Signal, Tor-browser, Matrix, ... binnenkort mogelijk illegaal

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
gumibear
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne komt met nog maar eens iets op de proppen om Jan Modaal mee te verwennen. Nóg meer overheidsbespionering. Voor degenen met toegang tot de sappige ontsleutelde data wordt dat nog meer pret.

https://tweakers.net/nieuws/196200/belg ... ignal.html
Chatapp Signal wordt mogelijk illegaal door een wetsvoorstel in België. Dat voorstel schrijft voor dat communicatie-apps een bepaalde periode lang gegevens moeten bewaren over hun gebruikers, maar Signal slaat die gegevens nooit op.

Het wetsvoorstel, nu nog getiteld 'betreffende het verzamelen en het bewaren van de identificatiegegevens en van metagegevens in de sector van de elektronische communicatie en de verstrekking ervan aan de autoriteiten', telt 804 pagina's en is doorgenomen door de redactie van De Standaard. Die komt samen met cryptograaf aan de KU Leuven Bart Preneel tot de conclusie dat Signal onder deze wetgeving niet in België kan opereren zonder zijn handelswijze aan te passen. Het lijkt waarschijnlijker dat Signal dan eerder geen diensten meer aanbiedt in het land.

Het voorstel schrijft voor dat metadata over communicatie op het platform bijgehouden moet worden en dat die gegevens niet versleuteld opgeslagen mogen worden. Dit zodat autoriteiten in het land de gegevens kunnen opvragen in het kader van de misdaadbestrijding.

Signal is juist ontworpen om zo min mogelijk data over zijn gebruikers en de inhoud van berichten te hanteren en op te slaan. Alles dat wel gehanteerd en opgeslagen wordt, is juist zo veel mogelijk onderhevig aan encryptie. De Standaard omschrijft het als een 'feitelijk verbod op Signal'. De krant concludeert hetzelfde voor de Tor-browser.

Een voorbeeld van metadata die bewaard moet worden, is de afzender van een bericht. Signal doet dit in veel gevallen al niet. In 2018 kwam het met de sealed sender-functionaliteit en die is inmiddels tussen contactpersonen die elkaar kennen zonder tussenkomst van gebruikers geactiveerd. Volgens het wetsvoorstel staat op het niet meewerken aan de voorschriften een gevangenisstraf van zes maanden tot een jaar of een boete van maximaal 20.000 euro.
Als Sky ECC gehackt kan worden zonder deze wet, ben ik benieuwd naar het aantal situaties waarin deze wet effectief meer bewijs zou opleveren.

Het verschil met Sky is ook dat Sky een doelgerichte operatie was terwijl Vincent's voorstel een sleepnet voor alle 11 miljoen Belgen inhoudt waar dan eender wie met toegang tot de data in kan snuisteren alsook waar AI-algoritmes op gezet kunnen worden om te gaan profileren. Ook voor zaken die in de verste verte niets met veiligheid te maken hebben.
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zeer zorgwekkend en eng dat dit in ons (relatief) beschaafde land nog maar op tafel durft komen.
Waar en hoe kan je als burger hier tegenin gaan en laten zien dat je het niet eens bent? Is er al ergens een deftige petitie ofzo gestart?

Het probleem is dat als men Signal gaat verbieden of omzeep helpen, ik weer heel de familie, vrienden en kennissen naar een ander, dit keer illegaal, platform moet krijgen… dat zie ik helaas niet gebeuren.
gumibear
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

NuKeM schreef:Het probleem is dat als men Signal gaat verbieden of omzeep helpen, ik weer heel de familie, vrienden en kennissen naar een ander, dit keer illegaal, platform moet krijgen… dat zie ik helaas niet gebeuren.
Ik zit dat ook niet snel gebeuren met megaboetes tot 20.000 euro (of gevangenis maar dat is pas effectief vanaf 3 jaar).

Ministry of Privacy stelt (
Het voorstel dat Signal (en andere veilige apps) onmogelijk zou maken, is de zoveelste surveillance-pestmaatregel van onze politici. En dat ondanks duidelijke adviezen en waarschuwingen.
Indien dit finaal zo wordt doorgevoerd, trekken we vanzelfsprekend opnieuw naar de rechter.
Feit is dat MoP helaas al veel te vaak het onderspit heeft moeten delven (openaarheid banksaldi, CST in kortgeding, ...) dus ik verwacht hier via juridische weg niets. Blijft slechts de politieke weg open en dan is de vraag welke partijen dit misbaksel boven het doopvond gaan houden.
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
Relativity
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jul 2022, 22:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Ik gebruik Threema en veel criminelen mogelijk ook.
Maar Threema staat in Zwitserland en tenzij ze daar persoonlijk, die twee servers uit de lucht halen, vind ik wel een manier om het te downloaden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”