Help: geen dsl lijn na verhuis

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Iemand die licht kan laten schijnen op volgende situatie?

Vriendin van ons verhuist vandaag naar nieuw huurhuis.
Ze maakt ruim op voorhand een afspraak bij Proximus, en geeft meteen aan dat er nog geen binnenbekabeling aanwezig lijkt te zijn.

Technieker/installateur is netjes op afspraak, en stelt vast dat er nergens een kabel binnen ligt (duh...dat hadden ze al doorgegeven toch?)..
Hij zegt dat ze 2 weken geduld gaan moeten hebben voordat de mannen komen die de kabels trekken, en dan nog een paar weken voor een nieuwe afspraak voor de eigenlijke installatie. Maar geen probleem, ze kan in tussentijd gebruik maken van gratis 4G. Op de vraag van de vriendin hoe dat dan in zijn werk gaat zegt de man dat ze nog een SMS gaat ontvangen daarvoor...

Je kan het al raden: geen SMS..

Ik suggereer dan maar dat ze even de Px winkel moet binnenlopen voor hulp...

Dat doet ze dan ook, en daar zeggen ze haar doodleuk dat dat niet (meer) bestaat die gratis 4G...

Vriendin is telewerker... Dus ik moet geen tekeningske maken zeker....
Iemand die al dan niet kan bevestigen dat die installateur iets uit zijn duim gezogen heeft (om rap weer weg te zijn), dan wel de PX winkel niet weet wat ze vertellen???? En wat dan wel de mogelijke oplossing is
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Ik vraag na bij bevoegd persoon, even geduld ...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Gratis 4g bestaat zeker nog als overbrugging. Ge krijgt dan 1 TB data die 1 maand geldig is.

Voorwaarde: gsm moet Proximus zijn en moet op dezelfde factuur staan.

Om dat te activeren, best eens de klantendienst contacteren en ze het laten aanvragen. Dag nadien gaat het dan actief staan.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Klantendienst gebeld: ah neen mevrouw, dat doen we niet... Toen vriendin een beetje lasig begon te doen kreeg ze (nogal kortaf) de suggestie om dan maar een andere operator te kiezen...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Proximus dan eens lastig vallen op Twitter, die zullen het wel snel doorgeven aan een bekwame persoon die het kan activeren.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 09 mei 2022, 17:28, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Of een tweedehandse Orange Flybox (€30 à €40) op de kop tikken.
Een maandelijks opzegbaar abonnement afsluiten van €20 (voor 150GB) in een Orange winkel.
Je krijgt alles direct mee (SIM kaart, papieren met uitleg, etc).

Indien je een degelijke ontvangst hebt, werkt dat echt wel héél goed.
Binnen een halve dag ben je "operationeel". :wink:

In tussentijd kan je verder kijken welke provider je definitief wil...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Fallschirmjaeger schreef:Proximus dan eens lastig vallen op Twitter, die zullen het wel snel doorgeven aan een bekwame persoon die het kan activeren.
Maar begrijp ik het dan goed dat je data krijgt op je GSM? (zijn we natuurlijk niet veel mee, tenzij we de hotspot richting ingaan..)
Ik dacht aan een 4g modem of iets dergelijks om in de modem te steken ... (kwestie dat we dan ook niet alle devices in huis moeten herconfigureren)
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Het is idd 1TB die geactiveerd op het Proximus abonnement zodat je de gsm als hotspot kan gebruiken.

Een specifieke 4g usb stick of mifi wordt niet meer gedaan.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Proximus kan u een 4G (Sagemcom 4360 air modem (1 LAN poort) leveren of een tot 3TB datavolume op uw Proximus GSM ter beschikking stellen (bij laattijdige oplevering of herstelling)
Er is voor zover mij bekend voor residentiële klanten geen enkele garantie hieromtrent = u hangt zwart/wit gesteld af van de goodwill van de betrokken dienst/contactpersoon
Misschien kan @Digicafé u verder helpen

Eventueel bv. Tadaam 4G (Telenet), Orange Flybox 4G of Proximus Unlimited 5G Premium overwegen als tijdelijke/voorlopige oplossing

