2dehands fritzbox kopen voor in bijgebouw

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Voor een garage op 30 m van m'n woning had ik graag een tweede Fritzbox gezet om dit gebouwtje van wifi te voorzien.

Ik kan goedkoop een 7360 kopen (20 euro)

Is dit een aanvaardbare keuze?

Ik heb in huis zelf een 7270 waar we voip mee bellen via ovh

bijkomend vraagje, kan ik dan ook in dit bijgebouw een vast toestel zetten op m'n zelfde abo bij ovh en dit connecteren via de
tel aansluiting op de 7360?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik denk dat het er vanaf hangt of en hoe je beide fritzboxen gaat koppelen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ik zou dus van een switch in huis vertrekken met een ethernetkabel en deze in lan 1 pluggen van de 7360......
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Pak 25 euro en ik stuur er je 2 op :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lucdec schreef:Ik kan goedkoop een 7360 kopen (20 euro)
Is dit een aanvaardbare keuze?
Ik heb in huis zelf een 7270 waar we voip mee bellen via ovh
Als je tevreden bent met de 7270 als hoofdrouter, dan is de 7360 een aanvaardbare keuze.
Deze is zelfs recenter dan de 7270 (en heeft 2 gigabit poorten).

Je moet de 7360 dan instellen als "IP Client" en eventueel een vast IP toekennen (in het zelfde subnet van je lokaal netwerk).
lucdec schreef:bijkomend vraagje, kan ik dan ook in dit bijgebouw een vast toestel zetten op m'n zelfde abo bij ovh en dit connecteren via de
tel aansluiting op de 7360?
Dat gaat perfect:
- Op de 7270 moet je een "IP telefoon aanmaken" (met user en paswoord). Stel dit "toestel" in, zodat deze gebruik maakt (inkomend en uitgaand) van de OVH lijn.
- Op de 7360 moet je een "nieuw telefoonnummer" toevoegen, met de user en paswoord zoals hierboven en registrar = intern IP adres van de 7270
- Op de 7360 moet je dan je analoog toestel toevoegen, en instellen, zodat deze gebruik maakt (inkomend en uitgaand) van deze SIP lijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

OK dank voor de antwoorden.

Wifi is enkel 2,4 zeker. 5 is er niet. Is dit een groot nadeel?
Het is niet zo dat 2,4 niet meer gaat ondersteund worden in de devices hoop ik. Want 2,4 reikt verder dacht ik.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Misschien mik je toch beter wat hoger, 7490 ofzo voor de Mesh-functionaliteit.
Geen ervaring mee, maar zo 2 AP's gebruiken ookal zijn ze met kabel verbonden vind ik toch ook niet zo geweldig, zonder een controller die de clients van de ene AP naar de andere stuurt.
In theorie moeten de clients zelf het beste signaal selecteren maar dat klinkt vooral mooier in theorie dan praktijk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

honda4life schreef:Misschien mik je toch beter wat hoger, 7490 ofzo voor de Mesh-functionaliteit.
In principe ben ik het hiermee eens ...
Maar gezien zijn "hoofdrouter" een 7270 is kan deze volgens mij niet "gemeshd" worden met een 7490 :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ben ondertussen toch gegaan voor een 7490 tweedehands gekocht voor 35 euro. Is onderweg..

Zou ik dan die 7490 in huis plaatsen en die 7270 in het bijgebouw, of gewoon de 7270 laten staan en de 7490 in het bijgebouw?

De 7270 zend niet zo krachtig uit vindt ik, maar er is ook nog de telenet wifi in huis. Om het plaatje compleet te vertellen heb ik een
gratis telenet booster afgehaald een paar jaar geleden en deze staat in m'n loods en werkt perfect. Met de 7490 erbij zit
ik dus met 4 uitzendpunten..... Ik heb indertijd alles dezelfde naam gegeven zodat ik eigenlijk maar 1 wifi zie....

