Docureeksen en documentaires tips

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer

Running with the Devil: The Wild World of John McAfee
https://youtu.be/5Ux_ipIsNyo
Softwarepionier John McAfee leidde een leven vol drugs, wapens en vrouwen. De laatste tien jaar waren het krankzinnigst, toont de documentaire ‘Running With the Devil’ met unieke beelden.
https://www.tijd.be/cultuur/televisie/j ... 09835.html
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Nu ook de 2e reeks van Taboe gezien, moeilijk om dat programma echt in een hokje te plaatsen, het heeft sommige kenmerken van een docureeks, maar er zitten natuurlijk ook humoristische trekjes aan.
In vergelijking met de eerste reeks vond ik ze een heel stuk zwakker, ook minstens 2 van de afleveringen hadden niet echt iets met een taboe te maken: die over vrouwen, en die over senioren.
Een taboe is immers een bepaald onderwerp waar mensen niet graag over praten, bijvoorbeeld over de dood, of over kanker, etc.
Zeggen dat mensen nu niet durven praten over vrouwen is compleet absurd.
De beste afleveringen vond ik die over autisme, genderidentiteit en mensen die geen kinderen konden krijgen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Vanavond Pano over milieuvervuiling in Vlaanderen, ben benieuwd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Valt niet onder docu maar wel geestig om eens te zien,

FIRE op vrtmax over jongeren die hun geluk niet op kunnen.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

9livesuni schreef: 31 aug 2022, 12:24 FIRE op vrtmax over jongeren die hun geluk niet op kunnen.
Een meer genuanceerde omschrijving:
'FIRE: vroeg op pensioen' brengt het verhaal van jonge mensen die naar financiële onafhankelijkheid streven.
FIRE = Financial Independence and Early Retirement
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het eerste deel is geen probleem maar de laatste 2 letters is iets anders :)

Was gisteren te zien in de afspraak. Het is een trend die niet enkel tot België beperkt is en jongeren aanspreekt. Punt is dat ze zoveel geld proberen verdienen zodat ze financieel onafhankelijk zijn en liefst zoveel dat ze ook al snel op pensioen kunnen. Het gevaar is dat sommigen gaan denken dat dit eenvoudig is en iedereen het kan met alle gevolgen vandien voor de gevallen waar het totaal mis loopt.

Een ander punt is dat stel dat het velen zou lukken het ontwrichtend werkt. Als teveel op 27 op pensioen gaan, wie gaat dan het werk nog doen? De gast in het programma formuleerde het dan maar anders en verving de e van early naar easy :)

Het wordt voorgesteld als iets nieuws maar in feite is het zo oud als de straat. Zo snel mogelijk binnen zijn en dan niet meer werken. Dat sprookje is ouder dan Hans en Grietje :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Posts over Pano over energieprijzen en de bijbehorende discussie naar https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=61266 verplaatst.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

De 2e reeks van "Therapie" gezien.
Ik vond de eerste veel beter.
Het probleem met die 2e reeks vond ik dat er veel teveel kleine beetjes gesprekken waren, en de makers zapten voortdurend van het ene naar het andere gesprek.
Er was ook iedere week een BV die kwam vertellen over zijn/haar (ex)therapie.
De eerste reeks met minder gesprekjes, en dus ook minder zappen tussen de gesprekjes was interessanter.
Ook de BV's hadden voor mij geen toegevoegde waarde.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Morgen op het onvolprezen Canvas: My life as a Rolling Stone

4 afleveringen over de fabelachtige Rolling Stones, it's only R&R... but I like it!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Vanavond op Canvas: Putin: master of the game

Deze docu over het presidentschap van Vladimir ­Poetin dateert van 2018, maar kreeg een update naar aanleiding van de invasie in Oekraïne. Met getuigenissen van onder meer François Hollande.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Op BBC iPlayer: Russia 1985-1999: TraumaZone reeks
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

