Glasvezel aanbod in België

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Wyre? Dat gaat natuurlijk om coaxkabel!
Lebbeke is Fiberklaar-gebied: https://lokaalbeslist.vlaanderen.be/age ... fiberklaar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 106 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

[mention]raf1 [/mention] mooi gevonden

Dit zullen locaties voor de POP’s of “wijkkasten” zijn.

Normaal zouden ze einde 24 of begin 25 beginnen.

In aug/sep had gemeente nog geen aanvragen voor vergunningen voor aanleg ;)

Ze spreken wel over 01-03-05 dus 02 en 04 nog geen locatie of die komen er niet?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Geen idee, in Denderbelle of Wieze misschien, maar dat is landelijker gebied en dat heeft dan doorgaans een lagere prioriteit.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 106 keer

Bericht

Ben benieuwd hopelijk vallen de werken wat mee in de regio.
Dat zou best kunnen dat de 2 deelgemeentes nog niet voorzien zijn.

the last mile heeft er wel al fiber liggen wat best grappig is maar daar hoor je niets meer van
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
nerph
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Ik lijk me te herinneren dat RapidXS van Multifiber is, en aangezien zij niet meer via het netwerk van Fiberklaar internet zullen aanbieden, dat RapidXS dit ook niet meer zal doen. Volgens mij zijn ze beide overgestapt naar het netwerk van Wyre.

Ik kan natuurlijk compleet mis zijn, ik vind er weinig over terug.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Misschien is het nuttig om naast Scarlet Loco ook Scarlet Trio Fiber apart te vermelden in de tabel, er zijn twee internetopties:
  • Standaard internet 100/20 Mbps (42 euro/maand inclusief tv-aanbod)
  • Sneller internet 300/30 Mbps (52 euro/maand inclusief tv-aanbod)
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Er zijn prijsstijgingen in aantocht.
Het is misschien handig, voor wie zich opnieuw gaat oriënteren, om de reeds gekende info ook op te nemen in het overzicht?

Bijvoorbeeld, bij Proximus gaat de prijs met een 3 tal euro ophoog. Waardoor het prijsverschil met de andere providers nog groter wordt.
https://www.proximus.be/nl/id_cr_warnla ... /pricelist
-*-
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

raf1 schreef: 2 maanden geleden Misschien is het nuttig om naast Scarlet Loco ook Scarlet Trio Fiber apart te vermelden in de tabel, er zijn twee internetopties:
  • Standaard internet 100/20 Mbps (42 euro/maand inclusief tv-aanbod)
  • Sneller internet 300/30 Mbps (52 euro/maand inclusief tv-aanbod)
Indien gewenst kan ik deze aanpassingen doen bij de volgende tabel update.
Tot nu toe heb ik proberen te vermijden om alle mogelijke pack-combinaties van alle providers in de tabel op te nemen, want dan wordt dit een onnoemelijke lange tabel (en moeilijker te onderhouden, maar ook moeilijker vergelijkbaar).

Ik heb wel een uitzondering gemaakt voor Proximis Mega/Giga/Ultra Fiber, omdat deze formules niet leverbaar zijn standalone.
Hiervoor heb ik het "Flex Fiber" pack genomen met "Mobile S" (en 15€ afgetrokken van de Flex Fiber prijs om een '(fictieve) prijs voor Mega/Giga/Ultra in de tabel op te nemen.

Toegevoegd na 1 minuut 13 seconden:
Marsmillo schreef: 2 maanden geleden Er zijn prijsstijgingen in aantocht.
Het is misschien handig, voor wie zich opnieuw gaat oriënteren, om de reeds gekende info ook op te nemen in het overzicht?

