Business abbo's voor particulieren worden afgeschaft(en omgekeerd), ook voor bestaande klanten

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ken schreef: 01 okt 2022, 18:27
Ofloo schreef: 30 sep 2022, 12:45
splinterbyte schreef: 29 sep 2022, 18:47 Static IP dat is een optie van 33 euro p/m extra bij telenet biz... Ik los dit al enige tijd gewoon op met een wireguard VPN naar een 5 euro VPSje en zo inbound firewall+port forward routing, maar da's natuurlijk niet zo simpel om op te zetten...
Dat klopt kan ook heb ik ook over nagedacht alleen ik gebruik IPSec en dan wil je gewoon een statisch IP, ..

Ik gebruik wel wireguard voor mijn clients maar point to point do ik met ipsec vti tunnels en bgp
Waarom router niet in een datacenter laten draaien met vast ip? Zo heb ik een vpn concentrator waar alle vpn verbindingen terechtkomen en gerouteerd worden.

Zie fusa.be.
Omdat die afstand ook zijn prijs heeft ! Ik heb al verschillende VPS waar ik statisch IP heb. Waarom is het een probleem dat ik een statisch IP wil. Voor IPsec heb je een statisch IP nodig tenminste wil je een goede werking van IPsec.

Ja er bestaan andere oplossingen, dat is niet het punt. Alles heeft zo zijn prijs en dan bedoel ik niet enkel geld. Ga naar digitalocean, of linode dan is het gratis voor de eerste 3 maand. Dan krijg je 100euro om te testen. Dan komt er nog bij dat ik verschillende dedicated servers heb. Ik heb ongeveer 36 statische IPv4 op dit moment. Het gaat er niet om dat ik ergens in de wereld een statisch IPv4 wil maar ik wil er één thuis.


Afbeelding
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

@stefan1234 @Marre
"Chill bruh?" : zo praat mijn tienerdochter.

Reddit bestond toch niet toen ik met informatica begon, en er was nog geen commercieel internet in België toen ik met informatica begon.

Ik heb ooit nog (samen met enkele andere anciens hier op dit forum) ADSL1 ge-betatest.

Ooit al gehoord van het principe "klant is koning"?

Kan mij geen moer schelen wat Telenet wil: ik kies toch zelf als klant waarvoor ik wil betalen zeker!

Mocht ik een waardig alternatief hebben voor mijn huidige 1GbE/50Mbps KLIK bij Telenet was ik intussen al vertrokken - die brief is de druppel , maar spijtig genoeg is dat niet zo.

VDSL en ADSL zijn een ramp hier (en niet eens beschikbaar aan mijn kant van de straat), en van FTTH vooralsnog nog geen sprake.

En neen - die dame deed dus NIET wat ze moest doen.:
Ik belde haar om mijn probleem op te lossen, niet om me een ander product te proberen verkopen en te blijven aandringen (er was toen trouwens ook nog geen sprake van de communicatie die aanleiding gaf tot de creatie van deze thread).

Als je na een keer of 5 beleefd te hebben gezegd dat je niet geïnteresseerd bent, letterlijk moet zeggen dat het genoeg is en dat ze moet ophouden, gaat ze ver over de schreef. Ze BLEEF verder gaan, uiteindelijk vroeg ik om haar supervisor - die ze niet wou geven - dus heb ik ingehaakt en teruggebeld naar de business servicedesk. Dus heb ik nadien een klacht ingediend : de persoon die ik daar aan de lijn kreeg was correct, zeer begripvol en begreep ook direct waarom ik dit niet aanvaardbaar vond.

Die vrouw wou me absoluut One verkopen omdat zij daar een premie voor opstrijkt als ze een nieuw product verkoopt - meer niet.

Ze bleef aandringen, en volhouden dat er geen nadelen aan vasthingen:
Ik heb haar er op gewezen dat het niet hetzelfde product betrof : lagere uploadsnelheid, geen mogelijkheid tot vast IP, geen A servicedesk, FUP vs. geen FUP.

Er is wel degelijk een reden waarom sommigen van ons meer betalen voor dit product.