"Hans Zimmer : de hollywood rebel"... net bekeken op BBC2
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Net bekeken: "It Is Not Over Yet" over een Deens bejaardentehuis voor dementerenden, waar ze op een zeer menselijke manier opgevangen worden.
(Canvas opname van 12/10/2022)
overyet.jpg
Toegevoegd na 28 minuten 59 seconden:
Nu aan het bekijken: "Bouddhisme, la loi du silence" over allerlei misbruiken, waaronder seksueel misbruik plaatsvinden in het boeddhisme, waardoor nog maar eens duidelijk wordt dat seksueel misbruik in alle religies aanwezig is (vroeger reeds een documentaire gezien over koranscholen).
Opname van 30/10/2022 van Canvas.
boeddhisme.jpg
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Net bekeken: de reeks "Wij, Vrouwen" van Canvas (oktober 2022 tot november 2022).
Mooie reeks over emancipatie.
Vond het deel over de hoofddoek wel niet juist, ik zie daar zeker geen emancipatie in, integendeel.
wijvrouwen.png
De reeks "Heizel, 1985" (opnieuw van Canvas) heb ik daarvoor gezien, maar vond ik minder boeiend.
Misschien omdat het voetbal betreft, en ik geen voetbalfan ben.
Toevallig heb ik dat drama toen wel live op TV gezien, normaal kijk ik immers geen voetbal.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik ben bij ‘wij vrouwen’ afgehaakt.
Ik was het beu om afgekraakt te worden door mensen die elke man als identiek roofdier zien.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Gelieve nieuwe topic te maken over hoofddeksels.

"Turkey: Empire of Erdogan"
Zeer goeie 2 delige docu over de opkomst van Erdogan, gemaakt door BBC.

"India: The Modi Question"
Zeer goeie 2 delige docu over de opkomt van Modi, gemaakt door de BBC.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

bollegijs schreef: 19 jul 2023, 12:35 "India: The Modi Question"
Zeer goeie 2 delige docu over de opkomt van Modi, gemaakt door de BBC.
Dat vond de lokale potentaat (nu ja "lokaal", zijn land is zo groot als een continent) toch niet. Hij liet de kantoren van de BBC dan ook "raid'en", om z'n ontevredenheid kenbaar te maken.
Veel Indiërs eten uit zijn hand en vonden de documentaire ook schandalig want "gekleurd" (lees: geen beate adoratie voor Modi) & afkomstig van de kolonisator.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Ik was op weg naar India op een Air India vlucht toen ik het bekeek, de Indiër naast me wees me er op dat deze docu beter niet in het openbaar bekijk in India. No joke :)
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Het mag ook luchtiger:

Muscles & Mayhem: An Unauthorized Story of American Gladiators
Een docu zoals we van Netflix gewoon zijn, te lang uitgerekt maar wel goed gebracht en gemakkelijk te slikken. 90s en American entertainment!

Zillion: The Lost Tapes
Leuke docu over de Zillion, voornamelijk het begin van de serie dan. Nog steeds geen enkele interesse om de langspeelfilm te checken.

The Trouble with KanYe
Docu over Kanye West z'n recentste uitspattingen, niet over zijn muziek. Ik vond het geen goeie docu.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Modbreak:
Grondige kuis gehouden in dit topic. Wens je maatschappelijke dingen (of andere zaken) bediscussieren, open dan een apart topic ipv een bestaand topic volledig offtopic te laten gaan met het zoveelste welles-nietes spelletje.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Patiënt Pedro gezien (Canvas opnames) : vond dit redelijk saai, afgehaakt na 2 afleveringen.
De gasten zelf vond ik vaak interessanter dan wat de patiënt te vertellen had.
Misschien ga ik toch nog de 3e aflevering bekijken (met Philippe Geubels), dat lijkt mij nog een interessante gast.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

afghanistan1.jpg
afghanistan2.jpg
'Afghanistan: The Great Game - A Personal view by Rory Stewart' gezien (opname van BBC Four, uitgezonden op 16/09/2022 in 2 delen, maar gemaakt in 2011).
De 2delige reeks geeft een historiek van Afghanistan, en hoe het het strijdtoneel werd van 3 supermachten : eerst van het Britse Rijk in de 19e eeuw, daarna van de Sovjet-Unie en nog later van de Amerikanen en Britten, na de aanval op de Twin Towers.
De 3e invasie, die van Amerikanen en Britten, wordt maar zeer summier behandeld, waarschijnlijk omdat die in 2012 nog volop bezig was, en je historische gebeurtenissen het best bekijkt met enige afstand, niet op het moment dat ze zich ontwikkelen.
Wat ik eruit onthoud:

1) Afghanen zijn niet een vreedzaam, tolerant volk, maar een land van islamitische strijders, die jihad als hun plicht zien.
Zo hadden ze al een jihad uitgevochten in India, op zoek naar oorlogsbuit en om islam op te leggen.

