oled tv welke nemen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

ter vervanging van een 12j oude lcd tv van 46inch plan ik een oled te kopen. Deze tv wordt als 2de tv gebruikt. De tv zal niet aangesloten worden op een tv box, zal enkel gebruikt worden om via apps naar films en series of yt te kijken. Er zal ook geen toestel via hdmi op aangesloten worden.
Ik dacht aan een 48-50 inch model en dacht te kiezen tussen ofwel LG ofwel Sony. Een model van 2022 is niet nodig. Zijn deze van 2020 nog ok volgens jullie? BijLG heb je de A C en G series, ik dacht voor eentje uit de C serie 48C16LA te gaan of is een A model toch ook nog goed?
En waar kopen jullie hem dan? Coolblue, Bol, Plattetv.nl art&craft? ...?
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 14 keer

Onze LG OLED komt van bij https://www.fransdesmet.be/promoties.html
Zeer tevreden van de prijs en communicatie.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een TV die op Android draait (bv Sony).
Dan kan je in de app store de apps downloaden of zelf handmatig (alternatief YouTube > SmartTubeNext, dan heb je die irritante ads + sponsored in-video shit)
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sony is wel superieur qua image processing, maar kost ook pakken meer dan LG. Zelf zeer tevreden van een 55C16LA die ik rond Black Friday kocht. Ik denk dat de C-reeks ook de sweet spot is qua prijs/kwaliteit in de LG range.
Nadeel is inderdaad wel dat die LGs niet op Android draaien, maar alle populaire apps heeft hij wel. Destijds een Chromecast (eigenlijk Stadia bundel) gekocht ervoor, maar eigenlijk nog nooit gebruikt.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik zou mijn TV zo dom mogelijk houden: het smart-gedeelte is het eerste wat (snel) veroudert waardoor je er vroeg of laat toch een mediaspeler (Chromecast, Kodi, NVidia Shield, ...) moet aanhangen.
Computer(k)nul
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

bedoel je dat de kans bij LG groter is dat een bepaalde streaming service niet wordt ondersteund? Ik gebruik momenteel Netflix, Disney+, amazon prime, vrtnu app, rtbf auvio (voor de F1) en YT. En er kunnen er later altijd bijkomen zoals F1TVPRO.
Dus beter dan een sony waar je de google play store hebt of toch een LG en er dan een shield tv of dergelijke op aansluiten?
LG + shield misschien nog goedkoper dan een Sony....
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Hier een LG G1.
Is mijn eerste OLED tv maar ben er super tevreden van.

Verder ook een Google TV aan hangen maar ik gebruik momenteel voornamelijk WebOS.

Enkel VRT nu en moonlight mis ok van apps maar maakt mij niet zoveel uit omdat ik desnoods de Google tv gebruik.
Over een paar jaar gebruik ik waarschijnlijk toch gewoon een Android bakje...

Verder heeft de G1 echt een mooi dun ontwerp.
Als je hem tegen de muur hangt zou ik voor de G gaan anders prijs-kwaliteit voor de C. Kameraad heeft de C en die is op zich niet noemenswaardig minder.

Ik heb wel een afzonderlijke sound installatie.
Niet dat de audiokwaliteit brak is maar veel moet je niet verwachten van built-in stuff.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

misterjo schreef:Hier een LG G1.
Is mijn eerste OLED tv maar ben er super tevreden van.

Verder ook een Google TV aan hangen maar ik gebruik momenteel voornamelijk WebOS.

Enkel VRT nu en moonlight mis ok van apps maar maakt mij niet zoveel uit omdat ik desnoods de Google tv gebruik.
Over een paar jaar gebruik ik waarschijnlijk toch gewoon een Android bakje...

Verder heeft de G1 echt een mooi dun ontwerp.
Als je hem tegen de muur hangt zou ik voor de G gaan anders prijs-kwaliteit voor de C. Kameraad heeft de C en die is op zich niet noemenswaardig minder.

Ik heb wel een afzonderlijke sound installatie.
Niet dat de audiokwaliteit brak is maar veel moet je niet verwachten van built-in stuff.
tv zal zowiezo niet worden opgehangen en voor het geluid staat er in het meubel al een Bluesound soundbar
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

https://github.com/RootMyTV/RootMyTV.github.io

Voor LG Oled, kan je hem 'rooten' zodat je toegang hebt tot homebrew waar je een ad vrij youtube client vindt. Die werkt heeel goed
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Ben overgestapt naar Philips omdat die op Android TV draait. Het zou niet slim zijn om je TV dom te houden, de dag dat je het nodig acht kan je nog steeds een bakje aan die slimme TV hangen.
Maar wat me NOG meer aanspreekt bij die Philips is Ambilight, eens je dit hebt wil je het nooit meer missen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

