Verwarmen met hout en/of pellets

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Europe Is Sacrificing Its Ancient Forests for Energy https://nyti.ms/3RnVaeu

Jaja, pellets zijn "renewable" en groen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Pellets zijn meer renewable dan fossiele brandstof (zoals kool of olie), want die renewal-cyclus duurt geen 300 miljoen jaar.

Pellets kunnen groen zijn als de bron enkel zuiver houtafval wordt gebruikt. Helaas zijn ze bossen gaan kappen om te voldoen aan de vraag naar pellets...

Pellets zijn helaas nooit goed voor de luchtkwaliteit van de lokale omgeving, want het stoot geen zuivere CO2 en H2O uit zoals dat wel (bijna) volledig gebeurt bij de verbranding van aardgas, maar gaat de lokale omgeving belasten met smeerlapperij en stank. Het is wel al een pak beter dan blokken hout opstoken, want de verbranding is gecontroleerder en de brandstof verfijnder, dus da's een "plus" zeker?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

devilkin schreef: 10 sep 2022, 13:33 Europe Is Sacrificing Its Ancient Forests for Energy https://nyti.ms/3RnVaeu

Jaja, pellets zijn "renewable" en groen...
Dat is toch iets wat al lang bekend is, pellets kwamen van een afvalstof, houtsnippers uit de zagerij, maar door de grote vraag is het afval al lang niet meer voldoende.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

JamesEarlGray schreef: 10 sep 2022, 13:58 Het is wel al een pak beter dan blokken hout opstoken, want de verbranding is gecontroleerder en de brandstof verfijnder, dus da's een "plus" zeker?
Neen.
Toch niet als je weet waar je mee bezig bent.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Joe de Mannen schreef: 10 sep 2022, 14:24 Dat is toch iets wat al lang bekend is, pellets kwamen van een afvalstof, houtsnippers uit de zagerij, maar door de grote vraag is het afval al lang niet meer voldoende.

J.
Ik ben er zeker van dat 99% van de gebruikers van pellets dit 1. niet weten en 2. moesten ze het weten er hun geen bal van aantrekken. Onze politici ook niet, want die blijven het maar verkondigen als 'groen' en 'hernieuwbaar'.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel van alle pellets die geproduceerd worden nog effectief van houtafval komt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Op zich is hout wel een hernieuwbare grondstof hé.
Het zit in de korte CO2 keten, dus héél wat beter dan de zogezegde CO2 compensaties die vliegtuigmaatschappijen doen bijvoorbeeld.
Als een lap grond gebruikt wordt om sparren op te zetten, puur voor pellets, dan is dat vergelijkbaar met een veld waar mais op staat.

Een veld waar aardolie groeit, dat gaat toch wat lastiger.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jammergenoeg lijkt dit toch niet zo kort te zijn als je hoopt, die keten.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Hout verbranden zou indien goed gedaan, lokaal gesourced, en mits correcte bosbouw, neutraal kunnen zijn.

Maar dat is dus bijna nergens het geval...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cadsite schreef: 10 sep 2022, 19:47 Als een lap grond gebruikt wordt om sparren op te zetten, puur voor pellets, dan is dat vergelijkbaar met een veld waar mais op staat.
Zo een kromme vergelijking heb ik nog nooit meegemaakt. Als je mais op een veld zaait of plant, dan is dat ruim 6 maanden later volgroeid en kun je oogsten. Als je een sparretje plant, hoe groot denk je dat die het jaar nadien gaat zijn. Met wat geluk kun je 20 jaar na de aanplanting "oogsten" om in pellets te draaien.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef: 11 sep 2022, 12:43 Met wat geluk kun je 20 jaar na de aanplanting "oogsten" om in pellets te draaien.
Ja, so?
Alles wat jij verbruikt is binnen de 6 maand volgroeid?
Dat heel "lange termijn planning".
Nog nooit van bosbouw gehoord? Dat is dus evengoed een industrie, net zoals landbouw. Alleen gaat het inderdaad wat trager.
devilkin schreef: 10 sep 2022, 20:19 Hout verbranden zou indien goed gedaan, lokaal gesourced, en mits correcte bosbouw, neutraal kunnen zijn.

