Speakers ophangen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Aan de audiofielen hier :-D
Ik heb een aantal Sonos One speakers in huis:
- In de woonkamer staan ze op kniehoogte.
- In de slaapkamer staan ze op de grond.

Ik merk dat de kwalitet bellaberd is. Ik luister liever via mijn televisie dan via de Sonos speakers.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de positionering van de speakers (hoogte).

Wat is de ideale hoogte om deze te plaatsen? Ik zou graag muurbeugels aanschaffen en ze wat beter plaatsen. In de slaapkamer luister je meestal in bed.
- Is de ideale plaatsing in de slaapkamer dan 0.5m hoger dan het bed? Niet echt een zicht vind ik persoonlijk: zo halverwege aan de muur?
- In de woonkamer dan ook halverwege de muur (gezien je meestal zittend luisterd)?

Ik zou ze precies liever 10cm van het plafond hangen: of zie ik dat verkeerd?

Alvorens ik kabels en gaten begin te boren hoor ik liever even jullie ervaringen.

Bedankt!
Pieter
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 127 keer

Ik vrees dan audiofielen gruwelen van sonos op zich ;-)

Hier vind je veel info over speaker-plaatsing en de gevolgen daarvan: https://www.genelec.com/monitor-placement
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Bedankt Lirec voor je reactie!

Het gaat niet echt over audiofielen, misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik luister vrij veel podcasts/radio1 (De Ochtend/Touché/etc) interviews die soms een "hoge concentratie' van je brein nodig hebben (eigenlijk luister ik dat het meest).

Ik merk dat dit véél beter gaat als ik via mijn TV luister (die iets hoger hangt) dan dat ik via mijn Sonos speakers luister.
Met wat heeft dit te maken? Ik zou toch verwachten dat mijn Samsung TV van 300 EUR een evenwaardige geluidskwaliteit heeft dan mijn Sonos speakers?

Ik merk gewoon dat ik via mijn TV veel beter de audio capteer dan dat ik dat doe via mijn Sonos speakers, volgens mij heeft dat te maken met de positionering.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 127 keer

Ik denk dat je het ook hier moet zoeken:
-Sonos is standaard geoptimaliseerd om muziek zo luid&diep mogelijk te laten klinken met voldoende bass.
-TV's zijn standaard net meer ingesteld om stemmen & films zo goed mogelijk te laten klinken. (of je hebt dit mogelijk zelf ook aangepast in het verleden)

Ja: uiteraard is de hoogte/positionering/.... van de speakers belangrijk. Zie vorige link
Maar: probeer het ook eens (verder) te verbeteren door aan de equaliser-instellingen van sonos te prutsen? => https://support.sonos.com/s/article/2850?language=en_US

Mijn suggesties:
-voor een goede mix muziek/podcast: bass -3, tremble +2, loudness aan
-voor podcasts: bass -4, tremble +3, loudness off
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Tremble=beven
Treble=hoge tonen
Je luistert met je oren, die sonos zijn kleine bakjes waar ook nog eens een pak elektronica in zit, daar kan weinig 'goeds" uitkomen. Dus op het eerste zicht zet je die dingen op oorhoogte als je er toch nog iets aan wil hebben.
J..
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 feb 2009, 13:04
Locatie: Niverance
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

In de living heb ik een 3.1 systeem met versterker en staan mijn speakers (links en rechts van de tv) op "oorhoogte" als ik in de zetel zit.
Kheb ooit zo 2 ikea kastjes gekocht waar ze opstaan, en waar mijn blurays nu insteken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wacht, vraag je aan audiofielen hoe Sonos op te hangen?
Ik denk dat dit dan het dichtste in de buurt komt.

Best is op oorhoogte en de baskast ergens op de grond in de buurt, dat maakt niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef: 19 sep 2022, 09:26 Ik denk dat dit dan het dichtste in de buurt komt.
en een ander met die crap opzadelen ? :)
Hier is wellicht beter voor de mensheid :angel:

Maar de concensus is dus oorhoogte.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
alphalpha
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 nov 2008, 06:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Plaats een bluetooth hoofdtelefoon op je oren, of schaf een paar bluetooth oortjes aan, en je geluidsprobleem is opgelost. lol
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

lirec schreef: 19 sep 2022, 00:57 Mijn suggesties:
-voor een goede mix muziek/podcast: bass -3, tremble +2, loudness aan
-voor podcasts: bass -4, tremble +3, loudness off
Dit doet het hem echt wel. Ik ken daar niets van, dus dit stond nog standaard. Ik heb hem nu op je suggestie voor podcasts gezet en dat luistert direct 10 keer beter. Ik zoek nog wat verder en ga vanavond ook eens met je "mix" proberen. Moet een paar dagen evalueren wat het beste is.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 127 keer

Top, blij dat we konden helpen :-)
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 609
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ter info voor diegenen die alsnog hun sonos dingen willen ophangen: in de reklam bij ibood...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”