Thuisbatterij zelf installeren
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 190 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik vraag me af of dit haalbaar is en zelf mogelijk is (sommige merken laten enkel installateurs installaties 'registreren')?
Nu deze maand de premie ook wegvalt, waarvoor je waarschijnlijk met een installateur moest werken, is het misschien ook goedkoper?
Zijn er regels op komst of al actief (AREI) die specifiek betrekking hebben op batterijen of eventueel daaraan verbonden backup/off-grid schakelingen?
Ik merk dat er bv. al online shops zijn waar je Huawei of BYD batterijen gewoon kan bestellen alsook omvormers, maar ik kan niet goed inschatten of die betrouwbaar en/of goedkoop zijn.
Daarnaast zijn er merken die het niet erg vinden dat je het zelf installeert, kijk bv. naar Sessy
Iemand ervaring met het zelf installeren van zo'n systeem?
Als ik de installatiehandleidingen even diagonaal doorloop valt dat wel mee lijkt me?
Nu deze maand de premie ook wegvalt, waarvoor je waarschijnlijk met een installateur moest werken, is het misschien ook goedkoper?
Zijn er regels op komst of al actief (AREI) die specifiek betrekking hebben op batterijen of eventueel daaraan verbonden backup/off-grid schakelingen?
Ik merk dat er bv. al online shops zijn waar je Huawei of BYD batterijen gewoon kan bestellen alsook omvormers, maar ik kan niet goed inschatten of die betrouwbaar en/of goedkoop zijn.
Daarnaast zijn er merken die het niet erg vinden dat je het zelf installeert, kijk bv. naar Sessy
Iemand ervaring met het zelf installeren van zo'n systeem?
Als ik de installatiehandleidingen even diagonaal doorloop valt dat wel mee lijkt me?
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 65 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Goeie vraag, die ik me ook stelde.
Amazon (zelfs BE) verkoopt gewoon heel wat van de batterijen, zoals die van Pylontech, etc. Geen idee of je zoals bij zonnepanelen een aangifteplicht hebt?
Ik hoop dat hier de panellen + batterij nog voor eind maart geinstalleerd geraakt, indien zo, is zelf batterij verder extenden wel een optie.
Amazon (zelfs BE) verkoopt gewoon heel wat van de batterijen, zoals die van Pylontech, etc. Geen idee of je zoals bij zonnepanelen een aangifteplicht hebt?
Ik hoop dat hier de panellen + batterij nog voor eind maart geinstalleerd geraakt, indien zo, is zelf batterij verder extenden wel een optie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 321 keer
- Bedankt: 135 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Er is niets of niemand die je verbiedt een gehomologeerd batterijsysteem zelf te installeren en het waar dan ook aan te kopen.
De voorwaarde om het uit te laten voeren door een erkend installateur was alleen een bijkomende reden om van de Vlaamse premie te kunnen genieten en eventueel een lagere BTW-voet (afhankelijk van de ouderdom van de woning).
Het uitgevoerd systeem moet uiteraard wel aan de regels van het AREI en Synergrid homologatielijst voldoen, voor het in dienst gesteld wordt technisch gekeurd worden en een goedkeuringdattest verkrijgen en vervolgens aangemeld bij de netbeheerder.
Wanneer een toestel aangesloten wordt, welke parallel met het DNB kan werken, moet het steeds voldoen aan de Synergrid regelgeving en de gehomologeerde componenten moeten op de Synergridlijst C10/26 vermeld zijn.
Indien de batterij een ingebouwde omvormer heeft moet deze omvormer dan ook gehomologeerd moeten zijn en terug te vinden op de C10/26. Een losse batterijomvormer idem.
Indien niet het geval is mag dit toestel niet aangesloten worden op het DNB.
Dus voor je zelf iets aankoopt eerst nagaan of het gehomologeerd is door Synergrid en het AREI overlopen.
Daar betaal je normaal een installateur voor (en je legt de verantwoordelijkheid bij deze als het daar fout loopt) maar geen regel die je ervan weerhoudt dat werk en verantwoordelijkheid zelf te dragen. Of je dat goed deed zal nadien de keurder nagaan en bevestigen of afkeuren. Vergeet ook niet het eendraadschema van de battijinstallatie te tekenen want dat is het eerste dat de keurder je naast het homologatieattest van de omvormer zal vragen voor te leggen alvorens hij aan zijn werk begint.
Toegevoegd na 9 minuten 22 seconden:
De voorwaarde om het uit te laten voeren door een erkend installateur was alleen een bijkomende reden om van de Vlaamse premie te kunnen genieten en eventueel een lagere BTW-voet (afhankelijk van de ouderdom van de woning).
Het uitgevoerd systeem moet uiteraard wel aan de regels van het AREI en Synergrid homologatielijst voldoen, voor het in dienst gesteld wordt technisch gekeurd worden en een goedkeuringdattest verkrijgen en vervolgens aangemeld bij de netbeheerder.
Wanneer een toestel aangesloten wordt, welke parallel met het DNB kan werken, moet het steeds voldoen aan de Synergrid regelgeving en de gehomologeerde componenten moeten op de Synergridlijst C10/26 vermeld zijn.
Indien de batterij een ingebouwde omvormer heeft moet deze omvormer dan ook gehomologeerd moeten zijn en terug te vinden op de C10/26. Een losse batterijomvormer idem.
Dus voor je zelf iets aankoopt eerst nagaan of het gehomologeerd is door Synergrid en het AREI overlopen.
Daar betaal je normaal een installateur voor (en je legt de verantwoordelijkheid bij deze als het daar fout loopt) maar geen regel die je ervan weerhoudt dat werk en verantwoordelijkheid zelf te dragen. Of je dat goed deed zal nadien de keurder nagaan en bevestigen of afkeuren. Vergeet ook niet het eendraadschema van de battijinstallatie te tekenen want dat is het eerste dat de keurder je naast het homologatieattest van de omvormer zal vragen voor te leggen alvorens hij aan zijn werk begint.
Toegevoegd na 9 minuten 22 seconden:
Ja dus.
Laatst gewijzigd door ivob 3 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Off topic, maar onder de gegeven omstandigheden lijkt me een fysieke eilandinstallatie met batterij en PV nog minder rendabel dan een netgekoppelde installatie (met eventueel een eilandmodus). Bij een volledige eilandinstallatie kan de overproductie van de PV immers niet teruggeleverd worden aan het net.
Wanneer men de tussenkomst van een installateur wil skippen om de reden van "goedkoper" lijkt me de rendabiliteit juist wel een factor?
Wanneer men de tussenkomst van een installateur wil skippen om de reden van "goedkoper" lijkt me de rendabiliteit juist wel een factor?
Sol Invictus!
- cyberbug
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 132 keer
- Recent bedankt: 8 keer
- Contacteer:
Lijkt mij dat er op deze systemen heel veel gevraagd word voor de ingebouwde electronica bms/charging
Als ik kijk naar de prijzen per KW. Of er worden enorme winst marges genomen op dit soort batterijen.
€ 2062 voor 4 KWH (laagspanning dus zonder omvormer) = zo'n € 515.5 per KWH
De terwijl lithium NCD cellen zo'n $ 102 ex btw per KWH kosten in bulk rechtstreeks uit de fabriek. (in dit voorbeeld van $ 102 de Tesla Cellen, als consument wel niet zomaar te krijgen)
In in een thuisbatterij worden dan meestal nog eens de goedkopere LFP cellen gebruikt.
Als ik kijk naar de prijzen per KW. Of er worden enorme winst marges genomen op dit soort batterijen.
€ 2062 voor 4 KWH (laagspanning dus zonder omvormer) = zo'n € 515.5 per KWH
De terwijl lithium NCD cellen zo'n $ 102 ex btw per KWH kosten in bulk rechtstreeks uit de fabriek. (in dit voorbeeld van $ 102 de Tesla Cellen, als consument wel niet zomaar te krijgen)
In in een thuisbatterij worden dan meestal nog eens de goedkopere LFP cellen gebruikt.
