Fluvius digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 464 keer
Bedankt: 962 keer
Recent bedankt: 12 keer

Net zoals bij beelden die enkel door de politie bekeken mogen worden heel wat politiemensen toch maar lekker gaan snuffelen in de beelden/data van buren, familie, collega's, ex-en, ...
zal je hetzelfde krijgen als de data "live" doorgestuurd wordt naar Fluvius. Dan krijg je allerlei vuile toestanden.

Volgens mij zijn de PV+batterij -bezitters in Vlaanderen nog steeds zwaar in de minderheid, dus voor de meerderheid van de afnamepunten zou een "live feed" wél vrijgeven of er iemand thuis is of niet. Je hoeft maar 1 "mannetje" bij Fluvius te hebben om te weten of de eigenaars thuis zijn of niet, om zorgeloos een kraak/inbraak te plegen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 321 keer
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ja lekker heel ingewikkeld gaan doen als het praktisch ook veel makkelijker kan. :roll:
Maar een lekker "digitaal complot" gaat er uiteraard altijd veel makkelijk in bij een HLN publiek dan het meest voor de hand liggende zoals gewoon even op verkenning door de doelstraat passeren en gewoon aanbellen (door een pakjesverdeler)?
Gaan we nu o.a. poetsvrouwen en pakjesverdelers even wantrouwig benaderen dan een of andere "medewerker" van Fluvius die op de payroll van de mafia staat?

Een DM doet trouwens (nog) geen life feed naar de centrale verwerking. Hij stuurt minder dan 1% van de tijd een signaal uit om gegevens gebundeld door te geven. En de toekomst voorspellen kan het nog veel minder. Het doorsturen van digitale gegevens van iedere individuele DM naar een centrale is dus geenzins een garantie voor een zorgeloze inbraak.

Gewoon onder te brengen onder FUD dus.
Maar wie erin gelooft, hey be my guest om je af te schermen van alles wat digitaal is. Weg die smartphone, weg die digitale bankapp, weg die sociale media, weg met je te verplaatsen met een geregistreerd voertuig, weg die poetsvrouw met dat rare accent, weg met leveringen aan huis,.... want :eek: :eek: :eek:
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Wel.
Dus nu kan het niet, omdat er geen live feed is. De reden dat er geen live feed is: zie hierboven.

Toch wel een verschil met poetsvrouw en pakjesdienst :).
Poetspersoneel kies ik zelf en ik kies zelf of ik ze vertrouw.
Pakjesdienst: ik hoef de deur toch niet open te doen.
Dat heeft niets met HLN of complotdenken te maken.

Zal ik de log laten zien van mijn Unify, waarin ik kan zien welke auto's er wanneer door de straat rijden? Blijkbaar zijn er auto's waarvan de WiFi constant opstaat en als die door onze straat rijden pikt de Unifi die op en komen die in de log. Je hoeft geen kernfysicus te zijn om daar allerhande conclusies aan te koppelen.

Een elektriciteitsmeter (zonder PV/batterij) liegt niet :).
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 152 keer

ivob schreef: 2 weken geleden ... de DM geeft juist de bijkomende mogelijkheid om van op afstand verbruikers in de woning aan te sturen, of je er nu bent of niet. ...
Geef eens een reeds verkrijgbaar systemen om vb mijn huidige wasmachine te starten ? Startknopje is een touchknop.
Andere toepassingen die van de DM gebruik maken ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja, een wasmachine is nu wel een heel slecht voorbeeld. Tot nader order is het invoeren van het wasgoed en uitnemen nog altijd een manuele bezigheid. Een wasmachine is ook geen grootverbruiker, afhankelijk van de lading en het gekozen programma tussen de 200 en 800 Wh. Daar valt dus nauwelijks enige winst uit te halen.
Op afstand sturen van grootverbruikers: SWW, laadpaal voor BEV, thuisbatterij met dynamische tarieven. Dat zijn er al drie.
Dat Pier en Pol geen PV en/of batterij hebben maakt uiteraard mijn rekening niet. Je kan kan angst hebben voor digitalisering en vooruitgang of het aanwenden in je voordeel.
Moest het niet in mijn voordeel zijn had ik uiteraard niet vrijwillig vervroegd voor een DM gekozen.
Tegen de tijd dat je er niet meer omheen kan heb ik de tijd wel nuttig kunnen gebruiken om het systeem volledig te doorgronden en de voordelen te laten overwegen op de vermeende nadelen.
Sommigen lopen altijd achter de feiten aan en sommigen buigen vermeende nadelen om in eigen voordeel.
Ieder zijn ding.
Laatst gewijzigd door ivob 2 weken geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 296 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wasmachine is moeilijk omdat de toestellen daar nog geen mogelijkheid toe bieden. Sommige modellen hebben in het beste geval een app waarmee je op afstand kan starten en pauzeren, maar dat moet dus ook nog altijd manueel.

Dat je de machine zelf manueel moet vullen en legen is wel geen argument om het niet te moeten koppelen aan je DM. Je zou dan nog steeds de machine automatisch kunnen laten starten op een gunstig moment: wanneer er een minimum aan opbrengst is of zeker niet boven een bepaalde afname (capaciteitstarief).