2) Afghanistan is een grotendeels achterlijk land, met diverse stammen.
Eén keer is er een poging van binnenuit geweest om het land te moderniseren.
Amanullah wilde het land moderniseren, zo ging hij Rolls Royces kopen in Groot-Brittannië, hij wilde moderne machines introduceren in het land.
Meisjes mochten wel studeren van hem, en hij schafte de wetten af die de boerka verplichtten.
De Afghanen wilden er niet van weten, ze zeiden dat hij katholiek geworden was, en dat hij varkensvlees at.
Hij moest het land ontvluchten voor zijn leven.
Opnieuw islam dus.

3) Er was een moment dat de Afghanen hun heil zochten in het communisme.
Vrouwen kregen veel meer rechten.
Maar ook dat werd weer niet gesmaakt door conservatieve islamieten, die in het atheïsme van de Sovjets een vijand zagen.
De Afghaanse leider ging de Sovjets vragen om ter hulp te komen.
Daar kwam dan zwaar verzet tegen, en opnieuw was de bindende kracht islam, zij spreken ook van een jihad, niet gewoon van een oorlog.

4) Nadat de Sovjet-Unie verdwenen was, was er 5 jaar lang burgeroorlog tussen de diverse stammen van Afghanistan.
De Taliban maakte als overwinnaar een eind aan de wetteloosheid, en werd daardoor eerst op handen gedragen door de bevolking, die een einde zag komen aan jaren van corruptie.
Maar algauw werde wreedheid van hun regime duidelijk.

Als ik het geheel van de 2 delen overschouw, dan valt mij vooral op hoe de Afghanen het zelf verknoeid hebben onder Amanullah.
Ze hadden hier de kans om zich te moderniseren, en hun maatschappij te doen evolueren, maar in de plaats daarvan hebben ze die emir weggejaagd.
Het was nochtans een fantastische gelegenheid, want op dat moment waren de Britten weg, en de Afghanen waren baas in eigen land.

Heel de documentaire heeft een groot mea culpa gehalte, wat ik toch niet verdiend vind.
Je ziet dat de Afghanen niet zo'n vredevol volk waren vóór de interventies, vermits ze jihads voerden in India.
Je ziet dat als er geen invasie was van een vreemde mogendheid, ze pogingen tot modernisering afwezen, zoals onder emir Amanullah, en dat het altijd weer de meest conservatieve stromingen binnen islam zijn die de bovenhand halen.
We weten ondertussen dat nu de Taliban de touwtjes opnieuw in handen hebben, er ook geen sprake is van modernisering, integendeel, ze keren terug naar de traditionele, conservatieve waarden waarbij vrouwen onderwijs ontzegd wordt en zich moeten bedekken.

PS: er bestaat al een topic over Afghanistan.
Verdere discussies die er ongetwijfeld over voortvloeien kunnen daar gevoerd worden.
Dit topic gaat over docureeksen en documentaires.
Ik geef gewoon weer wat ik in deze reeks gezien heb, en hoe ik het interpreteer, of dat nu gaat over brood bakken, pinguïns op Antarctica of Afghanistan.


Toegevoegd na 1 uur 36 minuten 7 seconden:
whistleblowers.jpg
Documentaire 'The Whistleblowers: Inside the UN' (BBC reportage, maar op Canvas uitgezonden op 01/09/2022).
Dit gaat over allerlei misstanden in de VN, en hoe alleen lippendienst beleden wordt aan klokkenluiders.
In werkelijkheid worden ze door de organisatie gedwarsboomd, en uiteindelijk ontslagen.
Het specifieke aan de VN is dat zij boven de nationale wetgeving staan, en strafrechtelijke klachten niet naar de gewone politie gaan, maar intern behandeld worden.
De VN is dus politie, rechter en strafuitvoerder tegelijk, en we weten dat dat nooit een gezonde situatie is.