Greetz cyberbug

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
- Bedankt: 227 keer
Je mag dat zelf installeren, maar wel laten keuren en de regels van het AREI volgen. Net zoals je alles van huis elektriciteit mag doen. Alleen dat keuren vergeten mensen vaak.
- Dave
- Pro Member
- Twitter: davefrombelgium
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 5 keer
Je moet dit aanmelden bij Fluvius en dat kan niet zonder keuringsverslag, dus "vergeten" kan moeilijk in dit geval.
Ik zou trouwens ook altijd zoiets melden aan de brandverzekering en die willen ook dat het gekeurd is.
Mensen vergeten trouwens ook dat een keuring voor de brandverzekering niet meer geldig is na meer dan 25 jaar (zelfs zonder wijziging aan de installatie).
-
- Elite Poster
Een positief keuringsverslag heeft sowieso en zonder aanpassingen maar een max. geldigheid van 25 jaar.
Nadien is het dus voor niets meer geldig en waardeloos geworden.
En iemand die na vervaldatum, of vroeger na aanpassingswerken, "vergeet" een nieuwe technische keuring te laten uitvoeren zal er ook wel niet wakker van liggen om waneer dit vereist is dit "vergeten" aan te melden bij de netbeheerder.
Nadien is het dus voor niets meer geldig en waardeloos geworden.
En iemand die na vervaldatum, of vroeger na aanpassingswerken, "vergeet" een nieuwe technische keuring te laten uitvoeren zal er ook wel niet wakker van liggen om waneer dit vereist is dit "vergeten" aan te melden bij de netbeheerder.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 217 keer
Ik heb nog geen verzekeringspolis gezien waarin staat dat de dekking vervalt indien je binneninstallatie niet gekeurd is. Mocht er brand ontstaan zal de verzekeringsmaatschappij trouwens moeten kunnen aantonen dat de oorzaak bij een slecht geinstalleerd installatie lag. Het niet gekeurd zijn in an sich geen reden om een schadeclaim te verwerpen lijkt mij.Dave schreef: ↑3 weken geleden Je moet dit aanmelden bij Fluvius en dat kan niet zonder keuringsverslag, dus "vergeten" kan moeilijk in dit geval.
Ik zou trouwens ook altijd zoiets melden aan de brandverzekering en die willen ook dat het gekeurd is.
Mensen vergeten trouwens ook dat een keuring voor de brandverzekering niet meer geldig is na meer dan 25 jaar (zelfs zonder wijziging aan de installatie).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
Correct, er moet een oorzakelijk verband aangetoond worden tussen de gevolgen en de oorzaak van de brand.
Net zoals het een urban myth is dat de verzekering bij brand niet zal tussenkomen indien de schoorsteen niet jaarlijks geveegd werd.
Met uitzondering van welomschreven uitsluitingen in de individuele polis en moedwillige brandstichting, bewijs van dat laatste te leveren door de verzekeringsmaatschappij, zal een een verzekeringsmaatschappij bij brandschade een uitkering doen volgens de voorwaarden omschreven in de individuele brandpolis.
Het feit dat de installatie niet gekeurd is, is dus geen reden om niet tussen te komen. Maar als de Mij kan vaststellen dat een gebrek aan de installatie de schade veroorzaakte EN de klant daarvan op de hoogte was maar niets heeft gedaan om het te verhelpen, dan kan de tussenkomst geweigerd worden.
Nog zo'n mythe is dat een brandverzekering bij een woning verplicht zou zijn. Dat is ze niet (uiteraard wel sterk aan te raden). Ze is ze al zeker niet voor wie eigenaar is van de woning. In Vlaanderen is ze dat wel voor huurders sinds 1 januari 2019 is het dus wettelijk verplicht voor huurcontracten aangegaan vanaf deze datum, zelfs al staat het niet in het huurcontract.
Sol Invictus!
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 200 keer
- Bedankt: 360 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Benieuwd wat de prijzen gaan doen nu de subsidie weggevallen is...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Wat de prijzen in combinatie met subsidies gaan doen maakt toch niet veel uit voor een zelfplaatser?
Die kan immers zijn hardware op de internationale markt gaan aankopen.
Afhankelijk van de geplaatste capaciteit ga ik er wel niet van uit dat de verkoopsprijzen, in een oververhitte markt*, plots met 40% gaan zakken?
* en het laatste nieuws over de bevoorradingszekerheid vanaf 2026 lijkt me ook geen goed nieuws om de vraag te doen afnemen.
Die kan immers zijn hardware op de internationale markt gaan aankopen.
Afhankelijk van de geplaatste capaciteit ga ik er wel niet van uit dat de verkoopsprijzen, in een oververhitte markt*, plots met 40% gaan zakken?
* en het laatste nieuws over de bevoorradingszekerheid vanaf 2026 lijkt me ook geen goed nieuws om de vraag te doen afnemen.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 18 keer
Uw batterij zit in de zomer vol en in de winter leeg, dus wat bevoorradingszekerheid met een batterij te maken heeft... In de zomer is er zelden een probleem, in de winter wel. Dus je gaat evenveel problemen ervaren als mensen zonder batterij imho.
-
- Elite Poster
@SPR Off topic maar omdat je het blijkbaar zelf niet kon laten om erover te beginnen en zeker omdat je het als een persoonlijk op te vatten bericht de wereld instuurde deze reactie:
Heeft alles te maken met een proactief berekende en gezonde verhouding tussen verbruik, productie- en opslagcapaciteit en weten om te gaan met de reserves en opbouw opslag van een accu.
Wanneer je daar geen ervaring in hebt opgebouwd (o.a. door het jarenlang verzamelen van data in uiteenlopende omstandigheden om deze nadien te gebruiken voor de eigen situatie - ik vraag me trouwens af op basis van wat iemand met een analoge meter plots overstapt van niets naar een installatie van PV + batterij ) kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar maak nooit de fout de rekening van een ander proberen te maken op basis van enkel de eigen goede of slechte ervaring.
Dus ik kan me er best iets bij voorstellen dat je uitspraak op de eigen situatie of deze binnen je eigen kennissenkring slaat maar ik kan je verzekeren dat ze niet slaat op mijn situatie (en diegenen die ik ken die gelijkaardig handelen).
Die details lijken me alleen het voorrecht te zij van de individuele gebruiker. Dat is dan ook de enige die daar een gefundeerde uitspraak over kan doen.
@kandidaat thuisaccubouwers/kopers en on topic: laat het dus voor wie aan een thuisaccu wil beginnen de eerste regel zijn om zijn persoonlijke situatie eerst grondig te analyseren en met de data uit deze analyses (die meerdere jaren en seizoenen vergen om betrouwbaar te zijn) tot een goed besluit te komen en het einddoel duidelijk te omschrijven om er daarna pas consequent naar te handelen.
En vanuit louter economisch standpunt kan men er zich onder de huidige omstandigheden dan ook maar bij neerleggen dat een gedegen oplossing relatief niet goedkoop en niet rendabel zal zijn. Waneer dat het enige uitgangspunt is begin je er dus beter ook niet aan. Dat zal je veel hoofdbrekens en relatief nutteloos uitgegeven geld besparen.
Nee, dat is ze niet (vraag me trouwens af hoe je zo stellig uitspraken kan doen over de opslagcapaciteit en de situatie er omheen van een ander?).Uw batterij zit in de zomer vol en in de winter leeg,
Heeft alles te maken met een proactief berekende en gezonde verhouding tussen verbruik, productie- en opslagcapaciteit en weten om te gaan met de reserves en opbouw opslag van een accu.
