EDPnet vraagt bescherming tegen schuldeisers
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 335 keer
- Bedankt: 150 keer
Vrolijk kan je hier niet van worden. Als Proximus de overnemer zou worden zal het klachten regenen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 464 keer
- Bedankt: 962 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Klachten tegen wie, over wat?
Tegen wie? Het BIPT is geen partij in de rechtszaak.
Over wat? Dat Proximus de prijs gaat verhogen van €32/34/36 naar €40 (de MV prijs)?
In mijn geval een prijsstijging van 18%, maar wat is het alternatief?
MV = €40
Orange = €46
Proximus = €55
Telenet = €58
Tegen wie? Het BIPT is geen partij in de rechtszaak.
Over wat? Dat Proximus de prijs gaat verhogen van €32/34/36 naar €40 (de MV prijs)?
In mijn geval een prijsstijging van 18%, maar wat is het alternatief?
MV = €40
Orange = €46
Proximus = €55
Telenet = €58
- jutuiz
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
- Bedankt: 42 keer
Dat is absoluut een schande. Ik werk in de verzekeringen, en we moeten bij manier van spreken elk potentieel belangenconflict dat groter is dan een halve micrometer en waar we onze klant misschien wel ooit eens van ver zouden kunnen beginnen benadelen toch maar gaan noteren, dat gaan bijhouden in een register, vooraf gaan melden hoe we omgaan met belangenconflicten, dat geheel dan ook nog eens periodiek gaan rapporteren aan de toezichtshouder enzoverder. En dat wordt dan gedaan door een 1000 kantoren over gans België. Je kan je voorstellen wat dit betekent..RobinW schreef: ↑2 weken geleden Dit is gewoon degoutant. Ik vermoed dat de meeste die hier komen lezen, het wel weten, maar grofweg:
- Proximus mag eerst gewoon de grootste alternatieve provider, Scarlet, overnemen.
- Daarna mogen ze ook nog eens de grootste alternatieve mobile provider, Mobile Vikings, overnemen.
- Dan maken ze de enige overblijvende alternative provider gewoon kapot door hun in de schulden de steken.
- En nu willen ze via de rechtbank EDPnet overnemen, want ja, het belangrijkst is uiteraard "continuiteit voorzien voor de klanten"
De klant komt op de laatste plaats voor Proximus. Mocht Proximus kunnen, ze zouden niks liever hebben dan niet met die lastige klant te moeten omgaan. Zo denkt het bedrijf, en zo denken de meeste van hun werknemers. Wie daar werkt en het nog niet beseft, sluit ofwel zijn ogen, of werkt er nog niet lang. Maar goed, diens brood men eet…
Komt ook nog eens bij dat Proximus hun infrastructuur dikke rommel is. Ik had kort glasvezel bij Proximus omdat EDPnet nog niet op dat netwerk mocht. Later overgeschakeld naar EDPnet: snelheid +10%. Zelfde lijn, zelfde theoretische snelheden.
Rekenen op buitenlandse bedrijven voor concurrentie, is wat men hier goed kan. En achteraf komen klagen over jobverlies #Delhaize.
En kijk voilà. En hier gaat een telecomprovider zomaar efkes de concurrentie wegmaaien, totaal tegen het belang van elke potentiële klant in. En dat zou dan zomaar kunnen.
Degoutant als dat passeert.
Proximus en Telenet. Gaat daarmee naar de oorlog.
Starlink here we come.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 34 keer
"Fastfiber biedt hetzelfde aan als Edpnet, zowel internet als mobiel. Zijn ze reseller van Edpnet?"
Ik vrees van wel.
Toen mijn zoon enkele maanden terug klant werd was er een probleem met de lijn.
Ik heb toen de proximus technieker horen bellen. Hij had het duidelijk over een aansluiting voor EDPnet.
Ik vrees van wel.
Toen mijn zoon enkele maanden terug klant werd was er een probleem met de lijn.