We zien hoe het mensen vergaat die corruptie aanklagen (in combinatie met de oorlog in Kosovo, en ook in verband met Rusland), schendingen van de mensenrechten (de Oeigoeren in China), en seksuele intimidatie door VN aanklagen.
Allen worden ze van hogerhand gedwarsboomd, tot zeer hallucinante toestanden toe.
Zo zien we dat wanneer een vrouw wil deelnemen aan een vergadering over de Oeigoeren (zij klaagt aan dat de namen van oppositieleiders aan de Chinese machtshebbers doorgegeven worden), er op de deur van haar appartement in Zwitserland geklopt wordt.
De Zwitserse politie staat voor haar deur, gestuurd door de VN, om haar te doen opnemen in een psychiatrische kliniek, zogezegd omdat ze zelfmoordneigingen heeft...
Ze houden haar quasi heel de meeting bezig, zodat ze er niet kan aan deelnemen.
Eén derde van de vrouwelijke VN medewerkers zegt seksueel lastiggevallen geweest te zijn, maar de VN doet hier niets aan.
Het belangrijkste lijkt het potje gedekt te houden en de schijn hoog houden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

boulder schreef: 22 jul 2023, 12:13 Het specifieke aan de VN is dat zij boven de nationale wetgeving staan
VN, alsook IMF, Wereldbank, ECB, WTO, WHO, Euroclear, etc, etc...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

wied schreef: 22 jul 2023, 12:58
boulder schreef: 22 jul 2023, 12:13 Het specifieke aan de VN is dat zij boven de nationale wetgeving staan
VN, alsook IMF, Wereldbank, ECB, WTO, WHO, Euroclear, etc, etc...
Klopt, ik bedoelde in vergelijking met een gewoon bedrijf.
Een vrouw die seksueel lastiggevallen wordt in een bedrijf kan terecht bij de vertrouwenspersoon, maar kan ook gewoon naar de politie stappen.
Bij die speciale organisaties gaat dit niet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

En die speciale organisaties bestaan uitsluitend dank zij POTUS en het Congress...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

wied schreef: 22 jul 2023, 14:09 En die speciale organisaties bestaan uitsluitend dank zij POTUS en het Congress...
Bwa, de VN bestaat toch uit veel meer dan dat, kijk naar de landen die er vetorecht hebben.

Maar laat ons weer geen nieuwe discussie openen hier.
Het principe van dit forumtopic is: je bekijkt een documentaire of docureeks, en je geeft je reactie/opinie erover.
Het risico is dat we anders weer zes bladzijden welles/nietes krijgen, en daar heeft niemand iets aan.
Er is hier een aparte sectie voor maatschappelijke discussies.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Welles/nietes is niet mijn stijl, wel proberen om de waarheid "zichtbaar" te maken voor iedereen die denken/zien wil...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

The Battle of Mosul (2017)
Een korte docu waar ze de Koerdische strijders van dichtbij volgen hoe ze Mosul en omgeving bevrijden van IS. Nogmaals een herinnering hoe wreed het op terrein allemaal was.

Haulout (2022)
Russische shortfilm van man die in het hoge Noorden desolaat leeft om het jaarlijks fenomeen van Walrussen die en masse aan land komen te bewonderen. Zeer indrukwekkend hoeveel walrussen daar samen komen (hij kan op bepaald moment zijn hut niet meer verlaten, wat een prachtige beelden). Aanrader voor die 25minuten!

Steinheist (2022)
3 delige documentaire over nog maar eens een beursgenoteerd bedrijf die aan "creatieve" boekhouding deed waar bepaalde personen op grote voet leefde tot de kas leeg was en het kaartenhuisje viel. Deze keer in Zuid-Afrika. Niemand is echt veroordeeld in deze zoals we ook gewoon zijn. In ieder grootland heb je dit verhaal al ondertussen.

