EDPnet vraagt bescherming tegen schuldeisers

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Kom, waar kunnen wij allemaal klacht indienen?
Hebben we weer wat te doen
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

JamesEarlGray schreef: 21 maa 2023, 18:44 Welk alternatief voor Proximus en kornuiten is er dan eigenlijk nog voor DSL?

Op glasvezel is er al iets meer keuze, hoop ik, maar dat is pas voor wanneer dat wordt uitgerold én geactiveerd.
op xdsl is het steeds (deels) een partij dat van pxm afhankelijk is.
voor de particuliere markt heb je dan nog bv fastic (die hebben een eigen achterliggend netwerk, net zoals edpnet had) en verder denk ik enkel pure resellers/wholesalers?
voor de b2b markt heb je net iets meer opties met o.a destiny, intellinet, fastic, united telecom(?), en misschien nog een paar.

op fiber zijn de meeste afhankelijk van de eigenaar van de fiber (fluvius, pxm, telenet) en wss ook (deels) afhankelijk van vx.se/weserve/orange/pxm voor de effectieve access erop.
en dan ook hier zal het gros reseller/wholesaler zijn en niet hun eigen netwerk hebben (buiten bv fastic & weserve (onder 1 van hun 100 brand names)

Belgissschenaap schreef: 21 maa 2023, 19:30 Kom, waar kunnen wij allemaal klacht indienen?
gezien het over telecom en belgie gaat.... /dev/null waarschijnlijk, rechstreeks de vuilbak in want zelfs de schijn van concurrentie hoeft niet meer tegenwoordig. :-(
Laatst gewijzigd door Splitter 21 maa 2023, 19:45, in totaal 2 gewijzigd.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Belgissschenaap schreef: 21 maa 2023, 19:30 Kom, waar kunnen wij allemaal klacht indienen?
Nergens, de rechter heeft beslist :x
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mail was al als spam gedetecteerd.
Maar ik zou liever als volgende stap naar Fiber gaan en misschien koper en kabel buitengooien.
Noorden van Limburg, das in fase 85 :-D
Maar dat is dan weer een andere discussie natuurlijk.
Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 26 keer

boulder schreef: 21 maa 2023, 19:01 Ik vind het ook een spijtige zaak.
Het is de zoveelste kleine speler die weggewerkt wordt.
Hopelijk worden we nu niet verplicht om van die B-boxen te gebruiken.
Zou me wat verbazen als Proximus dat gaat doorduwen bij een kakelverse dochter, als er in 2024 (eindelijk) een verplichting tot min of meer vrije modemkeuze zou komen.

Op glas hoefde de Fritz!Box bij EDPnet in ieder geval net meer itt bij VDSL, ben ik heel blij mee. Eigen router direct aan de ONT.

Ik vind het bizar dat Proximus als grootste speler en duopolist qua backbone deze overname opnieuw gewoon kan doen, maar tandeloze waakhonden zijn we wel gewoon in België ondertussen zeker :bang:.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, maar hoe zou je zoiets kunnen tegenhouden?
Is altijd al zo geweest, die met de grootste zak geld ....

Wel, 1 zaak merk ik op bij Mobile Vikings, die kunnen nog "redelijk" hun eigen koers varen.
Dat het nooit de huidige tarieven gaan blijven moeten we niet onder stoelen of banken steken natuurlijk.
Maar uiteindelijk zijn het daar ook al getweakte Proximus modems.
Gewoon dezelfde met een andere figuurtje op.

Och, afwachten nu ...
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Jelly schreef: 21 maa 2023, 19:20 Een bindend bod van 20,5 miljoen EUR, en dit voor 46.000 internetklanten. Ongeveer 445 EUR per klant...
Dat is meer dan wat ze betaalde voor mobile vikings. digi/citymesh een hak zetten, is hun nogal een pak waard.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

van wat ik kan vinden heeft edpnet minstens 95000 ip's, aan een gemiddelde waarde van 40 dollar is dat al dik over de 3,5 miljoen euro dat pxm heeft terugverdiend enkel en alleen al aan de ip ranges die ze nu erbij krijgen.
tel daar dan nog de inkomsten bij van de klanten dat ze niet eens moeten werven, wat gebouwen & rollend materieel, ...
en hun eigen schulden zijn natuurlijk ook af te betalen met het geld dat ze zelf geven...

