Te machtig en te duur: overheid wil af van monopolie Itsme en bouwt eigen alternatief
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 255 keer
- Bedankt: 206 keer
@devilkin
Indien zij inderdaad 6 miljoen gebruikers hebben is itsme goed op weg om ons doen en laten perfect in kaart te brengen. Net zoals in China, maar dan op een meer democratische manier...
Indien zij inderdaad 6 miljoen gebruikers hebben is itsme goed op weg om ons doen en laten perfect in kaart te brengen. Net zoals in China, maar dan op een meer democratische manier...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 856 keer
- Bedankt: 543 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Feit, ze zien veel passeren. Maar het is geen verplichte tool, elke eind gebruiker kiest ervoor om het te gebruiken.
Also, https://www.itsme-id.com/legal/app-privacy-policy lijkt me wel in orde als ik ze door lees.
Ik denk dat je meer te vrezen hebt van data harvesting bij bedrijven zoals meta, Google, twitter,...
Also, https://www.itsme-id.com/legal/app-privacy-policy lijkt me wel in orde als ik ze door lees.
Ik denk dat je meer te vrezen hebt van data harvesting bij bedrijven zoals meta, Google, twitter,...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 98 keer
Er is een Europees digitaal project om met een digitale sleutel van een ander land te kunnen aanmelden.
https://sma-help.bosa.belgium.be/nl/eidas#7258
Sommige websites ondersteunen dat. Het zijn maar een handvol landen die meedoen. Maar het is een begin. Men zou een identificatie-app kunnen bouwen op EU-niveau dat daarmee compatibel is.
https://sma-help.bosa.belgium.be/nl/eidas#7258
Sommige websites ondersteunen dat. Het zijn maar een handvol landen die meedoen. Maar het is een begin. Men zou een identificatie-app kunnen bouwen op EU-niveau dat daarmee compatibel is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Administrator
Dit lijkt me dan een pak nuttiger dan weer eens een Belgisch project.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 6 keer
Ja... Zwijg me van Schoolonline en Schoolware!cadsite schreef:Komaan, zo'n goede, handige en overzichtelijke tool.Block schreef:Smartschool ??? Dat begrijp ik al helemaal niet![]()
Los daarvan, er zijn wel alternatieven. Ik heb er in de afgelopen jaren 'mogen' mee werken. Ik kan je verzekeren, het zijn allemaal minstens even grote draken.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
- Bedankt: 225 keer
Geen idee wat iedereen ziet in itsme (voor overheidstoepassingen).
Ik meld al jaren aan met een authenticator app (CSAM):
- Open standaard.
- Geen extra app en instelprocedure nodig (heb nog andere toepassingen met een authenticator app).
- Keuze uit app (google authenticator, microsoft authenticator,..., sommige passwoord managers).
- Nog nooit miserie gehad om aan te melden, terwijl itsme toch al meerdere malen problemen had zo te zien.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 13 keer
Is onze Belgische overheid niet voor zo'n 20% aandeelhouder van itsme?
Vermoedelijk zelfs meer, want via Proximus (waar ze toch een meerderheid hebben) zijn ze zelfs één van de stichtende leden van itsme...
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik itsme gebruik en nog noot CSAM heb getest...
Itsme wordt op meeste websites en tools die ik gebruik ondersteund, waar CSAM eerder beperkter is.
Vermoedelijk zelfs meer, want via Proximus (waar ze toch een meerderheid hebben) zijn ze zelfs één van de stichtende leden van itsme...
Denk dat itsme gewoon veel meer budget in reclame en naamsbekendheid heeft gestoken. Het is best wel eenvoudig te koppelen en vraagt weinig moeite. Allemaal zaken waar wij mensen nu eenmaal gevoelig aan zijn. Naamsbekendheid, gemakkelijkheid en relatief snel.MaT schreef:Geen idee wat iedereen ziet in itsme (voor overheidstoepassingen).
- Open standaard.
- Geen extra app en instelprocedure nodig (heb nog andere toepassingen met een authenticator app).
- Keuze uit app (google authenticator, microsoft authenticator,..., sommige passwoord managers).
- Nog nooit miserie gehad om aan te melden, terwijl itsme toch al meerdere malen problemen had zo te zien.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik itsme gebruik en nog noot CSAM heb getest...
Itsme wordt op meeste websites en tools die ik gebruik ondersteund, waar CSAM eerder beperkter is.
-*-
-
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 83 keer
Ik behoor ook al een paar jaar tot de CSAM gebruikers, maar het klopt wel dat dit vooral voor de overheid tools/sites is, waar Itsme volgens mij breder is. Doccle laat bevoordeeld wel Itsme toe en inloggen met de eID via een reader, maar dan weer niet de 2FA van CSAM. Mij lijkt CSAM wel al een goeie basis te zijn, dus ik hoop dat ze daar gewoon op kunnen verder bouwen ipv iets compleet nieuws te gaan ontwikkelen. Misschien heb ik teveel vertrouwen 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
- Bedankt: 338 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik wil gn app door privebedrijf die mss volgend jaar in Chinese handen valt. En zeker niet aangezien é-id en rijbewijs ook digitaal gaan worden.

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
-
- Administrator
Dan gebruik je toch gewoon de andere bestaande authenticatie methodes en gebruik je geen itsme?
Ps: je gsm is wss een Chinese...
Ps: je gsm is wss een Chinese...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 316 keer
- Bedankt: 102 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Volledig eens met je eerste opmerking.
Je kan trouwens nu ook al kiezen tussen andere verificatiemethodes dan itsme (maar meestal ook beheerd door je bank).
Maar wat heeft het land van herkomst van je gsm daar mee te maken?
Je moet toch maar eenmalig het gsm nummer doorgeven om itsme te kunnen activeren. Vervolgens moet de gsm niet meer aanstaan om itsme te gebruiken. En zo'n groot geheim zal een gsm-nummer nu ook weer niet zijn.
Je kan trouwens nu ook al kiezen tussen andere verificatiemethodes dan itsme (maar meestal ook beheerd door je bank).