Ik begrijp uit bovenstaande dat er niet alleen geen binnenbekabeling maar ook geen buitenbekabeling (introductie aansluiting) voorhanden is, normalerwijze had de "huisbaas" dit toch tijdig moeten kunnen meedelen (en in principe dient u dacht ik als huurder toch vooraf toelating van de eigenaar voor dergelijke eventuele aanpassingswerken te hebben)
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Digicafé schreef:Ik vraag na bij bevoegd persoon, even geduld ...
merci..
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Idd, zeker navragen bij verhuurder, of koperpaar mag binnengebracht worden. Verhuurders staan daar niet voor te springen.

Is er geen coax? Orange?
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Bekabeling is geen issue (er is voor zover ik kon begrijpen een trekbuis aanwezig)

Veranderen van provider proberen we te vermijden waar mogelijk..
blidi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 405
Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer

Na mijn verhuis verleden jaar identieke situatie maar dan met Scarlet.
Heb toen tadaam genomen en een week later scarlet bedankt en orange genomen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Freec schreef:Idd, zeker navragen bij verhuurder, of koperpaar mag binnengebracht worden. Verhuurders staan daar niet voor te springen.
Een verhuurder kan dat volgens mij niet weigeren
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Mijn ex heeft exact hetzelfde gehad toen ze hier vertrok.
Ze heeft onmiddellijk naar telenet gebeld en haar verhaal gedaan en gezegd dat ze bij hen klant ging worden als ze wel snel konden schakelen.
2 Dagen erna had ze internet en TV.

Het leven is voor de mensen met een groot bakkes.
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
Freec schreef:Idd, zeker navragen bij verhuurder, of koperpaar mag binnengebracht worden. Verhuurders staan daar niet voor te springen.
Een verhuurder kan dat volgens mij niet weigeren
Zeker wel, verhuurder moet zijn huis niet tot zeef laten boren, omdat iemand een oude techniek wil.
Een techniek, die ze nu al aan het afkoppelen zijn op verschillende plaatsen.

Als er al coax ligt, ligt er voldoende. Als kandidaat huurder kan je vragen op voorhand, welke mogelijkheden er zijn.

Stel u voor dat ze coax, met hun halve vierkante meter bakjes hangen, nog dsl en dan nog een (paar) fiber aansluitingen. Nog een sateliet, 4g antenne, ...
Proper is dat niet.

Een beetje begrip mag ook van de huurder komen.
Laatst gewijzigd door Freec 09 mei 2022, 19:46, in totaal 1 gewijzigd.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 127 keer

Is tadaam in dit geval niet de makkelijkste oplossing?
https://tadaam.be/#order-tadaam

Vandaag besteld => morgen internet & tv in huis. Makkelijk opzegbaar eens PX erin geslaagd is je kabel binnen te trekken.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:Een verhuurder kan dat volgens mij niet weigeren
Toch wel, maar hij moet het dan wel in de voorwaarden zetten en het moet bekend zijn bij de huurder voor de ondertekening van het contract. (PS : ik ben syndicus...)
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Via Twitter ondertussen al eea duidelijker geworden en geregeld.
Je krijgt dus 3TB extra data toegekend op je (PX) GSM, zodat je die evt als hotspot kan inzetten voor de rest van je toestellen.

Morgen ga ik effe bekijken of ik die hotspot dezelfde SSID + paswoord kan geven als de bbox, zodat we de rest niet moeten herconfigureren...
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Mijn contact binnen de sales van PX laat weten dat dit inderdaad de oplossing zou moeten zijn die meteen had moeten aangeboden worden.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

En ondertussen de definitieve afsluit van deze story even meegeven...

