Delen & verkopen van overtollige zonne-energie

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 81 keer

Bericht

DarkV schreef:
ivob schreef:Wat hij niet afneemt gaat voor jou gewoon naar het net en is voor jou injectie.
Ben je wel zeker dat het via jou aansluiting naar het net gaat... en niet plots je gebuur (jou overschot) gaat injecteren ?
Of dat de buurvrouw "per ongeluk" de hoofdschakelaar afzet.
Ivob zijn rekening geplunderd...
Daar staat hij dan met de registratie van de MID kWh meter.
Zij heeft immers enkel "den overschot" gebruikt en betaalt louter dat deel.
Toch? :lol:

Het idyllische beeld dat ivob hier ophangt over hoe enkel "de overschot" zich een weg baant naar de buurman stemt louter overeen met het gewenste scenario dat in zijn hoofd leeft...
Wars van de basiswetten inzake elektriciteit.
Zoals de weg van de minste weerstand.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

DarkV schreef:Ben je wel zeker dat het via jou aansluiting naar het net gaat... en niet plots je gebuur (jou overschot) gaat injecteren ?
Wat is je punt?
Ten eerste is het niet mijn voorstel maar dat van @DidierS. Waarvan ik aangaf dat het technisch geen probleem is maar economisch, voor mij, het sop de kool niet waard is.
Ik heb zelf geen probleem met hoe het netafname/-injectie in samenwerking met PVproductie nu werkt. Ik heb er geen nadelen van, alleen maar voordelen en een anale fixatie heb ik er evenmin aan overgehouden. Integendeel.
Ik gaf ook al aan dat ik (voorlopig) zelf niet meedoe met energiedelen want er zijn , voor mij toch, voordeliger systemen om je overproductie te gelde te maken dan het gratis wegschenken aan derden of voor iets meer dan injectie. Mijn uitgangspunt is netafname zoveel mogelijk beperken en aan een zo laag mogelijke prijs en zo weinig mogelijk injecteren op het net. En dat lukt al enkele jaren zonder probleem. Dat een ander daar anders over denkt of niet van kan genieten is eerder het probleem van de ander dan het mijne*.
Iedereen maakt individueel de rekening die het beste bij hun past en voor mij is dat zeker niet injecteren in het net noch gratis overproductie weggeven aan wie dan ook.
Wat betreft de vraag voor energiedelen via een eigen netwerk (waar ik dus zelf niet direct het voordeel van inzie):
Alles wat niet afgenomen wordt, inclusief een eventuele lijn naar de buur, injecteert de producent naar het net.
Als producent injecteer je zelf aan x c€/kWh naar het net of heb je met de buur, volgens de redenatie van DidierS, een prijs van x+y/kWh afgesproken. Wat de buur daar mee doet, verbruiken of injecteren, is toch niet het probleem van de producent. Zijn uitgangspunt is dat hij van de buur meer krijgt (x+y) dan dat hij zelf voor injectie krijgt (x).

* Vandaag 22 kWh geproduceerd x 33 c€/kwh netto ontvangst om te produceren / 0,7 kWh x 6,04 c€ netgeïnjecteerd/ verbruik van 23 kWh waarvan 18 kWh x 35 c€ geïnjecteerd in surplus op de productievergoeding van 33 c€/kWh en 3,8 kWh afname van het net aan een all in kost van afgerond naar boven 28 c€/kWh.
Zelfs als ik op momenten onvoldoende eigen productie heb (wat in positief geval pure winst is) levert rechtstreeks afnemen van het net en direct terug injecteren me nog iets meer dan 7 c€/kWh netto op.
Ik heb geen enkele behoefte om me door wie dan ook "genaaid" te voelen. Integendeel.
Ik heb dan ook geen enkele incentive om overproductie te delen met wie dan ook, laat staan gratis weg te schenken of mijn buren te laten investeren zodat ik een paar c€ meer kan krijgen dan netinjectie.
Maar zoals altijd: iedereen moet zijn eigen afrekening maken en overwegen wat het beste voor hun is.
Laatst gewijzigd door ivob 05 jul 2022, 20:01, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 81 keer

