Smartphone met abbo

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Op termijn ben ik zelf ook aan het kijken naar een iPhone.

Wat ik nog niet had bekeken is deze eventueel te combineren met men abbo.

Vraag:

Heb nu Proximus Mobilus S ( 10/maand) omdat dit 2de abbo in pack is.

Stel ik neem iPhone 13 of 14 reeks.

Je hebt prijs iPhone ( vele goedkoper 180-260 )
Prijs abbo ( ? ) Ik zie geen Mobilus S alleen M en hoger.
Prijs dataoptie wat verplicht lijkt omwille goedkoper aankopen gsm.

Waar kan je best vergelijken welk het voordeligste is?
Veel mobiele data verbruik ik niet, wifi bijna overal.

Iemand ervaring hiermee?
( Weet dat die 24m looptijd heeft)

Laatst gewijzigd door buthead 17 sep 2022, 14:06, in totaal 2 gewijzigd.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@buthead bv.
Iphone 13 128 GB aan 429 euro met dataphone 2 GB/maand à rato van 20 euro/maand en Mobilus S (3 GB) à rato van 15,99 euro/maand (met dataphone en Mobilus voor 24 maand tenzij opzegging en de betaling van de residuele waarde)
= 429 + 20*24 = 909 euro (+ 15,99*24 voor in het totaal 5 GB/maand)
Iphone 13 128 GB aan 249 euro ùet dataphone 2.5 GB/maand à rato van 25 euro/maand en Mobilus M (12 GB) à rato van 26,99 euro/maand
= 249 + 25*24 = 849 euro (+ 26,99 euro*24 voor in het totaal 14,5 GB/maand)

de residuele waarde is gelijk aan het verschil tussen de retail waarde zonder abo (= 909,99 euro) en de som van het reeds betaalde bedrag van 429 of 249 euro en van x maanden à rato van 20 of 25 euro)
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Vaak vind ik dat weinig interessant bij Proximus. Je zit bij Proximus 24 maanden vast met een restwaarde, ook als je i.p.v. dataphone kiest voor de special, waarbij je dan niet maandelijks moet bijbetalen en enkel de kost van het abonnement hebt. Die dataphone is meer om te paaien, geef toe 10 euro per GB is het nooit waard.

Het is ook belangrijk dat je je niet laat verleiden door een duurder abonnement dat je niet nodig hebt, enkel omdat de smartphone dan minder kost, want dan doe je ook geen voordeel.

In dat geval vind ik Orange iets voordeliger. Daar betaal je enkel het abonnement en geen meerprijs zoals dataphone bij Proximus. De verbintenis is beperkt tot 12 maanden. Bijvoorbeeld 834,95 euro voor de iPhone 13 128GB + Go Light aan 11 euro p/m. Kleine korting. Daar is ook een maar bij: als je kiest voor Go Plus met 11GB en onbeperkt bellen dan kost die iPhone 13 759,95 euro en betaal je voor je abonnement 21 euro per maand. Bereken je dat per jaar dan ben je 1011,95 euro kwijt. Je had dan net zo goed de iPhone rechtstreeks kunnen kopen bij Amazon (https://www.amazon.nl/dp/B09G9BM5PD/ref ... e=asn&th=1) aan 829 euro en een abonnement nemen bij Hey aan 15 euro per maand voor 10GB en onbeperkt bellen: 1009 euro in totaal kwijt.

Ik heb het idee dat in onze buurlanden er vaker veel betere deals zijn bij providers wanneer het gaat over abonnement + smartphone combo.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het komt erop neer dat die "deals" mensen wil overhalen iets te kopen dat ze eigenlijk niet cash kunnen veroorloven. Uiteindelijk betaal je meer dan als je de GSM gewoon zelf kocht, wat ook logisch is. Bovendien hang je vast aan de provider. Alle voordeel zit dus bij hen, jij hebt het "voordeel" dat je 24 maanden aan hen mag betalen.

Daar komt nog bij dat als je gedurende die 24 maanden iets aan de hand hebt met die GSM, verloren, gestolen, laten vallen,... je opnieuw een andere moet kopen en de vorige nog moet afbetalen.