Ik heb gedurende jaren voor dit product factuur incl.BTW betaald en ben klant van het eerste uur bij Telenet (toen nog Pandora), d.w.z. >20 jaar inmiddels - dus ik denk dat ik wel recht tot spreken heb.

Het is ook niet hetzelfde bestaande klanten te verplichten een ander product te nemen dat ze niet willen vs. het product niet meer aan te bieden aan nieuwe klanten.

Dat je een BTW nummer nodig hebt om een business product af te kunnen nemen is ook jereinste onzin en zo vervreemd je niet alleen particulieren die een dergelijk product willen afnemen, maar ook een berg "zakelijke" klanten! (zie inderdaad o.a. VZW en bepaalde vrije beroepen die mogelijk geen BTW nummer hoeven te hebben.)

Het is perfect mogelijk klanten zonder btw nummer in te voeren met een afgesproken vast "nep" BTW of ondernemingsnummer in te geven als je op een beetje deftige en doordachte wijze je software hebt ontwikkeld.

Als je dit niet doet, heb je gewoon geen degelijke business analyse gedaan.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is misschien ook een publiek dat ze liever kwijt dan rijk zijn. Een particulier die een business-product neemt doet dat meestal owv technische specs. En dan krijg je telefoontjes naar de helpdesk omdat de klant bij een speedtest maar 46 Mbps upstream haalt ipv de verwachte 48. Een gemiddelde KMO gaat die test nooit doen.
De meeste bedrijven (en beursgenoteerde al helemaal) streven naar winstmaximalisatie. Als dan uit de business analyse blijkt dat een bepaald segment niet profitable is, is het vaak de beste keuze om die klanten af te stoten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Stormlord schreef: 09 okt 2022, 10:56 Ooit al gehoord van het principe "klant is koning"?
Kan mij geen moer schelen wat Telenet wil: ik kies toch zelf als klant waarvoor ik wil betalen zeker!
Ik begrijp je frustratie, maar klant is al lang geen koning meer :-(
Maar eerder een "noodzakelijk kwaad" om winst te maken.

Jij bent Telenet niets verschuldigd, en Telenet is jouw niets verschuldigd. Je hebt maandelijks de rekening betaald, en daarmee staan jullie "effen", toch?

Het staat Telenet vrij de voorwaarden te wijzigen.
Het staat de klant vrij om deze te accepteren, of niet (en dus kan je kosteloos opzeggen).

Maar je hebt in principe gelijk: een "wijziging van computersysteem" is een heel slechte reden :-) .
Klacht bij de Ombudsman Telecom is misschien wel een escalatie mogelijkheid als jouw klacht niet gehoord wordt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Ik heb gedurende jaren voor dit product factuur incl.BTW betaald en ben klant van het eerste uur bij Telenet (toen nog Pandora), d.w.z. >20 jaar inmiddels - dus ik denk dat ik wel recht tot spreken heb.
Niet meer dan iemand die een week klant is. De verplichtingen van de partijen beperken zich tot degene bepaald bij wet of in de overeenkomst. Er is, in tegenstelling tot wat veel Vlamingen menen te weten, geen algemeen rechtsprincipe dat vereist dat bedrijven een klant als een maat, gabber, makker, homie behandelen van zodra die al X jaar klant is. "Klant is koning" is een commerciële plattitude, meer niet. "Homo homini lupus" is daarentegen de correcte benadering.

Om in te haken op wat SpecialK al schreef... Er bestaat een soort klant voor wie het een "flex" is om t.a.v. producten/diensten van bedrijven die zich richten op niet-technisch publiek eisen te stellen die je enkel kan stellen als je een bepaalde technische kennis bezit, en vervolgens zich kwaad te maken op helpdeskmedewerkers die hun eisen niet begrijpen of er niet aan tegemoet kunnen komen.