Als er tips zijn om te optimaliseren, graag..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lucdec schreef:Zou ik dan die 7490 in huis plaatsen en die 7270 in het bijgebouw, of gewoon de 7270 laten staan en de 7490 in het bijgebouw?
  • Wat WiFi bereik betreft kan je beide opties eens uitproberen en kijken welke optie de beste verbetering geeft. De 7490 heeft 5GHz, de oude 7270 is alleen 2.4 GHz denk ik.
  • Wat netwerk betreft: de 7490 in het bijgebouw plaatsen heeft wellicht alleen zin als je deze op gigabit kunt aansluiten. De 7490 heeft 4 gigabit poorten, de oude 7270 heeft alleen 100 Mbit poorten.
  • Wat VoIP betreft, maakt het niets uit: gezien beide Fritz!en op hetzelfde lokaal netwerk staan, kan je zelf kiezen welke FritzBox je de "VoIP master" maakt (met de externe VoIP provider), en welke je de "VoIP slave" maakt.
    Ik zou eerder opteren om de nieuwste (7490) als VoIP master in te stellen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Kan ik de config van de 7270 vlot overbrengen naar de 7490, of moet alles opnieuw manueel......
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat kan normaal wel redelijk goed.
  • Je moet de instellingen van de 7270 exporteren met een paswoord (System > Back-up > Save).
  • Als je de 7490 voor het eerst opstart zal je taal/land/annex moeten kiezen (annex maakt niets uit)
  • Als de 7490 dan terug opstart kom je in een installatie wizzard. Deze onderbreken en de "Expert view" activeren.
  • Nu kan je de instellingen van de 7270 importeren (System > Back-up > Restore). Kies hier om "alles" te herstellen.
Daarna moet je wel alle instellingen nog eens controleren, want niet alles wordt overgenomen ...
Eventuele DECT toestellen zal je opnieuw moeten registreren.
Controleer of je telefoonboek (contact lijst) werd overgenomen, zoniet kan je die apart exporteren (xml bestand) en terug importeren op de andere box.
Soms kan je de "gekende" DECT toestellen in één keer terug activeren: Telephony > DECT > Expanded Login Mode
Controleer ook of je geen IP conflict krijgt (als de 7490 ook het vaste IP adres overgenomen heeft).
Dus best jouw 7270 resetten en opnieuw instellen als IP Client ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

top, ik laat een reactie als ik het toestel binnen heb
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ondertussen toestelletje binnen.
Het export bestand en xml telefoonboek bestand van de 7270 ingelezen in de 7490.
Ziet er goed uit.

Krijg wel m'n telefonie niet aan de praat.
Ik krijg geen groene bol bij "telephone numbers", niet bij ovh en niet bij sip.discountvoip.co.uk.

Geen idee wat het is, al gewist en opnieuw aangemaakt, niet groen te krijgen....
Schermafbeelding 2022-06-18 191654.jpg
(135.23 KiB) Nog niet gedownload
Schermafbeelding 2022-06-18 191209.jpg
(112.33 KiB) Nog niet gedownload

Internet werkt wel, want ik heb een update kunnen doen van 7.27 naar 7.29 dacht ik...
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

In de logging zie ik tevens onderstaande fout:
Schermafbeelding 2022-06-19 085827.jpg
(73.57 KiB) Nog niet gedownload

Waar en hoe zou ik dit kunnen fiksen?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

kan je surfen vanaf de tweede fritz ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Uit je vorige posts was ons niet duidelijk hoe je de Fritz!Box gebruikt.
Ik dacht dat je deze als jouw (hoofd) router gebruikt, maar uit de vorige screenshots blijkt dus dat je die als "IP Client" gebruikt, en dat je op de FRitz!Box 7490 een vast IP hebt ingesteld...