PS: mocht iemand een hack weten op basis van een ESP-bordje ofzo... laat maar weten! :-)
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Met een thuisbatterij is dat uiteraard nooit een punt.
Zoals eerder aangehaald verbruikt een wasmachine zo weinig en zijn de twee vermogenspieken zo kort dat ze met een thuisaccu nooit invloed hebben op het capaciteitstarief. En zonder thuisaccu en PV - toch niet als je wat uitkijkt bij het gelijktijdig gebruik van verbruikers - ook niet.
En dan nog, met een thuisaccu afgestemd op verbruik en productie is de netafname op jaarbasis zo laag dat je sowieso onder de max. factuur voor netgebruik valt en vermogensafname er in het geheel niet toe doet (zie ander topic ter zake).
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 296 keer
Recent bedankt: 1 keer

Niet iedereen heeft een thuisbatterij ivob... :bang:
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 222 keer
Recent bedankt: 4 keer

ivob schreef: 2 weken geleden Met een thuisbatterij is dat uiteraard nooit een punt.
En met een analoge meter is er geen enkel punt, wel complete vrijheid en privacy.
Geen idiote regeltjes, niet wachten op de zon om iets in te schakelen, en niks van bijkomende stuur apparatuur nodig om dan uiteindelijk toch nog duurder uit te komen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

MaT schreef: 2 weken geleden Niet iedereen heeft een thuisbatterij ivob... :bang:
Dat beweer ik dan ook nergens.
Ik maak alleen mijn eigen rekening, deel mijn mening en antwoord op vragen die aan mij gesteld worden vanuit de eigen situatie.
In beide gevallen niet die van anderen.
@Catchthemoment stelde aan mij de vraag: "Waarom zouden ze niet kunnen afleiden uit de gegevens van de DM dat je thuis bent of niet...ik spreek dan wel over een langere periode. Men kan gemakkelijk een bepaalde trend in het verbruik waarnemen wanneer je bij..." En daar gaf ik een antwoord op. Ik sprak niet in naam van "iedereen" maar in eigen naam naar eigen situatie. Personen die graag in naam van anderen spreken of een mandaat hebben gekregen om te spreken voor "iedereen" moeten dat maar voor zichzelf bepalen of ze dat recht hebben.

Aan ieder om zich aan te passen aan nieuwe situaties of gewoon erover wat te zagen en te ondergaan.

En zoals ik al meermaals aangaf, maar voor sommigen blijkbaar moeilijk te begrijpen is, maakt het voor de meting niet uit of het digitaal gebeurt of analoog. Met analoog kan je alleen maar voor- en achteruit meten zonder verder enig inzicht in je eigen direct verbruik van eigen productie. En met een digitale meter kan je net zo goed salderen als met een analoge meter. Dat dit niet gebeurt heeft niets met de wijze van meting te maken maar alles met de regelgeving van de eigen Vlaamse overheid. En die laatste heeft men zelf gekozen.
En afhankelijk van de situatie en hoe men er mee om weet te gaan kan een digitale meter financieel voordeliger zijn dan een analoge meter met prosumententarief. Maar het is uiteraard gemakkelijker, eigen aan vele Belgen, om de gemakkelijkste weg te volgen => zagen en klagen en verder niets doen dan uiteindelijk braaf te betalen.

En wie het nog niet door had, het meettoestel is ook niet je eigendom maar dat van de netbeheerder waarmee je vrijwillig een overeenkomst aanging om dit (en het type!) te gebruiken volgens zijn specificaties en toegang te verschaffen tot de plaats waar het staat. Iedereen wie daar niet mee akkoord is staat het vrij om daartegen een rechtzaak aan te spannen en/of geen gebruik meer te maken van deze diensten. Een aansluiting op het openbare net is immers geen verplichting maar een vrije betalende dienstverlening waar je voorafgaand akkoord ging met de voorwaarden om deze te verlenen. Dat men geen kennis (meer) heeft van deze overeenkomst is geen reden om je te ontslaan van de verplichting om deze overeenkomst, die men vrijwillig aanging, na te komen.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 weken geleden Met analoog kan je alleen maar voor- en achteruit meten zonder verder enig inzicht in je eigen direct verbruik van eigen productie. En met een digitale meter kan je net zo goed salderen als met een analoge meter.
Zeer juist Ivo.
Met een digitale meter geef je gewoon alle controle uit handen.

Met een analoge meter niet, omdat het praktisch niet kan.
Een keer per jaar meteropname en al wat je daartussen doet is je eigen zaak zonder pottekijkers en idiote regeltjes.

Maar als zo een DM zoveel voordelen heeft, waarom zijn er dan zoveel mensen die een DM weigeren. Tot en met rechtszaken toe.
Waarom geeft men geen vrije keuze zoals het in de wet voorzien is en in Wallonië en Nederland toegepast wordt?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 420 keer
Recent bedankt: 13 keer

Alsof iedereen weet waarmee ze bezig zijn en op afstand hun verbruikers aansturen. Dat zal eerder een minderheid zijn en de UB-ers zijn niet representatief voor dat publiek.

Mensen zijn gewoontedieren en trends zullen dus wel degelijk te zien zijn. Als men hiervoor AI toepast kan het nog beter.

De DM is niet het grootste probleem maar het is wel een bijkomende optie op al de reeds bestaande inbreuken. Ik vind het geen reden om tegen de DM te zijn of het probleem op te blazen maar het ontkennen hoeft ook niet. Het gebruik van data schuift ook steevast op, dat hebben we bij ANPR camer's ook gezien, in het begin is het altijd voor terrorisme of kindermisbruik maar eens het er is dan is men creatief :)
-----------------------------------------------------------------------
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard weten er velen niet waarmee ze bezig zijn en dat is niet beperkt tot hun energieverbruik.
Maar dat moet daarom nog niet betekenen dat iedereen daarom maar in onwetendheid moet blijven verkeren en zijn gedrag moet beperken tot zagen, klagen en braaf betalen. Ieder zijn eigen ding.
Nogmaals, voor wie weet waarmee hij bezig is, en dat geldt eveneens voor de DM, zijn er geen trends op te maken uit het gebruik van een DM. Dat er huishoudens zijn waaruit dat wel op te maken valt kan best zijn en wat dan nog? Precies of potentiële inbrekers de moeilijkste weg gaan kiezen door "een mannetje" bij Fluvius te installeren die uit al die miljoenen digitale meters gaat opmaken waar zijn of haar kompanen het best gaan inbreken terwijl er veel goedkopere en eenvoudige manieren bestaan. Ook inbrekers verkiezen de eenvoudigste en goedkoopste methodes boven ingewikkelde procedures.
En zoals jezelf opmerkt, wie wakker wil liggen van de digitalisering en het mogelijke misbruik heeft nog wel meer voor de hand liggende redenen om wakker te liggen dan de digitale meter.
Je kan er natuurlijk om te beginnen ook al voor zorgen dat er in huis niets waardevols te halen valt omdat je emotioneel niet gebonden bent aan goederen. Probleem aan de bron opgelost. Voor wie dat kan toch.

