Radio P.R.O.S. , regionale FM en DAB+ en ontvangst in Noordwest-Brussel

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jaren geleden hebben diverse lokale radio's moeten stoppen omdat ze hun radiolicentie verloren. Kleine hobby of toch zeer bescheiden entiteiten. Eentje was Radio P.R.O.S.
https://radiopros.be/

Eigenlijk heb daar niets mee. Ik ben niet van de streek en de muziekstijl is niet echt mijn ding. Maar het is echt zo'n zender die mij doet denken aan 'radio Hallo' van FC De Kampioenen. Het is zo'n radiozender die taartenverkopen doet om inkomsten te hebben.

Ik zag onlangs passeren dat die van 8 januari terug op de FM zullen zitten. En ook op de 'regionale DAB+' in een iets andere geografische zone. Blijkbaar is de een bundeldeal; door op de FM te komen komen ze ook op DAB+.

Zie https://radiopros.be/radio-pros-na-5-ja ... euw-op-fm/

Ik ben heel blij voor hen. Ondanks geen licentie hebben ze de laatste 5 jaar dapper verder gedaan als een 'enkel internet' radiozender. In het ene artikel spreken ze van een 1000 luisteraars, in het ander van 5000. Wat het ook is het moet een enorme handicap zijn geweest. Ook niet goed voor adverteerders te vinden.

Dit heeft mij doen denken nog eens een scan de te doen van het DAB+ spectrum waar ik zit. En ik zit in de noordwestelijke rand van Brussel, Sint-Agatha-Berchem. Op een 3de verdiep op een van de hogere plekken (hoogste?) van die kanten.

Mijn radio die op de vensterbank staat met volledig uitgetrokken ingebouwde antenne kon tijdens een scan 111 zenders opvangen. Als ik dan de vermelden zenders telde kwam ik aan 101.

Dat is toch wel een zeer aanzienlijke lijst. Ik post hieronder de lijst van zenders die mijn radio kon vinden en opgeslagen heeft.

Daar zitten er vele tussen waar ik nog nooit van hoorde. Een vermelding krijgen wil nog niet zeggen dat ik die effectief kan afspelen. Sommige geven gewoon niets.

Andere werken wel maar vallen soms even uit.

Ik ga ze niet allemaal overlopen maar; Zuidrand, ZOE FM, FG, STAD geven niets.
'Victoria' speelt meestal wel maar valt soms, zelden, even uit.

En ik ben iets tegen gekomen 'Business AM' dat goed doorkomt. Er speelt een korte intro boodschap dat ze starten met uitzenden vanaf 9 januari. Nederlandstalig. Lijkt een soort van 'Kanaal Z' te zijn op de radio. Vanwege het AM label dacht ik dat ze primair op de AM gingen uitzenden maar de AM is blijkbaar deel van hun merknaam;
https://businessam.be/business-am-radio/

De collectie zenders beschikbaar via DAB+ is toch wel aanzienlijk groter geworden de laatste tijd. Al zitten er daar wel tussen waarvan ik denk; 'kun je dat wel een radiozender noemen?'

Zoals;
Joe maar ook: "Joe 60' & '70" , "Joe '80 & '90", "Joe Christmas"
Qmusic maar ook Q-maximum Hits, Q-foute Radio, Q-downtown
Er zijn maar liefst 6 varianten van Radio 2! Per provincie + benebene (?)
2 studio brussels

Het lijkt wat oneerlijk dat bepaalde zenders zoveel kanalen innemen voor zenders met twijfelachtige toegevoegde waarde.

De lijst met zenders die ik kan opvangen;
Screenshot_20221231-154338_Como Control.jpg
Screenshot_20221231-163407_Como Control.jpg
Screenshot_20221231-154434_Como Control.jpg
Screenshot_20221231-154441_Como Control.jpg
Afbeelding
Screenshot_20221231-154501_Como Control.jpg
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”