Zelf ben ik daarom terughoudend voor zulke aanbiedingen en koop ik niets op afbetaling buiten mijn huis. Kan ik het niet cash betalen dan laat ik het.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Eigenlijk alleen goed voor als je veeleisende gebruiker bent die effectief veel data gebruikt maar dan nog is het misschien soms beter toestel apart te kopen.

Bedankt voor toelichting :D
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat is nog zoiets, als je een abo hebt met veel data hoort daar ook een hogere kost bij. Die kost is vast, ongeacht of je die data effectief gebruikt. Opnieuw in het voordeel van de provider. Het is met zowat alles zo dat je best koopt naar wat je nodig hebt en wat je ook kan betalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Je gaat toch geene vorig model kopen en dan 2 jaar vast zitten?

Er zijn maar 2 deftige iPhones: de iPhone 14 pro en de iPhone 14 pro max. Schijteduur overpriced maar wel de 2 beste iPhones.

Een vorig model kopen is op zich oke maar niet met een 24 maanden abo. Te zot voor woorden.
Uiteraard hangt het ook vd interesses af: als je geen betere camera wil voor foto's enzo en selfies dan kan je het mss wel overwegen (maar dan nog zou ik nooit een vorig model kopen en 2 jaar vast zitten).

Ik zou zeggen: werk je graag met android: wacht in maart op de S23 Ultra in pre-order en dan betaalde ietske minder ook + normaal gezien zullen er terug draadloze oorkes bij zijn (gebruik die regelmatig in de basic fit).

Of koop de iPhone 14 pro of iPhobe 14 pro max met abo.
Tttsss
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Heb 2 dagen terug 2de hands iPhone 12 128gb op de kop kunnen tikken. Deze op UB was al weg. Jammer genoeg heel weinig tijd gehad om voor mezelf dit te bekijken.

Ga hiermee jaartje ofz doen, verkopen en weer 2de hands 1 aanschaffen.

Nieuwste hoeft zeker niet. Deze lijkt als spik splinter nieuw. Alleen batterijconditie is 93%.
Verder top, morgen in gebruik nemen wacht nog op hoesje.

De A53 5G staat te koop, misschien komt deze ook op UB maar twijfel of er interesse is en voor prijs
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

buthead schreef: 22 sep 2022, 22:57 Heb 2 dagen terug 2de hands iPhone 12 128gb op de kop kunnen tikken. Deze op UB was al weg. Jammer genoeg heel weinig tijd gehad om voor mezelf dit te bekijken.

Ga hiermee jaartje ofz doen, verkopen en weer 2de hands 1 aanschaffen.

Nieuwste hoeft zeker niet. Deze lijkt als spik splinter nieuw. Alleen batterijconditie is 93%.
Verder top, morgen in gebruik nemen wacht nog op hoesje.

De A53 5G staat te koop, misschien komt deze ook op UB maar twijfel of er interesse is en voor prijs
Veel plezier ermee.
Als je niet veel eisen hebt maakt het allemaal minder uit :).
A53 zou ik persoonlijk niet kopen, is minder goed dan het vorige model en je gaat beter af zijn bij de iPhone 12.

Just my opinion.
Tttsss
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Was eigenlijk zeer tevreden ervan, super batterij duur, had samsung zijn batterijbeveiliging aangezet max 85% laden ging heel vlot dag mee en eigenlijk zeer snel.

Vriend heeft de a52 , qwa snelheid amper verschil merkbaar tenzij je echt zware games gaat draaien wat merendeel toch niet doet, zelf doe ik het ook niet. wel getest eens.

---------------

even on-topic.

Heb hiervoor nog eens gekeken voor abbo+gsm; inderdaad heel weinig goede opties en zoals ander Ub'rs aangeven, ze lokken je maar eigenlijk heb je die "extra's" in dat abbo totaal niet nodig.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Unicorn1 schreef: 22 sep 2022, 22:23 Je gaat toch geene vorig model kopen en dan 2 jaar vast zitten?

Er zijn maar 2 deftige iPhones: de iPhone 14 pro en de iPhone 14 pro max. Schijteduur overpriced maar wel de 2 beste iPhones.

