Blijven bij EDP of transfert naar MV (fiber)?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

6 maand fiber xl bij edpnet (was ervoor al een tijd bij hen voor vdsl). Nu sta ik voor een keuze om bij hen te blijven of te transfereren naar Mobile Vikings fiber:

Voordelen edpnet:
- 0 downtime (maar dan geen seconde in die 6 maanden). Is MV ook zo stabiel?
- buiten activatie: geen technische tickets moeten lanceren bij hen, geen miserie
- nog altijd tevreden over de snelheid. WiFi dicht bij router: 400-510 mbps / 90-93 mbps
- FB 7530 met 1200 mesh: super makkelijk om zelf te beheren en te bekijken. Heb veel geleerd met deze router.

Nadeel edpnet:
- klantendienst deels nog in Rusland? Is dat nog het geval? Ideologisch wring het toch (de lonen van de Russen worden daar belast, dus deel van mijn betaling van het abonnement gaat naar de Russische staatskas en dus naar de oorlog)

Voordelen MV:
- al klant bij hen voor mobiel en super veel punten door Viking deals
- download en upload hoger (1000/500 ipv 500/100). Vooral de upload zou interessant kunnen zijn voor het werk - ik zit constant bestanden op een server/sharepoint te bewerken) - bestanden rond de 50mb. Zal ik het verschil voelen om die up te loaden ? Voor die te downloaden betwijfel ik het of er een verschil zal zijn.

Nadelen MV:
- andere router en extra betalen voor repeater. Router minder tweakbaar. Is er een trukje om toch verder de FB7530 te gebruiken? Werkt het ook in de praktijk? Moeilijk op te zetten?
- enkele euro’s duurder, maar ik heb de puntjes.

Zijn er, naast bovenstaande, nog andere punten waar jullie aan denken? Ik was eerst razend enthousiast over MV toen ik uitgenodigd werd in hun testgroep (maar waar ik niet op in kom gaan omdat ik vast zat bij edpnet). Nu kan het, maar de voordelen van edpnet (met vooral 0 downtime en geen tijdsverlies met tickets) doen me sterk twijfelen.
Zal edpnet binnen hier en enkele maanden ook betere profielen aanbieden denken jullie?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

1. Ja helpdesk nog bij Rusland (Gaan die discussie hier niet nog eens voeren aan de rest, iedereen doet wat ze er mee willen)
2. Je kan je fritzbox blijven gebruiken, bbox niet nodig. Je kan je inloggen met PPPOE credentials die je van MV zou krijgen
2.1 Vraag aan overigen: is er bij mobilevikings PPPOE op fiber, of gebruiken ze al de nieuwe methode?


Er is iets voor te zeggen om bij EDPNet te blijven, om een kleine speler te steunen. Maar langs de andere kant zeggen we hier op het forum, dat de consument beter eens zijn prijzen zou vergelijken en laat ze vechten om het goedkoopst.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