Ik heb toen de proximus technieker horen bellen. Hij had het duidelijk over een aansluiting voor EDPnet.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik zie op de website van Fastfiber dat het mobile aanbod via het netwerk van Telenet/Base loopt terwijl dat van Edpnet via het netwerk van Orange is, daar is dan toch enig verschil in.
Toegevoegd na 4 minuten 48 seconden:
Mixtus? Zo maar eventjes 14 euro duurder dan Edpnet (Fiber 500).
Toegevoegd na 4 minuten 48 seconden:
Mixtus? Zo maar eventjes 14 euro duurder dan Edpnet (Fiber 500).
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1547 keer
- Bedankt: 1116 keer
- Recent bedankt: 23 keer
En toch... voor de klanten is een overname door één van de twee groten geen slechte oplossing op korte termijn. Want ze zullen dan geen moment zonder Internet zitten. Voor de concurrentie is het natuurlijk minder goed.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 85 keer
- Recent bedankt: 1 keer
10% meerwaarde voor de overname van een operator die 0 waard is (buiten een handje vol klanten, wat zeker geen 10% meer klanten voor hen oplevert).
Het blijft een gok, maar ik denk het niet.
Jammer dat het BIPT hier geen zeggenschap over heeft.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 22 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Uitstekende zaak, althans in ruimer perspectief dan het kortetermijnbelang als individuele consument. Concurrentie in sectoren waarin één partij eigenaar is van een essentiële input (de netwerkinfrastructuur) is per definitie artificieel. Mededinginsrecht, en de gremia die verondersteld worden mededinging te stimuleren, bestaan enkel omdat ze het product zijn van een neoliberale ideologische fetisj. T.t.z. de simplistische wijsheid van de bedrijfscafetaria/Knack/De Tijd dat "privé = goed, goedkoop, efficiënt, innovatief ; publiek = slecht, duur, inefficiënt, conservatief". Als je goedkoop en snel internet wil, is het beter een publieke speler te hebben die een politiek mandaat heeft om dat te realiseren. Dat de reëel bestaande Belgische politiek zich daar niet toe leent, is een fundamenteel probleem dat een fundamentele oplossing vereist. Het kunstmatig creëren van "concurrentie" onder privé-aanbieders via mededingingsrecht, is een halfbakken oplossing die op termijn geen zoden aan de dijk brengt.
- heist_175
- Moderator
Op korte termijn is dit misschien goed, maar op lange(re) termijn zeker niet.stefan1234 schreef: ↑2 weken geleden Uitstekende zaak, althans in ruimer perspectief dan het kortetermijnbelang als individuele consument.
Het bestendigd het alleenheersrecht op telecomgebied van het duopolie. Vergeet innovatie, vergeet interessante prijzen. Wat we gaan krijgen is meer van de voorbije jaren: forse prijzen, permanente prijsverhogingen, een schraal aanbod, geen innovatie, nog meer waterhoofd, ...
En welke "nieuwe partij" gaat zich wagen op een markt zonder regulator? Het duopolie kan zich alles permiteren, dat zien potentiële concurrenten ook natuurlijk.
Als je bovenstaande quote echt gelooft, zal je toch één van de weinigen zijn. Groot en/of privé is niet per sé slecht, als er een regulator is die even krachtig is als de markt groot is. Zonder regulator krijg je uitwassen die niemand wil (dieselgate, bankencrisis, oligopolies, ...).Mededinginsrecht, en de gremia die verondersteld worden mededinging te stimuleren, bestaan enkel omdat ze het product zijn van een neoliberale ideologische fetisj. T.t.z. de simplistische wijsheid van de bedrijfscafetaria/Knack/De Tijd dat "privé = goed, goedkoop, efficiënt, innovatief ; publiek = slecht, duur, inefficiënt, conservatief".
Dat hoeft niet zo te zijn. Het is aan de regulator om te bepalen wat de voorwaarden zijn opdat anderen toegang krijgen.Concurrentie in sectoren waarin één partij eigenaar is van een essentiële input (de netwerkinfrastructuur) is per definitie artificieel.
