DarkV schreef:Ben je wel zeker dat het via jou aansluiting naar het net gaat... en niet plots je gebuur (jou overschot) gaat injecteren ?
Wat is je punt?
Ten eerste is het niet mijn voorstel maar dat van @DidierS. Waarvan ik aangaf dat het technisch geen probleem is maar economisch, voor mij, het sop de kool niet waard is.
Ik heb zelf geen probleem met hoe het netafname/-injectie in samenwerking met PVproductie nu werkt. Ik heb er geen nadelen van, alleen maar voordelen en een anale fixatie heb ik er evenmin aan overgehouden. Integendeel.
Ik gaf ook al aan dat ik (voorlopig) zelf niet meedoe met energiedelen want er zijn , voor mij toch, voordeliger systemen om je overproductie te gelde te maken dan het gratis wegschenken aan derden of voor iets meer dan injectie. Mijn uitgangspunt is netafname zoveel mogelijk beperken en aan een zo laag mogelijke prijs en zo weinig mogelijk injecteren op het net. En dat lukt al enkele jaren zonder probleem. Dat een ander daar anders over denkt of niet van kan genieten is eerder het probleem van de ander dan het mijne*.
Iedereen maakt individueel de rekening die het beste bij hun past en voor mij is dat zeker niet injecteren in het net noch gratis overproductie weggeven aan wie dan ook.
Wat betreft de vraag voor energiedelen via een eigen netwerk (waar ik dus zelf niet direct het voordeel van inzie):
Alles wat niet afgenomen wordt, inclusief een eventuele lijn naar de buur, injecteert de producent naar het net.
Als producent injecteer je zelf aan x c€/kWh naar het net of heb je met de buur, volgens de redenatie van DidierS, een prijs van x+y/kWh afgesproken. Wat de buur daar mee doet, verbruiken of injecteren, is toch niet het probleem van de producent. Zijn uitgangspunt is dat hij van de buur meer krijgt (x+y) dan dat hij zelf voor injectie krijgt (x).
* Vandaag 22 kWh geproduceerd x 33 c€/kwh netto ontvangst om te produceren / 0,7 kWh x 6,04 c€ netgeïnjecteerd/ verbruik van 23 kWh waarvan 18 kWh x 35 c€ geïnjecteerd in surplus op de productievergoeding van 33 c€/kWh en 3,8 kWh afname van het net aan een all in kost van afgerond naar boven 28 c€/kWh.
Zelfs als ik op momenten onvoldoende eigen productie heb (wat in positief geval pure winst is) levert rechtstreeks afnemen van het net en direct terug injecteren me nog iets meer dan 7 c€/kWh netto op.
Ik heb geen enkele behoefte om me door wie dan ook "genaaid" te voelen. Integendeel.
Ik heb dan ook geen enkele incentive om overproductie te delen met wie dan ook, laat staan gratis weg te schenken of mijn buren te laten investeren zodat ik een paar c€ meer kan krijgen dan netinjectie.
Maar zoals altijd: iedereen moet zijn eigen afrekening maken en overwegen wat het beste voor hun is.