Bijvoorbeeld, bij Proximus gaat de prijs met een 3 tal euro ophoog. Waardoor het prijsverschil met de andere providers nog groter wordt.
https://www.proximus.be/nl/id_cr_warnla ... /pricelist
Je bedoelt dus dat het wenselijk zou zijn om de nieuwe prijzen (vanaf januari 2025) nu al in de prijslijst op te nemen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 2 maanden geledenTot nu toe heb ik proberen te vermijden om alle mogelijke pack-combinaties van alle providers in de tabel op te nemen, want dan wordt dit een onnoemelijke lange tabel (en moeilijker te onderhouden, maar ook moeilijker vergelijkbaar).
Klopt, misschien is het dan nuttig om de dubbele aanbiedingen in de tabel te groeperen aangezien het aanbod via Proximus Fiber en Fiberklaar grotendeels overlapt.
RapidXS, Multifiber en WeServe zijn bijvoorbeeld nooit effectief aangeboden via Fiberklaar maar alleen nog beschikbaar in de ex-Fluvius-pilootgebieden van Wyre in Antwerpen, Gent en Genk.
Fastic biedt niets meer aan in de ex-Fluvius-pilootgebieden in Antwerpen, Gent en Genk, maar zou nu via Proximus Fiber en Fiberklaar aanbieden: https://fastic.be/
Daarvoor zou je dan de categorieën kunnen aanpassen:
  • Proximus Fiber en Fiberklaar
  • Exclusief Proximus Fiber
  • Exclusief Fiberklaar
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Rekening houdend met bovenstaande opmerkingen:
  • Scarlet Trio toegevoegd.
  • Categorieën Proximus Fiber en Fiberklaar samengevoegd.
  • Fiberweb (via The Last Mile) toegevoegd (6 formules).
  • Fastic (nog) niet toegvoegd (nog geen commercieel aanbod gekend)
  • Proximus prijsverhogingen vanaf 1/1/2025 in het rood
fouten, correcties, voorstellen altijd welkom
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
frodo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

Jack Daniels schreef: 3 maanden geleden
TheCeet schreef: 3 maanden geleden Hoort niet echt thuis in dit topic maar Wyre kan ook perfect coax related zijn.
Ah, even dacht ik dat Wyre ook glasvezel aanbood.
Ja die leggen ook fiber aan. In mijn straat leggen ze fiber op de gevel terwijl fiberklaar er in de grond aan het steken is.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 2 maanden geledenfouten, correcties, voorstellen altijd welkom
Ik denk dat Yoin momenteel exclusief Proximus Fiber is. Ik deed een adrescheck in actief Fiberklaar-gebied in Sint-Niklaas en kreeg bij Yoin alleen VDSL als mogelijkheid.
Yoin staat ook niet op de Fiberklaar-website: https://www.fiberklaar.be/nl/providers
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

dank voor de correctie.
Ik heb dit toegevoegd by YOIN in de kolon "Opmerkingen"
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

cadsite schreef: 30 mei 2023, 13:23
Belgissschenaap schreef: 30 mei 2023, 13:18 Alles over last mile/fastfiber kan hier gevonden worden.

Voor een consument niet echt een optie dus
Waarom niet? Een abonnement 100/100 voor €30 vind ik een heel mooi aanbod.
Inderdaad, nu betaal ik €36 per maand voor VDSL2, en dat geeft dus 100/30 in mijn geval.
Ik zou dus kunnen voor €6 minder per maand mijn upload opkrikken naar 100Mbps.
Of ik kan naar het goedkopere 50/50 abonnement gaan, en €22 per maand betalen.
Als het allemaal goed werkt, natuurlijk en er niet te veel gekapt en geboord moet worden, en als de aansluitbaarheid klopt.
Ik woon in dezelfde streek als 1207, dus misschien klopt het ook weer niet.

Edit: ondertussen berichtje gestuurd.
Ik ben eens benieuwd, ik heb ook gevraagd of er moet gekapt of geboord worden, want ik woon in een appartement, en niet op het gelijkvloers.
Ik wil niet hebben dat ze hier kabels aan de buitenkant gaan trekken.
Wat mij betreft, lijkt 50/50 mij voorlopig voldoende.
Men stelt het graag zo voor dat je hele hoge datalimieten nodig hebt voor HD streaming, maar als je niet met een heel gezin bent, maar alleen?
Ter vergelijking: de bitrate op DVB-C van VTM HD zit meestal rond de 10 Mbps.
En op de 4K demozenders op satelliet zie ik bitrates van rond de 23 Mbps maximum.
Dan zit je nog maar aan de helft van de totale bandbreedte.
Waarom je dan met 50 Mbps niet voldoende zou hebben, zou ik echt niet weten.
Volgens mij is het veel belangrijker dat die verbinding stabiel is.
Laatst gewijzigd door boulder 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Voorspelling: je gaat nooit een aansluiting krijgen.
Mensen hebben het hier al geprobeerd en er komt nooit wat van.