Zonder regulator, wat de facto het geval is in België, glijdt het af richting de wet van de sterkste. En dan is iedereen slechter af.
In andere landen kan het wel. Het probleem is de politieke wil om een regulator op te tuigen die tanden heeft.Als je goedkoop en snel internet wil, is het beter een publieke speler te hebben die een politiek mandaat heeft om dat te realiseren. Dat de reëel bestaande Belgische politiek zich daar niet toe leent, is een fundamenteel probleem dat een fundamentele oplossing vereist. Het kunstmatig creëren van "concurrentie" onder privé-aanbieders via mededingingsrecht, is een halfbakken oplossing die op termijn geen zoden aan de dijk brengt.
En dat begint met het afbouwen van zowel het staatsbelang in Proximus als de politieke postjes bij Telenet (een Amerikaans bedrijf).
Niets meer, vrees ik. Op 10-15 jaar tijd alle concurrentie vakkundig doodgeknepen, met goedkeuring van het BIPT.
Dan liever Proximus, waar ik minstens nog mijn Fritzbox kan gebruiken, dan een Amerikaans bedrijf dat aan traffic shaping en andere vuiligheid doet (deed).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 260 keer
- Bedankt: 216 keer
Dat komt volgens mij vooral omdat spilzieke regeringen nog altijd jaarlijks een dividend krijgen van Proximus.heist_175 schreef: ↑2 weken geleden Het loont om concurrenten dood te nijpen, want je mag ze nadien zonder problemen inlijven.
Zoek dus niet verder hoe het komt dat BE bij de laagste snelheden en de hogere prijzen zit.
Ik lees op HLN dat er ook andere bedrijven (niet Proximus) een bod gedaan hebben, het zou beter zijn mochten zij EDPnet mogen inlijven.
Gevolg: hoe hoger de prijzen, hoe hoger dat dividend ligt.
De Overheid heeft er dus geen enkel belang bij dat prijsbrekers blijven bestaan, integendeel, van zodra die weg zijn, kunnen de tarieven weer naar de hoogste van Europa stijgen, waarna de winst en dus het dividend weer stijgt.
Ik zit bij EDPNet (vroeger bij Dommel, daarvoor bij Scarlet), en ik zie één constante over de jaren heen: de onafhankelijke providers wordt het leven onmogelijk gemaakt, zie bijvoorbeeld de klacht van EDPNet tov Mobile Vikings, dat feitelijk met verlies verkoopt.
Denk je dat dat nog lang zal duren als ook EDPNet weg is?
Neen, dan gaan de prijzen weer zo stijgen dat je geen enkel voordeel meer hebt om bij een van de kleinere providers te zitten.
Ik haat het vooruitzicht om weer te moeten terugkeren naar Proximus of Telenet voor internet. Het zal weer een serieuze prijsstijging met zich meebrengen.
Op dit moment zitten mijn TV en internet ook apart (CI+ module van Telenet, VDSL2 bij EDPNet), dat zou dan ongeveer 20€/maand extra kosten per maand...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Ik heb sinds vorige week mijn spullen die ik in hun colocatie ruimte op hun kantoor had staan weggehaald.
Zelf ga ik denkelijk naar dstny gaan en denkelijk de bedrijfsklanten die ik heb die momenteel bij edpnet zitten ook.
Zelf ga ik denkelijk naar dstny gaan en denkelijk de bedrijfsklanten die ik heb die momenteel bij edpnet zitten ook.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 220 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Gemakkelijk voor Proximus om het hoogste bod te doen. Gezien het overnamebedrag zal worden gebruikt om schuldeisers te betalen, zal een aanzienlijk deel terugvloeien naar Proximus. Walgelijk dat dit zomaar allemaal kan en mag.
Die ondersteuning voor Fritzbox'en zal helaas uitdoven, want nieuwe modellen zullen dan niet meer gecertifieerd worden.
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 483 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Die snelheden zijn een gunst, online staat er nog altijd 70/10, dus daar ga ik vanuit.