Concreet: Telenet is een bedrijf dat zich richt op een publiek dat het verschil tussen een gigabit en een gigabyte niet kent. Er zijn er uiteraard velen die het kennen, maar dat neemt niet weg dat dat niet het publiek is dat Telenet (of om het even welke normale ISP buiten edpnet) beoogt, zeker niet voor zijn particuliere en KMO-producten. Dat is spijtig, maar het is een onvermijdelijk gevolg van de algemene tendens naar infantilisering en emotionaliteit in een laat-kapitalistische samenleving. Het is door klanten als domme kleine kinderen te behandelen en immuun te zijn voor hun eventuele technische argumentatie dat je upsellt. Een klant die niet upsellbaar is omdat hij zijn noden kent, is een relatief commercieel risico. Vandaar dat ik in het verleden ook wel eens de draak stak met al die "allez seg oekandanij dat ze een FUP hanteren terwijl ze 'onbeperkt' adverteren?"-verontwaardiging die je hier vaak leest. Als je weet wat een FUP is en er geen wil, ben je klant bij het verkeerde soort ISP als je aan een FUP onderworpen bent.

Dat verhaal van die supervisor neem ik met een korrel zout. Je bent kennelijk iemand met een sterk besef van wat hij meent dat zijn rechten zijn. Vragen naar "de supervisor" is zo'n Amerikaanse manier om je gram te halen op een support-aapje dat je niet gegeven heeft wat je wou. De mensen waarmee je vervolgens in contact komt om je beklag te doen doen alsof ze je gelijk geven, ze hebben namelijk instructies van hogerhand om hun eerstelijns support-aapjes onder de bus te gooien voor een kwade klant. Dat brengt je niks concreet op en kost hen concreet niks, maar ze geven je het gevoel belangrijk te zijn zodat je misschien toch klant blijft. Want, nogmaals, iemand die een argument hanteert als "Ik ben al X jaar klant, dus jullie moeten blablabla of jullie mogen niet blablabla" denk niet rationeel en al helemaal niet juridisch, dus dat soort lege gebaren werkt vaak.
Gebruikersavatar
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

SpecialK schreef: 09 okt 2022, 12:34 Het is misschien ook een publiek dat ze liever kwijt dan rijk zijn. Een particulier die een business-product neemt doet dat meestal owv technische specs. En dan krijg je telefoontjes naar de helpdesk omdat de klant bij een speedtest maar 46 Mbps upstream haalt ipv de verwachte 48. Een gemiddelde KMO gaat die test nooit doen.
De meeste bedrijven (en beursgenoteerde al helemaal) streven naar winstmaximalisatie. Als dan uit de business analyse blijkt dat een bepaald segment niet profitable is, is het vaak de beste keuze om die klanten af te stoten.
Ik denk dat jij de gemiddelde KMO'er overschat lol.
De meeste die ik tegenkom laten zich of goed begeleiden of zijn toch echt een pakje erger dan de hobbyist die precies weet waarom hij dat ene abbonement nodig heeft. En aangezien de énige reden waarom je als particulier dit business abbo wilt het vaste IP adres is -of he echte limitless downloaden-, zullen die supportvragen best wel meevallen.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Uiteraard is het hun keuze om hun productaanbod aan te passen, maar de reden die wordt aangehaald is idd. duidelijk een drogreden en de bereidheid om naar de klanten ook effectief te luisteren is er gewoon niet : ik blijf het hele gebeuren erg klant-onvriendelijk vinden.

De kwaliteit van de (gewone) helpdesk was al vrij slecht (en de administratie ook), maar het lijkt er zeker niet op vooruit te gaan.

Het minste dat ze zouden kunnen doen is al gewoon eerlijk zijn en zeggen dat dit puur een marketing keuze is.

@philippe_d ofschoon jij als gepensioneerde toch nog wat ouder bent - stammen wij toch nog uit andere tijden - waar men de waarde van een klant nog wist te appreciëren - tijden veranderen zeker? Helaas is dit niet altijd ten goede ... Op deze manier zijn ze alleen maar bezig om hun klanten te overtuigen om toch maar eens bij de concurrentie te gaan kijken wat die te bieden hebben. Op termijn wreekt dit zich meestal: dit is een typische & enge korte termijn visie. Vaak passen ze zich alleen aan als het te laat is en de klanten gaan lopen. En dan is het kwaad soms geschied : de klant zal niet snel geneigd zijn terug te keren als hij op deze manier wordt behandeld - tenzij het natuurlijk bij de concurrentie ook niet veel soeps is, wat helaas wel een beetje het geval is hier in België...