Villeneuve/Pironi (2022)
Aanrader voor iedere F1 fan! 2 legendes die elk op zen beurt zijn vergaan. Wat een (race)verhaal!

Travelin' Band: Creedence Clearwater Revival at the Royal Albert Hall (2022)
Genieten voor iedere rock fan! Unieke beelden van Creedence Clearwater Revival op eerste tour door Europa met een groot deel van hun concert integraal op beeld in Londen. Wat een groep!

The Life and Death of Owen Hart (1999)
45 minuten documentaire over het leven van Owen Hart, de jongste telg uit een bekend Worstelaars familie. Hoewel het allemaal geacteerd is WWF werd het toch zijn dood. Vreselijk accident. Zeer Amerikaans allemaal!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Gisteren laatste deel van 'Who is Ghislaine Maxwell?' gezien.
3 delige documentaire, opgenomen van Canvas in september 2022.
Ghislaine Maxwell was de partner van Geoffrey Epstein, die massa's jonge, meestal minderjarige meisjes aanrandde.
Zij won hun vertrouwen, ronselde ze, maakte ze klaar voor misbruik (grooming) en molesteerde ze zelf ook, in haar geval met seksspeeltjes of door ze te betasten.
Schokkend hoe zo'n misbruik jarenlang kan doorgaan.
Doordat er een vrouw tussen zat, gaf dat veel meer vertrouwen aan de meisjes die misbruikt werden, en dan de meisjes lieten prostitueren.
We zien hoe ze opgroeide als dochter van de steenrijke Robert Maxwell, en hoe ze verder evolueerde naar het seksuele roofdier dat ze werd.
De periode van de misbruiken, en uiteindelijk haar val.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Juist, een prachtig voorbeeld van de cynische wereld waarin we leven...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
vanpeers
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

Niet echt een documentaire maar onderstaande kanaal brengt wel een mooi beeld van een bepaalde regio/gemeenschap.
https://www.youtube.com/watch?v=p3O6bKdPLbw

Is niet het YouTube kanaal met de flitsende beelden maar eerder iemand die door een regio trekt en met de mensen praat.
Je zou kunnen zeggen een beetje de Arnout Hauben van de US.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

When Women Kill (1983)
Een docu van Lee Grant (ik wil ze allemaal zien) uit de oude doos over vrouwen die gemoord hebben. Natuurlijk was in die jaren patriarchaat die velen malen groter iz of nu, wat een ander inkijk heeft. De meeste vrouwen moorden trouwens in die tijd hun eigen man wegens jaren lange mishandeling die uit de hand is gelopen. Vaak kregen ze zwaardere straffen dan de mannelijke versie van zo passiemoord. Aanrader! Volgende docu van Lee Grant op de lijst: What Sex Am I? (1985)

The Weight of Chains (2010)
De historie van Joegoslavië verteld door een Servische nationalist. Het was soms tenen krullend voorgesteld, en het kwam er altijd op neer dat alles de schuld is van Washington. Desondanks vond ik het zeer interessant om eens te zien hoe de extremen het daar beleven en er kwamen zeker kritische vragen naar boven in me wat ik wel van hou (bijvoorbeeld de Westerse bombardementen op de YUGO fabriek en de mega sigaretten fabriek in Servië). Nuja, voor mensen die zelf weinig kritisch kunnen dingen bekijken is dit wel gevaarlijk stukje propaganda die men helemaal in de anti washington rabbit hole kunnen gesleurd worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Made of money (Canvas): tweedelige docu over de relatie van geld en mens en hoe de verschillen tussen have's and have nots evolueren.

Ik zag toevallig de eerste aflevering (van 2) en die was zeer helder en duidelijk met de nodige Engelse humor voor toch een ernstig onderwerp. Nu de Engelsen kennen wel wat van klassen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Gisteren op Canvas maar ook nog op VRTmax: Nothing compares, een docu over het turbulente leven van Sinead O' Connor
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/sinead-o-c ... -compares/

Ik heb een stuk gezien en al snel begrijp je beter waarom deze opmerkelijke vrouw was wie ze was.