Wellicht heb je iets verkeerd gedaan in de netwerkinstellingen:
  • Bij Internet > Account Information moet je dus kiezen voor "Connection to an external modem or router"
  • Bij Operating mode moet je kiezen voor "Share existing internet connection in the network (IP client mode)"
  • Bij Connection settings moet je kiezen voor "Configure the IP address manually"
    • IP adres = 192.168.0.10
    • Subnetmask = 255.255.255.0
    • Default Gateway = 192.168.0.1 (IP adres van de Telenet modem).
    • DNS1/2 = 192.168.0.1 (IP adres van de Telenet modem).
      voor DNS mag je eventueel ook de DNS van Telenet gebruiken: 195.130.131.5 en 195.130.130.5
Op die manier heeft de Fritz!Box een DNS, waarmee hij het adres van de VoIP provider kan resolven ...
IPv6 zou ik uitzetten:
  • - de Fritz!Box zelf heeft dat niet nodig (de VoIP providers zijn via IPv4 bereikbaar).
    - dat heeft geen invloed op de WiFi (gezien de Fritz!Box ingesteld staat als AP krijgen gebruikers IPv6 vanuit de Telenet modem).
Zorg er dan ook voor dat de oude Fritz!Box een verschillend IP krijgt (vb 192.168.0.11) anders krijg je een IP conflict.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ok dank je wel. Ik probeer het vanavond uit

Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Dat gaat perfect:
- Op de 7270 moet je een "IP telefoon aanmaken" (met user en paswoord). Stel dit "toestel" in, zodat deze gebruik maakt (inkomend en uitgaand) van de OVH lijn.
- Op de 7360 moet je een "nieuw telefoonnummer" toevoegen, met de user en paswoord zoals hierboven en registrar = intern IP adres van de 7270
- Op de 7360 moet je dan je analoog toestel toevoegen, en instellen, zodat deze gebruik maakt (inkomend en uitgaand) van deze SIP lijn.

Philippe, ben even aan het kijken voor ook een telefoon bij te plaatsen in het bijgebouw. (via de wifi van de 7270 dus)
Het wil me niet lukken.
stap1 en 3 ok maar stap2 kan ik de registrar niet kiezen, zie foto's....
In welk menu moet ik zijn in de 7490? In telephony devices of telefony numbers?

Schermafbeelding 2022-07-28 192214.jpg
Schermafbeelding 2022-07-28 192214.jpg (42.04 KiB) 1703 keer bekeken
Schermafbeelding 2022-07-28 192150.jpg
(37.39 KiB) Nog niet gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lucdec schreef:Philippe, ben even aan het kijken voor ook een telefoon bij te plaatsen in het bijgebouw. (via de wifi van de 7270 dus)
Het wil me niet lukken.
stap1 en 3 ok maar stap2 kan ik de registrar niet kiezen, zie foto's....
In welk menu moet ik zijn in de 7490? In telephony devices of telefony numbers?
Misschien nog eens kort herinneren hoe de situatie is, en wat je precies wilt. Ik ga uit van volgend scenario:
  • je hebt een Telenet HGW (192.168.0.1)
  • binnenshuis heb je een Fritz!Box 7490, ingesteld als "IP Client" (192.168.0.10).
  • Op deze Fritz!Box heb je enkele VoIP providers ingesteld (OVH, ...)
  • in het bijgebouw heb je een Fritz!Box 7270, ook ingesteld als "IP Client" (192.168.0.11).
  • je wilt in het bijgebouw een vast toestel aansluiten op de 7270 (analoog toestel of DECT)??
Dan begrijp ik jouw vraag niet goed: je wilt een "telefoon bij plaatsen in het bijgebouw (via de wifi van de 7270 dus)".
Heeft toch niets te maken met de WiFi (tenzij je softphone wilt gebruiken via WiFi) ?

Instellingen 7490:
  • je moet een "telephony device" aanmaken in de 7490.
  • 2de screenshot lijkt me correct, alleen ben ik niet zeker of "IP telephone 1" een geldige username is (met de spaties).
Instellingen 7270 (bijgebouw):
  • je moet een nieuw "telephone number" aanmaken op de 7270.
  • registrar = 192.168.0.10 (IP adres van de 7490), username en paswoord zoals je die gekozen hebt in de 7490.
  • telefoon nummer kan je zelf kiezen (voorbeeld 620, het nummer dat de 7490 voorzien heeft voor de "Ip telephone".
  • nu gaat jouw 7270 (bijgebouw) zich registreren op de 7490, en je krijgt een groen bolletje.
Nu moet je alleen nog een "telephony" device toevoegen in de 7270 (analoge telefoon of DECT?).

PS
Indien je in het bijgebouw een Softphone wilt gebruiken via de WiFi (voorbeeld de FritzFon App), dan moet je in de 7270 (bijgebouw) helemaal niets instellen, want dan zal je - via de WiFi - rechtstreeks registreren op de 7490.