bvhalst schreef: 18 aug 2022, 15:33Nadelen MV:
- andere router en extra betalen voor repeater. Router minder tweakbaar. Is er een trukje om toch verder de FB7530 te gebruiken? Werkt het ook in de praktijk? Moeilijk op te zetten?
Waarom zou je een andere router nodig hebben? Die FB 7530 en Fritz 1200 mesh is toch jouw eigendom?
Die kan je vanzelfsprekend verder gebruiken bij Mobile Vikings (hoewel je bij MV wellicht gratis een B-box "in bruikleen" krijgt.
bvhalst schreef: 18 aug 2022, 15:33 download en upload hoger (1000/500 ipv 500/100). Vooral de upload zou interessant kunnen zijn voor het werk - ik zit constant bestanden op een server/sharepoint te bewerken) - bestanden rond de 50mb. Zal ik het verschil voelen om die up te loaden ?
500 is 5 keer hoger dan 100 hé, maar bij 50mB bestandjes zal het verschil maar enkele seconden zijn?
Vraag is of je hiervoor extra wilt betalen, als je met 100 mbps upload goed kan werken ...
bvhalst schreef: 18 aug 2022, 15:33 Zal edpnet binnen hier en enkele maanden ook betere profielen aanbieden denken jullie?
Wij hebben geen glazen bol ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Ik had MV enkele maanden geleden gecontacteerd en daar bevestigden ze me dat ik hun bbox moest gebruiken. Op het forum zag ik dat het ook mogelijk was om dit te tweaken, maar wou weten of MV geen countermeasures had genomen om dit te blokkeren.
Ik heb EU regelgeving aan mijn kant (discussie is ook al ergens anders gevoerd, maar mocht MV toch vreemd willen doen en de FB blokkeren na een tijd, wil ik daar mijn tijd niet mee verdoen).
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Belgissschenaap schreef: 18 aug 2022, 15:39 2.1 Vraag aan overigen: is er bij mobilevikings PPPOE op fiber, of gebruiken ze al de nieuwe methode?
Beide denk ik ...
  • als je een b-box4 hebt dan zal de lijn overgezet worden naar single vlan (vlan20/DHCP).
  • anders is het PPPoE (vlan10/PPPoE). PPPoE logon = lijnnummer@wholesale_pro, paswoord = lijnnummer.
Toegevoegd na 3 minuten 44 seconden:
Re: Blijven bij EDP of transfert naar MV (fiber)?
bvhalst schreef: 18 aug 2022, 15:49Ik heb EU regelgeving aan mijn kant (discussie is ook al ergens anders gevoerd, maar mocht MV toch vreemd willen doen en de FB blokkeren na een tijd, wil ik daar mijn tijd niet mee verdoen).
Waarom zo achterdochtig (paranoia) ???
Fibermodem wordt door Proximus geleverd (ONT). Hierachter mag je gelijk welke router gebruiken, alléén voor VDSL2 ben je beperkt tot de modems die door Proximus whitelisted zijn. De router moet gewoon VLAN ondersteunen (op de WAN poort) en PPPoE.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

bvhalst schreef: 18 aug 2022, 15:49Ik had MV enkele maanden geleden gecontacteerd en daar bevestigden ze me dat ik hun bbox moest gebruiken.
Als je de klantendienst van het huidige Mobile Vikings contacteert, dan krijg je een marketingverhaaltje terug. Mobile Vikings is niet meer het rebelse Mobile Vikings uit de beginjaren, ze volgen nu zuiver de procedures die hen vanuit moederbedrijf Proximus worden opgelegd.

Goed, de wetgeving staat inderdaad aan jouw kant. Het FTTH-netwerk van Proximus wordt gereguleerd door het BIPT. Er is expliciet bepaald dat je eender welke router mag aansluiten op de glasvezelmodem (ONT).
De glasvezelmodem mag je in principe ook vervangen, maar daarvoor is nog geen duidelijke procedure bekend. Je zou daarvoor Mobile Vikings moeten contacteren en je wettelijke recht op vrije keuze van eindapparatuur moeten uitoefenen.
Maar mogelijks kan je ook een eigen glasvezelmodem gebruiken zonder actieve medewerking van de provider.
De standaard geïnstalleerde Nokia-glasvezelmodem krijgt namelijk toegang tot het Proximus GPON-netwerk op basis van het serienummer. Dat serienummer staat op een etiket op de achterkant van de Nokia-glasvezelmodem en begint met vendor id ALCL.
Door dit serienummer te configureren in een router met eigen GPON SFP-module geraak je mogelijks rechtstreeks online op het glasvezelnetwerk.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ik ga daar niet veel woorden aan spenderen, blijven bij EDP
Gebruikersavatar
M25703
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 aug 2022, 02:19
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

9livesuni schreef: 18 aug 2022, 17:58 Ik ga daar niet veel woorden aan spenderen, blijven bij EDP
Zou het toch leuker vinden mocht je er wel wat woorden aan spenderen, zo lezen we ook waarom jij die mening toegedaan bent. Ikzelf kan wel wat redenen opsommen waarom ik eerder zou kiezen voor EDP (ben al tijdje aan het wachten op de activatie van het glas in de straat zodat ik kan aansluiting en overstappen naar EPD of MV).
  • EDP is al jaren een onafhankelijke vechter in de markt.
  • MV is tegenwoordig een onderdeel van Proximus (Proximus kocht het Mobile Vikings merk even terug)
  • EDP heeft al jaren een transparant en eerlijk beleid naar data, limieten, snelheid, prijzen e.d.
  • Proximus (wat MV nu is) heeft eerder de reputatie van limiteren, blokkeren, prijsstijgingen, voordelen afnemen e.d.
  • EDP heeft een helpdesk die de schijnbaar beter bereikbaar en bekwaam zou zijn dan de gemiddelde provider.
  • Proximus heeft een helpdesk die met de dag onbekwamer lijkt te worden...
Het lijkt mij ondertussen ook duidelijk dat Proximus het MV merk kocht om de 'jeugd' aan te spreken. De afbouw (of is het ondertussen al volledig verdwenen) EPIC-merk bij Proximus zelf is daar het bewijs van. De prijssetting van hun internet lijkt er ook op om de markt te verstoren en snel aandeel over te nemen samen met de naamsbekendheid van MV. Eenmaal groot genoeg neem ik aan de Proximus de gekende jaarlijkse prijsstijgingen en andere zottigheden zal bovenhalen, zo is het ook met het EPIC merk gegaan.