dus pxm heeft toch niet zo'n slechte deal gedaan hiermee.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jelly schreef:Een bindend bod van 20,5 miljoen EUR, en dit voor 46.000 internetklanten. Ongeveer 445 EUR per klant...
Eigenlijk is het maar 184,78 euro per klant want eerst gaan de schulden van 12 miljoen er nog af en de overschot is wat je deelt door het aantal klanten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

De internet klanten had proximus al. Ze kregen een wholesale vergoeding(+ raw copper vergoeding als dat nog bestond) voor de internet klanten. Met andere woorden inkomsten met weinige lasten.
Laatst gewijzigd door dragonflo 21 maa 2023, 20:31, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, maar zat EDP niet met eigen hardware zoals MV ook?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tegelijkertijd moet edpnet niet eerst failliet gaan. Dat is toch positief ook voor het personeel.
Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 26 keer

Zeker wel. Hopelijk krijgen de mensen bij EDPnet daarmee wat rust.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer

Hoe lang zou het duren voor de prijzen gaan stijgen?Ik gok op juli 2023.
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Waterboy schreef: 21 maa 2023, 21:24 Hoe lang zou het duren voor de prijzen gaan stijgen?Ik gok op juli 2023.
Ik zou het alleszins logisch vinden mochten de prijzen van dezelfde producten gelijk worden getrokken tussen hun merken. Het is financieel niet interessant als je klanten beginnen te hoppen tussen je merken.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dit kan ontmoedigd worden door de prijs van activatie. Zoals je bij elke overstap naar een andere provider dient te betalen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
florisvdk
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Ik begin eigenlijk goesting te krijgen om een eigen isp op te starten. Kijk naar freedom in Nederland.

https://freedom.nl/over-freedom/waarom-freedom


Voor internet alleen is dit niet zo complex om te plaatsen. Het enigste dat lastig kan worden is het start kapitaal en de support afdeling opbouwen.

Anderen geïnteresseerd?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

en hoe zou je dat willen doen?

als opnieuw een doodgewone proximus wholesales klant, en dus gewoon "proximus, maar dan met een andere naam" ?
of ga je ook een hele backbone / infra / AS / IP range / .... opzetten ?

"niet zo complex" is natuurlijk relatief, maar een echte isp oprichten is heel wat anders dan een utp kabeltje trekken tussen jouw router en de switch van de buurman.

- kapitaal
- het effectieve fysieke netwerk (servers, colo contracten, access/transit, ip ranges, een AS, ...)
- technisch geschoold personeel voor het netwerk
- techniekers voor de installaties/reparaties van het netwerk, de infra, en de eindklant
- administratief personeel voor de facturatie en contractverwerking
- legal team om te controleren welke wetgevingen je moet volgen (er zijn er een hoop)
- programmeurs (want je moet ergens je netwerk monitoren, een klantenportaal hebben, dingen automatiseren, tools hebben voor legal compliance, ...
- support, want eindklanten kunnen klagen en zagen
- ....

good luck, als je naar het stukje "ter ziele gegane providers" gaat kijken zie je dat het niet zo eenvoudig is.
en edpnet is denk ik de laatste echte operator die nog echt volledig xdsl voor b2b en b2c deed met een eigen netwerk (buiten natuurlijk de local loop)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Ons bedrijf draait zelfs zo goed
... dat ze 12 miljoen euro schulden hebben opgebouwd :)