Misschien eens verduidelijken wat je precies wilt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

De situatie die U schetst is volledig correct.
Ik had daar graag een dect geplaatst.

nee, is geen wifi, ik bedoel draadloos toestel...dect dus.

Ik probeer nog even volgens uw instructies.


ps. Als ik wandel met de woning dect tot in het bijgebouw, gaat die daar ook werken? waarschijnlijk niet...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lucdec schreef:Als ik wandel met de woning dect tot in het bijgebouw, gaat die daar ook werken? waarschijnlijk niet...
Inderdaad niet, jouw DECT toestel kan maar aan één basis station aangemeld zijn.
Je kan wel het bereik van het basis station uitbreiden door middel van "DECT repeaters".

Je moet dus jouw DECT toestel (éénmalig) correct aanmelden op het basis station van de 7270 (bijgebouw).
Daarna kan je gemakkelijk het basis station switchen tussen de 7490 (woning) en de 7270 (bijgebouw).
Ga naar Menu > Instellingen > Aanmelden > Basis kiezen.
Hier zie je een lijst van (maximaal) 4 gekende basis stations, waaruit je kan kiezen.

Tip: verwijder oude basis stations die je niet meer gebruikt uit de lijst (oude FritzBox).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ik heb het werkend gekregen.
Zonder u, Philippe was het nooit gelukt. Ik begrijp niet waar je al die kennis haalt. Mijn oprechte dank.

Onderstaande begrijp ik wel niet
Daarna kan je gemakkelijk het basis station switchen tussen de 7490 (woning) en de 7270 (bijgebouw).
Ga naar Menu > Instellingen > Aanmelden > Basis kiezen.
Hier zie je een lijst van (maximaal) 4 gekende basis stations, waaruit je kan kiezen.

Tip: verwijder oude basis stations die je niet meer gebruikt uit de lijst (oude FritzBox).
Ik vind dit menu niet, en ik begrijp ook niet wat je bedoelt met "basisstations". Oude basisstations die ik niet meer gebruik????
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lucdec schreef: ik begrijp ook niet wat je bedoelt met "basisstations".
Een DECT (draagbaar) toestel kan alleen werken, als het aangemeld is aan een "DECT basis".
In jouw geval heb je 2 DECT basis stations:
  • - de Fritz!Box 7490 (in de woning): hiermee zijn de DECT toestellen verbonden die je in de woning gebruikt.
    - de Fritz!Box 7270 (in bijgebouw): hieraan is het DECT toestel verbonden die je in het bijgebouw gebruikt.
Als je dus een toestel vanuit de woning meeneemt naar het bijgebouw, moet je dit toestel aanmelden (registreren) op de Fritz!Box 7270.

Als je dit toestel terug meeneemt in huis, moet je dan terug de Fritz!Box 7490 kiezen als basis.
Je kan via het menu van jouw DECT toestel gewoon kiezen tussen de Fritz!Box 7270 en de 7490 (je hoeft de aanmelding procedure niet meer doorlopen).
lucdec schreef: Oude basisstations die ik niet meer gebruik????
Indien je datzelfde DECT toestel vroeger al zou eens gebruikt zou hebben op een andere Fritz!Box, dan blijft deze in het drop-down lijstje van basis stations, zelfs als je deze Fritz!Box al lang vervangen hebt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

OK, volledig duidelijk nu.

Ik heb maar 1 toestel van Fritz zelf, nl fritz!fon.
De andere 2 zijn alcatel dect toestellen. Deze zijn niet volledig compatibel maar werken wel. Het zijn deze:
https://www.used4telecom.nl/product/alc ... furbished/
https://www.al-enterprise.com/-/media/a ... e-5-en.pdf

1 ambetantigheid met die toestellen, Ik kan de datum en tijd niet instellen. (bij het aanleggen van de dect staat hij op 1/1/2011) Vermoedelijk moet dit doorgegeven worden via de dect centrale, maar
de fritzbox doet dit niet. Zou hiervoor een oplossing zijn?