Bericht

Uwe frank valt nog altijd niet dat de door jouw voorgestelde MID kWh meter het verschil niet kent tussen "den overschot" aan electronen (van je PV of batterij) en andere electronen (van je netaansluiting). :lol:

Gelet dat je over "x" en "y" begint en een aanzet geeft iets van wiskunde te kennen: je hebt meer onbekenden dan vergelijkingen. 8)

Ge hebt chance dat het zomervakantie is.
Anders was dat met zekerheid een dikke buis. :wink:

Edit: uwen tekst tot driemaal toe (voorlopig dan toch) aanpassen en veranderen, zal je fout echt niet verbergen.
Straks ga je allicht ook nog de voorgaande berichten aanpassen met de nieuw opgedane kennis?
't Zou niet den eerste keer zijn.
Je trieste "record" in dit topic staat op liefst tien aanpassingen zoals blijkt in dit bericht.
Vierenveertig minuten deed je erover.
Vierenveertig minuten waarin anderen, inclusief jijzelf, bijkomende berichten hebben geplaatst.
JAMIN001
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

Demir pleit voor uitstel van capaciteitstarief: “Angstaanjagend dat VREG niet naar politiek luistert”

“We hebben bijvoorbeeld energiedelen decretaal goedgekeurd, maar Fluvius is nog lang niet klaar om het uit te rollen. Ik vind dat niet oké”, dixit Demir. Ze verwijst daarmee naar haar plan om Vlamingen niet verbruikte zelf opgewekte energie te laten doorgeven aan familie, vrienden of buren. “Voor ze zich andere zaken toe-eigenen, moeten ze hun energievraagstuk op orde hebben.” Fluvius onderhandelt met telecombedrijf Telenet om samen een glasvezelnetwerk voor internet uit te rollen in heel Vlaanderen. 
Internet: Giga-internet van Telenet
Mobiel: Mobile Unlimited van Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Wat heeft het uitstel tot 1/1/23 van het capaciteitstarief te maken met het invoeren van energiedelen?
Over het capaciteitstarief loopt elders al een draadje.

Dat de politiek graag heeft dat ze op alles en iedereen, volgens de waan van de dag en de draagkracht van de stemmen, invloed kan uitoefenen is al langer geweten. Demir, de handpop van BDW, is daar geen uitzondering op.

De politiek zou beter eens in eigen boezem kijken en eens uitrekenen met welke wettelijke verplichtingen ze een netbeheerder allemaal opzadelt waardoor deze zich niet meer ten volle met zijn kerntaken kan bezighouden en een groot deel van de werkingskosten afgeroomd worden voor louter politieke doeleinden.

De VREG (en de modaliteiten waar deze aan moet voldoen) zijn trouwens volledig een hersenspinsel van de Vlaamse politiek om o.a. deels van de bemoeienissen van de CREG af te geraken.
In het openbaar klagen over iets dat je zelf geschapen hebt en in stand houdt? Nogal een doorzichtige politiek.
"Luister niet naar mijn woorden maar kijk naar mijn daden" is ook hier weer van toepassing.
Sol Invictus!
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 469 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

ivob schreef:In het openbaar klagen over iets dat je zelf geschapen hebt en in stand houdt? Nogal een doorzichtige politiek.
Dat denk jij...
We zullen zien wat er over 2 jaar uit de bus komt, maar ik ben er vrij zeker van dat jouw ongelijk dan zal bewezen worden. (jammer genoeg...)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 503 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Politici komen inderdaad te vaak weg met hun doorzichtige leugens omdat mensen de leugens soms gewoon willen geloven. We hebben de kracht van verandering al eens mogen voelen, voor sommigen kan daar nog een extra keertje bij. Niet iedereen heeft het nu eenmaal van de eerste keer begrepen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

