myID.be - de volgende misser

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Wou ik net eens testen maar bij "Activate the App":
Maintenance
We're working to further improve our services. Due to this maintenance, the activation service is temporarily unavailable. It is currently not possible to activate the myID.be® app.
We are sorry for the inconvenience.
later dan maar...
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

splinterbyte schreef:Wou ik net eens testen maar bij "Activate the App":
Maintenance
We're working to further improve our services. Due to this maintenance, the activation service is temporarily unavailable. It is currently not possible to activate the myID.beAfbeelding app.
We are sorry for the inconvenience.
later dan maar...
itsme kent ondanks dat het er al een tijd is ook soms nog problemen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja itsme is een ramp, dat weet ik :)
met hun vage "oeps er ging iets mis" enzo ...
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/10 ... tsme-myid/

Toch nog veiligheids vragen, iets te haastig gestart?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 795 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Ik heb hun de vraag gesteld naar audit info. Nul reactie...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

Uit het artikel van VRT nieuws;
De overheid checkt in zo'n audit trouwens ook een aantal andere garanties. “Wij willen bijvoorbeeld ook de garantie krijgen dat de gebruiker met vragen vlot terecht kan bij een helpdesk.
Itsme is voor ondersteuning voor de gebruikers enkel te contacteren via een contactformulier. In praktijk komt een flink stuk van de ondersteuning terecht bij de diensten die Itsme gebruiken om in te loggen op hun website.

MyID heeft wel een telefoonnummer voor ondersteuning. Hoe goed dat ik praktijk ook werkt weet ik natuurlijk niet. Maar het is toch wel positief.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

vverbeke schreef: 11 nov 2022, 15:37 Dat is effectief goedkoper dan wat itsme vraagt...
Dergelijke dienst zou gratis moeten zijn vanuit de overheid naar iedere website/app bouwer.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 83 keer

Bericht

DarkV schreef: 14 nov 2022, 15:35
vverbeke schreef: 11 nov 2022, 15:37 Dat is effectief goedkoper dan wat itsme vraagt...
Dergelijke dienst zou gratis moeten zijn vanuit de overheid naar iedere website/app bouwer.
De overheid biedt al een gratis ondertekendienst aan, nl. uw eID. Kan je perfect gebruiken om documenten wettig mee te tekenen. Itsme is géén overheidsdienst.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

DarkV schreef: 14 nov 2022, 15:35 Dergelijke dienst zou gratis moeten zijn vanuit de overheid naar iedere website/app bouwer.
Gratis vanuit de overheid bestaat niet.
Er is altijd iemand die de rekening zal betalen.
Coronasteun, Covid-19 vaccins, vaccinatiecentra, energiesteun, e-health, ..... nooit gratis.
Er zijn er die de rekening betalen en er zijn er die ontvangen, maar gratis is en was het nooit.
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 224 keer

Bericht

Je kan ook werken met username/wachtwoord in combinatie met TOTP tokens in een authenticator app. In combinatie met een wachtwoordmanager manager is dit ook zeer veilig, snel en levert bijna nooit problemen op met inloggen.

Nog nooit nood gehad aan itsme of myid :| .
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 587 keer
Bedankt: 135 keer

Bericht

CZAM is gratis voor publieke en non-profit instellingen, dus zo kunnen zij gratis itsme aanbieden om hun klanten te laten inloggen.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

MaT schreef: 15 nov 2022, 13:02 Je kan ook werken met username/wachtwoord in combinatie met TOTP tokens in een authenticator app. In combinatie met een wachtwoordmanager manager is dit ook zeer veilig, snel en levert bijna nooit problemen op met inloggen.

Nog nooit nood gehad aan itsme of myid :| .
De tools van notarissen aanvaarden deze authentificatie methode niet. Moet eid of itsme zijn. Wat natuurlijk dikke zever is
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Bericht

iceke schreef: 11 nov 2022, 07:53
'k vraag me echt af hoeveel nutteloos geld dat weeral gekost heeft ? Imho is itsme veilig, zijn er amper onderbrekingen en is het vrij duidelijk in het gebruik.
Nu zolang itsme op het zelfde toestel loopt alles vlot.
Dan is de nieuwe myide app er bij inloggen simpeler uit. (lukte zelfs mijn madam)
Gewoon een kruisje aanvinken op website en weg is de registratie op de (oude) smartphone.
Is voor vele mensen een dik probleem om oude itsme te stoppen en terug in werking te krijgen op een nieuwe smartphone.
Alvast mijn idee.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 203 keer
Bedankt: 534 keer

Bericht

Echt moeilijk is dat niet....als je de faq eerst ff doorgenomen hebt :
https://support.itsme-id.com/hc/nl/arti ... martphone-

1. https://my.prd.itsme.be/block?lng=nl
2. https://my.prd.itsme.be/unblock?lng=nl

maar ik snap het wel hoor, men had dit gerust kunnen vermelden wanneer je je account niet eerst gebloked hebt, ipv van een "oops..."
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer

Bericht

Dat is inderdaad het probleem. Mensen kopen een andere GSM en installeren It's me. Ze denken niet aan blocken en deblocken. Het is pas nadat ze ontdekken dat het niet werkt dat men gaat zoeken en hopelijk deze info kan vinden. Het zou handiger zijn dat een installatie op een nieuwe GSM de andere automatisch bloked, uiteraard met een waarschuwing vooraf.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 224 keer

Bericht

Belgissschenaap schreef: 15 nov 2022, 14:43 De tools van notarissen aanvaarden deze authentificatie methode niet. Moet eid of itsme zijn. Wat natuurlijk dikke zever is
Welke tools zijn dat dan?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer

Bericht

MaT schreef: 17 nov 2022, 23:13 Welke tools zijn dat dan?
Izimi bijvoorbeeld en de achterliggende tool voor het ophalen van al je estaande notariële akten, naam komt even niet binnen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 587 keer
Bedankt: 135 keer

Bericht

Belgissschenaap schreef: 15 nov 2022, 14:43 De tools van notarissen aanvaarden deze authentificatie methode niet. Moet eid of itsme zijn. Wat natuurlijk dikke zever is
Elke authenticatie methode heeft een bepaalde sterkte. De oproepende dienst duidt aan wat de minimum sterkte moet zijn.
itsme en eid hebben inderdaad de hoogste sterkte; username/paswoord en OTP zijn wel MFA maar toch sneller te onderscheppen dat een eID + pincode
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer

Bericht

Belgische inlogapp voor online overheidsdiensten myID.be uitgesteld tot 2023

MyID.be wordt nu in januari 2023 weer in de lucht verwacht. Vanaf 16 januari moet het bruikbaar zijn in de testomgeving van het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid en vanaf 23 januari ook in de productieomgeving.

De Belgische overheid werkt ondertussen ook aan een eigen alternatief voor itsme en myID.be, omdat ze niet afhankelijk wil zijn van een app van een bedrijf. Het alternatief van de overheid wordt ergens volgend jaar verwacht.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dus dan gaan er in de loop van 2023 er drie 'Itsme's' zijn. Er gaan er geen drie zijn op termijn.

Aanbieders die moeten betalen om hun klanten de optie te bieden om in te loggen gaan niet aan drie partijen zitten betalen. Als die Itsme van de Federale overheid gratis is of bijna gratis zie ik die samen met Itsme winnen (als gekende speler) en myID floppen.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 25 nov 2022, 13:19...Het alternatief van de overheid wordt ergens volgend jaar verwacht.
Wat is het nut van myID dan nog, om een paar maanden even geen itsme te moeten gebruiken... ?
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat is een vraag en zorg voor de commerciële investeerders achter MyID.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

serieuze kritiek en problemen blijkbaar : https://datanews.knack.be/ict/nieuws/ni ... 17655.html
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

vooral uit curieusiteit... heeft er nog iemand iets gehoord van myID.be ? of van dat alternatief van de Belgische overheid ?

(EDIT: ik bedoel: kan je nu al ergens inloggen met myID.be ?)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

ik herinner me dat ik voor het werk ermee kon inloggen op de eBox Enterprise maar zie het embleem nu niet meer staan dus hebben ze (CSAM) het weggehaald.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 703 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Splitter schreef: 10 nov 2022, 10:54 wat is er niet handig aan je eid in de lezer en pincode ingeven ?

de tokens, dat was inderdaad minder handig, maar met eid, pincode, en lezer... daar zie ik echt het probleem niet.
Hoe zeg je dat je geen ervaring hebt met (bijvoorbeeld oudere) mensen die niet zo mee zijn met alles wat met eID/pin/lezer is zonder te zeggen dat je geen ervaring hebt met (bijvoorbeeld oudere) mensen die niet zo mee zijn met alles wat met eID/pin/lezer is.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

(oudere) mensen die niet mee zijn met eid+pin & lezer, zullen ook niet de doelgroep zijn voor myid, gezien die groep van mensen hoogstwaarschijnlijk ofwel geen internet heeft, ofwel zowiezo dit soort dingen niet online zal doen.

verder is eid in de lezer steken + pin ingeven hetzelfde concept als (online) bankieren en dus (voor degene die daar uberhaupt mee bezig zijn) relatief "ingeburgerd",
terwijl myid het zoveelste zou zijn dat ze moeten bijleren + hetwelke hen openstelt aan nog eens een extra mogelijkheid voor phishing die ze maar moeten kunnen onderscheiden.

los daarvan zei ik dus toen al dat het eerder verspilling van overheidsgeld zou zijn omdat "iemand het verkocht kreeg" en niet "omdat het beter is voor de burger".
het feit dat er dus niemand nog iets van myid heeft gehoord, bewijst enkel maar dat punt.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 703 keer

Bericht

Er stond een haakje verkeerd, ik bedoelde dus in het algemeen mensen die hier allemaal geen kaas van gegeten hebben - zoals bijvoorbeeld oudere mensen.

