Gaming pc/laptop.

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Zoals iedereen hier weet hoop ik binnen een bepaald aantal tijd/maanden een nieuwe laptop of game pc te kunnen kopen, ik ben nu al bezig met van alles en nog wat te checken stap voor stapje maar soms schiet je toch weer in die twijfel voor dit en dat.
Een budget zeggen is nu nog niet 100% mogelijk maar ik zou proberen tussen de 2500 a 3000 (max 3500). euro te gaan,er kan dus nog rek opzitten mss tot 3500 euro maar zeker niet meer. Lukt dit niet dan zal het eerder rond de 1700-2000 euro worden en zal het toch eerder een gamen laptop worden, ik wil een game pc nog eens kopen maar dan moet ik er voluit voor kunnen gaan.

Nu is het wel zo dat als ik hoog in prijs kan gaan dat er wel een aantal belangrijke eisen zijn wat wel mag denk ik als ik 3000 a 3500 euro zou kunnen uitgeven;

1) Ik ben een gamer en zoals jullie weten heb ik een 2K scherm met eventueel nog een optie om binnen de 1 a 3 jaar een goede 4K scherm te kopen maar ik focus me nu vooral op het 2K gamen met alle games op de ultra settings te kunnen instellen. Dus zoals jullie zelf wel weten is fps zeer belangrijk, hoe hoger de fps hoe beter, je kan bv wel 50 fps behalen maar je pc moet vooral de drops in fps aankunnen, als je opeens eens van 50fps naar 20fps gaat dan zie je dit en loopt het even minder smooth. Dus een hoge fps en smootheid is toch heel belangrijk tijdens het gamen.
Ik veronderstel dat wat ik hier post vooral te maken heeft met een hele goede en hoge grafische kaart.
Ook heb ik gisteren een filmpke gezien op YT waarbij een 3080 graka met 12GB vram nog eens 6fps beter presteerde dan die 3080 met 10GB vram, gewoon even ter info.

2) Nog iets belangrijks bij het gamen zeker bij bepaalde games dat is de laadtijd ; ik hou er niet van als een game te lang moet laden, bij mij moet dat vooruit gaan. Ik heb datzelfde gevoel bij een smartphone ook. ;). Dus snelheid van een game te laden is ook zeer belangrijk voor mij.
Ik veronderstel dat wat ik hier post te maken heeft met een hele goede processor. Dus ik denk dat ik al een hele goede proccessor en graka nodig zal hebben om op 2K op max settings te kunnen gamen en snel te laden enz...

3) Er is meer natuurlijk dan alleen maar te gamen; ik ben ook een multitasker, soms zit ik met meerdere zaken (bijna) terzelfdertijd bezig en spring ik vh ene na het andere maar ook hier, je pc/laptop moet dit ook wat aankunnen natuurlijk.
Ook zoals ik al zei kijk ik veel naar youtube en upload ik zelf filmpkes in 4K op youtube en is het de bedoeling op termijn dat ik zo'n denk ik vrij zwaar programma zal gebruiken om filmpkes te bewerken enz... Ik weet dat dit ook heavy shit kan zijn en een snelle processing toch nodig is in deze. Naast dat is het ook de bedoeling om af en toe eens van wat je gamed of weet ik veel wat eens te recorden via je pc en ik weet dat dit ook nog vrij zware shit is, het is geen must maar zou leuk zijn.

4) Dat zijn sowieso vereisten ook van me; ik wil meteen 32GB ram geheugen en liefst indien betaalbaar de snellere, soms zit er geen verschil in tussen bepaalde maar soms ook wel, hiervoor moet ik zelf nog eens verder voor kijken zodat ik geene miiskoop doe. Maar 32GB ram en die ook goede snelheid hebben is ook vrij belangrijk. Op sommige sites kan ik bv tot 3200mhz gaan, op een andere tot meer dan 6000mhz.

5) Nog een vereiste is 2TB SSD. Ik erger me kaptop nu met mijn 500GB haha. Iedereen weet hoe die games vantegenwoordig soms al 90GB en groter zijn, een 500GB en zelfs 1TB schijf stelt niks meer voor, ook moet de SSD schijf een hoge snelheid hebben, 1000/1500 mb/s is te weinig ze, mag meteen een goeie zijn ook met hoge snelheid, vergeet niet dat je een game pc in elkaar laat steken die toch zeker 5 jaar of eventueel langer al goed zijn mannetje kan blijven staan.

6) Nog een grote vereiste bij een gaming pc is het geluid, zoals ik al eerder zei; ik heb 3 game pc gehad en dat waren vliegtuigen, veel veel te luid zeg, schijte irritant was het, ik wil dus niet naar een euro meer of minder kijken om heel dat boeltje niet alleen zeer goed te kunnen koelen want ook dat is belangrijk dat uw temperatuur niet super hoog zal worden tijdens het gamen maar ook dus ook dat het heel stil moet blijven.

Ook moet ik nog veel werk steken op welke site of gaming pc winkel ik het beste zit qua prijs ook en ze alle onderdelen hebben enz... ook dat vindk geene simpele, er is redelijk veel keuze in deze en je moet ook nog weten of ze betrouwbaar zijn enz...

Ik denk wel om bv windows aan te schaffen dat je dit online kan vinden voor mss 25 euro ofzo inplaats van 99 euro of 129 euro dus daar kan ik eventueel een aantal euro's eventueel op besparen indien dat al ooit nodig zou zijn ze. Over windows 11 lees ik toch voor de moment niet zo'n topcommentaren, er schreef ene dat die het gamen beter vond via windows 1O dan via windows 11.