Deze ochtend is ze dus op basis van de info die de twitteraar bij Px had gegeven naar de lokale Px winkel gegaan voor verdere info (en eventueel nog een nieuwe activatie).
Nadat ze daar vrij onbeleefd werd afgescheept in de PX winkel (quote: "als't rap moet gaan, moet je maar een andere provider nemen"), hebben ze dat advies dan maar ter harte genomen, en zijn ze de Telenet winkel 4 huizen verder binnengestapt. Resultaat: Telenet komt vandaag (!!) in de loop van de namiddag al langs om het nodige te doen...
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Heb je er een probleem mee om even mee te geven welke winkel (straat en stad) dit was ?
Laat ik mijn familielid, werkzaam bij Proximus, daar toch even achteraan gaan ... Dit kan niet !
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Voor hen is dit case closed en probleem opgelost.. Ze gaan er geen woorden meer aan vuil maken.

Ik ben overigens van mening dat dit niet enkel een probleem is van (een specifieke) medewerker in een (specifieke) winkel: Alleen al het feit dat ze ook via de telefonische klantendienst zo goed als afgescheept werden, en ze eigenlijk enkel via een screenprintje van een twitterbericht van ergens op de hoofdzetel min of meer tot enige "actie" konden bewogen worden geeft volgens mij aan dat de complete organisatie ergens een probleem heeft..

Pas op: ik wil hiermee niet suggereren dat al de rest zoveel beter is... Persoonlijk heb ik (zowel professioneel als persoonlijk) ook al mijn aandeel van onbegrijpelijke acties of reacties van providermedewerkers van de andere aanbieders gehad.

Al ik er dan toch een trend in moet zien: als ze iemands klanten kunnen afpakken is er blijkbaar heel veel mogelijk ('k vraag me af of je in andere omstandigheden op pakweg 4 à 8 uur een actieve TN aansluiting kan krijgen als particulier :-D , wetende dat er sowieso iemand moet langskomen )
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:als ze iemands klanten kunnen afpakken is er blijkbaar heel veel mogelijk ('k vraag me af of je in andere omstandigheden op pakweg 4 à 8 uur een actieve TN aansluiting kan krijgen als particulier
Da's niet de analyse die ik zou maken.
Als er in de woning een Proximus-invoerkabel aanwezig was geweest, dan was de afspraak netjes uitgevoerd. Dan was er nooit een probleem geweest.
Ik ken de situatie van de woning niet, maar als Proximus meteen een gewone installateur stuurt, zal er wellicht vroeger toch een invoerkabel binnengetrokken zijn...die dan door een vorige eigenaar afgeknipt is.

Als straks blijkt dat er in de woning geen Telenet-coaxkabel aanwezig is, dan begint de miserie opnieuw.

Maar het geeft misschien wel aan dat het momenteel heel druk is bij Proximus en bij Telenet heel rustig. Uit de vorige kwartaalcijfers van beide providers bleek dat al en sinds de aankondiging van een prijsverhoging door Telenet denk ik dat dit effect nog versterkt is.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

raf1 schreef:Als er in de woning een Proximus-invoerkabel aanwezig was geweest, dan was de afspraak netjes uitgevoerd. Dan was er nooit een probleem geweest.
Ik zou je volgen mochten ze niet heel specifiek bij de aanvraag gemeld hebben dat er geen invoerkabel (meer?) aanwezig is (overigens: wegens vernieuwbouw...). Dan zouden ze ook misschien de verhuistimings etc wat aangepast hebben.. Maar ik vermoed dat als in de PX databank op een gegeven adres een invoer staat, dat ze die dan als eeuwig en altijd aanwezig beschouwen..

Maar om het helemaal leuk te maken: er is ook geen coax aanwezig.. (ook hier: trekbuizen etc aanwezig). In de TN winkel hebben ze dit expliciet (ook?) bevestigd, genoteerd, en aangegeven dat dit geen probleem was, dat het dan wel een beetje langer werk ter plaatse was.
Nu in alle eerlijkheid: ik wacht af wat het wordt straks, want toen ik TN indertijd binnen haalde moest ik zelf de kabel trekken (was wel 25meter..)... Maar afstand TN tap naar eindpunt in dit geval is breed gerekend een meter of 4 :) Dat zal de technieker vermoedelijk wel in zijn camionette liggen hebben
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