Maar om nu zomaar mensen naar EDP te duwen zonder meer lijkt me er ook over. Het bedrijf heeft dan wel al een lange staat van dienst en beetje cultstatus gekregen hier. Toch zullen ze moeten antwoorden op wat de concurrentie doet. Buiten een klacht bij het BIPT zag ik nog een reactie. MV gaat diep in prijs en zit beter kwa snelheid e.d. Doordat het op zich gewoon Proximus is, zal het wel een betrouwbaar en stabiel gegeven zijn.

Ter vervollediging, ikzelf heb een EPIC Combo pakket bij Proximus. Zal laatste jaren heel wat prijsstijgingen en de grote voordelen tegenover een normale Proximus pakket is zo goed als volledig weg. Mijn ouders hebben een EDP lijn en GSM en hebben daarover ook helemaal niet te klagen. Met beide helpdesken heb ik ondertussen contact gehad en EDP wint met vingers in de neus van Proximus.

PS: Ik verwijs continu naar Proximus omdat dit voor mij nu gelijk staat aan Mobile Vikings
4d 32 35 37 30 33
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Maar om nu zomaar mensen naar EDP te duwen zonder meer lijkt me er ook over. H
Hij is al klant bij EDP en ondanks zijn ethische bezwaren en tragere upload heeft hij het verdomd lastig om te stoppen met poetin zijn zakken te vullen. Hoezo zonder meer?

Ik wens hem veel succes met zijn disconnects, facturatie, punten en het clangevoel. Eindelijk erkenning van het merk ergo zichzelf en dat aan 500, das bijna de grootste.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Het is nu al 3 dagen dat ik het formulier op de MV website probeer in te vullen… klantendienst gecontacteerd en ik moet geduld hebben. Het is alsof er een oppermacht is die wil dat ik een EDP’er blijf :banana:
95FDDB95-C27F-46D6-8C0E-2FDC046A02FA.jpeg
Hen ook gevraagd of ik geen do it yourself installatie kon doen (zonder technieker) en dat is helaas niet mogelijk…
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Ander verschil lijkt me dat EDPnet echt ongelimiteerd is terwijl MV wuift met FUP ipv echt ongelimiteerd... (of je ooit aan de 3TB geraakt is een andere vraag)
Wat heb je met een wagen dat 200km per uur kan als je overal maar 100 moogt ;)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Kan je eigenlijk fiber nemen en je VDSL lijn behouden om 2 providers te gebruiken (zodat ik bv scarlet neem met trio en EDPnet internet op fiber)?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Neen, de gewone (koper)lijn zal na termijn afgeschaft worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

In theorie zou dat kunnen. Maar als het proximus fiber is hebben ze een ongelofelijke drang om te knippen.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Pas na 5 jaar na introductie fiber nee? (Had ergens gelezen op forum)
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, tot 3 jaar na de aanleg van fiber kan je VDSL-abonnementen bestellen.
Daarna is het gedaan, gedurende de volgende 2 jaar zullen de glasvezelproviders dan proberen om hun VDSL-klanten te migreren naar fiber.
In de laatste fase krijg je een brief met de mededeling dat je VDSL-verbinding op datum X zal stoppen met functioneren en de dwingende vraag om over te stappen op fiber. (Maar de fans van kopernetwerken kunnen dan nog steeds op de coax van Telenet terecht. :-D )
Dus overgangsperiode is in totaal 5 jaar.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@bvhalst inderdaad cfr proximus jaarverslag 2021 p.30
Ons plan is om het bestaande kopernetwerk in een bepaalde
zone binnen vijf jaar na de start van de fiberinstallatiewerken
te deactiveren.