Ik heb voor de fun eens wat samengesteld: Ik heb maar wat aangeklikt hoor ;).
https://www.yourbuild.nl/

Je gekozen lijst
Be Quiet! Pure Base 500DX (Zwart) x 1
€109,00 €109,00
Intel Core i7 12700K x 1
€449,00 €449,00
Gigabyte Z690 Aorus Elite AX DDR5 x 1
€309,00 €309,00
Cooler Master MasterLiquid ML240 Illusion (Zwart) x 1
€119,00 €119,00
NVIDIA GeForce RTX 3080 x 1
€999,00 €999,00
G.Skill Trident Z5 RGB DDR5 6000Mhz (32GB (2x16GB)) x 1
€399,00 €399,00
Samsung 980 Pro (2TB) x 1
€299,00 €299,00
Geen extra opslag x 1
€0,00 €0,00
Geen extra opslag x 1
€0,00 €0,00
Corsair RM1000x Gold x 1
€185,00 €185,00
Assemblage (Bouwkosten) x 1
€125,00 €125,00
Windows 10 Home (Nederlands (NL)) x 1
€99,95 €99,95
Totaal €3.092,95


Dan deze site is mss ook interessant, desnoods 1TB ssd en met een externe SSD werken , heb al 1 liggen van 1TB.

https://reduxgaming.nl/gaming-pc/gaming ... enstellen/
Tttsss
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zou al direct vermelden welke games. Smooth 50-60 FPS Gameplay voor de laatste nieuwe shooter met mooie graphics ( e.g. Tom Clancy of ModerN Warfare dingen) is iets helemaal anders als 60 FPS voor WoW of andere MMO’s.

3000 EUR voor een gamepc is weggegooid geld imho. Gebaseerd op d games die je aanhaalde in je andere topic, moet dat voor 2000 EUR ook wel kunnen.

Laadtijden van games —> Snelle Storage … is minder cpu gevoelig, maar soms is het ook gewoon de code van het spel natuurlijk.
Smooth Gameplay —> Puur grafische kaart
Bewerken en encoderen 4K Video —> cpu of graka afhankelijk van de gebruikte software

Ik zou voor gaming ook geen top of the line Intel Core i7 nemen, maar een goeie AMD Ryzen 5700X gekoppeld een GTX3080, 32GB RAM en 2 SSD’s … 1 van 512GB NVME voor je OS en een goedkopere 2TB SSD
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Het is lange termijn denken dat ik doe he.
We spreken ook over 2K gamen op ultra settings en ik ga nog mss overschakelen vroeg of laat naar 4K gaming dus ook dat moet ik in het achterhoofd houden. Ik hoop binnen de 2 maanden of vroeger te weten hoeveel budget ik vrij heb, ik koop geene midrange meer, moet goed zijn nu.

Deze site lijkt me ook nog degelijk, teveel keuze, stampvol van zulke sites;
https://www.evolve-gaming.be/product/ev ... rm-wrapper

Welke games ik speel; World war z, back4blood, wow, call of duty, crysis, god of war maar er komen nog games binnenkort bij zoals days gone, far cry 6, red redemption 2, tiny in wonderland, mss stalker 2 eind dit jaar ook nog, cyberpunk ga ik ook nog kopen, is een zware game merk ik , ik koop zowat van alles , dus ook hele zware games.

Ik ga ook steeds voor intel en moet de 12de generatie zijn.

Ik ben veeleisend deze keer, geen half werk meer, ik ben altijd voor de goedkoop gegaan en de midrange en voor een groot stuk altijd wel spijt van gehad, niet bij laptops , wel bij game pc's.

Ik heb mijne maat zijn goede laptop effekes mogen testen op 2K ultra en een 3070 doet het best goed maar toch merk ik puur op laptop zijnde dat een 3070 graka op langere termijn niet voldoende is. Gewoon even ter info. Michtk toch ooit beslissen om voor ne laptop te gaan moet het een stukje beter zijn ook dan die 3070.

Waar kopen jullie dan je pc?
Tttsss
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

De laadtijden van games zijn de laadtijden van games ... je moet dan al naar een 20+ core CPU gaan, zeer strak getimed ram en met SSDs met leessnelheid van over de 7GB/s vooraleer je "merkt" dat games sneller laden.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik koop mijn pc’s altijd bij Azerty.nl, maar ik steek ze dan ook zelf in elkaar OF ik laat de cpu/koeler/mobo al monteren en testen en doe de rest zelf
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

selder schreef:De laadtijden van games zijn de laadtijden van games ... je moet dan al naar een 20+ core CPU gaan, zeer strak getimed ram en met SSDs met leessnelheid van over de 7GB/s vooraleer je "merkt" dat games sneller laden.
Ik heb in de laptop 2 jaar geleden ong een nieuwe ssd laten steken en wow laadde veel sneller dus het maakt idd een verschil. :).
Zoals ik dus zei: kan ik voor een groot budget gaan, dan gaan we voor een zeer snelle ssd etc... Zoniet tja, dan stellen we ons met wat minder tevreden.

Ook zie ik tvolgende: 3200mhz maar vantegenwoordig zie ik op youtube 5200-5600-6000 en meer mhz, ik zal er maar vanuit gaan dat je beter zal zitten met minstens 5200mhz inplaats van die 3200?

Ook bij de 3080 graka zie ik 6 fps verschil tussen de 10GB en 12GB vram, zijn toch allemaal zaken om bij na te denken. 6fps via dit, met ram mss nog eens een beetje dan zit je toch al aan minstens 10fps extra.
Tttsss
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Eens je naar een PCIe/NVMe SSD gaat (komende van een mechanische schijf of een SATA SSD) dan merk je in het laden van games geen verschil meer. Uiteraard is er dus wel een groot verschil tussen SATA en NVMe, maar tussen NVMe's onderling echt niet meer.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sasuke schreef: Ik zou voor gaming ook geen top of the line Intel Core i7 nemen, maar een goeie AMD Ryzen 5700X gekoppeld een GTX3080, 32GB RAM en 2 SSD’s … 1 van 512GB NVME voor je OS en een goedkopere 2TB SSD
Inderdaad, moeilijker is het niet ...