Maar wat heeft het land van herkomst van je gsm daar mee te maken?
Je moet toch maar eenmalig het gsm nummer doorgeven om itsme te kunnen activeren. Vervolgens moet de gsm niet meer aanstaan om itsme te gebruiken. En zo'n groot geheim zal een gsm-nummer nu ook weer niet zijn.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Administrator
Er is redelijk wat (onterechte?) angst(?) in deze thread.
De laatste opmerking is dat de app in Chinese handen valt... Als Belg heb je weinig te vrezen daar lijkt me. Al even veel door het gebruik van een toestel van die makelij. Daar doelde ik wat op.
De laatste opmerking is dat de app in Chinese handen valt... Als Belg heb je weinig te vrezen daar lijkt me. Al even veel door het gebruik van een toestel van die makelij. Daar doelde ik wat op.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik snap niet helemaal waarom ze het een monopolie noemen. Er zijn al alternatieven, misschien moeten ze die gewoon wat gebruiksvriendelijker maken.

Als het in Chinese handen valt kunnen ze er toch gewoon mee stoppen.

Als het in Chinese handen valt kunnen ze er toch gewoon mee stoppen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 101 keer
Als het alternatief van de overheid evengoed werkt en niet meer kost, maar daar ben ik niet van overtuigd.
Die Frank Robben of andere willen natuurlijk ook geld hebben.
Ik vind Itsme fantastisch werken.
Rotterdam gaat ook Itsme gebruiken
https://tweakers.net/nieuws/193488/rott ... uiken.html
Die Frank Robben of andere willen natuurlijk ook geld hebben.
Ik vind Itsme fantastisch werken.
Rotterdam gaat ook Itsme gebruiken
https://tweakers.net/nieuws/193488/rott ... uiken.html
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 15 keer
ING web banking, afgelopen weekend (voor mijn moeder): geen kaartlezer meer, blijkbaar enkel nog itsme.devilkin schreef:Dan gebruik je toch gewoon de andere bestaande authenticatie methodes en gebruik je geen itsme?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 10 keer
Appart dan dat dit nu al weer afgeschaft isbdeblier schreef:ING web banking, afgelopen weekend (voor mijn moeder): geen kaartlezer meer, blijkbaar enkel nog itsme.

-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 504 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Het zijn dan ook niet de banken die klagen over de positie van itsme, maar de overheid.bdeblier schreef:ING web banking, afgelopen weekend (voor mijn moeder): geen kaartlezer meer, blijkbaar enkel nog itsme.devilkin schreef:Dan gebruik je toch gewoon de andere bestaande authenticatie methodes en gebruik je geen itsme?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 255 keer
- Bedankt: 206 keer
devilkin schrijft ...elke eind gebruiker kiest ervoor om het te gebruiken...
Omdat corona een "ideaal momentum" bood om de introductie ervan te pushen! Of denk je dat het gros van de bevolking kritisch nadenkt bij het gebruik van al die apps...
Omdat corona een "ideaal momentum" bood om de introductie ervan te pushen! Of denk je dat het gros van de bevolking kritisch nadenkt bij het gebruik van al die apps...

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
https://tweakers.net/nieuws/198506/de-o ... itsme.html
Wel Plus artikel
Als ik bij de overheid wil aanmelden, burgerprofiel bv. dan heb ik 4 aanmeldopties. https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/m ... gerprofiel / https://www.burgerprofiel.be/
1 eID en aangesloten kaartlezer
2 itsme
3 Beveiligingscode via mobiele app
4 Beveiligingscode via SMS
Wel Plus artikel
Als ik bij de overheid wil aanmelden, burgerprofiel bv. dan heb ik 4 aanmeldopties. https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/m ... gerprofiel / https://www.burgerprofiel.be/
1 eID en aangesloten kaartlezer
2 itsme
3 Beveiligingscode via mobiele app
4 Beveiligingscode via SMS
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Abusimbal 29 jun 2022, 15:25, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
gelezen maar dit artikel voeg niet veel nieuw toe (had niet echt+ mogen zijn naar mijn mening)
wel interessante commentaren
wel interessante commentaren
SMGGM@tweakers schreef:Ik begrijp de positie van de overheid hier wel. Een nieuwe startup (wat itsme was) zou eigenlijk op de knietjes moeten zitten en de overheid dankbaar moeten zijn. De eerste grote sprong van itsme in aantal gebruikers was te danken aan Tax on web (belastingaangifte waarbij het alternatief de eID / kaartlezer of tokens zijn die de nodige complexiteit geven om te bemachtigen). De grote sprong was echter volledig te danken aan het Covid Safe ticket waarbij je verplicht was om itsme te gebruiken om het te activeren (en het CST was dan weer verplicht om een voet buiten te zetten tijdens de vele lockdowns).
Het kip en ei stuk heeft eigenlijk enkel en alleen door de overheid voor BMID opgelost, zij hebben al de gebruikers richting itsme geduwd zonder er eigenlijk veel voor terug te krijgen (ja een factuur van aantal actieve gebruikers).
Daartegenover staat dat de overheid wel de nodige kritiek krijgt van allerhande instanties die eenzelfde probleem hebben nl een persoon uniek identificeren (om een contract af te sluiten, om een afspraak te maken bij de dokter, om je in te schrijven op een school...). Gezien itsme een billing model heeft (setupkost + recurrente kost op basis van aantal actieve gebruikers per jaar), is die kost voor veel bedrijven te hoog (zeker deze zonder winstoogmerk zoals het Rode Kruis, een school enz).
Die klagen dan bij de overheid omdat de taak van identificatie bij de overheid moet liggen en niet bij een privé bedrijf (vandaar mogelijk dat de overheid zich heeft ingekocht in itsme).
Door zich in te kopen in itsme heeft itsme een grote slag binnen gehaald. Ik had vernomen dat er meerdere in het rijtje stonden om zich te kunnen inkopen in het bedrijf, maar het was een zeer strategische keuze om voor de overheid te gaan. De felste kritiek was immers "het is een privé bedrijf" en steun van de overheid was een goede keuze. Ik speculeer dat de overheid vanuit zijn aandeel de prijs mogelijk naar beneden heeft willen doen, maar dat ze in minderheid zijn tov al de andere aandeelhouders (die hun investering eruit willen zien) en dit gefaald is.