Maar dat is dus bijna nergens het geval...
Dat het fout kan lopen of soms fout loopt, dat kan allemaal goed zijn, maar dat wilt niet zeggen dat je het dan maar compleet moet verketteren. Niets wat je doet is perfect. Gas wordt hier geopperd als de schone oplossing. Dat is weer zo'n kortzichtige visie. Hier is er inderdaad geen rechtstreekse impact van de winning, maar vraag eens in Groningen hoe schoon de gaswinning is.
Olie? Daar moet ik geen tekeningskes bij maken denk ik.
Elektriciteit dan maar? Tsja, dat is alweer het probleem verleggen naar elders.
Je moet trachten de impact te verkleinen, maar draai of keer het. Alles wat je doet heeft impact.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cadsite schreef: 11 sep 2022, 16:50
Jack Daniels schreef: 11 sep 2022, 12:43 Met wat geluk kun je 20 jaar na de aanplanting "oogsten" om in pellets te draaien.
Ja, so?
Alles wat jij verbruikt is binnen de 6 maand volgroeid?
Nee, dat is wederom iets wat jij denkt er van te moeten maken. Alleen maak ik geen (kromme) vergelijking tussen het aanplanten van mais enerzijds en sparren anderzijds. Met jouw lange planning termijn planning gaan er veel mensen heel lang in de kou zitten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef: 11 sep 2022, 17:38
cadsite schreef: 11 sep 2022, 16:50
Jack Daniels schreef: 11 sep 2022, 12:43 Met wat geluk kun je 20 jaar na de aanplanting "oogsten" om in pellets te draaien.
Ja, so?
Alles wat jij verbruikt is binnen de 6 maand volgroeid?
Nee, dat is wederom iets wat jij denkt er van te moeten maken. Alleen maak ik geen (kromme) vergelijking tussen het aanplanten van mais enerzijds en sparren anderzijds. Met jouw lange planning termijn planning gaan er veel mensen heel lang in de kou zitten.
Heb ik nu gezegd dat dit een oplossing is voor NU?
Denk je dat er pas nu met pellets wordt gestookt? Jij gebruikt dat toch zelf al jaren? Dan weet je toch ook dat dit een economie is die al jaren oud is, dus dat er perfect bossen voor kunnen geplant zijn die nu gerooid worden voor pellets en waar op die grond onmiddellijk nieuwe bomen worden gepant?
Eten wordt geplant en na enkele maanden kan je dat eten.
Bomen worden geplant en na enkele jaren kan je die verwerken tot meubels/constructiehout/brandhout/pellets...
Ik versta echt niet waar de foute kronkel zou zitten hoor.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 3 keer

Iets in balans gebruiken is op zich nooit een probleem. Het grote probleem kwam er toen de markt overspoeld werd met 'Mt pine beetle' hout.

Die bomen moeten in recordtempo gekapt worden en werden grotendeels in de oceaan gedumpt, die herbestemming naar bruikbare pellets was wel een innovatieve en knappe zet.