Eén van de mooiste stemmen is niet meer.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Dizzy schreef: 26 jul 2023, 09:32 Made of money (Canvas): tweedelige docu over de relatie van geld en mens en hoe de verschillen tussen have's and have nots evolueren.
IMF, ECB, Bank van Nederland, Thomas Piketty ea schreeuwen dit al eeuwen van alle daken... niks nieuws dus:-)
billionaires.png
En of er rijken zijn bijgekomen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

What Sex Am I? (1985)
Lee Grant's docu over mannen die twijfelen over hun geslacht, zijnde van travestieten tot medische verbouwingen. In die tijd allemaal zeer rauw en 1 voor 1 zijn het allemaal mannen van leeftijd die plots er voor uitkomen. Meestal worden ze dan verstoten door hun eigen kinderen en familie. Geen jonge transexuelen gezien in de docu. Interessant, vooral de sfeer van de jaren 80.

Shiny Happy People: Duggar Family Secrets (2023)
Bekende familie in Amerika met 20 kinderen die onder invloed staat van een Christelijke sekte, maar ook rijk is gewonden door reality serie te hebben waar producenten blind waren voor de opbrengt om zo "unieke" familie te filmen. Het loopt verkeerd af met de oudste zoon die pedofiel blijkt te zijn. Een kaartenhuisje die in elkaar valt. Verdeeld in verscheidene episodes, wat natuurlijk weer veel te veel was voor dit onderwerp.

Nothing Compares (2022)
Docu over het leven van Sinéad O'connor, voor de meeste viel ze te graag op, voor de weinige was ze de enige die wereldproblemen in de kijker durfde zetten. Maar muzikaal talent had ze zeker. Later is uitgekomen dat pedofilie in de kerk wijdverspreid was, maar dat mensen in die tijd niet klaar waren om dat aan te horen en daardoor haar totaal de grond inboorde. Nu drummen al die artiesten om respect te betuigen voor haar dood, maar ze waren er inderdaad niet voor haar op het moment zelf.

My Mexican Bretzel (2019)
Wat een stukje kunst! Oude beelden van jaren 50 uit een persoonlijk dagboek verwerkt. Maar in topkwaliteit! Zwaar van de romantiek genoten.

The Lady of Silence: The Mataviejitas Murders (2023)
Docu over een vrouwelijke seriemoordernaar te Mexico. Ze had het gemunt op oude vrouwen. True crime blijft verslavend. Ik zoek nu docu over Aileen Wuornos op.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Giuliani: What Happened to America's Mayor? (2023)
4-delige docu over de carriere verloop van Rudy Giuliani, wss de bekendste burgemeester die New York gehad heeft. Ik vond deze zeer goed en niet te langdradig. Over een toch wel obscuur begin tot een degelijke burgemeester te zijn om dan te eindigen als complete madman voor Trump. Wat is die man laag gevallen zeg, gek dat je een goeie (voor de publieke opinie) reputatie zomaar kan wegsmijten om Trump te aanbidden.

When Bob Marley Came to Britain (2020)
Korte leuke docu over een specifiek onderwerp. Leuk om de oude beelden te zien, en waar hij verbleef wanneer hij in UK was. Hij kwam dus heel veel ginders, waarvan eenmaal een vlucht uit Jamaica was nadat hij beschoten werd toen hij ginder wat teveel met de politiek moeide.

Aileen: Life and Death of a Serial Killer (2003)
Topper van een docu door Nick Broomfield. Nick Broomfield manier van docu's maken heeft veel anderen later geïnspireerd waaronder Louis Theroux. Dit gaat over de vrouwelijke seriemoordenaar Aileen Wuornos waarmee hij een persoonlijke relatie creëert om meer te kunnen achterhalen hoe het zover is kunnen komen. Daarnaast gaat hij ook haar achtergrond achterna. Je krijgt een (persoonlijk) beeld van haar tot vlak voor haar executie. Je krijgt een duidelijk te zien hoe gek en gevaarlijk ze eigenlijk wel is, maar ook hoe extreem haar jeugd was.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

I Got a Monster (2023)
Een diepere inkijk in een zeer corrupte politie-eenheid in Baltimore. Van liegen in de rechtbank tot bewijsmateriaal bij mensen planten tot effectief gevonden drugs te herverkopen en drugsgeld in eigen zakken steken. De leider van de eenheid (de enige blanken) zit een celstraf uit, maar het ging niet vanzelf om politie aan te klagen. De duurde jaren voor iemand die het geloofde.