AfAX schreef:Het zou niet slim zijn om je TV dom te houden, de dag dat je het nodig acht kan je nog steeds een bakje aan die slimme TV hangen.
Het zou niet slim zijn om een "slimme TV" te kopen. De dag dat de support ophoudt, ben je de klos.
Nog risico's van een "slimme TV":
- TV-maker die functionaliteit actief blokkeert https://tweakers.net/nieuws/147578/sony ... id-tv.html
- bug in "slimme functionaliteit" die heel de TV brickt
- bloatware, net zoals op sommige merken van GSM's, of op pre-installed laptops
- advertenties (en dus malware, adware, ransomware) kunnen zomaar in de interface geïmporteerd worden
- ...
Kortom: met een smart-TV geef je nog méér controle uit handen. Je mag - voorlopig bij wijze van spreke - blij zijn dat de TV morgen nog werkt.

Als je aan een TV via een HDMI dongle een "bakske" hangt, kan enkel dat "bakske" kapot (oud, out, hack, ...) en kan op uw TV zonder veel moeite een nieuwer/beter/... bakske aangesloten worden.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

En binnenkort zullen de grote providers de huidige bbox'en en tv-boxen vervangen door Android boxen zodat al die slimmigheid in de TV kan worden uitgeschakeld én al die boxen van diverse makelij ook allemaal overbodig worden... Tenminste dat is hun bedoeling : wait and see.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Vorig jaar juni LG C16LA 48 duim gekocht bij Frans De Smet voor een 1000 euro bij inruil van oude TV. Voor die tijd een goede prijs.
Er bleek nog wat onderhandelmarge te zijn ook.

Ik onderschrijf de argumenten van heist_175 naar privacy, duurzame werking en reclame toe.
Al blijft het wel interessant bij een abonnement op pakweg TVVlaanderen dat die al voorgeïnstalleerd is en met 1 afstandsbediening onmiddellijk op te roepen is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Het zou niet slim zijn om een "slimme TV" te kopen. De dag dat de support ophoudt, ben je de klos.
...
Als je aan een TV via een HDMI dongle een "bakske" hangt, kan enkel dat "bakske" kapot (oud, out, hack, ...) en kan op uw TV zonder veel moeite een nieuwer/beter/... bakske aangesloten worden.
Alhoewel je goede argumenten hebt, gaat die vlieger niet op vanwege 2 zaken:
* Volgens mij vind je nog nauwelijks 'dumb' TVs, en al zeker niet als je iets zoekt van redelijk formaat en/of kwaliteit.
* Het is niet omdat een TV smart is, dat je er ineens geen bakskse kunt aanhangen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tomby schreef:Volgens mij vind je nog nauwelijks 'dumb' TVs, en al zeker niet als je iets zoekt van redelijk formaat en/of kwaliteit.
Het "smart" van een TV werkt alleen als die aan uw netwerk hangt, wat ik dus niet zou doen.
Je kan idd nauwelijks nog goeie TV's kopen zonder "smart" erin, maar niemand verplicht u om die functionaliteit ook te gebruiken (geen LAN kabel erin & niet aan de wifi). Ik zou dan ook niet kijken welke "smart" functionaliteiten een TV heeft, wel oldskool eigenschappen: beeldkwaliteit, kijkhoek, zwartwaarden, lag, aansluitmogelijkheden, verbruik, ...
Het is niet omdat een TV smart is, dat je er ineens geen bakskse kunt aanhangen.
Als ie gehackt is (niet uw specifiek toestel, wel een ganse range van Sony ofzo), weet je nooit welke functionaliteit gesloopt werd.
Vraag eens aan Maersk hoe tof ze dat vonden en welke COO/CEO ooit air-gap een slecht idee vond.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ok, dan zeggen we eigenlijk hetzelfde.
Het is dus niet kwestie van geen smart-TV te kopen, maar kwestie van een smart-TV gewoon dumb te gebruiken en de slimme zaken via een apart bakje te doen (met dus veel meer flexibiliteit tot gevolg).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tomby schreef:kwestie van een smart-TV gewoon dumb te gebruiken en de slimme zaken via een apart bakje te doen
Jep!
Laat de marketing mensen van Sony maar allerlei snode plannen bedenken.
Mijn RPI heeft daar geen last van en de Google Chromecast TV met ge-side-loadde apps evenmin.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Het begint nu al op te vallen dat de pure Android TV's bij Philips en Sony nogal underpowered zijn. De nuttige levensduur daar lijkt mij maar een jaar of twee. Ik heb zelf een LG CX 55" en daar hangt van bij het begin een Chromecast met Google TV aan, want webOS vind ik maar meuk. Voldoet die niet meer binnen een paar jaar, vervang ik die door een nieuwe generatie, Shield of Apple TV. Als de meerprijs voor Android TV hoger is dan 70 euro is het eigenlijk de moeite al niet meer.

