Mag een provider u weigeren op basis van te veel overstappen?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 30 keer

Bericht

devilkin schreef:Er zijn voldoende voorzieningen in de GDPR wetgeving waardoor een bedrijf perfect legaal die data nog kan bijhouden voor een periode, voor hun operationele processen.
Dit lijkt me enkel het geval als er een wettelijke verplichting is.
Een provider is geen bank dus als je daar een aanvraag doet met het recht om vergeten te worden gaan ze hier wel aan moeten voldoen denk ik.
tom35
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Freec schreef:Dus de overheid zorgt er voor dat we nu geen opzegperiodes hebben, en we kunnen opzeggen wanneer wij willen... en dan gaan providers u weigeren, als je te veel switcht?

Sorry, maar dat dit hier goedgekeurd wordt, zielig
Bwa dat is toch overal zo.. Als je morgen naar een internetshop zoals zalando teveel terug stuurt of beschadigd materiaal terug stuurt of what ever dan bannen ze je ook als klant.. De overheid heeft nochtans voorzien dat je wettelijke binnen de 2 weken alles mag terug sturen bij online verkoop.. Neem je het hen trouwens kwalijk.. Ze zitten met producten die ze nog moeilijk verkocht krijgen en de retourkosten.. Dat zijn geen liefdadigheidsbedrijven he.. Die moeten geld verdienen om te overleven.. Kijk naar coolblue.. De mogelijkheid om binnen de 30d alles terug te sturen zonder reden.. Als je dat te veel doet idem dito.. Die verkopen niet meer aan u. Verzekeringen doen net hetzelfde, als je teveel ongevallen hebt krijg je geen meer.. Iedereen vind dat ok want anders moet iedereen bijbetalen voor die roekeloze chauffeurs.. Hier is dat niet anders.. Als er teveel misbruik wordt gemaakt gaat de prijs voor iedereen omhoog omdat ze geld dienen te verdienen om bv lonen te betalen. .. Terecht vind ik.. Het zijn dat soort mensen die al die voordelen terug op de helling zetten... Waarom is het zielig dat een bedrijf verlieslatende klanten weert, ze zijn privé he, als die hun rekening niet betalen gaan ze falliet.

Tom
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 20 keer

Bericht

Zever toch niet....

Providers vragen er zelf om, om te switchen, door enkel nieuwe klanten kortingen te geven. Als ze niet willen, dat we veel switchen, moeten ze trouwe klanten belonen, en niet afstraffen.

Dankzij het bipt, kregen we het recht om te switchen wanneer wij willen.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Mja, ik vermoed dat het switchen maar één onderdeel waarom de TS geweigerd wordt. Eén van de grootste kosten voor een provider is personeel. Als je hobby dit personeel lastig vallen is met onnozeliteiten voor meerdere uren per maand. Verliest een bedrijf sowieso al de eventuele winst die gemaakt zou kunnen worden.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Zoals wij het recht hebben om veel te switchen, heeft een privé bedrijf evenzeer het recht om klanten die (te) grote kosten veroorzaken te weigeren.

Die klanten vinden dan mss dat hun rechten geschonden worden, maar zo werkt het nu eenmaal.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 453 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Er worden helemaal geen rechten geschonden.
Het is geen recht om klant te zijn.

Waarom denken zoveel mensen dat de evenaar door hun gaat gaat en veronderstellen dat bedrijven er zijn voor hen?? :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Freec schreef:Zever toch niet....

Providers vragen er zelf om, om te switchen, door enkel nieuwe klanten kortingen te geven. Als ze niet willen, dat we veel switchen, moeten ze trouwe klanten belonen, en niet afstraffen.

Bedrijven moeten niets inzake kortingen. Kortingen zijn gunsten die ze aan bepaalde categorieën van klanten geven. Ze zijn volledig vrij om te bepalen welke dat zijn en onder welke voorwaarden. Trouwe klanten worden soms ook beloond al moet je soms zelf wat aandringen om een korting te krijgen, vragen kost niets.

Trouwens, hoe worden klanten afgestraft als ze gewoon hun huidig tarief behouden?

Je kreeg inderdaad recht om te switchen wanneer je wil maar dat recht is er om vlot te kunnen overstappen niet om dit recht uit te hollen door het overdreven toe te passen. Je kan uw recht nog altijd gebruiken maar door eigen misbruik nemen uw keuzes af.