En blijkbaar zijn er nog altijd die, tegen beter weten in, blijven denken dat ze zelf de keuze zullen blijven hebben om te kiezen tussen analoog of digitaal. Blijven dromen dus.
Een vermeend nadeel zet je zelf beter om in een praktisch voordeel. Of niet. Je kan er ook blijven over zagen en klagen en je er noodgedwongen bij neerleggen en braaf betalen. De reden dat er zoveel ontevredenen zijn over de DM is om te beginnen een (bewuste) misvatting. Op sociale media hoor je in de eerste plaats de klagers en zagers. De MSM halen er de uitzonderingen uit om clickbaits te verwerven, niet de overgrote zwijgende meerderheid die het doorgaans geen bal kan schelen. Wie de DM weigert is niet de meerderheid en ze zijn ook niet "met velen". Het is een zeer kleine minderheid.
En zoals eerder aangehaald weten velen niet waarmee ze bezig zijn en uit gewoonte en kuddegeest volgen ze gemakshalve de klagers en zagers zonder zelfs te weten waarover het echt gaat. Dat is hun tijdverdrijf: meelopen met de klagers en zagers maar zelfs niets ondernemen om iets naar eigen hand te zetten. En dat is best zo want ook de overheid zoekt steeds de gemakkelijkste weg en dat is zich concentreren op de inerte massa die graag zaagt en klaagt maar uiteindelijk zonder veel tegenstand ook maar betaalt.

Wie zo zeker is dat de meetinrichting van een aansluiting op het openbaar net zijn eigendom is, het recht heeft de netbeheerder de toegang tot de plaats van de meetinrichting te blijven verbieden en dat een digitale meetinrichting zijn grondrechten schendt moet dan maar een rechtzaak aanspannen om zijn geschonden rechten te verdedigen. Of het gewoon houden door wat stoer op het www te klagen en te zagen maar nadien thuis braaf te betalen en zich bij de zaken neer te leggen.
Laatst gewijzigd door ivob 2 weken geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 493 keer
Bedankt: 575 keer
Recent bedankt: 3 keer

In het recente verleden heeft de overheid en aanverwanten wel "bewezen" hoe goed ze met onze data kunnen omgaan, niet ? Antwerpen, Diest, Luik,...
En daar was het ook niet de bedoeling
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Met bestaande zonnepanelen installatie jonger dan 15 jaar, kan je al minstens tot 2025 zonder problemen uitstellen.
Met wat geluk ben je dan pas aan de beurt in 2026
Dan kan je nog een paar keer “niet thuis” geven en dan is het al 2027
Mits wat spitsvondigheid moet je het toch zeker tot 2028 halen.
En waarschijnlijk hebben ze tegen dan hun quotum al gehaald en laten ze u met rust.
Zonder tegenslag van kapotte meter kunnen we dus nog heel wat jaartjes voort!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 2 weken geleden In het recente verleden heeft de overheid en aanverwanten wel "bewezen" hoe goed ze met onze data kunnen omgaan, niet ? Antwerpen, Diest, Luik,...
En daar was het ook niet de bedoeling
J.
Ja en?
Precies of dat in het analoge en manuele tijdperk allemaal beter geregeld was.
Het punt is niet dat er nooit iets fout loopt noch dat er nooit misbruik van iets gemaakt kan worden.
Overal waar er mensen bij betrokken zijn is de kans groot dat er iets fout gaat en/of dat er misbruik gemaakt wordt.
En de overheid is niet een of ander virtueel gegeven maar ook maar gewoon een verzameling van doodgewone mensen met hun gebreken en talenten.

En nogmaals, iedere situatie is anders: voor sommigen is het zo lang mogelijk uitstellen en/of dromen om "vergeten" te worden de beste oplossing. Voor anderen is zo vlug mogelijk overschakelen op een DM de financieel beste oplossing.
En quota voor DM worden niet lokaal opgelegd. De uiterste datum voor de transitie is een EU verordening.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Of het voordien zoveel beter was speelt geen rol en doet niets af aan huidige problemen. Net zoals het feit dat mensen fouten maken niet betekent dat we fouten niet moeten proberen voorkomen. Dat zijn dooddoeners.

Het punt is net wel dat er misbruik kan gemaakt worden, vooral omdat uit het verleden blijkt dat als het kan het ook gebeurt of zoals het gezegde gaat de gelegenheid maakt de dief.

Ik heb op zich niets tegen de DM en heb er al lang zelf eentje maar bewust zijn van potentiële problemen is niet verkeerd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het punt is nu net dat wie zich bewust is van potentiële problemen daar ook naar kan en tegen handelen.
Potentiële problemen zijn er overal en vanuit iedere hoek. Je kan dat dan negeren, er wat over klagen en zagen en je er bij neerleggen of potentiële problemen ombuigen in een persoonlijk voordeel. Dat is nu precies hoe de echte wereld draait.

Dat men ergens "bewust" van is doch er dan niet naar handelt schiet niet op. Dat is net hetzelfde dan empatisch bewust zijn van de problemen van anderen maar er verder weinig tot niets aan doen. De gemakkelijke weg dus. Veel blabla en verder weinig tot niets concreet doen om een situatie effectief te keren.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Exact, bewust zijn eventuele problemen kan erger voorkomen. Doen alsof ze er niet zijn niet. Maar ik was niet degene die het potentieel probleem negeert.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Op wie heb je het dan wel?
Toch niet op mij want ik heb bewust voortijdig een digitale meter aangevraagd omdat ik bewust was hoe de nadelen om te zetten in een persoonlijk (financieel) voordeel zonder daarbij last te hebben van de potentiële nadelen.