Maar toen een ziek systeem met gsc voor bijstoken in kolencentrales werd opgericht was natuurlijk alles om zeep.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cadsite schreef: 11 sep 2022, 17:47 Ik versta echt niet waar de foute kronkel zou zitten hoor.
Mais wordt elk jaar geplant en een paar maanden later geoogst. Sparren worden aangeplant en hebben 20 jaar of zo nodig om te volgroeien. Je zou gelijk hebben mochten sparren ook op een half jaar tijd volgroeid zijn. Waar mais geoogst werd kun je het jaar daarop weer planten. Waar sparren staan kun je het jaar daarop geen andere boom planten op dezelfde plek. En pellets worden tientallen keren rapper verbrand dan dat een boom kan volgroeien.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Mais wordt ook sneller opgegeten dan het groeit...weet je wat de boer daaraan doet ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Joe de Mannen schreef: 11 sep 2022, 18:28 Mais wordt ook sneller opgegeten dan het groeit...weet je wat de boer daaraan doet ?
J.
Het jaar daarop nieuwe mais planten. En na 6 maanden is dat volgroeid. Wat niet het geval is met een boom. Die heeft jaren nodig. Als mijn bomen gerooid zijn en tot pellets verwerkt moet ik het jaar daarop geen nieuwe pellets verwachten van dat veld. Er staat gewoon niks. Als de mais op is van dat veld, dan is het jaar nadien verse mais beschikbaar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ja mannekes....
Is 't het moment van de simpele geesten?

Ik mocht je niet vastpinnen op 6 maand, maar nu doe je het zelf.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

devilkin schreef: 10 sep 2022, 20:19 Maar dat is dus bijna nergens het geval...
Heb je daar cijfers van of is dat gewoon een persoonlijke veronderstelling gebaseerd op, ja wat?
Het is niet omdat een bepaalde groep zich nergens een bal van aantrekt dat dit van toepassing is op iedereen.
Want dat gaat op voor zowat alles. Op basis van veronderstellingen en mensen die zich nergens een bal van aantrekken kan je dus zowat tegen alles zijn en alles gaan verbieden.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef: 11 sep 2022, 18:50
Joe de Mannen schreef: 11 sep 2022, 18:28 Mais wordt ook sneller opgegeten dan het groeit...weet je wat de boer daaraan doet ?
J.
Het jaar daarop nieuwe mais planten. En na 6 maanden is dat volgroeid. Wat niet het geval is met een boom. Die heeft jaren nodig. Als mijn bomen gerooid zijn en tot pellets verwerkt moet ik het jaar daarop geen nieuwe pellets verwachten van dat veld. Er staat gewoon niks. Als de mais op is van dat veld, dan is het jaar nadien verse mais beschikbaar.
dat heet plannen Jack, dat heet plannen.
Als je elke jaar een bos plant, heb je binnen tien jaar elk jaar een bos om af te doen. Straf he.
Plannen doe je met alle gegevens war je over beschikt, groeitijd van je gewas is daar 1 van. Straf he.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Probeer die boom te laten plannen dat hij na 1 jaar tot pellets verwerkt kan worden.
Als je elk jaar een bos plant... Aan dromers precies ook geen gebrek op dit forum.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hoe denk je dat die verkoper van kerstbomen dat doet misschien ? Kijkt die ook maar een half jaartje vooruit zoals de Jacken van dit forum ?
Maar ja, Jack heeft altijd gelijk.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef: 11 sep 2022, 20:20 Probeer die boom te laten plannen dat hij na 1 jaar tot pellets verwerkt kan worden.
Als je elk jaar een bos plant... Aan dromers precies ook geen gebrek op dit forum.
Ik hoop echt dat dit account gehackt is door de een of andere 6-jarige nitwit.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef: 11 sep 2022, 18:04 Mais wordt elk jaar geplant en een paar maanden later geoogst. Sparren worden aangeplant en hebben 20 jaar of zo nodig om te volgroeien. Je zou gelijk hebben mochten sparren ook op een half jaar tijd volgroeid zijn. Waar mais geoogst werd kun je het jaar daarop weer planten. Waar sparren staan kun je het jaar daarop geen andere boom planten op dezelfde plek. En pellets worden tientallen keren rapper verbrand dan dat een boom kan volgroeien.
Ga eens in "Dardennen" kijken: waar je gaat langs Waalse wegen kom je bosbouw tegen.
En als de bomen gekapt zijn, zie je de nieuwe aanplant al staan.

