Welke robotmaaier ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

liber! schreef: Een garage is optioneel, die van mij staat al 2j buiten en werkt perfect (grootste deel van de dag in de schaduw). Moest je toch voor een garage gaan, hou er rekening dat deze langs de zijkant oplaad (veel maairobots langs voorkant).
Ik heb via amazon.de een Landxcape LA7000 gekocht (ongeveer 80€). Is een overkapping exact op maat voor de landroid. Beschermt hem goed, alleen kan je (als hij in de garage staat) niets op het scherm zien om hem bvb manueel te starten.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hier een Landroid M500, erg tevreden van.
Als iemand er nog een garage voor wil, ik heb er nog een nieuw in de verpakking die ik wel wil verkopen. Ik heb zelf een afdakje gemaakt waar de katten op lighen te zonnen dus heb ze niet nodig.
In de toekomst ga ik er misschien nog de ogen bij kopen en op zetten, als er speeltuigen voor kinderen komen ofzo.
Ee zitten trouwens 2 extra messensets bij de maaier
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ygeffens schreef:
heist_175 schreef:Bosch Indego (2013) was een totale flop, hebben we na 2 jaar miserie en frustratie vervangen door een 2 keer zo dure Husqvarna.
Wat liep er mis ?
Elke robotmaaier heeft een functie om "opheffen" te detecteren. Een collega had in 2009 al een robot, early adopter, die zo'n functie ontbeerde. Hij heeft weken met ingewindelde vingers gelopen. Je kan u al inbeelden wat er gebeurd was...

Anyway, die "ophef" functie dus.
Onze tuin is niet perfect egaal, geen biljartlaken dus. Evenmin een maanlandschap, maar dus hier en daar zijn er "pollen" gras. Dat maakt dat één of meerdere wielen van de robotmaaier, lager komen te staan dan de rest. De Bosch detecteerde dat als "opgehoffen" en stopt compleet met werken. De reden is een designkeuze: de "carrosserie" van de robot en de "body" (maaisysteem etc) is 1 geheel. Er is dus geen manier om het verschil te detecteren tussen "1 wiel gaat naar beneden wegens een putje" en "de robot wordt opgehoffen.
De Husqvarna doet het anders: de carrosserie is een aparte case rond de body (motor, messen, ...). De Husqvarna detecteert dus een verschil tussen body en case, dat verschil interpreteert hij correct als opgehoffen. Als er een putje is, gaat de wielen erin, de body en ook de case. Er is dus nergens een "delta" om "opgehoffen" te registreren.

Het gevolg is gigantisch. Bij de Bosch waren we nooit "gerust" dat ie gereden had en moesten we die gaan zoeken als hij niet in zijn "kot" stond. De Husqvarna rijdt gewoon altijd.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb intussen al ruim 10 jaar een Gardena R40Li en heb die recent geupgraded naar een R45Li (om dan vast te stellen dat de R40Li helemaal niet stuk was :bang: ).

Vermoedelijk bestaan er nu al opvolgers... maar het binnenwerk of het principe van maaien zal vermoedelijk niet veel schelen.
Gardena is overigens Husqvarna, of omgekeerd.

Kort gezegd: wij zijn er super tevreden over. Dat zijn de meest simpele toestellen zonder enige sturing en die dus gewoon random rijden. So what? Dat werkt simpelweg perfect. Alles is zelf te installeren, en ook zelf te herstellen (en gezien dit populaire toestellen waren is ook online verkrijgbaar: mesjes, herstellen van onderbroken leidingsdraden, vervangen wielen tot en met vervangen van batterijen).

Ik weet dat ik destijds een hele studie heb gedaan en finaal het toestel heb gekozen dat mij op het eerste zicht niet aanstond... heb er nog geen seconde spijt van. En nee... ik vertrouw Test Aankoop in geen 100 jaar meer. Elke door hen verklaarde "beste koop" die ik ooit gekocht heb is een totale miskleun geweest.

Het linkerdeel van je tuin kan je met een dergelijk toestel bereiken door vanuit de dock een centrale geleidingsdraad naar ginder achter te leggen en het toestel op te dragen om bv. 3 keer op 10 van daaruit te vertrekken ipv vanuit zijn dockingstation. Na een oplaadbeurt volgt het toestel dan eerst de geleidingsdraad tot in het afgelegen stuk tuin en begint daar zijn random maaisessie.
zenobie
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2022, 16:14