Zoals iemand al terecht opmerkte, er is geen recht om klant te zijn. Hang je het te fel uit dan kan een bedrijf u perfect weigeren als klant. Als je zo staat op eigen rechten dan moet je ook respect opbrengen voor de rechten van anderen. Ik heb sterk de indruk dat daar het schoentje knelt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Een provider doet aan actie om klanten bij te winnen, niet om er eerst te verliezen die dan terugkomen voor de promo. Als jij dat anders interpreteert, is dat uw zaak.

En dankzij de wetgeving (al dan niet van het bipt) zijn ze niet verplicht u als klant te aanvaarden. tot daar de discussie dan.

Als gij bij de bakker nogal lastig gaat doen, dan zet die u ook uit z'n zaak hoor.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Ik lees nergens in de algemene voorwaarden van providers dat "te veel overstappen" een criterium is om je als klant te weigeren.
Ha!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat hoeft ook niet in de voorwaarden te staan want het is het recht van elke handelaar om een klant te weigeren, dat is het nadeel van in een vrij land te leven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

raf1 schreef:Ik lees nergens in de algemene voorwaarden van providers dat "te veel overstappen" een criterium is om je als klant te weigeren.
Ha!
Gaan we zo beginnen?
Dan krijgen we van die "algemene voorwaarden" ter grootte van een Winkler Prins.
Wil je echt dit niveau bereiken? :roll:
Afbeelding
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

Als callcenter-medewerker ben ik mij er vanaf bewust dat elke oproep, e-mail en chat een kostprijs heeft. Hoeveel exact weet niet en dat zal ook afhangen van vele parameters. Maar het is wel duidelijk dat een klant niet te vaak moet bellen om niets te verdienen aan die klant die maand. Waarschijnlijk slechts een enkele keer voor diensten met lage marge en factuurprijs.

Ik denk dat energieleveranciers dat het meeste doen. Hun klanten naar een ander sturen. Bij zo'n klantrelatie is al de data beschikbaar.

Welk product heeft de klant en hoeveel verbruikt die? (= hoeveel verdien ik er aan)
Hoe verlopen de betalingen? - Steeds zonder problemen. Al X te laat in de laatste Y periode. Afbetalingsplannen?
Hoe vaak neemt die klant contact met de klantendienst? Zo'n contacten leveren een dossier op van die interactie, wat men dus perfect kan opvolgen.

Alle bedrijven eigenlijk kunnen die analyze maken van hun klanten, als hun processen die data bijhouden en op een wijze dat men de oefening kan maken of een bepaalde klant hebben eigenlijk profijtelijk is of niet.

Denk dat nu vooral de grotere bedrijven zoiets doen. Maar met het migreren van meer en meer bedrijven naar geavanceerde klantenmanagementstools die waarschijnlijk een ingebouwde functie hebben om een rapport uit te spuwen van klanten die niet rendabel zijn lijkt het te verwachten dat dit gebruikelijk gaat worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
Bedankt: 3315 keer
Recent bedankt: 32 keer

Bericht

Wat een zinloze discussie vind ik.
We hebben hier één persoon die geweigerd wordt bij Telenet
  • volgens hem wegens "teveel" overstappen ??
  • maar blijkbaar ook een "technisch" probleem in het Telenet systeem, gezien zijn heel lange historiek die telkens terug opgeladen wordt, als zijn naam of adres ingebracht wordt ??
Gezien ik in de ganse geschiedenis van Userbase geen enkele melding terugvind van een gelijkaardige weigering, denk ik niet dat dit een algemeen probleem of een trend is ...
We spreken hier dus over één uniek geval die tegen de lamp loopt (en blijkbaar niet alleen bij Telenet, maar ook op andere verkoopsites) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zo zinloos vind ik de discussie op zich niet.
Bij een aantal providers worden de abonnementsprijzen elk jaar verhoogd en dat is een geldige reden om je overeenkomst onmiddellijk te beëindigen, dus moet je dan ook jaarlijks probleemloos kunnen overstappen.
De backoffice van providers moet toch compatibel zijn met een jaarlijkse overstap.

In het laatste jaarverslag van de Ombudsman Telecom staat trouwens dat iedereen recht heeft op toegang tot telecommunicatie.
Als een provider jou weigert om één of andere dubieuze reden (en er geen sprake is van wanbetaling of fraude) raad ik aan om de Ombudsman Telecom in te schakelen voor bemiddeling.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

_Iets_ zegt me dat het probleem hier niet veroozaakt wordt door een jaarlijkse overstap.
ooh. shiny.
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Vermoedelijk wel wat frequenter.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Little birdie told me : dat die 37 keer die eerder aangehaald werd, niet om te lachen was :-(
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bedrijven gaan normaal gezien geen klanten weigeren. Als ze dat wel doen dan zullen ze daar wel een goede reden voor hebben.