Wanneer je daar geen ervaring in hebt opgebouwd (o.a. door het jarenlang verzamelen van data in uiteenlopende omstandigheden om deze nadien te gebruiken voor de eigen situatie - ik vraag me trouwens af op basis van wat iemand met een analoge meter plots overstapt van niets naar een installatie van PV + batterij ) kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar maak nooit de fout de rekening van een ander proberen te maken op basis van enkel de eigen goede of slechte ervaring.
Dus ik kan me er best iets bij voorstellen dat je uitspraak op de eigen situatie of deze binnen je eigen kennissenkring slaat maar ik kan je verzekeren dat ze niet slaat op mijn situatie (en diegenen die ik ken die gelijkaardig handelen).
Deze opinie is bij gebrek aan detailkennis waarover men spreekt dus volledig incorrect.Dus je gaat evenveel problemen ervaren als mensen zonder batterij imho.
Die details lijken me alleen het voorrecht te zij van de individuele gebruiker. Dat is dan ook de enige die daar een gefundeerde uitspraak over kan doen.
@kandidaat thuisaccubouwers/kopers en on topic: laat het dus voor wie aan een thuisaccu wil beginnen de eerste regel zijn om zijn persoonlijke situatie eerst grondig te analyseren en met de data uit deze analyses (die meerdere jaren en seizoenen vergen om betrouwbaar te zijn) tot een goed besluit te komen en het einddoel duidelijk te omschrijven om er daarna pas consequent naar te handelen.
En vanuit louter economisch standpunt kan men er zich onder de huidige omstandigheden dan ook maar bij neerleggen dat een gedegen oplossing relatief niet goedkoop en niet rendabel zal zijn. Waneer dat het enige uitgangspunt is begin je er dus beter ook niet aan. Dat zal je veel hoofdbrekens en relatief nutteloos uitgegeven geld besparen.
Laatst gewijzigd door ivob 3 weken geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
- NuKeM
- Administrator
Ik twijfel nog om een nog te plaatsen Huawei hybride omvormer met zonnepanelen eventueel zelf uit te breiden met Huawei Luna batterijen en een kWh-meter (over RS485) aan mijn meterkast volgens Huawei specs die dan de sturing toelaat door de energiestromen van alles (ook ander panelen) in rekening te nemen of te gaan voor een nieuwe omvormer (GoodWe bv.) en BYD HVM batterijen. Maar ik heb nog tijd om er rustig over na te denken 

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 34 keer
Waarom wil je een thuisbatterij installeren? Het is al veelvuldig gebleken dat het economisch niet rendabel is voor een overweldigende meerderheid van de huishoudens. En het argument "voor het milieu" geldt al helemaal niet, want je verbruikt waardevolle grondstoffen die geen extra comfort bieden, noch energiebesparend zijn, nog economisch rendabel zijn.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
- Belgissschenaap
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 100 keer
- Recent bedankt: 6 keer
De luxe van eilandfunctie bij stroomuitval
Mogelijks hopen dat er nog mensen zoals jezelf zijn om zo als gemeenschap peikbelasting van het net te vermijden.
Economisch is er geen argument, maar het staat iedereen vrij om niet economische argumenten te gebruiken voor een beslissing.
Betreffende duurzaamheid:
LiFePo batterijen hebben een enorm lange levensduur met tig veel laadcumycli.
De impact ervan is tot op heden onvoldoende gekend, juist omdat ze langer mee blijken te gaan dan gedacht.
Mogelijks hopen dat er nog mensen zoals jezelf zijn om zo als gemeenschap peikbelasting van het net te vermijden.
Economisch is er geen argument, maar het staat iedereen vrij om niet economische argumenten te gebruiken voor een beslissing.
Betreffende duurzaamheid:
LiFePo batterijen hebben een enorm lange levensduur met tig veel laadcumycli.
De impact ervan is tot op heden onvoldoende gekend, juist omdat ze langer mee blijken te gaan dan gedacht.
-
- Elite Poster
Wanneer de verhouding tussen verbruik/opslag/productie dusdanig gezond op elkaar is afgestemd is het, in de huidige omstandigheden, helemaal niet nodig om de batterij in te zetten om het capaciteitstarief te vermijden. De piekbelasting van het openbaar net verminderen doet het sowieso altijd. En zeker in combinatie met PV.Belgissschenaap schreef: ↑3 weken geleden Mogelijks hopen dat er nog mensen zoals jezelf zijn om zo als gemeenschap peikbelasting van het net te vermijden.
Zonder de batterij te configureren in piekmodus in 2022 (virtueeel) noch in 2023 (actueel) boven het minimaal te factureren gemiddelde capaciteitstarief van 2,5 kW (wat iedereeen aangesloten aan het net - ondanks de maatregelen die hun al dan niet nemen - uiteindelijk toch moet afrekenen).
Je kan een batterij, mijn persoonlijke mening, dus beter optimaal inzetten in het voorkomen van kWh netafname dan van kW netafname.
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 493 keer
- Bedankt: 575 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Je zet je batterij toch in de eerste plaats in om je overproductie van overdag te gebruiken tijdens de nacht erna.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Belgissschenaap
- Premium Member
Joe de Mannen schreef: ↑3 weken geleden Je zet je batterij toch in de eerste plaats in om je overproductie van overdag te gebruiken tijdens de nacht erna.
J.
Eigenlijk niet, want dat is een economisch argument. En batterijen zijn nu te duur om dit economisch rendabel te maken.
Tenzij er iets groots verandert aan de prijzen (injectie, aankoopprijs,...) zal dit ook zo blijven.
-
- Elite Poster
Niet noodzakelijk.Joe de Mannen schreef: ↑3 weken geleden Je zet je batterij toch in de eerste plaats in om je overproductie van overdag te gebruiken tijdens de nacht erna.
J.
Je zet de opslag van de batterij bij voorkeur in wanneer er via PV onvoldoende energie is om rechtstreeks van PV te verbruiken. Dat kan zowel tijdens daguren als nachturen zijn.
Doch wanneer er een periode is dat zowel direct verbruik als verbruik uit opslag ontoereikend zijn voor eigen verbruik spaar je de opslag beter voor het verbruik tijdens de dure uren (en dat is meestal de ochtend en de vooravond al zijn er ook daar weer uitzonderingen op) en ga je van het net gebruiken tijdens de goedkoopste uren. En dat zijn overwegend de nachturen.
Morgen is de goedkoopste periode bv. tussen middernacht en 05:45 uur. Bij aanhoudende dunkelflaute zou je zelfs kunnen overwegen (indien de spread tussen goedkoopst en duurste periode hoog genoeg is en je plant veel te gaan verbruiken in een dure periode) om dan extra te gaan verbruiken door de batterij via het net te gaan bijladen.
Laatst gewijzigd door ivob 3 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 200 keer
- Bedankt: 360 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Euh... 2-takt stroomgroepje en 5 liter alkylaatbenzine... kost 1/10 in aanschaf, is zelfs draagbaar en voor de keren dat dit zich voordoet.
Ik mag het niet zeggen, maar stekker met 2 mannetjes in een buitenstopcontact en voldoende voor heel je huis te voeden

En verder... wordt het argument piek in capaciteitstarief na X aantal jaren verwaarloosbaar tov. verbruik als we meer en meer verplicht worden elektrisch te rijden, verwarmen, ...
Het is weer zo iets typisch iets dat kleinverbruiker weer harder treft dan de grootverbruiker, want het is denk ik bij iedereen eenvoudig voorkomend dat je toevallig 2 toestellen van 2 kW gelijktijdig aan hebt
(+ nog een slim aangestuurde laadpaal die geen effect heeft op je maandpiek die je capaciteitstarief niet verhoogt maar wel procentueel op je totaalfactuur laat dalen)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Belgissschenaap
- Premium Member
Kan, maar ik ga toch passen. De geur en het lawaai, neen dank je.honda4life schreef: ↑3 weken geleden Euh... 2-takt stroomgroepje en 5 liter alkylaatbenzine... kost 1/10 in aanschaf, is zelfs draagbaar en voor de keren dat dit zich voordoet.