Ik blijf maar vragen :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vragen staat vrij, als ik het anwtoord niet weet zal ik het ook zeggen :wink:

Wat betreft de tijd.
Volgens mij kan je in de Alacatel DECT toestellen toch manueel de correcte tijd ingeven?
zie pagina 52 van de gebruiksaanwijzing in jouw link hierboven:
  • Settings:
    Access the general settings such as time and date, Language, Economy mode, key
    programming, etc.
Zolang het toestel geen platte accu heeft, zal deze wel de datum/tijd onthouden?

Ik dacht ook dat de datum/tijd door het DECT basis station automatisch doorgegeven werd na het beëindigen van een telefoongesprek, maar dat weet ik niet zeker.

De Alcatel DECT handets kan je ook registreren op beide FritzBoxen.
Je kan dan manueel overschakelen naar het gewenste basis station, of dat kan ook automatsich (volgens bereik).
volgens pag 47 van de gebruiksaanwijzing?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

In de settings kan ik enkel het formaat veranderen van de datum , voor de tijd kiezen voor de 12 of 24 uurs notatie. De waarden zelf kan ik niet instellen.
Inderdaad, ik heb ze op beide fritzboxen geregistreerd en ze springen automatisch over van de ene op de andere.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Geen idee of dit kan helpen, maar probeer eens om de time server van de Fritz!Box te activeren:
Home Network > Network > Network Settings > Time Synchronization
de optie aanvinken: Make FRITZ!Box available as a time server in the home network
time server.png
(34.02 KiB) Nog niet gedownload
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ik kan dit menu niet terugvinden....
Schermafbeelding 2022-07-31 213050.jpg
(137.89 KiB) Nog niet gedownload
Misschien omdat hij als ip client ingesteld is.....

inderdaad is zo
Schermafbeelding 2022-07-31 213329.jpg
(142.17 KiB) Nog niet gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jammer, daar had ik niet aan gedacht :-(
Misschien als test deze eventjes als router instellen i.p.v IP client?
(eerst je huidige instellingen bewaren) :wink: .

Maar wellicht geldt een "time server" niet voor de DECT.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Heb puur toevallig een tweedehandse 7530 op de kop kunnen tikken en wil de 7270 vervangen door deze 7530.
Ik kan hem benaderen via een paswoord dat achteraan het toestel staat. de gebruikersinterface kan ik openen en ik
zie dat er nog edpnet gegevens inzitten....

Hoe pak ik dit nu best aan?
Kan ik het toestel volledig resetten zodat ik met een nieuwe lei kan beginnen?
Is het paswoord vast vermits het achteraan gedrukt is...?
Is dit originele fritzbox soft, of is die gemodifieerd door edpnet?
Ik heb dus 3 componenten voor wifi, de witte hgw van Telenet, de 7490 en nu de 7530. Is mesh aan te raden? Heeft mesh ook nadelen? Hoe stel ik dit goed in. Ik zie geen mesh staan in de hgw van Telenet....is dit een belemmering...

1660029399232.jpg
(322.13 KiB) Nog niet gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lucdec schreef:1. Kan ik het toestel volledig resetten zodat ik met een nieuwe lei kan beginnen?
2. Is het paswoord vast vermits het achteraan gedrukt is...?
3. Is dit originele fritzbox soft, of is die gemodifieerd door edpnet?
4. Ik heb dus 3 componenten voor wifi, de witte hgw van Telenet, de 7490 en nu de 7530. Is mesh aan te raden? Heeft mesh ook nadelen? Hoe stel ik dit goed in. Ik zie geen mesh staan in de hgw van Telenet....is dit een belemmering...
1. Ja, ik zou het toestel een volledige werkreset geven (Systeem > Backup > Fabrieksinstellingen).
2. Het paswoord op de label is niet vast, je kan het best wijzigen met een eigen paswoord. Na een herstel naar fabrieksinstellingen zal je terug het paswoord op de label moeten gebruiken (alsook de WiFi instellingen).
3. het is dezelfde firmware, geen idee of er settings van edpnet gepreconfigureerd zijn?
4. ik heb geen ervaring met mesh tussen 2 Fritz!Boxen die beide als IP client ingesteld zijn...
lucdec schreef:Heb puur toevallig een tweedehandse 7530 op de kop kunnen tikken en wil de 7270 vervangen door deze 7530.
Na een reset, kan je dan gewoon de instellingen van de 7270 (die je bewaard hebt met een paswoord) terug inlezen. Je zal wel de DECT toestellen opnieuw moeten registreren, alle andere instellingen zullen overgenomen worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Dag Philippe,