Ik zou 1 TB NVME en 2 TB sata SSD nemen.
32 gb ram
processor naar smaak, is voor games zeker niet de botleneck
Dikke voeding vvan 1000W er in
Mid range MB dat alles ondersteund

Merk en type van bovenstaande componenten doet er eigenlijk niet toe, snelheidswinst is in praktijk NIET merkbaar.

En dan het enige onderdeel voor een gamling pc dat er echt toe doet: de GPU kiezen.
Afwegen of je nu een top end koopt, of een high end en binnen twee jaar upgraden
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ik zou vooral investeren in degelijke CPU zoals eerder aangegeven de AMD of Intel.

Daarnaast GPU tja hangt er vanaf wil je je games spelen op max settings dan ga je altijd wel tegen FPS drops aanlopen een keer en zeker bij de nieuwere games.

Heb hier nog steeds een GTX970 en die doet het behoorlijk goed. Natuurlijk altijd even finetunen voor beste settings maar kijk het draait goed.
Je kan bvb midden klassen nemen XX70 reeks en na x jaar upgraden.
Van AMD zijn er ook enkele goede modellen in midden segment.

SSD sata vind je 70eu/TB of neem gewoon snelle HDD 7200rpm.

Het is vooral persoonlijke keuze.
Wil je het beste dan betaal je er veel voor.
Wil je midden segment wat zeer goed is ook en upgraden kan je altijd betaal je top prijzen en werkt even goed. Die luttele seconden sneller is dat bvb die paar 100euro waard voor jou?
Dat kan jij alleen bepalen.

PS: benieuwd naar je build, succes!
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Eerst en vooral al bedankt voor de tips en hulp.
Het is natuurlijk nog wat vervelend dat ik nog geen budget kan voorleggen, heeft zo zijn redenen, moet nog geld krijgen enz...
Maar ik wil goed geinformeerd zijn. Int slechtste geval kan ik mijn game pc maar volgend jaar kopen maar ik hoop het dit jaar nog zal zijn.

Ikzelf ga van een minimumbedrag uit van 2500 euro tot een max van 3500 euro maar het zal hoogst waarscchijnlijk 2500 tot heel mss 3000 worden dat ik ga kunnen uitgeven. In het slechtste geval zal het 2000 euro zijn. Maar ik ben postief en ga van (minstens) 2500 uit.
Ik heb altijd alles vrij goedkoop gekocht maar zeker bij een game pc stuitte ik steeds op problemen, je kan het je echt niet voorstellen wat ik allemaal ben tegen gekomen.

Dus ik wil geen half werk meer doen en deze keer in 1 ruk voor een goede game pc gaan en mijn eisen blijven wat ze zijn ook;
Ik heb niet voor niets een 2K scherm gekocht, dan ist zeer simpel; alle games die ik speel en bv dit jaar nog op het oog heb wil ik smooth op de ultra settings kunnen spelen op 2K, voor minder ga ik echt niet bij mijn nieuwe game pc en er moet genoeg koeling zijn en het geluid moet echt minimaal zijn.
En het moet vooruit gaan ook, dus als dit aan de ssd zou liggen las ik hier; welnu, dan steken we er een 2TB SSD in die mega hoge snelheid behaald dan, simpel toch? ;). Er zijn SSD van 7000 snelheid heb ik gezien.
Ligt het ook aan de CPU of ist nu GPU? Dan steken we daar ook een hele goede in e aja...
Ik veronderstel dat er ook prestatie verschil zit in ram? Bv 3200 vs de 5200 of 5600/6000mhz??
De grafische kaart best een 3080 zeker? Een 3070 zal op de hele kange termijn net ietsje tekort komen vrees ik, zie het op yt filmpkes het zeker oke is maar ik doe meteen aan langere termijn denken. Tzal alleen zo zijn mochtk maar 2000 kunnen uitgeven ofzo.

Buthead; Bij mijn oude ssd schijf moest ik per keer laden minstens 1 minuut en meestal 1min 30 tot soms 2 min wachten , ik steek er een nieuwere in van samsung en nu gaat dit veel sneller maar toch , ik mis nog extra snelheid wel wat, tmag nog wat sneller gaan voor mij ;).
Dus als er nog wat beter bestaat en dat ligt aan de ssd snelheid, dan zal ik in mijn game pc een snellere ssd indoppen :-).

Een HDD is out to date voor mij en alleen goed als 2de schijf mss om fotos en videos eventueel op te zetten die ik een tijd wil bij houden maar is geen must.

Ik hou jullie zeker hier op de hoogte als het zover is :).
Tttsss
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Dat gaat 100% zeker een hele mooie build worden. Ik vind het persoonlijk heel fijn dat jij echt weet wat je precies zoekt en wil hebben.
Hieraan ga je veel plezier beleven! :D

toevoeging: GPU -> eventueel wachten op 4xxx reeks?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Weet je wat nog het moeilijkste is? Een juiste site vinden, de goeie, de perfecte site, verdomd moeilijk, zit er mij kapot op te kijken omdat de ene site dan weer de onderdelen heeft of de keuze heeft die ik bij een andere dan weer niet heb en zo mis ik altijd wel wat, pffrt.
Moet toch mogelijk zijn denk ik om daar een mouw aan te passen? Stel ik tegen die gasten zeg ela; gulle hebt hier geene ik zeg maar wat 5200 mhz 32GB ram, kunde dat regelen etc... ben benieuwd of ze het gaan doen dan? Want sommige zitten nog met verouderde componenten die vaak dan weer net wat minder presteren.
Laatst gewijzigd door philippe_d 08 aug 2022, 19:51, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Tttsss
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Je zou bepaalde componenten ergens apart kunnen aankopen.

Bvb GPU, SSD( behalve die van OS ).
*indien je het zelf niet gaat assembleren.

Indien zelf assembleren, keuze genoeg van a-z :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

buthead schreef:Je zou bepaalde componenten ergens apart kunnen aankopen.

Bvb GPU, SSD( behalve die van OS ).
*indien je het zelf niet gaat assembleren.

Indien zelf assembleren, keuze genoeg van a-z :)
Jij hebt de 980 dacht ik?