Ik mag het niet zeggen, maar stekker met 2 mannetjes in een buitenstopcontact en voldoende voor heel je huis te voeden![]()
Is wel meest economische manier, dat ga ik zeker niet ontkennen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 85 keer
Misschien kan je je thuisbatterij laden met dat groepje (naar analogie dat je soms foto's ziet van een Tesla met een generator naast
).

I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Premium Member
We hebben hem gevonden. De enige Belg die in putteke winter zijn batterij vol heeft zitten met overtollige zonne energie?
Dat jij mijn bericht persoonlijk neemt zegt veel.

99 procent van de andere batterij bezitters heeft in de winter gewoon geen overtollige stroom. Dus uw situatie is helaas niet projecteerbaar op de modale gebruiker.
Ik ken heus wel enkele mensen met een batterij ondertussen die NIET in uw situatie zitten.
-
- Elite Poster
Indien gewenst zou dat inderdaad kunnen. Toch bij sommige combinaties van batterijen/omvormers.
Toegevoegd na 14 minuten 58 seconden:
Ook deze uitspraak laat ik voor jouw rekening.
Ten eerste schreef ik dit niet eens (dat de batterij in putteke winter altijd vol zit noch dat zonne-energie overtollig is, in de vorige tekst, herhaling hierna van je eigen tussenkomst, schreef je dat ze "leeg" zou moeten zijn want een aanzienlijke nuance is met "vol", zowel taalkundig als in de feiten) en ten tweede doe ik liever geen uitspraken over de staat van de batterijen van alle andere Belgen. Dat laat ik liever over aan iemand die daar blijkbaar meer info en kennis over heeft.
Dat zegt alleen dat ik begrijpend kan lezen.Dat jij mijn bericht persoonlijk neemt zegt veel.![]()
Wanneer jij vlak na mijn tussenkomst schrijft:
"Uw batterij zit in de zomer vol en in de winter leeg, dus wat bevoorradingszekerheid met een batterij te maken heeft... In de zomer is er zelden een probleem, in de winter wel. Dus je gaat evenveel problemen ervaren als mensen zonder batterij imho".
Is dat taalkundig niet anders te interpreteren dan een persoonlijke verwijzing. En dan mag je, gezien het incorrect was, een persoonlijke rechtzetting van je foute opinie verwachten. Niet meer, niet minder.
Indien het geen persoonlijke verwijzing was was had je het anders moeten formuleren.
Geen idee waar je die 99% vandaan haalt maar ook dat laat ik voor je rekening. Blijkbaar goochel je nogal graag met cijfers of ga je er nogal nonchalant mee om. Dan kan het idd voorkomen dat je er dan problemen mee krijgt.99 procent van de andere batterij bezitters heeft in de winter gewoon geen overtollige stroom. Dus uw situatie is helaas niet projecteerbaar op de modale gebruiker.
Ik kan wel bevestigen dat ik tijdens de winterperiode op regelmatige basis overschot heb van eigen productie.
Zelf vind ik dat niet vreemd (het gebeurt immers ieder jaar en dat al jaren na elkaar). Het is gewoon een gevolg van een goede analyse van veel persoonlijke data om een gezonde mix van verbruik/opslag/productie verhouding te bekomen.
Mijn situatie moet niet geprojecteerd worden naar de modale gebruiker. Dat doe ik dan ook niet. Het is blijkbaar jouw gewoonte de rekening van anderen te willen maken. Niet de mijne. Toch niet in deze.
Het zou ook nogal vreemd zijn te investeren in een batterij wanneer er niet op zeer regelmatige basis en tijdens alle seizoenen van een jaar nvoldoend (over)productie zou zijn om op te slaan en op andere tijdstippen te gebruiken.
Het is ook een beetje vreemd een batterij uitsluitend te laden via zonne-energie. Dan beperk je de mogelijkheden van een relatief duur en technisch complex systeem in zijn mogelijkheden terwijl dat helemaal niet nodig is.
Ja en?Ik ken heus wel enkele mensen met een batterij ondertussen die NIET in uw situatie zitten.
Om je eigen woorden te gebruiken, waarom zou je hun situatie dan projecteren op de mijne?
We kunnen dus besluiten dat mijn situatie (en sommige mensen die ik ken) verschilt van enkele mensen die jij kent.
Maar meer ook niet en so what?
Verder zelf ook nog iets bruikbaar toe te voegen aan het onderwerp van dit topic "thuisbatterij zelf installeren"?
Sol Invictus!
-
- Premium Member
Net zo min/veel als jij er iets nieuw aan toegevoegd hebt.
Zoals je zelf zegt, so what? Ben al blij dat er mensen zijn die tijd hebben om epistels te schrijven om andere mensen terecht te wijzen en elk bericht persoonlijk oppakken.
Ik ben blij voor u dat jij zoveel tijd hebt om met energie bezig te zijn, de meeste mensen gebruiken dus gewoon hun batterij niet ten volle/verkeerd.
Mijn van de pot gerukte vermeende veronderstellingen kan je ook gewoon in de media terugvinden hoor. Niet dat het er toe doet natuurlijk.
Verder ook niets meer aan het topic toe te voegen want jij hebt alles al perfect uitgelegd! Toppie!
Zoals je zelf zegt, so what? Ben al blij dat er mensen zijn die tijd hebben om epistels te schrijven om andere mensen terecht te wijzen en elk bericht persoonlijk oppakken.

Ik ben blij voor u dat jij zoveel tijd hebt om met energie bezig te zijn, de meeste mensen gebruiken dus gewoon hun batterij niet ten volle/verkeerd.
Mijn van de pot gerukte vermeende veronderstellingen kan je ook gewoon in de media terugvinden hoor. Niet dat het er toe doet natuurlijk.
Verder ook niets meer aan het topic toe te voegen want jij hebt alles al perfect uitgelegd! Toppie!
- NuKeM
- Administrator
Laten we het een beetje on-topic houden 
Ik besef ook dat het momenteel niet echt economisch rendabel is, al moet ik voor mezelf de berekening nog maken.
Mijn motivatie (ook off-topic, maar daar kan dan een nieuw topic over gemaakt worden), zorg en extreme speculatie is dat er mogelijk de komende jaren op het wereldtoneel niet veel goeds staat de gebeuren. Zeker als China ook raar gaat beginnen doen kunnen de prijzen van batterijen en eventueel ook energie terug omhoog gaan.
Je koopt dus ook een beetje gemoedsrust en ‘zekerheid’ m.b.t. de kWh-prijs die je betaalt. Het is in zekere zin een beetje zoals nu een duur vast energiecontact nemen
Een dieselgenerator is inderdaad ook goedkoop, maar heeft ook zijn nadelen. Het zeg ook wel iets over de prijzen als in bepaalde steden de prijs aan de laadpalen zo hoog is geworden dat opladen via een generator goedkoper zou zijn
On-topic:
Mijn situatie en zeer natte vinger werk:
We beschikken over 3.8kW aan zonnepanelen op het dak van het huis en in mei wordt er nog 3.8kW bijgelegd op de garage buiten het huis met een hybride Huawei Sun 2000 4 KTl-L1 omvormer.
Daarnaast beschikken we ook over een oplaadpunt voor een elektrisch voertuig (voorlopig monofase max 32A en niet in gebruik). Dit oplaadpunt denk ik zelf wel te kunnen ‘hacken’ met wat electronica en software om slim te worden.