Ondertussen is de situatie als volgt, door u correct geschetst:

je hebt een Telenet HGW (192.168.0.1) (witte modem router) garage/berging
binnenshuis heb je een Fritz!Box 7490, ingesteld als "IP Client" (192.168.0.10). boven
Op deze Fritz!Box is ovh telefonie ingesteld.
in het bijgebouw heb je een Fritz!Box 7530, ook ingesteld als "IP Client" (192.168.0.11).
je wilt in het bijgebouw een vast toestel aansluiten op de 7530 (analoog toestel of DECT)?? is gebeurd.
Er is ook een loods waarin een Telenet booster staat voor de Wifi
Wifi netwerk heeft overal dezelfde naam.
De 7270 zal ik misschien ook nog inzetten als ipclient om de wifi te versterken buiten....


Ik had wat issues zoals geweten in het andere topic met telefonie die wegviel, dit is opgelost door 1 account van OVH in de 7490 te zetten, overal anders gewist.


Ik ben tevreden van deze opstelling.
Ik mis nog 1 ding:
Dit is een gastnetwerk op de 7530, omdat daar dikwijls bezoek komt.
Ik lees bij avm dat dit niet kan als de router in ipclient mode staat....
Is hier een truk voor?, want ik kan het gastnetwerk activeren in de 7530 maar het werkt niet.
dank voor het meedenken....
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je alle features van de Fritz!Box wilt gebruiken, dan moet je misschien wel eens overwegen om de Fritz!Box 7490 (in de woning) te gebruiken als router, in plaats van als AP (IP client). Dan moet je ganse lokale netwerk natuurlijk achter de Fritz!Box komen (uitzondering: de digicorders), en moet je de WiFi van de Telenet modem uitschakelen.

Het voordeel zou zijn dat je:
  1. de Fritz!Box "Gast WiFi" kan activeren (op de 7490).
  2. beide Fritz'en kan "meshen", zodat alle instellingen op de 7490 (mesh master) automatisch overgenomen worden door de 7530 (mesh client), inclusief de Gast WiFi)
  3. lost onmiddellijk jouw telefonie probleem op: je kan automatisch de telefonie instellingen van de mesh master overzetten naar de mesh client (de 7530 zal zich dan registreren op de 7490). Ook het telefoonboek van de mesh master wordt dan gesyncroniseerd enz ...)
    de ingewikkelde setup zoals hierboven besproken moet je dan niet doen.
De Telenet booster (je bedoelt een Telenet AP of een WiFi Powerline set?) kan je ook achter de FritzBox gebruiken om de WiFi dekking te verhogen
En natuurlijk ook de oude 7270 (alleen 2.4 GHz en geen gigabit).

Met het "meshen" van 2 FritzBoxen die beide als "IP Client" ingesteld zijn, heb ik geen ervaring.
Het Gast WiFi netwerk kan je inderdaad niet instellen in AP mode.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ik ben bang dat als ik begin te veranderen er weer problemen opduiken... Die kunnen dan wel opgelost worden, maar wel veel tijd en zoekwerk nodig :).
Telefonieproblemen heb ik niet meer, kan bellen en gebeld worden zowel in huis als bijgebouw.
Als ik de wifi uitschakel bij Telenet, dan heb ik ook geen wifree meer vermoedelijk? Ook heb ik dan te weinig signaal in huis. De7490 straalt te weinig vanuit de berging om gans de woning te coveren....

Is er echt geen andere manier om een gastnetwerk op te zetten met de 7530?