En ik vond dit net ivm de ram ; toch wel een verschil ;

Laatst gewijzigd door philippe_d 08 aug 2022, 19:50, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Tttsss
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Gewoon je onderdelen en kast kiezen bij AZERTY.nl en die dat ineen laten steken. Professioneel afgewerkt EN garantie op zowel de onderdelen als de assemblage
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Mooie build.

Toch een opmerking bij je keuze voor een PCI 4.0 SSD.

Ken je één game die gebruik maakt van laadsnelheden die hoger liggen dan deze van een klassieke SATA SSD (ca. 500 MB/s)? Ik niet, namelijk. De grootste winst die game loading times hebben ervaren, was de sprong van HDD naar SSD.

De geadverteerde read/write snelheden tot pakweg 7000 Mb/s zijn interessant voor het copiëren van files, maar zelfs voor Windows boot maakt het geen flikker uit, hoeveel er ook wordt uitgepakt met IOPS, game traces of één of andere benchmark score.

Het volstaat om vergelijkende game loading times op youtube te zoeken (HDD, SATA SSD en NVME, of SATA SSD en NVME PCI 3.0 en NVME PCI 4.0); google it voor je favoriete game en je zal zien: zelfs voor zoiets als MS Flight Simulator 2020 maakt het niks meer uit voor Sata/PCI 3.0/PCI 4.0.
Mijn favoriete filmpje blijft overigens toch dat van Linus Tech Tips ( niet alleen owv. de humor, maar owv. de goede uitleg waarom het geen ene reet uitmaakt.


Future proofness, zei je? DirectStorage API?

Wel, dan heb ik enkele vragen voor je:
1. Wanneer komt de eerste game die gebruik maakt van DirectStorage API uit?
2. Is het een game die jou zal bevallen?
3. Is er een statistisch meetbaar verschil in laadsnelheden tussen een NVME aan PCI 3.0 vs 4.0 (vs 5.0)?
4. Is er een als gebruiker relevant verschil in laadsnelheden tussen een NVME aan PCI 3.0 vs 4.0 (vs 5.0)? (bv. laadsnelheid 20s - 15s - 13s)?


Denk er even over na. Want het enige praktische voordeel tussen een sata SSD van 2 TiB en een NVME van 2 TiB zijn voor mij de afwezigheid van kabeltjes. Verder is er, tot er een relevante game uitkomt die op relevante wijze gebruik maakt van DirectStorage, geen enkel nuttige reden te bedenken voor een PCI 4.0 NVME, behalve dan bragging rights tegen een overmatig stroomverbruik en opwarming van je mancave ;)


my 2 cts: kies een goeie, grote, weinig opwarmende, duurzame (MLC) NVME van een goed merk van het type PCI 3.0 - als die favoriete DirectStorage game eraan komt, en de cijfers zijn relevant, kan je misschien tegen dan zelfs een PCI 5.0 NVME aanschaffen.


AANVULLING :

Enne: streven naar gaming op ultra settings is idioot, gezien nauwelijks verschil in kwaliteit met high, ten koste van gruwelijk veel GPU power en tóch lage FPS.

Cfr Hardware Unboxed video,
Laatst gewijzigd door Mortov Molotov 08 aug 2022, 22:13, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Heb wel degelijk de GTX970 ;) maar wat doe ik van games ETS2, WOT, flightsim P3D4.5 en mfsm(amper), enkele games van game pass enz.
Zou niet eens weten welke upgrade het waard is voor mezelf :lol:

Laat zeker weten welke items je gaat selecteren voor je build :D
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Ik ben maar een noob hoor, uiteraard weet ik wel het ene en andere ondertussen maar als het zover is mogen jullie allemaal voorstellen doen en een beste build kiezen/maken, dan zie ik of ik het nog eventueel anders wil of niet. ;).

Een pc zelf in elkaar steken is voor mij onbegonnen werk, ik weet het, is jammer, je spaart je er mooi geld mee uit.

De vereisten nog eens snel opsommen;

Sowieso 32GB ram en snelle ram want heb hier dat filmpke gepost met 3 verschillende ram snelheden en de hoogste was een stuk beter en we spreken over 8 a 12 fps wat toch vrij veel is dusja.... Moet alleen nog checken eens nu of bv een 5200mhz of 5600mhz 6000mhz welk verschil er is met de 3200mhz.
Maar de 32GB ram is dus nu al iets waar ik niet van ga afwijken. 16GB lijkt me net wat te weinig toekomst gericht, 64GB is me teveel op dit moment.

2TB ssd is sowieso de minimum die ik er in wil.
Geen HDD, is out to date of tmoet zijn ik zo 1 steek voor goedkoper uit te komen en om mijn fotos/filmpkes op te zetten, heel mss is dat nog een optie. Voor de rest gebruik ik wel een externe ssd ze.

Mega goede koeling zoals ik al zei, moet die zeker hebben maar terzelfdertijd zo stil mogelijk, moet ik daar wat extra voor betalen want op sommige sites gaat dit merk ik en dat helpt allemaal dan overweeg ik het eventueel om die extra kost te doen.

Dan windows 10 of windows 11? Kort geleden las ik nog van 1 die zei dat zijn gaming beter werkt op win 10 dan 11, ivm games spelen, geen idee hoe dat zit.
Dus hier geen idee wat ik ga doen, twijfel nog.

Een mooie kist ook, klinkt mss dwaas maar ik wil een behuizing waar je toch iets kan door zien en de mooie lichtjes binnenin eens kan bewonderen. Maar als ik me niet vergis is een goede behuizing ook belangrijk zeker voor de koeling ofzo en het geluid???
Tmag eens een schoone behuizing zijn deze keer.
Usb 3.2 mss best erbij en usb-c mss ook, hdmi 2.1 best ook dan zeker en dan nog displayport ingang. Zoiets in die richting. Allemaal toekomstgericht he; ik heb al 2.1 hdmi kabels, mijn oled tv heeft 2 keer 2.1 hdmi ingangen dus ook dat begint de norm te worden ;).
Om een voorbeeldje te geven, opt einde zie je het alvast wel een beetje: toch mooi he, die belichting, wil ik ook wel :).