In deze garage (buiten de woning, 3F400V+N 40A aangesloten) zou ik graag een batterijsysteem willen plaatsen. Dit hoeft geen Huawei Luna systeem te zijn. Bij voorkeur (indien de prijs voor ons meevalt) een systeem met off-grid/backup-power mogelijkheid voor de drie fasen en een systeem dat de beide zonnepaneel installaties in rekening kan nemen in zijn werking.
We zitten met een sluipverbruik van ongeveer 300-400W dat we graag zouden afdekken met de batterijen. Dit alleen al zou de energiedichtheid van de batterij naar zo'n 6-10kWh brengen volgens ons.
Ons bruto maandverbruik is ongeveer 500kWh (dit is wat we echt verbruiken, niet wat we uit het net trekken, met de zonnepanelen erbij trekken we natuurlijk minder uit het net), omgerekend naar 24h is dat zo’n 17kWh, dus mogelijk is dat een beetje de richting waarin gekeken moet worden voor een batterij die alles kan dekken. Echter, dat is zonder het opladen van een (toekomstig) elektrisch voertuig gerekend. Reken voor dagelijkse verplaatsingen (30km * 200Wh/km) zo'n 6kWh erbij en we komen waarschijnlijk dicht bij een volle BYD 22kWh batterij toren.
Echter die EV kan op dagen dat hij thuis staat overdag ook dienen als batterij…
Misschien neem ik in eerste instantie een kleine uitbreidbare installatie van 5 a 10kWh en kijk wel of ik daar mee toe kom.
Alles zal een beetje afhangen van de prijs.

Ik besef ook dat het momenteel niet echt economisch rendabel is, al moet ik voor mezelf de berekening nog maken.
Mijn motivatie (ook off-topic, maar daar kan dan een nieuw topic over gemaakt worden), zorg en extreme speculatie is dat er mogelijk de komende jaren op het wereldtoneel niet veel goeds staat de gebeuren. Zeker als China ook raar gaat beginnen doen kunnen de prijzen van batterijen en eventueel ook energie terug omhoog gaan.
Je koopt dus ook een beetje gemoedsrust en ‘zekerheid’ m.b.t. de kWh-prijs die je betaalt. Het is in zekere zin een beetje zoals nu een duur vast energiecontact nemen

Een dieselgenerator is inderdaad ook goedkoop, maar heeft ook zijn nadelen. Het zeg ook wel iets over de prijzen als in bepaalde steden de prijs aan de laadpalen zo hoog is geworden dat opladen via een generator goedkoper zou zijn

On-topic:
Mijn situatie en zeer natte vinger werk:
We beschikken over 3.8kW aan zonnepanelen op het dak van het huis en in mei wordt er nog 3.8kW bijgelegd op de garage buiten het huis met een hybride Huawei Sun 2000 4 KTl-L1 omvormer.
Daarnaast beschikken we ook over een oplaadpunt voor een elektrisch voertuig (voorlopig monofase max 32A en niet in gebruik). Dit oplaadpunt denk ik zelf wel te kunnen ‘hacken’ met wat electronica en software om slim te worden.
In deze garage (buiten de woning, 3F400V+N 40A aangesloten) zou ik graag een batterijsysteem willen plaatsen. Dit hoeft geen Huawei Luna systeem te zijn. Bij voorkeur (indien de prijs voor ons meevalt) een systeem met off-grid/backup-power mogelijkheid voor de drie fasen en een systeem dat de beide zonnepaneel installaties in rekening kan nemen in zijn werking.
We zitten met een sluipverbruik van ongeveer 300-400W dat we graag zouden afdekken met de batterijen. Dit alleen al zou de energiedichtheid van de batterij naar zo'n 6-10kWh brengen volgens ons.
Ons bruto maandverbruik is ongeveer 500kWh (dit is wat we echt verbruiken, niet wat we uit het net trekken, met de zonnepanelen erbij trekken we natuurlijk minder uit het net), omgerekend naar 24h is dat zo’n 17kWh, dus mogelijk is dat een beetje de richting waarin gekeken moet worden voor een batterij die alles kan dekken. Echter, dat is zonder het opladen van een (toekomstig) elektrisch voertuig gerekend. Reken voor dagelijkse verplaatsingen (30km * 200Wh/km) zo'n 6kWh erbij en we komen waarschijnlijk dicht bij een volle BYD 22kWh batterij toren.
Echter die EV kan op dagen dat hij thuis staat overdag ook dienen als batterij…
Misschien neem ik in eerste instantie een kleine uitbreidbare installatie van 5 a 10kWh en kijk wel of ik daar mee toe kom.
Alles zal een beetje afhangen van de prijs.
-
- Elite Poster
Hoeveel je per dag verbruikt is minder van belang dan hoeveel per dag je PV-installatie van dat verbruik kan dekken. Ook als het geen ideaal PV weer is.
Het heeft ook weinig zin veel geld te investeren in een batterij met een grote capaciteit (en 22 kWh is al heel wat en dat zijn het grootste deel van het jaar dan heel dure kWh). Hoe hoger je dagelijks verbruik en hoe groter de capaciteit van de batterij hoe groter het productievolume van PV dient te zijn. Het heeft immers weinig zin een grote opslagcapaciteit te voorzien wanneer je deze in noodomstandigheden niet echt nodig hebt en/of wanneer je PV installatie deze niet kan opladen in tijden dat het er echt toe doet.
Je investeert beter in tijd en alternatieven om eerst je verbruik zo laag mogelijk te krijgen. Dat maakt al wat volgt al veel bereikbaarder en goedkoper.
Vervolgens investeer je eerst beter in (en in verhouding tot de behoeften/verbruik) zoveel mogelijk productie. Productiecapaciteit is immers tig keer goedkoper dan opslagcapaciteit en zonder voldoende productie is capaciteit redelijk nutteloos. Het gat dat dan nog overblijft ga je vervolgens pas dichten met naar de opslagcapaciteit te kijken.
Een BEV voor de deur wil ook nog niet zeggen dat je de opgeslagen energie daarin zomaar in de woning kan gebruiken. De EV moet al voorzien zijn voor V2X (waarbij V2L de minst nuttige voorziening is en alleen geschikt voor kortstondige noodgevallen). Bovendien heb je dan ook nog eens een bi-directionele laadpaal nodig. Niet goedkoop en in Vlaanderen momenteel slechts eentje gehopmologeerd. En deze is monofasig en niet geschikt voor CCS protocol.
Nu nog investeren in een batterij zonder eilandfunctie is idd niet al te slim. Je laat het grootste voordeel van een telatief duur systeem achterwege. Maar hou ook hier rekening met weer een extra kost (voor geschikte omvormer, hardware en aanpassingen aan je automatenkast).
Wat je wil valt niet onder de categorie goedkoop. Wil je voorzien zijn op noodsituaties (wat ik begrijp je voornaamste uitgangspunt is) kies je immers beter voor technisch relevant materiaal (en dat valt nooit onder de goedkoopste caztegorie) EN een systeem waar niet je installateur of fabrikant de volledige controle over heeft maar de eindgebruiker.
En dan valt voor mij Huawei sowieso al af. Maar dat is ook maar één mening.
Om je op weg te helpen en te leren de bomen van het bos te onderscheiden zou ik eerst op mijn gemak eens alle YT-filmpjes van Kurt Ryckeboer doornemen. https://youtube.com/@fullenergytorhout5055
Wanneer je tenslotte tot zelfinstalaltie wil overgaan zou ik om te beginnen ook mijn eerste raad op je initiële vraag opvolgen: neem grondig het AREI en het Synergrid door over wat op dat vlak kan en mag. En vooral wat niet.
Overgaan tot aankoop van producten die je hier (ik neem aan dat het over een netaangelsoten installatie in Vlaanderen gaat?) toch niet mag aankoppelen is helemaal weggegooid geld. De Sessy is (toch toen ik de laatste keer de info ophaalde) bv. al niet gehomologeerd voor de Belgische markt.