Gezien je al een digitale meter hebt doch geen PV noch opslag hoe voorkom jij de "inbreuken op je privacy" van de DM? Of blijft het bij "bewust zijn" van het potentiële probleem en verder niets?
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 493 keer
Bedankt: 575 keer

Bij de analoge meter is de data er niet, dus kan ze ook niet misbruikt, gelekt, gestolen,... worden, tot daar dat argument.
Dat is voor een stuk waar GDPR over gaat, data die je niet nodig hebt, kan je ook niet lekken. ook niet per ongeluk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 weken geleden Toch niet op mij want ik heb bewust voortijdig een digitale meter aangevraagd omdat ik bewust was hoe de nadelen om te zetten in een persoonlijk (financieel) voordeel zonder daarbij last te hebben van de potentiële nadelen.
Een reden te meer om de DM niet te verplichten, maar de vrije keuze te laten.
Diegene die voor zichzelf uitgemaakt hebben dat het voordelen biedt, die stappen automatisch over.

De anderen die blijven de analoge meter gebruiken tot het moment aangebroken is dat ze er voordeel in zien.
Simpel toch, in Wallonië en Nederland werkt dat perfect…

Ik snap de kruistocht tegen de analoge meter dan ook totaal niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt geen PV of opslag nodig voor een DM. Die meet dan gewoon de afname en die data kan men dus analyseren/verwerken.

Ik ben niet tegen die verwerking of de DM op zich maar ik ben ook niet naïef om te veronderstellen omdat er momenteel mogelijk niets met die data gebeurt dat dat voor altijd zo zal blijven. Bewust zijn van die situatie is dus beter dan doen alsof er geen probleem is of kan zijn, of zoals ze in het Engels zeggen what could possibly go wrong. Of een ander voorbeeld, als iedereen braaf betaalt dan krijgen sommigen de indruk dat we graag betalen ;)
heist_175
Moderator
Moderator

duizend schreef: 2 weken geleden Ik snap de kruistocht tegen de analoge meter dan ook totaal niet.
Aangezien het toelaat om een geproduceerde kWh in de zomer gelijkt te stellen aan een af te nemen kWh in het putteke van de winter,
is er wel iets tégen de AM en voor de DM te zeggen :).
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ja, dat is nu net het grote voordeel van de AM waarvoor we het prosumenten tarief betalen.

Enne het argument van de DM was toch dat je centen kreeg voor je overschot, veel voordeliger volgens sommigen. Waarom dan iets verplichten dat veel voordeliger is?
Iedereen stapt dan toch over?

Geen reden tot kruistocht, het gaat immers vanzelf…
ivob
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 2 weken geleden Een reden te meer om de DM niet te verplichten, maar de vrije keuze te laten.
Maar de realiteit gebiedt ons te moeten vaststellen dat diegenen die het voor het zeggen hebben al beslist hebben dat het voor iedereen een digitale meter zal worden. Of jij of wie dan ook dat graag heeft of niet maakt in se niet uit.
Ik begrijp het gevecht tegen windmolens dan ook niet. Je hebt de vrije keuze om je aan te sluiten op het openbaar net en dan te verrekenen op de wijze die de aanbieder en uitbater van dat net kiest of het op je eentje te doen. In het laatste geval ben je aan niemand verantwoording verschuldigd. Wanneer je er echter voor kiest van de diensten van derden gebruik te maken zal het volgens de voorwaarden van deze dienstverlener zijn en niet volgens de voorwaarden gesteld door ieder individu.
Voor mij moeten ze de digitale meter ook niet verplichten hoor en mag iedereen zijn analoge meter behouden. Uiteraard met de kosten aangerekend die daarmee gepaard gaan want je kan moeilijk verlangen dat een ander die kosten voor diegenen die kiezen voor de analoge meter tot in de eeuwigheid blijven betalen. Met verschillende keuzes gaan immers ook verschillende verantwoordelijkheden gepaard. Maar net zoals jij daar niet over gaat maakt mijn mening in deze ook het verschil niet.
Het prosumententarief dekt alleen het forfaitair deel van het netgebruik. Niet de stroomcomponent die je van het net afneemt terwijl je zelf niets of te weinig produceert. Iemand moet die kost betalen. Begrijpelijk dat je die kost op een ander wil afwentelen maar even begrijpelijk dat een ander die kost niet tot in de eeuwigheid voor al wie een DM weigert wil blijven betalen.
En zoals reeds meermaals is aangehaald is een digitale meter niet voor iedereen voordeliger. Voor sommigen wel en voor sommigen niet. Sommigen berekenen dat en weten of het voor hen voordelig is of niet. Maar het grootste deel heeft geen flauw benul waar ze mee bezig zijn en of het ene systeem al dan niet voordelig of nadelig is en wauwelt gewoon de rest wat na. En wie echt geen flauw benul heeft stapt blind mee in een rechtzaak waarin alleen de advocaten van beide partijen beter van worden.

Dat een netbeheerder een digitale meting wil ligt nogal voor de hand. Met een analoge meter ben je blind en lukt de transitie nooit want je hebt geen flauw idee waar je mee bezig bent. Dat dit voor sommige prosumenten geen goed nieuws is omdat ze de sprookjes van hun politici van "gratis elentriek voor eeuwig" als zoete koek slikten hoeft ook niet te verbazen. De ene dag zit men op sociale media te fulimeren tegen de "onbetrouwbare (r)overheid" maar voor hetzelfde geld gaat men de volgende dag wel braafjes mee in sprookjes die niet vol te houden zijn. Van enige rechtlijnigheid dus geen enkel spoor. Bij overheid noch hun kiezers.

Het probleem in Vlaanderen is niet dat de digitale meter er komt. Het probleem is net dat het zo lang geduurd heeft voor men ermee begonnen is en de onduidelijke tot onwettige regelgeving die men eraan verbonden heeft.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ja zo lusten we ze wel. Nu komt de kat op de koord.
Eerst zelf fier overstappen naar DM zonder dat je terug kan.
En dan jaloers zijn op de voordelen die diegene hebben die bewust NIET overgestapt zijn.
En dan kruistocht om deze voordelen af te pakken, want “da kan nu toch echt niet zeg.”

