Blijven bij EDP of transfert naar MV (fiber)?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

bvhalst schreef: 23 sep 2022, 11:58ONT moest al vervangen worden door eenzelfde ONT zonder dat hij duidelijk kon uitleggen waarom hij dat deed
Interessant. Is het nog steeds een GPON ONT? Want Proximus gaat haar netwerk komend jaar upgraden naar XGS-PON. Mogelijks worden nu al toekomstgericht XGS-PON ONT's uitgerold om toekomstige hogere snelheden mogelijk te maken. (Mobile Vikings adverteert met "Het snelste internet van België.", dus moeten ze ervoor zorgen dat ze de snelste blijven.)
Anders vind ik het wel compleet imbeciel dat voor een providerwissel op hetzelfde fysieke netwerk een installateur nodig is. Het kan ook zijn dat de IT-systemen bij Mobile Vikings achterlopen en dat de ONT nog niet van op afstand kan geconfigureerd worden.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

is dezelfde Nokia G-010G-R... mijn vermoeden is dat de technieker een volledige installatie op de bestelbon had staan en dan effectief deed dat het er een was (denk dat het iemand was in onderaanneming van Prox, kan die dan zo factureren - onnodige kost voor MV).

Technieker zei dat de vorige installateurs de ONT niet goed aan de muur hadden bevestigd... zijn ONT hangt nu niet vaster of beter (oud huis, muur is zacht op die plaats). Als gevolg had ik dan een nieuwe circuit ID die ik in mijn fritzbox kon inbrengen (ik moest er naar vragen).
Mocht ik er niet geweest zijn, dan hing die zwarte BBOX 3 v+ aan de muur (onnodig) met de Fritzbox er aan vast en had ik de circuit ID niet voor de Fritzbox (via klantendienst MV kan je die wel krijgen - https://support.mobilevikings.be/hc/nl/ ... gebruiken-).

Inderdaad, was onlogisch dat er een technieker moest komen (bbox heb ik niet nodig, maar heb ik nu als reserve)... op MV helpsite staat er: Voorlopig kun je je Mobile Vikings-internet nog niet zelf installeren. Dat is een van de volgende prioriteiten waaraan we werken. Voorlopig zal de installatie altijd gebeuren door een installateur. Dat is trouwens een installateur van Proximus, dus niet schrikken. ;-)

Bon, alles werkt, dus eigenlijk moet ik niet klagen. MV als internet bestaat eigenlijk niet, alles verloopt via Proximus. Ik heb de DNS settings alvast naar 1.1.1.1 gezet :-)

weetjes:
IPv6 werkt trouwens ook direct out of the box met mijn fritzbox.
ze moeten nog werken aan een meter... 3TB is, denk ik, hun FUP; ik zou dat toch willen kunnen opvolgen.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

Al het bovenstaande heeft mij nog eens naar prijzen doen kijken.

EDPnet VDSL XL = €35,95 (non promo, publieke basisprijs)
Dit maar dan via MV kost €38

Naar Fiber?
EDPnet heeft Fiber XS dat qua specs beter is (en men ook zal halen) dan VDSL XL voor dezelfde prijs: €35,95 (150Mbs/50Mbs)
Geen tegenhanger bij MobileVikings.

EDPnet Fiber XL kost €45,95 voor 500Mbs / 100Mbs.
MobileVikings is met €53 een €7,05 per maand duurder maar je krijgt er wel 1000Mbs/500Mbs voor. Serieus verschil.

MobileVikings heeft het systeem van Vikingpunten dat inderdaad wat kan opleveren. Iedereen kan zonder veel moeite structureel €5 aan punten per maand krijgen door een gratis rekening van HelloBank te openen en er 10 betalingen per maand mee te doen.

Als EDPnet-klant overstappen van VDSL XL naar Fiber XS lijkt een eenvoudige keuze aangezien je meer krijgt voor dezelfde prijs.
Voor de rest zal het afhangen of het verschil in specs een waarde heeft voor u van 7 euro per maand. En in welke mate de prijs bij MV gedrukt kan worden in Vikingpunten.

Ik heb genoeg oogst aan Vikingpunten zodat mijn data-sim al jaren gratis is. De 'prijs' is dan ook geen factor om die sim al dan niet bij MV te houden.

Ook iets om in overweging te nemen;
- Als het werkt en je bent er niet ontevreden over de dienst en de prijs voor die dienst en het voldoet objectief gezien aan je noden; waarom dan veranderen? - Veranderen van ISP blijft een risico dat er zaken foutlopen. Dat je gaat zitten wachten op een installateur die niet komt, etc.
- bij EDPnet heb je een gratis kwalitatieve voip 'vaste lijn' inbegrepen. Die waarde is laag en nut vermoedelijk twijfelachtig voor veel mensen, maar toch.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 101 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Voor 32 euro kan je niet veel mislopen en je hebt 14 dagen recht toch?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+