Het heeft ook weinig zin veel geld te investeren in een batterij met een grote capaciteit (en 22 kWh is al heel wat en dat zijn het grootste deel van het jaar dan heel dure kWh). Hoe hoger je dagelijks verbruik en hoe groter de capaciteit van de batterij hoe groter het productievolume van PV dient te zijn. Het heeft immers weinig zin een grote opslagcapaciteit te voorzien wanneer je deze in noodomstandigheden niet echt nodig hebt en/of wanneer je PV installatie deze niet kan opladen in tijden dat het er echt toe doet.
Je investeert beter in tijd en alternatieven om eerst je verbruik zo laag mogelijk te krijgen. Dat maakt al wat volgt al veel bereikbaarder en goedkoper.
Vervolgens investeer je eerst beter in (en in verhouding tot de behoeften/verbruik) zoveel mogelijk productie. Productiecapaciteit is immers tig keer goedkoper dan opslagcapaciteit en zonder voldoende productie is capaciteit redelijk nutteloos. Het gat dat dan nog overblijft ga je vervolgens pas dichten met naar de opslagcapaciteit te kijken.
Een BEV voor de deur wil ook nog niet zeggen dat je de opgeslagen energie daarin zomaar in de woning kan gebruiken. De EV moet al voorzien zijn voor V2X (waarbij V2L de minst nuttige voorziening is en alleen geschikt voor kortstondige noodgevallen). Bovendien heb je dan ook nog eens een bi-directionele laadpaal nodig. Niet goedkoop en in Vlaanderen momenteel slechts eentje gehopmologeerd. En deze is monofasig en niet geschikt voor CCS protocol.
Nu nog investeren in een batterij zonder eilandfunctie is idd niet al te slim. Je laat het grootste voordeel van een telatief duur systeem achterwege. Maar hou ook hier rekening met weer een extra kost (voor geschikte omvormer, hardware en aanpassingen aan je automatenkast).
Wat je wil valt niet onder de categorie goedkoop. Wil je voorzien zijn op noodsituaties (wat ik begrijp je voornaamste uitgangspunt is) kies je immers beter voor technisch relevant materiaal (en dat valt nooit onder de goedkoopste caztegorie) EN een systeem waar niet je installateur of fabrikant de volledige controle over heeft maar de eindgebruiker.
En dan valt voor mij Huawei sowieso al af. Maar dat is ook maar één mening.
Om je op weg te helpen en te leren de bomen van het bos te onderscheiden zou ik eerst op mijn gemak eens alle YT-filmpjes van Kurt Ryckeboer doornemen. https://youtube.com/@fullenergytorhout5055
Wanneer je tenslotte tot zelfinstalaltie wil overgaan zou ik om te beginnen ook mijn eerste raad op je initiële vraag opvolgen: neem grondig het AREI en het Synergrid door over wat op dat vlak kan en mag. En vooral wat niet.
Overgaan tot aankoop van producten die je hier (ik neem aan dat het over een netaangelsoten installatie in Vlaanderen gaat?) toch niet mag aankoppelen is helemaal weggegooid geld. De Sessy is (toch toen ik de laatste keer de info ophaalde) bv. al niet gehomologeerd voor de Belgische markt.
Sol Invictus!
- NuKeM
- Administrator
Bedankt voor je info ivob.
Voor de geïnteresseerden, ik heb een leuke simulator gevonden om te achterhalen wat het effect van batterijen is op mijn huidige installatie:
https://mijn-thuisbatterij.be
Aangezien ik nog geen digitale meter heb (binnen enkele maanden wel) moet ik het doen met de CSV-import op die website. Hiertoe heb ik de data gebruikt van Home Assistant en mijn Shelly-meter die ik eenvoudig heb kunnen exporteren (op uurbasis) dankzij https://github.com/alexarch21/history-explorer-card en een beetje heb moeten bewerken om te voldoen aan het format dat de site oplegt.
Hieruit blijkt dat ik voor de laatste 6 maanden (niet representatief voor een heel jaar want herfst/wintermaanden) eigenlijk financieel weinig/niets win met batterijen. We spreken dan over 35-45 euro over die 6 maanden winst (injectietarieven ook in rekening gebracht). Je ziet ook duidelijk dat een batterij in de wintermaanden op mijn huidige installatie niet zoveel zal uitmaken. Maar, dat het nu niet opbrengt wist ik al. Handig is dat de website ook aangeeft wat je aan kWh minder uit het net zou trekken met een bepaalde energiedichtheid van batterijen en dat is wel interessant.
https://mijn-thuisbatterij.be/show/812/ ... ermogen=10
Geen idee hoe lang deze link deelbaar zal zijn en mijn data zal tonen. Maar hier zie je mijn simulatie.
Helaas kan ik niet eenvoudig mijn extra zonnepanelen mee in de tool steken om dan ook een simulatie te verkrijgen, ik verwacht dat dan het beeld iets beter zal worden, maar (in de wintermaanden) nog niet top.
Ik denk in realiteit dat het ofwel een klein relatief goedkoop batterijsysteem zal worden zonder off-grid om het netverbruik wat te temperen (dan zal waarschijnlijk een Huawei Luna systeem met 5kWh ofzo het interessantste zijn aangezien die omvormer er toch al zal hangen) ofwel iets volledig met grote capaciteit en off-grid mogelijkheden. Maar ik vrees dat dat laatste te duur zal worden en een droom zal blijven
Voor de geïnteresseerden, ik heb een leuke simulator gevonden om te achterhalen wat het effect van batterijen is op mijn huidige installatie:
https://mijn-thuisbatterij.be
Aangezien ik nog geen digitale meter heb (binnen enkele maanden wel) moet ik het doen met de CSV-import op die website. Hiertoe heb ik de data gebruikt van Home Assistant en mijn Shelly-meter die ik eenvoudig heb kunnen exporteren (op uurbasis) dankzij https://github.com/alexarch21/history-explorer-card en een beetje heb moeten bewerken om te voldoen aan het format dat de site oplegt.
Hieruit blijkt dat ik voor de laatste 6 maanden (niet representatief voor een heel jaar want herfst/wintermaanden) eigenlijk financieel weinig/niets win met batterijen. We spreken dan over 35-45 euro over die 6 maanden winst (injectietarieven ook in rekening gebracht). Je ziet ook duidelijk dat een batterij in de wintermaanden op mijn huidige installatie niet zoveel zal uitmaken. Maar, dat het nu niet opbrengt wist ik al. Handig is dat de website ook aangeeft wat je aan kWh minder uit het net zou trekken met een bepaalde energiedichtheid van batterijen en dat is wel interessant.
https://mijn-thuisbatterij.be/show/812/ ... ermogen=10
Geen idee hoe lang deze link deelbaar zal zijn en mijn data zal tonen. Maar hier zie je mijn simulatie.
Helaas kan ik niet eenvoudig mijn extra zonnepanelen mee in de tool steken om dan ook een simulatie te verkrijgen, ik verwacht dat dan het beeld iets beter zal worden, maar (in de wintermaanden) nog niet top.
Ik denk in realiteit dat het ofwel een klein relatief goedkoop batterijsysteem zal worden zonder off-grid om het netverbruik wat te temperen (dan zal waarschijnlijk een Huawei Luna systeem met 5kWh ofzo het interessantste zijn aangezien die omvormer er toch al zal hangen) ofwel iets volledig met grote capaciteit en off-grid mogelijkheden. Maar ik vrees dat dat laatste te duur zal worden en een droom zal blijven

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 103 keer
- Recent bedankt: 4 keer
@NuKeM Mogelijk kan je PV Calculator eens proberen https://play.google.com/store/apps/deta ... l=nl&gl=US voor een idee te krijgen inzake de bijkomende PV's.