viewtopic.php?p=954181#p954181
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Belgissschenaap schreef: 1 maand geleden Voorspelling: je gaat nooit een aansluiting krijgen.
Mensen hebben het hier al geprobeerd en er komt nooit wat van.

viewtopic.php?p=954181#p954181
Spijtig.
Het is niet dat ik ontevreden ben over de huidige provider (EDPNet: €36/maand, 100/30 Mbps), maar als het sneller en/of goedkoper kan, waarom niet?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Als je overstapt naar fiber van edpnet is het niet goedkoper, maar wel sneller. (Wel €50 activatie als je nog geen aansluiting hebt)
Ik heb dat gedaan. Als je VDSL verbinding goed was zal je het amper merken. Bij mij was de verbinding nogal instabiel, vandaar dat ik de overstap toch gedaan heb.
En ook om future-proof te zijn en sneller te kunnen switchen indien nodig.

Fiberweb zou beschikbaar zijn in Kortrijk, maar ik wacht af wat digi (misschien ooit) op de markt gaat brengen en wat dat teweeg brengt.

Wel onhandig dat er geen online checker is om te controleren of ik effectief aansluitbaar ben. Dat dit via mail moet gebeuren is niet echt laagdrempelig.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

cadsite schreef: 1 maand geleden Als je overstapt naar fiber van edpnet is het niet goedkoper, maar wel sneller. (Wel €50 activatie als je nog geen aansluiting hebt)
Kan dat zomaar?
Als ik mijn eigen adres ingeef op de site van EDPNet, zegt hij dat EDPNet niet beschikbaar is, terwijl ik nu al bij EDPNet zit (VDSL2).
Mijn adres bevat wel een letter in het huisnummer, dus hij kan daar precies niet mee overweg.
Geef ik het volgende huisnummer in, dan zegt hij da EDPNet via VDSL beschikbaar is, dus geen fibre.
cadsite schreef: 1 maand geleden Ik heb dat gedaan. Als je VDSL verbinding goed was zal je het amper merken.
Bij upload zou je het wel moeten kunnen zien, want die zou bij mij van 30 Mbps naar 50 Mbps gaan.
cadsite schreef: 1 maand geleden Fiberweb zou beschikbaar zijn in Kortrijk, maar ik wacht af wat digi (misschien ooit) op de markt gaat brengen en wat dat teweeg brengt.
Ik woon niet in Kortrijk zelf, wel in de buurt.
cadsite schreef: 1 maand geleden Wel onhandig dat er geen online checker is om te controleren of ik effectief aansluitbaar ben. Dat dit via mail moet gebeuren is niet echt laagdrempelig.
Geen online checker. Bedoel je van EDPNet of van DIGI?
EDPNet laat je online je adres checken, maar blijkbaar klopt het dus niet altijd.
Voor fibre zou je toch op die BIPT atlas terecht moeten kunnen?
Ik geef bijv. voor Kortrijk, Kleine Iepersestraat in, en dan zie ik Proximus als provider, maar er is wel een gigantisch gebied dat nog gepland is.
https://www.bipt-data.be/nl/projects/at ... .052481342
Bij mijn straat is het zogezegd uitgerold van Fiberweb, eens benieuwd of die nog gaan reageren, en wat het antwoord zal zijn.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De overstap kan, maar dan moet er uiteraard wel fiber onder jouw stoep of aan jouw gevel hangen.
Zolang dat niet het geval is kan je enkel wachten.

Ik zat op een 85/35 profiel met VDSL en haal nu ongeveer 145/45 op fiber. Om eerlijk te zijn merk ik dat niet.

De checker, daar bedoelde ik fiberweb mee.
Digi heeft nog niets online staan waar we iets mee zijn, dat begint een beetje op Bigfoot of het monster van Loch Ness te lijken. Veel blabla, maar niemand heeft het ooit gezien.
Nordic
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 8 keer