Ook de fans of hoe je dat noemt : beste is 1 met 3 zeker, je hebt er ook van 2 ofzo, daar ken ik niets over. Heb er wel gezien mee schoone kleurtjes, i like it haha, het oog wil ook wat he. Dus liefst mee kleurkes ook. ;). Sry, kan het niet laten, is gewoon heel mooi.

Dan de voeding: 1000watt het beste of 850watt en moede nog ergens rekening mee houden dan? Merk verschil ofzo?

Moederbord: ken ik geen reet van. Wil ook niet het goedkoopste nemen ook, tmoet allemaal een beetje matchen ook dus mag ook wat naar de ietsje betere kant nog op ;).

Grafische kaart zal veel afhangen vh budget , ik weet het, doelstelling is een 3080 en indien haalbaar verkies ik de 12GB boven de 10GB.

En dan lees ik ook wel steeds wat over waterkoeling?
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat nemen ofzo dan of is dat vantegenwoordig zowat de standaard?

Dan nog een vraagske: ik zie soms op sites ook dat je er nog iets extra kan insteken en het gaat dan meende ik over 4K recording ofzo dachtk vh scherm, niet goedkoop ook, is dat nuttig zoiets? Want ik ben dus van plan om soms eens screen recording te doen van bv mijn gaming etc...

Ik loop beetje nerveus al haha, tmoet gewoon top zijn nu, nog een aantal maanden geduld hebben nu. Nu ist vooral veel info verkrijgen en nog wat bij leren.
Tttsss
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ga anders naar een lokale pc boer met goeie reputatie. Die van mij zou wel weten wat voor te stellen.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Zou je niet beter een Xbox Console kopen en daar toetsenbord en muis aanhangen? Want ik ben er vrij zeker van dat je een overpriced megabuild gaat kopen waar je nog niet 50% uit gaat halen wat het ding zal kunnen.

RAM speeds boven de 3GHZ moet je al een wreed dure CPU hebben om dat eruit te halen. En extra fps boven de 40-50 is enkel nodig voor de pro gamers … je doet met je centen wat je wil natuurlijk, maar let op dat je bij PC bouwers a la dragon computers e.d. Een enorme uplift betaald. Imho kan je beter selectief je onderdelen kiezen en dan je PC in elkaar laten steken bij de pc winkel.

Maar zoals gezegd …voor jouw type gamer is een console toch ideaal ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

geen slecht idee, haal de series X voor 499 :P veel waar voor je geld.

Heb de series S ( HD gamen is voldoende ) leuk en klein ding en wat een beeld.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik blijf er van versteld staan dat er nog altijd mensen zijn die omwille van wat extra snelheid in benchmarks een pak geld willen neertellen. Snelheid die je totaal niet merkt in normaal gebruik of tijdens games

Nogmaals, aan je uitleg te lezen, heb je weinig begrip van hoe pc’s in elkaar zitten.

Koop de duurste en performantste gpu die je wil betalen en vul dat aan met onderdelen die prijs/kwaliteit goed zitten.
Van al die andere onderdelen op zoek gaan naar de meest performante brengt in gaming experience quasi niets bij.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

duizend schreef:Ik blijf er van versteld staan dat er nog altijd mensen zijn die omwille van wat extra snelheid in benchmarks een pak geld willen neertellen. Snelheid die je totaal niet merkt in normaal gebruik of tijdens games

Nogmaals, aan je uitleg te lezen, heb je weinig begrip van hoe pc’s in elkaar zitten.

Koop de duurste en performantste gpu die je wil betalen en vul dat aan met onderdelen die prijs/kwaliteit goed zitten.
Van al die andere onderdelen op zoek gaan naar de meest performante brengt in gaming experience quasi niets bij.

Amen to that, my brother!


@unicorn1: je geeft zelf aan een noob te zijn op dit gebied. Daar is helemaal niks mis mee, maar een beetje kritische blik op jouw voorkeuren en keuzes bevestigt wel dat je een noob bent.

Zoals sasuke al zei: je betaalt minstens 1000 euro teveel voor keuzes die er werkelijk niet toe doen: onnodig hoge MHz voor je RAM, onnodig "snelle" ssd waar je niks zal van merken in de praktijk om er twee te noemen. Verder herhaal ik nog eens dat de wens tot gaming op ultra settings onzin is, en je tot een slachtoffer van marketing maakt, want gamen op very high (het stadium daaronder) is gevoelsmatig idem, of zelfs beter, gezien enorme winst op gebied van FPS.

Verder zou ik zeer goed nadenken over welk moederbord je wil: kan het je cpu aan? Voldoende VRM's? Alle toeters en bellen werkelijk nodig? Etc etc.


Ik zou zeggen: ga naar een pc boer bij je in de buurt, of lees eens alle best buy guides voor desktop pc's goed door op tweakers.net.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Inderdaad, nogmaals - wat beter verwoord:

- Eens je storage al rechtstreeks op de PCIe bus zit (zoals bij NVMe drives, met M.2 of U.2 aansluitingen) ga je van de goedkoopste tot de allerduurste NVMe drive géén énkel verschil meer zien in games. Niet in het aantal FPS, en niet in een snellere laadtijd. Het grote verschil in laadtijd zit 'm in de "oude technologie" (met een SATA bus met een SATA controller, of dat nu een SSD of een HDD is) en de "nieuwe technologie" (rechtstreeks op de PCIe bus, zonder controller ertussen (die zit in de CPU), of dat nu SLC, MLC, QLC, met memory controller A of B, dat maakt in games a-b-s-o-l-u-u-t niks meer uit.