Nu heb ik 85/35. De upload vind ik nu aan de lage kant, dus ik wil echt niet naar 10 terugvallen.
Jammer wel want trio zou met een iets hogere upload wel nog interessant zijn.
Data maakt me niet uit, ik kom niet eens aan 1TB, dus 3 is meer dan ruim voldoende.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 13 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ook op Tijd.be (paywall) https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... 54252.html
[/quote]
Via de webcache van google ook te lezen : https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=pt
[/quote]
Via de webcache van google ook te lezen : https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=pt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 73 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dat gaat inderdaad niet lang meer duren. (hoop ik... In Nederland en een aantal andere is het al zover)
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 673 keer
- Bedankt: 430 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Modbreak:
Graag on topic blijven en niet reageren op de persoon.
Graag on topic blijven en niet reageren op de persoon.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Ik zie het BIPT hier vaak vallen, maar moet de Mededingingsautoriteit hier ook niet haar zegje over doen? Niet dat ik dáár meer vertrouwen in heb dan in het BIPT, maar goed.
- heist_175
- Moderator
Aangezien het niet om een klassieke overname gaat, is die niet bevoegd.
https://www.bma-abc.be/nl/over-ons
BMA gaat over collusie en prijsafspraken etc.
https://www.bma-abc.be/nl/over-ons
BMA gaat over collusie en prijsafspraken etc.
- Belgissschenaap
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 100 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Neen, want ze 'blijven onder de minimumvereisten'.theBlackDragon schreef: ↑2 weken geleden Ik zie het BIPT hier vaak vallen, maar moet de Mededingingsautoriteit hier ook niet haar zegje over doen? Niet dat ik dáár meer vertrouwen in heb dan in het BIPT, maar goed.
Bipt zou naar het schijnt wel actie ondernemen. Als we hun woordvoerder moeten geloven hebben ze al een negatief advies gegeven.
https://www.hln.be/nieuws/proximus-wil- ... ~a6314c35/
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Ugh, en we weten allemaal hoeveel het bezwaar van het BIPT waard is.Belgissschenaap schreef: ↑2 weken geledenNeen, want ze 'blijven onder de minimumvereisten'.theBlackDragon schreef: ↑2 weken geleden Ik zie het BIPT hier vaak vallen, maar moet de Mededingingsautoriteit hier ook niet haar zegje over doen? Niet dat ik dáár meer vertrouwen in heb dan in het BIPT, maar goed.
Bipt zou naar het schijnt wel actie ondernemen. Als we hun woordvoerder moeten geloven hebben ze al een negatief advies gegeven.
https://www.hln.be/nieuws/proximus-wil- ... ~a6314c35/
Vraag me af of de Europese Commissie, of een andere bevoegde EU instelling, aanschrijven zoden aan de dijk zou brengen. Voor zover ik me herinner is België toch al meerdere malen aangesproken op het telco landschap door de EU? Of heb ik dat gedroomd?
- heist_175
- Moderator
Dat heb je zeker niet gedroomd.theBlackDragon schreef: ↑2 weken geledenVoor zover ik me herinner is België toch al meerdere malen aangesproken op het telco landschap door de EU? Of heb ik dat gedroomd?
De EU heeft wel ergere/belangrijkere katten te geselen dan het sanctioneren van een land omdat de "onafhankelijke telecom regulator" wel héél mooi aan de leiband van de regering loopt.
Ook in België zijn er wel ergere & belangrijkere discussiepunten met de EU, om het pensioendossier maar te noemen

Bij geen enkele politieke partij is er ook maar het minste greintje goesting om er iets aan te doen: van werkgelegenheid, over dividenden, over moeialzucht tot persoonlijke verrijking. Iedereen heeft wel een belang in het bestendigen van de status-quo.
Dus nee: vanuit de EU zal de grote omwentelling niet komen.