En nu zullen ze alle mobiele klanten naar het Proximus netwerk moeten migreren...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Scarlet heeft zijn prijzen nauwelijks doen stijgen in al die jaren. Dus niet te snel zijn... Ik zou het in ieder geval positief vinden moest edpnet ook proximus TV gaan aanbieden in de toekomst.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Een ding dat ik me net bedenk: Als Proximus edpnet overneemt, en klanten contractueel Proximus-klanten gemaakt worden (zoals ze recent deden met de Scarlet-klanten, die zijn nu allemaal rechtstreeks Proximus-klanten i.p.v. klanten van het dochterbedrijf), kunnen ze edpnet dan gebruiken als een soort "reservaat" voor technologen die nog iets verwachten qua technologische instelbaarheid? Hooguit naam en paswoord van AP bij de voorziene model-router-AP-combo van de andere 3 merken nog kunnen instellen, voor de rest niks. Beroep je je op je rechten qua vrije modemkeuze etc., dan klikken ze een dropdown menu in hun CRM-software, gaat dat allemaal wel en staat er voortaan het edpnet-logo op je Proximus-facturen.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Allemaal op voorhand gepland achter de schermen volgens mij, net zoals bij Dommel. De kleine onafhankelijke ISP's moeten ofwel kapot ofwel opgeslorpt worden.

Als er een andere deftige onafhankelijke ISP was waar ik naartoe kon, was ik direct weg bij Edpnet. Jakkes.
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Splitter schreef: 21 maa 2023, 20:24 van wat ik kan vinden heeft edpnet minstens 95000 ip's, aan een gemiddelde waarde van 40 dollar is dat al dik over de 3,5 miljoen euro dat pxm heeft terugverdiend enkel en alleen al aan de ip ranges die ze nu erbij krijgen.
De range 94.105.96.0/19 en de kleinere prefix 94.104.0.0/13 is eigenlijk van BASE, ex KPN Belgium. Mobistar, nu Orange, heeft die gestolen met een schimmige constructie. (Je kan dit gewoon in RIPE history opzoeken) Ik denk dat EDP die nu in gebruik heeft omdat Mobistar die ooit in bruikleen aan EDP heeft gegeven. Mobistar heeft ooit EDP wholesale gebruikt als ik het goed begrijp. In ieder geval, deze kan je dus zeker niet meetellen, die zitten in de lir be.mobistar. Wil nog altijd zeggen dat er 88.064 IPv4 zijn, waarvan een 40.000 tal niet in gebruik lijken. Nu zijn deze best schone IPv4, en zijn dus zelfs meer waard dan 40 USD/stuk voor PRX.

De LIR be.edp heeft volgende IPv4 prefixen:

Code: Selecteer alles

77.109.64.0/18
79.132.224.0/19
85.234.192.0/19
109.236.128.0/20
185.29.108.0/22
185.95.72.0/22
212.71.0.0/19
212.233.32.0/19
213.211.128.0/18
213.219.128.0/18
---
+ 16384*3+8192*4+4096+2*1024 = 88064 IPv4
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

florisvdk schreef: 21 maa 2023, 22:24 Ik begin eigenlijk goesting te krijgen om een eigen isp op te starten. Kijk naar freedom in Nederland.

https://freedom.nl/over-freedom/waarom-freedom


Voor internet alleen is dit niet zo complex om te plaatsen. Het enigste dat lastig kan worden is het start kapitaal en de support afdeling opbouwen.

Anderen geïnteresseerd?
Er is net ene failliet gegaan, wat denk je nu? :lol:
Gebruikersavatar
conda
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2020, 13:56

Ik zag net het volgende artikeltje verschijnen.

Proximus betaalt 20 miljoen voor overname Edpnet:
https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... 55375.html
RobinW
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 feb 2010, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

florisvdk schreef: 21 maa 2023, 22:24 Ik begin eigenlijk goesting te krijgen om een eigen isp op te starten. Kijk naar freedom in Nederland.

https://freedom.nl/over-freedom/waarom-freedom


Voor internet alleen is dit niet zo complex om te plaatsen. Het enigste dat lastig kan worden is het start kapitaal en de support afdeling opbouwen.