Nu beslist de overheid dus om een alternatief te maken en dit kan mogelijk wel zeer nadelig worden voor itsme. Hoewel itsme inmiddels goed is ingeburgerd zou een (gratis of goedkoper) alternatief gesteund door de overheid wel eens zeer snel aan populariteit kunnen winnen. Hoewel de overheid zelf zegt itsme nog steeds te zullen aanbieden is het mogelijk dat lokale diensten dit niet zullen doen waardoor de kritische massa mogelijk wel snel bereikt kan worden (hoeveel mensen moeten immers niet eens naar een containerpark, naar de dokter, kinderen inschrijven op een school, een of ander attest bekomen,...).
Eenmaal die kritische massa bereikt zullen commerciële diensten die nu itsme gebruiken het niet nalaten om de goedkopere weg op te gaan en kiezen voor de overheid oplossing.
Ik ben benieuwd welke weg itsme zal opgaan, maar ik heb recent gehoord dat ze zelfs hun prijzen hebben opgeslagen. De boardmeetings binnen het bedrijf zullen naar mijn mening ontzettend leuk zijn daar en zal mogelijk de verdere strategie bemoeilijken.
Waar itsme mogelijk wel nog aan kan verder werken zonder conflicten is hun internationale ambitie. De Belgische overheid heeft uiteraard geen enkele interesse in burgers uit Nederland en Luxemburg (waar itsme ook actief is) te gaan identificeren. Ook is itsme (samen met Isabel) bezig om personen in functie van een bedrijf te identificeren (Persoon X als CEO van bedrijf Y).
Greetz cyberbug

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 51 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik zou zeggen... vecht het allemaal efkes uit. Ik ga Itsme blijven gebruiken, en als dat niet meer kan haal ik misschien wel één van onze 17 jaar oude Belgium EID Tokens boven.

Werken nog altijd prima.

Werken nog altijd prima.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 158 keer
Van mij mag Itsme best verdwijnen, gebruik het toch niet wegens het niet aan de praat te krijgen onder Linux.
Op de smartphone gebruik ik geen betaal apps.
Op pc heb ik steeds de mogelijkheiden:
eid kaart + kaartlezer
token en wachtwoord
Doccle vereiste Itsme te gebruiken, ik heb dit dan maar opgezegd ook
.
eid kaart + kaartlezer
token en wachtwoord
Doccle vereiste Itsme te gebruiken, ik heb dit dan maar opgezegd ook

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 51 keer
Doccle dat is diene app die zegt "er zit iets in uw Doccle".lacer schreef:Van mij mag Itsme best verdwijnen, gebruik het toch niet wegens het niet aan de praat te krijgen onder Linux.
eid kaart + kaartlezer
token en wachtwoord
Doccle vereiste Itsme te gebruiken, ik heb dit dan maar opgezegd ook.
Waarna je naar Doccle gaat (moet inloggen met uwen Itsme om ontopic te blijven) en er een PDF te zien is die zegt "er zit iets in uwe Ebox"
Waarna je naar je Ebox gaat en er een PDF te zien is die zegt "er zit iets in uwe MyMinfin".
Waarna je...

Het is niet omdat iets digitaal is dat het eenvoudiger is.
QED
-
- Administrator
https://www.tijd.be/tablet/newspaper/on ... e/10398880
"Volgens onze informatie betaalde de overheid Belgian Mobile ID vorig jaar 800.000 euro voor alle mogelijke diensten die het bedrijf aanbiedt in de publieke sector. Omdat burgers de app vorig jaar net geen 140 miljoen keer gebruikten om in te loggen op een overheidssite, komt de kostprijs voor de belastingbetaler uit op 0,006 euro per actie. ‘Dat kan de overheid onmogelijk goedkoper doen met een eigen inlogapp', zegt een bron."
"Volgens onze informatie betaalde de overheid Belgian Mobile ID vorig jaar 800.000 euro voor alle mogelijke diensten die het bedrijf aanbiedt in de publieke sector. Omdat burgers de app vorig jaar net geen 140 miljoen keer gebruikten om in te loggen op een overheidssite, komt de kostprijs voor de belastingbetaler uit op 0,006 euro per actie. ‘Dat kan de overheid onmogelijk goedkoper doen met een eigen inlogapp', zegt een bron."
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
- Bedankt: 47 keer
De provinciebelasting 3x weet van gehad via mail.jutuiz schreef: Doccle dat is diene app die zegt "er zit iets in uw Doccle".
Waarna je naar Doccle gaat (moet inloggen met uwen Itsme om ontopic te blijven) en er een PDF te zien is die zegt "er zit iets in uwe Ebox"
Waarna je naar je Ebox gaat en er een PDF te zien is die zegt "er zit iets in uwe MyMinfin".
Waarna je...
Het is niet omdat iets digitaal is dat het eenvoudiger is.
QED
Maar dan die via PayConiq/Bancontact betalen, neen dat laten we niet toe

Dat kan enkel via overschrijving.

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 36 keer
Dan klik je daar op en staat er "Ben je het zoeken naar je kaartlezer beu? Gebruik je kaartlezer nog een laatste keer om je itsme-account te activeren." Staat een gevarendriehoek bij, kwestie van de bomma de indruk te geven dat ze gaat g3h4ck7 worden als ze niet die itsme gaat gebruiken. Allez, de kracht van framing is toch onvoorstelbaar. Ooit heb ik iemand hier ernstig weten schrijven dat de banken Apple Pay "moeten" ondersteunen omdat hij anders zijn portefeuille altijd overal moet "meesleuren". Alsof het een steen van een Egyptische piramide wasmarzman schreef:Appart dan dat dit nu al weer afgeschaft isbdeblier schreef:ING web banking, afgelopen weekend (voor mijn moeder): geen kaartlezer meer, blijkbaar enkel nog itsme.Itsme staat als standaard methode en daaronder staat "Kies een andere manier om in te loggen" en dan kun je een cardreader gebruiken.