Nadeel: de data is minder toegespits op jou effectieve verbruikspatroon (je kan wel jaarlijks verbruik opgeven en kiezen tussen enkele load scenario's)
Voordeel: het gebruikt gemiddelde data van vele jaren zodat het gemiddeld beter aansluit, je kan ook simuleren als je nog geen panelen en/of batterij hebt of er gaat bijplaatsen,....
Voorbeeld resultaat (voor 6kw piek oost-west met 3300kwh verbruik per jaar en 10kwh batterij) Wat ik eruit haalde bvb voor mezelf:
- meer panelen plaatsen heeft voorkeur op batterij plaatsen (maar dat gaat hier niet wegens zeer beperkt dak)
- eigenlijk is een 5kwh batterij voldoende (maar ik nam toch 10 als "verzekering voor de toekomst", om peak shaving capaciteit te hebben, om een hogere afnamepiek mogelijk te maken, om opladen geleidelijker te laten gebeuren,....)
Nadeel: de data is minder toegespits op jou effectieve verbruikspatroon (je kan wel jaarlijks verbruik opgeven en kiezen tussen enkele load scenario's)
Voordeel: het gebruikt gemiddelde data van vele jaren zodat het gemiddeld beter aansluit, je kan ook simuleren als je nog geen panelen en/of batterij hebt of er gaat bijplaatsen,....
Voorbeeld resultaat (voor 6kw piek oost-west met 3300kwh verbruik per jaar en 10kwh batterij) Wat ik eruit haalde bvb voor mezelf:
- meer panelen plaatsen heeft voorkeur op batterij plaatsen (maar dat gaat hier niet wegens zeer beperkt dak)
- eigenlijk is een 5kwh batterij voldoende (maar ik nam toch 10 als "verzekering voor de toekomst", om peak shaving capaciteit te hebben, om een hogere afnamepiek mogelijk te maken, om opladen geleidelijker te laten gebeuren,....)
- NuKeM
- Administrator
Is zoiets niet Europees? Zo mag ik gerust een Kema-keur automaat gebruiken in België bv.ivob schreef: ↑3 weken geleden Wanneer je tenslotte tot zelfinstalaltie wil overgaan zou ik om te beginnen ook mijn eerste raad op je initiële vraag opvolgen: neem grondig het AREI en het Synergrid door over wat op dat vlak kan en mag. En vooral wat niet.
Ik heb al een aanvraag gestuurd naar Full Energy om eens te komen kijken, ik hoop dat ze hier tijd voor gaan hebben.
Verder heb ik als test (omdat ik in mei mijn zonnepanelen Wp verdubbel) eens de CVS waarvan sprake hierboven aangepast en de injectie verdubbeld. Dit is natuurlijk niet correct en een onderschatting van wat de extra panelen zullen inbrengen, maar het geeft toch al een beeld:
https://mijn-thuisbatterij.be/show/816/ ... ermogen=10
Tijdens de maanden nov tem jan zie je in de grafiek onderaan ook dat de batterijen voor het grootste deel van de tijd niet opgeladen geraken (zelfs gewoon 'leeg' blijven) met de zonnepanelen. Geen verrassing, dit zal natuurlijk veel beter zijn in de rest van het jaar. Maar het is duidelijk een uitdaging, je batterijen elke dag proberen vol te krijgen met zonne-energie, als je batterijcapaciteit groter wordt, wordt die uitdaging ook groter en moet je eigenlijk al over zeer veel zonnepanelen beschikken om er ietwat in te krijgen in de wintermaanden (wat dan al snel teveel kan zijn in de zomermaanden).
Het blijft toch een moeilijke noot om te kraken die batterijen. Als de prijzen wat zouden zakken zou een kleine opstelling van 5-10kWh misschien wel de gok waard kunnen zijn.
Ik wacht nog even wat zomerse maanden en de extra panelen af om eens in die mijn-thuisbatterij.be te steken voor ik een beslissing maak.
-
- Elite Poster
Die discussie is al tig keer gevoerd dus die ga ik niet herbeginnen.
Het AREI en het Synergrid zijn hierover duidelijk.
Waneer je als zelfbouwer hier geen rekening mee wil houden ga ik je niet tegenhouden. De keurder uiteraard wel.
Wanneer je ook geen rekening wil houden met keuringsvoorschriften en de plichten opgelegd door de netbeheerder ga ik je ook niet tegenhouden.
De wet is de wet en reglementering is wat ze is. Daar discussieer ik niet over. Ik heb aangegeven waar je je volgens de hier geldende wetgeving aan moet volgen. Aan ieder om daar zijn persoonlijke conclusies uit te trekken.
Ter herinnering:
Je dient dagelijks (of beter zoveel mogelijk dagen) voldoende energie in het accupack te laden om het deel van de zonne-energie dat je niet direct uit de PV-installatie te halen te kunnen gebruiken.
Afhankelijk van de cap tussen goedkoopste en duurste uren op het net en de benodigde energie voor verbruikers en beschikbare energie uit PV kan je zelfs de accu sporadisch bijladen uit het net.
Het eerste wil uiteraard niet iedereen. Daarom ook dat in de meeste huishoudelijke toepassingen en vanuit economisch oogpunt een thuisaccu (en dan spreek ik over een technisch toepasbare accu, niet een premiespeeltje) NIET rendabel is. Wanneer dat een belangrijk element is (en zeker wanneer dat de primaire doelstelling is) vergeet dan gewoon alle berekeningen want je gaat er nooit komen, dus gewoon tijdverlies.
Het AREI en het Synergrid zijn hierover duidelijk.
Waneer je als zelfbouwer hier geen rekening mee wil houden ga ik je niet tegenhouden. De keurder uiteraard wel.
Wanneer je ook geen rekening wil houden met keuringsvoorschriften en de plichten opgelegd door de netbeheerder ga ik je ook niet tegenhouden.
De wet is de wet en reglementering is wat ze is. Daar discussieer ik niet over. Ik heb aangegeven waar je je volgens de hier geldende wetgeving aan moet volgen. Aan ieder om daar zijn persoonlijke conclusies uit te trekken.
Ter herinnering:
Er is geen enkele regel die zegt dat je alle dagen een accupack moet "volkrijgen" met zonne-energie (of dat zou je hobby moeten zijn - en daar is dan geen kunst aan, neem gewoon een accu met een heel kleine capaciteit).Fluvius schreef:Beste,
Ik merk dat u inderdaad vertrouwd bent met de regelgeving van het AREI en ook met de Synergrid.
Wanneer een toestel aangesloten wordt, welke parallel met het DNB kan werken, moet het ook voldoen aan de Synergrid regelgeving en de gehomologeerde componenten moeten op de Synergridlijst C10/26 vermeld zijn.
De batterij waarvan sprake heeft ook een ingebouwde omvormer, deze omvormer zal dan ook gehomologeerd moeten zijn en terug te vinden op de C10/26.
Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
xxx
Fluvius
Klantendienst – Dienst Groene Stroom
Gouverneur Verwilghensingel 32
3500 Hasselt
Je dient dagelijks (of beter zoveel mogelijk dagen) voldoende energie in het accupack te laden om het deel van de zonne-energie dat je niet direct uit de PV-installatie te halen te kunnen gebruiken.
Afhankelijk van de cap tussen goedkoopste en duurste uren op het net en de benodigde energie voor verbruikers en beschikbare energie uit PV kan je zelfs de accu sporadisch bijladen uit het net.