De wetgeving eu was duidelijk, geen verplichting…
Zie Wallonie, zie Nederland …
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 622 keer

Wat mij het meeste stoort, is het ganse "TINA" (there is no alternative) verhaal.
Zoals ik in een eerdere post schreef, vind je in Belgie op de vraag "is de digitale slimme meter verplicht" als antwoord "ja, want het moet van Europa".
Zoek je dezelfde vraag op in Nederland, dan is het antwoord "nee hoor, je moet geen slimme meter steken als je dat niet wil; je kan altijd voor een domme digitale meter kiezen, of het slimme gedeelte van je slimme meter uitschakelen".
Ergens wordt er dus gelogen, of (wss) zeer selectief geinterpreteerd.

Doe zoals in NL, en er was veel minder geklaag en gezaag hierover.
Wil je geen slimme meter, dan neem je een domme of laat je zijn zender uitschakelen (wat in NL blijkbaar zelfs kan via een simpele selectie op een website).
Hier moeten ze alles weer op de spits drijven door een "one size fits all" beleid erdoor te duwen; en ja, dan duwen sommigen terug.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 152 keer

Benieuwd hoe de DM z'n data zou kunnen versturen als we deze in een soort Faraday kooi steken :wink: Met enkel de achterzijde (de muur) die dan nog vrij blijft.
Kun je zelf kopen hier: https://www.etsy.com/be/listing/1021916 ... d-cover-uk
Of staat er in de kleine lettertjes dat dit verboden zou zijn ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 1 week geleden Eerst zelf fier overstappen naar DM zonder dat je terug kan.
Met "fier" of welke emotie dan ook heeft dat niets te maken :roll:
Wel met een beslissing nemen na je eerst goed geïnformeerd te hebben over alle voor- en nadelen. En die zijn voor een goed geïnformeerde consument gewoon te berekenen. Buiten de voordelen van de digitale meter die jaarlijks terugkeren (bv. door je overproductie te kunnen verkopen ipv gratis weg te geven en/of te versmossen aan nutteloze energieverspilling tegen de jaarlijkse prijs van een prosumententarief waar je nooit omheen kan) had je ook nog eenmalige matheuspremies van duizenden euro die men, afhankelijk van de situatie, met een analoge meter nooit meer kan inlopen door de installatie van een DM zo lang mogelijk uit te stellen.
En dan jaloers zijn op de voordelen die diegene hebben die bewust NIET overgestapt zijn.
Zie voorgaande, dat verzin je gewoon ter plekke om wie weet wat voor reden want raakt kant noch wal.
Er is geen reden om jaloers te zijn want zoals meermaals aangehaald zijn voor- en nadelen individueel en niet gelijk.
In mijn situatie waren er dan ook geen voordelen om bij een analoge meter te blijven gezien alleen maar financiële nadelen aan verbonden. En ik kan je geruststellen, er is sinds de installatie van de DM hier nog niet ingebroken noch een poging daartoe noch zijn mijn meetgegevens (de weinige die er zijn) buiten mijn wil verschenen op sociale media.
Integendeel, door gebruik te maken van een DM kan ik nu met kennis van zaken uur na uur, dag na dag, .... het prijsverschil vergelijken tussen een dynamisch uurtarief met onmiddellijke afrekening en een tarief van een contract van onbepaalde duur met jaarafrekening waardoor er weer andere beslissingen met kennis van zaken genomen kunnen worden om de rendabiliteit van de energiebeheer te verhogen. Kennis is vooruitgang. Niet vrijwillige onwetendheid.
En dan kruistocht om deze voordelen af te pakken, want “da kan nu toch echt niet zeg.”
Het komt eerder over dat je in jouw situatie alleen maar voordeel hebt bij een analoge meter en geen echte keuze hebt dan zo lang mogelijk bij een analoge meter te blijven. Vandaar waarschijnlijk jouw kruistocht TEGEN de digitale meter.
Het is dus niet zo dat ik geen keuze had tussen analoog en digitaal. Integendeel ik had een analoge meter en had de keuze om dat ook nog zo lang mogelijk te rekken. Maar dat was in deze situatie duidelijk niet de beste keuze.
Je draait dus gewoon de zaken om. Voor jou is de digitale meter duidelijk niet de beste keuze en gezien er vroeg of laat toch een digitale meter zal komen voer je met alle middelen een kruistocht om dit zolang mogelijk uit te stellen.
Je hebt immers niet de vrije keuze. Je moet op termijn gewoon ondergaan en vandaar je naijver voor wie die vrije keuze tussen verschillende opties wel had of heeft.
De wetgeving eu was duidelijk, geen verplichting…
Zie Wallonie, zie Nederland …
De EU regelgeving is inderdaad duidelijk en jij kent ze duidelijk niet.
Er is duidelijk een verplichting maar met een deadline. En deze is nog niet bereikt.
Blijkbaar ken je ook het verschil niet tussen een digitale meter en salderen.
Wallonië is duidelijk ook geen goed voorbeeld van goede planning. In Nederland zijn ze al lang voor Vlaanderen begonnen met de uitrol van de digitale meter. Daardoor moeten ze niet hals over kop versneld beginnen maar kunnen ze gerust de eigen planning volgen om de deadline te halen. En zoals eerder aangehaald wordt er in Nederland voor prosumenten nog gesaldeerd MET een digitale meter. Zoals meermaals aangehaald is de digitale meter dus niet de schuldige van het wegvallen van de saldering in Vlaanderen maar is dit een louter lokale politieke beslissing. Je moet "de schuld" dus niet gaan zoeken noch steken op het meetinstrument maar op de beleidsmakers waarvoor men zelf gekozen heeft. Dus hier geen "uitvluchten" dat het de schuld van de groenen, de Walen noch de EU is. Gewoon een keuze van de partijen die al jaar en dag de lakens uitdelen in het eigen Vlaanderen.
In Nederland is de keuze voor het verlengen van de saldering (met DM) trouwens ook niet de beste keuze gebleken en brengt het steeds meer en meer technische problemen aan het licht. Maar net zoals hier willen ook daar politici niet zonder slag of stoot hun verkeerde keuzes per direct toegeven.