Een andere benadering zou zijn. "Ben je het zoeken naar je kaartlezer beu? Leg hem op een vaste plaats en je hebt niet weer een extra private partij nodig om alledaagse dingen te kunnen doen." "Ben je zoeken naar documenten beu? Maak een mapstructuur op je PC, sla ze daar in op en maak backups van je PC. Weer geen extra partij die een kopie van al je documenten moet hebben in de naam van 'handig'." Dat mensen dat niet doen is ook waar, maar je kan dat resultaat niet los zien van de algehele trend richting deresponsabilisering en infantilisering op IT-gebied in de naam van "wou, handig!". Het gebrek aan discipline van de een is een voorwaarde voor de job van de ander. Een goede vuistregel voor gesloten diensten: "Zou ik dit gebruiken als het 3 Euro per maand zou kosten?"
CKV Spaarbank verplicht itsme al.Maar het is geen verplichte tool, elke eind gebruiker kiest ervoor om het te gebruiken.
En uiteraard: eens iedereen het gebruikt ("want iedereen gebruikt het") is het veel makkelijker om het te verplichten, want 99% gaat toch niet zagen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 158 keer
Als mijn bank het mij zou verplichten Itsme te gebruiken, stap ik het daar af.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 31 keer
Idem met ID lezers bij verscheidene diensten om je te identificeren. Vroeger kon dit perfect met een paspoort, nu niet meer want dat duur pasje heeft geen chip en bijgevolg is het buiten de procedure dus kunnen we je niet identificeren.stefan1234 schreef: En uiteraard: eens iedereen het gebruikt ("want iedereen gebruikt het") is het veel makkelijker om het te verplichten, want 99% gaat toch niet zagen.
Al paar keer problemen mee gehad. Maar zowel eID als int. paspoort zijn toch beide wettelijke documenten?
Merkwaardig interview in De Afspraak over dit
-
- Elite Poster
Niet akkoord.stefan1234 schreef:Een andere benadering zou zijn. "Ben je het zoeken naar je kaartlezer beu? Leg hem op een vaste plaats en je hebt niet weer een extra private partij nodig om alledaagse dingen te kunnen doen."
Hier is 1 lezer aanwezig maar wel meerdere toestellen. Zelf met een vaste plaats, die dan nog correct gebruikt moet worden door alle gebruikers, is het gaan halen van de reader, inpluggen (weer een toestel met kabel erbij), eid erbij halen (waar heb ik men portefeuille nu alweer achtergelaten?), worstelen met verouderde software sinds de laatste keer of foutmeldingen, hopen dat die pincode de 2e of 3e keer wel correct word ingegeven en alles weer opruimen en op zijn plaats leggen... toch een hoop meer gedoe en tijdverlies dan gewoon inloggen met 2FA (CSAM) of zelfs itsme.
Zelf ook geen fan van private partijen dus gebruik ik CSAM.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Pro Member
Ik begrijp het anti-kaartlezerargument dat mensen altijd maken heus wel. Wat ik bedoel is dat men de "kost" van het gebruik van een kaartlezer naar mijn bescheiden mening altijd zwaar overdrijft, en de "kost" van het aangaan van verbintenisrechtelijke relatie met derden altijd zwaar onderschat. M.a.w. men herinterpreteert zijn of haar leefwereld i.f.v. de wens om een bepaalde technologie (niet technologie in het algemeen, maar een specifiek product of dienst dat niet hoeft te bestaan) te normaliseren.MaT schreef:Niet akkoord.stefan1234 schreef:Een andere benadering zou zijn. "Ben je het zoeken naar je kaartlezer beu? Leg hem op een vaste plaats en je hebt niet weer een extra private partij nodig om alledaagse dingen te kunnen doen."
Hier is 1 lezer aanwezig maar wel meerdere toestellen. Zelf met een vaste plaats, die dan nog correct gebruikt moet worden door alle gebruikers, is het gaan halen van de reader, inpluggen (weer een toestel met kabel erbij), eid erbij halen (waar heb ik men portefeuille nu alweer achtergelaten?), worstelen met verouderde software sinds de laatste keer of foutmeldingen, hopen dat die pincode de 2e of 3e keer wel correct word ingegeven en alles weer opruimen en op zijn plaats leggen... toch een hoop meer gedoe en tijdverlies dan gewoon inloggen met 2FA (CSAM) of zelfs itsme.
Zelf ook geen fan van private partijen dus gebruik ik CSAM.
En, om verder te gaan met wat ik eerder schreef:
- Men slaagt er bij jullie niet in om zich aan simpele afspraken te houden.
- Jij slaagt er niet in de portefeuille op een vaste plaats te leggen.
- Jij ziet er tegen op om je software bij te werken (denk trouwens dat die eID-middleware niet eens de nieuwste hoeft te zijn in de meeste gevallen).
- Jij laat na PIN-codes die je niet vaak gebruikt in een wachtwoordmanager te steken.
- "Alles weer opruimen", allee, komaan, alsof je net uw berging uit gekuist hebt...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 26 keer
Het lijkt me logisch dat je als overheid niet enkel afhankelijk wil zijn van een externe partij om je aanmeldingen af te handelen.
Ik heb geen itsme en ik heb ook nog nooit gebruikt. Ik ben altijd verwonderd als mensen klagen dat kaartlezer oplossing niet zou werken. Tot nog toe al heb ik al aangemeld met een 20 tal verschillende apparaten/merken, in combinatie met verschillende browsers, windows Versies en kaartlezers en ik ben nooit tegen een probleem gebotst.
Wat ik wel al heb gezien is dat bij bepaalde vlaams overheid brol ze hun aanmeldsysteem standaard selecteren terwijl je csam moet gebruiken.
Ik heb geen itsme en ik heb ook nog nooit gebruikt. Ik ben altijd verwonderd als mensen klagen dat kaartlezer oplossing niet zou werken. Tot nog toe al heb ik al aangemeld met een 20 tal verschillende apparaten/merken, in combinatie met verschillende browsers, windows Versies en kaartlezers en ik ben nooit tegen een probleem gebotst.