@MClaeys Ik heb wel interesse in Landroid garage. Wat vraag je ervoor en van waar ben je. Misschien best antwoorden via prive bericht
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Sorry voor de bump, maar ben ook eindelijk in the market... @Sasuke, nog altijd content van de Worx? :angel:
ooh. shiny.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Mijn gras is te hobbelig, ik ben benieuwd als ik de mijne weer ga buiten zetten of het beter gaat worden, vrees er voor. Robots lijken vooral goed voor de perfecte gazons.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Mijn terrein ligt er ook hobbelig bij (vooral door de mollen),
maar m'n automower wringt er zich gewoon door.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

cloink schreef: 27 feb 2023, 16:29 Sorry voor de bump, maar ben ook eindelijk in the market... @Sasuke, nog altijd content van de Worx? :angel:
Al ben ik niet Sasuke; hier volmondig JA over de tevredenheid van Worx Landroid!
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hier ook nog steeds tevreden na 1 seizoen ... zeer goede kwaliteit van de robotmaaier. Als je een hobbelig terein hebt met wat zachter zand rijdt hij zich al wel wat sneller vast, maar daar zijn aftermarket dingen voor om de wielen wat grover te maken e.d.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ok, bedankt! Dan heb ik bij deze ook een M500+ besteld met optionele ACS module er bij (heb schrik dat ie anders de hond omver maait :mrgreen:). Samen 740€, dat leek me super scherp?
ooh. shiny.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik ben benieuwd @cloink ik weet niet over welke hond het gaat, hier moet ik zorgen dat alles netjes opgeruimd is want ik garandeer je de mesjes vermalen de stront heel goed :D ( Dalmatier hier )
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik was toevallig deze week ook opzoek naar een robotmaaier voor ons nieuwe huis. Ik kwam ook uit bij de M500+ (WR165E).
'Cut to edge' hebben we daar nodig (het tuinpadje is afgemaakt met een boortsteen en ligt lager dan het gras)

In principe zouden we qua oppervlakte voldoende hebben aan de S300 maar het feit dat je de M500+ mag schoonmaken met de tuinslang geeft me toch een beter gevoel naar levensduur.

Op amazon.de momenteel €699 zonder opties, benieuwd waar je hem voor die prijs hebt gevonden met ACS @cloink
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Die Worx Landroid, zou die ook paadjes gemaakt van gras kunnen maaien? Die paadjes zijn ongeveer 2 meter breed en kronkelen door een wei van hoger gras dat niet gemaaid moet worden.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 691
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ben ook aan het kijken voor zo een robotmaaier.

Ik denk dat ik voor Husqavarna ga gaan. Is wel duur, maar pos reviews.

Worx is toch het merk van den Brico zeker?
Ik denk dat je best daar wegblijft.
Veel slechte reviews...
https://nl-be.trustpilot.com/review/worx-europe.com
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

liegebeestig schreef: 01 maa 2023, 07:53 Die Worx Landroid, zou die ook paadjes gemaakt van gras kunnen maaien? Die paadjes zijn ongeveer 2 meter breed en kronkelen door een wei van hoger gras dat niet gemaaid moet worden.
Zeker, je bakent zelf het terrein af dat gemaaid worden hé. 2m breed moet zeker lukken.

Toegevoegd na 7 minuten 13 seconden:
lucdec schreef: 01 maa 2023, 09:41 Ben ook aan het kijken voor zo een robotmaaier.

Ik denk dat ik voor Husqavarna ga gaan. Is wel duur, maar pos reviews.

Worx is toch het merk van den Brico zeker?
Ik denk dat je best daar wegblijft.
Veel slechte reviews...
https://nl-be.trustpilot.com/review/worx-europe.com
Zijn vooral reviews over de belgische importeur en hun support. Ik heb die bij amazon gekocht en had een kapot wiel, 3 dagen later had ik een nieuw wiel in de bus.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Tomsworld schreef: 28 feb 2023, 13:51Ik ben benieuwd @cloink ik weet niet over welke hond het gaat, hier moet ik zorgen dat alles netjes opgeruimd is want ik garandeer je de mesjes vermalen de stront heel goed :D ( Dalmatier hier )
Ah, oeps, nog niet over nagedacht! 't Is een golden retriever, dus ik kijk nu ook uit haar rondvliegende hondendrollen! :-|
silentkiller schreef: 28 feb 2023, 14:08Op amazon.de momenteel €699 zonder opties, benieuwd waar je hem voor die prijs hebt gevonden met ACS @cloink
Gezien mijn positieve ervaringen in het verleden, ben ik voor tweedekans artikel gegaan met staat "als nieuw" op amazon.nl. Was 580€ en zou in principe een (quasi) ongebruikte moeten zijn. Beetje spannend, maar de gok waard. Vervolgens op amazon.de de ACS module nieuw voor 160€. (echt belachelijk dat je van Amazon regio's moet wisselen telkens, maar de prijzen liggen soms stevig uit elkaar :? )
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Korte update (en YMMV!): maaier ondertussen toegekomen en zoals verwacht is er enkel cosmetische schade aan de doos, verder is hij gloednieuw!
ooh. shiny.
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

Iemand ervaring met de nieuwe generatie robotmaaiers waarbij er geen draad moet voorzien worden?
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

ik volg..
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bboi schreef: 5 maanden geleden Iemand ervaring met de nieuwe generatie robotmaaiers waarbij er geen draad moet voorzien worden?
Bij Husqvarna zijn de vereisten alvast niet bepaald soepel :)
https://www.husqvarna.com/be-nl/robotma ... 430x-nera/