Anderen geïnteresseerd?
Ik vraag mij af of er geen constructie mogelijk is zoals een coöperatieve onderneming. Ik denk dat er veel zelfstandigen werkzaam in IT zouden voor te vinden zijn.
Zoiets hoeft misschien niet echt winst maken, en dat type klanten is mogelijks bereid te betalen voor onafhankelijkheid en kwaliteit (zoals ikzelf).
Iets als https://www.argenco.be voor Argenta.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

RobinW schreef: 22 maa 2023, 07:49 Ik vraag mij af of er geen constructie mogelijk is zoals een coöperatieve onderneming. Ik denk dat er veel zelfstandigen werkzaam in IT zouden voor te vinden zijn.
Zoiets hoeft misschien niet echt winst maken, en dat type klanten is mogelijks bereid te betalen voor onafhankelijkheid en kwaliteit (zoals ikzelf).
zelfs als je van break-even uitgaat, en enkel rekening zou houden met "je doet je eigen support" zijn de kosten nog veel te hoog.
.... of je poogt om gewoon 1 van de 100 wholesalers te worden, en bent eigenlijk gewoon "proximus, maar met een andere naam en extra tussenpersoon"

er zijn 3 opties, waarvan 2 imho niet haalbaar, en een 3rde zonder enig nut:

optie 1: je legt een heel eigen netwerk aan.... dat is dus onhaalbaar
optie 2: je legt een eigen backbone aan, en gebruikt pxm/fluvius/fiberklaar/.... als last mile.... dat is te duur voor op te zetten (tenzij je mensen zou vinden die graag geld wegschenken zonder opbrengst te zien mss)
optie 3: je doet gewoon resell/wholesale van pxm.... en dat heeft dan eigenlijk totaal geen nut (want dan kan je evenzeer gewoon scarlet, mv, ..... nemen)

het idee is leuk, de realiteit is dat het gewoon niet haalbaar is.
het enige wat je zou kunnen overwegen, is geld en infra bijsteken in wireless belgium zodanig dat je daar een veel landeljik dekkender netwerk hebt.
Laatst gewijzigd door Splitter 22 maa 2023, 08:10, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Er was hier aantal jaar geleden toch ook iemand op UB die zijn eigen ISP ging starten? Hoe is het daar ooit mee afgelopen?
RobinW
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 feb 2010, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Splitter schreef: 22 maa 2023, 08:09
RobinW schreef: 22 maa 2023, 07:49 Ik vraag mij af of er geen constructie mogelijk is zoals een coöperatieve onderneming. Ik denk dat er veel zelfstandigen werkzaam in IT zouden voor te vinden zijn.
Zoiets hoeft misschien niet echt winst maken, en dat type klanten is mogelijks bereid te betalen voor onafhankelijkheid en kwaliteit (zoals ikzelf).
zelfs als je van break-even uitgaat, en enkel rekening zou houden met "je doet je eigen support" zijn de kosten nog veel te hoog.
.... of je poogt om gewoon 1 van de 100 wholesalers te worden, en bent eigenlijk gewoon "proximus, maar met een andere naam en extra tussenpersoon"

er zijn 3 opties, waarvan 2 imho niet haalbaar, en een 3rde zonder enig nut:

optie 1: je legt een heel eigen netwerk aan.... dat is dus onhaalbaar
optie 2: je legt een eigen backbone aan, en gebruikt pxm/fluvius/fiberklaar/.... als last mile.... dat is te duur voor op te zetten (tenzij je mensen zou vinden die graag geld wegschenken zonder opbrengst te zien mss)
optie 3: je doet gewoon resell/wholesale van pxm.... en dat heeft dan eigenlijk totaal geen nut (want dan kan je evenzeer gewoon scarlet, mv, ..... nemen)

het idee is leuk, de realiteit is dat het gewoon niet haalbaar is.
het enige wat je zou kunnen overwegen, is geld en infra bijsteken in wireless belgium zodanig dat je daar een veel landeljik dekkender netwerk hebt.
Optie twee inderdaad, à la EDPnet(?). Ikzelf heb geen idee qua grootteorde van de investering. De enige problemen zijn kennis en kapitaal. Kapitaal lijkt mij wel haalbaar als de mensen interesse hebben (IT) en kapitaal (IT… 😛).
Fallschirmjaeger schreef: 22 maa 2023, 08:09 Er was hier aantal jaar geleden toch ook iemand op UB die zijn eigen ISP ging starten?
Om Paul Vanden Boeynants de citeren: "en dan?"
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

