleggen bij wat de meerderheid van de Vlaamse kiezers belangrijker vindt dan de gevolgen van klimaatchaos en proberen zelf individueel maatregelen te nemen om aan de ergste gevolgen te ontkomen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
We zijn toch al wat in de juiste richting opgeschoven maar het zou inderdaad beter wat sneller gaan. De tijd dat het lachen was met de klimaatjongeren is nog niet zo lang voorbij.
Mensen reageren vaak pas als ze zelf de gevolgen voelen, vandaar dat ik denk dat de grote omslag komt als zo'n waterbom in Vlaanderen zal vallen. Slecht nieuws of nood aan verandering wordt echter vaak verdrongen en als politici daarop inspelen met haalbaar en betaalbaar-fantasieën dan is dat een bevestiging voor die mensen. Ondertussen moeten die politici niets doen en strooien ze zand in de ogen. Tegen dat de bom valt hebben ze hopelijk een ander postje en is het hun bevoegdheid niet meer.
En als de bom valt
Dan lig ik in mijn nette pak, diploma's en mijn cheques op zak
Mijn polis en mijn woordenschat aaoei
Mensen reageren vaak pas als ze zelf de gevolgen voelen, vandaar dat ik denk dat de grote omslag komt als zo'n waterbom in Vlaanderen zal vallen. Slecht nieuws of nood aan verandering wordt echter vaak verdrongen en als politici daarop inspelen met haalbaar en betaalbaar-fantasieën dan is dat een bevestiging voor die mensen. Ondertussen moeten die politici niets doen en strooien ze zand in de ogen. Tegen dat de bom valt hebben ze hopelijk een ander postje en is het hun bevoegdheid niet meer.
En als de bom valt
Dan lig ik in mijn nette pak, diploma's en mijn cheques op zak
Mijn polis en mijn woordenschat aaoei
-
- Moderator
Ik weet niet hoeveel erger het moet zijn dan wat de regio rond Ieper ervaren heeft de voorbije maanden?
En Ieper is nog steeds Vlaanderen, voor zover ik weet .
En Ieper is nog steeds Vlaanderen, voor zover ik weet .
-
- Elite Poster
Waarom denk je dat?
Of bedoel je dat zo'n waterbom over geheel Vlaanderen moet vallen voor er een omslag komt? Dat laatste lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
Voeren, toch ook al jarenlange een deel van het gewest Vlaanderen is al (meermaals) getroffen maar dat heeft duidelijk nog geen grote omslag teweeg gebracht.
De provincie West-Vlaanderen heeft ook al zijn overstromingen gehad. Daar lag men in de andere provincies ook niet echt van wakker.
Vergeet ook niet dat oorzaak en gevolg in deze case decennialang uit elkaar liggen. De gevolgen die men nu al her en der merkt vinden hun oorzaak al in het onzorgvuldig omgaan met fossiel jaren geleden.
Zelfs als er nu al plots een grote omslag zou komen zal het nog decennia lang duren voor men daar de positieve invloed van kan zien.
Mensen (en dus eveneens politici want dat zijn geen aliëns) staan er doorgaans niet om gekend ver vooruit te kunnen denken noch oorzaak en gevolg correct te kunnen koppelen. Laat staan er naar te handelen.
Zoals gewoonlijk zal het dan ook weer uitdraaien op het nemen van zoveel mogelijk individuele oplossingen of de zaken gewoon ondergaan.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Het moet inderdaad gebeuren in plaatsen waar men politiek meer reactie krijgt, een grote stad als Antwerpen of Gent. Iets waar ik dus absoluut niet op hoop.
Uiteraard is dit het gevolg van te traag reageren maar een versnelling krijg je echter enkel na een crisis en dan moeten we inderdaad pijnlijk vaststellen dat de vorige gevallen blijkbaar niet erg genoeg waren.
Uiteraard is dit het gevolg van te traag reageren maar een versnelling krijg je echter enkel na een crisis en dan moeten we inderdaad pijnlijk vaststellen dat de vorige gevallen blijkbaar niet erg genoeg waren.
-
- Elite Poster
Nog 1 dag te gaan maar het maandoverzicht van mei en het seizoensoverzicht van de lente worden legendarisch. Jammer genoeg niet in positieve zin.
We breken records voor neerslag, neerslagdagen, onweersdagen, minimumtemperatuur, relatieve vochtigheid en dampdruk. Mei eindigt meer dan dubbel zo nat als normaal.
We zetten een nieuw laagterecord voor zonnestraling. Nog nooit zullen zonnepanelen zo slecht gepresteerd hebben in de lente. We beleven bovendien de op een na somberste lente in recente jaren (en het verschil met de somberste lente is slechts minimaal).
Binnen enkele dagen de volledige cijfers.
We breken records voor neerslag, neerslagdagen, onweersdagen, minimumtemperatuur, relatieve vochtigheid en dampdruk. Mei eindigt meer dan dubbel zo nat als normaal.
We zetten een nieuw laagterecord voor zonnestraling. Nog nooit zullen zonnepanelen zo slecht gepresteerd hebben in de lente. We beleven bovendien de op een na somberste lente in recente jaren (en het verschil met de somberste lente is slechts minimaal).
Binnen enkele dagen de volledige cijfers.
-
- Elite Poster
"VRT-weerman" Bram Verbruggen gisteren:
We zitten inderdaad nog lang niet in de "veilige zone" waarbij de bodem een hevigere bui kan verwerken zonder meteen weer blank te staan, daarvoor is ze nog altijd veel te verzadigd na de recordnatte periode. Hopelijk hebben de slachtoffers niet naar de VRT geluisterd.
Realiteit: in verschillende gemeenten wateroverlast: straten en huizen ondergelopenOndanks de vele regen die we deze week verwachten, is zware wateroverlast minder waarschijnlijk, de rivieren hebben het water van de voorbije weken redelijk goed kunnen afvoeren.
We zitten inderdaad nog lang niet in de "veilige zone" waarbij de bodem een hevigere bui kan verwerken zonder meteen weer blank te staan, daarvoor is ze nog altijd veel te verzadigd na de recordnatte periode. Hopelijk hebben de slachtoffers niet naar de VRT geluisterd.
-
- Elite Poster
Allemaal haalbaar en betaalbaar, spijtig voor de mensen die het voor hebben.
-
- Elite Poster
Neem dan zelf het initiatief om uit je impasse van immobiliteit te geraken.CCatalyst schreef: ↑3 maanden geleden We zitten inderdaad nog lang niet in de "veilige zone" waarbij de bodem een hevigere bui kan verwerken zonder meteen weer blank te staan, daarvoor is ze nog altijd veel te verzadigd na de recordnatte periode. Hopelijk hebben de slachtoffers niet naar de VRT geluisterd.
Als de berg niet naar Mohammed komt, komt Mohammed beter naar de berg.
Hemelwater is hier niet te zien, wel azuurblauw oppervlaktewater vergeven van schitterende lichtpuntjes.
Donkere wolken vol zure regen evenmin maar integendeel een strakke blauwe lucht overdag met hoog boven de hemel een enorm lichtpunt en een diepblauwe hemel vergeven van de lichtpuntjes gedurende de nacht.
Meer blije en lachende mensen dan zurige mensen.
tip: om dat verschil te zien moet je er uiteraard doorgaans wel zelf iets voor doen.
Verzuurde thuisblijvers krijgen het volgende week ook moeilijker:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/19/weer-neerslag/
(Al zullen ze wel tig redenen vinden om het alsnog van de negatieve zijde te belichten).
Sol Invictus!