WeePee: alternatieve provider voor nomadisch nummer gezocht

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2018, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Sinds 2008 heb ik twee nomadische VOIP nummers bij WeePee waarmee ik kan gebeld worden, de ene op een Fritz!Box met een Fritz-telefoon, de andere op een Siemens Gigaset A580 IP.
Zeer tevreden over de support bij WeePee, maar sinds 2019 word ik jaarlijks €50 of zo aangerekend voor het gebruik van die nummers, inkomende oproepen. Uitgaande oproepen verlopen via Dellmont accounts. allemaal begrijpelijk, en ik heb die discussies hier over dat onderwerp gelezen.

Echter ben ik op zoek naar een mogelijkheid om toch maar elders, en nog goedkoper dan WeePee, nomadische nummers te reserveren/kopen/huren.
Ik ben terecht gekomen bij localphone.com maar hun service en transparantie lijken mij ver zoek; antwoorden op mijn vragen zijn laat, soms foutief, of naast de kwestie,.. kan wel allemaal en misschien stel ik de fouten vragen of zoiets maar dus zoek ik een verwijzing naar ofwel een juiste url bij localphone om een nomadisch nummer te bekomen (en dus login paswoord, sip account, server adres,..), ofwel bij een andere provider.
Aan WeePee moet ik het geven: bij hen is dat allemaal duidelijk en klaar..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij localphone kost een Belgisch DID nummer éénmalig 4.50€, en maandelijks 0.90€
https://www.localphone.com/incoming_numbers/belgium

Geen idee welke vragen je hebt, maar hun website is vrij duidelijk vind ik.
  • je moet eerst een account aanmaken: https://www.localphone.com/register. [gratis]
  • je kan dan een SIP account aanmaken: je krijgt dan de SIP credentials (je localphone nummer, paswoord, registrar = localphone.com). [gratis]
  • je kan gratis bellen naar andere localphone nummers.
  • als je wilt uitbellen of aankopen doen, moet je belkrediet aankopen (vb 10€ + btw = 12.10€)
  • eens je belkrediet hebt kan je een DID aankopen [vaste kost + eerste maand]. Porteren van een bestaand Belgisch nummer is m.i. niet mogelijk.
  • nu kan je via de site de gesprekken op jouw nummer doorsturen, bijvoorbeeld naar jouw SIP account [gratis], of naar je GSM [betalend].
  • maandelijks wordt je belkrediet belast met de 0.90€ kost voor de lijn ...
Een login aanmaken kost je niets en verplicht je tot niets, maar eens ingelogd kan je wel zien wat er allemaal mogelijk is. Dus test maar eens uit :-D .

OVH is ook een alternatief:
  • een VoIP lijn kost 0.99€ per maand + BTW = 1.19€ per maand.
  • je krijgt er gratis één Belgisch OVH nummer, maar je kan ook een bestaand Belgsich nummer porteren.
  • inbegrepen is ook gratis bellen, gedurende max. 59 minuten per gesprek, naar 99 verschillende vaste nummers.
Bij Weepe kost een nummer 0.05€ per dag + BTW = 1.80€ per maand (=22€ per jaar per nummer).
Gesprekken tussen WeePee nummers zijn gratis
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2018, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Dank je wel Philippe voor deze heldere en goede informatie!

Voor het verkrijgen (bij localphone.com) van een DID (in mijn geval bvb een nummer uit de Gentse zone) wordt het opgegeven adres geverifieerd (begrijpelijk). Kan nadien echter dit nummer ook worden gebruikt om in mijn VOIP set (Siemens Gigaset A580 IP) te programmeren en dan bvb in ons adres in Frankrijk te gebruiken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

brice3010 schreef: 26 aug 2022, 07:15 Dank je wel Philippe voor deze heldere en goede informatie!

Voor het verkrijgen (bij localphone.com) van een DID (in mijn geval bvb een nummer uit de Gentse zone) wordt het opgegeven adres geverifieerd (begrijpelijk). Kan nadien echter dit nummer ook worden gebruikt om in mijn VOIP set (Siemens Gigaset A580 IP) te programmeren en dan bvb in ons adres in Frankrijk te gebruiken?
Misschien was mijn uitleg dan toch niet zo duidelijk :oops:
  1. je kan bij localphone een Gentse DID aanvragen.
    Deze dient voor inkomende gesprekken, en met dat nummer kan je doen wat je wilt, bijvoorbeeld doorsturen naar jouw GSM, naar een ander nummer, naar een localphone SIP account ...
  2. je kan bij localphone een SIP account aanvragen. Zoals elke SIP account kan je die toevoegen op een IP telefoon, een softphone, een Fritz!Box, etc ...
    Deze kan je gebruiken voor uitgaande gesprekken (mits belkrediet), om te telefoneren met andere localphone gebruikers, etc ...
Dit zijn 2 aparte diensten op jouw localphone account.

