Fluvius digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Ik had mij er toch meer van voorgesteld. Iets simpels als de actuele meterstand opvragen gaat niet via Mijn Fluvius.
Op dat punt geen voordeel t.o.v. een analoge.
Misschien nog slechter eerder, je moet nu via het display naar de meterstand gaan, bij analoog lees je het af.
Ook dat gedoe met opvragen verbruik. Kan toch veel beter.
Dit ligt aan de netwerk opzet vermoed ik ? Om het verbruik te beperken ?

Info verbinding:
In de digitale elektriciteitsmeter zit een moderne communicatiemodule, verbonden met het 4G-netwerk. De netwerkbeheerders gebruiken de meest geavanceerde beveiligingstechnieken, die uw gegevens versleutelen en beschermen. De digitale gas- en elektriciteitsmeter communiceren draadloos en versleuteld met elkaar via een Europese beveiligingsmethode.
https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... tale-meter
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Trouwens, als een hacker met slechte bedoelingen op het netwerk geraakt en een manier vindt om alle meters uit te schakelen (wat Fluvius op meterbasis kan dacht ik) zal er nog een nadeeltje aan de meter hangen :)

(zo onrealistisch is het niet, technologie veroudert en krijgt kwetsbaarheden, zelfs nieuwe tech wordt gehackt, kijk maar naar de hack van de Starlink dishes waarbij er gezegd was dat het mogelijk niet veel werk was om de satelliet(en) van daaruit dan verder te hacken... maar kom... alles wordt digitaal en interconnected, dat risico is er dan met alles)

Ik weet trouwens niet of Fluvius of je energieleverancier echt detaildata krijgt (real-time en/of hoge resolutie) of enkel iets als bv. die kwartierpieken.
Op zich kan pannenkoeken tellen perfect met detaildata, modellen trainen op het herkennen van bepaalde verbruikers is niet nieuw (zie eerder voorbeeld hierboven van iemand).
Abusimbal schreef: 24 feb 2023, 11:19De netwerkbeheerders gebruiken de meest geavanceerde beveiligingstechnieken
Alleen al door die woorden zonder verdere duiding heb ik al mijn twijfels :lol:
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

NuKeM schreef: 24 feb 2023, 12:01
Abusimbal schreef: 24 feb 2023, 11:19De netwerkbeheerders gebruiken de meest geavanceerde beveiligingstechnieken
Alleen al door die woorden zonder verdere duiding heb ik al mijn twijfels :lol:
Het kon nog erger: "Military grade". Als ze dat zeggen weet je dat het zo lek als een zeef is ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Dit is een grafiek op basis van de locale data per seconde gemeten. Fluvius,… krijgt in het beste geval data per 15 min.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Mooi grafiekje hierboven van Bart Mesure (correctie Bart Mesuere) die heeft zijn naam ook niet gestolen :wink:
Schermafdruk op 2023-02-24 18-20-35.png
Hier was mijn wederhelft bezig met vanalles in huis, grootste blok is de wasmachine, voor de rest x keren elektrisch bijzet kacheltje dat aan- en afslaat.
Moest ik het niet vertellen, zou niemand dit weten toch :-D
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Moest Fluvius ook de power factor bv. kennen kunnen ze dit wel nog veel eenvoudige inschatten. Maar ik denk niet dat ze die kennen/versturen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

ivob schreef: 24 feb 2023, 21:58 Voordelen zoals op afstand uitlezen van de waarden van de meter
Dat is een voordeel voor de netbeheerder, niet voor de klant. Tenzij dat de klant investeert om het ook in real-time te kunnen zien, wat de netbeheerder niet aanbiedt.
ivob schreef: 24 feb 2023, 21:58aansturen van verbruikers
idem hierboven wat betreft investering
ivob schreef: 24 feb 2023, 21:58dynamisch tarief met uurprijzen voor afname en injectie, verbruik, injectie
Als dat een tarief is die voor de klant past, dan kan dit een voordeel zijn idd. Echter geloof ik er niet in dat een dynamisch contract een goede keuze is als je veel geëlektrificeerd hebt in huis.
ivob schreef: 24 feb 2023, 21:58 facturatie per uur/dag/week/maand
Voor dynamisch klopt dit, voor de maandfacturatie zou dit perfect kunnen met analoog als de klant het kiest. Maar meesten te lui om dat maandelijks door te geven.

ivob schreef: 24 feb 2023, 21:58Van het afschaffen van de terugdraaiende teller geen last want ook ineens van het forfaitaire prosumententarief verlost en het capaciteitstarief heeft dezelfde minimale waarde als bij de analoge meter, nl. 2,5 kW maal de waarde in euro van het tarief in het subnetgebied. Bij een analoge meter ben je dus geenzins vrijgesteld van capaciteitstarief. Maar het netdeel is bij de digitale meter een 2 cent/kWh goedkoper dan analoog. Dus weer een estra voordeel voor de DM voor particulieren die er bewust mee bezig zijn en een vermeend nadeel ombuigen in een effectief voordeel.