cadsite schreef:
ivob schreef:In het openbaar klagen over iets dat je zelf geschapen hebt en in stand houdt? Nogal een doorzichtige politiek.
Dat denk jij...
We zullen zien wat er over 2 jaar uit de bus komt, maar ik ben er vrij zeker van dat jouw ongelijk dan zal bewezen worden. (jammer genoeg...)
Ik ben niet mee met je opmerking.
Wie dacht je dan dat de VREG had opgericht?
En wat moet er over 2 jaar uit de bus komen om mijn ongelijk te bewijzen?
Sol Invictus!
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 469 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Ik had het over je letterlijke zin, niet over de vreg.
NVa doet namelijk net hetzelfde. De boel saboteren en dan klagen dat het niet werkt. Heel doorzichtig.
En toch blijven mensen en masse achter die pippo's staan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het is nog erger, een partij die wil dat het niet werkt kiezen... om het te laten werken en dan verbaasd zijn bij het "resultaat" :bang:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

cadsite schreef:Ik had het over je letterlijke zin, niet over de vreg.
NVa doet namelijk net hetzelfde. De boel saboteren en dan klagen dat het niet werkt. Heel doorzichtig.
En toch blijven mensen en masse achter die pippo's staan.
Dat was dan ook mijn punt.
Demir is lid van de NVA (een partij met blijkbaar partijstaturen aanpasbaar aan de waan van de dag) en de NVA maakt al jaar en dag deel uit van het Vlaamse parlement en is mee verantwoordelijk voor de benoeming van de raad van bestuur van de VREG.
Fluvius is eveneens een 100% Vlaams verhikel dat er mee voor moet zorgen dat het merendeel van de Vlaamse gemeenten niet omvalt.
Waar klaagt ze nu dan over? Dat haar Frankenstein niet altijd naar haar pijpen meer danst? Het Vlaams parlement heeft het nochtans zelf zo georganiseerd. De Walen, sossen, Brusselaars, Russen,..... hadden en hebben er niets mee te maken.

Ik ging er echter altijd van uit dat VB en vooral NVA wilden aantonen dat het federale België niet meer werkt.
Ze tonen echter dag na dag en meer en meer aan dat het Vlaamse regionale bestuur het, eufemistisch gesteld, niet beter doet.

Edit: Ok, nu denk ik dat ik mee ben. Je had het er over dat ik onterecht denk dat het een doorzichtige politiek is voor iedereen en dat bij de volgende Vlaamse verkiezingen het tegendeel weer bewezen zal worden?
Daar ben ik het mee eens.
Ik kan zelf niet wachten tot het VB en de NVA dan samen een absolute meerderheid behalen. Dat wordt lachen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het "probleem" met VREG is dat ze zelf zijn gaan geloven dat ze een AUTONOME dienst zijn :lol:

Het probleem met VB is dat men hen al lang had moeten laten doen op lokaal vlak, dan waren hun "oplossingen" al lang bij het groot huisvuil gezet. We zien dit trouwens bewezen worden door NVA, jarenlang aan de touwtjes in Vlaanderen maar ook federaal met de zweedse coalitie een ramp. VB kan doen alsof ze overal een simpele oplossing voor hebben en ze moeten ze nooit bewijzen.