Toegevoegd na 3 minuten 39 seconden:
lacer schreef: 1 week geleden Benieuwd hoe de DM z'n data zou kunnen versturen als we deze in een soort Faraday kooi steken :wink: Met enkel de achterzijde (de muur) die dan nog vrij blijft.
Kun je zelf kopen hier: https://www.etsy.com/be/listing/1021916 ... d-cover-uk
Of staat er in de kleine lettertjes dat dit verboden zou zijn ?
Tja dan mag je jaarlijks terug een meteropnemer over de vloer verwachten of betalen (indien de oorzaak bij jou ligt) voor een meter met externe zendmast en/of kabelaansluiting.
Een van de voordelen voor prosumenten met een digitale meter is nu ook net dat de jaarlijkse meteropname op een vatgestelde dag is die vastligt en niet afhangt van de agenda van de lokale meteropnemer waardoor de fysieke meteropname van jaar tot jaar weken kan verschillen (en waarover men vroeger dan zat te klagen en te zagen).
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 1 week geleden De EU regelgeving is inderdaad duidelijk en jij kent ze duidelijk niet.
Er is duidelijk een verplichting maar met een deadline. En deze is nog niet bereikt.
Blijkbaar ken je ook het verschil niet tussen een digitale meter en salderen.
En de kruistochten gaan verder … :lol:

Vrije keuze totdat het verplicht wordt, is dat zo moeilijk te verstaan?
In Wallonië kan dat, in Nederland kan dat.
De datum is al eens geschoven, waarom zou die niet nog eens schuiven.

Blijkbaar negeer jij het verschil tussen een AM en salderen met een DM.
Anders eens vragen aan al die mensen die gezjost zijn omdat ze geloofden in DM salderen. :angel:
Met de AM ben je zelf in controle, met de DM totaal overgeleverd aan de regeltjes van de dag.

Waarom geen vrije keuze laten dus … ?
heist_175
Moderator
Moderator

ITnetadmin schreef: 1 week geleden Wat mij het meeste stoort, is het ganse "TINA" (there is no alternative) verhaal.
Zoals ik in een eerdere post schreef, vind je in Belgie op de vraag "is de digitale slimme meter verplicht" als antwoord "ja, want het moet van Europa".
Zoek je dezelfde vraag op in Nederland, dan is het antwoord "nee hoor, je moet geen slimme meter steken als je dat niet wil; je kan altijd voor een domme digitale meter kiezen, of het slimme gedeelte van je slimme meter uitschakelen".
Het gaat over de digitale meter, ter vervanging van een "draaiende" analoge meter.
Of je die slim maakt, kies je zelf.
Mijn digitale meter is voorlopig - en ik denk dat dat nog wel een tijdje zo zal blijven - een "domme" digitale meter: de DM stuurt niets aan en wordt door niets aangestuurd.
Alle energiegerelateerde beslissingen in huis worden door andere mensen (ikzelf, mijn vrouw) of dingen (de meter van de PV's) gemaakt, maar niet door de DM.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, er worden in België geen "slimme" digitale meters standaard gemonteerd, noch zijn deze verplicht.
De term "slimme meter" is een concept gecreëerd door de sociale media. Eentje heeft ergens iets opgevangen en half begrepen, daar zijn eigen verhaal van gemaakt en de rest praat dat dan gewoon na en een nieuwe urban myth is weer gelanceerd. Zoals wel meer gebeurt via sociale media.
Het enige wat een digitale meter standaard meer kan dan een analoge is op afstand uitgelezen worden (en dat komt gewoon door de extra verbinding hardware) en door de gescheiden meting van injectie en verbruik de consument meer inzicht geven in zijn eigen direct verbruik, indien PV aanwezig.
Het verschil met een analoge meter is dat je als gebruiker de digitale meter zelf slim kan maken en dit naar eigen wens.
En wanneer je een digitale meter slimmer maakt is het uiteraard nog altijd de consument zelf die beslist hoe hun dat instelt en welk gebruik men ervan maakt. Ook wat betreft de toestemming voor uitlezen van gegevens door derden (bv. aan de energieleverancier om een dynamisch contract mogelijk te maken) beslist de gebruiker zelf.

Toegevoegd na 15 minuten 57 seconden:
duizend schreef: 1 week geleden Waarom geen vrije keuze laten dus … ?
Tja, lees alle beschikbare info hierover. Zelfs deels te vinden op dit forum. Maar uiteraard, zoals meermaals blijkt, niet besteed aan wie blind zijn eigen kruistocht wil voeren voor iets wat voorbijgestreefd is uit angst voor iedere vooruitgang en verandering en angst om ten koste van de gemeenschap eigen persoonlijk voordeel te zien verminderen.

En uiteindelijk heb je wel de vrije keuze: niemand verplicht je gebruik te maken van de diensten van de netbeheerder.
Maar wie de keuze wel maakt om van de diensten gebruik te maken van anderen zal zich toch moeten aanpassen aan de wijze waarop deze dienstverlening verleend wordt. Niet akkoord, ga je eigen weg en zoek je eigen oplossing.
Dat is niet beperkt tot de diensverlening van energievoorziening maar toepasbaar op zowat iedere dienstverlening.
Je hebt nog altijd niet begrepen dat jij geen eigenaar bent van het openbaar net noch van de meetapparatuur die daarvoor door de uitbater gebruikt wordt noch dat je verplicht bent gebruik te maken van deze diensten. Dat heb je zelf beslist. Daar ben je zelf een overeenkomst met de netbeheerder over aangegaan. Wanneer je zelf niet meer op de hoogte bent van al je rechten en plichten, dat is een andere zaak.
Gezien je wenst gebruik te maken van de diensten van een openbaar net is er een gemeenschappelijke oplossing uitgewerkt waar je je bij neerlegt of bij niet akkoord je eigen weg zoekt. Gemeenschappelijke oplossingen zijn zelden gestoeld op de verlangens van een individu of deze van een minderheid.