We zouden moeten evolueren naar hakhout ipv bosbouw, maar dat zal ook wel dromen zijn :)
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... again.html
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

De meeste mensen die "uit principe" tegen houtstook zijn hebben gewoon geen flauw benul meer van bosbeheer en correct stoken want ze zijn zelf alle voeling met de natuur en de bruikbare producten die deze jaar na jaar kan produceren verloren.
En terwijl ze, uit onkunde en gebrek aan kennis, "hun principes" aan anderen willen "verkopen" wordt hun eigen voetafdruk met de dag groter door ongehinderd gas te blijven verstoken en op niet vervangbare fossiel de wereld rond te tuffen.

En nu de buiten gestapelde lading "2015" naar de overdekte stapelplaats naast de stookplaats verhuizen want "winter is coming". :banana:
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nog wat leesvoer of olie op het vuur of moet ik hout zeggen.

https://www.wetenschappelijkbureaugroen ... -houtstook

"Kolen verbranden is beter dan hout verbranden. Volgens een studie van de Manomet Center for Conservation Studies voor het Massachusetts Department of Environmental Conservation produceert het verbranden van hout om elektriciteit op te wekken 46 procent meer CO2 uitstoot per gewonnen kilowattuur dan verbranding van kolen"

https://houtrookvrij.nl/2018/09/12/hout ... -neutraal/
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ivob schreef: 12 sep 2022, 09:59 De meeste mensen die "uit principe" tegen houtstook zijn
Wie is daar nu "uit principe" tegen?

Het maakt de omgevingslucht zeer ongezond en het maakt mijn kleren, haar, beddengoed en gordijnen stinken. Dát is reden genoeg om ertegen te zijn. Ook tegen uitstoot van uitlaatgassen in mijn omgeving trouwens, dat ook.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tja de ene vindt de geur van brandend hout lekker ruiken, een ander dus stinken.
Wanneer het de omgevingslucht zeer ongezond maakt betekent dat alleen dat de stoker niet weet waar hij mee bezig is en onvoldoende maatregelen daartegen genomen heeft. Dat zou een reden kunnen zijn om er niet voor te zijn. Niet de houtstook an sich.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Houtstoken is gewoon een stap terug (of meerdere zelf) en is niet houdbaar in de huidige samenleving. Het is ongezond(er dan de alternatieven), het is vervuilend(er dan de alternatieven) en het is niet duurzaam. De vraag is eerder waarom mensen voor zijn. Het antwoord is eenvoudig: uit dommigheid en/of zuinigheid (ten koste van gezondheid etc.). Ik krijg er mijn hoofd niet rond dat mensen dat blijven doen... voor de centen zeker?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Je huis verwarmen door hout op te stoken geeft sowieso fijn stof.
De aanwezigheid van fijn stof in de lucht die we inademen verhoogt de kans op longkanker.

Dat alles ervan uitgaande dat er niet ook iets anders "brandbaars" in kachel verdwijnt dan "ideaal" stookhout...

Het is natuurlijk niet voor niets dat men de schouwveger tijdig moet laten langskomen.
De vervuiling in de schouw komt er net omwille van het feit dat er sprake is van een slechte of onvolledige verbranding.

Allemaal niet zo'n probleem indien mensen honderden meters van elkaar wonen.
Dat er een verband bestaat tussen luchtverontreiniging en longkanker was al lang duidelijk. De vraag was alleen: hoe dan?


En dat is precies wat er gebeurt als we fijnstofdeeltjes inademen. In het jargon: PM2.5, wat betekent dat de deeltjes niet groter zijn dan 2,5 micron, ongeveer een dertigste van de dikte van een hoofdhaar. Die deeltjes zijn overal te vinden, voornamelijk als gevolg van allerhande verbrandingsmotoren: in de industrie, maar ook in het verkeer. Wanneer mensen ze inademen, ontstaan kleine ontstekingen die de gemuteerde cellen in ons lichaam wakker maken. Zoals er ook een vlam nodig is om gas te doen ontbranden.

