Welke credit card

Plaats reactie
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Door een overname van onze firma zijn company credit cards binnenkort niet meer beschikbaar :bang:

Daarom op zoek naar een goede aanbieder van credit cards

slecht sporadisch maar steeds buitenlands gebruik,
hebben daarom angst voor blokkering doordat de bank denkt dat plotse buitenlandse betaling fraude zijn.

hoge limiet (hotel, rental car, … blocken steeds een bedrag) om zeker alle kosten te dekken.

lange betaaltermijn zodat kosten terugbetaald zijn door de werkgever eer de afrekening van de credit card volgt (huidige company credit card zit op 4 maanden)

Hebben de digitale banken “fintech” iets te bieden wat een gewone bank niet heeft?
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 127 keer

Ik zou in gesprek gaan met de werkgever: als werknemer is het niet normaal dat je duizenden euro's moet pre-financieren.

Ik ken geen consumenten-kredietkaart die meer dan 1 maand kosteloos betalingsuitstel verleent.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Zal idd corporate kredietkaart moeten zijn wat je zoekt waar je niet in de hoedanigheid van particulier voor kan aanmelden, onze wetgeving is te strikt om zo'n product te kunnen aanbieden aan consumenten.

Soit, als we dan toch particuliere kaarten beschouwen:

Blokkering buitenland => weinig controle over, belangrijkste is dan een klantendienst die altijd bereikbaar is, dus de goedkoopste kaarten mag je dan al uitsluiten. AMEX is 24/24 bereikbaar, maar er zullen er nog wel zijn.

Hoge limiet => heb je ook weinig controle over, hangt af van uw inkomsten en, afh van welke kaart je neemt, welke huidige kredieten in de kredietcentrale geregistreerd staan. Limiet van 5.000 EUR voor de gemiddelde werknemer, voor hier in de techsector met enkele jaren ervaring zal dat al naar 10.000 EUR of meer kunnen gaan.

Lange betaaltermijn => bij het gros van de particuliere kredietkaarten is het een maand (wat eigenlijk een "charge card" is ipv een kredietkaart, maar hier noemt men dat ook zo). Er zijn maar een paar aanbieders die echte kredietkaarten (volgens de Amerikaanse definitie) uitgeven waarbij je slechts een minimumbedrag moet terugbetalen, weliswaar na een maand met interest op hetgeen nog niet terugbetaald is. Beobank zal wel de meest bekende zijn.

AFAIK doen de FinTech banken geen uitzonderingen hierop, daar is het zelfs veel vaker enkel prepaid kaarten etc. Let op dat veel Belgische banken - waaronder ook FinTech als Keytrade - enkel de marketing/recrutering van de kredietkaarten doen, en het operationele aspect helemaal uitbesteden aan Worldline, die niet zo best is als het op klantenservice aankomt.

Spaargids heeft een goede vergelijking: https://www.spaargids.be/sparen/krediet ... ijken.html
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Zijn er eigenlijk plaatsen waar je een creditcard kan krijgen met zo'n reliëfopdruk (gestanste cijfers)? Belfius doet het niet meer, volgens de Mastercard regeltjes hoeft het ook niet meer, maar het ding is dat autoverhuurbedrijven en anderen in bepaalde landen er wel degelijk nog altijd moeilijk over doen als die gestanste cijfers er niet op zitten.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hoe geschift is dat???
Wat stelt de werkgever dan voor? Als hij een probleem creëert mag hij toch ook minstens een oplossing aandragen?

Ik zou weigeren om te gaan prefinancieren en het risico op fraude en/of verlies op mezelf te pakken. Dan maar geen buitenlandse verplaatsingen meer.
Wij moesten plots ook alle kosten van verplaatsing zelf betalen van de schamele forfaitaire verplaatsingsvergoeding. 't Kwam er op neer dat we minder gingen overhouden als we een dag werkten met een verre verplaatsing (dus meer dan de betaalde 8u aan het werk) dan een dag op kantoor.
Ofwel ging die regel op de schop, ofwel ging ik niet meer weg.
Ik zie iets heel gelijkaardigs nu bij u en zou het opnieuw zo aanpakken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

vverbeke schreef:Zijn er eigenlijk plaatsen waar je een creditcard kan krijgen met zo'n reliëfopdruk (gestanste cijfers)? Belfius doet het niet meer, volgens de Mastercard regeltjes hoeft het ook niet meer, maar het ding is dat autoverhuurbedrijven en anderen in bepaalde landen er wel degelijk nog altijd moeilijk over doen als die gestanste cijfers er niet op zitten.
Alles in het duurdere gamma: AMEX, Beobank, BNPPF, etc

Corporate kaarten in de regel ook.

Prepaid/goedkope kaartjes mag je vergeten.