Om te kunnen bellen (inkomend en uitgaand) moet je dan nog volgende stappen doen:
  1. inkomend: je moet jouw DID nummer forwarden naar jouw SIP account.
    Dan kan je inderdaad - op je Gents nummer - telefoons ontvangen in Frankrijk met je Siemens Gigaset A580 IP.
  2. uitgaand: je moet een nummer registreren om het als CLI te kunnen gebruiken bij uitgaande gesprekken (My account > registered numbers).
    Misschien dat je eigen DID automatisch geregistreerd wordt, anders moet je gewoon de stappen volgen om een nummer te registreren.
Het korte antwoord is dus JA: je kan de localphone DID gebruiken op jouw Siemens Gigaset A580 IP in Frankrijk. Je kan ook een softphone installeren op je GSM ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Bij OVH kan je gewoon ook extra nrs naar je bestaande account laten porteren, wordt niets extra voor aangerekend!
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2018, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Eén probleem met WeePee oproepnummers (ik heb 2 nummers voor zone Gent) is dat daarmee niet naar mobiele Belgische nummers kan gebeld worden sinds enkele jaren. Daarover is een uitgebreid onderwerp/discussie gaande op Userbase.
Stelt dat probleem zich ook voor Localphone nummers? Voor OVH nummers?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

brice3010 schreef: 29 aug 2022, 08:26 Eén probleem met WeePee oproepnummers (ik heb 2 nummers voor zone Gent) is dat daarmee niet naar mobiele Belgische nummers kan gebeld
Je bedoelt als je WeePee nummer gebruikt als CLI om uit te bellen via Dellmont accounts ...
Uitbellen via WeePee is natuurlijk geen probleem :wink:
brice3010 schreef: 29 aug 2022, 08:26Stelt dat probleem zich ook voor Localphone nummers? Voor OVH nummers?
  • OVH is een officiële Belgische telecom provider. Uitbellen met OVH DID als CLI (je kan geen nummers "spoofen") naar mobiele Belgische nummers zal vanzelfsprekend wel lukken.
    Meer nog: voor een kleine maandelijkse forfait kan je gratis bellen naar mobiele Belgische nummers.
  • Ik heb het zopas getest (ik had nog een "slapend" localphone account, waar ik 1.00€ belkrediet toegevoegd heb). Ik kon zonder probleem uitbellen naar GSM en vaste lijn (met mijn "gespooft" WeePee oproepnummer).
  • Het spreek vanzelf dat je met een OVH of Localphone Belgisch oproepnummer ook niet zal kunnen uitbellen via Dellmont accounts (heeft niets met WeePee te maken).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

philippe_d schreef: 29 aug 2022, 09:05Het spreek vanzelf dat je met een OVH of Localphone Belgisch oproepnummer ook niet zal kunnen uitbellen via Dellmont accounts (heeft niets met WeePee te maken).
Hier volg ik je niet Philippe. Ik bel thuis standaard uit met mijn WeePee-nummer via een Dellmont-account nadat het nummer geverifieerd was. Is dat bij OVH/LocalPhone anders geregeld?
Computer(k)nul
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2018, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 29 aug 2022, 09:05
brice3010 schreef: 29 aug 2022, 08:26 Eén probleem met WeePee oproepnummers (ik heb 2 nummers voor zone Gent) is dat daarmee niet naar mobiele Belgische nummers kan gebeld
Je bedoelt als je WeePee nummer gebruikt als CLI om uit te bellen via Dellmont accounts ...
Uitbellen via WeePee is natuurlijk geen probleem :wink:
Mijn excuses!! Ik had het niet goed geschreven; dus inderdaad gebruik makend van het WeePee nummer als caller ID (ik vermoed dat dit "CLI" is?) voor uitgaande oproepen, gebruik makend van een Dellmont account.
philippe_d schreef: 29 aug 2022, 09:05
brice3010 schreef: 29 aug 2022, 08:26Stelt dat probleem zich ook voor Localphone nummers? Voor OVH nummers?
  • OVH is een officiële Belgische telecom provider. Uitbellen met OVH DID als CLI (je kan geen nummers "spoofen") naar mobiele Belgische nummers zal vanzelfsprekend wel lukken.
    Meer nog: voor een kleine maandelijkse forfait kan je gratis bellen naar mobiele Belgische nummers.
  • Ik heb het zopas getest (ik had nog een "slapend" localphone account, waar ik 1.00€ belkrediet toegevoegd heb). Ik kon zonder probleem uitbellen naar GSM en vaste lijn (met mijn "gespooft" WeePee oproepnummer).
  • Het spreek vanzelf dat je met een OVH of Localphone Belgisch oproepnummer ook niet zal kunnen uitbellen via Dellmont accounts (heeft niets met WeePee te maken).
Dat was duidelijk, dank je wel.

Toegevoegd na 2 minuten 5 seconden:
Sinna schreef: 29 aug 2022, 09:44
philippe_d schreef: 29 aug 2022, 09:05Het spreek vanzelf dat je met een OVH of Localphone Belgisch oproepnummer ook niet zal kunnen uitbellen via Dellmont accounts (heeft niets met WeePee te maken).
Hier volg ik je niet Philippe. Ik bel thuis standaard uit met mijn WeePee-nummer via een Dellmont-account nadat het nummer geverifieerd was. Is dat bij OVH/LocalPhone anders geregeld?
Kan je dus naar mobiele nummers bellen met een Dellmont account en een WeePee nummer (dat bij Dellmont geverfieerd werd) als caller ID?

