Ik heb glasvezel via Edpnet. Kan iemand mij zeggen wat er gebeurt als ik de stekker van de glasvezelmodem van Proximus uittrek en terug insteek? Maakt deze dan gewoon terug verbinding? Of kom ik dan in de problemen? Ik ben dat vergeten te vragen aan de technieker..
Soms trek ik al eens stekkers uit, zoals bij onweer en dergelijke. Vandaar mijn vraag.
Stroom glasvezelmodem onderbreken?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 10 keer
Bedankt voor de reactie. Dus op 2 jaar tijd is de stroom van je glasvezelmodem maar 1x onderbroken geweest? In elk geval goed om te weten dat dit geen problemen gaf.
Wat ik me dan ook wel afvraag is wat er gebeurt indien dit geregeld voorkomt. Bij VDSL kwam ik soms op een trager profiel terecht omdat ik mijn Fritzbox te veel herstartte en uitschakelde. Vroeger was het ook een gewoonte om bij ADSL mijn modem/router volledig uit te schakelen 's nachts.
Normaal zou ik zoiets ook vragen aan de Edpnet support, maar deze is zeer moeilijk te bereiken de laatste tijd. Hopelijk kan ik hier de nodige antwoorden vinden.
edit: Aha! Net gevonden. Wat betreft onweer geeft Proximus zelf de volgende tips:
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... onwee.html
Dus ik mag in feite gewoon blijven doen wat ik nu al doe. Hopelijk kan iemand ook mijn vraag beantwoorden in verband met het "geregeld" onderbreken van de stroom.
Wat ik me dan ook wel afvraag is wat er gebeurt indien dit geregeld voorkomt. Bij VDSL kwam ik soms op een trager profiel terecht omdat ik mijn Fritzbox te veel herstartte en uitschakelde. Vroeger was het ook een gewoonte om bij ADSL mijn modem/router volledig uit te schakelen 's nachts.
Normaal zou ik zoiets ook vragen aan de Edpnet support, maar deze is zeer moeilijk te bereiken de laatste tijd. Hopelijk kan ik hier de nodige antwoorden vinden.
edit: Aha! Net gevonden. Wat betreft onweer geeft Proximus zelf de volgende tips:
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... onwee.html
Dus ik mag in feite gewoon blijven doen wat ik nu al doe. Hopelijk kan iemand ook mijn vraag beantwoorden in verband met het "geregeld" onderbreken van de stroom.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 26 keer
Een paar weken terug is de stroom er regelmatig afgegaan ivm werken aan de elektriciteitskast, en ik zit nog altijd gewoon op het 150/50-profiel van Fiber XS. Dus lijkt me niks om me druk over te maken. Met VDSL XL had ik daar trouwens ook geen problemen mee, met een Fritz!Box 7490.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ahneen, sorry voor onduidelijkheid. Ik heb ondertussen al even geen glasvezel meer, verhuis.TomMe schreef: 19 dec 2022, 16:34 Bedankt voor de reactie. Dus op 2 jaar tijd is de stroom van je glasvezelmodem maar 1x onderbroken geweest? In elk geval goed om te weten dat dit geen problemen gaf.
Maar toen ik het had, heb ik noot problemen gehad met toestel van de stroom te halen, bewust of onbewust. Dat is enkele keren gebeurd.
-
- Plus Member
Excuses, topic even uit het oog verloren wegens omstandigheden. Ik wil toch nog bedanken voor de reacties.
Wat me wel opvalt is dat de glasvezelmodem er maar uitziet en aanvoelt als een goedkoop Chinees ding. Vooral de aan/uit-knop voelt niet erg stevig aan. Hopelijk blijft alles goed werken.
Wat me wel opvalt is dat de glasvezelmodem er maar uitziet en aanvoelt als een goedkoop Chinees ding. Vooral de aan/uit-knop voelt niet erg stevig aan. Hopelijk blijft alles goed werken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 83 keer
Misschien doe je het al zo, maar specifiek bij onweer zou ik toch de stekker eruit trekken en niet met de aan/uit-knop werken. Die knop onderbreekt meestal maar één van de twe aders en de overbrugde afstand is minimaal, de voltages van een eventuele blikseminslag gaan daar zo door.TomMe schreef: 21 maa 2023, 23:10 Vooral de aan/uit-knop voelt niet erg stevig aan. Hopelijk blijft alles goed werken.
Qua VDSL herinner ik mij dat het beter is eerst de knop te gebruiken op de bbox, die stuurt dan een signaal "ik ga uit" naar de wijkkast zodat dat DLM niet in de war brengt. Geen idee of dat verhaal klopt. Met een Fritzbox heb je die knop alvast niet.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Plus Member
Ik doe beide. Ik trek altijd alle stekkers uit bij onweer en probeer ze zo ver mogelijk van het stopcontact te leggen. Maar de aan/uit-knop gebruik ik ook..ik weet niet of het kwaad kan om de stekker van de modem terug in te steken terwijl de knop is ingedrukt. Ik denk dan aan een mogelijke stroomstoot of iets dergelijks, maar ik ken er niks van..vverbeke schreef: 22 maa 2023, 07:46Misschien doe je het al zo, maar specifiek bij onweer zou ik toch de stekker eruit trekken en niet met de aan/uit-knop werken. Die knop onderbreekt meestal maar één van de twe aders en de overbrugde afstand is minimaal, de voltages van een eventuele blikseminslag gaan daar zo door.
Ik heb zo inderdaad geen knop op de Fritzbox. Maar ik heb ondertussen al wel gemerkt dat er niet echt een probleem is, of ik nu de Fritzbox aan/uit zet, of de glasvezelmodem. Alles blijft correct werken, al dan niet met nieuw IP-adres..wat soms wel handig kan zijn.Qua VDSL herinner ik mij dat het beter is eerst de knop te gebruiken op de bbox, die stuurt dan een signaal "ik ga uit" naar de wijkkast zodat dat DLM niet in de war brengt. Geen idee of dat verhaal klopt. Met een Fritzbox heb je die knop alvast niet.
Zo lang de glasvezelmodem maar blijft werken en hier niet om de zoveel tijd iemand moet langskomen om hem te vervangen.. Stom dat hier een apart toestel voor nodig is en dat die functie niet geïntegreerd zit in zo'n router. De vooruitgang van de achteruitgang..