@stefan1234 Ik besef maar al te goed wat je daar zegt, maar het is een erg spijtige evolutie: de typische dumbing-down van producten, kwaliteit van dienstverlening die sterk achteruit gaat, ...

De beroepservaring toont ook aan dat het de laatste tijd erg moeilijk is om bekwaam en klantgericht helpdesk personeel te vinden - dat zie ik ook op het werk. De huidige generatie wil vaak al van meet af aan het loon en de voorwaarden van een Senior - zonder de ervaring, vakkennis en de oplossingsgerichtheid. Als hun tijd erop zit zijn ze weg (al te vaak komen ze ook nog eens te laat aan en vertrekken ze vroeger dan ze eigenlijk mogen). Vraag ze niet om overuren te doen om iets af te werken of meer dan een half uur te commuten : dat is blijkbaar allemaal te veel gevraagd tegenwoordig ... Getrouwheid aan werkgevers kennen de meesten ook niet meer. Jobhoppen om zo snel mogelijk promotie te kunnen maken is de trend...

Mocht ik de keuze hebben uit meer geschikte formules zou ik deze zeker evalueren:
spijtig genoeg heb ik momenteel niet veel andere opties (tenzij ik een professionele fiber zou laten trekken en daar forse bedragen voor zou willen neertellen natuurlijk), en Telenet weet dat natuurlijk ook. Het zal wellicht wachten zijn tot hier bijvoorbeeld FTTH of FTTB lokaal ter beschikbaar komt om een beter alternatief te krijgen vrees ik... ADSL/VDSL mogelijkheden trekken hier momenteel op niks, en nog geen commerciële fiberoplossing ter beschikking (behoudens erg dure zakelijke fiberabonnementen met enorme installatiekosten wegens graagwerken vereist).

Ik ben jaren relatief tevreden geweest van Telenet, maar op deze manier gaat het toch de slechte richting uit. Ook sinds enige tijd geen positieve product-evolutie meer: 1 gbit en max.50 mbit up (toch wel een erg asynchrone verhouding factor 20/1 - die toch eens een upgrade zou mogen krijgen naar minstens 10/1) op fix internet, en bepaalde diensten bouwen ze zelfs af. Kijk naar partijen zoals Google in de USA die al beginnen om voor soortgelijke (en zelfs lagere) prijzen tot 5 of 8Gbit synchroon aan te bieden op bepaalde locaties (met zelfs tot 20gbit in test).

Het wordt eigenlijk hoog tijd dat er meer échte concurrentie op de Belgische markt komt, want het gross van de "providers" zijn eigenlijk afhankelijk van de last mile van Proximus of Telenet. Er zijn eigenlijk maar 2 échte grote spelers voor de meesten onder ons.

De reden voor mijn persoonlijke keuze voor een business product is puur "geen FUP"/"geen smalband". De ervaring van vroeger was dat als je daar op belandde dat je zelfs geen mails met attachments van een paar megabyte meer kon binnenhalen (time out...) en mijn vrouw niet meer kon chatten met haar familie in het buitenland. Met 3 kinderen in huis die massaal streamen vanaf youtube, tiktok en dergelijke heb je al heel snel honderden gigabytes. De ene maand een paar honderd, maar historisch tot soms ook wel eens een paar terrabyte. Als ik de afgelopen maanden van 2022 bekijk zat ik met volumes tussen de 320 en 760GB. Met de meeste gemiddeld onder de 500GB (maanden met vakanties waarbij de meesten van ons thuis waren was het vaak wat meer).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Stormlord schreef: 18 okt 2022, 09:00Uiteraard is het hun keuze om hun productaanbod aan te passen, maar de reden die wordt aangehaald is idd. duidelijk een drogreden en de bereidheid om naar de klanten ook effectief te luisteren is er gewoon niet : ik blijf het hele gebeuren erg klant-onvriendelijk vinden.
Klopt, het management kijkt alleen naar het aantal klanten dat vertrekt naar de concurrentie. De "customer churn".
Door de ONE(up)-strategie en opgedrongen hardware (decoder, modem/router, wifi boosters, etc...) verhoogt Telenet jaar na jaar de drempel om naar de concurrentie over te stappen.
Dat vertaalt zich in heel trouwe klanten die maandelijks steeds meer betalen en dus ook een heel lage "customer churn".

