Dode smartphone "opkuisen"

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mijn dochter, nog steeds minderjarig, had een Poco F1. De telefoon blijft in een bootloop/reset hangen, omdat de powerknop "ingedrukt" blijft. Die telefoon heeft blijkbaar een "gevoelige" powerknop, mijn eigen F1 is daar ook kapot gegaan.
Een herstelling bij een repairshop zal waarschijnlijk meer kosten dan de economische waarde van dat toestel. Ze heeft dus al enige tijd een andere.

Maar nu ligt hier dus een - op de powerknop na - perfect werkende telefoon.
Ik hoef daar niet per sé nog geld van te krijgen, maar ik kan die telefoon eigenlijk niet wegdoen (niet weggeven, noch containerpark): op het interne geheugen staan nog massa's foto's en filmpjes die ze zelf gemaakt heeft. Aangezien de telefoon niet "echt" opstart, maar in een bootloop blijft zitten, kan ik noch via de Android UI noch via de PC de foto's/filmpjes wissen.

Heeft iemand tips/suggesties?
Doorboren, wat ik met HDD/SDD doe, is nogal tricky, want er zit ergens een batterij in (hoewel die al lang "leeg" is).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ge boort toch minstens 20 gaten M16 in zo een HDD want anders kunnen ze er nog vanalles vanaf halen.
En het eerste wat dieje NSA agent van het containerpark doet, is zoveel mogelijk data afhalen van alle elektronica die hem binnenkrijgt.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heb je al eens geprobeerd met die power knop wat los te krijgen, zij het nog maar door herhaaldelijks in te duwen? (M'n oude nexus 5 had ook dat peobleem, met wat random duwen op die knopnkwam die weer los)

Met wat geluk geraak je er terug in en kan je een full wipe doen. Of nog maar vanuit de recovery wissen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

duizend schreef: 31 okt 2022, 09:17 Ge boort toch minstens 20 gaten M16 in zo een HDD want anders kunnen ze er nog vanalles vanaf halen.
Nee, een gat of 3 van 5mm :).
En het eerste wat dieje NSA agent van het containerpark doet, is zoveel mogelijk data afhalen van alle elektronica die hem binnenkrijgt.
Het gaat me niet over de NSA, wel over andere containerparkbezoekers, het personeel van een containerpark en eender wie verderop "in de keten" het toestel vastpakt of ziet passeren. Met een gaatje in de HDD/SDD vergaat hen de neiging om het voor eigen gebruik mee te nemen.
De NSA zal, zelfs met een paar gaatjes, nog veel data kunnen recupereren. Waarom de NSA interesse zou hebben in mijn schijven, ontgaat me wel :).
devilkin schreef: 31 okt 2022, 09:35 Heb je al eens geprobeerd met die power knop wat los te krijgen, zij het nog maar door herhaaldelijks in te duwen?
Ik heb de F1 nog niet open gedaan, maar langs de buitenkant mag je de knop manipuleren hoe je wil (duwen uit verschillende hoeken, zacht/hard, ...) de bootloop blijft.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: 31 okt 2022, 09:49
Het gaat me niet over de NSA, wel over andere containerparkbezoekers, het personeel van een containerpark en eender wie verderop "in de keten" het toestel vastpakt of ziet passeren. Met een gaatje in de HDD/SDD vergaat hen de neiging om het voor eigen gebruik mee te nemen.
De NSA zal, zelfs met een paar gaatjes, nog veel data kunnen recupereren. Waarom de NSA interesse zou hebben in mijn schijven, ontgaat me wel :).
Oh je bent er zo eentje, ik smijt het weg dus moet het onbruikbaar gemaakt worden voor iedereen. Den heist geeft niemand ne free lunch :roll:

Waarom “de keten” interesse zou hebben in jouw foto’s, en waarom je daarvoor gaatjes moet boren ontgaat mij dan weer wel :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik denk dat je het niet snapt :).

Als ik iets niet meer nodig heb, verkoop ik het, of geef ik het weg. Dat hangt van het bedrag af.
Maar data, die deel ik met niemand, tegelijk wil ik niet de moeite steken in een 7-pass full format. Vandaar: gaatjes in de HDD/SDD.
En laptops/computers lever ik bij de kringloopwinkel in zonder disk.