Wat ik wel al heb gezien is dat bij bepaalde vlaams overheid brol ze hun aanmeldsysteem standaard selecteren terwijl je csam moet gebruiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 106 keer
Stefan1234: zelfs áls mijn kaartlezer altijd op dezelfde plek te vinden is ben ik dat zelf niet. Als ik op een andere locatie dan thuis wil inloggen, wat dan? CZAM TOTP is in dat geval veel praktischer dan op zoek te moeten gaan naar een kaartlezer op die andere locatie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 115 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Bij de lancering van Itsme was ik er zeer kritisch tegenover. Omdat de overheid hiermee inderdaad zijn eigen falen erkende en dan maar een consortium van grootbanken en telco's het liet overnemen. Bovendien met toenmalig minister Alexander De Croo (Digitale Agenda) als promotor.
eID is een fantastisch instrument maar onze overheid slaagde er niet in het werkend te houden, laat staan op een gebruiksvriendelijke manier. Om de haverklap veranderende vereisten, updates etc. zorgen voor een onbetrouwbaar platform dat als je het nodig had, meestal niet te bereiken was.
Ik hield de boot dus bewust een hele tijd af, maar uit noodzaak en frustratie ben ik het dan toch beginnen gebruiken. Ook al omdat mijn bank (KBC) het verplichtte. Blijkbaar vonden ze hun eigen authenticatie niet meer betrouwbaar en moet ik nu voor het lezen van een PDF met hun tarieven ook al Itsme gebruiken. Dat is voor mij duidelijk een bewijs dat ze Itsme willen doordrukken, ook al is dat niet nodig.
Maar het moet gezegd: het werkt en ik zou het zelfs betrouwbaar durven noemen. Zelfs mijn hoogbejaarde ouders kunnen het gebruiken!
Als Frank Robben (https://www.cumuleo.be/nl/mandataris/26 ... robben.php) nu zegt een alternatief te willen maken met zijn vzw Smals dan heb ik daar wel mijn twijfels bij.
1, waarom heeft hij vòòr de komst van Itsme geen bruikbare en betrouwbare oplossing gemaakt? Misschien heeft hij intussen het licht gezien? Voortschrijdend inzicht is aan te moedigen, maar ik vertrouw het niet.
2, herinnert u zich het "succes" van de covid safe app?
3, hoe onze overheid met digitalisering omgaat weten we intussen allemaal. Het hierboven aangehaalde voorbeeld dat je 3x itsme moet gebruiken om telkens een doorverwijzende PDF te kunnen lezen is kenmerkend voor de inefficiëntie die daar normaal gevonden wordt.
4, de figuur Robben is niet onbesproken. Hij wordt vooral gedreven door zijn ego en is notoir moeilijk om mee samen te werken. (eigen ervaringen en veelvuldige getuigenissen van zijn slachtoffers)
Dus: Itsme werkt en dat vind ik fijn. Ik sta altijd open voor vernieuwing en concurrentie maar in dit geval heb ik bitter weinig vertrouwen in ambities van de overheid.
eID is een fantastisch instrument maar onze overheid slaagde er niet in het werkend te houden, laat staan op een gebruiksvriendelijke manier. Om de haverklap veranderende vereisten, updates etc. zorgen voor een onbetrouwbaar platform dat als je het nodig had, meestal niet te bereiken was.
Ik hield de boot dus bewust een hele tijd af, maar uit noodzaak en frustratie ben ik het dan toch beginnen gebruiken. Ook al omdat mijn bank (KBC) het verplichtte. Blijkbaar vonden ze hun eigen authenticatie niet meer betrouwbaar en moet ik nu voor het lezen van een PDF met hun tarieven ook al Itsme gebruiken. Dat is voor mij duidelijk een bewijs dat ze Itsme willen doordrukken, ook al is dat niet nodig.
Maar het moet gezegd: het werkt en ik zou het zelfs betrouwbaar durven noemen. Zelfs mijn hoogbejaarde ouders kunnen het gebruiken!
Als Frank Robben (https://www.cumuleo.be/nl/mandataris/26 ... robben.php) nu zegt een alternatief te willen maken met zijn vzw Smals dan heb ik daar wel mijn twijfels bij.
1, waarom heeft hij vòòr de komst van Itsme geen bruikbare en betrouwbare oplossing gemaakt? Misschien heeft hij intussen het licht gezien? Voortschrijdend inzicht is aan te moedigen, maar ik vertrouw het niet.
2, herinnert u zich het "succes" van de covid safe app?
3, hoe onze overheid met digitalisering omgaat weten we intussen allemaal. Het hierboven aangehaalde voorbeeld dat je 3x itsme moet gebruiken om telkens een doorverwijzende PDF te kunnen lezen is kenmerkend voor de inefficiëntie die daar normaal gevonden wordt.
4, de figuur Robben is niet onbesproken. Hij wordt vooral gedreven door zijn ego en is notoir moeilijk om mee samen te werken. (eigen ervaringen en veelvuldige getuigenissen van zijn slachtoffers)
Dus: Itsme werkt en dat vind ik fijn. Ik sta altijd open voor vernieuwing en concurrentie maar in dit geval heb ik bitter weinig vertrouwen in ambities van de overheid.
-
- Pro Member
Het is niet omdat België onvoldoende institutionele capaciteit heeft om een gedegen beleid te voeren (wat een probleem van nationale wilsvorming en uiteindelijk volksaard is) dat het niet goed zou zijn om een publiek alternatief te hebben voor itsme.R2D2 schreef:Dus: Itsme werkt en dat vind ik fijn. Ik sta altijd open voor vernieuwing en concurrentie maar in dit geval heb ik bitter weinig vertrouwen in ambities van de overheid.