raf1 schreef:
Als straks blijkt dat er in de woning geen Telenet-coaxkabel aanwezig is, dan begint de miserie opnieuw.
Klopt en die miserie is nog iets groter. Dan ga je deze zelf moeten voorzien. De keerzijde is natuurlijk wel : als de kabelaansluiting actief is (zonder filter). Kan je de dag zelf een winkel binnenstappen voor een modem en abo en ben je een uurtje later vertrokken.
Maar om het helemaal leuk te maken: er is ook geen coax aanwezig.. (ook hier: trekbuizen etc aanwezig). In de TN winkel hebben ze dit expliciet (ook?) bevestigd, genoteerd, en aangegeven dat dit geen probleem was, dat het dan wel een beetje langer werk ter plaatse was.
Dat is expliciet een probleem. Een Telenet technicus voorziet nooit bekabeling op privé terrein. Ik vrees dat dat ook niet goed gaat aflopen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:Maar ik vermoed dat als in de PX databank op een gegeven adres een invoer staat, dat ze die dan als eeuwig en altijd aanwezig beschouwen..
Neen, er bestaat wel degelijk een procedure om tijdens verbouwingen de invoerkabel tijdelijk te verwijderen. Of om de invoerkabel te vernieuwen of te verplaatsen. Zie https://proximus.be/bouwen
Proximus vertrouwt er vanzelfsprekend op dat iedereen deze procedures strikt volgt.

Ik ben wel benieuwd of die Telenet-aftakkabel inclusief activering van de diensten vandaag nog in orde komt. Heel onwaarschijnlijk want dan wijkt men af van de normale procedures.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Digicafé schreef:Heb je er een probleem mee om even mee te geven welke winkel (straat en stad) dit was ?
Laat ik mijn familielid, werkzaam bij Proximus, daar toch even achteraan gaan ... Dit kan niet !
Mijn antwoord eerder gelezen?
Mijn ex heeft exact hetzelfde meegemaakt.
Deze hangen uit bij Proximus, kan niet anders.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Beste,

Als er geen invoerkabel aanwezig is moet dit naar de lassers gestuurd worden. dit door doordat men plannen moet aanvragen duurt dit 10 werkende dagen.

de technieker had best wel via en formulier gevraagd om 1tb op 1 gsm toe toevoegen of via het dispatch program kan hij dit ook vaak.

de kans is groot dat men gaat werken met en lassers die zo wel de install kabel als de binnen installatie gaat doen. proximus probeert maximaal hier op in tezetten.

Als je meer info wilt wil ik wel eens kijken maar dan heb ik wel en klant nummer of telefoon nummer nodig via pm
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is dit dan nog in orde gekomen met Telenet?
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

streulma schreef:Is dit dan nog in orde gekomen met Telenet?
In tegenstelling tot wat ik vreesde na de UB reacties:

- Om 17u telefoon van Telenet (technieker?) dat zijn vorige installatie uitliep. Of het wat later mocht zijn? (euh..ja hoor)
- Die gast is om 19u (!) langsgeweest, en heeft 4 meter coax getrokken.. Ze zouden coax bijhebben om bvb bestaande slechte kabels die al tig jaar ergens aan een muur hangen te kunnen vervangen... Die 4 meter zou haar wel aangerekend worden (so what...)
- Dik half uur later ongeveer alles up and running...

Er komt nog een brief met - ik vermoed - paswoorden en/of logins, maar internet werkt, en da's al wat telt nu...

't voordeel van een kabel tegen de muur versus verplicht putten graven zeker?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

tdemeyer schreef: 't voordeel van een kabel tegen de muur versus verplicht putten graven zeker?
Ja, bij een gevelnet gaat dit iets gemakkelijker. Al zou deze ook door de gebruiker/eigenaar voorzien moeten worden. Dit was dan gelukkig een flexibele technicus die niet 100% het boekje volgt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:'t voordeel van een kabel tegen de muur versus verplicht putten graven zeker?
Inderdaad, 4 meter coax bovengronds leggen was nog doenbaar. Diezelfde dag een put graven op publiek domein en een lasploeg laten komen was totaal onmogelijk.
Heel sterke service van Telenet alleszins.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”