Zoals ik voorheen al schreef, de goedkoopste maatregel is EERST je elektrisch verbruik beperken, dan PV productie verhogen en als sluitsteen pas de opslagcapaciteit aan voorgaande parameters aanpassen.wordt die uitdaging ook groter en moet je eigenlijk al over zeer veel zonnepanelen beschikken om er ietwat in te krijgen in de wintermaanden
Het eerste wil uiteraard niet iedereen. Daarom ook dat in de meeste huishoudelijke toepassingen en vanuit economisch oogpunt een thuisaccu (en dan spreek ik over een technisch toepasbare accu, niet een premiespeeltje) NIET rendabel is. Wanneer dat een belangrijk element is (en zeker wanneer dat de primaire doelstelling is) vergeet dan gewoon alle berekeningen want je gaat er nooit komen, dus gewoon tijdverlies.
Laatst gewijzigd door ivob 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 319 keer
- Bedankt: 56 keer
Hier kijken we ook nog de kat uit boom.
We hebben enkele jaren geleden offertes gehad.
Je ziet wel dat de prijzen een beetje zakken, maar lang niet voldoende.
Hetzelfde zie eigenlijk ook met elektrische wagens die te duur zijn, wil je iets of wat fatsoenlijke gezinswagen hebben.
En de wachttijden vooral voor verschillende modellen.
Zal nog wel een paar jaren duren als er massaproductie is.
Kan ook niet anders omdat de EU vanalles wil doorduwen.
We hebben enkele jaren geleden offertes gehad.
Je ziet wel dat de prijzen een beetje zakken, maar lang niet voldoende.
Hetzelfde zie eigenlijk ook met elektrische wagens die te duur zijn, wil je iets of wat fatsoenlijke gezinswagen hebben.
En de wachttijden vooral voor verschillende modellen.
Zal nog wel een paar jaren duren als er massaproductie is.
Kan ook niet anders omdat de EU vanalles wil doorduwen.
-
- Elite Poster
Integendeel, de prijzen zijn in vergelijking met een paar jaar geleden terug in stijgende lijn. En al helemaal wanneer je het bedrag van de eerste premies mee in rekening zou brengen.svermassen schreef: ↑2 weken geleden Je ziet wel dat de prijzen een beetje zakken, maar lang niet voldoende.
Investeren is niet altijd de kat uit de boom kijken tot iedereen op dezelfde kar springt maar eerder toeslaan wanneer het ogenblik en de omstandigheden het meest gunstig zijn.
Er is ook al geruime tijd massaproductie. Zowel in thuisaccu's als BEV's. Je moet je horizon dan wel niet blijven beperken tot de EU-markt en de gevestigde spelers op die markt.
Sol Invictus!
- Dave
- Pro Member
- Twitter: davefrombelgium
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 5 keer
Ik hoor heel veel dat het niet rendabel is, die rekening moet iedereen uiteraard zelf maken. Dat doorgaans de terugverdientijd lang is, dat klopt wel degelijk natuurlijk, maar als je voor een systeem met lange gegarandeerde levensduur gaat, kan dat toch nog interessant zijn.
Mijn ervaring is dat ik tijdens Corona (voortdurend thuis en alles zoveel mogelijk verbruiken bij max PV productie) ik niet hoger dan 50% zelfverbruik geraakte...
Vorig jaar (batterij sinds eind jan) haalde ik moeiteloos (dus zonder erop te letten) 82% zelfverbruik.
En dan zie ik dat Ecopower het injectietarief vanaf 1 mei 2023 opnieuw verlaagt en dan ben ik blij dat ik toch voor een batterij gekozen heb.
Ben het wel volledig eens met wat hierboven wordt aangehaald namelijk: eerst verbruik beperken, dan PV productie en pas als laatste optimaliseren mbv een batterij.
Ik zou trouwens graag mijn batterij ook meer laten werken in de wintermaanden op basis van dynamische tarieven en daar is ze ook op voorzien, maar wacht voorlopig nog even om van leverancier te switchen om dat mogelijk te maken (gezien de volatiele energiemarkt op dit moment).
Mijn ervaring is dat ik tijdens Corona (voortdurend thuis en alles zoveel mogelijk verbruiken bij max PV productie) ik niet hoger dan 50% zelfverbruik geraakte...
Vorig jaar (batterij sinds eind jan) haalde ik moeiteloos (dus zonder erop te letten) 82% zelfverbruik.
En dan zie ik dat Ecopower het injectietarief vanaf 1 mei 2023 opnieuw verlaagt en dan ben ik blij dat ik toch voor een batterij gekozen heb.
Ben het wel volledig eens met wat hierboven wordt aangehaald namelijk: eerst verbruik beperken, dan PV productie en pas als laatste optimaliseren mbv een batterij.
Ik zou trouwens graag mijn batterij ook meer laten werken in de wintermaanden op basis van dynamische tarieven en daar is ze ook op voorzien, maar wacht voorlopig nog even om van leverancier te switchen om dat mogelijk te maken (gezien de volatiele energiemarkt op dit moment).
- NuKeM
- Administrator
ivob, ik denk dat je mij verkeerd verstaan hebt
Natuurlijk wil ik mij aan de regels houden, maar ik wil dan ook wel zeker weten wat die zijn (en bv. geen goedkope alternatieven afschrijven als dat niet nodig is).
Ik ben eigenlijk wat op zoek naar een balans, daarom dat ik de berekeningen toch probeer te doen, ik wil het beste van de niet rendabele opties
Als blijkt dat een klein batterijpakket mij een (momenteel niet economische) energie besparing vanuit het net kan opleveren wil ik dat wel overwegen. Als blijkt dat een off-grid achtige oplossing relatief gezien niet veel meer kost, wil ik dat ook wel mee in overweging nemen (ook al is dit momenteel economisch al helemaal niet interessant, het biedt veel meer mogelijkheden en zekerheden naar de toekomst toe).
PS: Ik heb mijn verbruik ook al beperkt en de PV-maximalisatie is onderweg.
PS2: Met het oog op elektrificatie van de voertuigen denk ik wel dat off-grid gaan moeilijker en moeilijker (lees vooral ook duurder) gaat worden. Als je dan je EV wil gaan laden vanuit batterijen en zonne-energie en daar toch regelmatige kms mee doet, dan ga je al een vette installatie moeten hebben, eentje waar velen niet eens de plaats voor hebben. Ik mik dan ook vooral op het backup gegeven dan het off-grid gegeven van die installaties + eventueel energie van het net halen als dat goedkoop is om te gebruiken als het duurder is (en de zon zijn werk niet heeft kunnen doen).

Natuurlijk wil ik mij aan de regels houden, maar ik wil dan ook wel zeker weten wat die zijn (en bv. geen goedkope alternatieven afschrijven als dat niet nodig is).
Ik ben eigenlijk wat op zoek naar een balans, daarom dat ik de berekeningen toch probeer te doen, ik wil het beste van de niet rendabele opties

Als blijkt dat een klein batterijpakket mij een (momenteel niet economische) energie besparing vanuit het net kan opleveren wil ik dat wel overwegen. Als blijkt dat een off-grid achtige oplossing relatief gezien niet veel meer kost, wil ik dat ook wel mee in overweging nemen (ook al is dit momenteel economisch al helemaal niet interessant, het biedt veel meer mogelijkheden en zekerheden naar de toekomst toe).
PS: Ik heb mijn verbruik ook al beperkt en de PV-maximalisatie is onderweg.
PS2: Met het oog op elektrificatie van de voertuigen denk ik wel dat off-grid gaan moeilijker en moeilijker (lees vooral ook duurder) gaat worden. Als je dan je EV wil gaan laden vanuit batterijen en zonne-energie en daar toch regelmatige kms mee doet, dan ga je al een vette installatie moeten hebben, eentje waar velen niet eens de plaats voor hebben. Ik mik dan ook vooral op het backup gegeven dan het off-grid gegeven van die installaties + eventueel energie van het net halen als dat goedkoop is om te gebruiken als het duurder is (en de zon zijn werk niet heeft kunnen doen).