Dus mijn volgende robotmaaier zal heel zeker terug eentje met een draad zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ik het goed begrijp moet je dan ook nog de EPOS kit (vermoedelijk is dit differentiele GPS) van 1500 euro installeren... lijkt me logisch want GPS is niet nauwkeurig genoeg.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 691
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

heist_175 schreef: 5 maanden geleden
Bboi schreef: 5 maanden geleden Iemand ervaring met de nieuwe generatie robotmaaiers waarbij er geen draad moet voorzien worden?
Bij Husqvarna zijn de vereisten alvast niet bepaald soepel :)
https://www.husqvarna.com/be-nl/robotma ... 430x-nera/

Dus mijn volgende robotmaaier zal heel zeker terug eentje met een draad zijn.

idem hier
Enkel Kress is een uitzondering, maar de antenne dient dan bij de dealer te staan en de mapping dient door hen te gebeuren. maw je bent afhankelijk van de dealer bij een wijziging...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Segway Navimow al eens bekeken? Dit was een kanshebber voor mij, maar uiteindelijk toch beslist om op de "oude" manier te maaien met een grasmaaier.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 691
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Die Navimow lijkt mij wel wat, kende ik niet
https://navimow.segway.com/nl/
Prijs valt ook mee, goedkoper dan Husqvarna
Nu nog iemand vinden die ervaring heeft met dit toestel...
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Vraag mij eigenlijk af of er robotmaaiers zijn die het gras niet te kort af rijden. Zou daar op termijn wel interesse voor hebben, omdat ik mijn gras graag 10-15cm hoog laat staan.

Vind de huidige markt gelijk wat te kort
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

lucdec schreef: 5 maanden geleden Die Navimow lijkt mij wel wat, kende ik niet
https://navimow.segway.com/nl/
Prijs valt ook mee, goedkoper dan Husqvarna
Nu nog iemand vinden die ervaring heeft met dit toestel...
Je kan op deze Facebook pagina ervaringen en problemen bekijken van andere gebruikers omtrent de Navimow.
Gebruikersavatar
crosserke
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 dec 2010, 13:53
Locatie: Beringen
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 5 keer

Voor mij bevalt de Stihl RMI 422 Robotmaaier me heel goed.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Belgissschenaap schreef: 5 maanden geleden Vraag mij eigenlijk af of er robotmaaiers zijn die het gras niet te kort af rijden. Zou daar op termijn wel interesse voor hebben, omdat ik mijn gras graag 10-15cm hoog laat staan.

Vind de huidige markt gelijk wat te kort
Ik denk dat je die niet gaat vinden, Husqvarna is tot 6cm geloof ik. Vind je trouwens een gewone maaier die dat doet ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Joe de Mannen schreef: 5 maanden geleden Vind je trouwens een gewone maaier die dat doet ?
Ook nog niet gezocht. 'T is vooral een ervaring dat ik die lengte echt aprecieer maar heb nog nooit een eigen tuin gehad om te maaien.
Voorheen werd de keuze gemaakt door ouders of andere eigenaars waar ik woonde. Maar nu ii een nieuwe woning heb, wil ik de tuin op termij zo behandelen (op dit moment is de tuin een staging area voor renovatie)
Gebruikersavatar
SUNWfrk
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2016, 13:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Heel tevreden hier van mijn Segway Navimow.
Hij maait tussen 30 en 60mm.
For great justice, take off every Zigg!
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Hier is de mijne er al weer uit - denk niet dat hij 4 maaibeurten compleet heeft gedaan ongeacht de stand. Gazon zijn matten, wel wat putten maar soit constant vastrijden - geen Bosch meer voor mij dus.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn Worx is helaas stuk gegaan 2m na einde garantie (dus 3j2m) en me een Bosch Indego S500+ gekocht. Bosch rijdt in mooie rijtjes, efficienter zou je denken, helaas duurt het toch langer door meer te moeten "denken/callibreren". Ook de aantal keren dat het basisstation wordt voorbijgereden en terug een hele toer wordt gedaan...

Verder zit die veel vast.

Laatst, de Bosch app is horrible; extreem traag, weinig functies.

Ik kan Bosch dus niet echt aanraden, geef mij maar terug een Worx Landroid (maar hopelijk niet te snel...!).
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

@liberǃ ik had die Bosch Indego S500+ die liep dus vaak vast daarom even terug over naar het handmatig maaien.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wij hadden de Bosch Indego 11 jaar geleden en omdat die constant vastzat hebben we die weggedaan en een Husqvarna gekocht.
Die gaat al 9 jaar mee en loopt vrijwel nooit vast. Een pak duurder dan de Bosch (Bosch kostte €1200 - Husqvarna was €3800), maar doet het wel al 9 jaar :).
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

@heist_175 ik hoor van meerdere mensen die commentaar, ik gok dat ik ooit wel een Husqvarna kost, misschien premium maar het lijkt bij velen te doen wat ze beloven. En 9 jaar is zeker al een mooie leeftijd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”