Dit is evenwel enkel een "intentieverklaring", t.t.z. er kan hiervan om diverse redenen afgeweken worden (slechte status van de lokale voedings-en distributiekabels bv.)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

bvhalst schreef: 18 aug 2022, 15:33 Zal edpnet binnen hier en enkele maanden ook betere profielen aanbieden denken jullie?
Wat ik denk, is dat EDPNet prefect een 1000/500 zou kunnen aanbieden (gezien een bestaand Proximus profiel).
Maar dat commercieel niet haalbaar (verkoopbaar) vindt gezien de hoge kost die ze hiervoor aan Proximus moeten betalen.
(vandaar hun klacht over de oneerlijke concurrentie door MV)

Fiber "XXL" (1000/50) aan 55.95€ zou geen groot succes zijn denk ik ... :oops:

Toegevoegd na 7 minuten 15 seconden:
M25703 schreef: 19 aug 2022, 01:08 PS: Ik verwijs continu naar Proximus omdat dit voor mij nu gelijk staat aan Mobile Vikings
Mobile Vikings heeft een eigen aparte Helpdesk, die snel en competent is.
Ik denk niet dat je vergelijking met de Proximus Heldesk opgaat :oops:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Begint al goed… na 3 dagen kan ik nog altijd de bestelling niet plaatsen.

Klantendienst: Ik zie dat we een foutmelding krijgen voor je adres dat eigenlijk een bug is in het systeem, waar we op dit moment geen oplossing voor hebben.

Dit wordt geëscaleerd bij Proximus, we verwachten heel binnenkort een fix te krijgen voor deze foutmelding.
We houden je op de hoogte wanneer het wel mogelijk zou zijn. Onze excuses voor het ongemak
bvhalst schreef: 25 aug 2022, 07:20 95FDDB95-C27F-46D6-8C0E-2FDC046A02FA.jpeg
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

1 week later na melding aan MV dat ik nog altijd niet kan bestellen, koppelen ze nu met volgende boodschap terug: "Volgens het technisch team zou de bug waardoor je niet verder kan volgende week donderdag opgelost moeten zijn. We proberen al onze Vikings zo goed als mogelijk verder te helpen, maar aangezien ons product nog maar vrij recent op de markt is, sluipen er hier en daar nog kleine bugs binnen. We doen ons best om deze er zo snel mogelijk uit te halen."

ik ga er nog eens over nadenken...
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Beslissing genomen. 23/9 komt de installateur van Proximus om me op MV te zetten…
Toen ik aan MV vroeg wat ik nu moet doen met edpnet om de transitie zo vlot mogelijk te laten gebeuren werd me verteld om NA de installatie hen te contacteren… want de laatste tijd merkten ze toch wat probleempjes op. (MV heeft geen easy switch)

Iemand ervaring van edpnet>MV transfer? Vlot proces en wat heb je gedaan? Enige tips?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik twijfel toch ook wel enorm hard wat te nemen: EDPnet of MV...

Met een 500/100 profiel kom ik meer dan toe. Ik zit nu op een 150/15 profiel.
Het prijsverschil is een dikke 7€/maand waarvan je in feite ook weet dat EDPnet zijn prijzen slechts zeer sporadisch verhoogt.
Bij EDPnet moet je wel een modem kopen van 109€.

Volgens mijn berekeningen is EDPnet met de huidige prijzen na 23 maanden goedkoper dan MV.

Bij EDPnet doe je best de zelfinstallatie, lijkt me. Geen idee of dat moeilijk is?

Dus ja een moeilijke keuze...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

ik ga zoizo trouw blijven aan edpnet... 500 of 1000 down, ik kom van 100 dus ga al heel content zijn. Plus heb een promo gekregen om te kunnen intekenen aan 39,95 EUR/maand ipv 45,95 EUR/maand. Technisch heel content van edpnet alhoewel ik het nog steeds spijtig vind dat ze geen betalende optie hebben op de residentiële abo's om een fix IP te kunnen hebben. Moet je direct een business abo voor nemen en dan heb je die managed router met 4G backup (je kan er voor kiezen om je eigen router te hebben maar dan vervalt die 4G backup terwijl je er toch voor betaalt).
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vaganzza schreef: 02 sep 2022, 14:45 Het prijsverschil is een dikke 7€/maand waarvan je in feite ook weet dat EDPnet zijn prijzen slechts zeer sporadisch verhoogt.
Bij EDPnet moet je wel een modem kopen van 109€.
Modem kopen ???
  • het modem wordt door Proximus geleverd en geplaatst. Deze maakt deel uit van je fiberlijn (het "demarcatie punt" is de ethernet poort op de fibermodem).
  • hierop kan je jouw eigen router aansluiten. Dat kan de EDPNet modem zijn die je tot nu toe gebruikte (Fritz!Box), maar dan ingesteld als router.
Je "moet" dus helemaal geen modem kopen (noch bij EDPNet, noch bij MV) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ja ok, router dan :)

