VDSL modem Speedport Smart 4 als modem-only instellen (Duitsland)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ben hier nog eens! Na mijn topic over het laden in ons vakantiehuis moet ik binnenkort een nieuw 'probleem' daar oplossen.

Het vakantiehuis ligt in een piepklein dorpje (Echtershausen in Duitsland) en pas sinds enkele weken is daar VDSL verkrijgbaar. Ja, je hoort het goed, zelfs geen ADSL. De meesten behielpen zich eerst met internet via satelliet (één post en veel repeaters) en de laatste jaren 4G. Maar nu dus eindelijk VDSL met leuke snelheden!

We zouden graag vanop afstand de WiFi paswoorden regelmatig kunnen veranderen, vanop afstand omdat we daar zelf niet altijd zijn en om misbruik van niet-klanten tegen te gaan (hoe rap wordt zo'n paswoord niet gedeeld?). Bedoeling zou zijn om de modem in passtrough te zetten en er een FitzBox achter te plaatsen die we probleemloos vanop afstand kunnen accessen, via Ddns en daarna WiFi wachtwoorden veranderen of WiFi tickets aanmaken, zoals bij mij thuis kan.

De geplaatste modem/router is een Speedport Smart 4. Nu lijkt dit model mij redelijk goed dichtgetimmerd door Deutsche Telekom, en ik weet niet of ik die vanuit de menu's simpel deze modem in modem-only kan zetten. Iemand toevallig ervaring met dit toestel en zijn menu's?

Ik wil me wat voorbereiden omdat ik binnenkort naar daar rij om die Fritzbox te installeren.

Let op, dit is dus in Duitsland, met Deutsche Telekom (de enige provider mogelijk in dat dorpje trouwens). Dus finale vraag is: kan ik via de gewone menu's deze modem in modem-only instellen?

Oh ja, internet is voor onze klanten natuurlijk inbegrepen in de prijs, zonder meerprijs sinds VDSL.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

voor Deutsche telekom is het PPP over vlan 7. Normaal is dat ook in te stellen op de fritzbox. Kan je de fritzbox niet rechtstreeks aansluiten?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

KRL100 schreef: 28 aug 2022, 18:41 Ik wil me wat voorbereiden omdat ik binnenkort naar daar rij om die Fritzbox te installeren.
In tegenstelling tot België kan je in Duitsland iedere VDSL2 modem gebruiken, zonder dat deze moet "goedgekeurd" worden.
Je kan dus iedere Fritz!Box die VDSL2 ondersteunt gebruiken.
  • verander het land naar "Duitsland", de taal kan je laten staan, en zorg ervoor dat je kiest voor Annex B (waarschijnlijk de enige mogelijkheid als die op Duitsland staat).
  • of doe eerste een factory reset, en kies bij de eerste opstart het land (Duitsland), Taal en Annex (B).
  • vul nu alle velden in die gevraagd worden voor de PPPoE verbinding (zie post van @raf1 hierboven):
    • gebruikersnaam = "Anschlusskennung"+"Zugangsnummer"+“0001"+"@t-online.de"
    • paswoord
Afhankelijk van het gekozen abonnement zal je een bepaalde sync krijgen. Profielen - zoals hier - op basis van de lijncapaciteit gebruiken ze in Duitsland niet.
In sommige gevallen (waar het toegekend "profiel" hoger is dan de lijncapaciteit), moet je wat spelen met de lijn instellingen (SNR) om de lijn stabiel te krijgen (stabiliteit versus snelheid).

Maak dan een VPN verbinding tussen de Fritz!Box in je vakantiehuis en de Fritz!Box thuis, dan kan je gewoon altijd van thuis uit inloggen op de remote Fritz!Box (en heb je van daaruit ook toegang tot je LAN thuis...).
Maak voor de gasten een Gast WiFi ...
KRL100 schreef: 28 aug 2022, 18:41 Dus finale vraag is: kan ik via de gewone menu's deze modem in modem-only instellen?
Misschien is het inderdaad wel "veiliger" om de ISP modem te gebruiken. In geval van problemen kan je niet snel even naar Duitsland rijden om de DTAG Speedport modem aan de lijn te hangen :-( .
In dat geval zet je gewoon de Fritz!Box als router achter de Speedport, en zet je de Fritz!Box in DMZ (een 2de PPPoE sessie is niet mogelijk denk ik in Duitsland). In de gewone menus zal port forwarding en DMZ wel beschikbaar zijn ...
Je hebt dan wel dubbele NAT, en niet bereikbaar via DDNS, maar de site-to-site VPN zal normaal wel werken (verbinding geïnitieerd vanuit de remote locatie).

PS
Indien je het Duits machtig bent (of met de hulp van Google Translate) kan je de veel hulp/info vinden op het IP-Pone Forum:
https://www.ip-phone-forum.de/forums/fr ... zwerk.457/

Toegevoegd na 9 uren 35 minuten 30 seconden:
Nog een toevoeging i.v.m. een Duitse internet account...
In Duitsland zal je in principe geen publiek IPv4 adres krijgen. Zij werken met DS-Lite (is geen Nintendo maar "Dual-Stack Lite :wink: ).
Hierbij gaat alle verkeer over IPv6. IPv4 pakketten worden "embedded" in IPv6, en worden er bij de provider er terug uitgehaald en dan via NAT op het publieke IPv4 netwerk gestuurd.
Op een DS-Lite Fritz!Box kan je ook je eigen publiek IPv4 adres niet terugvinden. Zaken als de klassieke IPv4 port-forwarding enz. zijn dus niet mogelijk.

Vergelijk het met CGNAT op onze mobiele netwerken ...

De Fritz!Box ondersteunt wel PCP (Port Control Protocol).
Hiermee kan de Fritz!Box zelf op de NAT server van de provider portforwarding configureren ... maar nog niet alle ISP's die DS-Lite aanbieden, ondersteunen PCP.

AVM: Wat is DS-Lite en hoe werkt het?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Even updaten: vorige week alles weest plaatsen in het vakantiehuis, en mede dankzij de uitleg van Philippe_d werkt alles perfect. FritzBox rechtstreeks op het koper, en meteen het beloofde profiel. FritzBox kan ik nu van hieruit bereiken via dynDNS, dus paswoorden veranderen van de WiFi werkt.
En een weekje genoten van het mooie weer daar (terwijl het hier in Diksmuide aan het gieten was).

Merci voor al wie heeft bijgedragen!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”