- Er is een heel groot verschil tussen synthetische benchmarks en andere software (games, applicaties, ...). Waar je met héél duur RAM aan hoge snelheid met strakke timings een verschil zal zien in benchmarks, kan je dat verschil helemaal niet op de gewone software toepassen. Van zo'n strakke timings op je RAM schiet in games echt helemaal niks meer over. Misschien hier en daar nog eens een verschil van enkele FPS, maar wat maakt dat uit als je er toch al 250+ haalt.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

selder schreef:Inderdaad, nogmaals - wat beter verwoord
Was ik zo grof, dan? :oops:

Het was nochtans vriendelijk bedoeld, misschien moet ik er aan toevoegen dat ik zelf ook een noob was, die destijds dezelfde fouten heeft gemaakt. :-D
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Selder bedoelde ‘technischer verwoord’ vermoed ik … jouw opmerking was niks mis mee.

TS, lees deze eens … https://www.digitaltrends.com/computing ... s-anymore/, onder andere om aan te tonen dat het weinig zin heeft de grootste/dikste cpu te kopen voor gaming.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Mortov Molotov schreef:
selder schreef:Inderdaad, nogmaals - wat beter verwoord
Was ik zo grof, dan? :oops:

Het was nochtans vriendelijk bedoeld, misschien moet ik er aan toevoegen dat ik zelf ook een noob was, die destijds dezelfde fouten heeft gemaakt. :-D
Don't worry - ik had het over mijn eigen zelf, m'n eerste replies in dit topic konden nog wel een beetje verkeerd begrepen worden, omdat ik de TS nadien nog over 7000MB/s zag praten :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik zou me idd ook met een kwaliteitskit van 3200Mhz ram houden ipv naar +5000Mhz ram gaan.
Die zijn een pak duurder en IRL performance is verwaarloosbaar. In sommige games zelfs trager!

Ik heb dit geheugen: G.Skill Trident Z Neo F4-3800C14D-32GTZN, dat was en is duur, maar is wel een heel erg goeie kit. Je moet dat ook een beetje uitzoeken, voor een specifiek moederbord/CPU is er op internet te vinden welk geheugen die het lekkerst vindt. Begin al eens op de QVL list te kijken welk geheugen allemaal op je mobo kan van 3200Mhz met timings van max 14. Dan ga je er al niet meer zoveel overhouden en daarin beginnen zoeken.

CPU: zoals gezegd, kijk welke huidige CPU heel goed presteert op Single Core, want daar hebben spellen het meeste baad bij. Je zegt ook van veel andere taken te doen zoals videobewerking, dan is multicore weer beter. Maar ook daar, ik zou de gulden middenweg een beetje nemen. Wachten kan altijd, maar.. dan blijf je wachten. Als je echter weet dat er volgende week nieuwe CPU's uitkomen zou ik wachten, maar binnen een maand? Dan koop ik nu al, want dan komen er wss ook weer nieuwe MOBO's uit, met marketing, die dan beter lijken maar in realiteit dus geen echte snelheid toevoegen maar gewoon duurder zijn.

Zoals gezegd zou ik budget bijhouden voor vooral de GPU. Steek daar een 3080ti in, en die is zelfs in sommige games sneller dan mijn 3090. Niet veel, maar IRL sneller is sneller. Ik profiteer met mijn 3090 dan ook weer in video rendering etc.. en ik gebruik dat wel.
Kameraad heeft de 3080ti onlangs voor een 1000€ kunnen op te kop tikken, wat mooi is. Een 3090 is al snel een paar honderd euro duurder, een gewone 3080 marginaal goedkoper. Die ti lijkt me echt wel de sweetspot.

Maar dan komt het, dan heb je 3 of 4 kwalitatieve onderdelen, heb je daar een groot deel van je budget ingestoken, maar.. zit je eventueel met stock koeler, komt daar dan nog een halfgewassen PSU in, paar fans in een basic case.. dan ga je ook niet gelukkig worden.

Wil je echt de main componenten zo goed mogelijk, dan vind ik persoonlijk dat je moet door gaan. Het risico dat je BSOD's gaat krijgen met "kleinere goedkopere" voeding is reeel..
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

En over de opmerkingen "koop een console en sluit daar toetsenbord en muis op aan" - dit had ik ook even als plan gehad, totdat ik een beetje opzocht hoe dat dat dan in zijn werk kon gaan.

Blijkt dat de toetsenbord/muis ondersteuning van je game zal afhangen. Het is niet zo simpel als een vinkje bij het developpen aan te zeggen "ondersteuning muis", de developers moeten heel de ondersteuning voor een muis in hun game inbouwen.

Vandaar dat bij crappy ports van console naar PC de bediening met de muis in zo van die ongelukkige menu's zit, en dat meestal dan de controls op niks trekken. Niet zozeer bij AAA titels, maar bij wat minder budget games merk je dat wel direct.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ben hier eigenlijk voor den bak en de laptop altijd voor een Lenovo van het type Legion gegaan.
De bak is al 3 jaren oud, met een i9 en een 2080

De laptop van dit jaar, heb ik eens over andere boeg gegooid en voor een AMD Ryzen 7 gegaan met een 3070 in.
Maar deze is een 16 inch en wel geen 4K scherm.
Wel een 300 Watt voeding bij.

De bak draait voor zware spellen nog super op 4K.
Het laatste spel is wel van 2020 :lol:
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Eerst en vooral; ik heb heel mijn leven aan console gaming gedaan en dat waren top tijden. Maar alles veranderd en ik stuitte op het probleem dat enorm vele games werken of alleen maar werken met de 2 knuppelkes en ik ben daar mega slecht in als ik 2 knuppelkes moet gebruiken, denk maar aan shooter games, man, ik kan dat echt niet, tzit niet in mij. Vroeger waren de games eenvoudiger haha, je had 4 a 6 knoppen, geen knuppelke ook, toen kon ik alles spelen. Nu is console gaming niet meer aan de orde of minder aan de orde. En ook geene world of warcraft en addons installeren enz...