Dat fijnstof vooral voor de ontsteking zorgt en niet voor de mutatie, is niet noodzakelijk goed nieuws. Het betekent dat chronische blootstelling aan fijnstof anders ongevaarlijke mutaties tot kankercellen laat ontwikkelen.
Bron: De Morgen
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

NuKeM schreef: 12 sep 2022, 17:41 Houtstoken is gewoon een stap terug (of meerdere zelf) en is niet houdbaar in de huidige samenleving. Het is ongezond(er dan de alternatieven), het is vervuilend(er dan de alternatieven) en het is niet duurzaam. De vraag is eerder waarom mensen voor zijn. Het antwoord is eenvoudig: uit dommigheid en/of zuinigheid (ten koste van gezondheid etc.). Ik krijg er mijn hoofd niet rond dat mensen dat blijven doen... voor de centen zeker?
Puur voor de centen en het 'type' warmte ... een 'warm vuur' heeft toch wel iets :-) Niettegenstaande gaan wij toch geen pelletkachel zetten (milieu technisch gaat het toch moeilijk door de maag) maar ik sluit het ook niet uit. We zullen eerst eens zien of we onze oude mazoutbrander niet beter aanvullen met wat infrarood panelen :)

Toegevoegd na 3 minuten 17 seconden:
Dizzy schreef: 12 sep 2022, 11:26 Je verwart een aantal zaken. Ja, er wordt door sommige vakbonden veel gestaakt maar je maakt de fout door daarmee te veronderstellen dat ook de ambtenaren daarom automatisch meedoen met die stakingen. De meeste werken gewoon door en velen hebben zelfs nooit of zelden gestaakt.

Voor mij hoeft er ook niet gestaakt te worden maar zoals ik al zei denk ik niet dat de overgrote meerderheid van ambtenaren aan de staking zal deelnemen.

Wat staken helpt? Druk zetten zodat ideeën over indexsprongen vermeden worden? Misschien hadden we beter meegestaakt met de studenten die opkwamen voor een beleid dat de klimaatverandering aanpakt.

Uw medeburger is niet de fout van de problemen, niet de ambtenaar, de zelfstandige of de arbeider. De hoofdreden is een agressieve despoot in Rusland met teveel nationalistische dromen.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... b57bd641a9

tja ... en dan te bedenken dat wij als werkgever aan het kijken zijn hoe we de loonindexatie van bijna 10% gaan inboeken ... terwijl er zeker geen 10% meer inkomsten zijn.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ivob schreef: 12 sep 2022, 17:35 Tja de ene vindt de geur van brandend hout lekker ruiken, een ander dus stinken.
Wanneer het de omgevingslucht zeer ongezond maakt betekent dat alleen dat de stoker niet weet waar hij mee bezig is en onvoldoende maatregelen daartegen genomen heeft. Dat zou een reden kunnen zijn om er niet voor te zijn. Niet de houtstook an sich.
No true scotsman? "De goeie" houtstokers weten perfect wat ze doen en stoken zodanig dat het énkel geur maakt, maar geen schadelijke stoffen, alsof die niet samen worden geproduceerd? Dit klinkt alsof iemand helemaal niet neutraal is in de kwestie houtstoken.

Effe de volgende boodschap van algemeen nut: als er hout wordt gestookt zal er zéker stank en zéker schadelijke uitstoot zijn, ongeacht de talenten van de stoker en de kwaliteit van het hout. Dit is inherent aan de manier van stoken en het feit dat hout een zeer imperfecte brandstof is, zelfs kurkdroog.