En zoals eerder aangehaald: er is een verschil tussen een digitale meter, een slimme digitale meter en wel of niet salderen. Dat sommigen alles op een hoopje blijven gooien zegt meer over de beperkte kennis in de materie van wie daar blijft achter staan dan de dagelijkse realiteit.

Dat er nog altijd mensen zijn die geloven in sprookjes zoals eeuwig gratis energie (uiteraard op kosten van de anderen) en/of beloften van politici die geen wettelijke grond hebben zegt uiteraard meer over die goedgelovigen dan over de realisten die weten dat wanneer iets te mooi is om waar te zijn het op termijn zelden waar blijkt te zijn.
Dat moet je die politici en hun kiezers en wie gelooft in sprookjes aanrekenen. Niet de rest.

Met een analoge meter heb je in tegenstelling tot een digitale meter totaal geen controle want dommer dan een analoge meter kan je het niet meer vinden. Het is niet omdat je jezelf blijft wijsmaken dat de overproductie die je tijdens de zomer op het net zet ergens veilig bewaard blijft tot in de winter zodat je het dan gratis terug zelf kan gebruiken dat dit de realiteit is. Je doet dit telkens ten koste van anderen want gratis bestaat in dit verhaal niet en het net moet steeds een evenwicht nastreven en dat op elk ogenblik dus een gratis energieopslagmedium is het al helemaal niet.
Dat je je zorgen begint te maken dat je persoonlijke voordeel, uiteraard ten kosten van anderen, nu zal verminderen valt wel te begrijpen. Maar anderzijds is het ook te begrijpen dat anderen niet tot het einde der tijden voor het persoonlijk voordeel van enkelen moeten blijven opdraaien omdat hun indertijd sprookjes zijn wijsgemaakt die op termijn niet vol te houden bleken te zijn. Fouten uit het verleden zijn er om uiteindelijk rechtgezet te worden. Niet om ze eeuwig in stand te houden. Hoe spijtig sommige individuen die daardoor hun persoonlijke winsten zien verminderen dat ook vinden. Je zou blij mogen zijn dat je al die jaren van een fout systeem hebt kunnen genieten ipv nijdig te worden dat dit verhaal eindelijk ten einde komt.
Maar dat vraagt uiteraard enige empathie en inleving in de factuur van anderen. :angel:

En wat betreft de kruistocht die je aan mij wil toeschrijven ben je uiteraard ook weer verkeerd.
Ik heb de analoge meter uiteraard niet afgeschaft noch ontneem ik ook maar iemand de mogelijkheid zo lang mogelijk in dit achterhaald systeem te blijven zitten. Ik blijf wel niet wanhopig en tegen beter weten in vasthouden aan een voorbijgestreefd systeem omdat ik me ingelezen heb in de materie en de pro's en contra's heb leren begrijpen.
Ik neem dus gewoon tijdig de nodige maatregelen om mee te zijn met de nieuwe realiteit van de dag.
Dat is dus iets totaal anders dan wat jij er weer van wil maken.
Wat mij betreft blijf je tot het einde van je dagen vasthouden aan de analoge meter en kerncentrales en blijf je al die tijd de echte kosten daarvan betalen. Beiden een technologie uit het verleden en totaal voorbijgestreefd.
Maar net zoals bij je keuze voor kernenergie kan ik me ook hier niet van de indruk ontdoen dat je een keuze wil maken die je enkel persoonlijk voordeel oplevert doch de echte kosten van die "keuze" voornamelijk wil afschuiven op de anderen. :nono:
Dat je nijdig wordt omdat slechts een deel in dat verhaaltje trapt maar niet iedereen daarin blindelings meegaat begrijp ik dan weer wel.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

De "voorbijgestreefde" technologie (nog zo een non argument) doet perfect wat ie moet doen, je verbruik meten.
Meer moet dat ding niet doen. De DM doet dat niet beter.
Nederland en Wallonië en Brussel en nog een heleboel andere landen begrijpen dat.

Al de rest is pure quatch om meer "big brother gewijs" controle te krijgen over wat je doet en laat in je eigen woning en je daarenboven extra regeltjes op te leggen.
Ik lees geen enkel argument om de keuze niet vrij te laten, enkel een langdradige kruistocht gebaseerd op het principe "ik schakel over, dus iedereen moet dat doen" :roll:

Het feit dat je er totaal off topic weer "kerncentrales" bijsleurt zegt genoeg: geen enkel zinnig argument tegen vrije keuze ... :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja, wanneer je meent dat je met je analoge meter het recht aan je kant hebt en jouw "vrije keuze" met juridisch zinnige argumenten denkt te kunnen opleggen aan een dienstverlener, dan moet je dat dan maar via de normale procedures gaan verdedigen en via de geijkte weg trachten te behouden. Doen dus en het niet, zoals gewoonlijk, wat vrijblijvend houden bij blabla op sociale media dat verder geen enkel engagement vraagt.
Net zoals wie voor kerncentrales is er voor moet zorgen dat loze woorden, slechts gebaseerd op eigen buikgevoel, omgezet dienen te worden in daden.
Dus bewijs je gelijk van "vrije keuze (maar voor je onnodig kosten voor rechtsbijstand maakt raad ik je aan toch eerst je contract nog eens goed door te nemen ipv verder op je eigen buikgevoel af te gaan).
Zoniet blijft het net als bij de voorstanders van kerncentrales bij veel blabla op sociale media en verder niets dan klagen, zagen en uiteindelijk toch maar braaf betalen.

Ik ben inderdaad onvergeschakeld maar dat wil daarom nog niet zeggen dat iedereen dat moet doen. Voor mijn part blijf je tot het einde van je dagen prosumententarief betalen en voor iedere manuele opname van de meterstand (waarvan je nooit exact de datum kent) wanhopig proberen je overschotten op te souperen of gratis weg te schenken aan de netbeheerder. Mij niet gelaten. Het is immers mijn rekening niet.