Om terug te gaan naar de pc gaming;

Dus de conclusie van iedereen hier is dat ik voor een top game pc die aan een goedkopere prijs kan laten samenstellen zonder al teveel aan kwaliteit te moeten inboeten.

Als iedereen ooit eens veel tijd en zin heeft mag je mij eens de komende dagen/weken/maand eens een opstelling maken voor mij met wat jullie allemaal denken wat de beste setup op dit moment is volgens jullie en die aan alle belangrijkste eisen voldoen zoals een hele hele stille pc aub en goede koeling, 2tb ssd schijf, 32gb ram etc... en indien mogelijk een doorkijk behuizing en mee wat lichtjes erbij haha, is gewoon super schoon.
Vergeet niet; ikzelf kan geene pc in elkaar steken.

Dus stel mij eens de perfecte build van rond de bv 2000 euro voor en eentje van rond de 2500 euro (uiteraard zit er eventueel nog rek op he, dat mag).
Ik wil dat verschillende kenners hier er zelf zo 2 in elkaar steken en dan eens zien of jullie onderling het ook met elkaar eens zijn of niet om te zien of het plaatje klopt he ;). Ik zeg het , ben altijd vrij laks geweest in wat ik kocht qua gaming, deze keer ben ik wat strenger.

Dank bij voorbaat.

PS; dit is toch prachtig om naar te kijken, zeg nu zelf?

Tttsss
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Trage gamelevel loading is een algemene frustratie, daar kan je op individueel vlak heel weinig aan doen zelfs als je premiums op al je hardware wil betalen. Gelukkig is men zich daar ook van bewust aan de productiezijde en zullen er wel meer oplossingen komen zoals levelstreaming (beginnen spelen terwijl level nog niet volledig is geladen) en dergelijke.

Een nieuwe generatie cpu's en gpu's staat letterlijk voor de deur (binnen 1.5 maand) dus ik zou momenteel focussen op de eigenschappen van wat je wil in plaats van specifieke hardware modellen. Je kan uiteraard de vernieuwing aangrijpen om topmodellen van de voorbije generatie te kopen maar wacht op z'n minst op reviews want bij gpu's komt het voor dat een nieuwe "middenmodel" kaart hetzelfde aankan als een ouder topmodel.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ter info ... een build mét RGB verlichting én stil én een GTX3080Ti ga je niet onder de 2500 EUR krijgen hoor :-) Een stille GTX3080Ti kost op dit moment alleen al +/- 1200/1300 EUR
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Sasuke schreef:Ter info ... een build mét RGB verlichting én stil én een GTX3080Ti ga je niet onder de 2500 EUR krijgen hoor :-) Een stille GTX3080Ti kost op dit moment alleen al +/- 1200/1300 EUR
Dan ist zonder verlichting, is ook niet het belangrijkste, zou leuk zijn maar alst niet haalbaar is dan ist maar zo e.
Ik denk een 3080 ook al voldoende zal zijn?
Soit; laat de komende dagen/weken de builds maar komen zou ik zo zeggen.
:beerchug:
Tttsss
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik wil dat wel eens doen als ik tijd over heb, maar dan wil ik wel eerst een lijstje van alle games die jij wil spelen (ook degene die je nog moet aanschaffen), alsook evt. game streaming software (als je dat überhaupt wil doen).
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Mortov Molotov schreef:Ik wil dat wel eens doen als ik tijd over heb, maar dan wil ik wel eerst een lijstje van alle games die jij wil spelen (ook degene die je nog moet aanschaffen), alsook evt. game streaming software (als je dat überhaupt wil doen).
Ik heb dus een 2K gaming monitor.

De games die ik speel zijn er heel wat, natuurlijk wissel ik af en toe eens af ook, ik kan ze niet allemaal terzelfdertijd spelen natuurlijk.
Sommige games ga ik in 1 vd komende weken en maanden nog bijkopen.

World of warcraft.
Back4blood
World war z
God Of War
De Crysis games
Call Of Duty games.
Doom Eternal. (dit jaar nog erbij).
Days gone
Far Cry 6 (komt er dit jaar ook nog bij).
Destiny 2
Battlefield games
Cyberpunk(komt er dit jaar nog bij).
Red Dead Redemption 2 (komt er dit jaar nog bij).
Tiny Tina's Wonderlands (komt er nog bij).
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl die eind dit jaar uitkomt.
Dead space
Medal of honor
Modern warfare
Diablo
Crash Bandicoot 4: It’s About Time (komt er nog bij).
Elden Ring twijfel ik nog maar kan er nog bijkomen als de prijs nog wat zal zakken.
Horizon Zero Dawn kom er ook nog bij.
Forza Horizon 5 (komt er nog bij als de prijs zal dalen).

Om games te recorden, welk programma heb ik nu nog helaas geen idee van, nog geene tijd gehad om dat te checken wat een goede en betaalbaar programmaatje is. Als ik dat nu gebruik zo'n gratis programmake, heel de boel loopt hier vast dus onbegonnen werk nu.
Het is niet dat ik dit iedere week zal gebruiken, mss 30 keer op een jaar ofzo.

Wie er eens zin in heeft hier mag mij 1 samen stellen van rond de 2000 euro en 1 van rond de 2500 euro (mag altijd wat rek opzitten).
Tttsss
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik zou alleszinds geen al te krachtige cpu nemen als je later op 4k wil gamen.

Maar ik zou zelf opteren om een ryzen 7 te nemen maar niet de basisversie. Binnenkort komt ryzen 7 7000 versie uit weet niet of je tot dan wilt wachten?

Ikzelf heb een ryzen 5 maar als je naar de toekomst wat kijkt en als je zou willen streamen is ryzen 7 beter.

Voor de rest is het meeste advies hier al gegeven. Ik laat de samenstellers hun taak wel doen, ikzelf ben er niet goed in. Bedoel ik kan voor men eigen pc een samenstelling maken maar ik laat het altijd nog nakijken.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ohhh, Crash Bandicoot 4.
Die zal ik ook eens op mijn lijst zetten.
Geweldig spel.