Mijn plan als ik ooit aan de macht kom? Houtstook verbannen binnen de bebouwde kom en binnen de 100m van andere huizen, zélfs wanneer de houtstook die binnen wordt gepleegd. Come at me, bruh.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

JamesEarlGray schreef: 12 sep 2022, 18:18 Mijn plan als ik ooit aan de macht kom?
Keep on dreaming.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

NuKeM schreef: 12 sep 2022, 17:41 Houtstoken is gewoon een stap terug (of meerdere zelf) en is niet houdbaar in de huidige samenleving. Het is ongezond(er dan de alternatieven), het is vervuilend(er dan de alternatieven) en het is niet duurzaam. De vraag is eerder waarom mensen voor zijn. Het antwoord is eenvoudig: uit dommigheid en/of zuinigheid (ten koste van gezondheid etc.). Ik krijg er mijn hoofd niet rond dat mensen dat blijven doen... voor de centen zeker?
Het hangt er vanaf natuurlijk.
Als je met Canadees hout (of pellets) stookt, is dat niet ideaal.
Ik stook lokaal hout (gevelde bomen) & snoeihout uit de tuin. Daar kan weinig tegenop.
CO2-gewijs is het neutraal, wat van aardgas of mazout niet gezegd kan worden. Aardgas lekt ook nog eens gigantisch in de pijpleidingen.

En qua fijnstof: het is een keuze om te klagen over de stokers, terwijl je net zo goed kan klagen bij politici dat er nog steeds geen normering is om filters te plaatsen.
Iets wat iedereen normaal vindt voor hoogovens of dieselvoertuigen. Of schaffen we de dieselvoertuigen en hoogovens morgen ook af :)?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 13 sep 2022, 10:28 Als je met Canadees hout (of pellets) stookt, is dat niet ideaal.
Inderdaad.
En voor wie tegen individuele houtstook is moet zich eens informeren waar pellets zoal vandaan komen, hoeveel ze van de binnenlandse energieproductie in de EU vertegenwoordigen en hoe onze Oost-Europese "vrienden" hun zakken vullen met EU-subsidies door oerbossen te kappen om er o.a. pellets van te kunnen maken. Willen ze dat deel energieproductie dan ook per direct afschaffen midden in een energiecrisis?
Ik stook lokaal hout (gevelde bomen) & snoeihout uit de tuin. Daar kan weinig tegenop.
Idem.
Bosbeheer is gewoon een noodzakelijkheid om een bos gezond te houden.
En beter lokaal bosbeheer dan een bos rooien en alle bomen ter plaatse vermalen voor de industrie (want een commercieel bosbedrijf is tegenwoordig te lui of het is niet meer commercieel interessant om bomen in blokken te verzagen) om er weer een huis te kunnen neerpoten. Want bomen betalen jaarlijks geen OV en (dure) huizen wel.
CO2-gewijs is het neutraal, wat van aardgas of mazout niet gezegd kan worden. Aardgas lekt ook nog eens gigantisch in de pijpleidingen.
Correct.
Laat maar eens een ontwortelde berkenboom ter plekke rotten of verzaag hem in blokken om te stoken.
Bij een kachel met dubbele verbranding en hoog rendement (en uiteraard fijnstoffilter) doe je langer met het brandhout dan de boom er over doet om te vergaan.
En qua fijnstof: het is een keuze om te klagen over de stokers, terwijl je net zo goed kan klagen bij politici dat er nog steeds geen normering is om filters te plaatsen.
Maar die filters zijn beschikbaar. Dus niemand houdt ook maar iemand tegen er een op eigen initiatief te plaatsen.
Wanneer we voor ieder initiatief moeten wachten tot de politici de oplossing aanreiken zijn we nog niet klaar.
Cfr. de mensen die hun energiefacturen nu niet meer kunnen betalen omdat ze hoopte dat de politici het wel voor hen zouden oplossen.
Iets wat iedereen normaal vindt voor hoogovens of dieselvoertuigen. Of schaffen we de dieselvoertuigen en hoogovens morgen ook af :)?
Natuurlijk niet.
Men is alleen tegen iets dat men zelf niet gebruikt of zelf geen onmiddellijk voordeel van heeft. :-D
Is nooit anders geweest en zal ook niet vlug veranderen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Best wel amusant om de bochten te zien die sommige maken terwijl het evident is dat het niet de bedoeling is dat we allemaal lustig hout gaan opstoken.