@de keten heeft interesse
Je moet maar op een zieke geest stoten die toch graag aan data recovery doet en plots zijn de foto's in handen van iemand anders.
Dat zie ik niet zitten.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Zou het helpen om de telefoon in de vriezer te leggen, om zo mogelijk het knoppeke eens goed te laten werken? (in afgesloten bakje met rijst of zo, om condens te voorkomen)
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ik denk persoonlijk dat je een beetje aan het overdrijven bent.

Geen enkele persoon in het recyclage processs van electronica zal de tijd erinsteken om:
-het flash chipje proberen te desolderen en uitlezen.
-Een erg specifiek model van goedkopere android telefoon te repareren.
-Jou telefoon eruit kiezen tussen de honderden duizenden sloop telefoons die op de berg electronika ligt.

Want een goede 99% wat er op al die telefoons staat, zijn nutteloze of foto's of filmpjes gemaakt door mensen die ze zelf nooit zullen terug bekijken.
Jou tiener zal geen uitzondering zijn.

Wil je echt zeker zijn, gooi dat ding in wat zoutwater en klaar.

Degene waarvan hun data wel wordt beschouwd als interessant, zullen het niet bij de containerpark dumpen hoor.


Wil je de tijd erin steken om dat ding toch te doen opstarten, kan je altijd proberen de knop eruit te pellen en zelf het contact maken.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Mij lijkt ook het meest logische te zoeken naar "power button repair" tutorials. De knop is niet anders an een kortstondig contact, dus dat kan je onderbreken. vervolgens start hij gewoon op en kan je wipen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: 31 okt 2022, 08:51 Doorboren, wat ik met HDD/SDD doe, is nogal tricky, want er zit ergens een batterij in (hoewel die al lang "leeg" is).
wat betreft schrijven doe ik meestal 4 stappen (en het is me teveel moeite om voor 1 schijf te doen, dus vaak is dat 1x om de x jaar met meerdere schijven gelijk:
- overschrijven met een redkey, dat de data overschreven werd
- daarna opendoen en de platters eruithalen en wat krassen opzetten met de schroevendraaier,
- platters in een doosje water met zout en de vriezer in
- en dan de platters in stukjes knippen

het zou me niet verbazen dat er nog data kan worden afgehaald, maar als ik ooit zo interessant zou worden dat iemand die moeite nog zou doen,
dan mogen ze mijn data hebben :)

voor gsm's... ik heb eigenlijk enerzijds nog nooit echt een defect toestel gehad dat ik niet meer kon wissen,
en mijn oude toestellen slingeren allemaal nog ergens in huis (zelfs nog mijn oude ericsson a1018s!)

de meest eenvoudige manier zal waarschijnlijk zijn om het naar een bedrijf te brengen dat 'shredding' doet ?

duizend schreef: 31 okt 2022, 10:46
Waarom “de keten” interesse zou hebben in jouw foto’s, en waarom je daarvoor gaatjes moet boren ontgaat mij dan weer wel :roll:
zelfde reden als dat er mensen door het vuilnis rommelen: identity theft.
en je zou verbaasd zijn hoe eenvoudig dat kan zijn met een harde schijf uit iemand zijn of haar pc....
meestal:
- staat er browser history, inclusief saved passwords op (social media meekijken/takeover)
- zijn er nog wel wat bankgegevens te vinden
- en een paar mailtjes met facturen
- en zelfs vaak gegevens van de eid, die bv voor iets is doorgescand geweest ofzo

....

het concept is vergelijkbaar met dat je in principe altijd je papieren en facturen door een shredder haalt alvorens dit naar het containerpark te brengen,
of buiten te zetten voor de ophaling van oud papier
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Men vergeet wel dat alle android devices vanaf versie 7 aan file based encryption doen. Dus zonder de sleutel (pin, finger print, ...) gaat men niet veel aan je data hebben.

https://source.android.com/docs/securit ... encryption

(Ok, ongetwijfeld zitten er in elke implementatie fouten, maar dan moet je enig realisme aan boort leggen en je afvragen waarom men specifiek jouw toestel zou gaan aanvallen als er ongetwijfeld makkelijkere doelwitten zijn.)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Afbeelding
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

devilkin schreef: 31 okt 2022, 14:37 Men vergeet wel dat alle android devices vanaf versie 7 aan file based encryption doen. Dus zonder de sleutel (pin, finger print, ...) gaat men niet veel aan je data hebben.