Dat het argument van "vrije keuze" een nogal doorzichtige drogreden is waarbij sommigen hun individuele voordelen blijvend willen laten betalen door anderen is ook nogal duidelijk.
De dag dat wie kiest voor de analoge meter daar ook de werkelijke kost voor aangerekend krijgt zal al vlug blijken dat men die "vrije keuze" dan niet meer wil en dat het maar een doorzichtige drogreden was voor eigen persoonlijk gewin ten koste van anderen.
Sol Invictus!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 622 keer

heist_175 schreef: 1 week geleden Het gaat over de digitale meter, ter vervanging van een "draaiende" analoge meter.
Of je die slim maakt, kies je zelf.
Mijn digitale meter is voorlopig - en ik denk dat dat nog wel een tijdje zo zal blijven - een "domme" digitale meter: de DM stuurt niets aan en wordt door niets aangestuurd.
Alle energiegerelateerde beslissingen in huis worden door andere mensen (ikzelf, mijn vrouw) of dingen (de meter van de PV's) gemaakt, maar niet door de DM.
Nee, dat kies je niet zelf.
In NL wordt heel duidelijk gesteld dat hun "digitale domme meters" niet vanop afstand uitgelezen kunnen worden, alsook hun digitale slimme meters met uitgeschakelde radio (die je zelf kan uitschakelen).

Maw: zij definieren het verschil tussen "slim" en "dom" als "kan de meter op afstand uitgelezen worden". Jij definieert dat anders.

Ze stellen er zelfs bij dat je bij de keuze voor een van deze, zoals vroeger jaarlijks je meterstand zal moeten doorgeven.
Die digitale meters zullen dus werken zoals de analoge meter nu, wanneer het gaat over meteropnames.
In BE heb je die keuze niet.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 1 week geleden dat het maar een doorzichtige drogreden was voor eigen persoonlijk gewin ten koste van anderen.
Hier zijn we dan weer bij de echte reden waarom het wringt bij den Ivo.
Je kan gewoon niet verdragen dat iemand anders meer profijt doet dan jezelf en een betere beslissing genomen heeft. :angel:
Jij bent zelf bewust overgeschakeld omdat het volgens jou de DM voordeliger was.
Nu verwijt je iedereen die bewust NIET overstapt omdat het een pak voordeliger is.
Personeel gewin is blijkbaar enkel OK als dat nonkel Ivo ten goede komt. :?

Vanaf mei wordt AM trouwens nog voordeliger want de terugleververgoeding halveert dan bijna… :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tuurlijk kan ik dat.
Ik heb al gesteld dat voor wie een analoge meter tijdelijk nog meer voordeel geeft (of beter, minder nadeel) daar dan maar bij moet blijven. En uiteraard een extra vast tarief mag betalen voor dat "voordeel". Zolang het nog kan.
Je hebt er zelfs akte van genomen.
Dus er wringt niets. Blijkbaar eerder omgekeerd dat het voor sommigen moeilijk te begrijpen is dat hun "profijt" maar een uitdovend tijdelijk gegeven is en blijkbaar tot eigen nijd diegenen die voordeel hebben aan de digitale meter nog veel langer daar voordeel aan zullen hebben.
Jij hebt blijkbaar gekozen voor het voordeel van de analoge meter. Mooi maar hopelijk dringt het besef door dat dit uitdovend en tijdelijk is.
Ik heb inderdaad weloverwogen gekozen voor het echte grotere en blijvende voordeel in harde cijfers van de digitale meter. In het besef dat dit voordeel langer zal duren dan het uitdovend scenario van de analoge meter en een echt voordeel is en geen kleiner nadeel verkocht als een voordeel.
Het is niet moeilijk vast te stellen welke keuze op termijn het langst zal duren en het meeste voordeel zal opleveren.
Er is dus geen enkele reden om jaloers te zijn op iemand die alleen een nadeel kan beperken via de analoge terugdraaiende meter want het is slechts tijdelijk en uitdovend. Daarna speelt het nadeel voor alle komende jaren ten volle.
Wie kiest voor de DM krijgt een vergoeding op het ogenblik dat hij teruglevert en betaalt zelf de werkelijke kosten op het ogenblik dat hun energie afnemen van het net.
Wie bewust zo lang mogelijk blijft zitten bij een analoge meter "denkt" zijn zelf geproduceerde energie voor maanden te kunnen "opslaan" op het net en het er daarna gratis terug te kunnen afnemen. Dat is uiteraard niet de realiteit. In realiteit doet men anderen voor die kosten opdraaien. Toch een aanzienlijk verschil in de wijze van behalen "profijt".
Maar mij niet gelaten. Alleen begint het na de netbheerder ook bij steeds meer leveranciers door te dringen dat dit een onhoudbare situatie is en worden er naast het prosumententarief voor gebruik van het net nu ook meer en meer bijkomende energiekosten aangerekend voor dit "profijt" behaald op de kap van anderen.

Een gehalveerde kost blijft uiteraard nog altijd een kost in vergelijking met geen kost. Om dan van meer voordeel te spreken is gewoon jezelf een rad voor de ogen draaien. Een kost willen voorstellen als een voordeel tov totaal geen kost, integendeel meer opbrengsten, is jezelf iets wijsmaken. Meer niet.
Maar als je daar gelukkig van wordt, doen!
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 673 keer
Bedankt: 430 keer
Recent bedankt: 6 keer

Het is inderdaad een loopgraven oorlog waar geen van de mensen die hier zitten te roepen wil uitkomen.

Kunnen we beter dit topic gewoon sluiten. Oeverloos herkauwen brengt niks.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 483 keer
Recent bedankt: 16 keer

Modbreak:
persoonlijke aanvallen niet toegelaten. geen ban maar dit is een verwittiging

@ivob Gij zijt echt een omhooggevallen hautain arrogant ventje.
Voilà, een ban dringt zich op denk ik. 8)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”