Jij zegt dat je geen problemen ziet, dat wil ik dan eens graag testen. Zal de komende dagen eens een opname maken van hoe dat in zijn werk gaat op een vers geïnstalleerde Windows 11 met kaartlezer. Die middleware die je er voor nodig hebt heeft nog nooit van de eerste keer gewerkt... Op geen énkele PC 😀
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
Bedankt: 205 keer

Bericht

Op debian 11 PC met "chromium" browser werkt eID kaartlezer al jaren probleemloos. Gelukkig maar, want ben 80+... :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 511 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Hier is het hit and miss met de kaartlezer en Firefox. Op de PC met Win 11 1/3 dat het werkt, soms direct, soms na een herstart van FF of van de computer. Op de laptop met dezelfde FF maar Win 10 is het 50-50 en op de Macbook van de zoon is er ook geen lijn in te trekken. Dit zowel met een oude Dectel cardreader als met de kaartlezer van de bank.
Als je ziet hoe dikwijls het soms mis loopt bij UBers die toch bovengemiddelde computerervaring hebben wil ik niet weten hoe dikwijls het bij digibeten mis loopt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
biot
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

Na ongeveer een jaar op non-actief gestaan te hebben, blijkt myID.be nu terug beschikbaar met een update op 5 september 2023.

Helaas krijg ik "This app is not available for your device" te zien op de Google Play store. Kan iemand nakijken of het intussen een verbeterde versie is? Of is het weer dezelfde onzin waar het niet werkt op rooted devices?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 652 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Wss gaat dat idd weer niet werken op rooted devices.
Een logica die ik nooit gesnapt hebt, want op je pc ben je ook admin.
Mss zijn ze bang dat op een gsm je malware makkelijker kan verbergen.
robokat
Member
Member
Bedankt: 20 keer

Bericht

Heeft er ooit iemand al een website gezien waarmee je MyID kan gebruiken? Of is dit totaal dood?
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 29 keer

Bericht

Ik heb ook al gezocht, maar zelfs de overheidsdiensten ondersteunen dit niet meer. Ik wil niet weten wat dit de belastingbetaler weeral gekost heeft ☹️
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

Dat was een privé initiatief dus ik kan me niet inbeelden dat de belastingbetaler veel heeft betaald.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Installeren en aanmelden van app gaat vlug via scan QR , maar dan ......waar kan het gebruikt worden ?
Iemand een weetje ?
Anders is het een doodgeboren Appje
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Website is down.

Toen het juist lanceerde was er kort tijdsvenster dat het geloof ik actief was. Ik probeerde het toen en dat ging vlotjes. Jammer dat het niets is geworden.

Alhoewel er vele digitale sleutels zijn is voor de meeste mensen Itsme de enige speler.
Anseric
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

Staat op Wikipedia dat bedrijf erachter failliet is verklaard. Volgende bron.

https://www.faillissementsdossier.be/nl ... nsult.aspx

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6a met Tapatalk

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Jammer, want itsme is voor mij voor redenen een non-starter.
Ik had dus wel wat gehoopt op een alternatief, maar het was er de laatste tijd verdacht stil rond.

eID kaart + lezer is veilig, maar de helft van de tijd doen websites er lastig over of werkt er iets niet (en dan moet je vanalle browsers proberen om te zien of er toch eentje werkt); laatst bij de verkiezingen met geen stokken erin geslaagd om mijn oproep als bijzitter te bevestigen via de site, de eID login wou niet werken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Gezien hier sinds februari eigenlijk niet meer gepost is, heb ik ns opgezocht wat er in de tussentijd gebeurd is.

Hier vond ik enkele interessante quotes:
In november 2022 dook MyID.be van het Belgische bedrijf U2U Consult op overheidswebsites plots op als inlogmethode naast gevestigde waarde Itsme. Enkele dagen later kwam daar al een einde aan, omdat het Centrum voor Cybersecurity een kwetsbaarheid in het systeem meende te hebben ontdekt. Sindsdien werd van MyID.be niets meer vernomen. Technisch directeur Kris Vandermotten legt nu uit dat het bedrijf al maanden wacht om weer toegelaten te worden op de Federal Authentication Service, het platform voor aanmeldsystemen op overheidswebsites.

Volgens Vandermotten hebben verschillende onderzoeken intussen aangetoond dat er van kwetsbaarheden in het systeem geen sprake is. Niets zou een herstart van MyID.be in de weg staan, maar de overheid stelt de herlancering volgens het bedrijf steeds weer uit. ‘We weten niet hoe dat komt. Elke week is er een andere reden.’
https://datanews.knack.be/nieuws/bedrij ... -overheid/

Er werd toen gedreigd met juridische stappen tegen de overheid (zoals het artikel ook aangeeft)
Dat was blijkbaar het laatste wapenfeit, daarna volgde in augustus (cf wikipedia) het faillisement.