Dus idd alleen maar voordelen bij mijn verbruikersprofiel. Zoniet had ik niet zelf al gekozen voor een digitale meter.
Maar je moet wel zelf de moeite doen om het een en ander tot in detail uit te rekenen en niet gewoon blindelings af te gaan op wat je allemaal leest op het www.

Maar gezien geen 2 verbruiksprofielen gelijk zijn kan het in een andere situatie anders uitdraaien.
Ik ga normaal voordeel doen aan capaciteitstarief, ook al kijk ik niet om naar de piek die ik trek (heb WP + ZP en alles elektrisch in huis). Echter is dit systeem zo krom als maar kan zijn. Daarom alleen al vind ik deze regeling zo schandalig als het maar kan zijn. Verder ga ik hier niet over uitweiden, dat hebben we al in andere topics gedaan.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
lesgever
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2023, 12:37
Bedankt: 2 keer

pfuhu schreef: 08 feb 2023, 08:53 En ondertussen heb ik deze week voor mijn ouders Fluvius via aangetekend schrijven in gebreke gesteld. Omdat 9 maanden na het aanmelden van de zonnepanelen en thuisbatterij (en ondanks herhaaldelijke herinneringen) er nog steeds geen DM is geplaatst, ondanks de verplichting in het Vlaams Energiebesluit dat dit binnen de 90 dagen moet gebeuren.

Officieel zijn we al te laat om de subsidies van de thuisbatterij aan te vragen (moet binnen de 9 maanden gebeuren, en kan pas na plaatsing DM), maar Fluvius antwoordt daar lachend aan de telefoon op dat zij toch de goedkeuring van de dossiers doen en ze niet naar de termijnen kijken en we ons dus geen zorgen moeten maken. Ondertussen wachten mijn ouders op de subsidie én betalen ze overbodig prosumententarief ...

Triestige firma, écht triestige firma ...
Je kan al maanden de aanvraag voor de premie van de thuisbatterij online doen, de digitale meter moet niet meer geïnstalleerd zijn. Je installateur moet je wel de nodige papieren bezorgen, onder andere een verklaring op eer.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 26 feb 2023, 18:40 Iedereen zal het moeten doen met de tarifering die hem opgelegd wordt.

De terugdraaiende teller was pas een kromme regeling. Er bestaat niet zoiets als het net als oneindige batterij gebruiken zonder kostprijs.
Iedereen moet het doen met de tarifering die hem opgelegd is.

Voor de terugdraaiende teller wordt dit forfaitair afgerekend. Voor de digitale per kwh.
Niks krom aan dus.

Er wordt enkel een meter vervangen.
De panelen leveren nog steeds veel teveel in de zomer en bijna niks in de winter.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

lesgever schreef: 26 feb 2023, 17:59

Je kan al maanden de aanvraag voor de premie van de thuisbatterij online doen, de digitale meter moet niet meer geïnstalleerd zijn. Je installateur moet je wel de nodige papieren bezorgen, onder andere een verklaring op eer.
Niet volgens onze overheid:
https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/ ... te-energie
De hoofdmeter op uw aansluiting op het elektriciteitsnet moet een digitale meter zijn waarmee de afname en de injectie apart kunnen worden gemeten. U kunt een online aanvraag indienen bij Fluvius om uw digitale meter vervroegd en gratis te laten plaatsen(opent in nieuw venster). Houd steeds rekening met een doorlooptijd tussen de aanvraag bij Fluvius en de effectieve plaatsing van de digitale meter.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik hoorde vandaag dat bij de plaatsing van je digitale meter (en meteen ook de gasmeter) men een attest van keuring van je gasketel zou eisen.

Zoniet zou men je gas afsluiten wat me heel bizar lijkt... dan zouden mensen gewoon in de koude zitten ?
Gebruikersavatar
SUNWfrk
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2016, 13:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Vorige maand zowel digitale meter als gasmeter laten plaatsen. Ze hebben hier geen keuring gevraagd.
For great justice, take off every Zigg!
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 127 keer

Onzin-verhaal weeral.

Voor een nieuw huis (of grondige verbouwing met nieuwe/verplaatste gasleidingen) worden de meters geplaatst maar nog niet inbedrijf gezet. Na de keuring van je gasinstallatie gaat de kraan open en worden verzegelingen aangebracht rond de meter (tegen misbruik).