Daarnaast hoeft een alternatief niet meteen klaar te zijn, of even praktisch te zijn als itsme. Wat telt is dat de prijszettingsmacht van itsme beperkt wordt. Daarom is het van belang dat mensen zichzelf en elkaar niet wijsmaken dat de specifieke affordances van het itsme-model absoluut noodzakelijk zijn. Je moet m.a.w. zowel persoonlijk als collectief snel kunnen terugschakelen naar een lager niveau van complexiteit.
Ja die gebruik ik ook. Ik ben heus niet pro kaartlezer. Ik ben enkel tegen het overdrijven van de "kost" van het moeten gebruiken van een kaartlezer en het minimaliseren van de "kost" van weer een extra privé-partij om zodoende de keuze voor itsme als rationeel voor te stellen. Mensen steken te veel moeite in het verdedigen van de details van hun setup en beginnen daardoor rare dingen over de wereld pre enkele jaren geleden te beweren. Nu tegen 15 jaar geleden is m.i. wit tegen heel licht lichtgrijs. Als je beweert dat het wit tegen zwart is, veronderstelt dat dat je absurd ongedisciplineerd, digitaal ongeletterd of (en dat zal het vaakst het geval zijn) een hype beast bent.JamesEarlGray schreef:Stefan1234: zelfs áls mijn kaartlezer altijd op dezelfde plek te vinden is ben ik dat zelf niet. Als ik op een andere locatie dan thuis wil inloggen, wat dan? CZAM TOTP is in dat geval veel praktischer dan op zoek te moeten gaan naar een kaartlezer op die andere locatie.
Laatst gewijzigd door stefan1234 05 jul 2022, 08:25, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Ik bedoel dit niet overdreven, dit zijn gewoon allemaal zaken die je moet doen, waar je tijd in steekt en waar je rekening mee moet houden terwijl er een manier bestaat waarbij dat allemaal niet hoeft. We doen dat niet voor ons plezier dus dan is het toch logisch dat mensen voor die andere manier kiezen?stefan1234 schreef:[
- Jij ziet er tegen op om je software bij te werken (denk trouwens dat die eID-middleware niet eens de nieuwste hoeft te zijn in de meeste gevallen).
- Jij laat na PIN-codes die je niet vaak gebruikt in een wachtwoordmanager te steken.
- "Alles weer opruimen", allee, komaan, alsof je net uw berging uit gekuist hebt...
Technologie moet ons dienen en zorgen voor ons gemak, niet zorgen voor extra werk en/of kopzorgen.
Bron
Bron
-
- Pro Member
Nogmaals: dergelijke argumenten over waar "we" of "mensen" zogezegd tijd in willen steken beperken altijd het soort scenario's waar men rekening mee houdt, i.f.v. het kortzichtig normaliseren van een bepaald product of dienst. Er zijn wel degelijk mensen (en strategisch verstandige landen) die een klein beetje extra moeite willen doen als ze daarmee potentieel veel moeite kunnen uitsparen wanneer ze in de toekomst de gevolgen van path dependency ongedaan moeten maken.MaT schreef:Ik bedoel dit niet overdreven, dit zijn gewoon allemaal zaken die je moet doen, waar je tijd in steekt en waar je rekening mee moet houden terwijl er een manier bestaat waarbij dat allemaal niet hoeft. We doen dat niet voor ons plezier dus dan is het toch logisch dat mensen voor die andere manier kiezen?stefan1234 schreef:[
Technologie moet ons dienen en zorgen voor ons gemak, niet zorgen voor extra werk en/of kopzorgen.
De Russische Federatie plukt nu bv. de vruchten van het feit dat ze sinds 2014 hun eigen betaalkaartnetwerk, Mir, zijn gaan ontwikkelen. Dat waren vast niet de meeste "handige" en "het werkt gewoon" kaarten in het begin. Ondertussen gaat het betaalverkeer echter gewoon door in Rusland. Vroeg of laat gaan smartphonetoepassingen als itsme hier misschien ook gebruikt worden voor politieke doeleinden. Als iedereen iets heeft, is het te verleidelijk voor de overheid om er geen voorwerp van belasting of een controlevector van te maken. Onder het mom van "voor uw veiligheid" uiteraard.
Dus ja, technologie moet ons dienen, maar als je dat reduceert tot praktische bruikbaarheid, en de verschillen met alternatieve technologieën bovendien zwaar overdrijft, dan maak je het makkelijk voor een product/dienst om misbruik te maken van die reputatie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
- Bedankt: 338 keer
- Recent bedankt: 3 keer
dan toch geen eigen platform? Zo succesvol gaan ze nooit zijn....
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231109_97893879
Een nieuwe manier van inloggen, een overname en ook voor het eerste break-even: het gaat hard voor Itsme. Aan het hoofd van een van de populairste apps van ons land: de veertigjarige Stephanie De Bruyne.
Van de kelder naar de bovenste verdieping, alles moet nog ingericht en geverfd worden. Maar aan het uitzicht op centrum Brussel kunnen de werknemers van Itsme al wennen. De fysieke verhuis is bijna symbolisch voor de groei van het bedrijf. Toen CEO Stephanie De Bruyne (40) in 2020 begon, waren er zo’n twintig medewerkers, vandaag staat de teller op 70. En daar stopt het niet. Het Belgische technologiebedrijf en zijn CEO zijn ambitieus.
Voor mij is het bijna ondenkbaar om zonder Itsme nog ergens in te loggen. Hoeveel Belgen gebruiken de app ondertussen?
“Bijna zeven miljoen Belgen. Dat is ongeveer 90 procent van de actieve bevolking boven de 16 jaar, dat is gigantisch. Gemiddeld gebruikt iemand de app ook 7 keer per maand. 800 privébedrijven werken met ons samen en we zijn aanwezig op 2.000 overheidsplatformen. En er blijven er bijkomen. We zijn ook bezig met de uitrol in het buitenland. Sinds kort zitten bijvoorbeeld ook de Nederlandse notarissen op Itsme.”
“Het is dan ook een uniek product. Je kan niet enkel jezelf identificeren, je kan ook transacties bevestigen en handtekeningen plaatsen die evenveel rechtswaarde hebben als een schriftelijke handtekening. We zijn daarvoor geaccrediteerd op het allerhoogste veiligheidsniveau. In sommige landen heb je ook apps die dat doen, maar dan gaat het om verschillende apps. Bij ons heb je al die functies op één app. Het zorgt ervoor dat België, samen met Denemarken en Estland, koploper is als het gaat om die digitalisering.”