(Ok, ongetwijfeld zitten er in elke implementatie fouten, maar dan moet je enig realisme aan boort leggen en je afvragen waarom men specifiek jouw toestel zou gaan aanvallen als er ongetwijfeld makkelijkere doelwitten zijn.)
Zeer juist.

En voor de HDD gaatjesboorders heeft men bitlocker uitgevonden.
Ik veronderstel dat elke paranoia gaatjesboorder dit standaard aan staan heeft.

Ik sta er altijd versteld van hoeveel mensen oplossingen zoeken voor problemen die niet bestaan. :lol:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

30 seconden op hoogste stand in de microgolfoven :-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

duizend schreef: 31 okt 2022, 10:46 Waarom “de keten” interesse zou hebben in jouw foto’s, en waarom je daarvoor gaatjes moet boren ontgaat mij dan weer wel :roll:
Garpenlov schreef: 31 okt 2022, 11:55 Ik denk persoonlijk dat je een beetje aan het overdrijven bent.
...
Ik vind de reactie van heist_175 zeer begrijpelijk en ook de juiste.
Met persoonlijke data dien je altijd zorgvuldig om te gaan. Het gaat bovendien niet om zijn eigen telefoon maar die van zijn tienerdochter. Veel volwassenen doen nog altijd domme dingen in de digitale wereld waar ze achteraf spijt van kunnen krijgen, laat staan minderjarigen.

Akkoord, het kans van misschien 1 op een miljoen dat iemand die telefoon onderschept, hersteld en er iets weet af te halen, maar zelf met zo'n waterkansje zou ik ook geen 100% gemoedsrust hebben. Ik zou ook willen weten dat mijn data niet in andermans handen kan vallen. niet 99,9999%, maar 100%.

devilkin schreef: 31 okt 2022, 14:37 Men vergeet wel dat alle android devices vanaf versie 7 aan file based encryption doen. Dus zonder de sleutel (pin, finger print, ...) gaat men niet veel aan je data hebben.
duizend schreef: 31 okt 2022, 15:55 En voor de HDD gaatjesboorders heeft men bitlocker uitgevonden.
Zal ook wel met gemoedsrust te maken hebben.
Met encryptie en overschrijven moet je erop vertrouwen dat niemand er aan kan terwijl als je het fysiek sloopt heb je het bewijs met eigen ogen gezien dat het effectief zo is.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

MaT schreef: 31 okt 2022, 22:13
duizend schreef: 31 okt 2022, 15:55 En voor de HDD gaatjesboorders heeft men bitlocker uitgevonden.
Zal ook wel met gemoedsrust te maken hebben.
Met encryptie en overschrijven moet je erop vertrouwen dat niemand er aan kan terwijl als je het fysiek sloopt heb je het bewijs met eigen ogen gezien dat het effectief zo is.
Heu, hij is bezorgd over "het personeel van een containerpark en eender wie verderop "in de keten" het toestel vastpakt of ziet"
Je mag 100% zeker zijn dat de containerpark "keten" bitlocker niet kan of zelfs maar de moeite zal doen om het proberen te kraken.
En van de NSA had hij geen schrik ... :lol:

Natuurlijk blijft er die kans dat de containerpark people het toch op goed geluk proberen en de correcte 48 digit bitlocker key en stoemmelings intikken.
Die kans is ongeveer even groot als de kans om 10 jaar lang elke week 2 keer de euromillions jackpot te winnen.
Vlug nog wat gaatjes boren dus ... :lol:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dat ze het zelf niet kunnen betekend niet dat ze het niet kunnen doorgeven aan iemand die het wel kan.
Nogmaals, ik weet dat de kans daarop zo goed als nihil is, maar ik begrijp dat dat toch een onbehaaglijk gevoel kan geven.

Wat ik wel een grotere denkfout vind is dat beveiliging die vandaag 100% waterdicht is, dat morgen ook zal zijn.
De enige data die met 100% zekerheid nooit of te nimmer kan lekken is data die (fysiek) niet meer bestaat.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Youtube is je vriend, zoek op "smartphone xxxx screen replacement" en je weet hoe je dat ding openkrijgt en de batterij er uit haalt.
Meestal is dat haardroger op de achterkant om de backplate te lossen en een paar vijsjes voor de batterij.
Op veel smartphones zit de aan uit knop trouwens op een apart bordje dat je makkelijk kan wisselen of losmaken zodat je met een paperclip de contactjes ff kan overbruggen om die smartphone nog 1 keer tegoed op te starten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

MaT schreef: 01 nov 2022, 02:11 De enige data die met 100% zekerheid nooit of te nimmer kan lekken is data die (fysiek) niet meer bestaat.
De enige kans op 100% zekerheid is die data nooit aanmaken.
Blijf, als je daar toch paranoïde over bent, dus om te beginnen al weg van alles wat verbinding kan maken met een ander toestel, uitgerust is met wifi en andere draadloze toestanden en vaste internetverbindingen. Of anders gesteld: stop in 2022 met normaal te leven. :angel:
De kans is vele malen groter dat "je data" al gelekt is voor jij hem fysiek wil vernietigen. Waarom zou - als men al tuk is op je data - de moeilijke weg gaan bewandelen door fysiek te gaan snuisteren in " de keten" van een containerpark? De meeste mensen springen sowieso daarvoor al achteloos om met al hun data en gegevens en delen dat, al dan niet bewust, met jan en alleman.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik vermoed dat de openingspost, zoals wel vaker, niet al te letterlijk geïnterpreteerd moet worden en dat "telefoon van een minderjarige" hier een eufemisme is voor een telefoon die gevoelige gegevens bevat die onderwerp vormen van een geheim of gegevens die OP in de problemen kunnen brengen, of iets anders, en niet zozeer foto's en filmpjes waar TikTok een kopie van heeft staan in Chinese datacentra. In die zin is de vraag dus wel terecht. Ik vind het iig niet opportuun om dit aspect in vraag te stellen.

Het beste lijkt mij dan om voor de totaaldestructie te gaan, voldoende demo's op YouTube te vinden? Inzake die batterij: doe deze totaaldestructie buiten in een veilige omgeving waar niets vuur kan vatten, op een veilige afstand met brandveilige kledij en zeker ook oogbescherming, en laat de batterij u helpen om het geheugen te vernietigen? Ja, via bepaalde processen zal het nog wel lukken om zelfs van een verbrand geheugen nog data af te halen, maar dan spreken we al over recuperatie die extreem duur en complex is. Vergelijk datadieven met fietsendieven, men kiest de fiets met het slot die de minste moeite kost om los te maken (tenzij men gericht op zoek is, maar je beweert van niet).

Tevens een mooie kans voor uw "dochter" om de fysische eigenschappen van thermal runaway te leren begrijpen en bijgevolg ook bewust te worden van de gevaren van Li-Ion batterijen. Nuttige lessen die ze op school nooit gaat krijgen, ook al zal het merendeel van de leerlingen in hun leven met een EV rijden. Bovendien vermijd je dan ook de kans dat die batterij later nog een of ander station op het recyclagetraject in de fik steekt, wat via het reguliere circuit helaas wel voorkomt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In dit geval ging/gaat het wel degelijk over mijn minderjarige dochter en haar kapotte telefoon (ondertussen heeft ze al lang een andere natuurlijk).
De data die erop staat zijn (los van wat audioboeken) foto's en filmpjes die ze zelf maakte.

@welcome in 2022
De telefoon heeft nog nooit aan de wifi gehangen, dus het risico dat data via die weg "weglekte" is gewoon 0 :).
Dus geen Tiktok, YouTube of Facebook of andere prullen.

Dat zoiets voor sommigen aberrant lijkt, zegt meer over de persoon die reageerde zelf dan over de use case.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: 02 nov 2022, 16:18 @welcome in 2022
De telefoon heeft nog nooit aan de wifi gehangen, dus het risico dat data via die weg "weglekte" is gewoon 0 :).
dat lijkt me een sterke uitspraak....
dus je dochter heeft nog nooit wifi gebruikt op die telefoon?
ook niet bij vriendinnetjes? of in school? of even via de hotspot van een vriendinnetje ?
en er zat ook geen actieve data op de simkaart?

geen idee hoe oud je dochter is natuurlijk, maar het lijkt me 'straf' als ze geen enkele manier gevonden heeft om ergens een keer internet te hebben :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Hoe moeilijk te geloven voor sommigen: neen, geen wifi.
Niet bij vriendinnetjes, want de smartphone blijft thuis.
Niet thuis, want de wificode is niet opgeslagen op het toestel, wifi activeren doet niets. En de code is random :).
Niet "onderweg", want idd geen SIM-kaart.

Zonder de leeftijd per sé te moeten prijs geven: ze zit nog niet in het middelbaar.
Splitter schreef: 02 nov 2022, 18:26
heist_175 schreef: 02 nov 2022, 16:18 @welcome in 2022
De telefoon heeft nog nooit aan de wifi gehangen, dus het risico dat data via die weg "weglekte" is gewoon 0 :).
dat lijkt me een sterke uitspraak.
Het lijkt alleen maar zo :).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: 03 nov 2022, 08:54 Zonder de leeftijd per sé te moeten prijs geven: ze zit nog niet in het middelbaar.
dat maakt het natuurlijk al wat eenvoudiger om te geloven,
dan zijn ze meestal nog braaf genoeg (en/of niet slim genoeg) om rond die dingen heen te komen :)

anderzijds is het zonder simkaart en zonder dat het meemag naar de vriendinnetjes etc natuurlijk ook geen smartphone,
maar eerder gewoon een "compacte camera met scherm" (waar je wel 112 mee kan bellen)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dus geen apps er bij op gezet, geen account gemaakt, enkel gebruikt als uurwerk, fototoestel en zaklamp …
… maar ze heeft wel een “smart” phone met uiterst gevoelige data op.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Waarom altijd die belachelijke en off-topic reacties :oops:
Als je niets kan toevoegen om de vraag van de topic starter te beantwoorden, onthou dan het commentaar.

Als de TS beweert dat het toestel nog nooit "online" gebruikt werd, dan is dat maar zo, wie zijn wij om dat in twijfel te trekken?

Er werd ook nergens beweerd dat er geheime of "uiterst gevoelige" data opstaat.

Vanuit een privacy standpunt heb ik begrip voor de bezorgdheid van de topic starter.
Trouwens, foto's van kinderen zijn altijd privacy gevoelige data die niet in verkeerde handen moeten vallen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Foto's tout-court, ongeacht wie erop staat.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

philippe_d schreef: 03 nov 2022, 13:03 Er werd ook nergens beweerd dat er geheime of "uiterst gevoelige" data opstaat.
Dat meen ik uit de openingspost anders wel impliciet af te leiden, of het nu uiterst gevoelig is omwille van de reden die OP vermeldt of om een andere reden. Of zoals je zelf zegt:
philippe_d schreef: 03 nov 2022, 13:03 Trouwens, foto's van kinderen zijn altijd privacy gevoelige data
Maar goed, je hebt gelijk dat de reden uiteindelijk niet relevant is. Iig, ik denk dat er al wat pistes aangereikt zijn, zowel opties om de batterij te verwijderen en het geheugen eruit te halen als opties om (voorzichtig) destructief te werk te gaan met de batterij er nog steeds in.

Hopelijk levert de OP nog feedback over wat het uiteindelijk werd en hoe de ervaring was.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

duizend schreef: 03 nov 2022, 12:31 Dus geen apps er bij op gezet
Sideloaden
enkel gebruikt als uurwerk, fototoestel en zaklamp …
Veel meer.
In onnodige commentaar geven zijn sommigen toch creatiever dan hoe een smartphone te gebruiken zonder wifi, SIM-kaart en/of privacy-snoopende apps.
met uiterst gevoelige data op.
Je zou denken dat iedereen op de hoogte is sinds GDPR, maar dat blijkt een misvatting.
Beeldmateriaal is altijd met een zekere gevoeligheid te benaderen, geluidsberichten evenzeer en het wordt allemaal nog lastiger als het om minderjarigen gaat.

Wat sommigen vandaag als "paranoïa" bestempelen (zie hoger), is eigenlijk al onderdeel van goed databeheer.
Ondanks de soms ranzige commentaar, hoop ik dat sommigen in de realiteit anders omgaan met beeldmateriaal dan ze hier suggereren :).

Misschien moet hier een slotje op?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: 03 nov 2022, 13:38 Misschien moet hier een slotje op?
Had toch graag nog geweten hoe het uiteindelijk gebeurd is en de ervaring ermee. Kwestie van ook het nuttige aspect voor anderen te behouden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bizar en onnodig topic dan, als je het mij vraagt.

De oplossing staat al in de openingsvraag…
Zoeken op youtube naar battery removal, dit doen en daarna gaatjes boren.
Zoeken op youtube naar ram upgrade en de ram eruit halen ipv up te graden.

Voor de rest: op het moment dat de dochter ooit eens online mag smartphonen kan al de bovenstaande zever stoppen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: 03 nov 2022, 13:38 Je zou denken dat iedereen op de hoogte is sinds GDPR, maar dat blijkt een misvatting.
helaas.. het is al spijtig (maar begrijpelijk) dat er een GDPR nodig is om zoiets af te dwingen,
maar zelfs met de GDPR (en genoeg social experiments) nemen veel mensen hun databescherming niet serieus.

het digitale aspect maakt de identiteitsfraude ook steeds meer eenvoudig, en ook daar houden veel mensen weinig rekening mee,
maar ik denk dat het ergens eigen is aan dat veel mensen gemak prefereren aan zekerheid (tot ze eens slachtoffer zijn en in de slachtofferrol kunnen kruipen)

dat het topic onnodig is, of gesloten moet worden, vind ik niet zozeer - het is een terechte vraag, en bv het feit dat android tegenwoordig default encryption gebruikt (hoewel niet verbazend) was iets dat ik nog niet wist.
maargoed, hoe veilig is die (als zelfs openssl zomaar even lek kan zijn)... fysieke destructie is altijd toch iets beter :)

wat betreft de suggesties denk ik wel dat de meeste al gezegd zijn:

- proberen toch de powerknop nog een keer tot leven te wekken
- wat tutorials volgen om de phone open te krijgen (voor de F1 is dat bv deze: )
- de telefoon gewoon (voorzichtig) proberen te vernietigen terwijl de batterij er wel nog inzit (zou ik nu niet dadelijk aanraden)
- of een professioneel disposal bedrijf onder de arm nemen (bv out-of-use: https://outofuse.be/nl/datavernietiging ... martphones )
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik snap niet wat de gdpr hier komt doen. Totaal naast de kwestie.

Gdpr is van toepassing tussen een bedrijf en een prive persoon, waar hier totaal geen sprake van is...?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

duizend schreef: 03 nov 2022, 14:12 ...
De oplossing staat al in de openingsvraag…
Zoeken op youtube naar battery removal, dit doen en daarna gaatjes boren.
Zoeken op youtube naar ram upgrade en de ram eruit halen ipv up te graden.

...
Dit dus, zelfs geen youtube, wringt dat gewoon open en haal die batterij eruit

Haal het moederbord eruit, slaag het in stukken als je het nog wil inleveren voor recuperatie of bewaar het in een plastiekje ergens, als je kinderen dan na je overlijden het huis leeghalen is het niet meer relevant :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Na veel gedoe heb ik de telefoon, na het openvijzen, toch lang genoeg aan de praat gekregen.
En op die manier een "full wipe" kunnen doen.

Gek genoeg is ie sindsdien niet meer in een bootloop.
Dus ipv containerpark, gaat ie terug de kast in, voor "one never knows".
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”