Momenteel ziet het er zo uit bij mij: (TV van telenet is er niet)
netwerk.jpg


Ik bots ook op iets raars: Als ik de 7270 inplug in huis op poort 4 van de smc switch heb ik nog sterkere wifi in huis.
Eigenlijk zou ik die 7270 willen zetten in het bijgebouw boven omdat daar zwak signaal is (betonnen plafond)
Ik heb dit gedaan en dus verbonden met ingang 2 van de 7530. Vanals de 7270 opgestart is kan ik niet meer op internet in het bijgebouw.... Ik zie wel een sterk
wifi signaal op m'n gsm met de goede naam, maar ik raak er niet op. Wat zou dit nu weer kunnen zijn?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lucdec schreef: 22 aug 2022, 14:15 Als ik de wifi uitschakel bij Telenet, dan heb ik ook geen wifree meer vermoedelijk?
Je kan in "Mijn Telenet" ervoor kiezen om geen persoonlijke WiFi uit te zenden, maar wel de WiFree alleen.
lucdec schreef: 22 aug 2022, 14:15 Is er echt geen andere manier om een gastnetwerk op te zetten met de 7530?
Niet echt. Je kan natuurlijk wel een andere SSID en paswoord geven, maar gasten blijven toch op je private LAN
lucdec schreef: 22 aug 2022, 14:15 Ik heb dit gedaan en dus verbonden met ingang 2 van de 7530. Vanals de 7270 opgestart is kan ik niet meer op internet in het bijgebouw.... Ik zie wel een sterk
wifi signaal op m'n gsm met de goede naam, maar ik raak er niet op. Wat zou dit nu weer kunnen zijn?
IP Conflict? Heeft de 7270 een eigen (vast) IP, bijv. 192.168.0.12?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

jawel, Ik heb de 7490 192.168.0.10 gegeven, de 7530 192.168.0.11 en de 7270 19.168.0.12. Daar ben ik zeker van
Ze staan alledrie in client ip mode. Mag ik dan de 7270 om het even waar in m'n netwerk inpluggen, dus ook achter 2 Fritzboxen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, dat mag. Alles is één netwerk.
Fritz!Boxen ingesteld als "IP Client" gedragen zich als een switch en Access Point.
Via "Mijn Telenet" > Mijn Thuisnetwerk > Modem Details > Verbonden Gebruikers moet je alle aangesloten toestellen zien, ook de Fritz!Boxen (met hun IPv4 en eventueel IPv6 adres).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ik heb de 7270 volledig naar fabrieksinstellingen teruggezet en dan opnieuw geconfigureerd als ip client. Ik denk dat dit nu terug ok is

Ik zal misschien toch eens proberen die 7490 als router in te stellen. Ik moet dan wel de Telenet hgw terug in de berging zetten en de 7490 boven.
Dan is er geen wifree meer in huis, maar heb dan een gastnetwerk via de 7490...
Waarom mag eigenlijk de wifi op die telenet router niet aanblijven? Zou dat toch niet werken?
Ik had lang geleden een modem only, maar bij die HGW zit ook een router tussen, heeft dat geen problemen, of speciale instellen op de 7490?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lucdec schreef: 22 aug 2022, 20:08 Waarom mag eigenlijk de wifi op die telenet router niet aanblijven? Zou dat toch niet werken?
Toch wel, maar dan heb je een apart netwerk. Toestellen die rechtstreeks met de Telenet modem verbonden zijn, hebben geen toegang tot jouw lokaal netwerk.
lucdec schreef: 22 aug 2022, 20:08 Ik had lang geleden een modem only, maar bij die HGW zit ook een router tussen, heeft dat geen problemen, of speciale instellen op de 7490?
Het enige probleem met een eigen router achter de Telenet HGW is dubbele NAT. De router (je Fritz!Box) krijgt op zijn WAN een intern IP van de Telenet HGW (192.168.0.10), en deelt IP adressen uit op zijn LAN (192.168.178.xxx).
Is soms vervelend als je het lokaal netwerk van buitenaf wilt bereiken (FritzBox in DMZ zetten helpt dan meestal wel).

De beste oplossing om een eigen router te gebruiken is de Telenet HGW inruilen voor de E-router (CV8560E). Dit is een HGW zonder WiFi.
Via Mac passtrough krijgt de Fritz!Box een publiek IPv4 adres, en dus van buitenaf bereikbaar.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”