Van mijn CX ben ik heel tevreden, maar houd er wel rekening mee dat OLED doorgaans geen superhoge helderheid heeft, en het scherm nogal hard weerspiegelt. In mijn living heb ik overdag veel lichtinval, en een donkere film kijken is dan helaas eigenlijk niet goed te noemen. Vanaf 's avonds... top!
Als ik me niet vergis is het verschil met de A- en B-reeks vooral een lagere helderheid, dus dat is misschien wel iets om mee rekening te houden.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Steven7 schreef:Vorig jaar juni LG C16LA 48 duim gekocht bij Frans De Smet voor een 1000 euro bij inruil van oude TV. Voor die tijd een goede prijs.
Er bleek nog wat onderhandelmarge te zijn ook.

Ik onderschrijf de argumenten van heist_175 naar privacy, duurzame werking en reclame toe.
Al blijft het wel interessant bij een abonnement op pakweg TVVlaanderen dat die al voorgeïnstalleerd is en met 1 afstandsbediening onmiddellijk op te roepen is.
plan ook om hem bij fransdesmet te bestellen maar dit loopt al meteen niet echt vlot.
zette gisteren een tv in de winkelmand maar had nog niet op defintief bestellen geklikt maar kreeg wel een mail met een ordernummer.
vandaag open ik zjn website en zie de bestelling nog staan maar was nu 60 euro meer geworden. Ik vul alles in en krijg een betaalverzoek (ik koos om met bankoverschrijving te betalen. Maar wanneer ik inlog zie ik niets van order of zo staan. Heb hen een mail gestuurd.
ontvang nu een mail dat ik niet op het bankrekeningnummer van CCV mag betalen maar ik moet rechtstreeks overschrijven op haar (een ann) bankrekeningnummer.. Is dit allemaal wel te vertrouwen. Ik vind het ambetant dat ik geen spoor zie van mijn order als ik inlog...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik heb mijn TV ook bij die Frans gekocht al is dat al 10 jaar geleden. Ik ben hem wel daar toen zelf gaan halen. Wou eerst een ander model maar hij had mijn huidige TV in aanbieding en daarmee had ik een kwalitatief beter toestel voor zelfs minder geld. Helaas met ambilight dacht ik toen maar nu zou ik terug Philips nemen enkel en alleen voor die ambilight. Ik monteer de TV op een witte wand en dat geeft een mooi effect.

Ik had geen problemen met betalen ter plaatse. Hij is redelijk gekend, zal dus wel OK zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

bartman schreef:
Steven7 schreef:Vorig jaar juni LG C16LA 48 duim gekocht bij Frans De Smet voor een 1000 euro bij inruil van oude TV. Voor die tijd een goede prijs.
Er bleek nog wat onderhandelmarge te zijn ook.

Ik onderschrijf de argumenten van heist_175 naar privacy, duurzame werking en reclame toe.
Al blijft het wel interessant bij een abonnement op pakweg TVVlaanderen dat die al voorgeïnstalleerd is en met 1 afstandsbediening onmiddellijk op te roepen is.
plan ook om hem bij fransdesmet te bestellen maar dit loopt al meteen niet echt vlot.
zette gisteren een tv in de winkelmand maar had nog niet op defintief bestellen geklikt maar kreeg wel een mail met een ordernummer.
vandaag open ik zjn website en zie de bestelling nog staan maar was nu 60 euro meer geworden. Ik vul alles in en krijg een betaalverzoek (ik koos om met bankoverschrijving te betalen. Maar wanneer ik inlog zie ik niets van order of zo staan. Heb hen een mail gestuurd.
ontvang nu een mail dat ik niet op het bankrekeningnummer van CCV mag betalen maar ik moet rechtstreeks overschrijven op haar (een ann) bankrekeningnummer.. Is dit allemaal wel te vertrouwen. Ik vind het ambetant dat ik geen spoor zie van mijn order als ik inlog...
Denk dat die Ann zijn dochter is. Heb gebeld om er wat af te krijgen en heb haar toen ook aan de lijn gehad en naar haar gestort. Zou eens bellen als ik jou was.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zonder twijfel een lg.. Die zijn trouwens zowat de enige die de de oled schermen maken.
Ik heb in Nederland gekocht, via platte tv en die van mijn ouders via foka maar dat is ondertussen kamera expres. Voor de service zou ik het eerlijk gezegd niet doen want in de meeste gevallen zal toch dezelfde firma een herstelling komen doen..
In Nederland waren ze enkele jaren geleden 30% goedkoper.. Mss is via tweakers of preisvergleich.de een prijsvergelijk doen
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”