Sorry, effe off-topic.

Een aantal van deze spellen heb ik ook en draait nog super op mijne bak van 3 jaren.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

svermassen schreef:Ohhh, Crash Bandicoot 4.
Die zal ik ook eens op mijn lijst zetten.
Geweldig spel.

Sorry, effe off-topic.

Een aantal van deze spellen heb ik ook en draait nog super op mijne bak van 3 jaren.
Op 2K?

Aan Boon hier; ik heb altijd al intel gehad.
Tttsss
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Sasuke schreef:Smooth Gameplay —> Puur grafische kaart
Niet helemaal.

De grafische kaart bepaalt voor het grootste deel de gemiddelde framerates, akkoord, maar de 1% en 0,1% pecentiel framerates worden voornamelijk door de CPU bottleneck bepaald. De 5800X3D van AMD scoort hier belachelijk goed voor een acceptabele prijs, zeker als je de prijs van het volledige platform vergelijkt.

OP zegt te willen multitasken, zoals encoderen van 4k video. Daarin zal de Intel Core i7 12700K inderdaad beter zijn dan de AMD Ryzen R7 5800X3D, maar als gaming de hoogste prioriteit heeft, dan zou ik eerder de 5800X3D aanraden, want die scoort marginaal beter voor veel minder geld: wegens de monstercache van 96MiB heeft die een pak minder nood aan bloedsnelle RAM, waardoor een kitje van 32GB 3600CL16 (of zelfs 3200CL16) perfect bruikbaar is in combinatie met die CPU. Zulke kitjes kosten nu €150 in plaats van €400, dus da's al €250 uitgespaard.

Daarnaast is een AM4 mobo van €100-150 perfect bruikbaar icm de 5800X3D want die CPU is verbazingwekkend zuinig, da's weer €150-200 uitgespaard, dus komen we al op €400-450 uitgespaard door voor de 5800X3D met goedkopere RAM en goedkoper mobo te gaan dan wat OP had opgelijst. En toch met gemiddeld licht betere prestaties dan de 12700K, noice!
Unicorn1 schreef:Moet alleen nog checken eens nu of bv een 5200mhz of 5600mhz 6000mhz welk verschil er is met de 3200mhz.
Minder verschil dan je zou vermoeden, DDR5 heeft inherent hogere latencies per transfercyclus, waardoor snelle DDR4 van 3600 of hoger pas voorbijgestoken wordt door pakweg DDR5 5600 en die laatste kost helaas veel meer, dus prijsprestatiegewijs pwa-pwa-pwaaa.
boonpwnz schreef:Maar ik zou zelf opteren om een ryzen 7 te nemen maar niet de basisversie. Binnenkort komt ryzen 7 7000 versie uit weet niet of je tot dan wilt wachten?
Geruchten zeggen dat de 7950X in het najaar en de rest begin volgend jaar gelanceerd wordt, dus inderdaad binnenkort, maar niet volgende week of zo. (Edit: ik verwar met de 4000-reeks van nVidia of zo, want Zen4 komt er blijkbaar toch zeer binnenkort al aan)
Unicorn1 schreef:Ik heb dus een 2K gaming monitor.
Om effe heel eerlijk te zijn, ik heb schijt aan QHD/1440p "2K" noemen.

Mensen vergeten blijkbaar dat DCI-2K (aka 2048×1080) de enige échte 2K is en dat is een projectorstandaard, geen monitorstandaard.

Monitorstandaarden worden uitgedrukt in HD-varianten, zoals:
HD (1280×720)
FullHD/FHD (1920×1080)
QuadHD/QHD (2560×1440) Bemerk ook dat het 2×1280×2×720 betreft, en 2×2=4 is quad, snappie?
UltraHD/UHD (3840×2160) Helaas hebben ze hier geblunderd en QuadUHD (7680×4320) ook gewoon UHD genoemd, waardoor we nu helaas pindafuckingkaas onnodig onderscheid moeten maken tussen 4k UHD en 8k UHD. Nog meer helaas is dat men die termen afkort tot 4K en 8K in plaats van de correctere UltraHD/UHD, zodat een ganse generatie mensen compleet naar de kloten is. En los daarvan is grote k géén afkorting van kilo, maar van Kelvin, motherfuckers. Pardonneer mijn Frans.
boonpwnz schreef:Ik zou alleszinds geen al te krachtige cpu nemen als je later op 4k wil gamen.
Deze redenering is reeds debunked op het internet. Een hogere resolutie gaat niet ineens je CPU-bottleneck tenietdoen, maar enkel verbergen en dat gebeurt alleen maar áls je je grafische instellingen zodanig zwaar zet dat je gemiddelde framerate tot onder de CPU-bottleneck zakt, wat in veel gevallen veel lager is dan wat acceptabel is als speelbare gemiddelde framerate. TL;DR: jouw uitspraak is onwaar.

Een beter criterium om te zeggen of je een bloedsnelle of een "gewoon-snelle" CPU nodig hebt, is de target-framerate.

Speel je enkel op 60Hz, ongeacht je gewenste resolutie? Goed, dan ga je hoogstwaarschijnlijk genoeg hebben aan de minder snelle CPU, want als die bottleneckt tot de onder de 70fps ga je dat toch niet merken als je scherm maar 60 van die beelden per seconde kan tonen, los van de discussie in e-sports waar een hoge framerate ongeacht de monitorrefreshrate duidelijk wél uitmaakt, want de meeste mensen spelen geen e-sports op hoog niveau en komen doorgaans ook niet af met deze uitspraken.
Maar speel je graag op 144 of 165Hz en een framerate die dat kan bijhouden, ongeacht de resolutie? Dan koop je best een zeer snelle CPU wiens bottleneck meestal veel hoger ligt dan 60fps, hopelijk zo dicht mogelijk bij je target framerate van 144/165/240/360/whateverfloatsyourboat.
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray 10 aug 2022, 17:12, in totaal 12 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”