Veel Belgen denken ondertussen dat Itsme een overheidsapp is, maar dat is niet correct.
“De overheid is wel een belangrijke partner in het hele verhaal. Maar Itsme werd opgericht in 2017 door de vier grootbanken (KBC, ING, BNP Fortis en Belfius) en de drie telecomspelers (Proximus, Telenet en Orange België). Niet toevallig zijn dat zeer streng gereguleerde sectoren. Zij zochten een manier om hun klanten veiliger te identificeren. Door niet elk apart te werken aan een oplossing maar de krachten te bundelen, is Itsme er gekomen. Sinds 2021 is ook de overheid ingestapt als aandeelhouder. Maar we zijn een privaat bedrijf. We zijn dus een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen de publieke en de private sector.”
Hoe verdient Itsme geld?
“Voor de gebruikers zijn en blijven we gratis. Het zijn de bedrijven die Itsme aanbieden die ons betalen, per klant en niet per transactie. In landen waar bedrijven betalen per transactie, loggen gebruikers typisch één keer in met de digitale identiteit om zich te identificeren. En vervolgens worden ze teruggestuurd naar het goedkopere en minder veilige systeem van gebruikersnamen en paswoorden. Dat willen we net vermijden en ervoor zorgen dat burgers altijd veilig én gemakkelijk kunnen inloggen.”
“Wat winstgevendheid betreft, is het geen gemakkelijke sector. Je moet erg veel gebruikers hebben om winstgevend te kunnen zijn, en in een klein land als België is dat niet makkelijk. Toch zullen wij dit jaar voor het eerst break-even draaien, net dankzij het feit dat zoveel Belgen de app gebruiken. En daar zijn we heel blij mee.”
De vertrouwde Itsme-app zal een tikkeltje veranderen de komende maanden. Wat zijn jullie plannen?
“Wie inlogt bij Itsme, moet nu steeds zijn gsm-nummer ingeven. Maar we willen die mogelijkheid uitbreiden. We zien hoe de laatste jaren het gebruik van QR-codes ingeburgerd is geraakt. Vanaf december zal het mogelijk worden om ook in te loggen via het scannen van een QR-code. Niet alleen voor het inloggen op websites, maar ook in de fysieke wereld biedt dit mogelijkheden. Er loopt bijvoorbeeld een pilootproject in een gemeente waarbij je je paspoort kan ophalen door de QR-code van een beveiligde locker te scannen.”
“De werking van de app blijft hetzelfde. De sterkte van Itsme zit in de simpliciteit van diezelfde vertrouwde drie schermen die je steeds te zien krijgt. De QR-codescanner is daarin een extra service. We willen blijven evolueren en nieuwe producten aanbieden. We willen bijvoorbeeld graag ook andere data aanbieden dan de identiteitsgegevens. Als je een auto huurt bijvoorbeeld: dat bedrijf wil niet enkel je identiteit weten, zij willen ook je rijbewijs en eventueel een kredietkaart. Allemaal stukjes informatie die op verschillende plekken zijn opgeslagen. Wij willen daarin het doorgeefluik zijn, maar zonder de data zelf te zien, en zonder deze data bij ons op te slaan.”
Jullie hebben net ook een eerste overname beet, volgen er nog?
“Overnemen is geen doel op zich. Het plaatje moet kloppen. We kijken naar bedrijven die onze technologie kunnen versterken, bedrijven die ons kunnen lanceren in andere landen of bedrijven die een product aanbieden dat wij niet hebben. Het Leuvense NextAuth paste in dat plaatje.”
Je bent 40 jaar, hebt drie jonge kindjes en runt een succesvol bedrijf. Ambieer je ook een rolmodel te zijn?
(Lacht) “Ik huiver er een beetje van om als rolmodel op een voetstuk geplaatst te worden. Ik wil vooral impact hebben, zowel op maatschappelijk vlak als binnen de organisatie. Ik wil een werksfeer creëren waarin mensen zichzelf kunnen ontwikkelen. Dat betekent ook dat we een erg menselijke cultuur hebben, waarin flexibiliteit belangrijk is. Ik heb drie jonge kinderen van 10, 9 en 6, ik heb dus ook die flexibiliteit nodig. Dat is trouwens geen genderverhaal: de mannelijke collega’s in onze organisatie hebben evengoed nood aan die vrijheid. Er werken hier enkel mensen die gepassioneerd zijn door het werk maar daarnaast ook een rijk leven hebben. Als ik mensen kan meetrekken in mijn verhaal en kan inspireren, is mijn opdracht geslaagd.”
Hoe lang ga je het nog doen?
(Lacht) “Ik heb nog geen houdbaarheidsdatum geplakt op mijn stoel hier. Ik zie nog heel veel dingen die ik wil realiseren. We zetten stappen naar het buitenland, maar we zetten ook nog steeds stappen hier in België om onze klanten nog beter te bedienen. Voor elke CEO komt er een moment waarop het beter is om los te laten, maar dat is nu nog niet aan de orde.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231109_97893879
Een nieuwe manier van inloggen, een overname en ook voor het eerste break-even: het gaat hard voor Itsme. Aan het hoofd van een van de populairste apps van ons land: de veertigjarige Stephanie De Bruyne.
Van de kelder naar de bovenste verdieping, alles moet nog ingericht en geverfd worden. Maar aan het uitzicht op centrum Brussel kunnen de werknemers van Itsme al wennen. De fysieke verhuis is bijna symbolisch voor de groei van het bedrijf. Toen CEO Stephanie De Bruyne (40) in 2020 begon, waren er zo’n twintig medewerkers, vandaag staat de teller op 70. En daar stopt het niet. Het Belgische technologiebedrijf en zijn CEO zijn ambitieus.
Voor mij is het bijna ondenkbaar om zonder Itsme nog ergens in te loggen. Hoeveel Belgen gebruiken de app ondertussen?