Vraag me wel af waar dat dan is, Azië of Latijns-Amerika ofzo? Laatste keer dat men een reliëfdruk van een kaart genomen heeft bij mij is >10 jaar geleden (m'n hele eerste kredietkaart nog). Mijn ouders hadden vroeger pre-betaalterminal nog een toestel om die afdrukken te nemen, moesten dan met die afdrukken naar de bank lopen waar dat dan in het kaartnetwerk werd ingevoerd lol. Kredietkaarten werden toen enkel aan grootverdieners gegeven dus doorgaans geen probleem met fraude of onvoldoende liquiditeit. Vandaag zou het niet meer gaan. Hoe dat toen ging met Bancontact enzo weet ik niet maar dat is ook veel jonger, wellicht ongeveer samen met de eerste betaalterminals ontstaan.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik weet dat die zelfs nog in Duitsland gebruikt worden... Heb zelf nog paar maanden geleden in een taxi zo moeten betalen, want bankkaart machines hebben ze veelal niet en ik had niet genoeg cash mee.

Ivm kaarten: kijk eens bij beobank, ze hebben een goede gamma kaarten met verschillende verzekering opties, terugbetaal termijn zal nog steeds 1 maand zijn, maar ik denk dat je dat overal gaat hebben.

Beste is om afspraken te maken met werkgever en als er grote kosten aankomen om een soort "cash advance" aan te vragen en dat bedrag reeds op credit card rekening te laten overschrijven.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

CCatalyst schreef:Prepaid/goedkope kaartjes mag je vergeten.

Vraag me wel af waar dat dan is, Azië of Latijns-Amerika ofzo? Laatste keer dat men een reliëfdruk van een kaart genomen heeft bij mij is >10 jaar geleden (m'n hele eerste kredietkaart nog).
't Is nu niet bepaald de goedkoopste kaart, bepaalde banken geven gewoon geen gestanste kaarten meer uit.

In Europa wordt het ook nog gevraagd, ook al staat in de Mastercard richtlijnen duidelijk dat het niet meer moet. Het gaat dan niet over het overnemen van het nummer via zo'n schuifding maar puur over het feit dat de cijfers er op deze manier op staan en het dus echt wel zeker een creditcard is. Ook al staat het Mastercard logo + hologram + credit erop. Bepaalde autoverhuurbedrijven doen daar moeilijk over.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zowel mijn keytrade visakaart als mijn KBC mastercard hebben geponste letters en cijfers.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vermoed dat de meeste banken vroeg of laat zullen overstappen naar platte kaarten.
Ze zijn goedkoper, en kwa veiligheid is het toch bedenkelijk, zeker als mijn voor online 2FA eist vanuit de EU.
Ik vermoed eerder dat de autoverhuurbedrijven er gemakshalve van uitgaan dat platte kaarten by default Prepaid zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

vverbeke schreef:Het gaat dan niet over het overnemen van het nummer via zo'n schuifding maar puur over het feit dat de cijfers er op deze manier op staan en het dus echt wel zeker een creditcard is. Ook al staat het Mastercard logo + hologram + credit erop. Bepaalde autoverhuurbedrijven doen daar moeilijk over.
Bizar. Zo'n zaken kan men ook automatisch op basis van de BIN opzoeken, zonder te moeten vertrouwen op een manuele/visuele controle die niet altijd betrouwbaar is.

Zal bij kleine/zelfstandige verhuurbureaus zijn dan, bij Hertz/Avis/... heb ik dit toch niet gezien recent.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

depeje schreef:Zowel mijn keytrade visakaart als mijn KBC mastercard hebben geponste letters en cijfers.
Dat bevestig ik van Visa Keytrade en ik dacht ook de MC hier van Argenta (niet bij de hand). Allebei relief nummers.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer
Bedankt: 28 keer

CCatalyst schreef:
vverbeke schreef:Zijn er eigenlijk plaatsen waar je een creditcard kan krijgen met zo'n reliëfopdruk (gestanste cijfers)? Belfius doet het niet meer, volgens de Mastercard regeltjes hoeft het ook niet meer, maar het ding is dat autoverhuurbedrijven en anderen in bepaalde landen er wel degelijk nog altijd moeilijk over doen als die gestanste cijfers er niet op zitten.
Alles in het duurdere gamma: AMEX, Beobank, BNPPF, etc
Mijn nieuwe Beobank MasterCard Extra kaart heeft het niet meer.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Herken je probleem.

Wij zijn van volledige corporate kaarten naar gedeelde gegaan. Bedrijf staat wel nog borg, maar 1 maand na afrekening gaat het van mijn rekening.

En we kunnen onkosten pas indienen als we de afrekening gekregen hebben, die moeten dan eerst door de lijn manager goedgekeurd worden voor ze naar finance kunnen.
Maar met de belofte dat dat allemaal binnen de maand in orde is.
Je raadt het al, vakantieperiode - ff moeten aandringen bij manager om goed te keuren voor ikzelf ik verlof ging. Persoon die het verwerkt bij finance dan in verlof, zal nu morgen overgeschreven worden op mijn rekening - 2 weken nadat het geld van mijn rekening gegaan is.

Zal ook leuk gesprek worden binnenkort met HR & finance - ze moeten maar zien dat die termijn langer wordt.



Maar eigenlijk moet je bij je werkgever erop aandringen dat er kaarten voorzien worden waarbij het bedrijf borg staat en er domicilie ring van jouw rekening is.
Want anders staat die kaart ook geregistreerd als extra kredietlijn op jouw naam bij de nationale bank.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”