Infosessie AREI, Boek 1, welke aanpassingen zitten in de pijplijn?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 117 keer
Provider

Bericht

Ik heb de wijzigingen in het arei zelf nog niet gelezen, maar als ALLES achter een (extra) 30mA moet zitten, mag je dan voor de 300mA geen selectief/vertraagd type nemen? Dan vermijd je dat die er sneller uit gaat dan de 30mA die maar een paar kringen afschakelt.
En dan heeft plots de koelkast op een aparte 30mA weer zin, want als je dan bv een aardfout in de regenwaterpomp hebt terwijl je een paar dagen weg bent, moet je tenminste niet heel de inhoud van je koelkast weggooien.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 209 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Daarom moet je een koelkast niet op 1 diff zetten met de regenwaterpomp.
Maar wel met de oven, microgolf, dampkap, kookplaat, … kans op aardfouten is zo goed als onbestaande als deze toestellen niet in werking zijn.
En natuurlijk moeten alle diffs sneller reageren dan de hoofddiff.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Trouwens veel toestellen op en enkele 30mA maakt dat al die kleine lekstroompjes die diff sneller zal doen afgaan.

Daarom is er een beperking van het aantal toestellen per 30mA diff.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 209 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Oh boy…
Lekstroom hoe klein ook is niet normaal.
Een toestel met 5 ma lekstroom is niet ok
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 317 keer
Bedankt: 291 keer

Bericht

duizend schreef: 05 dec 2023, 07:04 Het is me niet duidelijk waarom je de kast niet conform maakt als je ze toch gaat reorganiseren.
Het is me niet duidelijk waarom de ijskast achter een afzonderlijke diff moeten hangen. Kringen zoals microgolf, oven, kookplaat, verlichting die niet automatisch aan springt, dampkap,… kan je perfect zonder risico met de ijskast combineren.
Wegens ruimte binnen de zekeringenkast. Nu, de kast conform maken is geen probleem (ze is conform, enkel nog niet aan het nieuwe Arei dus), ik weet gewoon niet of de rest van mijn installatie nog binnen het nieuwe Arei valt. Ik had ergens gelezen dat flexibels in valse wanden ook een probleem kon worden bvb, ik heb er niet veel, maar ik heb er wel. Over de kast maak ik me geen zorgen. Das de enige reden waarom ik me dus nog afhoud van een volledige herkeuring (en het plan dat ik moet hertekenen, dan moet ik me eens inlezen in de nieuwe symbolen). Alsook, mijn kast in mijn werkkot is nog in aanbouw en dat kan nog even duren (sinds een maandje een nieuwe huisbewoner dus even andere prioriteiten), ze is conform zoals ze nu is maar er komt nog bij voor ik ze wil laten keuren.

Ik bedoel niet zozeer de frigo en vriezer volledig afzonderlijk, ik bedoel eerder met logischere toestellen samen. Nu heb ik 2 30mA kringen, de ene kring is voor mijn regenwaterpomp, welke vroeger de diff geregeld liet springen (getest op de 300mA kring en deze liet hij nooit springen. Pomp is inmiddels wel vervangen in garantie). Die heb ik toen dus afgezonderd. Maar al de rest (buitenstopcontacten, buitenverlichting, wasmachine, droogkast, vaatwasser, etc... 15 kringen totaal) zit achter 1 30mA diff. Deze springt sporadisch, er is geen lijn in te trekken want het is soms maanden niet, dan soms enkele keren op een dag (het weer maakt geen verschil, de toestellen die draaien is geen lijn in te trekken, etc...). Ik wil daar dus enkele toestellen van afspliten achter een afzonderlijke diff. En dan voornamelijk enkele die best niet uitvallen zoals frigo en vriezer.

Die van 300mA is nog nooit gesprongen overigens (hij werkt wel, dat test ik).
DarkV schreef: 06 dec 2023, 12:25 Trouwens veel toestellen op en enkele 30mA maakt dat al die kleine lekstroompjes die diff sneller zal doen afgaan.
Ik gok dat enkele oude toestellen samen dit triggeren hier, die worden langzaam vervangen maar het budget heeft zijn grenzen. Overlaatst is een defect toestel vervangen, voor hetzelfde geld is het probleem nu van de baan, maar ik neem het zekere voor het onzekere. Liefst nog vers eten als ik thuis kom :).
Mijn elektricien steekt het daar op alleszins.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 204 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

MClaeys schreef: 12 dec 2023, 10:51 Alsook, mijn kast in mijn werkkot is nog in aanbouw en dat kan nog even duren (sinds een maandje een nieuwe huisbewoner dus even andere prioriteiten), ze is conform zoals ze nu is maar er komt nog bij voor ik ze wil laten keuren.
Waarom dacht ik nu dat de nieuwe huisbewoner conform is maar nog gekeurd moet worden ?!? 8)
Dringend nood aan wat tijd vrijaf...
Computer(k)nul
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 317 keer
Bedankt: 291 keer

Bericht

Haha, die krijgt momenteel ook nog wekelijks keuring, maar bij de kinderarts en kind en gezin :D een maandje is zelfs al ruim, iets meer dan 3 weken nu :).