RobinW schreef: 22 maa 2023, 08:19 Optie twee inderdaad, à la EDPnet(?). Ikzelf heb geen idee qua grootteorde van de investering. De enige problemen zijn kennis en kapitaal. Kapitaal lijkt mij wel haalbaar als de mensen interesse hebben (IT) en kapitaal (IT… 😛).
1 /24 reeks aan ips: op een goede dag, 40.000 euro (kan je max een 1000tal klanten aansluiten, want je klanten gaan geen cgnat willen, en een paar ip's heb je zelf nodig) + jaarlijks iets van 1000 euro

1 (half) rack met 1 uplink aan een cheap prijs: 300 a 500 eur / maand (en dan bedoel ik 1 uplink naar internet, zoals colt) => hier zit je dan nog met het probleem dat je ip's in principe ook multihomed moeten zijn, dus een 2de uplink hebben

hardware: deftige routers, firewalls, switches, .... toch ook makkelijk 5000-15000+ euro

de last mile/overeenkomst met pxm voor vdsl2/fiber: ergens tussen de 15 & 30 eur / klant

en dan moet je ook nog je PoP's zetten (want je verkeer moet ergens samenkomen om naar je eigen netwerk te gaan), en daar ook nog bandbreedte op inkopen.

dus voor op te starten, als zo'n beetje cheap en waardeloze provider, met gok op 1000 klanten,
ben je grof gerekend al veel kwijt, en als je dan rekent dat die 1000 man elk zou meebetalen, kost het hun voor het eerste jaar minstens:

- 40 euro (aankoop IP)
- 6 euro (colo met 1 uplink)
- 10 euro (aandeel in de hardware)
- 240 euro (kost aan pxm voor de aansluiting)
------------
25 eur / maand

maar:

- zonder btw
- zonder PoPs mee te rekenen (en dus ook nie de bandbreedte)
- met een 1gbit uplink (dus elke klant krijgt maximaal de volle 1mbit)
- zonder de verplichte multihoming
- gerekend als een kost per maand, terwijl je wel startkapitaal moet hebben
- zonder enige vorm van support of eender welke operationele onkosten voor onderhoud etc
- zonder stroom
- zonder installaties & reparaties mee te rekenen
- ....

als jij dus mensen kan vinden die een internetlijntje van nog (lang) geen 10mbit geweldig zouden vinden, op een netwerk dat rommel is,
waar er 0,0 administratie, support, installatie, of onderhoud op is... dan misschien.

anders denk ik dat je de kost (als startende provider) wel makkelijk x3 mag doen (en dan nog).
en ik weet niet hoeveel jij zou bereid zijn te betalen "om toch maar een cooperatieve te steunen", maar ik vind dat geen 75 eur / maand waard als ik nu bij fastic zit, met een fixed ipv4 én v6, voor nog geen 40 euro inclusief btw.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jamaar, fastic is ook maar beperkt te krijgen.
Zelfs al verschillende keren voor VDSL gevraagd, maar toch niet mogelijk blijkbaar.
Het is vooral als de ISP zelf de hardware wil plaatsen dat het begint.
Dus zomaar een ISP opstarten dat voor een veel te groot % (laat zeggen de vaste kosten) moet betalen aan een andere partijen dat het de eerste jaren quasi met verlies moet draaien.
Dit is typische de Belgische politiek.
Ben een benieuwd met glasvezel.
Maar daar zie je de bui ook al hangen.
Dat was nu het project om te zorgen dat het quasi volledig onafhankelijk zou kunnen zijn van "een" ISP.
En toch lijkt dat weer anders uit te draaien op termijn.
Meerdere kabels binnentrekken? Meerdere keren straten opengooien, ...
Maar soit, ook weer een andere discussie.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Uiteraard vind ook ik het jammer dat er zo een einde komt aan de laatste (relatief) onafhankelijke speler, maar op dit moment ben ik vooral blij dat er een deal is. Voor de werknemers van edpnet (die hopelijk niet zoveel slechter af zullen zijn wanneer ze deel uitmaken van het grote PX-vehikel) en ook voor mezelf (scheelt een hoop gedoe om naar alternatieven uit te kijken).