Bericht

Waar ik woon ging Fiberklaar in 2023 met de aanleg beginnen. Die hebben eind 2023 laten weten dat de werken voor onbepaalde duur zijn uitgesteld. Als ik nu bij bv. Proximus mijn adres check blijven die VDSL aangegeven en spreken niet van Fiber in de toekomst, zoals ik nu via Edpnet heb. Maar als ik mijn adres bij Digi ingeef, spreken die wel van binnenkort Fiber beschikbaar. Er zijn hier al enkele grote straten (Centrumlaan en Guido Gezellelaan opengebroken geweest waar ze zwarte buizen met een rode lijn onder het voetpad gelegd hebben (door Dalcom) en het gemeentebestuur heeft een vergunning voor 3 PoPs toegestaan. Maar zowel Fiberklaar als Proximus geven aan dat er geen uitrol gepland is. Mijn Vdsl is op zich stabiel, heb een 85/25 lijn, maar updates bv. op de Xbox van CoD bv. duren zo echt wel lang. Bij de verbouwing 10j terug ook een drop voor Telenet gestoken en wachtbuizen voor Fiber, maar zal dus nog geduld moeten uitoefenen. Digi is allesinds niet op prijs concurrentieel denk ik. Wel werken ze met Fritzboxen in bruikleen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hmm, bij Digi lees ik dit over appartementen:

"We zullen de kabels langs de gevel installeren, in overeenstemming met de wettelijke eisen. De interne bekabeling zal in een tweede fase worden uitgevoerd, alleen na goedkeuring van de vereniging van eigenaars (Syndicus) of de eigenaarsraad."

Ik denk niet dat bewoners gelukkig gaan zijn als er langs de gevel van die kabels gelegd worden, en wat als er dan meerdere providers komen, elk met hun eigen kabels.
En ik vrees dat ze allemaal voor zo'n oplossingen zullen gaan.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

boulder schreef: 1 maand geleden "We zullen de kabels langs de gevel installeren, in overeenstemming met de wettelijke eisen.
De interne bekabeling zal in een tweede fase worden uitgevoerd, alleen na goedkeuring van de vereniging van eigenaars (Syndicus) of de eigenaarsraad."
Dat zijn 2 verschillende zaken die niet met elkaar te maken hebben.

Of je nu een aansluiting wenst of niet, de operatoren hebben het recht om de glasvezelkabel langs de gevels te installeren.
Dat is wettelijk bepaald (Gevelrecht)
Je kan dat als eigenaar in principe niet weigeren.

De operatoren hebben echter wel de verplichting om u vooraf te informeren over de plaats en wijze van de uitvoering van de werken.
Rechten en plichten voor eigenaars van huizen en appartementen
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 1 maand geleden Of je nu een aansluiting wenst of niet, de operatoren hebben het recht om de glasvezelkabel langs de gevels te installeren.
Dat is wettelijk bepaald (Gevelrecht)
Je kan dat als eigenaar in principe niet weigeren.
Maar stel dat niemand in het gebouw glasvezel bestelt, komen ze daar dan toch allerlei kabels aan uw gevel hangen?
Of bedoel je vanaf het moment dat één bewoner dit bestelt?
En zijn dat dan dezelfde kabels voor elke provider?
Of hangen daar na verloop van tijd 5 kabels als er 5 concurrenten zijn en toevallig 5 bewoners bij elk een andere provider bestellen?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hier hangt ook coax aan mijn gevel ondanks dat ik dat niet nodig heb.
Yep, ze mogen dat.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Nordic schreef: 1 maand geledenMaar zowel Fiberklaar als Proximus geven aan dat er geen uitrol gepland is.
Het is zeker wel gepland in Deinze, in Machelen (Zulte) staat er al een (werkloze) Fiberklaar-wijkPoP. Die zou moeten verbonden worden met een nog te plaatsen hoofdPoP in Deinze.
Maar vermoedelijk is er een bepaald tracé waarvoor Fiberklaar geen vergunning krijgt. Als dat tracé een spoorlijn of een gewestweg kruist, kan ik me inbeelden dat het niet eenvoudig is om van alle betrokken partijen (Wegen & Verkeer, Infrabel) goedkeuring te krijgen. Mogelijks wacht Fiberklaar ook op Wyre of een andere nutsmaatschappij die de komende jaren grote werken plant zodat al deze werken tesamen in synergie uitgevoerd worden.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 237 keer

Bericht

@philippe_d Digi heeft nu ook de prijzen van hun fiber aanbod nu op hun website staan.

€10 500Mbps/500Mbps
€15 1Gbps/1Gbps
€20 10Gbps/10Gbps

https://sbe.iw.ro/gateway/g/a1U3MWIySkU ... p3UT09.pdf
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

DIGI toegevoegd
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 1 maand geleden DIGI toegevoegd
Da's toch even relevant als de wifi op camping cosmos? :roll: