Hoe geraakte dit geïnstalleerd?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 29 keer

Er blijken op de werklaptop 2 irrelevante apps te zijn geïnstalleerd en vastgezet op de taakbalk. Het gaat om spotify en Disney+. Bij geen van beide heeft zij een account en dus totaal geen behoefte om dit te gaan installeren en al zeker niet op haar laptop dell latitude 5XXx. onder programma's verwijderen zie ik dat dit op 23 september werd geïnstalleerd m, een dag dat ze zelfs niet op kantoor was maar thuiswerk deed. Ze is verbonden met ons wifi netwerk orbi en maakt dan via de Zyxel SecuExtender verbinding met het werk.

Is het enigzins mogelijk dat de Windows Disney app op haar laptop kan geïnstalleerd zijn omdat ze verbinding maakt met de thuiswifi en hierop ook een android sony tv verbinding maakt waarop disney+ staat en idem voor mijn android smartphone al zou ik dat wel vreemd vinden dat dit zou gaan.
Daarom deze vraag langs welke manieren dit op haar laptop terecht kon komen. Ondertussen wel verwijderd en afwachten

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Dit komt omdat gebruikers portable/systemless(of hoe het ook noemt) programma's kunnen installeren. Zoom en teams kunnen ook zo ingeinstalleerd worden en worden in app data "geïnstalleerd" van de gebruiker. Bovendien kunnen programma's ook via de app store van Windows geïnstalleerd worden zonder admin rechten. Spotify is daar een goed voorbeeld van.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef: 27 sep 2022, 23:55 Dit komt omdat gebruikers portable/systemless(of hoe het ook noemt) programma's kunnen installeren. Zoom en teams kunnen ook zo ingeinstalleerd worden en worden in app data "geïnstalleerd" van de gebruiker. Bovendien kunnen programma's ook via de app store van Windows geïnstalleerd worden zonder admin rechten. Spotify is daar een goed voorbeeld van.
En dit kan dus zonder medeweten van de gebruiker van de laptop, dus terwijl ze bijvoorbeeld haar mail leest of in een teamsvergadering zit?
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De gebruiker moet dit zelf doen. Misschien dat Microsoft dat in een update van de home versie durft proppen. Nog nooit echt bucht gezien bij propere pro versies.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:De gebruiker moet dit zelf doen. Misschien dat Microsoft dat in een update van de home versie durft proppen. Nog nooit echt bucht gezien bij propere pro versies.
ik kan je alvast verzekeren dat de gebruiker dit niet zelf bewust heeft gedaan, misschien zoals je zegt door een Windows update. ik vermoed wel dat er een Windows pro versie op staat

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Of een "browserbar" geïnstalleerd en tezamen allerlei bloatware?
CCleaner installeert bv sinds enige tijd hun browser ook mee, bij een update.
Idem voor Acrobat Reader, bij een fresh install sleuren ze - tenzij je het uitvinkt - standaard McAfee mee.

Je moet héél wakker zijn om al die brol te vermijden.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Zouden beide apps niet gewoon via de Microsoft Store geïnstalleerd zijn?
Op m'n windows bakken heb ik overlaatst ook de Spotify app ineens zien opstarten, terwijl ik geen spotify gebruik.

Zo is dit een verzameling van uninstall commando's via Powershell die ik bij een nieuwe installatie van Windows standaard uitvoer:

Code: Selecteer alles

Get-AppxPackage -name "Microsoft.ZuneMusic" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Music.Preview" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingTravel" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingHealthAndFitness" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingFoodAndDrink" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.People" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingFinance" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.3DBuilder" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingNews" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingSports" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Getstarted" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Office.OneNote" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.MicrosoftSolitaireCollection" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.MicrosoftOfficeHub" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingWeather" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsPhone" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.SkypeApp" | Remove-AppxPackage
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Klopt, sinds de laatste grote windows update stond er ineens ook Spotify bij mij op de taakbalk... Nu, ik gebruik dat wel maar begreep niet waarom het er ineens stond. Disney+ staat ook effectief geïnstalleerd maar niet in mijn taakbalk.

Even google gebruikt en... Bingo, blijkbaar kan dat allemaal.

https://superuser.com/questions/1740015 ... permission

Blijkbaar al zelfs in windows 10.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

Windows en macOS, beide gratis beschikbaar vandaag de dag (de ene al wat langer gratis dan de andere). Maar er is maar een van die twee die daar ook een excuus in ziet voor ongewenste reclame. En telemetry.

Nochtans, met een omzet van 168 miljard USD zie ik niet meteen de nood. Azure kan een gratis Windows wel subsidiëren zeker?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb 3 laptops (W10) die professioneel beheerd worden en dan nog een 6-tal privé (W10 + W11).
Ik heb precies nog nooit voorgehad dat iets ongevraagd door MS geïnstalleerd werd?

Het enige "lastige" is:
- als Adobe Reader een update gekregen heeft, verschijnt het icoon terug op het bureaublad
- na een grote/re release, bij het opstarten krijg je dan een lastige Windows-welkom-workflow
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

Regionale of taalinstelling? Misschien dat de adverteerders enkel en-US (en evt en-GB) waardevol genoeg vinden om voor te betalen. Kan ook nl-NL vs nl-BE zijn.

Gezien Disney+ en Spotify niet in elke Windows markt beschikbaar zijn zal er zeker wel zo'n factor bepaald zijn, daarom nog niet voor de EU waar ze wel overal beschikbaar zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”