Als iemand mij kan uitleggen hoe ik internet werkend krijg met Ubiquiti gerief, mag mij dat altijd laten weten dan :) Ik heb nog geen router van Ubiquiti, de rest wel. En het zou fiber aan moeten kunnen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je bent nu toch EDPNet klant? Hoe gebruik je het nu?
Je hebt nu toch werkend internet? met andere woorden een router?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

philippe_d schreef: 02 sep 2022, 18:08 Je hebt nu toch werkend internet? met andere woorden een router?
Je bent daar niet verplicht te kopen. Ik heb dat bijvoorbeeld niet gedaan.
Je betaalt evenveel bij aanvang, maar bij defect krijg je een nieuwe en als je vertrekt moet je je router inleveren.
Ik koos hiervoor omdat ik niet van plan was/ben om snel te veranderen, dus geen eigen modem wilde aankopen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

philippe_d schreef: 02 sep 2022, 18:08 Je bent nu toch EDPNet klant? Hoe gebruik je het nu?
Je hebt nu toch werkend internet? met andere woorden een router?
Jij verwart met met de TS. Ik heb nog geen EDPnet, maar Orange. Ik twijfel om over te stappen wanneer Fiberklaar aansluiting effectief gelast is, wat nu 1 van de komende weken zou moeten gaan plaatsvinden.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Vaganzza schreef: 02 sep 2022, 14:45 Ik twijfel toch ook wel enorm hard wat te nemen: EDPnet of MV...

Met een 500/100 profiel kom ik meer dan toe. Ik zit nu op een 150/15 profiel.
Het prijsverschil is een dikke 7€/maand waarvan je in feite ook weet dat EDPnet zijn prijzen slechts zeer sporadisch verhoogt.
Bij EDPnet moet je wel een modem kopen van 109€.

Volgens mijn berekeningen is EDPnet met de huidige prijzen na 23 maanden goedkoper dan MV.

Bij EDPnet doe je best de zelfinstallatie, lijkt me. Geen idee of dat moeilijk is?

Dus ja een moeilijke keuze...
Je mag ook niet vergeten als je bvb iets koopt op internet je viking punten kan verdienen, waarmee je uw factuur nog kan verlagen. (voordeel voor wie regelmatig iets koopt
via internet)
Viking deals bij veel onlineshops : Bol.com , Coolblue, Farmaline + vele meer....
https://mobilevikings.be/nl/viking-deals/
Laatst gewijzigd door Patje 02 sep 2022, 19:46, in totaal 2 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Da's ook waar, Patje. Heb ik niet bij stilgestaan. Ik zal nog eens moeten checken welke deals daar te rapen zijn.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Je mag ook niet vergeten als je bvb iets koopt op internet je viking punten kan verdienen
T is danig interessant dat een mens dat al eens durft vergeten
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Vaganzza schreef: 02 sep 2022, 14:45 Het prijsverschil is een dikke 7€/maand waarvan je in feite ook weet dat EDPnet zijn prijzen slechts zeer sporadisch verhoogt.
Dit is wel een belangrijke. Gezien MV eigendom is van proximus, vermoed ik dat de prijzen even snel zullen meestijgen als we gewoon zijn van de proximus abonnementen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

MaT schreef: 02 sep 2022, 20:36
Vaganzza schreef: 02 sep 2022, 14:45 Het prijsverschil is een dikke 7€/maand waarvan je in feite ook weet dat EDPnet zijn prijzen slechts zeer sporadisch verhoogt.