Wat de toekomst brengt, zullen we wel merken. Hopelijk blijven de huidige voorwaarden nog een tijdje min of meer constant, en is er volgend jaar een alternatief waarbij we ook die kabel kunnen doorknippen en naar 5G kunnen switchen. Geen idee of dat echt realistisch is, maar sowieso ben ik niet de gebruiker die enorme snelheden moet halen of waanzinnige hoeveelheden data versjouwt. Dus wellicht zou ik vandaag al met een product zoals de Flybox van Orange 'gesteld' zijn. On verra.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk dat heel veel EDPnet klanten Proximus niet zo hoog in het vaandel dragen, dus ik ben wel benieuwd of er veel mensen hun contract gaan verbreken, ofwel het gelaten gaan ondergaan.

Ook bij het EDPnet personeel zal er al die jaren wel geen liefdesverhouding opgebouwd zijn bij Proximus (recentelijk hadden ze nog een rechtzaak opgestart), dus ook hier ben ik beniewd hoeveel er zullen blijven.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Veel zal m.i. afhangen van hoe zelfstandig edpnet als entiteit binnen Proximus kan blijven. Nu edpnet binnen Proximus valt, zou het qua aansluitingen misschien zelfs vlotter moeten gaan (geen kastje-muur-verhaal meer).
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Deze ontwikkeling betekend voor mij althans dat ik op fiber geen alternatief heb. Want zit in een Proximus Fiber regio, enkel Proximus zelf, MV (=Proximus) en EDP (= nu dus ook Proximus) bieden hier een verbinding via fiber aan dacht ik.

Nu, Proximus laat MV momenteel ook redelijk onafhankelijk hun koers varen, bij Scarlet is dat ook zeer lang zo geweest. Vermoed dat dit zo bij EDP ook wel nog even zo zal zijn. Al vrees je uiteindelijk het Scarlet verhaal of XS4ALL bij KPN.

Het landschap lijkt voor nieuwe kleine spelers steeds moeilijker en moeilijker te worden.
-*-
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

dovo schreef: 22 maa 2023, 03:09
Splitter schreef: 21 maa 2023, 20:24 van wat ik kan vinden heeft edpnet minstens 95000 ip's, aan een gemiddelde waarde van 40 dollar is dat al dik over de 3,5 miljoen euro dat pxm heeft terugverdiend enkel en alleen al aan de ip ranges die ze nu erbij krijgen.
...
Shape & Fix denk ik was het product en sommige backup vdsl lines van orange zijn nu nog edpnet. Ik vermoed dat dat daar van komt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Edward Valckx schreef: 22 maa 2023, 09:42ik ben wel benieuwd of er veel mensen hun contract gaan verbreken, ofwel het gelaten gaan ondergaan.
Ik wacht nog even af. Zo'n 4 maand geleden is youfone zijn proefproject gestart van 6 maand.
Digi had ook zin om iets te beginnen.
Maar goed, zo ver kunnen we toch niet gaan lopen. De fiber onder de stoep is van proximus, dus 't is proximus of telenet.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Wat dit geeft is vrij voorspelbaar, die 46.000 zullen die 445 EUR moeten opbrengen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat is wel heel kort door de bocht.
Dat het op termijn duurder wordt, dat is inderdaad te verwachten. Maar als er geen goedkopere meer zijn wilt dat ook zeggen dat ze hun andere pakketten ook zonder kleerscheuren kunnen verhogen. Dat lijkt me nog veel waardevoller dan die paar duizend nieuwe klanten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Prijzen zullen sowieso verhogen, zo is het altijd gegaan bij alle merken. PX heeft gewoon een hoger tempo bij die verhogingen. Geen enkel merk zal erbij winnen en dus ook de klanten niet. En gedane kosten moeten terugverdiend worden want PX is geen liefdadigheidsinstelling.

Kortom, Scarlet en EDP zullen goedkoper blijven maar ze zullen ook sneller in prijs stijgen dan voorheen. Voor PX komt toch alles in dezelfde zak en hen maakt het niet uit. De prijzen mogen ook niet te hard verschillen want anders stappen teveel mensen over naar goedkopere optie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gesloten

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”