De customer churn moet dus drastisch verhogen vooraleer Telenet effectief naar de persoonlijke wensen van een klein groepje klanten gaat luisteren.

Ontevreden? Dan ben je aan jezelf verplicht om een andere leverancier te kiezen.
Want alleen als de "customer churn" stijgt, zal Telenet op termijn veranderen.
Klagen helpt écht niet. Telenet is slechts een radertje in het netwerk van een Amerikaanse multinational, Liberty Global.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Stormlord schreef: 18 okt 2022, 09:00 De reden voor mijn persoonlijke keuze voor een business product is puur "geen FUP"/"geen smalband". De ervaring van vroeger was dat als je daar op belandde dat je zelfs geen mails met attachments van een paar megabyte meer kon binnenhalen (time out...) en mijn vrouw niet meer kon chatten met haar familie in het buitenland. Met 3 kinderen in huis die massaal streamen vanaf youtube, tiktok en dergelijke heb je al heel snel honderden gigabytes. De ene maand een paar honderd, maar historisch tot soms ook wel eens een paar terrabyte. Als ik de afgelopen maanden van 2022 bekijk zat ik met volumes tussen de 320 en 760GB. Met de meeste gemiddeld onder de 500GB (maanden met vakanties waarbij de meesten van ons thuis waren was het vaak wat meer).
Als dit de enige reden is, dan betaal je nu toch met een KLIK abonnement véél te veel?
Ik weet niet welke KLIK je hebt (KLIK2, KLIK5, onbeperkt?), maar het corresponderende One Up abonnement is toch stukken goedkoper?
  • - Enig verschil is de uploadsnelheid (1000/40 in plaats van 1000/50) ?
    - Alle GSM's in het One Up abonnement zijn ook "onbeperkt" (300GB binneland, 40 GB buitenland).
    - Internet volume is 3TB tijdens piekuren, daarna "smallband" (20/2), tijdens daluren (middernacht - 17.00u) onbeperkt volume aan volle snelheid.
Ik zou toch nog eens jouw Klik goed vergelijken met One Up ...
Maar het is inderdaad jouw persoonlijke keuze :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

philippe_d schreef: 18 okt 2022, 18:24...Internet volume is 3TB tijdens piekuren, daarna "smallband" (20/2)...
Waar zie jij 3TB bij business internet staan?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

ALTIJD KLEINE LETTERTJES LEZEN!
Voorwaarden: Fibernet: Telenet biedt fiber tot de node aan - lokaal distributienetwerk in kabel. Telenet-netwerkbeheer is van toepassing.
bron: https://www2.telenet.be/business/nl/soho/aanbod/internet/business-fibernet/
Telenet-netwerkbeheer: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/telenet-netwerkbeheer/
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

En toch kon ik met m'n Business Fibernet met speedboost maandelijks meer dan 20TB verzetten zonder op smallband te komen, piek of dal noch telemeter te bespeuren...
Dus in de praktijk is het niet altijd hetzelfde als wat officieel beweren, in dit geval in de positieve zin.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je kan natuurlijk 20 TB 's nachts downloaden.
Maar er is netwerkbeheer van toepassing tijdens de piekuren.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Nope, meeste deed ik tijdens de piekuren zelfs. Nooit problemen mee gehad.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

splinterbyte schreef: 19 okt 2022, 09:50
philippe_d schreef: 18 okt 2022, 18:24...Internet volume is 3TB tijdens piekuren, daarna "smallband" (20/2)...
Waar zie jij 3TB bij business internet staan?
Nergens :wink:
Ik had het over One Up (om aan te tonen dat One Up wellicht aan zijn behoeftes voldoet) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”