Bancontact transactie geweigerd door 'shop' / bevestigd door bank

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Ik probeer sinds een aantal dagen een transactie te doen vanaf KBC Maestro card naar btcdirect:
- Ik word via BTCDirect omgeleid naar een omgeving waar ik via mijn kbc app de transactie moet bevestigen/verifiëren (met face ID).
- Van KBC app krijg ik de melding dat de transactie gelukt is.
- Het geld gaat niet van mijn KBC rekening.
- BTC Direct meldt in de web GUI dat de transactie geannuleerd is (met wat standaard antwoorden waarom dat het geval zou kunnen zijn, die op mij zeker niet van toepassing zijn).

Iemand enig idee hoe zulks kan?
Vraag gesteld aan KBC maar daar krijg ik een summier antwoord als 'verhoog uw kaartlimiet' (dat is zeker en vast het probleem niet) en anders neem je maar via telefoon contact met ons op.

Iemand die meer weet over hoe zulke systemen/API's effectief werken?

Tnx.
Pieter
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hoe de API's werken weet ik niet.
Maar dit is duidelijk een bug in ofwel het systeem van KBC ofwel in het systeem van betaalprovider Mollie die de betalingen afhandelt voor BTCDirect.

Het heeft volgens mij wel met limieten te maken. Je hebt bijvoorbeeld diezelfde dag met de KBC Mobile app al betalingen uitgevoerd naar andere winkels.
Want besef goed dat de limiet via Face ID in de KBC Mobile app standaard maar 500 euro per dag is.
De limiet via KBC-Kaartlezer of via Itsme app is standaard 25 000 euro per dag.

bron: https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/published/KBC/PDF/MOBILE/MBK/LIMIETEN/Limieten_KBC_Mobile_Banking.pdf
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

cyberbozzo schreef: 03 dec 2022, 01:00 Beste,
Beste,
cyberbozzo schreef: 03 dec 2022, 01:00Ik probeer sinds een aantal dagen een transactie te doen vanaf KBC Maestro card naar btcdirect:
- Ik word via BTCDirect omgeleid naar een omgeving waar ik via mijn kbc app de transactie moet bevestigen/verifiëren (met face ID).
- Van KBC app krijg ik de melding dat de transactie gelukt is.
Dat is niet de transactie die gelukt is, enkel het 3DS2 aspect van de transactie, wat een van de onderdelen van de kaarthouderverificatie is. Het is niet omdat de 3DS2 slaagt dat de transactie ook uitgevoerd wordt.
cyberbozzo schreef: 03 dec 2022, 01:00- Het geld gaat niet van mijn KBC rekening.
Dan is de transactie niet doorgegaan.
cyberbozzo schreef: 03 dec 2022, 01:00Iemand enig idee hoe zulks kan?
Kan vanalles zijn, KBC die geen BTC transacties wilt, onvoldoende saldo, fraudefilter, een of andere limiet bereikt, technische storing, verkeerde parameters, enzovoort het lijstje is heel lang. Het kan ook aan BTCDirect liggen maar obv hetgeen je schrijft lijkt die kans me eerder klein (evenwel niet uit te sluiten).

Ik denk dus niet dat het geweigerd wordt door de shop zoals de topic aangeeft, eerder dat de bank het weigert (ondanks positieve 3DS2).

KBC kan in de historiek van je kaart nagaan waarom het precies geweigerd werd. Dat wil nog niet zeggen dat men ook bereid zal zijn dat te doen, sommige banken doen graag onnodig geheimzinnig over zo'n zaken.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Bedankt voor de reactie. Ik dacht indien de transactie als geslaagd verschijnt in de app (dus na authenticatie) dat het geld altijd wel van de rekening zou gaan en dat alle filters/beveiligingen/checks dan al voltooid/uitgevoerd zouden zijn.

Toegevoegd na 2 minuten 20 seconden:
raf1 schreef: 03 dec 2022, 07:06 Want besef goed dat de limiet via Face ID in de KBC Mobile app standaard maar 500 euro per dag is.
bron: https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/published/KBC/PDF/MOBILE/MBK/LIMIETEN/Limieten_KBC_Mobile_Banking.pdf
Bedankt, dat wist ik niet, ik had gedacht dat de limiet bij Face ID hetzelfde zou zijn als dat de authenticatie met kaartlezer bvb gebeurd zou zijn (ik gebruik eigenlijk nog Face ID, mijn kaartlezer ligt ergens heel ver weg).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”