Voor een bestaande gasinstallatie in bedrijf is GEEN keuringsbewijs nodig voor inbedrijfname bij de loutere vervanging van je meter. Dit word geacht reeds in orde te zijn, zie hierboven.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Keuring gasinstallatie van meter tot je toestel(len) kon je vroeger zelf aftekenen. Maar tegenwoordig moet je dit door een gekwalificeerd installateur laten doen.
Keuring gasketel is iets anders, dit gaat over het 2 jaarlijks onderhoud, wat in principe verplicht is ...
Iets met de brandverzekering, maar vind daar de wettelijke verplichting niet van terug.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Tis gebeurd...

Met mijn jaarafrekening heb ik nu zwart op wit staan dat ik, als PV-eigenaar, beter af ben met een DM.
Waar ik anders €185 prosumententarief zou moeten betalen (met terugdraaiende teller), betaal ik nu €102,54 aan elektriek.
2233 kWh verbruikt, 3770 kWh geinjecteerd.

In mijn situatie, wel te verstaan : geen warmtepomp, gene elektrieken otto en verwarming op gas.

Maar...mijn jaarafrekening is grotendeels (9 maanden) nog gebaseerd op mijn vast contract dat ondertussen overgegaan is op een variabel (Engie Direct).
De prijs voor elektriciteit is hierdoor verdubbeld van 0,111 naar 0,239. De injectietarieven evenwel ook van 0,067 naar 0,151.

Trek ik die cijfers door dan zou mijn volgende jaarafrekening mij zelfs geld moeten opbrengen, €35 (=534 (2233*0,239) - 569 (3770*0,151)), maar dat is geen realistisch scenario gezien de tarieven voortdurend wijzigen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

lukadad schreef: 12 maa 2023, 08:47
Met mijn jaarafrekening heb ik nu zwart op wit staan dat ik, als PV-eigenaar, beter af ben met een DM.
Waar ik anders €185 prosumententarief zou moeten betalen (met terugdraaiende teller), betaal ik nu €102,54 aan elektriek.
2233 kWh verbruikt, 3770 kWh geinjecteerd.

In mijn situatie, wel te verstaan : geen warmtepomp, gene elektrieken otto en verwarming op gas.
Iedereen moet zijn eigen rekening maken.

In mijn geval betaal ik graag het prosumententarief.
De 3770 kw die je nu aan het net verkocht heb, gebruik ik op door mijn gasketel uit te zetten en elektrisch te verwarmen.

Met de huidige gasprijzen brengt dit veel meer op.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

duizend schreef: 13 maa 2023, 08:30 Met de huidige gasprijzen brengt dit veel meer op.
Ben je daar zeker van?
Als ik kijk naar de huidige (vaste) prijs bij luminus voor gas komt de energie component uit op €0,084/kWh.
Lastig om correct door te rekenen, vandaar dat ik ook nog werk zoals jij maar ik ben er niet 100% zeker van dat dat effectief goedkoper is.
Gemakkelijker wel, dat is zeker.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zelfs als je 1/1 verwarmt met een elektrisch vuurtje brengt dit op.
Voor mij kost dit 0,047 per kwh aan elektriciteit.
En dat met fictieve terugleververgoeding van 20 cent gerekend. Vanaf mei wordt dat 11 cent, nog “voordeliger” dan.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Waarom rekenen jullie enkel met de energie component ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

lacer schreef: 13 maa 2023, 13:45 Waarom rekenen jullie enkel met de energie component ?
Dat doe ik niet. Daarom dat ik heel bewust erbij vertelde dat dit enkel de energiecomponent was en dat het totale plaatje niet zo eenvoudig te berekenen is.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 13 maa 2023, 14:18 Er zijn er nog altijd die niet doorhebben dat de terugdraaiende teller een uitdovend scenario zonder toekomst is.

En voor wie nog een woning bewoont die in mei nog verwarmd moet worden met elektrische vuurtjes ziet het er in de nabije toekomst al helemaal niet rooskleurig uit.
Waarom reageer je zo giftig.

Wij genieten nog tot minstens 2026 van het zoemende geluid van de teller die vollen bak achteruit draait.
We betalen graag prosumententaks voor dat privilege omdat we dat dubbel en dik terugverdienen.

Waar je het haalt dat er in mei nog moet verwarmd worden is me een raadsel.
Ook in november en december zal de terugleververgoeding nog 0,11 zijn, als ze het niet nog eens verminderen…

Jammer natuurlijk voor de digitale teller adepten dat hun profit bijna gehalveerd wordt. :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een digitale meter verzekert niks voor de toekomst.
Het meet uw verbruik en straft meestal nog eens extra af met het capaciteitstarief.