Samen een meerderheid zal er niet zo snel komen gezien het communicerende vaten zijn die elkaars kop nog eerder eraf bijten dan een compromis à la Belge te vormen. Een groot deel van NVA is trouwens eerder uit op het behoud van de posten en inkomsten. De bloemetjes tussen Vooruit en NVA vliegen al over en weer maar de kiezer moet wel blijven geloven dat men deze keer voor de moeder der clashen gaat, alweer voor de zoveelste keer :lol:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

JAMIN001 schreef:Demir pleit voor uitstel van capaciteitstarief: “Angstaanjagend dat VREG niet naar politiek luistert”
een organisatie die onafhankelijk van de politiek zijn werk moet doen én die niet naar de politiek luistert, foei hoe durven ze
marzman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

Het klinkt een beetje als een showcase van wat een slimme meter allemaal kan. Dit is toch allemaal veel te ingewikkeld (en oncontroleerbaar) voor de consument? Als je het overschot aan een kind wilt geven hoeft dat toch allemaal niet zo ingewikkeld? Je krijgt geld terug voor je energie en je geeft je kind wat geld.

Dat capaciteitstarief is ook al zo ingewikkeld. Houd het gewoon een beetje simpel en laat mensen die die veel stroom tegelijk nodig hebben een zwaardere aansluiting afnemen en maak dat duurder.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

marzman schreef: Dat capaciteitstarief is ook al zo ingewikkeld. Houd het gewoon een beetje simpel en laat mensen die die veel stroom tegelijk nodig hebben een zwaardere aansluiting afnemen en maak dat duurder.
Dat was plan A maar is om allerlei redenen die er hier niet toe doen afgevoerd en vervangen door een capacitetistarief.
Was plan A uitgevoerd (met een prijsaanpassing) was het geklaag er niet minder om geweest.

Wanneer ja als consument alles tot in detail echt kan controleren is het wel door een digitale meter.
Slim moet je het ding zelf maken.

Er is ook helemaal geen verplichting om de digitale meter echt slim te maken (dan doet ie gewoon wat de analoge deed en doet)
noch om van het aanbod tot energiedelen gebruik te maken. Je kan inderdaad geld op overschot, van welke bron ook, ontvangen en dat vrij schenken aan wie dan ook (binnen de grenzen van de fiscale wetgeving).
Sol Invictus!
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Het slimme gedeelte van de digitale meter zit bij Fluvius.

Fluvius kan het vermogen wat je binnenkrijgt van op afstand via de digitale meter kan aanpassen. Kan goed zijn dat je 40A 3 fase binnenkrijgt maar dat als iedereen op u lijn het maximum gaat nemen en allemaal tegelijk aan 22kW wilt laden dat fluvius gewoon vanop afstand zegt nu krijg je maar 25A binnen. Iedereen denkt dat het domme meters zijn maar de slimheid zit bij Fluvius die alles van op afstand kan regelen in die digitale meters waardoor het voor fluvius slimme meters zijn. Vroeger waren er apparte meters voor 40A en voor 63A maar in de digitale meter is maar 1 versie en in de software van die versie kunnen ze kiezen hoeveel ampère je kan binnen krijgen. Hetzelfde met het contact dat er in zit om u stroom te leveren of van het net af te sluiten. Want met 1 knop kan fluvius u vanop afstand van het net afsluiten zodat ze zoals vroeger niet meer binnen moeten zijn om dit te doen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Met een capaciteitstarief in het verschiet zie ik niet iedereen onmiddellijk aan 22 kW gaan laden noch zijn 3-fase capaciteit max. benutten. Toch niet volledig van het net en diegenen die een beetje kunnen rekenen.
Dat ze niet meer bij me binnen moeten zijn voor de jaarlijkse meteropname (of een briefje sturen) vind ik als klant ook een voordeel. Nu weet ik tenminste exact de datum waarom de meterstand gelogd wordt. Met de analoge meter was dat altijd afwachten wanneer Fluvius daar zin in had en dat kon dan jaarlijks enkele weken schelen.

Het voordeel van de DM zit inderdaad bij Fluvius maar duidelijk ook bij de consumenten/prosumenten met een DM.
Dat blijkt uit een studie die Fluvius recent gepubliceerd heeft en waaruit blijkt dat vooral prosumenten met een DM op regelmatige basis de gegevens van hun DM raadplegen en er naar handelen.
Sol Invictus!