Vooraanleg laadpaal

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij kennissen willen ze in het appartementsblok de garages voorzien van een vooraanleg voor eventuele latere laadpalen.
Dit houdt in dat er van de gemeenschappelijke tellerruimte voedingskabels en utp's gelegd wordt naar elke garagebox en staanplaats in de kelder.
Eandis wil alleen een extra gemeenschappelijke teller geven met load-balancing. De individuele netaansluitingen willen ze niet verzwaren.

Mijn vraag: de electricien voorziet naar elke laadpaal een kabel van XGB 5G6 mm². Is dat niet wat overdreven zwaar ?
Het net is er wel nog 3 x 230v.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

Mijn vraag: de electricien voorziet naar elke laadpaal een kabel van XGB 5G6 mm². Is dat niet wat overdreven zwaar ?
Het net is er wel nog 3 x 230v.
Stel je wil ooit op de aansluiting 22kw kunnen laden dan lijkt me die 5g6mm2 correct te zijn. Over korte afstanden kan je in principe ook 5g4mm2 met een 3x400+N aansluiting. Maar die 5g6mm is zeker ok. Ik zou niet lager gaan qua doorsnede.

In appartement gelden misschien extra voorwaarden. Heb iets gehoord dat er een maximaal aantal plaatsen een laadpaal zouden mogen krijgen. Kan ook specifiek geval geweest zijn.

Ter info: Hier ligt ook 32a 3x400+N om (ooit) 22kw te kunnen laden. Was ook een discussie hier om 32a te voorzien, uiteindelijke toch maar zo voorzien vermits onze hoofdaansluiting (net) zwaar genoeg was.

Je wagen moet natuurlijk op wisselstroom meer dan 11kw kunnen laden, anders geraak je niet aan die 22kw. Er zijn weinig wagens op de markt die op AC meer dan 11kw kunnen laden. Daarnaast komt ook het capaciteitstarief waardoor je eigenlijk ontmoedigd wordt om met dergelijke vermogens te gaan laden. Maar dan kan natuurlijk ook nog allemaal veranderen. Bovendien kunnen de recente laadpalen balanceren en kunnen de meeste palen en de meeste wagens ook gelimiteerd worden in laadvermogen.
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is een nieuwbouw. In de richtlijnen van de brandweer staat een verbod op gelijkstroomladers in de parkeerkelder.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Let er ook op dat er in het AREI nieuwe wijzigingen komen voor zulke gedeelde situaties.
Het kan dus zijn dat je later nog bijkomende kosten hoeft te maken later.
Zorg dat je enkele facturen kan voorleggen met "huidige" datum en zo kan je er misschien nog van onder muizen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zie absoluut niet in waarom 5G6 te veel zou zijn.

5G6 kost €5,64/m (incl BTW) klik
5G10 kost €9,97/m (incl BTW) klik

De werkuren om 5G10 te leggen zullen 10-15% meer zijn (dat legt echt niet zo makkelijk) en de materiaalkost is ook wat hoger.
Maar stel dat je vaststelt dat 5G6 onvoldoende is, dan zal het naplaatsen van 5G10 gigantisch veel geld kosten.

5G6/3F = max 22kW (maar dan ook echt max)
5G10/3F = max 27kW
Vergeet ook niet dat je verlies hebt op langere draadsecties. Dus best mogelijk dat de zekering springt als je op een 25m lange 5G6 plots 22kW trekt.
En dan hebben we het nog niet over de warmte van de 5G6 tov 5G10 gehad.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

via de app van Nexans, kan je in Easycalc eenvoudig de kabeldiameter laten berekenen, rekening houdend met alle relevante parameters
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

MarkDM schreef: 21 dec 2022, 19:53 Bij kennissen willen ze in het appartementsblok de garages voorzien van een vooraanleg voor eventuele latere laadpalen.
Dit houdt in dat er van de gemeenschappelijke tellerruimte voedingskabels en utp's gelegd wordt naar elke garagebox en staanplaats in de kelder.
Eandis wil alleen een extra gemeenschappelijke teller geven met load-balancing. De individuele netaansluitingen willen ze niet verzwaren.

Mijn vraag: de electricien voorziet naar elke laadpaal een kabel van XGB 5G6 mm². Is dat niet wat overdreven zwaar ?
Het net is er wel nog 3 x 230v.
U elektricien moet wel XGB voorzien in een kelder van appartementsblok omdat dit gemeenschappelijke ruimte.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Eandis moet in feite toestaan om de individuele tellers te verzwaren. Dit is hun plicht, maar kan natuurlijk bepaalde kosten hebben. Dit zou altijd mijn voorkeur zijn, zo kan je zelf het meest interessante energiecontract kiezen en heb je geen gemeenschappelijke kosten die je parten spelen.

Enfin, zoals hier al gezegd, 5g6 is het minimaal wenselijke. Je teller staat namelijk niet naast de auto, kabelverliezen zijn een dingetje.
Zelf heb ik een dubbele autolader met load balancing op 25Amp afgezekerd ivm piek. Die wordt gevoed met een 5G6 uit de meterkast tot het splitst in 2 leidingen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”