Voor al wie elektrisch verwarmt via warmtepomp of als aanvulling op gas, is de terugdraaiende teller fantastisch.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kunnen we aub de welles-nietes discussie analoge versus digitale teller hier stoppen.

Deze topic gaat over de digitale teller.

Fans van de analoge meter hebben in deze topic niets bij te dragen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

beste philippe,

de topic gaat over het weigeren van de digitale meter…

Eerste post

Fluvius gaat Aangetekende brieven en zelfs ingebrekestellingen sturen voor (hardnekkige) weigeraars digitale meter.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik hou het bij hardnekkige weigeraars die goed snappen wat ze verliezen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Euro’s verlies je.
Zowel in capaciteitstarief als in verbruik.

Al diegene die overgestapt zijn “want je ging ook met een digitale meter nog kunnen genieten van terugdraaien” zijn goed gezjost.
Je verloor dus ook het zeggenschap over wat ze met de digitale data van de meter doen en hoe ze je taxeren.

Zolang je een analoge meter hebt is er geen big brother die je allerlei regeltjes kan opleggen.

Lekker 100% alle eigen zonne productie nuttig kunnen terugvragen op het moment dat jij dat wenst.
Lekker een tijdje 50A trekken zonder meerkost.
Geen pottekijkers!

Ik begrijp al de hardnekkige weigeraars dus opperbest!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het verhaal pro/con is nu al tot in den treure gebracht.

Kunnen we misschien iets nieuws vertellen in deze topics? Zowel hier als in de energie mix? Want gewoon blijven herhalen.. draagt niks bij.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is duidelijk Ivo, iedereen die niet volgens jou principes handelt is een idioot.

Maar ik onthoud vooral onderstaande.
ivob schreef: 13 maa 2023, 15:53 Voor jou is momenteel het aanhouden van de AM de beste optie.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 13 maa 2023, 19:45 Maar als ik je een plezier kan doen door me verder een tijd afzijdig te houden van dit forum geen probleem. Kleine moeite.
De opmerking was niet specifiek naar jou toe, maar algemeen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

ivob schreef: 23 feb 2023, 18:57
NuKeM schreef: 23 feb 2023, 08:22 Tegen een digitale meter op zich kan toch niemand echt veel hebben (buiten misschien de stralingsgevoeligen onder ons), hij heeft alleen maar voordelen. Enige nadeel dat ik kan bedenken is de privacy (Fluvius weet wanneer je ongeveer thuis bent en mogelijk ook ongeveer wanneer je wat doet). Daarrond zou ik graag ook wat harde garanties zien van Fluvius, namelijk dat men de data vandaag en in de toekomst niet gaat aanwenden om op persoonsbasis te profileren en dat buiten proporties uit te buiten. Dat ze u meer doen betalen bv. tijdens piekuren valt daar imo niet onder, dat men op basis van je gebruik een profiel opstelt dat men doorverkoopt aan derden ofzo, zou bv. wel kwalijk zijn (niet dat ik ze dat vandaag direct zie doen) of zo bv. ook mensen in buitenverblijven tijdens een lockdown detecteren en melden :)
Het probleem dat velen lijken te hebben is de manier waarop die voordelen gebruikt worden, het beleid. Je kan het er misschien niet mee eens zijn, maar ik denk dat men ook dat wat dramatiseert. Zijn er voorbeelden van mensen die echt slechter af zijn (en dus bakken geld verliezen) door de komst van zo’n meter of valt dat allemaal wel mee.
Dat je het net niet meer als batterij kan gebruiken met je zonnepanelen en terugdraaiende teller, tja, maar wat gaat je dat meer kosten/minder opbrengen?
Ik vraag me toch af hoe Fluvius uit de gegevens van de DM zou kunnen afleiden dat ik thuis ben, laat staan wat ik aan het doen ben. Gaat bij sommige mensen dan alle stroom eraf wanneer ze niet thuis zijn?
Whatever. Fluvius kan helemaal niets afleiden uit de gegevens van mijn DM en dat is het enige wat telt. Voor de rest ondervind ik alleen maar voordelen van de DM en dat is nog belangrijker.
Waarom zouden ze niet kunnen afleiden uit de gegevens van de DM dat je thuis bent of niet...ik spreek dan wel over een langere periode. Men kan gemakkelijk een bepaalde trend in het verbruik waarnemen wanneer je bijvoorbeeld een paar weken op vakantie bent. Alleszins, wel een serieuze hak in je privacy.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”