Dit is wel een belangrijke. Gezien MV eigendom is van proximus, vermoed ik dat de prijzen even snel zullen meestijgen als we gewoon zijn van de proximus abonnementen.
Misschien is het mijn optimisme dat spreekt maar dochtermerk Scarlet stijgt niet zo geweldig in prijs zover ik weet. :wink:

Full disclosure : ik ben overgestapt van Edp naar MV fiber. Ik was eerlijk gezegd blij van EDP (altijd geweest, ook met hun vdsl) maar het is echt de mv punten die de doorslag geven om over te stappen. Ik ben overgestapt sinds eind mei en betaal nog steeds niets. Ik koop dan ook veel online. :roll:
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

In afwachting van het naar binnen brengen van de fiberkabel zit ik hier ook over te piekeren. Ik ben altijd al zeer tevreden over de mobiele diensten van MV en ook over mijn VDSL-lijn bij EDPnet. Op zich heb ik geen redenen om niet opnieuw voor EDPnet te kiezen op fiber.

Momenteel gun ik EDPnet mijn maandelijkse bijdrage het meest. Geen onderdeel van de duopolisten, goeie ervaringen uit het verleden en geen gekke verbruikslimieten.

Het enige argument om toch voor MV te kiezen is de wat hogere snelheid. Echter, hoewel ik op mijn laptop en telefoon buitenshuis altijd via VPN naar huis verbind lijkt het voordeel me toch eerder beperkt. Bovendien ga ik er van uit dat de snelheid bij EDPnet ook niet nog jaren maximaal 500/100 zal blijven.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

overgestapt van EDP naar MV - fiber.
- technieker dacht dat hij nog een volledige installatie moest doen... wel, hij heeft het dan ook pseudo gedaan (ONT moest al vervangen worden door eenzelfde ONT zonder dat hij duidelijk kon uitleggen waarom hij dat deed)... zelfs met een lift foto's getrokken van het gat in de gevel en de installatie (alsof hij het zelf had gedaan). Nutteloos lijkt me, maar bon, ik betaal niet voor de installatie.
- technieker wou BBOX tussen ONT en Fritzbox hangen (volstrekt nutteloos terug). Heb hem er vriendelijk voor bedankt en heeft enkel de BBOX getest. Rest heb ik zelf kunnen doen met de PPPOE gegevens op de Fritzbox. Gelukkig heb ik hier al zo veel kennis opgedaan dat ik weet wat er kan/niet kan ! (thx!!!)
- EDPNet ingelicht met ticket. Enkele uren later zat er al een kredietnota in mijn inbox.

nu surfen op vikingpuntjes... hopelijk zal het even vlot gaan als edpnet :banana:

een paar speedtest gedaan (met kabel)
rond de 900-920 mbps down - 430-435 up, met ping 1ms... jawadde.
op wifi 5GHz: 510mbps down - 330mbps up (wifi 5 - Fritzbox 7530) met ping 5ms... zal wel voldoende zijn om te streamen zeker :bdaysmile:

kabel:
https://www.speedtest.net/my-result/d/469758023
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Als je puur vdsl wilt heb je scarlet voor 32euro 100/40 max ( alleen als je internet afneemt! Dus ZONDER tv of pack ) + gratis installatie tot en met 31/10/2022.

Geen idee of dit nuttig is voor ts ofz
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

buthead schreef: 23 sep 2022, 19:44 Als je puur vdsl wilt heb je scarlet voor 32euro 100/40 max ( alleen als je internet afneemt! Dus ZONDER tv of pack ) + gratis installatie tot en met 31/10/2022.

Geen idee of dit nuttig is voor ts ofz
Dan zie jij iets anders.
Aan €32 zie ik snelheden van 50down en 4 up.
Afbeelding
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

In ander topic werd meerderen malen melding gemaakt dat als ze alleen internet hadden of nemen ze gewoon het maximum halen wat de lijn aankan :)
zaf schreef: 24 aug 2022, 08:34
raf1 schreef: 18 aug 2022, 17:16 Ik weet dat niet, maar willekeur in bedrijfsprocessen lijkt me zeldzaam.
Je gaat trouwens een contract van onbepaalde duur aan, dus je financieel risico is 32 euro.

https://userbase.be/forum/posting.php?m ... e&p=936190
een vb van een melding, meerdere zijn er
Zonet de overstap van Scarlet Trio naar Loco gedaan.
In het Trio pakket werd ik gecapped op 50/4 (oakla speedtest)
In het Loco internet pakket zit ik op momenteel op 100/30 (oakla speedtest)

Bij deze kan ik de 'theorie' bevestigen :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Inderdaad. Buurvrouw heeft scarlet internet only en die heeft 80/30
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat is leuk als je het krijgt, maar is geen gegeven.
Dat kan je enkel te weten komen als je de gok waagt.
Evengoed zit je toch op hetgeen ze adverteren…
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”