“Bijna zeven miljoen Belgen. Dat is ongeveer 90 procent van de actieve bevolking boven de 16 jaar, dat is gigantisch. Gemiddeld gebruikt iemand de app ook 7 keer per maand. 800 privébedrijven werken met ons samen en we zijn aanwezig op 2.000 overheidsplatformen. En er blijven er bijkomen. We zijn ook bezig met de uitrol in het buitenland. Sinds kort zitten bijvoorbeeld ook de Nederlandse notarissen op Itsme.”
“Het is dan ook een uniek product. Je kan niet enkel jezelf identificeren, je kan ook transacties bevestigen en handtekeningen plaatsen die evenveel rechtswaarde hebben als een schriftelijke handtekening. We zijn daarvoor geaccrediteerd op het allerhoogste veiligheidsniveau. In sommige landen heb je ook apps die dat doen, maar dan gaat het om verschillende apps. Bij ons heb je al die functies op één app. Het zorgt ervoor dat België, samen met Denemarken en Estland, koploper is als het gaat om die digitalisering.”
Veel Belgen denken ondertussen dat Itsme een overheidsapp is, maar dat is niet correct.
“De overheid is wel een belangrijke partner in het hele verhaal. Maar Itsme werd opgericht in 2017 door de vier grootbanken (KBC, ING, BNP Fortis en Belfius) en de drie telecomspelers (Proximus, Telenet en Orange België). Niet toevallig zijn dat zeer streng gereguleerde sectoren. Zij zochten een manier om hun klanten veiliger te identificeren. Door niet elk apart te werken aan een oplossing maar de krachten te bundelen, is Itsme er gekomen. Sinds 2021 is ook de overheid ingestapt als aandeelhouder. Maar we zijn een privaat bedrijf. We zijn dus een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen de publieke en de private sector.”
Hoe verdient Itsme geld?
“Voor de gebruikers zijn en blijven we gratis. Het zijn de bedrijven die Itsme aanbieden die ons betalen, per klant en niet per transactie. In landen waar bedrijven betalen per transactie, loggen gebruikers typisch één keer in met de digitale identiteit om zich te identificeren. En vervolgens worden ze teruggestuurd naar het goedkopere en minder veilige systeem van gebruikersnamen en paswoorden. Dat willen we net vermijden en ervoor zorgen dat burgers altijd veilig én gemakkelijk kunnen inloggen.”
“Wat winstgevendheid betreft, is het geen gemakkelijke sector. Je moet erg veel gebruikers hebben om winstgevend te kunnen zijn, en in een klein land als België is dat niet makkelijk. Toch zullen wij dit jaar voor het eerst break-even draaien, net dankzij het feit dat zoveel Belgen de app gebruiken. En daar zijn we heel blij mee.”
De vertrouwde Itsme-app zal een tikkeltje veranderen de komende maanden. Wat zijn jullie plannen?
“Wie inlogt bij Itsme, moet nu steeds zijn gsm-nummer ingeven. Maar we willen die mogelijkheid uitbreiden. We zien hoe de laatste jaren het gebruik van QR-codes ingeburgerd is geraakt. Vanaf december zal het mogelijk worden om ook in te loggen via het scannen van een QR-code. Niet alleen voor het inloggen op websites, maar ook in de fysieke wereld biedt dit mogelijkheden. Er loopt bijvoorbeeld een pilootproject in een gemeente waarbij je je paspoort kan ophalen door de QR-code van een beveiligde locker te scannen.”
“De werking van de app blijft hetzelfde. De sterkte van Itsme zit in de simpliciteit van diezelfde vertrouwde drie schermen die je steeds te zien krijgt. De QR-codescanner is daarin een extra service. We willen blijven evolueren en nieuwe producten aanbieden. We willen bijvoorbeeld graag ook andere data aanbieden dan de identiteitsgegevens. Als je een auto huurt bijvoorbeeld: dat bedrijf wil niet enkel je identiteit weten, zij willen ook je rijbewijs en eventueel een kredietkaart. Allemaal stukjes informatie die op verschillende plekken zijn opgeslagen. Wij willen daarin het doorgeefluik zijn, maar zonder de data zelf te zien, en zonder deze data bij ons op te slaan.”
Jullie hebben net ook een eerste overname beet, volgen er nog?
“Overnemen is geen doel op zich. Het plaatje moet kloppen. We kijken naar bedrijven die onze technologie kunnen versterken, bedrijven die ons kunnen lanceren in andere landen of bedrijven die een product aanbieden dat wij niet hebben. Het Leuvense NextAuth paste in dat plaatje.”
Je bent 40 jaar, hebt drie jonge kindjes en runt een succesvol bedrijf. Ambieer je ook een rolmodel te zijn?
(Lacht) “Ik huiver er een beetje van om als rolmodel op een voetstuk geplaatst te worden. Ik wil vooral impact hebben, zowel op maatschappelijk vlak als binnen de organisatie. Ik wil een werksfeer creëren waarin mensen zichzelf kunnen ontwikkelen. Dat betekent ook dat we een erg menselijke cultuur hebben, waarin flexibiliteit belangrijk is. Ik heb drie jonge kinderen van 10, 9 en 6, ik heb dus ook die flexibiliteit nodig. Dat is trouwens geen genderverhaal: de mannelijke collega’s in onze organisatie hebben evengoed nood aan die vrijheid. Er werken hier enkel mensen die gepassioneerd zijn door het werk maar daarnaast ook een rijk leven hebben. Als ik mensen kan meetrekken in mijn verhaal en kan inspireren, is mijn opdracht geslaagd.”
Hoe lang ga je het nog doen?
(Lacht) “Ik heb nog geen houdbaarheidsdatum geplakt op mijn stoel hier. Ik zie nog heel veel dingen die ik wil realiseren. We zetten stappen naar het buitenland, maar we zetten ook nog steeds stappen hier in België om onze klanten nog beter te bedienen. Voor elke CEO komt er een moment waarop het beter is om los te laten, maar dat is nu nog niet aan de orde.”