De herkomst van het hout (pellets of niet) is vaak al een probleem. Mocht het allemaal inheems hout zijn uit bosbeheer dan had België nog oerwouden staan :lol:

Ineens zijn de stokers blijkbaar allemaal "bosbeheerders" terwijl de meeste gewoon bossen opbranden :lol:

Het klopt dat eigen hout gebruiken soms nuttig kan zijn maar wie heeft een bos groot genoeg om alles wat men opbrandt ook nieuw aan te platen en weer te laten aangroeien zonder ander hout nodig te hebben, opnieuw dan zaten we niet met een tekort aan groen in Vlaanderen.

Ja, er zijn betere kachels en filters maar de meeste stoken gewoon met wat ze hebben, hun oude kachel of haard en het is crisis dus een filter kan er ook niet af. Bovendien is de filter die volledig werkt ook nog niet op de markt.

Hoogovens en voertuigen dienen voor noodzakelijke zaken, hout stoken is niet noodzakelijk want er bestaan alternatieven.

Men is voor iets omdat men er zelf voordeel aan heeft, de nadelen schuift men af, ook op anderen. Zal niet vlug veranderen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 13 sep 2022, 13:46 Best wel amusant om de bochten te zien die sommige maken terwijl het evident is dat het niet de bedoeling is dat we allemaal lustig hout gaan opstoken.
Dat is dan ook het verhaal van ivob in alle topics waar hij bijdragen levert.
“Zijn” oplossingen werken enkel als er niet teveel mensen hetzelfde doen.
Als elk gezin hout zou stoken is zijn “oplossing” niet werkbaar meer, wegens tekort aan hout en teveel aan lucht verontreiniging.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Daar heb ik hem dan ook al meermaals op gewezen. Hij stelt het voor als de juiste keuze terwijl het geen keuze/optie is voor de meesten en het niet eens zou werken mocht iedereen het doen. Stel dat iedereen ineens "bosbeheerder" wordt, dan zijn onze steden gewoon één en al smog en stoken we onze resterende bossen in sneltempo op.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dizzy schreef: 13 sep 2022, 13:46 Hoogovens en voertuigen dienen voor noodzakelijke zaken, hout stoken is niet noodzakelijk want er bestaan alternatieven.
Serieus :)?
Voor hoogovens bestaan ook alternatieven: op elektriciteit of H.
Voor voertuigen bestaan ook alternatieven: op elektriciteit.
Voor stoken bestaan ook alternatieven: op elektriciteit.

Dus opnieuw: waarom zouden we het ene wél afschaffen en het andere ongemoeid laten :)?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef: 13 sep 2022, 14:04 Stel dat iedereen ineens "bosbeheerder" wordt
En zijn er nog véééél meer mensen die aangetekende brieven in de bus krijgen wegens overhangende takken.
Of net niet. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

En daar zijn we dan ook mee bezig. Wagens en verwarming gaat inderdaad meer naar elektriciteit en met reden. Een hoogoven is nu eenmaal een iets complexer gegeven dan een wagen.

De vraag is waarom we verbranding zoveel mogelijk willen vermijden maar wel ineens massaal "bosbeheerders" zouden worden :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 13 sep 2022, 13:21 Maar die filters zijn beschikbaar. Dus niemand houdt ook maar iemand tegen er een op eigen initiatief te plaatsen.
Wanneer we voor ieder initiatief moeten wachten tot de politici de oplossing aanreiken zijn we nog niet klaar.
Vraag: zie jij mensen die zelf plaatsen, op eigen kosten, zonder verplichting of subsidie?

Ik niet.

Net zoals ik zeer weinig mensen extra zie isoleren boven het wettelijke minimum (met de huidige prijzen komt daar hopelijk verschil in), of iets anders doen tenzij wettelijk verplicht of terugbetaald door de overheid.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”