Een vorig model kopen is op zich oke maar niet met een 24 maanden abo. Te zot voor woorden.
Uiteraard hangt het ook vd interesses af: als je geen betere camera wil voor foto's enzo en selfies dan kan je het mss wel overwegen (maar dan nog zou ik nooit een vorig model kopen en 2 jaar vast zitten).
En waarom niet?

Er is niets mis met een vorig model dat ook maar 1 jaar oud is. Ik loop nu al 5 jaar rond met de eerste SE, die werkt ook nog al is de batterij versleten. Ik ben van plan een iPhone 13 pro te nemen grotendeels door de camera want anders was het een gewone iPhone 13. Die zal opnieuw minstens 5 jaar dienen.

Niet iedereen wisselt elk jaar van gsm of heeft behoefte aan de nieuwste snufjes die amper verschillen van het model van een jaar eerder.

Je hebt wel een punt over de abo's, dat heb ik ook al afgeraden. Het is een schuldenval net voor mensen die eigenlijk geen geld hebben om die dure spullen te betalen.

Na edit: net dit artikel gespot waar men tot dezelfde conclusie komt:
https://www.hln.be/mijn-gids/review-de- ... ~a32a51ee/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Dizzy schreef: 23 sep 2022, 10:16
Unicorn1 schreef: 22 sep 2022, 22:23 Je gaat toch geene vorig model kopen en dan 2 jaar vast zitten?

Er zijn maar 2 deftige iPhones: de iPhone 14 pro en de iPhone 14 pro max. Schijteduur overpriced maar wel de 2 beste iPhones.

Een vorig model kopen is op zich oke maar niet met een 24 maanden abo. Te zot voor woorden.
Uiteraard hangt het ook vd interesses af: als je geen betere camera wil voor foto's enzo en selfies dan kan je het mss wel overwegen (maar dan nog zou ik nooit een vorig model kopen en 2 jaar vast zitten).
En waarom niet?

Er is niets mis met een vorig model dat ook maar 1 jaar oud is. Ik loop nu al 5 jaar rond met de eerste SE, die werkt ook nog al is de batterij versleten. Ik ben van plan een iPhone 13 pro te nemen grotendeels door de camera want anders was het een gewone iPhone 13. Die zal opnieuw minstens 5 jaar dienen.

Niet iedereen wisselt elk jaar van gsm of heeft behoefte aan de nieuwste snufjes die amper verschillen van het model van een jaar eerder.

Je hebt wel een punt over de abo's, dat heb ik ook al afgeraden. Het is een schuldenval net voor mensen die eigenlijk geen geld hebben om die dure spullen te betalen.
Mss heb je mij fout begrepen of niet geen idee?

Nogmaals; als je een smartphone met een aboke neemt voor 24 maanden aan vast te zitten dan ga je toch gewoon voor het nieuwste model?
Je doet niet zoveel profijt ze door nu bv bij proximus een abo van 24 maand te nemen voor de oudere model, is gewoon niet slim vindk.
Het verschil is deze keer bij de iPhone pro/max toch groter dan de vorige jaren.
Maar als je weinig geeft om deftige foto's dan maakt het allemaal minder uit maar dan nog blijf ik hameren op dat met abo te nemen. Ik heb overlaatst nog iemand afgeraden om een abo te gaan nemen voor een iPhone 11, stekezot zijn sommige mensen en puur en alleen omdat het van Apple is. Ik zeg je gaat toch geen abo nemen voor zo'n oud model, de iPhone 11 is trouwens ook niet zo goed, dat scherm is om van te huilen etc...

Toegevoegd na 1 minuut 29 seconden:
buthead schreef: 23 sep 2022, 09:36 Was eigenlijk zeer tevreden ervan, super batterij duur, had samsung zijn batterijbeveiliging aangezet max 85% laden ging heel vlot dag mee en eigenlijk zeer snel.

Vriend heeft de a52 , qwa snelheid amper verschil merkbaar tenzij je echt zware games gaat draaien wat merendeel toch niet doet, zelf doe ik het ook niet. wel getest eens.

---------------

even on-topic.