Mister Organ (2022)
Terug een vreemde docu van David Farrier (bekend van de WTF docu "Tickled"), deze keer over een dude die bekend werd in Nieuw Zeeland door mensen hun auto in beslag te nemen (en hoge "boetes" liet betalen) die illegaal op zijn terrein stonden. Eigenlijk was het een antiekwinkel die alleen maar winst maakte door deze handelingen wat natuurlijk zeer vreemd is. Wanneer Farrier dieper in deze man zen handeltje/leven duikt komt het ene bizarre na het andere naar boven over een doorwinterde conartist. Natuurlijk heeft de conartist zijn zinnen gezet op Farrier persoonlijk met nog vreemdere dreigementen in het vervolg.

Still: A Michael J. Fox Movie (2023)
Docu over Michael J. Fox die zen eigen persoonlijk verhaal vertelt over zijn ervaring met de ziekte van parkinson, van het begin tot het heden stap per stap. De manier waarop deze docu is gemaakt is zeer solide. Voor mij 1 van de beste docu's van dit jaar! Aanrader!!

Last Call: When a Serial Killer Stalked Queer New York (2023)
4 delige docu over een serie moordenaar die het gemunt heeft op de gay community van New York 30 jaar geleden. Er wordt zeer uitgebreid ingegaan op de sfeer de homo gemeenschap leefde in die tijd en hoe ze werden benaderd door de maatschappij waardoor de serie moordenaar natuurlijk nooit serieus werd genomen. Te langdradig, maar toch niet verveeld.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kijk eens naar ‘Natasha Kampush’ op goplay.
Ongelooflijk,hoe zij en haar moeder behandeld werden.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Sins of our Mother (2023)
3 delige docu over een Amerikaanse moeder die onder invloed van haar nieuwe partner geloofd dat Jesus op een bepaald moment zal terug komen maar dat er ook veel mensen een duivel in hun hebben en dus dood moeten waardoor ze op haar hoogtepunt haar 2 kinderen ook vermoord wegens duivel zever. Compleet gestoord koppel. 3 delen waren te lang.

Stand (2023)
Een docu die terugblikt op de carriere van Mahmoud Abdul-Rauf, 1 van de grootste talenten die NBA gekend heeft maar uiteindelijk op zen hoogtepunt compleet gecanceld werd omdat zijn bekering tot moslim hem wat te fanatiek maakte. Vooral het niet meedoen met het Amerikaanse volkslied voor iedere wedstrijd was toen in Amerika totaal onaanvaardbaar en dus was het game over voor zen sport carriere. Ik vond het goeie docu en worstel zelf met een mening te vormen, aan de ene kant vond ik het te extreem hoe hij alles benaderde (en ook zijn vrienden vonden dit) maar aan de andere kant... Het is een vrij land, je bent vrij om uiteindelijk niet recht te staan tijdens een volkslied in plaats van verketterd te worden.

Burden of Dreams (1982)
Docu over de making of van de film Fitzcarraldo, een zéér goeie film uit de begin jaren 80. Om te beginnen kan ik iedereen aanraden om eens de trivia van die film op te zoeken op IMDB, het is een klein wonder hoe deze film tot stand is gekomen. Dat ze hier dan ook nog eens beelden (en een docu) van gemaakt hebben maakt het helemaal af. Deze docu zit vol met authentieke beelden van de jungle in Peru en toont de crazy volharding van de regisseur Werner Herzog. Zowel de film als docu is een zware aanrader! Deze docu heeft trouwens een soort gevolg in 1999 over de relatie tussen Herzog en Kinski (de hoofdrolspeler in meerdere van zijn films en een zeer goeie acteur) die eerder explosief was... Deze staat op mijn lijst to watch. Stukje filmhistorie!
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”