Grote bedrijven delen hun klanten inderdaad in in profielen. Dat zal bij de telecomspelers ook wel zo zijn. Vaak vermeld ik bij vragen aan mijn provider dat ik een goede klant ben. Ze kijken dan op hun scherm en zijn dan akkoord om een geste te doen. Volgens mij heb je als klant een soort van score. Veroorzaak je teveel miserie zal uw score lager zijn en in een uitzonderlijk geval kan dat betekenen dat je geweigerd wordt. Niets bijzonders dus.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 58 keer

Bericht

Heb contact opgenomen.

Ze kunnen wel nog mijn oude diensten reactiveren.
Maar kunnen mij geen nieuwe diensten aanbieden (omwille van promo die toegekend word).
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

streulma schreef:Heb contact opgenomen.

Ze kunnen wel nog mijn oude diensten reactiveren.
Maar kunnen mij geen nieuwe diensten aanbieden (omwille van promo die toegekend word).
QED dus.

Je hebt volgens hen een keer te veel een promo gepakt.
tom35
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Bwa jij hebt recht om te switchen maar waarom zou er een plicht zijn van een privé bedrijf om u diensten aan te bieden.. En ik zever helemaal niet, het is genoeg geweten dat zalando, amazon, bol, coolblue en co klanten beginnen te weigeren als ze misbruik maken van het systeem.. Op een bepaald moment wordt dat gebruik en recht een misbruik en tja.. Wss zal jij die grens overschreden hebben..

Tom
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

tom35 schreef:waarom zou er een plicht zijn van een privé bedrijf om u diensten aan te bieden
Omdat er zoiets bestaat als universele dienstverlening. Omdat je de facto niet kan deelnemen aan de samenleving als je geen toegang hebt tot internet?
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 83 keer

Bericht

raf1 schreef:
tom35 schreef:waarom zou er een plicht zijn van een privé bedrijf om u diensten aan te bieden
Omdat er zoiets bestaat als universele dienstverlening. Omdat je de facto niet kan deelnemen aan de samenleving als je geen toegang hebt tot internet?
Genoeg andere internet aanbieders (vast, mobiel en satelliet) als 1 bedrijf een klant weigert.

Net zoals er genoeg andere alternatieven zijn voor Coolblue, Amazon, Zalando en co.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Als het echt spant, kan je nog altijd naar de (hoofd) bibliotheek, al zou ik daar toch liever geen bankzaken of zaken waarvoor je moet inloggen bij een overheid willen uitvoeren.
Computer(k)nul
Area57
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

raf1 schreef:Ik lees nergens in de algemene voorwaarden van providers dat "te veel overstappen" een criterium is om je als klant te weigeren.
Ha!
Ik las ergens dat hun systeem vastloopt bij het openen van zijn klantendossier.
3. Voorwaarden tot het sluiten en uitvoeren van de Overeenkomst
3.1. Telenet behoudt zich het recht voor, zonder daarbij enige vergoeding verschuldigd te zijn, geen Overeenkomst aan te gaan, een bestaande Overeenkomst te beëindigen, te schorsen dan wel te ontbinden in onder meer een van de volgende situaties:
technische redenen;
• incorrecte klantgegevens of misbruik ervan;
• ernstige aanwijzingen van fraude, gebrek aan krediet of van niet-betaling van onze producten of diensten. Dit blijkt
bijvoorbeeld uit een voorgaande historiek van wanbetaling;
• gebruik van een Telenet-product of -dienst strijdig met de Overeenkomst, met de wettelijke of reglementaire
bepalingen, met de openbare orde of de goede zeden, of waarbij de goede werking of de integriteit van het
Telenet-netwerk wordt beschadigd;
• U houdt zich niet aan verplichtingen uit andere Overeenkomsten met Telenet of van een met Telenet verbonden
onderneming.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Area57 schreef: • ernstige aanwijzingen van fraude, gebrek aan krediet of van niet-betaling van onze producten of diensten. Dit blijkt
Daar gaat het in dit geval over. Promotie fraude/misbruik. Als je het systeem wilt "gamen" moet je daar ook de gevolgen van kunnen dragen als je tegen de lamp loopt.