- cyberbug
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 132 keer
- Recent bedankt: 8 keer
- Contacteer:
Zouden Citymesh/Cegeka + Roemeense DIGI hier geen goede partij voor kunnen zijn ? Dit is goed verenigbaar met hun plannen voor een 4de netwerk.
trouwens uit het HLN artikel
trouwens uit het HLN artikel
Welk forum van Edpntet ? dit forumOp een forum van Edpnet tonen klanten hun ongenoegen. “Ik zie de prijsverhogingen al hangen …”, vreest iemand. “Als Proximus Edpnet overneemt vindt (sic.) ik dat echt schandalig. Zo geraken we nooit van die duopolisten af”, reageert een andere persoon...

Greetz cyberbug

- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 158 keer
- Recent bedankt: 2 keer
ze hadden inderdaad wel de naam userbase mogen laten vallen... duidelijk dat het van hier komt.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 3 keer
Citymesh zou inderdaad een bod gedaan hebben. Volgende informatie komt van de tijd:cyberbug schreef: ↑2 weken geleden Zouden Citymesh/Cegeka + Roemeense DIGI hier geen goede partij voor kunnen zijn ? Dit is goed verenigbaar met hun plannen voor een 4de netwerk.
trouwens uit het HLN artikelWelk forum van Edpntet ? dit forumOp een forum van Edpnet tonen klanten hun ongenoegen. “Ik zie de prijsverhogingen al hangen …”, vreest iemand. “Als Proximus Edpnet overneemt vindt (sic.) ik dat echt schandalig. Zo geraken we nooit van die duopolisten af”, reageert een andere persoon...![]()
Drie kandidaten zijn in de running voor de overname van de noodlijdende Wase telecomspeler Edpnet. Proximus lijkt de grootste kanshebber om de prooi binnen te rijven.
De alternatieve telecomoperator Edpnet kwam eind oktober vorig jaar in de financiële problemen. Het bedrijf, dat 46.000 internetabonnees en 20.000 mobiele abonnees telt, vroeg daarop bescherming tegen zijn schuldeisers aan. Dat is in de eerste plaats KBC, dat nog 12 miljoen euro te goed heeft van de Wase telecomspeler. Maar ook Proximus en Orange behoren tot de belangrijkste schuldeisers.
Pogingen om de financiële perikelen te regelen met de schuldeisers zijn op niets uitgedraaid, waardoor de ondernemingsrechtbank is overgegaan tot een verplichte verkoop van het bedrijf. Dat gaf geïnteresseerde telecomspelers de kans een bod uit te brengen op Edpnet.
Hoogste bod
Volgens onze informatie hebben drie kandidaten een bod ingediend: Orange, Proximus en CityMesh, dat samen met het Roemeense DIGI wil uitgroeien tot de vierde telecomoperator in ons land. Bronnen bevestigen dat het hoogste bod van Proximus komt en de marktleider in polepositie ligt om Edpnet binnen te halen.
Dat is op zich niet verwonderlijk, want Edpnet koopt capaciteit op het Proximus-netwerk en biedt via die weg internetpakketten aan die goedkoper zijn dan die van Proximus. Hoeveel de nationale operator veil heeft voor zijn noodlijdende klant, wil de woordvoerder niet kwijt. Wel bevestigt hij dat Proximus een bod heeft ingediend.
De beslissing over het lot van Edpnet wordt ten laatste op 29 maart verwacht. Dan moet de ondernemingsrechtbank beslissen wie de kleine telecomspeler mag overnemen.
Klacht ingediend
EDPnet werd in 1999 opgericht en is een van de laatste onafhankelijke telecomoperatoren op de consumentenmarkt. Het bedrijf is in handen van Philip Deutz, de Belgische ondernemer achter Deutz Aviation, een luchtvaartbedrijf dat onder andere privévluchten aanbiedt.
Afgelopen zomer diende EDPnet nog een klacht in bij de Belgische telecomoperator BIPT. Het beschuldigde Proximus van 'oneerlijke concurrentie' omdat de prijzen van Proximus-dochter Mobile Vikings te laag zouden liggen.