Heb hiervoor nog eens gekeken voor abbo+gsm; inderdaad heel weinig goede opties en zoals ander Ub'rs aangeven, ze lokken je maar eigenlijk heb je die "extra's" in dat abbo totaal niet nodig.
Mijn pa heeft de A52, voor hem is dat meer als voldoende maar als ik naar de fotos kijk en noem maar op, ik zou doorlopen haha.
Voor mijn pa maakt het niet uit, die doet het maar om snel eens iet op ter zoeken en bereikbaar te zijn en whatsapp te kunnen gebruiken want bijna geen ene bij ons gebruikt nog de gewone sms.
Tttsss
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

We praten door elkaar. Dat het niet verstandig is een abo (voor welke gsm dan ook) te nemen gaf ik al aan, hier komen we dus overeen.

Je doet wel erg alsof de nieuwe iPhone zoveel beter is terwijl uit diverse reviews blijkt dat dat niet zo is.

Ook is het niet zo dat de nieuwe iPhone ineens zoveel betere foto's maakt. Ja, er is daar in de duurdere versie een upgrade maar je trapt in de megapixelval die al jaren oud is. Meer pixels alleen leveren geen betere foto's op.

Het is hetzelfde met een andere fout die hier al eens besproken werd over cameragear. Een nieuwe camera maakt geen betere foto's want het is de fotograaf die de foto's maakt, hij doet dat met een camera. Een goede fotograaf zal veel betere foto's nemen met een oudere camera dan een slechte fotograaf met de allernieuwste camera.

Je kan met een GSM al een tijd deftige foto's maken maar je hebt nog altijd beperkingen waardoor ze minder blijven dan een echte camera. Dat verschil zie je vooral als je de beelden buiten de GSM bekijkt. De meeste mensen plaatsen foto's echter enkel op soc. media die ze ook met hun GSM consulteren, voor hen maakt het dus niet uit. Het moet vooral snel gaan, kwaliteit is bijkomstig. Op de meeste foto's staan ze toch maar zelf in de weg met een uitvergrote neus :)

Kortom, wil je ECHT betere foto's, koop dan een echte camera en steek al dat geld in een deftige opleiding. Uw foto's zullen veel beter worden dan met eender welke GSM, hoe duur die ook is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

merk maakt niets uit je kan ieder toestel kopen met een abbo -> android of IOS is persoonlijk en beide hebben + en - punten.

Het is inderdaad met abbo een goede deal als je een dataslurper bent dan maakt dat het waard die hoge abbo prijzen, anders af te raden.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Goede samenvatting @buthead!

Toch toevoegen dat abo's vooral gericht zijn op het behouden van het contract, of je nu altijd zoveel slurpt of niet, betalen zal je. Koop je zelf de gsm kan je ook zelf een (dataslurper)abo los daarvan afsluiten en opzeggen wanneer JIJ dat wil. Voor een beperkte groep dataslurpers kan het dus voordelig zijn maar altijd met het nadeel dat je de controle afgeeft voor een zekere tijd. Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken wat je prioritair vindt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je geeft de controle niet af. Je kan eender wanneer veranderen en dan betaal je restant.

Enige waar denk ik goedkoper is bij Telenet. Omdat daar geen idiote zaken bij zitten zoals bijv Proximus.

Bij Proximus is dat idd soort van aflossingsplan, want thé krijgt X GB extra op unlimited data.....Of kan je dit aan een kaart geven met minder data of aan een data kaart?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

What's in a name. Met controle bedoel ik controle op uitgaven. Uiteraard kan je veranderen... maar betalen zal je.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Denk ideaal voor de gemiddelde gebruiker is abbo met paar Gb en nadien trage snelheid. Heb zo eentje nu en is perfect.

Telenet had wel soort van pagina waar ja Max 5toestellen met korting kon kopen maar dan moet je wel 1jaar nog klant blijven

Opzich geen slechte deal familielid had zo de iPhone 11 dikke 100 goedkoper gekocht
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Heeft Iphone die formule die Samsung heeft? Namelijk dat je kan huren ipv kopen. Of dat voordelig is weet ik niet maar dat is een optie.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”