Naar mijn weten is nog geen enkele brave burger bij eender welke operator geweigerd.
streulma
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het loopt niet echt vast.
Het lukt nog wel een product in te plannen en ik de modem ga afhalen.
Maar het probleem zit ook van persoon tot persoon, in de winkel kennen ze mij en geven ze mij niets meer mee.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 406 keer
Bedankt: 208 keer

Bericht

Het plaatje begint ondertussen wel volledig(er) te worden. :roll:
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

raf1 schreef: Omdat er zoiets bestaat als universele dienstverlening. Omdat je de facto niet kan deelnemen aan de samenleving als je geen toegang hebt tot internet?
Ik weet niet of daar al een wettelijk kader voor is. Dat is er wel voor elektriciteit en gas. En dat heeft zijn beperkingen.

Een leverancier mag een klant weigeren of extra voorwaarden opleggen, zoals een waarborg. En als opvangnet is de netbeheerder (o.a. Fluvius) die kan optreden als sociale noodleverancier. Waar je dan het duurst mogelijke tarief gaat betalen.

Het is pas na beslissing van de Lokale Adviescommissie dat een particuliere klant effectief afgesloten kan worden. Er is dus wel iets maar dat is toch nog iets anders dan onbeperkt kunnen veranderen van leverancier zonder dat die iets kunnen doen. Toch voor stroom en gas.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

streulma schreef:in de winkel kennen ze mij en geven ze mij niets meer mee.
I rest my case.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 53 keer

Bericht

streulma schreef:in de winkel kennen ze mij
Dan is het niet de provider maar een verdeler.
Heppie NY!
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Telenet hanteert een systeem van blacklisting met een rode balk voor bepaalde klanten. Alle callcenters en winkels zullen dit zien tijdens het ingeven van orders.

Je hebt het echt wel ver gebracht wil je zo’n rode balk krijgen dus inderdaad best op zoek naar een andere operator en je daar dan wat beter gedragen zou mijn advies zijn.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Toen ik 20 jaar geleden voor de Proximus-klantendienst werkte was er ook een speciaal commentaarveld dat je zeer prominent te zien kreeg. Voor als er iets speciaals te zeggen was over die klant. Voor uitzonderlijk gebruik.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Dus voor telenet is het ok als ge uw eerder aangegane verbintenis uitdoet, maar de centers liggen dwars omdat ge iets van hardware nodig hebt?
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

WalterB1 schreef:Voor uitzonderlijk gebruik.
Hoe uitzonderlijk? Want ik denk dat je toch al behoorlijk wat moet uitsteken eer daar dingen in komen.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 342 keer

Bericht

Loont het écht de moeite zo vaak te switchen?
Enkele dagen zonder internet of dubbel betalen etc.
Ik kan het me niet voorstellen dat ik daar enkele euro's per maand zou zoeken om te besparen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
streulma
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Update:
Enkel reactivering is mogelijk binnen de 3 maanden, daarna is het einde verhaal. (tot 15 augustus)

Het zou er terug dik kunnen inzitten dat ik moet verhuizen, tijdelijk mijn diensten moet stopzetten omdat ik hier weg moet en daarna terug moet aansluiten op het nieuwe adres. En dat is wat we niet willen. Ik denk er eens goed over na en voor mij is Telenet einde verhaal.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 342 keer

Bericht

streulma schreef:voor mij is Telenet einde verhaal.
Veel keuze geef je jezelf zo niet hé :banana:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

devilkin schreef: Hoe uitzonderlijk? Want ik denk dat je toch al behoorlijk wat moet uitsteken eer daar dingen in komen.
Bij nader inzien; niet zo uitzonderlijk. Denk dat dit meer mijn visie was dat dit niet was voor gezever/roddels in te zetten en dat ik mij daar aan ergerde als ik zoiets zag staan.

Serieus gebruik was bijvoorbeeld een wachtwoord instellen. Voor mensen last hadden van andere mensen die zich vals uitgaven voor die persoon en poogde iets te weten te komen over hun account. En als een gunst was toegestaan onder voorwaarden zodat de volgden agent dat wist als die klant daarover terugbelde.

Echt klanten bannen dat was er toen niet zover ik mij kan herinneren niet. Was ook niet echt nodig. Als je uw factuur niet betaalde dan gingen we de sim deactiveren. Betaalde je dan terug activatie. En wie daar serieus problemen mee had die kon Pay&Go nemen.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 29 keer

Bericht

Waarom reageren hier zoveel mensen serieus op? Het is toch overduidelijk dat de topicstarter een troll is; en geen bijzonder goede.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card