Mij lukt dat niet, ik ben benieuwd hoe je dat geregeld krijgt?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

brice3010 schreef: 29 aug 2022, 09:48 Kan je dus naar mobiele nummers bellen met een Dellmont account en een WeePee nummer (dat bij Dellmont geverfieerd werd) als caller ID?

Mij lukt dat niet, ik ben benieuwd hoe je dat geregeld krijgt?
Als het gespoofte nummer een GSM-nummer is, dan kan je met Dellmont bellen naar een GSM-nummer, anders niet. Ik heb in mijn Fritz! hiervoor een kiesregel zodat ik uitgaande gesprekken kan voeren die zogezegd vanaf mijn GSM gebeuren.
In dit geval - WeePee - is het geen GSM-nummer en lukt het dus niet.
Computer(k)nul
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2018, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Ha ok, dan begrijp ik je.
Probleem hierbij is dat wij (mijn vrouw en ik) dus uitbellen met een GSM nummer als caller ID; maar de ontvanger ziet dan ook dat nummer als oproeper. En of het nu ik is of mijn vrouw die belt, er wordt steeds naar dat ene call ID nummer teruggebeld :eek:

Vanuit Frankrijk bellen met WeePee nummer als call ID werkt dan wél goed naar mobiele nummers hier.

EDIT 30/08: laatste zin is fout, moet zijn: "Vanuit Frankrijk bellen met WeePee nummer als call ID "via Dellmont account" werkt dan wél goed naar "Belgische" mobiele nummers "die zich buiten België bevinden"....
Laatst gewijzigd door brice3010 30 aug 2022, 07:09, in totaal 3 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Sinna schreef: 29 aug 2022, 09:44Hier volg ik je niet Philippe. Ik bel thuis standaard uit met mijn WeePee-nummer via een Dellmont-account nadat het nummer geverifieerd was.
Toch nog eens proberen de verwarring te vermijden:
  • Als je via Dellmont uitbelt met een Belgisch mobiel nummer als caller-ID werkt het altijd.
  • Als je via Dellmont uitbelt met een Belgisch vast nummer als caller-ID kan je niet bellen naar Belgische vaste mobiele nummers (geblokkeerd).
Sinna schreef: 29 aug 2022, 09:44Is dat bij OVH/LocalPhone anders geregeld?
  • Bij OVH kan je geen nummer "spoofen", alleen uitbellen met een (Belgisch) OVH nummer, of een nummer dat je naar OVH hebt geporteerd
    Je belt dus altijd uit met een Belgisch vast nummer.
  • Bij localphone kan je geen nummer porteren, maar je kan een willekeurig nummer laten verifiëren (net als bij Dellmont).
    Mijn test hierboven heeft uitgewezen dat gesprekken naar Belgische nummers (zowel GSM als vaste lijn) met zo'n "gespoofte" caller-ID niet geblokkeerd worden (maar je kan alleen een geverifiëerd nummer gebruiken als caller-ID).
brice3010 schreef: 29 aug 2022, 10:08 Probleem hierbij is dat wij (mijn vrouw en ik) dus uitbellen met een GSM nummer als caller ID; maar de ontvanger ziet dan ook dat nummer als oproeper. En of het nu ik is of mijn vrouw die belt, er wordt steeds naar dat ene call ID nummer teruggebeld :eek:
Dit probleem heb ik opgelost door 2 toestellen (Fritz!Fon) te gebruiken thuis. Eentje staat in de keuken, en eentje in de living.
Maar uit te bellen (naar een vaste lijn) gebruiken mijn vrouw en ik een apart toestel, met onze eigen GSM nummer als caller-ID. :-)
Laatst gewijzigd door philippe_d 29 aug 2022, 22:53, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: correctie
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

philippe_d schreef: 29 aug 2022, 11:48
Sinna schreef: 29 aug 2022, 09:44Hier volg ik je niet Philippe. Ik bel thuis standaard uit met mijn WeePee-nummer via een Dellmont-account nadat het nummer geverifieerd was.
Toch nog eens proberen de verwarring te vermijden:
  • Als je via Dellmont uitbelt met een Belgisch mobiel nummer als caller-ID werkt het altijd.
  • Als je via Dellmont uitbelt met een Belgisch vast nummer als caller-ID kan je niet bellen naar Belgische vaste nummers (geblokkeerd).
Tweede puntje lijkt mij niet te kloppen: moet dat niet lezen als volgt 'Als je via Dellmont uitbelt met een Belgisch vast nummer als caller-ID kan je niet bellen naar Belgische GSM-nummers (geblokkeerd)'? Da's toch hoe ik het (momenteel) ervaar.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Sorry, je hebt gelijk...
Op die manier maak ik de verwarring nog groter :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Ter info, het 'spoofen' word in de sip wereld 'Clip no screening' genoemd.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”